Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EB nr. 1000 på vej.

af RasmusD, 24/10 2021, 14:27 (915 dage siden) @ Poul Andersen

Det kan ikke ses på billederne her, men det er 3240 der er Vectron nr. 1000.

(Eller, det er i hvert fald den der har påmalet “1000” på siden :-P )

EB nr. 1000 på vej.

af TeamBaumann, Hjordkær, 24/10 2021, 15:41 (915 dage siden) @ Poul Andersen

Ved man ankomst til Padborg?

EB nr. 1000 på vej.

af Niels Buch, 24/10 2021, 16:18 (915 dage siden) @ Poul Andersen

Jamen så ser det da ud som om at nr. 1000 får en lidt speciel bemaling, med 1000 hen over det store røde felt i midten på lokomotivet.

Hilsen
Niels

EB nr. 1000 på vej.

af Henning Makholm ⌂, 24/10 2021, 16:47 (915 dage siden) @ Niels Buch

DSB har sikkert med kyshånd grebet chancen for at reklamere med "for en gangs skyld har vi faktisk købt en hyldevare".

--
Henning Makholm

EB nr. 1000 på vej.

af 1993matias ⌂, KH, 24/10 2021, 17:19 (915 dage siden) @ Henning Makholm

DSB har sikkert med kyshånd grebet chancen for at reklamere med "for en gangs skyld har vi faktisk købt en hyldevare".

DSB har absolut intet gjort ud af Vectron nummer 1000... Det kunne have været så flot et lokomotiv med masser af farver, men nu har vi blot fået endnu en ÖBB-kopi... Trist, at DSB ikke kan finde ud af det :-(

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

EB nr. 1000 på vej.

af andersj, Aalborg, 24/10 2021, 17:31 (915 dage siden) @ 1993matias

DSB har sikkert med kyshånd grebet chancen for at reklamere med "for en gangs skyld har vi faktisk købt en hyldevare".

DSB har absolut intet gjort ud af Vectron nummer 1000... Det kunne have været så flot et lokomotiv med masser af farver, men nu har vi blot fået endnu en ÖBB-kopi... Trist, at DSB ikke kan finde ud af det :-(

Men hvorfor skulle DSB også gøre noget ud af det, når det er Siemens der har noget at fejre? Hvis Siemens gerne vil købe reklameplads på et DSB lokomotiv så må de jo betale ved kasse 1. Det var noget andet hvis det var DSB der havde noget at fejre.

Det er en fin gestus at DSB har skrevet Vectron nr. 1000 med VIA-skrifttypen.

--
Mvh Anders

EB nr. 1000 på vej.

af Henning Makholm ⌂, 24/10 2021, 17:35 (915 dage siden) @ andersj

Men hvorfor skulle DSB også gøre noget ud af det, når det er Siemens der har noget at fejre? Hvis Siemens gerne vil købe reklameplads på et DSB lokomotiv så må de jo betale ved kasse 1. Det var noget andet hvis det var DSB der havde noget at fejre.

Jeg mente at DSB måske nok kunne kappe sig på ryggen over at de for en gangs skyld har formået at købe noget der er bygget 1000 af allerede, så de danske rejsende ikke behøver lægge ryg til alle børnesygdommene. Er det ikke noget at fejre?

--
Henning Makholm

EB nr. 1000 på vej.

af Mads, 24/10 2021, 17:58 (915 dage siden) @ Henning Makholm

Men hvorfor skulle DSB også gøre noget ud af det, når det er Siemens der har noget at fejre? Hvis Siemens gerne vil købe reklameplads på et DSB lokomotiv så må de jo betale ved kasse 1. Det var noget andet hvis det var DSB der havde noget at fejre.


Jeg mente at DSB måske nok kunne kappe sig på ryggen over at de for en gangs skyld har formået at købe noget der er bygget 1000 af allerede, så de danske rejsende ikke behøver lægge ryg til alle børnesygdommene. Er det ikke noget at fejre?

Hvad med Desiro-togene og DD-vognene?
Eller fylder det ene udbud(IC2/IC4) bare alt i bevidstheden?

EB nr. 1000 på vej.

af andersj, Aalborg, 24/10 2021, 18:07 (915 dage siden) @ Mads

Men hvorfor skulle DSB også gøre noget ud af det, når det er Siemens der har noget at fejre? Hvis Siemens gerne vil købe reklameplads på et DSB lokomotiv så må de jo betale ved kasse 1. Det var noget andet hvis det var DSB der havde noget at fejre.


Jeg mente at DSB måske nok kunne kappe sig på ryggen over at de for en gangs skyld har formået at købe noget der er bygget 1000 af allerede, så de danske rejsende ikke behøver lægge ryg til alle børnesygdommene. Er det ikke noget at fejre?


Hvad med Desiro-togene og DD-vognene?
Eller fylder det ene udbud(IC2/IC4) bare alt i bevidstheden?

For ikke at tale om SA/SE og ET der jo er specialbyggede succeser med hver over 100 enheder. EG lokomotiverne var jo også delvist specialbyggede til DSB, hvilket også gik godt.

Det er nok mere en sensation at IC3 projektet gik godt end at IC4 projektet gik skidt. Kigger vi over til Siemens lavede de jo samtidig et hurtigt dieseltogsæt (ICE-TD) der blev en endnu større skandale end IC4 - dog blev det kun bygget i 20 eksemplarer.

--
Mvh Anders

Avatar

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 24/10 2021, 22:10 (915 dage siden) @ Poul Andersen

[image]

RADVE 111 082-4 + DSB EB 3240 + DSB EB 3239 som 42790 Braunschweig-Padborg lige syd for grænsen på vej mod Padborg.

[image]

Efter ankomst i Padborg blev de EB 3239 og 3240 rangeret i sydenden af Padborg.

[image]

[image]

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Niels Jensen, 24/10 2021, 23:18 (915 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Kære venner
Enten er I historieløse - eller også er hukommelsen kort:
IC3 var en gedigen skandale, der indebar milliontab for Thomas B Thriges Fond og for bankerne - og at Randers virksomheden gik over på udenlandske hænder - og efterfølgende lukket.....
ER-togene var også en skandale indtil nogle DSB-teknikere satte foden ned og tvang ABB til at løse problemerne.
Litteratur herom se:
"Danske jernbaner - strejftog i den danske jernbanehistorie"af Niels Jensen (undertegnede), Achehoug 2000 - især siderne 31 til 40.
Vh
Niels Jensen

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af bjergged, Zentralschweiz, 25/10 2021, 03:15 (915 dage siden) @ Niels Jensen

Enten er I historieløse - eller også er hukommelsen kort…

Ah, små slag, nogen af os havde i hvert fald knap lært at læse i 1988.

IC3 var en gedigen skandale, der indebar milliontab for Thomas B Thriges Fond og for bankerne - og at Randers virksomheden gik over på udenlandske hænder - og efterfølgende lukket.....

Det er vist gået i glemmebogen for de fleste. Jeg er i hvert fald ikke stødt på den historie før (omend det lykkedes mig at finde det her gamle TVA-indslag om det: https://www.danskkulturarv.dk/dr/tva-ic3-gitte-bundgaard/ ).

Der er nok et afspekt af “Når enden er god, er alting godt…” ifht. IC3. For selvom der var lidt startvanskeligheder, så har de jo fungeret fremragende de sidste ~25 år.

At Scandia lukkede, det er selvfølgelig trist, men selv uden skandalen er det svært at forestille sig at den havde overlevet. EU-udbudsregler og stadig højere krav til sikkerhed og teknik gør det til et svært marked at konkurrere på, når man nu skal kæmpe mod lande der stort set alle har markant lavere lønniveau end Danmark.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Hansen, Hans Werner, 25/10 2021, 08:20 (914 dage siden) @ Niels Jensen

At IC3-toget var en gedigen skandale kan jeg nu ikke følge, hvad selve togsættene og teknikken af dem angår. Systemet var gennemtænkt og brugbart. Som daværende DSB medarbejder på IC3 værksted i Aarhus, var der godtnok i opstarten 1989-90 problemer med noget af teknikken, som blev løst med tiden. For os, som arbejdede med IC3 var der selvfølgeligt meget nyt, som man først skulle blive dus med, som f.eks. computerstyringen, som var et ukendt område på DSB-tog. Som helhed vil jeg sige IC3-togsættene er en sucses, som har båret en stor del af togtrafik i Danmark og på tyske strækninger til Flensborg / Hamburg og vil køre en del år fremover. En anden sag er nok det finansiel nævnte og at fabrikken i Randers ikke eksisterer mere, skyldes ikke IC3-togene, men at man ikke havde grundlag til at fortsætte.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af kme, 25/10 2021, 08:59 (914 dage siden) @ Niels Jensen

Kære venner
Enten er I historieløse - eller også er hukommelsen kort:
IC3 var en gedigen skandale...

Min hukommelse er ret lang, men ikke altid præcis. Jeg mindes ikke-fungerende aircondition i lange perioder og en dør, der faldt af i fuld fart ved passage af et andet tog.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark IC3/ER4 problemer.

af Steff, 25/10 2021, 10:36 (914 dage siden) @ kme

God formiddag

Den gode Niels Jensen har da fuldstændig ret i sine bemærkninger. Set i bagklogskabens evindelige klare lys, glemmer "vi" ofte alle trængslerne. IC-3 var IKKE lykken da de fremkom, men dette blev ofte "glemt" i og med at det var et helt igennem NYT dansk produkt, designet, teknikken (ekstruderet aluminium) "gumminæserne", vognprofilet mv. Men skidtet virkede ikke bl.a. som nævnt nedbrudt Aircon, låsede døre, maskinnedbrud og, og, og.
Nu har jeg ikke - og gider heller ikke - sammenlignet IC-3 med IC-4, men mon ikke at IC-3 var lidt derhenne af inden fejl blev rettede? Men de blev rettede og fungerede og gør det stadig (ligesom IC4)!!

Og så kom IR-4 med VIRKELIGE problemer med elektriske "støjstrømme", der fik litra EA til at "lukke ned" ved passage, immunisering o.s.v. Til gengæld var de jo en fryd for "Trainspotting", de stod over hele landet som "støjvolde" på stationer og læsseveje, lige til at fotografere; man kunne bruge langsom lukker på fotoapparatet, de kørte jo ikke!

Jeg tror ikke at nogen dengang havde tænkt sig samkøring mellem IC3+ER4 som nu er dagligdags, men tiden gjordet muligt!!

Jo, "tiden læger alle sår". Historien gentager sig, f.eks. var de efter krigen af FRICHS leverede litra E på pænt dansk noget "l...", men DSB maskinafdeling havde ikke noget valg. De fleste lokomotiver et langt "jammerkatalog" over fejl, manglende kontrol, dårlige tekniske løsninger, manglende kvalitet o.s.v. Men de blev jo også til Svaner som i H.C. Andersens eventyr, ikke sandt;-)

God dag til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark IC3/ER4 problemer.

af Peter Christensen, 25/10 2021, 11:22 (914 dage siden) @ Steff

Nu har jeg ikke - og gider heller ikke - sammenlignet IC-3 med IC-4, men mon ikke at IC-3 var lidt derhenne af inden fejl blev rettede? Men de blev rettede og fungerede og gør det stadig (ligesom IC4)!!

Med en kæmpe forskel. Ved IC3 var der en fabrik bagved som var interesset i at løse problemerne.
Med IC4 valgte DSB selv at blive togproducent.....med Ansaldo som yderst ustabil underleverandør, som ikke kunne/ville løse tekniske problemer.
Meget overordnet set så fornemmer jeg at DSB forsøgte at skrive en specification, som rigtigt tolket, ville give "noget a la IC3".
Desværre er det således med specificationer at byderne ofte tolker væsentligt anderledes end køber. Samme forhold ses også mellem US Navy og Electric Boat Company omkring U-bådsbyggeri i 1920'erne.
Så man skal være meget omhyggelig i denne fase.

Jo, "tiden læger alle sår". Historien gentager sig, f.eks. var de efter krigen af FRICHS leverede litra E på pænt dansk noget "l...", men DSB maskinafdeling havde ikke noget valg. De fleste lokomotiver et langt "jammerkatalog" over fejl, manglende kontrol, dårlige tekniske løsninger, manglende kvalitet o.s.v.

Vel kom maskinerne efterhånden til at virke, men det er næppe Frichs fortjeneste altsammen.
Holdningen hos Frichs (og mange andre producenter af damplokomotiver) var at de leverede et produkt (damplokomotivet) og en bunke tegninger til køber. Herefter kunne køber muntre sig med service og vedligehold på basis af tegninegrne.
Dermed "hang" DSB også selv på ret meget af fejlretningen. Det første kunne nok tages på garantien (kan ikke lige huske garantiperioden for damperne), men det betød ikke nødvendigvis at Frichs rykkede ud og rettede fejlen. Reelt lavede DSB fejlretningen og sendte derefter en regning til Frichs på materialer og arbejdsløn.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af QN903Qnr0779, 25/10 2021, 10:35 (914 dage siden) @ Niels Jensen

ER-togene var også en skandale indtil nogle DSB-teknikere satte foden ned og tvang ABB til at løse problemerne.

Dén historie er ikke færdigskrevet - DSB skabte selv størstedelen af problemet. Ombygningen af ER med ny transformer og filter var teknisk set helt ubegrundet. Bemærk at der ikke længere findes et krav vedrørende psophometerstrømme i Trafikstyrelsens bekendtgørelse 1465 - et indirekte men klokkeklart bevis.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Niels Jensen, 25/10 2021, 11:38 (914 dage siden) @ QN903Qnr0779

Jeg arbejdede i årene 1974 til ca. 2008 som journalist på Dagbladet Børsen og skrev tusindvis af historier fra den danske jernbaneverden - både stats- og privatbanerne. Jeg havde nogle ekstremt gode kilder - især blandt meget kompetente DSB-teknikere. Mine kilder - bemærk flertalsformen - var så gode, at der for DSB-ledelsen internt blev afholdt kurser i hvorledes cheferne skulle passe på ham Niels Jensen. Der var kilder, som deltog i direktionsmøderne - og dagen efter ringede til mig anonymt - troede de!! - og refererede... Jeg kendte deres stemmer...
Jeg deltog i den første præsentationskørsel med IC3 fra Randers til Hobro og retur og til Aalborg. Toget gik utroligt dårligt i sporet. Jeg kom derfor til at sige til IC3`s "far" overingeniør Niels Tougaard: Hvad med at lægge 2 ton beton i mellemvognen som vægtudligning". Han var ved at få et hjerteanfald - nu havde han konstrueret et "letbygget højteknologisk tog ved hjælp af gennemprøvede komponenter". Han svarede så, at sporet mellem Randers og Hobro ligger jo meget dårligt... - Så kunne jeg fortælle ham, at det dårlige spor - det lå nord for Aalborg - og vi befandt os syd for Aalborg! - Tja. Der var tusindvis af fejl. En af de mere bizarre var "utilsigtet åbning af toiletdørene". Den oplevede jeg selv i al sin gru under rejse i et plantog. Jeg passerede døren til toilettet - og pludselig gik den op: - Jeg kiggede ind - og der sad en midaldrene dame på toilettet med trusserne nede om benene.... - Jeg ved det ikke, men jeg tror, at det var sidste gang den dame skulle på toilettet med DSB.
IC3 skandalen kostede Thomas B Thriges Fond mere end halvdelen af egenkapitalen og ejerskabet af Scandia. Lønmodtagernes Dyrtidsfond og Den Danske Bank måtte lægge ryg til trecifrede milliontab.
Jeg husker, da toget skulle præsenteres på Københavns Hovedbanegård - så inden afgang siger jeg til Henning Balle (adm. direktør på Scandia): "Der er da noget helt galt!" - Han fik så et nervøst sammenbrud - hvad var fejlen? Jeg pegede på destinationsskiltet, hvor der stor Karlskrona. Det var en helt ligegyldig detalje, men han gik med nerverne udenpå tøjet...
Historien gentager sig: Alt det bøvl DSB havde med IC3 gentog sig med IC4. En stærkt medvirkende årsag var, at ledelsen i DSB ikke lyttede til de egne teknikere, som havde fingeren på pulsen - og havde sat uduelige projektledere på sagen. Utallige DSB folk forsvandt i forløbet af IC4 skandalen - f. ex. sikkerhedschefer - og folk med stor forstand på jernbaner. Men dem, der ikke havde kendskab til jernbanemateriel blev siddende!
Jeg har skrevet et manuskript til en bog om IC4, men den udkommer nok aldrig - den er for barsk for både afdøde og nulevende topchefer i DSB... Den er underbygget af en masse byggemødereferater, interne mails osv. - Prøv og se hvor mange adm. direktører (og bestyrelsesformænd) DSB har haft siden lanceringen af "Gode tog til alle" - altså siden 2000. De skiftede næsten en gang om året....

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Mads, 25/10 2021, 12:08 (914 dage siden) @ Niels Jensen

Prøv og se hvor mange adm. direktører (og bestyrelsesformænd) DSB har haft siden lanceringen af "Gode tog til alle" - altså siden 2000. De skiftede næsten en gang om året....

Bob-bob, ik? Godtnok gik det stærkt fra 2011-2015, meeeeen...

General/administrerende direktører:
Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/DSB#Generaldirekt%C3%B8rer_og_administrerende_direkt%C3%B...
1994-2002 Henrik Hassenkam
2002-2006 Keld Sengeløv (red. døde på posten)
2006-2011 Søren Eriksen
2011 Klaus Pedersen (tidl. økonomidirektør, konstitueret som administrerende direktør)
2011 Christian Roslev (red. personlige/helbredsmæssige årsager)
2011-2012 Jacob Kjær (konstitueret, økonomidirektør)
2012-2014 Jesper Lok
2014-2015 Stig Pastwa (tidl. økonomidirektør, konstitueret som adm. dir.)
2015- Flemming Jensen

9 siden 1994, heraf 3 konstituerede.

Listen over bestyrelsesformænd er lidt sværere at finde, men jeg kan konstatere at Peter Schütze har været det siden 2011. Inden da var Mogens Granborg formand fra 2002 til 2011.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Peter Christensen, 25/10 2021, 12:26 (914 dage siden) @ Niels Jensen

Jeg har skrevet et manuskript til en bog om IC4, men den udkommer nok aldrig - den er for barsk for både afdøde og nulevende topchefer i DSB... Den er underbygget af en masse byggemødereferater, interne mails osv. - Prøv og se hvor mange adm. direktører (og bestyrelsesformænd)

Dén kunne være en ganske interessant bog - ikke mindst i forhold til at lære hvordan et projekt ikke skal køres.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Hansen, Hans Werner, 25/10 2021, 13:00 (914 dage siden) @ Niels Jensen

Der er kommet gode kommentarer efter mit indlæg i dag, hvor meget er belyst rigtigt og hvor skribenterne, om de nu er fagfolk eller ej i henhold til tog, fastholder deres synspunkt om temaet. Et nyt togsæt eller lokomotiv, som ikke er hyldevare og ikke afprøvet over et vist tidsrum, vil altid have, jeg kalder det børnesygdomme og som kræver fejlrettelser. Sådan har det sikkert også været med Vectron (litra EB) for Siemens og som vi ikke har hørt ret meget om. At DSB så har haft eller har gode folk i teknikken til at klare og rette op på sådanne problemer og dermed har fået eller får togene ud og køre, (IC3; IR4; IC4-som sikkert var den værste) skyldes deres erfaring med togenes teknik. Der vil altid, når man har et større antal tog, opstå fejl af en eller anden art, desværre, og som hurtig bliver brugt som et argument, at dette tog er fyldt med fejl osv. Desværre er der med årene indenfor DSB sket forandringer, hvor ledere etc. er kommet fra anden side, som ikke kendte til togdrift og dennes (særlige) egenskaber, hvormed der ikke altid er skabt beslutninger, som fremmer den daglige drift. Jeg vil påstå, det med at køre tog fordrer et vidst kendskab til tingene. Desuden har politikerne også haft deres fingre med i spillet ved de beslutninger og finanseringer i forbindelse med DSB forehavender. Her tænker jeg særligt på årene omkring 2000 og beslutninger om at (eller ikke) elektrifisere en del strækninger eller bygge på dieseldrift, hvormed DSB tog den fatale beslutning omkring anskaffelse af IC4-diesel-togsæt. Stadigvæk fastholder jeg min opfattelse, at IC3 og IR4 er et sucses med de 30 år på bagen og hvor i verden kan man koble elektriske og dieseltogsæt sammen, som kan styres fra enten det ene eller anden førerrum.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af bjergged, Zentralschweiz, 25/10 2021, 13:30 (914 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

Et nyt togsæt eller lokomotiv, som ikke er hyldevare og ikke afprøvet over et vist tidsrum, vil altid have, jeg kalder det børnesygdomme og som kræver fejlrettelser. […] Desværre er der med årene indenfor DSB sket forandringer, hvor ledere etc. er kommet fra anden side, som ikke kendte til togdrift og dennes (særlige) egenskaber.

Det er (som jeg ser det) ikke specielt særligt. Uanset om det drejer sig om rumraketter eller EDB-løsninger, så vil nyudvikling altid støde på “overraskelser”. Jo mere komplekst projektet er, jo værre bliver det. Og et moderne togsæt er teknologisk meget komplekse.

Når man så kombinerer det med EU-udbudsregler, der egner sig bedre til engros-indkøb af kuglepenne end til nyudvikling af maskinel, hvor det er enormt svært at forudsige de endelige omkostninger, så vil det alt andet lige ende galt med jævne mellemrum.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Niels Jensen, 25/10 2021, 13:34 (914 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

Hans Werner har ret langt hen ad vejen. Det absurde i IC3-sagen var, at Niels Tougaard i fuldt alvor sagde til mig, at han sagtens kunne lave en serie tog uden prototype! Det er noget af det mest tåbelige, jeg har måttet lægge øre til i denne sag. Det er ligegyldigt om du skal konstruere et teknisk produkt - uanset om det er et strygejern eller et "højteknologisk passagertog bygget på velkendte komponenter" - så slipper man ikke for en eller flere prototyper.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 25/10 2021, 13:45 (914 dage siden) @ Niels Jensen
redigeret af Per Holm, 25/10 2021, 14:31

Siemens havde prøvet det før: EuroSprinter og EuroRunner var "prototyper" for Vectron.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Fysikeren, 25/10 2021, 19:13 (914 dage siden) @ Per Holm

Siemens havde prøvet det før: EuroSprinter og EuroRunner var "prototyper" for Vectron.

Ja, Vectron trækker tråde helt tilbage til BR 127 001, også kendt som EuroSprinter ES 64 P, senere BR 152 og 189, med afstikker til EG med flere. Alt i alt formentlig pænt over 2.000 lokomotiver.

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Søren Rich, 25/10 2021, 20:58 (914 dage siden) @ Niels Jensen

Kære Niels,
Har netop købt din bog antikvarisk og glæder mig til at læse den. Jeg synes det er en fornøjelse at køre i IC3 i dag og bliver lidt stolt af, at vi har kunnet frembringe IC3 og IR4 her i Danmark. Men jeg har godt hørt at starten var vanskelig.
Håber at din viden om IC4 alligevel en dag vil komme på bogform. Den vil jeg glæde mig til at læse.
Vh Søren (Rich)

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Theis Andersen, Kastrup, 25/10 2021, 21:06 (914 dage siden) @ Søren Rich

Hvor kan man få fat i IC3 bogen?

--
[image]

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Søren Rich, 25/10 2021, 21:15 (914 dage siden) @ Theis Andersen

Både Niels Jensens bog "Danske jernbaner - strejftog i den danske jernbanehistorie" og
Benny Knudsens “IC3 - det sidste danske togdesign” skulle være udsolgt fra forlagene. De skal nok findes antikvarisk. Prøv at søg her: https://www.antikvariat.net
Søren

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark

af Niels Jensen, 25/10 2021, 23:43 (914 dage siden) @ Søren Rich

Jeg har nogle få eksemplarer af min bog fra 2000 i kælderen. Skriv til
niels.jensen@jetra.dk
så kan jeg fixe noget.

EB nr. 1000

af TeamBaumann, Hjordkær, 25/10 2021, 16:23 (914 dage siden) @ Poul Andersen

Er de stadig i Padborg eller er de på vej til Sjælland?

Svenska-lok
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak