Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering Falster (Generelt)

af Claus Nielsen, 11/10 2021, 10:21 (928 dage siden)

Arbejdet med at elektrificere det danske jernbanenet er nået til Falster. Syd for Eskilstrup Station er de to rammemaskiner 'Freja’ og ’Sleipner' i færd med at sætte præfabrikerede fundamentspæle til køreledningsmasterne. Maskinerne og nogle af deres tekniske data har tidligere været omtalt i forummet her.

[image]To skinnekørende rammemaskiner i aktion syd for Eskilstrup. Foto: Aarsleff Rail A/S.

Mvh
Claus N

Elektrificering Falster

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 11/10 2021, 11:34 (928 dage siden) @ Claus Nielsen
redigeret af Per Holm, 11/10 2021, 12:05

Fint at få så meget arbejde som muligt fra hånden inden den ny Storstrømsbro, Masnedø og Vordingborg vil "kræve sine mænd".

Er der allerede arbejde i gang på Sjælland syd for Vordingborg neutralsektion?

Elektrificering Falster

af fætter.guf, 11/10 2021, 13:37 (928 dage siden) @ Per Holm

Der jeg var forbi for nylig var fundamenterne fra neutralsektionen til vordingborg station hamret i

Hilsen
Lars

Elektrificering Falster

af Theis Andersen, Kastrup, 11/10 2021, 17:50 (927 dage siden) @ Claus Nielsen

Hvad gør man egentlig med køreledningerne over Kong Frederik d. IX Bro
I nykøbing? Den skal jo stadigvæk kunne åbne

--
[image]

Avatar

Elektrificering Falster - Kong Frederik d. IX bro

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/10 2021, 18:36 (927 dage siden) @ Theis Andersen

Hvad gør man egentlig med køreledningerne over Kong Frederik d. IX Bro
I Nykøbing F.? Den skal jo stadigvæk kunne åbne

Ja, det var jo derfor Banedanmark/Sund & Bælt gerne ville svejse broklappen til og undlade at lave klap i den nye bro, men det fik politikerne forklaret Banedanmark/Sund & Bælt at de godt kunne glemme alt om.

Der findes flere måder at løse det på - og vi behandlede det her på kanalen blandt andet i den her tråd.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Elektrificering Falster - Kong Frederik d. IX bro

af andersj, Aalborg, 11/10 2021, 21:17 (927 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad gør man egentlig med køreledningerne over Kong Frederik d. IX Bro
I Nykøbing F.? Den skal jo stadigvæk kunne åbne


Ja, det var jo derfor Banedanmark/Sund & Bælt gerne ville svejse broklappen til og undlade at lave klap i den nye bro, men det fik politikerne forklaret Banedanmark/Sund & Bælt at de godt kunne glemme alt om.

Det var dog af økonomiske og ikke tekniske årsager at Sund & Bælt ville svejse klappen fast. Banedanmark har hele tiden fastholdt at det sagtens kan lade sig gøre teknisk, ligesom Jernbanebroen over Limfjorden også skal elektrificeres.

--
Mvh Anders

Avatar

Elektrificering Falster

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/10 2021, 20:29 (926 dage siden) @ kiminfarum

Her et eksempel fra Holland Ca. 01:50 min. inde i videoen
https://www.youtube.com/watch?v=EuMpPxex8Sg

Her har man valgt en løsning, hvor der simpelthen ingen tråd er over broen. Det ser ud til at være ganske "ufarligt", idet togstammen har mere end én pantograf. Men den løsning er vel ikke helt gangbar, når vi taler om togstammer med kun én pantograf? Toget kan jo i teorien gå i stå, således at den enlige pantograf standser, hvor der ingen tråd er. Men det er måske en kalkuleret risiko, som man vælger at leve med?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Elektrificering Falster

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 12/10 2021, 20:46 (926 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Per Holm, 12/10 2021, 21:23

Her har man valgt en løsning, hvor der simpelthen ingen tråd er over broen. Det ser ud til at være ganske "ufarligt", idet togstammen har mere end én pantograf. Men den løsning er vel ikke helt gangbar, når vi taler om togstammer med kun én pantograf? Toget kan jo i teorien gå i stå, således at den enlige pantograf standser, hvor der ingen tråd er. Men det er måske en kalkuleret risiko, som man vælger at leve med?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det er vel lige som ved en 400 m neutralsektion: Sørg for ikke at gå i stå i neutralsektionen og ellers må man bede om at blive trukket ud.

Nye lokomotiver med "last mile" udrustning kan selv køre videre.

I DDR havde DR et stykke hvor der manglede et køreledningsfelt på 660 m ud for en sovjetisk flyvestation (Flugplatz Großenhain). Det måtte de leve med til "gæsterne" rejste hjem og straks kom det manglende felt op igen.

Elektrificering Falster

af Svend, 12/10 2021, 21:47 (926 dage siden) @ Per Holm

Det er vel lige som ved en 400 m neutralsektion: Sørg for ikke at gå i stå i neutralsektionen og ellers må man bede om at blive trukket ud.

Der er en forskel. Der kan sættes strøm(spænding) på de lange neutralsektioner. Besværligt men muligt.

--
Svend

Elektrificering Falster

af Thorbjørn, 12/10 2021, 22:11 (926 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her et eksempel fra Holland Ca. 01:50 min. inde i videoen
https://www.youtube.com/watch?v=EuMpPxex8Sg


Her har man valgt en løsning, hvor der simpelthen ingen tråd er over broen. Det ser ud til at være ganske "ufarligt", idet togstammen har mere end én pantograf. Men den løsning er vel ikke helt gangbar, når vi taler om togstammer med kun én pantograf? Toget kan jo i teorien gå i stå, således at den enlige pantograf standser, hvor der ingen tråd er. Men det er måske en kalkuleret risiko, som man vælger at leve med?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det kræver vel en del omhu at få toget til at gå i stå lige præcis i de 30 meter, hvor der ingen strøm er?

Elektrificering Falster

af YBS, 13/10 2021, 01:01 (926 dage siden) @ Thorbjørn

Nej - det kræver kun medvirken af hr. Murphy.:-D

Elektrificering Falster

af esni, Frederikssund, 12/10 2021, 22:26 (926 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her et eksempel fra Holland Ca. 01:50 min. inde i videoen
https://www.youtube.com/watch?v=EuMpPxex8Sg


Her har man valgt en løsning, hvor der simpelthen ingen tråd er over broen. Det ser ud til at være ganske "ufarligt", idet togstammen har mere end én pantograf. Men den løsning er vel ikke helt gangbar, når vi taler om togstammer med kun én pantograf? Toget kan jo i teorien gå i stå, således at den enlige pantograf standser, hvor der ingen tråd er. Men det er måske en kalkuleret risiko, som man vælger at leve med?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Somme tider kører NS med ganske korte togsæt med kun en strømaftager.
Denne specielle Hollandske løsning har været brugt flittigt i mange år, men er muligvis på retur.

Jeg er ret sikker på at en bro i Haarlem, der i 1964 havde den på alle strækningsspor, nu kun har den på 1 ud af tre i følge Google Maps

--
Eskild

Elektrificering Falster

af Bengt Larsson, 21/10 2021, 12:12 (918 dage siden) @ Niels Munch

Der findes rundt omkring i verden mange eksempler på klapbroer med køreledning; ét af dem er Ziegelgrabenbrücke, der forbinder Rügen med fastlandet ved Stralsund: https://kl-ing.de/projekte/projekt/detail/ziegelgrabenbruecke-ueberbau-iia-stralsund/ .

Emnet har været oppe flere gange her i forum; brug evt. søgefunktionen.

M.v.h.
Niels

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_%C3%B6ppningsbara_broar_i_Sverige

innehåller 19 öppningsbara järnvägsbroar och 3 spårvägsbroar i Sverige
varav 18 +1 har öppning i bruk,

och 11 järnvägsbroar och 1 spårvägsbro är både elektrifierade och har öppning i bruk.

Elektrificering Falster

af Bengt Larsson, 21/10 2021, 12:18 (918 dage siden) @ Bengt Larsson

Der findes rundt omkring i verden mange eksempler på klapbroer med køreledning; ét af dem er Ziegelgrabenbrücke, der forbinder Rügen med fastlandet ved Stralsund: https://kl-ing.de/projekte/projekt/detail/ziegelgrabenbruecke-ueberbau-iia-stralsund/ .

Emnet har været oppe flere gange her i forum; brug evt. søgefunktionen.

M.v.h.
Niels


https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_%C3%B6ppningsbara_broar_i_Sverige

innehåller 19 öppningsbara järnvägsbroar och 3 spårvägsbroar i Sverige
varav 18 +1 har öppning i bruk,

och 11 järnvägsbroar och 1 spårvägsbro är både elektrifierade och har öppning i bruk.

Götaälvbron som nu är avstängd och dess ersättare Hisingsbron i Göteborg, hade/har ingen neutralsektion.
Spårvagnar gick i 10 km/h över Götaälvbrons klaff på grund av att Götaälvbron var i dåligt skick.
[image]

Elektrificering Falster

af Peter Christensen, 21/10 2021, 12:51 (918 dage siden) @ Bengt Larsson

Mener at det var i begyndelsen af september i år at den nye bro blev officelt åbnet med fest etc.
Den nye bro havde dog været åben en tid inden og nedrivningen af den gamle var allerede i fuld gang i september 2021.

Elektrificering Falster

af Henning Makholm ⌂, 21/10 2021, 12:59 (918 dage siden) @ Bengt Larsson

Götaälvbron som nu är avstängd och dess ersättare Hisingsbron i Göteborg, hade/har ingen neutralsektion.
Spårvagnar gick i 10 km/h över Götaälvbrons klaff på grund av att Götaälvbron var i dåligt skick.

Hmm, jeg viller ellers have troet at de komplekse tingester køretråden hænger i på billedet var ledningsadskillere.

Hvad sker der med køretråden over klapfaget når broen åbner?

(Der er et billede af den åbne bro her: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Gotaalvbron_brooppning.jpg . Umiddelbart ser det ud som om køretråden mellem de to første galger hænger slapt ned mod kørebanen, og i det mindste i den situation må den da være spændingsløs.)

--
Henning Makholm

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak