Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vectron 3235 og 3236 (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 23/8 2021, 19:05 (1002 dage siden)

Der er billeder på Facebook af EB 3235 og 3236 i Padborg i dag, men... Har Siemens glemt at tælle? :-D Sidst leverede var jo 3226, hvorfor pludselig et spring så stort?

Udover det store spørgsmål, er der så nogen, der ved, hvornår de kommer til København?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Avatar

Vectron 3235 og 3236

af gaest, 23/8 2021, 22:58 (1002 dage siden) @ 1993matias

Der er billeder på Facebook af EB 3235 og 3236 i Padborg i dag, men... Har Siemens glemt at tælle? :-D Sidst leverede var jo 3226, hvorfor pludselig et spring så stort?

Driftsnumrene bliver ikke nødvendigvis givet efter leveringsrækkefølge, selv om nummerfolkene ville sætte pris på det.

Vectron 3235 og 3236

af Banemanden, 25/8 2021, 08:59 (1001 dage siden) @ 1993matias

Der er billeder på Facebook af EB 3235 og 3236 i Padborg i dag, men... Har Siemens glemt at tælle? :-D Sidst leverede var jo 3226, hvorfor pludselig et spring så stort?

Udover det store spørgsmål, er der så nogen, der ved, hvornår de kommer til København?

De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.

Vectron 3235 og 3236

af Peter Christensen, 25/8 2021, 09:56 (1001 dage siden) @ Banemanden
redigeret af Peter Christensen, 25/8 2021, 10:34

De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.

Nu skal jeg lige forstå det her rigtigt.
Kan det passe at en statslig operatør (DSB) betaler for at få svensk ATC i Vectron?
Det må jo også betyde at DSB betaler "first of class", hvilket så igen åbner ballet for at "andre ligende Vectron fra andre operatører" kommer væltende.....
Når DSB har taget omkostningen for FOC, så kan Siemens jo sælge lokomotiverne billigere end ellers......
Man fornemmer et art beskidt kompromis mellem Siemens og DSB her.
Vel har Siemens leveret mange EB til DSB, men de kører jo ikke rigtig noget...dermed får Siemens heller ikke særlig meget betaling da betalingen primært er km-baseret.
Ergo, hvis DSB betaler FOC mht. svensk ATC så øges salgspotentialet for Vectron....og dermed kan Siemens hente på gyngerne hvad der tabes på karusellen.....

Formelt vil der næppe komme nogen klager omkring ovenstående da Siemens var eneste firma, som afleverede "best and final offer". Så der er ro fra den kant omend kørsel i Sverige ikke var en del af betingelserne i udbuddet på el-loko.
Om den nuværende nattogsoperatør vil klage?
Aner det ikke....
Men Benny E. vil nok være glad for at DSB kan kører nattog.....og han bliver nok endnu gladere hvis DSB finder en anden statslig operatør, som reelt betaler en stor del af regningen.

Vectron 3235 og 3236

af esni, Frederikssund, 25/8 2021, 10:41 (1001 dage siden) @ Peter Christensen

De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.

Nu skal jeg lige forstå det her rigtigt.
Kan det passe at en statslig operatør (DSB) betaler for at få svensk ATC i Vectron?
Det må jo også betyde at DSB betaler "first of class", hvilket så igen åbner ballet for at "andre ligende Vectron fra andre operatører" kommer væltende.....
Når DSB har taget omkostningen for FOC, så kan Siemens jo sælge lokomotiverne billigere end ellers......

Er Hectors Vectron ikke leveret med SE-STM?. I så fald skal DSB vel ikke betale "first of class" ?

--
Eskild

Vectron 3235 og 3236

af RasmusD, 25/8 2021, 10:54 (1001 dage siden) @ Peter Christensen

Der kører i forvejen rigeligt med Vectroner rundt i det svenske. Hectorrail har 20 af dem, jf denne sides svenske søstersite.

Så det er der ikke noget "first of class" over. Det er bare er ekstra kryds på smørrebrødssedlen.

Vectron 3235 og 3236

af Peter Christensen, 25/8 2021, 11:37 (1000 dage siden) @ RasmusD

Jo-jo, der er masser af Vectroner i Sverige, men det er nok de færreste, som kan tage turen DK-D......dermed ender vi i noget godkendelsescirkus.
Det er muligt at godkendelsen ikke er specielt omfattende (og dermed billigere), men vitsen er at "nogen" skal tage omkostningen......et sådant abespil er altid interessant at følge og denne gang tyder det på at DSB holder for.

Vectron 3235 og 3236

af esni, Frederikssund, 25/8 2021, 11:45 (1000 dage siden) @ Peter Christensen

Jo-jo, der er masser af Vectroner i Sverige, men det er nok de færreste, som kan tage turen DK-D......dermed ender vi i noget godkendelsescirkus.
Det er muligt at godkendelsen ikke er specielt omfattende (og dermed billigere), men vitsen er at "nogen" skal tage omkostningen......et sådant abespil er altid interessant at følge og denne gang tyder det på at DSB holder for.

Havde Hector ikke på et tidspunkt lejet en Vectron af fra Siemens, som havde STM for både D, DK og S? Muligvis var der endda tale om at Hector var operatør for godkendelseskørsler med en Vectron udstyret på den måde.

--
Eskild

Vectron 3235 og 3236

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 25/8 2021, 13:06 (1000 dage siden) @ esni
redigeret af Per Holm, 25/8 2021, 13:34

Jo-jo, der er masser af Vectroner i Sverige, men det er nok de færreste, som kan tage turen DK-D......dermed ender vi i noget godkendelsescirkus.
Det er muligt at godkendelsen ikke er specielt omfattende (og dermed billigere), men vitsen er at "nogen" skal tage omkostningen......et sådant abespil er altid interessant at følge og denne gang tyder det på at DSB holder for.


Havde Hector ikke på et tidspunkt lejet en Vectron af fra Siemens, som havde STM for både D, DK og S? Muligvis var der endda tale om at Hector var operatør for godkendelseskørsler med en Vectron udstyret på den måde.

Korridor B Älvsjö - Pepparholmen skulle da ellers i år være færdig med ERTMS hele vejen - viser en lidt ældre plan.

Kan det overhovedet svare sig at udruste til at køre på svensk ATC?

Avatar

Vectron 3235 og 3236

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 26/8 2021, 23:17 (999 dage siden) @ Per Holm

Korridor B Älvsjö - Pepparholmen skulle da ellers i år være færdig med ERTMS hele vejen - viser en lidt ældre plan.

Nu ved jeg ikke hvor du har det fra, men så vidt jeg ved er der er i hvert fald ikke ERTMS (E2) mellem Peberholm og Flen. Har ikke helt styr på hvad der sker mellem Flen og Älvsjö da jeg ikke har været der længe, men ved i hvert fald der ikke er ERTMS i drift på mellem Peberholm og Flen. Denne strækning stadig er underlagt TTJ system H og udstyret med ATC2. Mellem Åby og Katrineholm er der dog en ETCS-teststrækning der kan aktiveres i det ene spor (uppspår), men det er nok det tættest man kommer på ETCS L2 mellem Ävlsjö og Peberholm.

Vectron 3235 og 3236

af Jan Kardell, 29/8 2021, 10:56 (997 dage siden) @ esni

Hector använde ett lok för utprovning av ETCS systemväxlingen till Peberholm, proven utfördes på västkustbanan, men jag minns inte vilket lok som användes. Min gissning är att ETCS-installationen med STM-DK inte var något som hade permanent godkännande, utan bara användes för just proven. Lösningen finns installerad på Peberholm och är godkänd, kanske sedan ett år eller så.

Grunden är att växlingen mellan svensk och dansk ATC är speciell och kräver en speciell (och dyr) hårdvara förutom de danska och svenska ATC-systemen. Något sådant vill man inte ha för ETCS, och ETCS saknar möjlighet att växla mellan två olika STM:er. Så det man gör med den nya installationen är att växla STM-DK -> ETCS -> STM-SE, loket kör alltså under ETCS en kort sträcka på Peberholm. Detta finns parallellt med det gamla. Det är ju givetvis omöjligt att installera ETCS i alla fordon över en natt, så till de är ombyggda så måste båda sätten för systemväxling fungera samtidigt.

Vad jag känner till finns ännu inga Vectron som är godkända för trafik Sverige-Danmark-Tyskland, och inga andra lok heller. Men Öresundstågen är väl på gång att få ETCS, vet inte hur långt det är kommet. Beställning på ETCS för EG är lagd, så kanske de blir de första med ETCS för trafik Sverige-Danmark-Tyskland. Jag har inte sett något om installation på de 185-lok som går i sådan trafik ännu, men det måste väl göras innan det blir krav på ETCS för att komma igenom Danmark.

Vectron 3235 og 3236

af esni, Frederikssund, 29/8 2021, 14:13 (996 dage siden) @ Jan Kardell

Jeg tror at det var dette lok?:
Hector Rail AB
HCTOR 243 221: Vectron AC S/N 21947/2015. Hyrt från Siemens (2020).

--
Eskild

Vectron 3235 og 3236

af Banemanden, 25/8 2021, 12:31 (1000 dage siden) @ Peter Christensen

Jo-jo, der er masser af Vectroner i Sverige, men det er nok de færreste, som kan tage turen DK-D......dermed ender vi i noget godkendelsescirkus.
Det er muligt at godkendelsen ikke er specielt omfattende (og dermed billigere), men vitsen er at "nogen" skal tage omkostningen......et sådant abespil er altid interessant at følge og denne gang tyder det på at DSB holder for.

Jeg tror ikke du skal forvente, at nogen gør noget, uden de kan få noget ud af det. Og slet ikke i det her tilfælde.

Vectron 3235 og 3236

af steenth, 27/8 2021, 01:19 (999 dage siden) @ Peter Christensen

De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.

Nu skal jeg lige forstå det her rigtigt.
Kan det passe at en statslig operatør (DSB) betaler for at få svensk ATC i Vectron?
Det må jo også betyde at DSB betaler "first of class", hvilket så igen åbner ballet for at "andre ligende Vectron fra andre operatører" kommer væltende.....
Når DSB har taget omkostningen for FOC, så kan Siemens jo sælge lokomotiverne billigere end ellers......
Man fornemmer et art beskidt kompromis mellem Siemens og DSB her.

Siemens har kigget på det svenske marked i mange år. Og der er allerede et par leveringer, som bruges i Sverige til Snälltåget og Hector Rail. Og i 2016 testede de Vectron med deres egen ETCS udstyr med både dansk og svensk ATC langt før de vandt udbuddet fra DSB. Og omkring det tidspunkt var de sammen med Alstom oppe at teste deres software til mobilt udstyr op imod de 2 leverandører af ETCS til de første svenske strækninger, som bruger ETCS version 2.0.3.d (baseline 2) med en del tilføjelser.

Vectron 3235 og 3236

af Jens Hansen, 25/8 2021, 12:39 (1000 dage siden) @ Banemanden


De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.

Men de svenske nattog er i udbud, og mig bekendt ikke afgjort endnu.

Men det er måske et pseudo udbud, hvor vinderen var afgjort på forhånd?

JH

Vectron 3235 og 3236

af andersj, Aalborg, 25/8 2021, 21:13 (1000 dage siden) @ Jens Hansen


De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.


Men de svenske nattog er i udbud, og mig bekendt ikke afgjort endnu.

Men det er måske et pseudo udbud, hvor vinderen var afgjort på forhånd?

JH

Trafikverket skriver selv at resultatet af udbuddet tidligst bliver offentliggjort den 29. august - https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/jarnvag/europeiska-jarnvagsaret/nattag-till...

--
Mvh Anders

Vectron 3235 og 3236

af Niels Bak, 25/8 2021, 12:51 (1000 dage siden) @ Banemanden

Der er billeder på Facebook af EB 3235 og 3236 i Padborg i dag, men... Har Siemens glemt at tælle? :-D Sidst leverede var jo 3226, hvorfor pludselig et spring så stort?

Udover det store spørgsmål, er der så nogen, der ved, hvornår de kommer til København?


De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.

Det er ikke samme nattog det handler om. Det nuværende, som er Snälltogets højsæsontog til Berlin, får DSB næppe noget med at gøre, og hvis de gør, bliver det en kommerciel aftale mellem de to togselskaber, hvis Snälltoget skulle ønske at skifte Hector ud som operatør. Det har jeg dog ikke hørt noget som helst om skulle være på vej.

De kommende, er de statsstøttede nattog, der skal køre hver dag året rundt fra Sverige til hhv Hamborg og Bruxelles. Og som DSB ventes at skulle stå for i hvert fald en del af ruten af.

Vectron 3235 og 3236

af Danielsen, 25/8 2021, 13:29 (1000 dage siden) @ Niels Bak

Der er billeder på Facebook af EB 3235 og 3236 i Padborg i dag, men... Har Siemens glemt at tælle? :-D Sidst leverede var jo 3226, hvorfor pludselig et spring så stort?

Udover det store spørgsmål, er der så nogen, der ved, hvornår de kommer til København?


De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.


Det er ikke samme nattog det handler om. Det nuværende, som er Snälltogets højsæsontog til Berlin, får DSB næppe noget med at gøre, og hvis de gør, bliver det en kommerciel aftale mellem de to togselskaber, hvis Snälltoget skulle ønske at skifte Hector ud som operatør. Det har jeg dog ikke hørt noget som helst om skulle være på vej.

De kommende, er de statsstøttede nattog, der skal køre hver dag året rundt fra Sverige til hhv Hamborg og Bruxelles. Og som DSB ventes at skulle stå for i hvert fald en del af ruten af.

Jeg troede, de sidste 16 af DSBs EB'ere skulle bruges som trækkraft til de 8 Talgo-stammer, der skulle køre Hamborg-løbene?

Vectron 3235 og 3236

af 1993matias ⌂, KH, 25/8 2021, 14:14 (1000 dage siden) @ Danielsen

Jeg troede, de sidste 16 af DSBs EB'ere skulle bruges som trækkraft til de 8 Talgo-stammer, der skulle køre Hamborg-løbene?

DSB bestilte i første omgang 26 Vectron til dobbeltdækkerstammerne. Herefter gjorde DSB brug af en option i kontrakten for at få ekstra 16 Vectron til Talgo-stammerne. Til sidst har DSB Bestilt yderligere to lokomotiver til nattogstrafikken, som DSB forventes at stå for igennem Danmark. Det giver 44 lokomotiver

Hvor mange af dem, der var meningen skulle have svensk ATC ved jeg ikke. Men det kommer vel frem på et tidspunkt :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Vectron 3235 og 3236

af Danielsen, 25/8 2021, 16:30 (1000 dage siden) @ 1993matias

Jeg troede, de sidste 16 af DSBs EB'ere skulle bruges som trækkraft til de 8 Talgo-stammer, der skulle køre Hamborg-løbene?


DSB bestilte i første omgang 26 Vectron til dobbeltdækkerstammerne. Herefter gjorde DSB brug af en option i kontrakten for at få ekstra 16 Vectron til Talgo-stammerne. Til sidst har DSB Bestilt yderligere to lokomotiver til nattogstrafikken, som DSB forventes at stå for igennem Danmark. Det giver 44 lokomotiver

Hvor mange af dem, der var meningen skulle have svensk ATC ved jeg ikke. Men det kommer vel frem på et tidspunkt :-)

Ahh... De sidste 2 EB'ere havde jeg ikke hørt om før nu. Tak for svaret.

Vectron 3235 og 3236

af Rail, 25/8 2021, 22:36 (1000 dage siden) @ 1993matias

Til sidst har DSB Bestilt yderligere to lokomotiver til nattogstrafikken,

DSB har ikke bestilt de to sidste lokomotiver (endnu)

Vectron 3235 og 3236

af Rail, 25/8 2021, 22:36 (1000 dage siden) @ Banemanden

Der er billeder på Facebook af EB 3235 og 3236 i Padborg i dag, men... Har Siemens glemt at tælle? :-D Sidst leverede var jo 3226, hvorfor pludselig et spring så stort?

Udover det store spørgsmål, er der så nogen, der ved, hvornår de kommer til København?


De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.

Der er ikke truffet beslutning om STM til Sverige

Avatar

Vectron 3235 og 3236

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 26/8 2021, 22:55 (999 dage siden) @ Rail

Der er billeder på Facebook af EB 3235 og 3236 i Padborg i dag, men... Har Siemens glemt at tælle? :-D Sidst leverede var jo 3226, hvorfor pludselig et spring så stort?

Udover det store spørgsmål, er der så nogen, der ved, hvornår de kommer til København?


De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.


Der er ikke truffet beslutning om STM til Sverige

Nej det må man da ikke håbe da udbuddet ikke er afgjort endnu. Det ville da i så fald være en dårlig forretning at bestille noget ekstra uden der er behov for det og det ville i så fald lugte lidt af aftalt spil. Man kan på den anden side nok godt forvente at Siemens har holdt 3227-3234 tilbage i en forventning om at DSB får et behov for installation af ATC2-STM på et senere (men dog snarligt) tidspunkt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak