Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Presseomtale - Transportministeren sætter nattog på europæis (Generelt)

af Skovsgaard, 31/8 2021, 14:42 (968 dage siden)

Transportministeren søger nu endnu mere samarbejde med sine europæiske kolleger for at få flere nattog, fordi den nuværende tyske organisering af togdriften kan sætte en stopper for udviklingen af nattogstrafikken i Europa.

De natlige togture gennem Europa har mødt en stopklods i Tyskland. Den tyske regulering betyder nemlig, at togdrift på offentlige kontrakter ikke kan udbydes på de lange ruter, som der er behov for til nattog. Senest har Trafikverket offentliggjort, at der ingen bydere er til nattogsruten Malmö-Bruxelles via Köln.

- Nattoget er og bliver et godt og grønt alternativ til den lange biltur eller korte flyrejse i Europa. Vi har en fælles europæisk udfordring med at skabe gode rammer for nattogsdrift. For eksempel er det ifølge de tyske regler ikke muligt at støtte togture over 50 kilometer. Jeg vil drøfte muligheden for at få fjernet denne hindring med mine europæiske kolleger ved næst givne lejlighed, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Transportministeriet arbejder sammen med Trafikverket for at etablere nattogstrafik fra Sverige gennem Danmark og videre ned i Europa. Svenske SJ skal nu køre Stockholm-Hamborg, men der har altså ikke været budt på ruten Malmö-Bruxelles.

Derfor har transportministeren kontaktet sin svenske ministerkollega Tomas Eneroth, og de har sammen besluttet at arbejde for at løse problemet.

- Vi er nødt til at have en dialog om det her på europæisk plan, hvis vi skal finde en løsning på problemet. Der er en stigende opmærksomhed på muligheden for at rejse i Europa, uden at det skal foregå i et flysæde og det bør vi gribe. Jeg har haft en god snak med min svenske kollega, og vi er enige om, at vi har en fælles interesse i at sætte skub i nattogene og skabe de nødvendige rammer, siger transportministeren.

Kilde: Transportministeriet

Hvad er der med den 50 km grænse?

af XAL Olesen, 1/9 2021, 10:10 (968 dage siden) @ Skovsgaard


- For eksempel er det ifølge de tyske regler ikke muligt at støtte togture over 50 kilometer. Jeg vil drøfte muligheden for at få fjernet denne hindring med mine europæiske kolleger ved næst givne lejlighed, siger transportminister Benny Engelbrecht.


Hvis man ikke må støtte togture over 50 km, hvordan kan SJ så køre fra Padborg til Hamburg Hbf. Der er mig bekendt mere end 50 km.

Eller forventer SJ at nedtop den del af strækningen kan drives på kommerciel vis, mens Stockholm - Malmø støttes af Trafikverket og Malmø - Padborg støttes af Benny Engelbrechts kr. 5.000.000 :-D

Der nogle uklarheder her. Specielt hvor meget støtte ruten får fra Danmark.

Hvad er der med den 50 km grænse?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 1/9 2021, 12:34 (968 dage siden) @ XAL Olesen

Et forsigtigt bud er, at ruten kun får kontraktbetaling mellem Malmø og Padborg, og at denne betaling så er høj nok til at sikre økonomien i Stockholm - Hamborg.

Generelt skal internationale forbindelser køres som fri trafik uden kontraktbetaling - ligesom national fjerntrafik (dog evt med billetsamarbejde med offentlige instanser) mens regionaltrafik skal udbydes. Det er i grove træk reglerne fra Eu.
At ingen byder på trafikken til Bruxelles, handler nok mere om, at der ikke er nogle aktører, der kan se en forretning heri. Principielt kunne Benny formentlig øge betalingen for den danske del af kontrakten, så tyskerne slipper for at betale, men det er nok ikke penge nok.

Men dette her er mig bekendt eneste forsøg på offentligt udbud af internationale nattog i EU, mens operatørerne primært ønsker bedre rammebetingelser. Så Bennys ide om at få tyskerne til at betale for hans nattog, er nok op ad bakke. Særligt når nu EU har sendt en skrivelse til ham, om hvorfor han ikke går igang med at implementere den kommercielle del af EUs fjerde jernbanepakke…

Lasse

Hvad er der med den 50 km grænse?

af XAL Olesen, 1/9 2021, 13:00 (968 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Det er også min opfattelse at den tyske/belgiske del skal drives på kommercielle vilkår. Sådan var oplægget fra Trafikverket i 2020.

Alligevel støtter Østrig og Holland nattogene Innsbruck/Wien til Amsterdam/Hamborg med et ukendt (?) antal euro.

Jeg er lidt i tvivl om Schweiz giver støtte til nattogene mellem Zürich HB og Hamborg/Berlin.

Benny E. vil nok få svært at få ørenlyd i EU når Danmark stadig har problemer med EU-direktiverne på jernbaneområdet. Som omtalt f.eks. her:

https://www.railtech.com/infrastructure/2021/06/14/eu-reprimands-the-netherlands-and-de...

XAL Olesen

Hvad er der med den 50 km grænse?

af Jens Hansen, 1/9 2021, 13:16 (968 dage siden) @ XAL Olesen

Alligevel støtter Østrig og Holland nattogene Innsbruck/Wien til Amsterdam/Hamborg med et ukendt (?) antal euro.

Givet på samme måde som Sverige og Danmark støtter toget Stockholm - Hamborg. Med en tilpas stor støtte, som også kan dække kørslen i Tyskland.

JH

Hvad er der med den 50 km grænse?

af My1202, 1/9 2021, 16:41 (967 dage siden) @ Jens Hansen

Alligevel støtter Østrig og Holland nattogene Innsbruck/Wien til Amsterdam/Hamborg med et ukendt (?) antal euro.


Givet på samme måde som Sverige og Danmark støtter toget Stockholm - Hamborg. Med en tilpas stor støtte, som også kan dække kørslen i Tyskland.

JH

Det er da trist at skatteydere skal støtte et så "godt" projekt som nattog.

Noget kunne tyde på nattog økonomisk ikke er så godt alligevel?

--
[image]

Hvad er der med den 50 km grænse?

af Rail, 2/9 2021, 17:42 (966 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Et forsigtigt bud er, at ruten kun får kontraktbetaling mellem Malmø og Padborg, og at denne betaling så er høj nok til at sikre økonomien i Stockholm - Hamborg.

Nej der skal afrapporteres særskilt for Stockholm - Padborg grænse og Padborg Grænse - Hamborg til Trafikverket og der er loft over overskudsgraden for den tilskudsgivende strækning. Så man ikke sådan bare lige flytte penge rundt.

At ingen byder på trafikken til Bruxelles, handler nok mere om, at der ikke er nogle aktører, der kan se en forretning heri. Principielt kunne Benny formentlig øge betalingen for den danske del af kontrakten, så tyskerne slipper for at betale, men det er nok ikke penge nok.

Det største problem er de store omkostninger ved at kører i Tyskland, noget ÖBB også har påpeget mange gange. Som jeg har skrevet ovenfor kan man ikke bare øge tilskuddet i Danmark/Sverige - Så kunne man jo bare have budt ind med en højere pris.

Hvad er der med den 50 km grænse?

af andersj, Aalborg, 2/9 2021, 18:00 (966 dage siden) @ Rail

At ingen byder på trafikken til Bruxelles, handler nok mere om, at der ikke er nogle aktører, der kan se en forretning heri. Principielt kunne Benny formentlig øge betalingen for den danske del af kontrakten, så tyskerne slipper for at betale, men det er nok ikke penge nok.


Det største problem er de store omkostninger ved at kører i Tyskland, noget ÖBB også har påpeget mange gange. Som jeg har skrevet ovenfor kan man ikke bare øge tilskuddet i Danmark/Sverige - Så kunne man jo bare have budt ind med en højere pris.

Det ville revolutionere alle grene af jernbanen i Tyskland og have stor positiv effekt på den internationale trafik til og fra Tyskland, hvis infrastrukturafgiften var den samme som i Danmark på ca. 5 kr. pr. kilometer. For eksempelvis regionaltog er det 5 Euro pr. kilometer i Tyskland. Fjerntog kan komme op over 100 kr. pr. kilometer alt efter strækning og prioritet.

--
Mvh Anders

Hvad er der med den 50 km grænse?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 2/9 2021, 18:28 (966 dage siden) @ andersj

Men så er problemet jo ikke, at tyskerne ikke vil betale for nattogene, men at der ikke er attraktive og ensartede infrastrukturafgifter i Europa, selv om disse givetvis udspringer af samme EU direktiv.
Lasse

Hvad er der med den 50 km grænse?

af Rail, 2/9 2021, 19:52 (966 dage siden) @ andersj

At ingen byder på trafikken til Bruxelles, handler nok mere om, at der ikke er nogle aktører, der kan se en forretning heri. Principielt kunne Benny formentlig øge betalingen for den danske del af kontrakten, så tyskerne slipper for at betale, men det er nok ikke penge nok.


Det største problem er de store omkostninger ved at kører i Tyskland, noget ÖBB også har påpeget mange gange. Som jeg har skrevet ovenfor kan man ikke bare øge tilskuddet i Danmark/Sverige - Så kunne man jo bare have budt ind med en højere pris.


Det ville revolutionere alle grene af jernbanen i Tyskland og have stor positiv effekt på den internationale trafik til og fra Tyskland, hvis infrastrukturafgiften var den samme som i Danmark på ca. 5 kr. pr. kilometer. For eksempelvis regionaltog er det 5 Euro pr. kilometer i Tyskland. Fjerntog kan komme op over 100 kr. pr. kilometer alt efter strækning og prioritet.

Dertil kan du så ligge afgifter for at standse ved stationer, noget der slet ikke findes i Danmark.

Hvad er der med den 50 km grænse?

af bastholm, 2/9 2021, 21:52 (966 dage siden) @ Rail

Til gengæld har vi høje broafgifter, noget der slet ikke findes i Tyskland

Hvad er der med den 50 km grænse?

af bjergged, Zentralschweiz, 2/9 2021, 22:42 (966 dage siden) @ bastholm

Til gengæld har vi høje broafgifter, noget der slet ikke findes i Tyskland

Nej, men der er heller ikke noget tilsvarende Storebælts- eller Øresundsforbindelsen i Tyskland – altså, gigantiske bro- og tunnel forbindelser der financieres ved direkte brugerbetaling.

Hvad er der med den 50 km grænse?

af Rail, 7/9 2021, 19:08 (961 dage siden) @ bastholm

Til gengæld har vi høje broafgifter, noget der slet ikke findes i Tyskland

Det er også en klar hindring særligt hvis man skal fra Korsør til Nyborg. Men samlet løber de tyske afgifter bare meget hurtigt op!

Et passagertog København - Padborg - Hamborg vil eksempelvis betale cirka 23 kr/km i Danmark og 39 kr/km i Tyskland i infrastrukturafgifter. Dette er inklusiv Storebælt i den danske del.

Presseomtale - Transportministeren sætter nattog på europæis

af SGN, 1/9 2021, 11:10 (968 dage siden) @ Skovsgaard

Kanske Benny skulle engagera sig så att DSB kör mer än de ynkliga 3 tågen Köpenhamn -Hamburg!
Det är ett YNKLIGT utbud, som tom har uppmärksammats av EU.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak