Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/10 2021, 11:12 (1109 dage siden)

Port of Aalborg (tidligere "Aalborg Havn") har offentliggjort en ny video, hvoraf det fremgår, at man planlægger at gøre plads til "heltog" på "ca. 800 meter spor" i fremtiden.

Det lyder jo forjættende. Dog ærgrer det mig, at man ikke siger "heltog på op til 835 meter". Det kan jo være en bøf, og selv om DB Cargo i videoen taler "varmt" om projektet, er jeg ikke helt tryg ved situationen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Start 1:21 her:

https://youtu.be/O0WfePNW9dM?t=81

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Svend, 27/10 2021, 11:57 (1109 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Desværre er det ikke helt nemt at omløbe et 835 meter godstog i Aarhus (og sådan set heller ikke 800 meter).

--
Svend

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af esni, Frederikssund, 27/10 2021, 12:27 (1109 dage siden) @ Svend

Desværre er det ikke helt nemt at omløbe et 835 meter godstog i Aarhus (og sådan set heller ikke 800 meter).

Port of Aalborg (tidligere "Aalborg Havn") har kun indflydelse på egne forhold, men hvis de nu har set mulighed for at blive klar 'indenfor hegnet' til de længere tog som en sideeffekt af et mig ganske ukendt hypotetisk andet projekt, så er det NU de skal starte propagandamaskinen op for at muliggøre fremtidige 8xx meter tog nord for Århus

--
Eskild

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Svend, 27/10 2021, 17:20 (1108 dage siden) @ esni

Desværre er det ikke helt nemt at omløbe et 835 meter godstog i Aarhus (og sådan set heller ikke 800 meter).


Port of Aalborg (tidligere "Aalborg Havn") har kun indflydelse på egne forhold, men hvis de nu har set mulighed for at blive klar 'indenfor hegnet' til de længere tog som en sideeffekt af et mig ganske ukendt hypotetisk andet projekt, så er det NU de skal starte propagandamaskinen op for at muliggøre fremtidige 8xx meter tog nord for Århus

Det kræver bare lidt god vilje og en masse penge :-)

--
Svend

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af bjergged, Zentralschweiz, 27/10 2021, 18:51 (1108 dage siden) @ Svend

Desværre er det ikke helt nemt at omløbe et 835 meter godstog i Aarhus (og sådan set heller ikke 800 meter).

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Peter Linaa, 27/10 2021, 19:02 (1108 dage siden) @ bjergged

Desværre er det ikke helt nemt at omløbe et 835 meter godstog i Aarhus (og sådan set heller ikke 800 meter).


Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?

Det er en sækbanegård.

M v h
Peter L

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af bjergged, Zentralschweiz, 27/10 2021, 19:06 (1108 dage siden) @ Peter Linaa

Desværre er det ikke helt nemt at omløbe et 835 meter godstog i Aarhus (og sådan set heller ikke 800 meter).


Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.

Ahja, sad og kiggede på OpenStreetMap hvor det ser ud til at der er to gennemgående spor, men det er selvfølgelig letbanen der kører ned over havnen og nordpå.

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af RasmusD, 27/10 2021, 19:09 (1108 dage siden) @ Peter Linaa

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.

Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.

Avatar

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/10 2021, 23:28 (1108 dage siden) @ RasmusD

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.

Til Aalborg Øst?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af larsht, 27/10 2021, 23:34 (1108 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.


Til Aalborg Øst?

Nej, Aarhus

Avatar

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/10 2021, 23:38 (1108 dage siden) @ larsht

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.


Til Aalborg Øst?


Nej, Aarhus

Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Åtrhus H.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af larsht, 27/10 2021, 23:53 (1108 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.


Til Aalborg Øst?


Nej, Aarhus


Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Åtrhus H.

Vi har ingen som helst grund til at køre derned, men der var en der troede man kunne køre ret igennem Aarhus H for at komme fra Vejle mod Aalborg - og det er den del af tråden du er i lige nu ;)

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 27/10 2021, 23:54 (1108 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Per Holm, 28/10 2021, 00:07

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.


Til Aalborg Øst?


Nej, Aarhus


Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800 m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Århus H.

Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Henning Makholm ⌂, 28/10 2021, 02:00 (1108 dage siden) @ Per Holm
redigeret af Henning Makholm, 28/10 2021, 02:16

Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?

Det er endnu værre med sporlængde i Struer. Der er kun omkring 650 mellem de yderste sporskifter, så vidt jeg kan måle på Google Maps.

I Århus er der i det mindste et par steder hvor det er fysisk muligt at løbe om med 800 meter tog. Enten i spor 2 som Anders foreslog (men om der kan skaffes dækning så andre tog kan ankomme fra Langå undervejs er tvivlsomt; jeg kan ikke se noget Dv-signal på det nødvendige sted i Street View), eller i spor 407 (hvor der vist skal rangeres videre ind bag værkstedet efter ankomst for signal, før bagenden af toget er fri af hovedsporet, og lokomotivet skal ud på en større rundrejse for at komme til den anden ende af toget).

--
Henning Makholm

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 28/10 2021, 17:16 (1107 dage siden) @ Per Holm

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.


Til Aalborg Øst?


Nej, Aarhus


Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800 m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Århus H.


Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?

Jo, men DB Cargo har ingen diesellokomotiver endnu der er udstyret med ETCS/ERTMS.

Øhhh ...

af LHJ, 28/10 2021, 19:45 (1107 dage siden) @ Per Holm

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.


Til Aalborg Øst?


Nej, Aarhus


Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800 m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Århus H.


Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?

Er det bare mig, der ikke fatter meningen med det just ovenstående indlæg ...?
/LH

Øhhh ...

af Niels, Aarhus, 28/10 2021, 19:54 (1107 dage siden) @ LHJ

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.


Til Aalborg Øst?


Nej, Aarhus


Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800 m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Århus H.


Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?


Er det bare mig, der ikke fatter meningen med det just ovenstående indlæg ...?
/LH

Du er ikke alene……
Enten er der tale om totalt ukendskab til både den generelle danske geografi og den specifikke danske jernbanegeografi fra en håbløs ignorant
- eller også er indlægget sendt af en troll -


Vh. Niels H.

--
Niels

Øhhh ...

af Peter Linaa, 28/10 2021, 19:59 (1107 dage siden) @ Niels
redigeret af Peter Linaa, 28/10 2021, 20:13

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.


Til Aalborg Øst?


Nej, Aarhus


Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800 m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Århus H.


Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?


Er det bare mig, der ikke fatter meningen med det just ovenstående indlæg ...?
/LH


Du er ikke alene……
Enten er der tale om totalt ukendskab til både den generelle danske geografi og den specifikke danske jernbanegeografi fra en håbløs ignorant
- eller også er indlægget sendt af en troll -


Vh. Niels H.

Det er en som ikke ved noget som helst om jernbanedrift. Det er så 4. gang, at denne person dummer sig.
Et håbløst tilfælde.
Undskyld, men jeg kunne ikke lade være med at komme med den lidt uhøflige kommentar.

M v h
Peter L

Øhhh ...

af P.Jensen, 28/10 2021, 20:01 (1107 dage siden) @ Niels

Man kunne teoretisk køre direkte fra Fredericia til Struer.

Foretage omløb i Struer og derfra køre via Langå til Ålborg.

Men det er en noget længere strækning..........

P.Jensen

Øhhh ...

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 28/10 2021, 20:14 (1107 dage siden) @ LHJ

Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800 m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Århus H.


Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?


Er det bare mig, der ikke fatter meningen med det just ovenstående indlæg ...?
/LH

Forudsat at trækkraften er til ETCS (eller kører i sporspærring) og omløbsmuligheden i Struer var lang nok kunne det sydgående godstog fra Langå vel lige så godt køre til Struer som til Århus for at løbe om og komme videre sydpå med lokomotivet i den "rigtige" ende.

Nu er jeg sidenhen blevet oplyst om at der pt. ikke er plads nok i Struer - men det kan der vel blive hvis der er penge i opgaven.

Øhhh ...

af Henning Makholm ⌂, 28/10 2021, 21:32 (1107 dage siden) @ Per Holm

Nu er jeg sidenhen blevet oplyst om at der pt. ikke er plads nok i Struer - men det kan der vel blive hvis der er penge i opgaven.

Vist kan der det. Hvis man lægger et par transversaler mellem de to strækningsspor nede omkring B&O, kan man få sig en hel kilometers omløbsspor hvis det skal være.

Men der er nok stadig billigere at skaffe tilsvarende plads i Århus; der kan det gøres uden nye sporskifter men blot signalopgraderinger.

--
Henning Makholm

Øhhh ...

af Svend, 28/10 2021, 21:37 (1107 dage siden) @ Henning Makholm

Men der er nok stadig billigere at skaffe tilsvarende plads i Århus; der kan det gøres uden nye sporskifter men blot signalopgraderinger.

Spændende. Kan du ikke prøve at skitsere det på en tegning. Tag eventuelt udgang i TIB-S

--
Svend

Øhhh ...

af Henning Makholm ⌂, 29/10 2021, 02:51 (1107 dage siden) @ Svend
redigeret af Henning Makholm, 29/10 2021, 03:33

Men der er nok stadig billigere at skaffe tilsvarende plads i Århus; der kan det gøres uden nye sporskifter men blot signalopgraderinger.


Spændende. Kan du ikke prøve at skitsere det på en tegning. Tag eventuelt udgang i TIB-S

S'gerne.

[image]

Spor 407 måler ifølge Google Maps 705 meter fra PU-signalet markeret A til Dv-signalet markeret B. Men der er sagtens 130 meter spor mere bagved dværg B. Så hvad der skal til for at kunne køre 835 m tog ind i sporet er et nyt Dv-signal som togvejsendepunkt (markeret C) -- og så ikke mindst en sikkerhedsafstand bag det nye signal. Sikkerhedsafstanden kommer til at gå gennem de to medgående sporskifter op til punkt D. Disse to sporskifter skal så centralsikres hvis de ikke allerede er det (jeg ved ikke hvor langt ind på bagsiden af værkstedet der er rangertogveje allerede), og der kræves flere signaler til at dække sikkerhedsafstanden mod indløb fra siden og enden.

Når toget er ankommet til C kobler lokomotivet af, kører frem til D, og dernæst tilbage nord om letbanedepotet ad sporet markeret E.

Ukendte faktorer: Muligvis er det DSB og ikke Banedanmark der ejer sporene omkring C-D.

Om ETCS vil overflødiggøre noget af planen ved at stille færre krav om sikkerhedsafstande, tør jeg ikke gætte på.

--
Henning Makholm

Øhhh ...

af Henning Makholm ⌂, 29/10 2021, 03:58 (1107 dage siden) @ Henning Makholm

(Rettelse: Jeg havde husket galt hvor lang sikkerhedsafstanden skal være -- når indkørselshastigheden alligevel er 40 km/t, er den kun på 50 meter. Det betyder at det kun er det første af de medgående sporskifter der bliver en del af sikkerhedsafstanden. Det andet kan så tjene som endedækning).

--
Henning Makholm

Øhhh ...

af Henning Makholm ⌂, 29/10 2021, 19:38 (1106 dage siden) @ Henning Makholm

Flere rettelser:

1. SODB Anlægsbestemmelserne anbefaler at man afsætter 30 meter spor som "standsningsmargen" for lange godstog, hvilket jeg ikke havde med i mit pladsbudget. Hvis vores tog stadig er 835 meter langt (snarere end de 800 meter tråden startede med) bliver det noget rod. Standser et så langt tog med 30 m afstand fra PU-signalet ved "A", ender lokomotivets forende cirka lige ved hjertestykket i det første af de medgående sporskifter. Vognene er vistnok stadig klar af frispormærket, men vil belemre SMUTO-isolationen, som så skal overstroppes før lokomotivet kan undslippe gennem skiftets højre gren ... hvis da ikke man har en rangist stående oppe ved "A" så man kan trykke stammen et par meter bagud før omløbet.

Eller også skulle hele det første medgående skifte inddrages i togvejen, og lokomotivet må så tages ud syd om vognstammen, ad maskinsporene og spor 600 til personbanegården og derfra ad hovedsporet op til vestenden af toget. Suk.

2. Skyggerne på Googles luftfoto antyder kraftigt at der er fald på sporet fra "E" ned mod "C/D". Så er det ikke tilladt med signalmæssig dækning, og der skal mindst en afløbssko til. Og min påstand om at omløbet kan lade sig gøre her uden nye sporskifter, hænger nu i en tynd tråd ...

--
Henning Makholm

Øhhh ...

af bth, 29/10 2021, 09:03 (1107 dage siden) @ Svend

Men der er nok stadig billigere at skaffe tilsvarende plads i Århus; der kan det gøres uden nye sporskifter men blot signalopgraderinger.


Spændende. Kan du ikke prøve at skitsere det på en tegning. Tag eventuelt udgang i TIB-S

Hej Svend!

du plejer jo at være ret skarp på at fortælle os hvad der ikke kan lade sig gøre :-) Kunne du ikke kikke på Hennings forslag og fortælle os om Hennings forslag faktisk kunne være brugbart ?

/Bjørn

Øhhh ...

af LHJ, 28/10 2021, 22:28 (1107 dage siden) @ Per Holm

Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800 m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Århus H.


Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?


Er det bare mig, der ikke fatter meningen med det just ovenstående indlæg ...?
/LH

Forudsat at trækkraften er til ETCS (eller kører i sporspærring) og omløbsmuligheden i Struer var lang nok kunne det sydgående godstog fra Langå vel lige så godt køre til Struer som til Århus for at løbe om og komme videre sydpå med lokomotivet i den "rigtige" ende.

Nu er jeg sidenhen blevet oplyst om at der pt. ikke er plads nok i Struer - men det kan der vel blive hvis der er penge i opgaven.

Det er da under alle omstændigheder "den nærmeste omvej", og det er vist ikke bare i Struer, der vil opstå problemer med sporplads, for slet ikke at tale om udfordringen med overhovedet at finde ledige "kanaler".

Men bevares, hvis man er vant til kun at lege med Brio-tog, er der mange praktiske problemer, man kan se helt bort fra ...

/LH

Øhhh ...

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 28/10 2021, 23:01 (1107 dage siden) @ LHJ

Det er da under alle omstændigheder "den nærmeste omvej", og det er vist ikke bare i Struer, der vil opstå problemer med sporplads, for slet ikke at tale om udfordringen med overhovedet at finde ledige "kanaler".

Og hvad så?

Hvis Århus er problematisk skal det så være kriminelt at overveje om der er andre løsninger? Og så er strkn. 32 og 33 vist ikke vores tætteste befærdede strækninger.

Øhhh ...

af larsht, 28/10 2021, 23:44 (1107 dage siden) @ Per Holm

Det er da under alle omstændigheder "den nærmeste omvej", og det er vist ikke bare i Struer, der vil opstå problemer med sporplads, for slet ikke at tale om udfordringen med overhovedet at finde ledige "kanaler".

Og hvad så?

Hvis Århus er problematisk skal det så være kriminelt at overveje om der er andre løsninger? Og så er strkn. 32 og 33 vist ikke vores tætteste befærdede strækninger.

33 er tæt på kapacitet på enkelte delstrækninger

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af larsL, 28/10 2021, 20:48 (1107 dage siden) @ Per Holm

Hvorfor skal man lave omløb i Aarhus? Kan man ikke bare køre igennem?


Det er en sækbanegård.


Sporet ned til havnen ligger i “bunden” af sækken.


Til Aalborg Øst?


Nej, Aarhus


Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800 m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Århus H.


Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?

Hvorfor dog omløb? Kan man ikke sætte en styrevog i bagenden af godstoget og så køre derfra?

...

Hilsen Lars

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 28/10 2021, 20:55 (1107 dage siden) @ larsL

Jo, men hvad skal vi derned efter? Vi taler om at et godstog på 800 m skal fra Aalborg og ned sydpå måske til godspladsen i Taulov eller videre. Der skal der laves omløb på Århus H.


Omløbet kunne vel lige så godt foretages i Struer som i Århus?


Hvorfor dog omløb? Kan man ikke sætte en styrevog i bagenden af godstoget og så køre derfra?

...

Hilsen Lars

Der vil mangle nogle ledninger i gennem godsvognene. I vore dage vil man nok sætte et lokomotiv i hver ende.

Når DAK, Digital Automatisk Kopling, bliver udbredt vil problemet løses.

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af andersj, Aalborg, 27/10 2021, 23:53 (1108 dage siden) @ Svend

Desværre er det ikke helt nemt at omløbe et 835 meter godstog i Aarhus (og sådan set heller ikke 800 meter).

Man kan vel klare lige knap 800 meter i spor 2 - hvilket selvfølgelig ikke er det allermest praktiske. Udenfor myldretiden burde det dog kunne lade sig gøre.

--
Mvh Anders

Avatar

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af gaest, 28/10 2021, 15:53 (1107 dage siden) @ andersj

Desværre er det ikke helt nemt at omløbe et 835 meter godstog i Aarhus (og sådan set heller ikke 800 meter).


Man kan vel klare lige knap 800 meter i spor 2 - hvilket selvfølgelig ikke er det allermest praktiske. Udenfor myldretiden burde det dog kunne lade sig gøre.

Toget skal jo videre til/fra Aalborg. Der er ikke rigtigt nogen steder et IC tog kan overhale et 800 m godstog, så derfor ville det alligevel skulle køre om natten.

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Jens Hansen, 28/10 2021, 18:15 (1107 dage siden) @ Svend

Aarhus - det løser Banedanmark vel når de bygger om lige om lidt!

JH

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Svend, 28/10 2021, 18:21 (1107 dage siden) @ Jens Hansen

Aarhus - det løser Banedanmark vel når de bygger om lige om lidt!

JH

Hvordan mener du der kan skaffes plads til det?

--
Svend

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Jens Hansen, 28/10 2021, 20:04 (1107 dage siden) @ Svend

Nu er det jo ikke mine kunder som skal bruge 800 meter spor, så det har I sikkert styr på Svend.

JH

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Svend, 28/10 2021, 21:38 (1107 dage siden) @ Jens Hansen

Nu er det jo ikke mine kunder som skal bruge 800 meter spor, så det har I sikkert styr på Svend.

JH

Er jeg nu ansvarlig for dine - hvad skal vi kalde det - fantasier :-)

--
Svend

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Jens Hansen, 29/10 2021, 06:56 (1107 dage siden) @ Svend

Undskyld Svend, jeg var af den opfattelse du havde en vis tilknytning til Banedanmark.

Ved lejlighed må jeg kigge i google map for at se på muligheder for at ekspedere 800 meter tog i Aarhus, evt ved mindre korrektioner af skinnerne (som i forvejen igangsættes)

God dag.

JH

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af kme, 27/10 2021, 12:04 (1109 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Undskyld jeg er negativ, men jeg hører kun varm luft. Ingen faste datoer og ingen bindende finansiering.

Men jeg håber da det bedste.

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af andersj, Aalborg, 27/10 2021, 12:27 (1109 dage siden) @ kme

Undskyld jeg er negativ, men jeg hører kun varm luft. Ingen faste datoer og ingen bindende finansiering.

Men jeg håber da det bedste.

Rolig nu. I slutningen af 2020 byggede de en ny terminal med 430 meter spor og et af sporene på den gamle terminal blev i september 2021 forlænget med 240 meter så man nu har 2x620 meter spor på den gamle terminal og 430 meter spor på den nye terminal.

Man bygger efter behov hos Port of Aalborg og finansiering kommer fra egen kasse.

--
Mvh Anders

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Nikolaj Nielsen, 27/10 2021, 15:07 (1109 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er en typisk misforståelse herinde, at bare fordi der er et vist antal meter i et spor, så betyder det ikke at det bliver helt fyldt op. Sådan foregår havnerangering altså ikke. Der placere man vogne ud for de kunder, der ligger ud for sporet/sporene, eller der hvor en kunde ønsker, at deres vogne skal leveres.

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Georg Schmidt, 27/10 2021, 19:17 (1108 dage siden) @ Nikolaj Nielsen

Jeg tænkte at hvis man nu kun har 650 meter ved afgangstid, skal man så vente med at køre til man har 800 meter eller...

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 27/10 2021, 20:24 (1108 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvor langt er omløbs sporet uden for havnen i Aalborg?

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af andersj, Aalborg, 28/10 2021, 18:49 (1107 dage siden) @ Hjortlund

Hvor langt er omløbs sporet uden for havnen i Aalborg?

Der er to på hhv. ca. 400 meter og 560 meter. De ligger med ca. 500 meters afstand.

--
Mvh Anders

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af LHJ, 28/10 2021, 19:50 (1107 dage siden) @ andersj

Hvor langt er omløbs sporet uden for havnen i Aalborg?


Der er to på hhv. ca. 400 meter og 560 meter. De ligger med ca. 500 meters afstand.

400 m + 560 m = 960 m
- jamen så er der rigelig sporlængde, ja endda lidt til overs ...

(jeg lukker selv efter mig ;-))

/LH

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af krabsen, 28/10 2021, 20:37 (1107 dage siden) @ LHJ

Hvor langt er omløbs sporet uden for havnen i Aalborg?


Der er to på hhv. ca. 400 meter og 560 meter. De ligger med ca. 500 meters afstand.


400 m + 560 m = 960 m
- jamen så er der rigelig sporlængde, ja endda lidt til overs ...

(jeg lukker selv efter mig ;-))

Hvorfor dog det? Du har jo ret i, at det giver mulighed for at lave omløb med tog på godt 900 meters længde. Ovenikøbet i én arbejdsgang og uden andre ekstra manøvrer end en adskillelse og gensamling af vognstammen.

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af LHJ, 28/10 2021, 22:20 (1107 dage siden) @ krabsen

Hvor langt er omløbs sporet uden for havnen i Aalborg?


Der er to på hhv. ca. 400 meter og 560 meter. De ligger med ca. 500 meters afstand.


400 m + 560 m = 960 m
- jamen så er der rigelig sporlængde, ja endda lidt til overs ...

(jeg lukker selv efter mig ;-))


Hvorfor dog det? Du har jo ret i, at det giver mulighed for at lave omløb med tog på godt 900 meters længde. Ovenikøbet i én arbejdsgang og uden andre ekstra manøvrer end en adskillelse og gensamling af vognstammen.

Det er godt gjort; her forsøger man at være lidt morsom, og så viser det sig, at man er dybt seriøs, helt uden at ville det ...:-P
Men ja, det er da rigtigt, at det kan lade sig gøre, og at det egentlig ikke kræver særlig meget ekstra arbejde.

Og i forhold til de bøvlede - om end nøje gennemtænkte - omløb vi lavede på containerhavnen i Århus med det noget for lange "Mærsk-tog" i min fjerne fortid som timelønnet stationsbetjent hos PBS/Traxion, er det nærmest "piece-of-cake". For slet ikke at tale om den planlagte timelange omløbsprocedure for godstog til/fra den nye terminal i Hirtshals ...

Stof til eftertanke, tak Krabsen! ;-)

Mh
LH

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af TWB, 28/10 2021, 23:04 (1107 dage siden) @ LHJ

Hvor langt er omløbs sporet uden for havnen i Aalborg?


Der er to på hhv. ca. 400 meter og 560 meter. De ligger med ca. 500 meters afstand.


400 m + 560 m = 960 m
- jamen så er der rigelig sporlængde, ja endda lidt til overs ...

(jeg lukker selv efter mig ;-))


Hvorfor dog det? Du har jo ret i, at det giver mulighed for at lave omløb med tog på godt 900 meters længde. Ovenikøbet i én arbejdsgang og uden andre ekstra manøvrer end en adskillelse og gensamling af vognstammen.


Det er godt gjort; her forsøger man at være lidt morsom, og så viser det sig, at man er dybt seriøs, helt uden at ville det ...:-P
Men ja, det er da rigtigt, at det kan lade sig gøre, og at det egentlig ikke kræver særlig meget ekstra arbejde.

Og i forhold til de bøvlede - om end nøje gennemtænkte - omløb vi lavede på containerhavnen i Århus med det noget for lange "Mærsk-tog" i min fjerne fortid som timelønnet stationsbetjent hos PBS/Traxion, er det nærmest "piece-of-cake". For slet ikke at tale om den planlagte timelange omløbsprocedure for godstog til/fra den nye terminal i Hirtshals ...

Stof til eftertanke, tak Krabsen! ;-)

Mh
LH

Omløb er vel kunen beskeden del af problemet.
Er der i tiden fra 5 morgen til midnat overhovedet plads til godstog mellem Aalborg og Taulov?
Især mår Timemodellen om X antal tænkes gennemført?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af andersj, Aalborg, 29/10 2021, 00:25 (1107 dage siden) @ TWB

Omløb er vel kunen beskeden del af problemet.
Er der i tiden fra 5 morgen til midnat overhovedet plads til godstog mellem Aalborg og Taulov?
Især mår Timemodellen om X antal tænkes gennemført?

Timemodellen giver jo mere kapacitet til langsomme tog, i hvert fald mellem Fredericia og Aarhus.

Mellem Aarhus og Aalborg kan det godt blive lidt mere klemt med de højere hastigheder og forlængelse af Aalborg Nærbane fra Skørping til Hobro.

--
Mvh Anders

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af TWB, 29/10 2021, 10:04 (1107 dage siden) @ andersj

Omløb er vel kunen beskeden del af problemet.
Er der i tiden fra 5 morgen til midnat overhovedet plads til godstog mellem Aalborg og Taulov?
Især mår Timemodellen om X antal tænkes gennemført?


Timemodellen giver jo mere kapacitet til langsomme tog, i hvert fald mellem Fredericia og Aarhus.

Mellem Aarhus og Aalborg kan det godt blive lidt mere klemt med de højere hastigheder og forlængelse af Aalborg Nærbane fra Skørping til Hobro.

Nu skulle godstoget -som emnet handler om - gerne helt til og fra Aalborg.;-)
Ved godt det blot er en lille detalje.
Og et tog med max hastighed på ca 100 km/h og længde på 800 m fylder trods alt noget selv i tiden efter Timemodellens indførelse.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af krabsen, 29/10 2021, 08:03 (1107 dage siden) @ LHJ

Hvor langt er omløbs sporet uden for havnen i Aalborg?


Der er to på hhv. ca. 400 meter og 560 meter. De ligger med ca. 500 meters afstand.


400 m + 560 m = 960 m
- jamen så er der rigelig sporlængde, ja endda lidt til overs ...

(jeg lukker selv efter mig ;-))


Hvorfor dog det? Du har jo ret i, at det giver mulighed for at lave omløb med tog på godt 900 meters længde. Ovenikøbet i én arbejdsgang og uden andre ekstra manøvrer end en adskillelse og gensamling af vognstammen.


Det er godt gjort; her forsøger man at være lidt morsom, og så viser det sig, at man er dybt seriøs, helt uden at ville det ...:-P

"Blind høne finder også korn" - selvom den måske ikke kan finde ud :-P

"Heltog" på "ca. 800 meter spor" muligt til/fra Aalborg Øst

af William Skov ⌂, 27/10 2021, 21:44 (1108 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Port of Aalborg (tidligere "Aalborg Havn") har offentliggjort en ny video, hvoraf det fremgår, at man planlægger at gøre plads til "heltog" på "ca. 800 meter spor" i fremtiden.

Det lyder jo forjættende. Dog ærgrer det mig, at man ikke siger "heltog på op til 835 meter". Det kan jo være en bøf, og selv om DB Cargo i videoen taler "varmt" om projektet, er jeg ikke helt tryg ved situationen.

Hvis man regner lokomotivet med, så er der kun 810 m til vogne i et heltog.

Så mon ikke 800 m passer meget godt?


Nå men, god fornøjelse med Aalborg heroppe fra Vestgrønland :-D

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak