Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kystbanen K22 (Generelt)

af Stennicke, Aarhus, 31/7 2021, 12:46 (1001 dage siden)

Hej

Er det rigtig forstået at DSB skal køre Re-tog fra Kystbanen og ud på Sjælland. Og at dette skal ske med EB+DD, siger min far (som er på OBV)

Er her en venlig sjæl det vil give mig et overblik over hvad der skal se med Kystbanen i de kommende år ☺️

På forhånd TAK
Stennicke

Kystbanen K22

af KKLD, 1/8 2021, 00:25 (1000 dage siden) @ Per Holm

Der ligger en redegørelse på Folketingets hjemmeside: TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSBs forslag til fjern- og regionaltogskøreplan K22

Gad vide i hvilket tidsrum den gule stiplede linje til Helsingør kører. Der står følgende på visualiseringen: "InterCityLyn, kun udvalgte timer".

Der er også den røde stiplede linje til Helsingør. Men der beskrives ikke hvad den betyder. Så man kan gætte på at den svarer til enten den grønne eller gule stiplede linjes betydning.

Kystbanen K22

af Rail, 1/8 2021, 01:46 (1000 dage siden) @ KKLD

Der ligger en redegørelse på Folketingets hjemmeside: TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSBs forslag til fjern- og regionaltogskøreplan K22


Gad vide i hvilket tidsrum den gule stiplede linje til Helsingør kører. Der står følgende på visualiseringen: "InterCityLyn, kun udvalgte timer".

Der er også den røde stiplede linje til Helsingør. Men der beskrives ikke hvad den betyder. Så man kan gætte på at den svarer til enten den grønne eller gule stiplede linjes betydning.

Det er blot tilsvarende de nuværende myldretidstog og deres tidsrum. De kommer i øvrigt til at kører som regionaltog ligesom i dag (dog som RR og ikke ØD)

Kystbanen K22

af KKLD, 1/8 2021, 07:36 (1000 dage siden) @ Rail

Der ligger en redegørelse på Folketingets hjemmeside: TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSBs forslag til fjern- og regionaltogskøreplan K22


Gad vide i hvilket tidsrum den gule stiplede linje til Helsingør kører. Der står følgende på visualiseringen: "InterCityLyn, kun udvalgte timer".

Der er også den røde stiplede linje til Helsingør. Men der beskrives ikke hvad den betyder. Så man kan gætte på at den svarer til enten den grønne eller gule stiplede linjes betydning.


Det er blot tilsvarende de nuværende myldretidstog og deres tidsrum. De kommer i øvrigt til at kører som regionaltog ligesom i dag (dog som RR og ikke ØD)

Hvad betyder RR og ØD?

Kystbanen K22

af 1993matias ⌂, KH, 1/8 2021, 09:52 (1000 dage siden) @ KKLD

Hvad betyder RR og ØD?

RR = Reserverbart Regionaltog = man kan reservere siddeplads (til forskel fra andre regionaltog)

ØD = Kystbanemyldretidstog

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Kystbanen K22

af Peter Linaa, 1/8 2021, 10:21 (1000 dage siden) @ KKLD

Der ligger en redegørelse på Folketingets hjemmeside: TRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 231: DSBs forslag til fjern- og regionaltogskøreplan K22


Gad vide i hvilket tidsrum den gule stiplede linje til Helsingør kører. Der står følgende på visualiseringen: "InterCityLyn, kun udvalgte timer".

Der er også den røde stiplede linje til Helsingør. Men der beskrives ikke hvad den betyder. Så man kan gætte på at den svarer til enten den grønne eller gule stiplede linjes betydning.


Det er blot tilsvarende de nuværende myldretidstog og deres tidsrum. De kommer i øvrigt til at kører som regionaltog ligesom i dag (dog som RR og ikke ØD)


Hvad betyder RR og ØD?

Forkortelserne for ALLE togarter fremgår af tjenestekøreplanerne (TKV, TKØ & TKG) side 3-1 til 5-1. Tjenestekøreplanerne ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside til download (gratis).

M v h
Peter L

Kystbanen K22

af 1993matias ⌂, KH, 31/7 2021, 15:19 (1001 dage siden) @ Stennicke

Hej

Er det rigtig forstået at DSB skal køre Re-tog fra Kystbanen og ud på Sjælland. Og at dette skal ske med EB+DD, siger min far (som er på OBV)

Er her en venlig sjæl det vil give mig et overblik over hvad der skal se med Kystbanen i de kommende år ☺️

På forhånd TAK
Stennicke

Så vidt jeg har hørt, så bliver det 15-minuttersdrift København - Helsingør med hurtigtogene og 30-minuttersdrift med stoptogene til Nivå. ET ser ud til at køre Nivå-turene, mens EB ser ud til at køre Helsingør-turene. De fortsætter så til Roskilde-Ringsted-Næstved!

Jeg har ikke selv set planerne, men har hørt det fra nogen, der har set planerne

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Kystbanen K22

af sil1207, 31/7 2021, 23:31 (1000 dage siden) @ 1993matias

Det er korrekt.

ET kører Nivå-togene som hver time forsætter til Malmö (hver halve time i myldretiden)

Togene til Helsingør kører alle enten til Roskilde eller Næstved alt efter systemet (23xx/43xx mod Roskilde og 22xx/42xx mod Næstved) med EB+DD

I aften/natte timerne hænger Ni-Kh strækningen sammen med Kh-Ro som køres af blandet ET og EB+DD

Kystbanen K22

af Axel L, 1/8 2021, 00:03 (1000 dage siden) @ sil1207

Det er korrekt.

ET kører Nivå-togene som hver time forsætter til Malmö (hver halve time i myldretiden)

Togene til Helsingør kører alle enten til Roskilde eller Næstved alt efter systemet (23xx/43xx mod Roskilde og 22xx/42xx mod Næstved) med EB+DD

I aften/natte timerne hænger Ni-Kh strækningen sammen med Kh-Ro som køres af blandet ET og EB+DD

När jag läser dokumentet är min främsta fråga vilken av de tre Öresundstågsgrenarna i Sverige som kommer att få direkttåg till respektive från Nivå.

Hälsningar
Axel L

Kystbanen K22

af sil1207, 1/8 2021, 00:15 (1000 dage siden) @ Axel L

Når jeg læser de udkast jeg har modtaget, ligner det Göteborg. Men jeg følger gerne op på det :)

Rettelse: I myldretid Kristianstad/Karlskrona - igen, jeg følger op på det :)

Kystbanen K22

af sil1207, 1/8 2021, 00:25 (1000 dage siden) @ sil1207

Efter jeg lige har tjekket op på det...

Tog MOD Nivå: Tog fra Karlskrona og Kristianstad

Tog FRA Nivå: Tog mod Helsingborg og Göteborg

Kystbanen K22

af Axel L, 1/8 2021, 13:09 (1000 dage siden) @ sil1207

Efter jeg lige har tjekket op på det...

Tog MOD Nivå: Tog fra Karlskrona og Kristianstad

Tog FRA Nivå: Tog mod Helsingborg og Göteborg

Tack för svaret. Det är i alla fall glädjande att Sverige fortsatt kommer ha direkttåg till Danmark från stationer norr om Østerport.

Något annat som är intressant är att en direkt tvärförbindelse introduceras mellan Kastrup och Slagelse vilket innebär att sträckan Kalvebod (Klv) - Vigerslev (Ig) - Hvidovre Fjern (If) kommer att få reguljär persontrafik.

Om jag inte misstar mig kommer det även vissa förändringar i den Svenska sidan av sundet. Detta inkluderar bland annat att regionaltågslinjen mellan Malmö - Kävlinge förlängs ända upp till Åstorp. Detta kommer innebära tre helt nya stationer kommer öppnas i Svalöv, Kågeröd och Billesholm. Utöver detta påverkar linjeförlängningen även de befintliga stationerna Kävlinge, Teckomatorp och Åstorp.

Hälsningar
Axel L

Kystbanen K22

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 1/8 2021, 13:34 (1000 dage siden) @ Axel L
redigeret af Per Holm, 1/8 2021, 13:46

Det är i alla fall glädjande att Sverige fortsatt kommer ha direkttåg till Danmark från stationer norr om Østerport.

Hälsningar
Axel L

Jeg tror at det bedste ville være flyvebåde mellem Malmö C og enten Nordhavn T eller Orientkaj - begge tæt på Kronløbet.

En forbindelse fra yderligt i havnen vil være hurtigere end toget. De tidligere flyvebåde brugte uforholdsmæssigt lang tid på langsom sejlads gennem Københavns Havn.

Kystbanen K22

af Rail, 1/8 2021, 01:50 (1000 dage siden) @ sil1207

Det er korrekt.

ET kører Nivå-togene som hver time forsætter til Malmö (hver halve time i myldretiden)

Togene til Helsingør kører alle enten til Roskilde eller Næstved alt efter systemet (23xx/43xx mod Roskilde og 22xx/42xx mod Næstved) med EB+DD

I aften/natte timerne hænger Ni-Kh strækningen sammen med Kh-Ro som køres af blandet ET og EB+DD

Derudover kører 42xx kun København - Helsingør i aften og weekenden og hænger i det tidsrum sammen med et 13xx tog så der er direkte tog Helsingør - Kastrup. De første morgentog fra Helsingør fortsætter også mod Kastrup/Sverige.

Grundlæggende er der med undtagelse af få myldretidstog ingen ET til/fra Helsingør på hverdage i dagtimerne, imens der ydre timerne på hverdage samt hele dagen i weekenden vil være en del ET til/fra Helsingør.

Kystbanen K22

af Poul Brandt, Nordsjælland, 1/8 2021, 07:21 (1000 dage siden) @ Stennicke
redigeret af Poul Brandt, 1/8 2021, 07:41

Hej

Er det rigtig forstået at DSB skal køre Re-tog fra Kystbanen og ud på Sjælland. Og at dette skal ske med EB+DD, siger min far (som er på OBV)

Er her en venlig sjæl det vil give mig et overblik over hvad der skal se med Kystbanen i de kommende år ☺️

På forhånd TAK
Stennicke

Kystbanen blev behandlet på Møde i trafikudvalget den 24. november 2020

Som bl.a. referede til Bilag 1: Linjediagram for køreplanen for år 2022 og 2023

og til Bilag 3: Præsentation vist på mødet den 24. november 2020 - Ny køreplan for Kystbanen

Om K22 står: IR4 samt nye lokomotiver erstatter Øresundstog til Helsingør
Om K23 står: Nye lokomotiver erstatter Øresundstog til Nivå


Men det er 9 måneder siden, så informationen fra Rail er måske mere opdateret. (Og måske fik politikerne kun en let forståelig oversigt:).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Kystbanen K22

af Rail, 1/8 2021, 11:28 (1000 dage siden) @ Poul Brandt

Om K22 står: IR4 samt nye lokomotiver erstatter Øresundstog til Helsingør
Om K23 står: Nye lokomotiver erstatter Øresundstog til Nivå

Ift. K23 så er det rigtigt at det nok er slut med Øresundstog i Nivå togene da disse fra K23 skal kører til Næstved via Køge og da Øresundstog ikke er ombygget med ERTMS, så bliver det svært. Men dermed ikke sagt at det bliver slut med Øresundstog på Kystbanen til K23.

(Og måske fik politikerne kun en let forståelig oversigt:).

Ja det er nogle gange det nemmeste ;)


Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak