Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ejby Station (Generelt)

af Petteri, 28/10 2021, 11:51 (911 dage siden)

Hej,

Jeg har et lille undrende spørgsmål.

Forleden var der en nedrevet køreledning ved Kauslunde, hvorfor togene blev aflyst mellem Fredericia og Odense, og erstattet af togbus.

Havde det været muligt at køre togene fra Odense-siden til Ejby, hvor der er 3 spor, eller kan man ikke "vende" togene dér? Det havde jo klart givet en bedre kundeoplevelse, hvis man ikke skulle så langt med togbus.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Ejby Station

af 1993matias ⌂, KH, 28/10 2021, 12:03 (911 dage siden) @ Petteri

Det korte svar er: Man kan godt, men man vil ikke.

Som altid har DSB og BaneDanmark planer klar liggende i skufferne. Når der opstår uregelmæssigheder, bruger de planerne mere eller mindre som de er i stedet for at tænke sig om og finde en løsning, der er bedst for passagererne. (Min teori er, at de har afskediget så meget personale, at de ikke længere har mulighed for at detailplanlægge sådanne skræddersyede løsninger)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Ejby Station

af Petteri, 28/10 2021, 12:08 (911 dage siden) @ 1993matias

Tak for svaret. Så må DSB & Banedanmark også finde sig i eventuel kundekritik. Selvom de nok er de færreste passagerer der ved, at man kan undgå en masse togbus-kørsel.

Det er lidt sørgeligt.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Ejby Station

af Henning Makholm ⌂, 28/10 2021, 12:29 (911 dage siden) @ Petteri

Det er kun ét af de tre spor i Ejby der kan vendes i. Det er realistisk set ikke nok til at vende alle landsdelstogene (4+ i timen udenfor myldretiden) der. Og at køre nogen af landsdelstogene til Ejby mens andre passagerer får besked på at stige på en togbus i Odense lyder som om det ville skabe kaos og forvirring.

Man kunne nok køre det ene lokaltog i timen frem til Ejby og vende -- men det er ikke soleklart for mig at det faktisk ville være en fordel for de fleste passagerer. Rejsetiden ville blive forøget ved at skifte i Ejby (og det ville være optimistisk at tro der kunne opnås perfekt korrespondence mellem togbus og tog i begge retninger), mens de ellers kunne sidde i samme togbus helt til/fra Odense eller Fredericia hvor de alligevel skulle skifte.

--
Henning Makholm

Ejby Station

af anho, 28/10 2021, 12:45 (911 dage siden) @ Henning Makholm

Som altid er der en god forklaring som ikke involverer sølvpapirshatte.

Som udgangspunkt burde man godt kunne vende fire tog i timen i et enkelt spor... hvis de ankom jævnt fordelt over timen, og man havde en lokofører stående klar i den anden ende af perronen til at stige ombord. Men intercity- og intercitylyn-togene afgår fra Odense med ganske kort mellemrum, og ville derfor også ankomme til Ejby umiddelbart efter hinanden - for slet ikke at tale om at ankomsten tilbage til Odense jo også skal passe med den normale køreplan, hvorfor man ville blive nødt til at have minimum to spor at vende i - lyntoget fra vest ankommer før intercitytoget, men skal afgå efter. Kunne man lave en alternativ nødkøreplan? Formentlig, men det ville være utroligt meget arbejde, og den nødkøreplan ville kun være relevant for en situation der næppe opstår mere end én gang hvert tyvende år.

Ejby Standsningssted under ERTMS

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 28/10 2021, 14:08 (911 dage siden) @ Henning Makholm
redigeret af Per Holm, 28/10 2021, 14:29

Det er kun ét af de tre spor i Ejby der kan vendes i. Det er realistisk set ikke nok til at vende alle landsdelstogene (4+ i timen udenfor myldretiden) der. Og at køre nogen af landsdelstogene til Ejby mens andre passagerer får besked på at stige på en togbus i Odense lyder som om det ville skabe kaos og forvirring.

Men ERTMS vil tillade vending i 2 spor (teoretisk set i alle 3 men der må mangle en transversal for at dette bliver praktisk lade-sig-gøreligt.)

Lad os glæde os til den forjættede tid der skal komme. :-)


PS. Stuntet med at lade togbusserne have forskelligt udgangspunkt har været prøvet før hvor det var Borup (Bo) der havde fået æren som "fremskudt udgangspunkt" for Roskilde. Jeg mindes ikke noget særligt kaos og forvirring. Men andre kan jo have oplevet det anderledes.

Ejby Standsningssted under ERTMS

af Henning Makholm ⌂, 28/10 2021, 18:39 (911 dage siden) @ Per Holm
redigeret af Henning Makholm, 28/10 2021, 19:00

Det er kun ét af de tre spor i Ejby der kan vendes i.

Men ERTMS vil tillade vending i 2 spor (teoretisk set i alle 3 men der må mangle en transversal for at dette bliver praktisk lade-sig-gøreligt.)

Overhalingssporet i Ejby er midtliggende. Uanset hvad sikringsteknikken siger, er det det eneste af de tre spor som er fysisk forbundet med begge strækningsspor fra/til Årup.

Det indgår rigtignok i signalprogrammet at alle dobbeltspor bliver til vekselspor, så i den forstand vil man kunne vende et tog i spor 1 hvis ellers det er kørt i venstre spor fra Årup, og vice versa i spor 3. Med en velforberedt nødkøreplan og en trafikleder med tungen lige i munden kan man måske presse lidt mere kapacitet ud af dét end med alle vendinger i spor 2. Men "velforberedt nødkøreplan" og "pludselig rives en køreledning ned" er jo ikke just samme scenarie. Og i Gelsted er der en perronovergang som vil være endnu mere livsfarlig for publikum end sædvanligt hvis togene kommer skiftevis fra hver retning mens der også er togdrift i det modsatte spor!

--
Henning Makholm

Ejby Standsningssted under ERTMS

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 28/10 2021, 19:44 (911 dage siden) @ Henning Makholm

Overhalingssporet i Ejby er midtliggende. Uanset hvad sikringsteknikken siger, er det det eneste af de tre spor som er fysisk forbundet med begge strækningsspor fra/til Årup.

Jeg forestillede mig at toget kører helt igennem "området med sporskifter" og derefter trykker tilbage til perron med - tror jeg - max. 40 km/h. Under denne manøvre skiftes mellem spor 1 og 3 enten på frem- eller tilbagevejen. Når hele toget holder standset ved perron foretager lokomotivfører skifte af førerrum. Evt. ved brug af paraply hvis det regner.

Alternativt kunne nogle tog køre lige ind, vende holdende standset ved perron og køre tilbage i samme hovedspor. Når dette kan lade sig gøre på strkn. 52 og på strkn. 2 fra Orehoved til Nykøbing F kan det vel også lade sig gøre på strkn. 1 til Ejby.

Ejby Standsningssted under ERTMS

af steenth, 28/10 2021, 20:54 (911 dage siden) @ Henning Makholm

Med en velforberedt nødkøreplan og en trafikleder med tungen lige i munden kan man måske presse lidt mere kapacitet ud af dét end med alle vendinger i spor 2. Men "velforberedt nødkøreplan" og "pludselig rives en køreledning ned" er jo ikke just samme scenarie. Og i Gelsted er der en perronovergang som vil være endnu mere livsfarlig for publikum end sædvanligt hvis togene kommer skiftevis fra hver retning mens der også er togdrift i det modsatte spor!

Noget andet man får med signalprogrammet er bedre værktøjer til at afvikle drift ved uregelmæssigheder, så man kan hurtigere få en nødkøreplan, som hænger sammen.

Ejby Station

af Niels Bak, 28/10 2021, 14:57 (911 dage siden) @ Henning Makholm

Det er kun ét af de tre spor i Ejby der kan vendes i. Det er realistisk set ikke nok til at vende alle landsdelstogene (4+ i timen udenfor myldretiden) der. Og at køre nogen af landsdelstogene til Ejby mens andre passagerer får besked på at stige på en togbus i Odense lyder som om det ville skabe kaos og forvirring.

Man kunne nok køre det ene lokaltog i timen frem til Ejby og vende -- men det er ikke soleklart for mig at det faktisk ville være en fordel for de fleste passagerer. Rejsetiden ville blive forøget ved at skifte i Ejby (og det ville være optimistisk at tro der kunne opnås perfekt korrespondence mellem togbus og tog i begge retninger), mens de ellers kunne sidde i samme togbus helt til/fra Odense eller Fredericia hvor de alligevel skulle skifte.

Jo det ville da være en kæmpe forskel for den store del af regionaltogets passagerer, som stiger af inden det når Ejby - så ville de jo helt slippe for togbusser.

For IC-togene er det derimod ret lige meget om det er togbus fra Odense eller fra Ejby - her er det fx vigtigere, at der er ordentlige tilkørselsforhold og plads til mange busser og passagerer på stationen.

At man så har valgt at proppe også de lokale passagerer til Tommerup mm ind i togbusser kan skyldes enten lav prioritering af regionaltogsdriften eller at der er andre forhold som gør løsningen upraktisk (materiel- og personalepositionering, manglende plads til busser ved stationen eller andet)

Ejby Station

af Horsecreek, 28/10 2021, 12:42 (911 dage siden) @ Petteri

De gange der har været lukket i eller tæt ved Slagelse, der har togbusserne kørt fra Ringsted til Korsør. Kunne man så ikke have kørt til Sorø? Nej. Pladsen ved stationen kan simpelt hen ikke rumme det antal togbusser der skal til. Forholdene ved Ejby er bestemt ikke bedre, heller ikke til noget kortvarigt.

Ejby Station

af Petteri, 28/10 2021, 23:26 (911 dage siden) @ Petteri

Tak for en fin debat. Det er rart at se så mange forskellige holdninger.

Man kunne måske oprangere togbusser ved Ejby station. Mig bekendt er der i forlængelse af parkeringspladsen ved stationen noget grusområde, hvor jeg syntes jeg plejer at se Banedanmark parkere deres biler, når de udfører arbejde i området. Ejby

Når det gælder togbus i Odense: Der er ca 12 kilometer fra Kottesgade til motorvejstilkørslen, og i myldretiden kan det godt tage tid bare at komme ud af selvom Odense by. På den tid kunne IC/evt ICL nå et godt stykke mod Ejby. Derfra kan der så være togbusser direkte til Fredericia eller togbus til Nørre Åby, Kauslunde, Middelfart og Fredericia og omvendt.


Det er klart, at hvis teknikken ikke gør det muligt, så kan man ikke, men kunne man med nye signalsystemer få det til at virke, så burde man kigge på muligheden. De stakkels pendlere på Vestfyn lider nok i forvejen.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Ejby Station

af andersj, Aalborg, 29/10 2021, 00:08 (911 dage siden) @ Petteri

Tak for en fin debat. Det er rart at se så mange forskellige holdninger.

Man kunne måske oprangere togbusser ved Ejby station. Mig bekendt er der i forlængelse af parkeringspladsen ved stationen noget grusområde, hvor jeg syntes jeg plejer at se Banedanmark parkere deres biler, når de udfører arbejde i området. Ejby

Når det gælder togbus i Odense: Der er ca 12 kilometer fra Kottesgade til motorvejstilkørslen, og i myldretiden kan det godt tage tid bare at komme ud af selvom Odense by. På den tid kunne IC/evt ICL nå et godt stykke mod Ejby. Derfra kan der så være togbusser direkte til Fredericia eller togbus til Nørre Åby, Kauslunde, Middelfart og Fredericia og omvendt.


Det er klart, at hvis teknikken ikke gør det muligt, så kan man ikke, men kunne man med nye signalsystemer få det til at virke, så burde man kigge på muligheden. De stakkels pendlere på Vestfyn lider nok i forvejen.

I bund og grund handler det om at der er meget mere der kan lade sig gøre når noget er planlagt fremfor ad hoc.

Når vi taler Vestfyn så dræber bare perronlængerne hurtigt en masse idéer - du har 100 meter perron i Ejby hvor du knap nok kan have to MF'er ved perron.

Hvor bred er perrontunnellen i Ejby? Kan man opretholde crowd-control af 1000+ mennesker på stationen i Ejby der både skal til og fra toget samtidig? Ventefaciliteter og crowd-control er meget bedre på de større stationer med brede perroner og adgangsveje til perronerne med høj kapacitet.

Så er der hele personale- og materielsituationen, hvor Odense og Fredericia altså giver noget større fleksibilitet i forhold til at op- og nedformere, tanke tog, finde nyt personale til afløsning og parkere togsæt fra aflyste tog.

Det er fint nok at planlægge at vende det lokale regionaltog i Ejby eksempelvis pga. en planlagt totalspærring, men ved en uplanlagt totalspærring fredag eftermiddag hvor alt er kaos og fjerntogene kører med op til 5 togsæt fire gange i timen i hver retning over Vestfyn vil det være at hælde benzin på bålet hvis man vender i Ejby.

--
Mvh Anders

Ejby Station

af Henning Makholm ⌂, 29/10 2021, 16:06 (910 dage siden) @ Petteri

Man kunne måske oprangere togbusser ved Ejby station. Mig bekendt er der i forlængelse af parkeringspladsen ved stationen noget grusområde, hvor jeg syntes jeg plejer at se Banedanmark parkere deres biler, når de udfører arbejde i området. Ejby

Husk på at vi taler om et akut opstået køreledningsnedfald, ikke en planlagt sporspærring. Togene holder allerede stille når DSB begynder at ringe rundt til områdets busvognmænd, og man må klare sig med de chauffører som de nu engang kan tilkalde med 0 varsel -- og som ikke kan påregnes at være lokalkendte ved stationerne. Det skal kunne forklares til dem mundtligt i få sætninger hvor de skal køre hen og hvornår.

På store stationer som Odense og Fredericia kan man straks sende en DSB-medarbejder (eller fem) ud på forpladsen med en sikkerhedsvest og mobiltelefon for at forsøge at dirigere busser og passagerer -- men i Ejby er der ikke personale til stede, så det skal først nå frem før man kan begynde at tænke på sådan noget. (Det ordinære togpersonale i de strandede tog har allerede hænderne mere end fulde).

--
Henning Makholm

Ejby Station

af Frank Poulsen, 30/10 2021, 09:50 (909 dage siden) @ Petteri

Jeg forstår godt mange synspunkter herinde omkring perronstørrelser og IC osv osv...

Men jeg mener man glemmer de lokale rejsende. Regionaltoget er vel netop ikke til for dem der skal fra Odense til Fredericia... Jo nogle gør måske. Men det er vel mindst lige så meget til dem der skal til de øvrige stationer mellem Odense og Ejby i dette tilfælde... Så lad alle intercity og lyn passagerer taget togbusser direkte til Fredericia/middelfart), De behøver slet ikke få at vide at regionaltoget kører, og lad regionaltoget kører som det plejer og vende i Ejby. Jeg har aldrig forstået hvorfor passagerer der skal på delstrækninger der egentlig ikke bør være påvirket, skal påvirkes i akutte situationer. Ligeså her på Sjælland, ved sporskiftefejl i Herfølge, jamen så togbusser Næstved Køge... Hvorfor ikke køre et tog Næstved-Tureby (hvor de vidst endda krydser, så det passer med de kan vende der).

Men det er nok mangel på personale til de akutte situationer der er årsagen. Der er ikke nok til at finde de gode detailplaner og kommunikere dem ud. Er min teori.

Ejby Station

af larsht, 30/10 2021, 12:59 (909 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg forstår godt mange synspunkter herinde omkring perronstørrelser og IC osv osv...

Men jeg mener man glemmer de lokale rejsende. Regionaltoget er vel netop ikke til for dem der skal fra Odense til Fredericia... Jo nogle gør måske. Men det er vel mindst lige så meget til dem der skal til de øvrige stationer mellem Odense og Ejby i dette tilfælde... Så lad alle intercity og lyn passagerer taget togbusser direkte til Fredericia/middelfart), De behøver slet ikke få at vide at regionaltoget kører, og lad regionaltoget kører som det plejer og vende i Ejby. Jeg har aldrig forstået hvorfor passagerer der skal på delstrækninger der egentlig ikke bør være påvirket, skal påvirkes i akutte situationer. Ligeså her på Sjælland, ved sporskiftefejl i Herfølge, jamen så togbusser Næstved Køge... Hvorfor ikke køre et tog Næstved-Tureby (hvor de vidst endda krydser, så det passer med de kan vende der).

Men det er nok mangel på personale til de akutte situationer der er årsagen. Der er ikke nok til at finde de gode detailplaner og kommunikere dem ud. Er min teori.

Du har bestemt fat i noget fornuftigt her.
Det er ikke - nødvendigvis - smart at fragte passager længst muligt skinnebårent hvis den samlede infrastruktur (både stationsadgangsforhold, vej, perron og bane) ligger bedre til fx i dette tilfælde at køre busserne Fredericia-Odense.

Ejby Station

af Rail, 30/10 2021, 13:16 (909 dage siden) @ larsht

Jeg forstår godt mange synspunkter herinde omkring perronstørrelser og IC osv osv...

Men jeg mener man glemmer de lokale rejsende. Regionaltoget er vel netop ikke til for dem der skal fra Odense til Fredericia... Jo nogle gør måske. Men det er vel mindst lige så meget til dem der skal til de øvrige stationer mellem Odense og Ejby i dette tilfælde... Så lad alle intercity og lyn passagerer taget togbusser direkte til Fredericia/middelfart), De behøver slet ikke få at vide at regionaltoget kører, og lad regionaltoget kører som det plejer og vende i Ejby. Jeg har aldrig forstået hvorfor passagerer der skal på delstrækninger der egentlig ikke bør være påvirket, skal påvirkes i akutte situationer. Ligeså her på Sjælland, ved sporskiftefejl i Herfølge, jamen så togbusser Næstved Køge... Hvorfor ikke køre et tog Næstved-Tureby (hvor de vidst endda krydser, så det passer med de kan vende der).

Men det er nok mangel på personale til de akutte situationer der er årsagen. Der er ikke nok til at finde de gode detailplaner og kommunikere dem ud. Er min teori.


Du har bestemt fat i noget fornuftigt her.
Det er ikke - nødvendigvis - smart at fragte passager længst muligt skinnebårent hvis den samlede infrastruktur (både stationsadgangsforhold, vej, perron og bane) ligger bedre til fx i dette tilfælde at køre busserne Fredericia-Odense.

Man skal så også huske proportionerne her, langt det fleste Vestfyn regionaltog har mindre en 50 passagerer med modsat IC og Lyn der typisk er meget større tog

Ejby Station

af Frank Poulsen, 30/10 2021, 18:46 (909 dage siden) @ larsht

Jeg forstår godt mange synspunkter herinde omkring perronstørrelser og IC osv osv...

Men jeg mener man glemmer de lokale rejsende. Regionaltoget er vel netop ikke til for dem der skal fra Odense til Fredericia... Jo nogle gør måske. Men det er vel mindst lige så meget til dem der skal til de øvrige stationer mellem Odense og Ejby i dette tilfælde... Så lad alle intercity og lyn passagerer taget togbusser direkte til Fredericia/middelfart), De behøver slet ikke få at vide at regionaltoget kører, og lad regionaltoget kører som det plejer og vende i Ejby. Jeg har aldrig forstået hvorfor passagerer der skal på delstrækninger der egentlig ikke bør være påvirket, skal påvirkes i akutte situationer. Ligeså her på Sjælland, ved sporskiftefejl i Herfølge, jamen så togbusser Næstved Køge... Hvorfor ikke køre et tog Næstved-Tureby (hvor de vidst endda krydser, så det passer med de kan vende der).

Men det er nok mangel på personale til de akutte situationer der er årsagen. Der er ikke nok til at finde de gode detailplaner og kommunikere dem ud. Er min teori.


Du har bestemt fat i noget fornuftigt her.
Det er ikke - nødvendigvis - smart at fragte passager længst muligt skinnebårent hvis den samlede infrastruktur (både stationsadgangsforhold, vej, perron og bane) ligger bedre til fx i dette tilfælde at køre busserne Fredericia-Odense.

Min grundlæggende pointe var sådan set at jeg kan godt forstå at man gør sådan med IC og lynpassagerer. Men alm regionaltogs passagerer der skal mellem Tommerup og Odense, eksempelvis, hvorfor skal de generes hvis det kan undgås. De havde jo aldrig taget lyn eller ic toget alligevel. Så dem mener jeg godt man kunne vende, uden at det ville give bøvlet kommunikation.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak