Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Næstved i dag (Jernbanen i dag)

af TWB, 13/11 2021, 13:40 (895 dage siden)

DSB holder åbent tog med fremvisning af de nye Vectron lokomotiver.

3 lok kunne man gå ombord i. Det ene kørte kort tur sydpå.
På et tidspunkt var 6 Vectron samlet i Næstved.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Næstved i dag

af Danielsen, 13/11 2021, 14:01 (895 dage siden) @ TWB

Det ville da være rart, hvis de ville holde noget tilsvarende i København.

Næstved i dag

af Trainee, 13/11 2021, 14:08 (895 dage siden) @ Danielsen

Det ville da være rart, hvis de ville holde noget tilsvarende i København.

Der var samme mulighed for at komme indenfor i en Vectron da Connecting Europe Express var forbi København H.

Næstved i dag

af Danielsen, 13/11 2021, 14:10 (895 dage siden) @ Trainee

Ok, det vidste jeg ikke.

Næstved i dag

af Langhoff, Kolding, 13/11 2021, 20:02 (895 dage siden) @ Trainee

Samme mulighed i Middelfart 4/9, hvor EB 3214 og 3217 var på besøg. [image]

--
Vh Langhoff

Næstved i dag

af Trainee, 13/11 2021, 20:10 (895 dage siden) @ Langhoff

Samme mulighed i Middelfart 4/9, hvor EB 3214 og 3217 var på besøg. [image]

Jep, jeg deltog begge gange :)

Næstved i dag

af andersj, Aalborg, 13/11 2021, 16:00 (895 dage siden) @ Danielsen

Det ville da være rart, hvis de ville holde noget tilsvarende i København.

DSB skriver på Facebook er der er planlagt flere lignende events i starten af 2022 - det er dog ikke besluttet hvor endnu. Så følg med derinde.

Det sjove er at folk i kommentarerne spørger efter om det kan blive i eksempelvis Midtjylland eller Aarhus næste gang :-D

--
Mvh Anders

Næstved i dag

af nrk, 13/11 2021, 16:16 (895 dage siden) @ andersj

vi stod i kø til det lokomotiv som kørte en kort tur, hvilket viste sig at være en fejl. vi ventede i over 1 time og til sidst måtte vi forlade stationen da vi ikke havde planlagt mere tid ved stationen på vores "udflugt".

så Jeg bliver nød til at besøge det næste sted DSB kommer med Vectron lokomotiverne, og så være der i hele tidsrummet de bliver vist.. !

Næstved i dag

af Danielsen, 13/11 2021, 16:26 (895 dage siden) @ andersj

Det ville da være rart, hvis de ville holde noget tilsvarende i København.


DSB skriver på Facebook er der er planlagt flere lignende events i starten af 2022 - det er dog ikke besluttet hvor endnu. Så følg med derinde.

Det vil jeg gøre!


Det sjove er at folk i kommentarerne spørger efter om det kan blive i eksempelvis Midtjylland eller Aarhus næste gang :-D

Hehe, de kommer til at vente nogle år endnu.

Næstved i dag

af nrk, 19/11 2021, 17:31 (889 dage siden) @ andersj

Jeg har fået svar fra DSB at de var overvældet over den store interesse der var for Vectron i Næstved og at det er på tegne brættet at der kommer Vectron arrangement i:
Fredericia i januar
Helsingør i februar
Esbjerg i marts
og at de melder det ud på sociale medier når de har tingene på plads.

Det skal nok tages med forbehold for ændringer, men det er godt der er flere arrangementer så man stadig kan nå at se de nye lokomotiver

Næstved i dag

af Henning Makholm ⌂, 13/11 2021, 18:10 (895 dage siden) @ TWB

Interessante billeder. Det ser ud som om der er endog rigtig god plads bag lokomotivførerens stol. Men det skal måske være en kollisionzone?

--
Henning Makholm

Avatar

Næstved i dag

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/11 2021, 14:12 (894 dage siden) @ TWB

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Næstved i dag

af TWB, 14/11 2021, 14:52 (894 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Du var heldig at skærmene var tændt og der ikke var så mange inde i lokomotivet

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Næstved i dag

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/11 2021, 18:10 (894 dage siden) @ TWB

Kunne være sjovt, hvis nogen havde tid og lyst til at fortælle, os læ folk. Hvad ser vi skærme mv.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Næstved i dag

af TWB, 14/11 2021, 18:45 (894 dage siden) @ hummel_62

Kunne være sjovt, hvis nogen havde tid og lyst til at fortælle, os læ folk. Hvad ser vi skærme mv.

Meget enig. Men da jeg sad på førerpladsen var alt i den ende slukket.

Men var forbavset over hvor meget plads der var overalt.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Næstved i dag

af M. Qvist, 14/11 2021, 16:56 (894 dage siden) @ TWB

Tror ikke at jeg har set DSB markedsføre et tog på denne måde siden IC3 blev introduceret.

Næstved i dag

af Danielsen, 14/11 2021, 20:02 (894 dage siden) @ M. Qvist

Tror ikke at jeg har set DSB markedsføre et tog på denne måde siden IC3 blev introduceret.

Heller ikke jeg. I det hele taget er det vel som om DSB er i gang med en større relancering: nyt logo, nye farver, nye tog, nyt image. (Men det var også tiltrængt)

Næstved i dag

af ivar, 15/11 2021, 01:16 (894 dage siden) @ Danielsen

Det er vel en kærkommen lejlighed til at signalere, at vi er klar. Vi har materiellet og evnerne - det der med skinner og signaler, det er ikke vort problem. Der stadig alt for mange vidende og bedrevidende - desværre også herinde - der ikke er i stand til at skelne mellem drift og infrastruktur.

mvh
-ivar

Næstved i dag

af QN903Qnr0779, 14/11 2021, 21:46 (894 dage siden) @ M. Qvist

Tror ikke at jeg har set DSB markedsføre et tog på denne måde siden IC3 blev introduceret.

- hvilket nok skyldes at lokomotivet er leveret fikst og færdigt og funktionsdueligt og myndighedsgodkendt og klar til trafik og derfor er en succes, - og alt dette uden at DSB selv har været involveret i prøvekørsler eller godkendelsesproces eller noget overhovedet. Nu skal man jo være varsom med at forveksle korrelation med kausalitet, men mon ikke der er en sammenhæng alligevel...... - Og så kan man jo forsigtigt håbe at DSB vælger samme approach ved næste materielanskaffelse....

Næstved i dag

af andersj, Aalborg, 14/11 2021, 23:00 (894 dage siden) @ QN903Qnr0779

Tror ikke at jeg har set DSB markedsføre et tog på denne måde siden IC3 blev introduceret.


- hvilket nok skyldes at lokomotivet er leveret fikst og færdigt og funktionsdueligt og myndighedsgodkendt og klar til trafik og derfor er en succes, - og alt dette uden at DSB selv har været involveret i prøvekørsler eller godkendelsesproces eller noget overhovedet. Nu skal man jo være varsom med at forveksle korrelation med kausalitet, men mon ikke der er en sammenhæng alligevel...... - Og så kan man jo forsigtigt håbe at DSB vælger samme approach ved næste materielanskaffelse....

Ligesom Litra EG, Øresundstogene, S-togene, MQ/Desiro og dobbeltdækkervognene?

Ud ad til fungerer Vectron jo fint, men de kan hverken køre på ETCS eller i Tyskland endnu. Desuden havde DSB også "glemt" at nævne dem i oversigten over antal kørte kilometer mellem nedbrud i den nyligt offentliggjorte kvartalsrapport.

De skal nok komme til at virke ligesom alt det andet mere eller mindre standardiserede materiel DSB har indkøbt de seneste 20 år.

--
Mvh Anders

Næstved i dag

af QN903Qnr0779, 14/11 2021, 23:23 (894 dage siden) @ andersj

Ligesom Litra EG, Øresundstogene, S-togene, MQ/Desiro og dobbeltdækkervognene?

EG, ET og S-toget var alle DK special - dieseltog og vogne kender jeg ikke


Ud ad til fungerer Vectron jo fint, men de kan hverken køre på ETCS

Jo, det kan de, testet og godkendt på den nye bane via Køge Nord, men banen er måske ikke rigtig klar....

eller i Tyskland endnu.

Nej, lige netop DSB's variant (kombinationen DK-D) er stadig under godkendelse i Tyskland - men der kører jo temmelig mange Vectron i Tyskland....

Avatar

Næstved i dag

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/11 2021, 07:34 (894 dage siden) @ QN903Qnr0779

eller i Tyskland endnu.


Nej, lige netop DSB's variant (kombinationen DK-D) er stadig under godkendelse i Tyskland - men der kører jo temmelig mange Vectron i Tyskland....

Har I set den IDA Rail præsentation der var link til i en anden post?

Den gode foredragsholder mente der bare skulle et par prøvekørsler til. Basissoftware er den samme i alle Vectrons. Så det kommer nok på plads når man har Talgovognene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Næstved i dag

af esni, Frederikssund, 15/11 2021, 09:22 (894 dage siden) @ Michael Deichmann

eller i Tyskland endnu.


Nej, lige netop DSB's variant (kombinationen DK-D) er stadig under godkendelse i Tyskland - men der kører jo temmelig mange Vectron i Tyskland....


Har I set den IDA Rail præsentation der var link til i en anden post?

Den gode foredragsholder mente der bare skulle et par prøvekørsler til. Basissoftware er den samme i alle Vectrons. Så det kommer nok på plads når man har Talgovognene.

Jeg tænker at QN903Qnr0779 kender det foredrag temmelig godt

--
Eskild

Næstved i dag

af Peter Christensen, 15/11 2021, 04:47 (894 dage siden) @ QN903Qnr0779

- Og så kan man jo forsigtigt håbe at DSB vælger samme approach ved næste materielanskaffelse....

Og hvad skulle det så være?
Så vidt jeg lige kan se, så er der inden for en kort årrække købt nye el-loko, en stribe TALGO-vogne og en serie elektriske togsæt.
Hvilke større behov skulle DSB da have udover disse anskaffelser?
Måske flere elektriske togsæt, men de kan kaldes via optioner på den nuværende kontrakt.

Næstved i dag

af YBS, 15/11 2021, 14:12 (893 dage siden) @ Peter Christensen

Nye S tog. Så vidt jeg husker, er arbejdet. så småt gået i gang

Næstved i dag

af KKLD, 15/11 2021, 17:06 (893 dage siden) @ YBS

Nye S tog. Så vidt jeg husker, er arbejdet. så småt gået i gang

Hvor henne kan man læse (mere) om dette? :-)

Næstved i dag

af esni, Frederikssund, 15/11 2021, 14:43 (893 dage siden) @ Peter Christensen

- Og så kan man jo forsigtigt håbe at DSB vælger samme approach ved næste materielanskaffelse....

Og hvad skulle det så være?
Så vidt jeg lige kan se, så er der inden for en kort årrække købt nye el-loko, en stribe TALGO-vogne og en serie elektriske togsæt.
Hvilke større behov skulle DSB da have udover disse anskaffelser?
Måske flere elektriske togsæt, men de kan kaldes via optioner på den nuværende kontrakt.

Hvis vi holder os til 'fjernbanen' så er der 2 åbenlyse udeladelser fra togsæt-kontrakten:

  • Batterihybrid option
  • Nabolandsoptioner

De Ny tog kan derfor ikke umiddelbart køre til fx Flensborg

--
Eskild

Avatar

Næstved i dag

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/11 2021, 16:58 (893 dage siden) @ esni

De Ny tog kan derfor ikke umiddelbart køre til fx Flensborg

Der er det jo også planen at EB med Talgo skal køre.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Næstved i dag - Tog til Flensborg

af steenth, 15/11 2021, 17:15 (893 dage siden) @ Michael Deichmann

De Ny tog kan derfor ikke umiddelbart køre til fx Flensborg


Der er det jo også planen at EB med Talgo skal køre.

EB/Talgo er mest til internationale tog, hvor der ikke skal stoppes på alle stationer. Men der mangler en togtype til et togsystem, som kan køre lokal imellem Flensborg og Fredericia med stop på de fleste stationerne. Alstom Coradia Stream kunne have været oplagt til den trafik hvis den var udstyret til det... Men det ligner man laver en dårlig lappeløsning i stedet.

Næstved i dag

af Fysikeren, 15/11 2021, 19:02 (893 dage siden) @ esni

- Og så kan man jo forsigtigt håbe at DSB vælger samme approach ved næste materielanskaffelse....

Og hvad skulle det så være?
Så vidt jeg lige kan se, så er der inden for en kort årrække købt nye el-loko, en stribe TALGO-vogne og en serie elektriske togsæt.
Hvilke større behov skulle DSB da have udover disse anskaffelser?
Måske flere elektriske togsæt, men de kan kaldes via optioner på den nuværende kontrakt.


Hvis vi holder os til 'fjernbanen' så er der 2 åbenlyse udeladelser fra togsæt-kontrakten:

  • Batterihybrid option
  • Nabolandsoptioner

De Ny tog kan derfor ikke umiddelbart køre til fx Flensborg

De nye tog kan fornemtlig opgraderes til den trafik, hvis det ønskes.

Der arbejdes dog på, at tyskerne forlænger deres tog til Tinglev i kombination med timedrift til Sønderborg.

Endeligt er der ingen der siger at DSB skal stå for trafikken. Netop Sønderjylland er et af de steder jeg kunne se for mig, sammen med Vestfyn, at trafikken udliciteres.

Næstved i dag

af OLL, Ballerup, 16/11 2021, 01:50 (893 dage siden) @ esni

- Og så kan man jo forsigtigt håbe at DSB vælger samme approach ved næste materielanskaffelse....

Og hvad skulle det så være?
Så vidt jeg lige kan se, så er der inden for en kort årrække købt nye el-loko, en stribe TALGO-vogne og en serie elektriske togsæt.
Hvilke større behov skulle DSB da have udover disse anskaffelser?
Måske flere elektriske togsæt, men de kan kaldes via optioner på den nuværende kontrakt.


Hvis vi holder os til 'fjernbanen' så er der 2 åbenlyse udeladelser fra togsæt-kontrakten:

  • Batterihybrid option
  • Nabolandsoptioner

De Ny tog kan derfor ikke umiddelbart køre til fx Flensborg

Siden den fulde option på antal togsæt ikke er blevet brugt, kunne det så ikke være muligt at DSB vil kunne udnytte noget af den til at få leveret togsæt til D-DK(-S)?

Næstved i dag

af RasmusD, 16/11 2021, 02:05 (893 dage siden) @ OLL

Siden den fulde option på antal togsæt ikke er blevet brugt, kunne det så ikke være muligt at DSB vil kunne udnytte noget af den til at få leveret togsæt til D-DK(-S)?

Det var vist ikke del af udbuddet, så den går nok ikke.

Næstved i dag

af andersj, Aalborg, 16/11 2021, 02:19 (893 dage siden) @ OLL

- Og så kan man jo forsigtigt håbe at DSB vælger samme approach ved næste materielanskaffelse....

Og hvad skulle det så være?
Så vidt jeg lige kan se, så er der inden for en kort årrække købt nye el-loko, en stribe TALGO-vogne og en serie elektriske togsæt.
Hvilke større behov skulle DSB da have udover disse anskaffelser?
Måske flere elektriske togsæt, men de kan kaldes via optioner på den nuværende kontrakt.


Hvis vi holder os til 'fjernbanen' så er der 2 åbenlyse udeladelser fra togsæt-kontrakten:

  • Batterihybrid option
  • Nabolandsoptioner

De Ny tog kan derfor ikke umiddelbart køre til fx Flensborg


Siden den fulde option på antal togsæt ikke er blevet brugt, kunne det så ikke være muligt at DSB vil kunne udnytte noget af den til at få leveret togsæt til D-DK(-S)?

Der er bare ikke rigtig nogle passagerer til Flensburg. De fleste der rejser med IC 57xx togene til Flensburg er jo folk der ikke kunne få plads i de direkte tog til Hamburg. Om de skal skifte i Flensburg eller Padborg er jo ligemeget. Desuden så har DSB kun kontrakt på kørslen til Flensburg med de tyske myndigheder frem til 2027.

Talgo-vognene og Vectron lokomotiverne jo bestilt til at kunne køre i Tyskland alene af den grund at man ikke ønskede togsæt til to systemer.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak