Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ÖBB's kontrakt med Stadler på 186 KISS kendt ugyldig (Generelt)

af andersj, Aalborg, 22/9 2021, 13:29 (947 dage siden)

ÖBB tildelte i starten af sommeren en kontrakt på op til 186 dobbeltdækkertogsæt til Stadler. Alstom klagede over denne beslutning, da men mente at ÖBB og Stadlers eksisterende samarbejde omkring vedligehold af togsæt i Wien havde haft indflydelse på beslutningen.

I sidste uge opdagede en dommer i Østrig under gennemgang af dokumenterne i sagen så tilfældigvis at den digitale signatur som Stadlers tilbud var underskrevet med, ikke er gyldig i EU. Dermed var tilbuddet fra Stadler slet ikke gyldigt og dermed heller ikke tildelingen af kontrakt.

Stadler har så efterfølgende meddelt at man ikke er enig i den østriske dom og at man har benyttet den samme digitale signatur på "flere hundrede tilbud" og også på tilbud der har ført til kontrakter i bl.a. Østrig. Men det er jo ikke i sig selv nok til at blive "frikendt", det betyder jo egentlig bare at ingen har opdaget det / lagt mærke til det før nu.

Dobbeltdækkertogene skulle både bruges til at erstatte nogle af de eksisterende dobbeltdækkervogne, men der var også planlagt store driftsudvidelser i det østlige Østrig fra december 2024.

Avisartikel: https://www.derstandard.at/story/2000129788448/kauf-von-doppelstockzuegen-wird-debakel-...

Svar fra Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2021_0921_stellungnahme_oebb_en.pdf

--
Mvh Anders

ÖBB's kontrakt med Stadler på 186 KISS kendt ugyldig

af Eyolf, 22/9 2021, 16:36 (947 dage siden) @ andersj

Kapitalisme i et nøtteskall: Fri konkurranse er en fantastisk ting - så lenge ikke andre vinner konkurransen.
[image]

ÖBB's kontrakt med Stadler på 186 KISS kendt ugyldig

af bjergged, Zentralschweiz, 27/9 2021, 16:32 (942 dage siden) @ andersj

I sidste uge opdagede en dommer i Østrig under gennemgang af dokumenterne i sagen så tilfældigvis at den digitale signatur som Stadlers tilbud var underskrevet med, ikke er gyldig i EU. Dermed var tilbuddet fra Stadler slet ikke gyldigt og dermed heller ikke tildelingen af kontrakt.

Endnu et hårrejsende eksempel på hvor galt det kan gå med EU-udbud. En ubetydelig bureaukratisk fodfejl kommer formodentlig til at koste Østrigerne et anseeligt millionbeløb til nyudbud, omplanlægning, erstatningsmateriel, osv.

For ikke at tale om omkostningerne på producentens side. De ender vi jo også med at måtte betale, idet at alt udbuds-bureaukratiet gør det nødvendigt for producenterne at forlange højere priser så de kan få dækket udgifterne ind.

ÖBB's kontrakt med Stadler på 186 KISS kendt ugyldig

af andersj, Aalborg, 8/10 2021, 20:46 (930 dage siden) @ andersj

ÖBB har nu ifølge Stadler besluttet at følge afgørelsen fra Bundesverwaltungsgericht og starte udbudsprocessen forfra.

Stadler vil nu klage over ÖBB's afgørelse, da kontrakten jo var tildelt Stadler og alle klagepunkter fra Alstom var blevet afvist. Stadler brugte samme digitale signatur ved tilbuddet på tunnelredningstog til ÖBB, hvor kontrakten blev tildelt Stadler i starten af 2021.

Stadler vil også fortsat klage over afgørelsen fra Bundesverwaltungsgericht. Stadler mener at den digitale signatur jf. den østriske udbudslov er gyldig. Desuden nævner den østrigske udbudslov også at mangler efterfølgende kan løses, hvilket efter Stadlers fortolkning også gælder den digitale signatur.
Stadler nævner også at en aftale mellem Schweiz og EU forbyder diskrimination ved offentlige udbud, hvilket efter Stadlers fortolkning også gælder den digitale signatur.

Desuden vil togene ikke kunne blive leveret rettidigt til en udvidelse af driften i det østlige Østrig fra december 2024 hvis udbuddet skal gøres om.

Kilde: Stadler pressemeddelelse 8. oktober 2021

--
Mvh Anders

ÖBB's kontrakt med Stadler på 186 KISS - opdatering

af andersj, Aalborg, 23/2 2022, 14:37 (793 dage siden) @ andersj

Det betalte sig for Stadler at gøre indsigelse, for de fik medhold i Verwaltungsgerichtshof og dermed har ÖBB og Stadler indgået en rammeaftale på 186 KISS togsæt med en topfart på 160 km/t fordelt på 4, 5 og 6-vogns togsæt. Som option kan en variant til 200 km/t også bestilles i rammeaftalen.

Indtil videre er der kun indgået kontrakt på rammeaftalen, men Stadler og ÖBB forventer at præsentere første ordre fra rammeaftalen om få uger.

Pressemeddelelse Stadler

Pressemeddelelse ÖBB

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak