Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sidespor i Vildbjerg (Generelt)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 1/6 2011, 21:58 (4722 dage siden)

På et tidspunkt, måske slut 70'er start 80'er, blev der lavet et sidespor fra Vildbjerg station, frem til en eller anden virksomhed.
Nogen der ved hvad slags virksomhed det var, samt måske har billeder herfra ?

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Sidespor i Vildbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/6 2011, 09:23 (4721 dage siden) @ T. Rithmester

På et tidspunkt, måske slut 70'er start 80'er, blev der lavet et sidespor fra Vildbjerg station, frem til en eller anden virksomhed.
Nogen der ved hvad slags virksomhed det var, samt måske har billeder herfra ?

Hej Thomas

Det får ikke nogen klokke til at ringe. I området mellem Herning og Holstebro, har vi jo tidligere behandlet Lundby Jylland Sidespor - det er vel ikke det, du tænker på?

Hvis man kigger på Vildbjerg på de glimrende luftfotos her, synes jeg heller ikke, at man kan finde rester af sidesporet. Der ligger ganske vist en virksomhed i nordøstenden af stationen; men den har (nok) bare haft et "almindeligt" sidespor og det er sandsynligvis det, der ses på billede 2 nedenfor:

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Nordenden set mod syd.

[image]

Nordenden set mod nord.

[image]

Set mod nordvest.

[image]

Sydenden set mod syd.

[image]

Sydenden set mod nord.

Alle fotos: Vildbjerg, 14. september 1978. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sidespor i Vildbjerg

af T. Rithmester ⌂, Struer, 3/6 2011, 13:03 (4721 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På et tidspunkt, måske slut 70'er start 80'er, blev der lavet et sidespor fra Vildbjerg station, frem til en eller anden virksomhed.
Nogen der ved hvad slags virksomhed det var, samt måske har billeder herfra ?

Det får ikke nogen klokke til at ringe. I området mellem Herning og Holstebro, har vi jo tidligere behandlet Lundby Jylland Sidespor - det er vel ikke det, du tænker på?

Nej, det sidespor kender jeg godt. Men du har jo netop i nedenstående foto vist netop det sidespor som jeg efterlyste :-) Så tak for det.
Du ved vel ikke hvad slags virksomhed sidesporet gik frem til ?
Synes ikke rigtigt jeg har kunne finde noget.
Det samme gælder hvornår sidesporet blev fjernet.


[image]

Nordenden set mod nord.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Sidespor i Vildbjerg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/6 2011, 13:27 (4721 dage siden) @ T. Rithmester

Du ved vel ikke hvad slags virksomhed sidesporet gik frem til ?
Synes ikke rigtigt jeg har kunne finde noget.
Det samme gælder hvornår sidesporet blev fjernet.

[image]

Nordenden set mod nord.

Hej Thomas

Jamen, det var jo godt, at det var det rigtige sidespor, jeg fik fotograferet. Jeg tror, at sidesporet er ældre end slut-70'erne/start-80'erne - det ser i hvert fald ikke "nyt" ud på mit billedet fra 14. september 1978.

Jeg har ikke gjort noget notat om, hvilken virksomhed sidesporet betjente. Da det jo lå indenfor I-signalerne, har det ikke haft egen instruks i Togplan 10b eller SIN og det er derfor vanskeligt at finde oplysninger om, hvornår sidesporet blev fjernet.

Guldvangs arkiv, som er afleveret til Struer Museum, indeholder måske nogle brugbare oplysninger. Guldvang havde et kartotekskort for hver station. Hans arkiv er dog i øjeblikket ikke tilgængeligt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sidespor i Vildbjerg

af T. Rithmester ⌂, Struer, 3/6 2011, 15:27 (4721 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jamen, det var jo godt, at det var det rigtige sidespor, jeg fik fotograferet. Jeg tror, at sidesporet er ældre end slut-70'erne/start-80'erne - det ser i hvert fald ikke "nyt" ud på mit billedet fra 14. september 1978.

Jeg har ikke gjort noget notat om, hvilken virksomhed sidesporet betjente. Da det jo lå indenfor I-signalerne, har det ikke haft egen instruks i Togplan 10b eller SIN og det er derfor vanskeligt at finde oplysninger om, hvornår sidesporet blev fjernet.

Guldvangs arkiv, som er afleveret til Struer Museum, indeholder måske nogle brugbare oplysninger. Guldvang havde et kartotekskort for hver station. Hans arkiv er dog i øjeblikket ikke tilgængeligt.

Med venlig hilsen

Ok,men du skal i hvert fald have mange tak for billederne :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Sidespor i Vildbjerg

af Laust, 3/6 2011, 16:40 (4721 dage siden) @ T. Rithmester

Vildbjerg mølle har vist haft et sidespor.

Jeg efterlyste også nogle billeder, på et tidspunkt af sidesporet i Aulüm. Ved amoniaktanken.

Avatar

Sidespor i Vildbjerg/Aulum/Lundby Jylland

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/6 2011, 16:45 (4721 dage siden) @ Laust

Jeg efterlyste også nogle billeder, på et tidspunkt af sidesporet i Aulüm. Ved amoniaktanken.

Ja, og billede blev vist her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sidespor i Vildbjerg

af T. Rithmester ⌂, Struer, 3/6 2011, 17:11 (4721 dage siden) @ Laust

Vildbjerg mølle har vist haft et sidespor.

Vildbjerg Mølle, selvfølgelig :-)
Tak for opklaringen.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Sidespor i Vildbjerg

af jens jacobsen @, 20732899, 27/2 2014, 09:45 (3721 dage siden) @ T. Rithmester

Hej - ang. sporet i Vildbjerg, var det et spor Vildbjerg Mølle fik etableret i 1972.

Sporet var vi nødt til at lade opgøre, da DSB pludselig KUN kunne komme med mindst 40 vogne ad gangen!

Vi havde plads til 6 banevogne ad gangen hvor det var muligt for os at tømme banevognene.

Du kan fange mig på
20732899

hvis der er mere du evt. vil spørge om.

MVH
Jens Jacobsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak