Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Letbanens strøm generer Banedanmarks signaler (Generelt)

af mikedk2100, lørdag 20. november, 2021, 12:54 (186 dage siden)

https://www.bt.dk/samfund/bt-afsloerer-togpassagerers-sikkerhed-i-fare-letbanen-sagde-n...

Er der nogen der ved, om det nye signalsystem også ville blive forstyrret af letbanens strøm, eller er det her blot endnu en konsekvens af den håbløse forsinkelse hos Banedanmark?

Letbanens strøm generer Banedanmarks signaler

af larsht, lørdag 20. november, 2021, 13:10 (186 dage siden) @ mikedk2100

https://www.bt.dk/samfund/bt-afsloerer-togpassagerers-sikkerhed-i-fare-letbanen-sagde-n...

Er der nogen der ved, om det nye signalsystem også ville blive forstyrret af letbanens strøm, eller er det her blot endnu en konsekvens af den håbløse forsinkelse hos Banedanmark?

Det handler især om sporisolationer.

Det betyder derfor også at hvis Odense Letbane venter med ibrugtagning til efter fjernbanen i Odense og Hjallese er overgået til ERTMS så er problemet løst helt af sig selv.......

Jeg finder selv ud........

Letbanens strøm generer Banedanmarks signaler

af TWB, lørdag 20. november, 2021, 13:38 (186 dage siden) @ larsht

https://www.bt.dk/samfund/bt-afsloerer-togpassagerers-sikkerhed-i-fare-letbanen-sagde-n...

Er der nogen der ved, om det nye signalsystem også ville blive forstyrret af letbanens strøm, eller er det her blot endnu en konsekvens af den håbløse forsinkelse hos Banedanmark?


Det handler især om sporisolationer.

Det er givet fordi jeg ikke har teknisk indsigt.

Men hvis Banedanmarks systemer påvirkes af andre elektriske forhold udefra på grund elektriske felter / magnetisering - så må f.eks. de mange højspændingsledninger og kabler som idag løber langs med og krydser skinnenettet vil også påvirke Banedanmarks signalsystemer?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Letbanens strøm generer Banedanmarks signaler

af Per Holm @, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, lørdag 20. november, 2021, 13:54 (186 dage siden) @ TWB

Men hvis Banedanmarks systemer påvirkes af andre elektriske forhold udefra på grund elektriske felter / magnetisering - så må f.eks. de mange højspændingsledninger og kabler som idag løber langs med og krydser skinnenettet vil også påvirke Banedanmarks signalsystemer?

Odense Letbane vil køre på jævnstrøm - alt det andet er 50 Hz vekselstrøm som der allerede er taget højde for.

Mon ikke de skal ud og leje noget der kører på batteri eller diesel for at komme igang langs strkn. 1?

Letbanens strøm generer Banedanmarks signaler

af Henning Makholm ⌂, mandag 22. november, 2021, 03:25 (184 dage siden) @ TWB

Men hvis Banedanmarks systemer påvirkes af andre elektriske forhold udefra på grund elektriske felter / magnetisering - så må f.eks. de mange højspændingsledninger og kabler som idag løber langs med og krydser skinnenettet vil også påvirke Banedanmarks signalsystemer?

Problemet er ikke (elektriske eller magnetiske) felter fra letbanens køreledninger (eller andre ledninger), men returstrømløbet gennem skinnerne. Hvis der ikke er god nok elektrisk forbindelse på langs af skinnerne (fx i tilfælde af skinnebrud) kan returstømmen søge gennem jorden i stedet. Risikoen er at en stor jordstrøm på tværs af fjernbanens spor kan give en spændingsforskel mellem de to skinner i fjernbanens spor som er stor nok til at forvirre sporisolationerne.

Det kan så håndteres enten ved at at ombygge sporisolationerne så de kan overleve udefra kommende jævnspænding mellem skinestrengene, eller ved at sørge for tilstrækkeligt redundante kablede returstømløb for letbanen. Det må være sidstnævnte løsning dokumentationen (eller udførelsen?) ikke er på plads for.

--
Henning Makholm

Letbanens strøm generer Banedanmarks signaler

af Per Holm @, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, lørdag 20. november, 2021, 13:22 (186 dage siden) @ mikedk2100

Hvis det nye ERTMS allerede var udrullet på strkn. 1 (København H - Fredericia/Taulov) ville der ikke være noget problem. Det er nok derfor Odense Letbane ikke mener at de skal betale for immuniseringen ved Odense Station.

Strkn. 21 (Svendborgbanen) er sikret med DSB 1994S/FELB som benytter lysleder og akseltællere og vil næppe give nogen problemer i Hjs (Hjallese T).

Som sagen er fremstillet ser det ud til at Odense Letbane kan starte med at køre mellem Hjs og ca. Albani Torv og må afvente at signalprogrammet rulles ud på strkn. 1 før de kan komme gennem Bolbro til Tarup Center.

Letbanens strøm generer Banedanmarks signaler

af mikedk2100, lørdag 20. november, 2021, 13:37 (186 dage siden) @ Per Holm

Hvis det nye ERTMS allerede var udrullet på strkn. 1 (København H - Fredericia/Taulov) ville der ikke være noget problem. Det er nok derfor Odense Letbane ikke mener at de skal betale for immuniseringen.

Strækn. 21 (Svendborgbanen) er sikret med DSB 1994S/FELB som benytter lysleder og akseltællere og vil næppe give nogen problemer i Hjs (Hjallese T).

Som sagen er fremstillet ser det ud til at Odense Letbane kan starte med at køre mellem Hjs og ca. Albani Torv og må afvente at signalprogrammet rulles ud på strkn. 1 før de kan komme gennem Bolbro til Tarup Center.

Tak for svaret - præcis, hvad jeg frygtede. Og jeg forstår udmærket Odense Letbane, for de vil da lige så lidt betale for immunisering, der skal bruges i en kort årrække, som Banedanmark vil betale for immunisering af Holbæk-banen eller Fredericia-Aarhus, for at der kan være eltog nogle år tidligere end deres planer siger.

Næste spørgsmål kunne så være, hvad nu HVIS Odense Letbane betalte for immunisering - hvor forsinket ville både togdrift og letbanedrift så blive, kva manglen på validatorer?

Letbanens strøm generer Banedanmarks signaler

af steenth, lørdag 20. november, 2021, 13:54 (186 dage siden) @ mikedk2100

https://www.bt.dk/samfund/bt-afsloerer-togpassagerers-sikkerhed-i-fare-letbanen-sagde-n...

Er der nogen der ved, om det nye signalsystem også ville blive forstyrret af letbanens strøm, eller er det her blot endnu en konsekvens af den håbløse forsinkelse hos Banedanmark?

Det er lettere at håndtere med det nye signalsystem, når man alligevel er i gang.

Men hvad er der for nogle støjstrømme, som letbanen kan udsende, som kan ramme den fynske hovedbanen, som i forvejen er elektrificeret?

Letbanens strøm generer Banedanmarks signaler

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, lørdag 20. november, 2021, 17:28 (185 dage siden) @ steenth
redigeret af Henrik Hansen, lørdag 20. november, 2021, 17:45

https://www.bt.dk/samfund/bt-afsloerer-togpassagerers-sikkerhed-i-fare-letbanen-sagde-n...

Er der nogen der ved, om det nye signalsystem også ville blive forstyrret af letbanens strøm, eller er det her blot endnu en konsekvens af den håbløse forsinkelse hos Banedanmark?

Det er lettere at håndtere med det nye signalsystem, når man alligevel er i gang.

Men hvad er der for nogle støjstrømme, som letbanen kan udsende, som kan ramme den fynske hovedbanen, som i forvejen er elektrificeret?

Letbanen kørestrøm er DC og sikringsanlæggende på den fynske hovedbane er immuniseret mod AC.

Sporisolationerne fødes med en lav DC-spænding og der er indsat filtre for at beskytte mod AC-spændinger i strømløbene for sporisolationer, derfor kan man ikke tillade store DC-strømme tæt på sporisolationerne. Der er risiko for at sporrelæerne ikke falder ved besat spor - og det er ganske farligt, hvilket næsten siger sig selv.

Det er den samme udfordring på fjernbanerne omkring København, når de ligger tæt på S-banen, der som bekendt også anvender DC som kørestrøm. Her bruges 77 Hz sporisolationer for at skabe immunitet overfor både DC og 50 Hz AC.

TV2 Fyn: Letbanen kører nu testkørsel på hele strækningen

af Per Holm @, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, mandag 22. november, 2021, 13:30 (184 dage siden) @ mikedk2100

Odense Letbane må have fundet en løsning der fungerer for nærværende:

Link til TV2 Fyn

TV2 Fyn: Letbanen kører nu testkørsel på hele strækningen

af Poul Andersen, mandag 22. november, 2021, 13:56 (184 dage siden) @ Per Holm

Odense Letbane må have fundet en løsning der fungerer for nærværende:

Link til TV2 Fyn

Løsningen er, at toget trækkes forbi Odense st. og over broen hvor Middelfartvej krydser sporene:

https://fyens.dk/artikel/f%C3%B8rste-letbanetog-n%C3%A5r-frem-til-tarup-nu-udvides-test...

Mvh.
Poul.

TV2 Fyn: Letbanen kører nu testkørsel på hele strækningen

af Per Holm @, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, mandag 22. november, 2021, 14:28 (184 dage siden) @ Poul Andersen

Odense Letbane må have fundet en løsning der fungerer for nærværende:

Link til TV2 Fyn


Løsningen er, at toget trækkes forbi Odense st. og over broen hvor Middelfartvej krydser sporene:

https://fyens.dk/artikel/f%C3%B8rste-letbanetog-n%C3%A5r-frem-til-tarup-nu-udvides-test...

Mvh.
Poul.

Brillant!

Gårsdagens spådom om at der at "Der kommer en god løsning imorgen" gik altså endnu engang i opfyldelse. :-)

Løsningen er velkendt her på Frederiksberg (og nærmeste omegn). Før vi kunne tænde for strømmen til vore sporveje havde vi et større antal sporvejsheste opstaldet på Frederiksberg Slot o.a. når de ikke lige trak sporvogne.

Jeg forudser at det samme vil kunne opleves ved Odense Slot i de 6 år der vil gå inden ERTMS rulles ud på strkn. 1 Kø - Fa / Tl. ;-)

Odense letbanes åbning udskydes.

af Karl Høst, onsdag 01. december, 2021, 14:36 (175 dage siden) @ Per Holm

På grund af problemerne med Banedanmarks signaler udskydes åbningen af letbanen til engang i foråret. Se her

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak