Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne? (Generelt)

af KKLD, 20/11 2021, 15:05 (902 dage siden)

Hej alle,

Inspireret af følgende tråd har jeg oprettet denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=174907

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?
Man kan køre videre fra Jægersborg og til Nærum, og fra Hillerød endnu flere.

Jeg tænker at der er en stor fordel i at man kan køre lange direkte ture uden at skulle skifte, og også i ensrettet materiel som sparer vedligehold.

Bonus: Hvad S-tog til Roskilde?

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Banemanden, 20/11 2021, 16:01 (902 dage siden) @ KKLD

Er det denne diskussion, du nu vil genstarte: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145128 ?


Ja, det er over 2 år siden og det ser ud som om der er sket en del siden: https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

Men der står ikke noget om Nærum i den.

Måske dette bare bliver en kort tråd?

Nærumbanen er med i tanker og planer om de næste etaper af letbanen. Umiddelbart tænker jeg, at dette er mere realistisk end s-tog

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af KKLD, 20/11 2021, 16:25 (902 dage siden) @ Banemanden

Er det denne diskussion, du nu vil genstarte: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145128 ?


Ja, det er over 2 år siden og det ser ud som om der er sket en del siden: https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

Men der står ikke noget om Nærum i den.

Måske dette bare bliver en kort tråd?

Nærumbanen er med i tanker og planer om de næste etaper af letbanen. Umiddelbart tænker jeg, at dette er mere realistisk end s-tog

Hvor kan man læse om dette?

Jeg er generelt imod Letbanen da den generer eksisterende trafik, ikke løser støjproblemer, ikke har lige så høj kapacitet som metro/S-tog. Man kunne næsten lige så godt have busser på busbaner. Det er en discountløsning, så eneste fordel er prisen. Så hellere spare op og lave en ordentlig og god løsning alle kan være stolte af, også i fremtiden. Ligesom metroen.


Men dette er selvfølgelig bare min holdning.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Svend, 20/11 2021, 16:52 (902 dage siden) @ KKLD

Er det denne diskussion, du nu vil genstarte: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145128 ?


Ja, det er over 2 år siden og det ser ud som om der er sket en del siden: https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

Men der står ikke noget om Nærum i den.

Måske dette bare bliver en kort tråd?

Nærumbanen er med i tanker og planer om de næste etaper af letbanen. Umiddelbart tænker jeg, at dette er mere realistisk end s-tog


Hvor kan man læse om dette?

Jeg er generelt imod Letbanen da den generer eksisterende trafik, ikke løser støjproblemer, ikke har lige så høj kapacitet som metro/S-tog. Man kunne næsten lige så godt have busser på busbaner. Det er en discountløsning, så eneste fordel er prisen. Så hellere spare op og lave en ordentlig og god løsning alle kan være stolte af, også i fremtiden. Ligesom metroen.


Men dette er selvfølgelig bare min holdning.

Det er da fint .....jeg har en anden ;-)

--
Svend

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/11 2021, 23:24 (902 dage siden) @ KKLD

Jeg er generelt imod Letbanen da den generer eksisterende trafik, ikke løser støjproblemer, ikke har lige så høj kapacitet som metro/S-tog. Man kunne næsten lige så godt have busser på busbaner. Det er en discountløsning, så eneste fordel er prisen. Så hellere spare op og lave en ordentlig og god løsning alle kan være stolte af, også i fremtiden. Ligesom metroen.

Ja men en ny ringbane fra Lyngby og langs Ring 3 med passende systemer fra Hillerød og de andre fingre vil da helt klart adressere en stor del af de der sidder på Motorringvejen om morgenen og skal fra den ene finger til den anden.

Men det skulle der nok have været eksproprieret til inden der kom så meget villabebyggelse....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Banemanden, 21/11 2021, 04:49 (902 dage siden) @ KKLD


Hvor kan man læse om dette?

Jeg er generelt imod Letbanen da den generer eksisterende trafik, ikke løser støjproblemer, ikke har lige så høj kapacitet som metro/S-tog. Man kunne næsten lige så godt have busser på busbaner. Det er en discountløsning, så eneste fordel er prisen. Så hellere spare op og lave en ordentlig og god løsning alle kan være stolte af, også i fremtiden. Ligesom metroen.


Men dette er selvfølgelig bare min holdning.

Jeg kan egentlig godt følge dig lidt af vejen, men jeg bor fx i nærheden af Ring 3 og kan kun berette at der er helt utroligt meget larm derude. Det er der faktisk nærmest overalt hvor letbanen er sat til at køre. For mig handler det om fremkommeligheden. Og der er pladsen og frekvensen på den kommende letbane noget bedre end den er fx hos s-tog. Det er i øvrigt Metro Service der skal være operatør på Letbanen så mange af tankerne bag metroerne og måden at køre dem på, vil følge med dertil.
At det er en discountløsning ved jeg ikke rigtig, om jeg er enig i. Busbanerne (BRT busserne) er en så kortsigtet og vedligeholdestung løsning, at det aldrig ville kunne betale sig ude på Ring 3. Jeg synes nu faktisk, at Letbanen er fremsynet og for en enkelt gangs skyld har man, som med fx Cityringen, tænkt på hvordan der skal være i fremtiden og ikke bare lige her og nu.

Jeg skal se, om ikke jeg kan finde noget materiale om emnet så hurtigt som muligt. Det er meningen, at den skal afgrene i Lyngby ved Klampenborgvej og jeg ved de første gang talte om emnet i Folketinget i 2014.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 21/11 2021, 08:41 (901 dage siden) @ Banemanden

Bare kedeligt at den skal sno sig fra side til side, med det tidsforbrug det giver for banen og biler

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af larsht, 21/11 2021, 13:03 (901 dage siden) @ hummel_62

Bare kedeligt at den skal sno sig fra side til side, med det tidsforbrug det giver for banen og biler

Det er et spørgsmål om hvor man turde eksproriere.........

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 22/11 2021, 00:23 (901 dage siden) @ larsht

Enig
I min opfattelse bliver det en halv løsning, en dårlig
I forhold til hvad det kunne være.

Men vi vil bare ikke bruge de penge som en god løsning koster.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af mss ⌂, 22/11 2021, 17:02 (900 dage siden) @ KKLD

Er det denne diskussion, du nu vil genstarte: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145128 ?


Ja, det er over 2 år siden og det ser ud som om der er sket en del siden: https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

Men der står ikke noget om Nærum i den.

Måske dette bare bliver en kort tråd?

Nærumbanen er med i tanker og planer om de næste etaper af letbanen. Umiddelbart tænker jeg, at dette er mere realistisk end s-tog


Hvor kan man læse om dette?

Jeg er generelt imod Letbanen da den generer eksisterende trafik, ikke løser støjproblemer, ikke har lige så høj kapacitet som metro/S-tog. Man kunne næsten lige så godt have busser på busbaner. Det er en discountløsning, så eneste fordel er prisen. Så hellere spare op og lave en ordentlig og god løsning alle kan være stolte af, også i fremtiden. Ligesom metroen.


Men dette er selvfølgelig bare min holdning.

Hvorfor i alverden skulle vi have S-tog på Nærumbanen?
Kapacitetsmæssigt set er det totalt overkill. Derudover vil flere forgreninger på S-banen kun betyde flere driftsmæssige udfordringer.
Letbanen er en fremragende løsning, ikke så ekstravagant dyr som jernbane eller Metro, men væsentligt bedre end BRT der heller ikke lokker flere over i kollektiv transport som enhver skinnebåreen løsning (også letbaner!) gør.
Endvidere kan letbanen betjene flere lokalrejsende end S-tog og metro da man kan lave flere stop (men færre end busser naturligvis, hvilket øger gennemsnitshastigheden).

Desværre er de fleste udtalelse rmod letbanen præget af fordomme uvidenhed omkring denne løsning, da letbaner (aka stadtbahn, aka moderne sporvogne) er ukendte for de fleste danskere.
Mange danskere ser stadig gamle skramlende og bumlende sporvogne midt i byens trængsel for sig. Men letbanen kører primært i eget trace og med intelligente signalløsninger der giver et godt flow i trafikken som helhed. Kapaciteten ligger også langt over busser.
Mht. støj kan jeg kun anbefale en tur til Århus for at vurder støjniveauet og letbanens andre karakteristika. You'll be surprised...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Niels Bak, 22/11 2021, 14:34 (900 dage siden) @ KKLD

Er det denne diskussion, du nu vil genstarte: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145128 ?


Ja, det er over 2 år siden og det ser ud som om der er sket en del siden: https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

Men der står ikke noget om Nærum i den.

Måske dette bare bliver en kort tråd?

Næ, der er reelt ikke sket en skid i forhold til det, som betyder noget:
- lokalbanerne og S-banestystemet er stadig helt forskelligt, ikke bare i forhold til teknisk udstyring, men i forhold til banernes funktion. S-banerne kører hyppigt med lange tog i tæt befolkede byområder eller yderst i fingrene mellem større bymæssige bebyggelser. Lokalbanerne kører sjældnere med kortere tog og stopper hver gang der er fire huse med et fælles lokum. Begge dele er velfungerende og godt i forhold de behov der er langs strækningen.
- hvis S-togene skal føres igennem Hillerød vil det kræve betydelige investeringer i: Elekrificering, sikrede overgange, længere perroner og ombyggede perronhøjder. Alt sammen muligt - og alt sammen hundedyrt. Hvis man vil af med enkeltsporene også, som har været et erklæret mål for at styrke robustheden og frekvensen i S-banesystemet, så udløser det endnu en betydelig milliardregning.
- Hvis det skal være værd at bruge de ressourcer, så skal det give et meget væsentligt løft for store passagergrupper. Og så mange passagerer har lokalbanen altså ikke. Man kommer til at bruge rigtig mange milliarder (og år med lukninger og ombygninger) på at lange højkapacitets S-tog beregnet til hundredevis af passagerer kan køre rundt med et par dusin folk fra Kagerup til Græsted. I tilgift får man ødelagt S-togenes brand/koncept (tog der kører så hyppigt, at man ikke behøver en køreplan) og såmænd også Lokaltogs (meget høj pålidelighed, fordi de enkeltsporede baner kører i et lukket system).
Der er ikke noget af det her, som Ekspresgruppens i øvrigt perspektivrige forslag ændrer noget som helst på. At begynde at koble de Nordsjællandske lokalbaner på vil bare forvirre og udvande.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Svend, 22/11 2021, 14:50 (900 dage siden) @ Niels Bak

Er det denne diskussion, du nu vil genstarte: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=145128 ?


Ja, det er over 2 år siden og det ser ud som om der er sket en del siden: https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

Men der står ikke noget om Nærum i den.

Måske dette bare bliver en kort tråd?


Næ, der er reelt ikke sket en skid i forhold til det, som betyder noget:
- lokalbanerne og S-banestystemet er stadig helt forskelligt, ikke bare i forhold til teknisk udstyring, men i forhold til banernes funktion. S-banerne kører hyppigt med lange tog i tæt befolkede byområder eller yderst i fingrene mellem større bymæssige bebyggelser. Lokalbanerne kører sjældnere med kortere tog og stopper hver gang der er fire huse med et fælles lokum. Begge dele er velfungerende og godt i forhold de behov der er langs strækningen.
- hvis S-togene skal føres igennem Hillerød vil det kræve betydelige investeringer i: Elekrificering, sikrede overgange, længere perroner og ombyggede perronhøjder. Alt sammen muligt - og alt sammen hundedyrt. Hvis man vil af med enkeltsporene også, som har været et erklæret mål for at styrke robustheden og frekvensen i S-banesystemet, så udløser det endnu en betydelig milliardregning.
- Hvis det skal være værd at bruge de ressourcer, så skal det give et meget væsentligt løft for store passagergrupper. Og så mange passagerer har lokalbanen altså ikke. Man kommer til at bruge rigtig mange milliarder (og år med lukninger og ombygninger) på at lange højkapacitets S-tog beregnet til hundredevis af passagerer kan køre rundt med et par dusin folk fra Kagerup til Græsted. I tilgift får man ødelagt S-togenes brand/koncept (tog der kører så hyppigt, at man ikke behøver en køreplan) og såmænd også Lokaltogs (meget høj pålidelighed, fordi de enkeltsporede baner kører i et lukket system).
Der er ikke noget af det her, som Ekspresgruppens i øvrigt perspektivrige forslag ændrer noget som helst på. At begynde at koble de Nordsjællandske lokalbaner på vil bare forvirre og udvande.

Jeg sidder bare og venter på det første forslag til at lade S-banens tog fortsætte ned i metroen, f eks ved Nordhavn.

--
Svend

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af dkat, 22/11 2021, 15:03 (900 dage siden) @ Svend

Jeg sidder bare og venter på det første forslag til at lade S-banens tog fortsætte ned i metroen, f eks ved Nordhavn.

Der er noget, du har misforstået. Politikerne vil have "metrolignende" S-togsdrift, ikke "S-togslignende" metrodrift :-P

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Peter Christensen, 22/11 2021, 15:14 (900 dage siden) @ dkat

Der er noget, du har misforstået. Politikerne vil have "metrolignende" S-togsdrift, ikke "S-togslignende" metrodrift :-P

Du kunne jo også ombygge lokalbanerne til letbaner....det var jo en stor success i Århus og omegn.

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/11 2021, 16:58 (900 dage siden) @ Peter Christensen

Der er noget, du har misforstået. Politikerne vil have "metrolignende" S-togsdrift, ikke "S-togslignende" metrodrift :-P

Du kunne jo også ombygge lokalbanerne til letbaner....det var jo en stor success i Århus og omegn.

Når LINTerne skal udskiftes er det ret sikkert at det bliver til batteritog.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Peter Christensen, 22/11 2021, 19:19 (900 dage siden) @ Michael Deichmann

Når LINTerne skal udskiftes er det ret sikkert at det bliver til batteritog.

Jeg ved at et sådant arbejde er i gang og jeg har fuld forståelse for at gå dén vej.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af RasmusR, 22/11 2021, 16:21 (900 dage siden) @ Niels Bak

Lokalbanerne kører sjældnere med kortere tog... [klip] Hvis man vil af med enkeltsporene også, som har været et erklæret mål for at styrke robustheden og frekvensen... [klip] S-togenes brand/koncept (tog der kører så hyppigt, at man ikke behøver en køreplan)...

Og så mange passagerer har lokalbanen altså ikke.

Næ, gad vide hvorfor - det er jo ikke til at forstå, at folk hellere vil køre i bil... :-O

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Niels Bak, 23/11 2021, 08:25 (900 dage siden) @ RasmusR

Lokalbanerne kører sjældnere med kortere tog... [klip] Hvis man vil af med enkeltsporene også, som har været et erklæret mål for at styrke robustheden og frekvensen... [klip] S-togenes brand/koncept (tog der kører så hyppigt, at man ikke behøver en køreplan)...

Og så mange passagerer har lokalbanen altså ikke.


Næ, gad vide hvorfor - det er jo ikke til at forstå, at folk hellere vil køre i bil... :-O

OK - jeg retter til: Og så stort er passagergrundlaget i lokalbanernes oplande altså ikke.
Læs lige det du klippede ud igen: S-banen er indrettet til strækninger i tæt bebyggelse eller mellem større befolkningskoncentrationer. Man kan altid diskutere om lokalbanens frekvens på to i timen er tilstrækkelig i forhold til de lokale forhold, men at tro at deres passagertal ville nærme sig S-togenes hvis det var hvert 10. minut er noget naivt. Og desuden ville det som jeg skriver kræve en meget stor milliardinvestering, som der stadig ikke er befolkningsgrundlag for at få tjent hjem.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af RasmusR, 23/11 2021, 16:25 (899 dage siden) @ Niels Bak

Lokalbanerne kører sjældnere med kortere tog... [klip] Hvis man vil af med enkeltsporene også, som har været et erklæret mål for at styrke robustheden og frekvensen... [klip] S-togenes brand/koncept (tog der kører så hyppigt, at man ikke behøver en køreplan)...

Og så mange passagerer har lokalbanen altså ikke.


Næ, gad vide hvorfor - det er jo ikke til at forstå, at folk hellere vil køre i bil... :-O


OK - jeg retter til: Og så stort er passagergrundlaget i lokalbanernes oplande altså ikke.
Læs lige det du klippede ud igen: S-banen er indrettet til strækninger i tæt bebyggelse eller mellem større befolkningskoncentrationer. Man kan altid diskutere om lokalbanens frekvens på to i timen er tilstrækkelig i forhold til de lokale forhold, men at tro at deres passagertal ville nærme sig S-togenes hvis det var hvert 10. minut er noget naivt. Og desuden ville det som jeg skriver kræve en meget stor milliardinvestering, som der stadig ikke er befolkningsgrundlag for at få tjent hjem.

Nu er det ikke den eneste lokalbane, men selv bor jeg i Gribskov kommune. Her bor godt 40.000 indbyggere - mange flytter til i disse år, og rigtig mange i den arbejdsdygtige alder pendler ud af kommunen hver dag. Det er i sagens natur ikke alle som skal til Kh, men mange skal længere end til Hillerød.

Det er naturligvis ikke nødvendigt med fuldfede og -lange S-tog 6 gange i timen, men mindre kunne måske også gøre det, og som jeg skrev her, så er mit ønske blot samkørsel.

Det kunne være 1/3 (er det ikke det der er lagt op til?) af et fuldlængde S-tog 3 gange i timen, hvis det ellers kan mases ind på strækningen. Den nuværende halvtimesdrift kan også gå an, så længe man ikke skal skifte tog. Rejsetiden kan der nok ikke gøres så meget ved, så længe der ikke er flere spor end de nuværende længere ind mod København.

Og der er masser af passagerer at hente - det kan man se på motorvejen hver eneste dag. Men man skal tro på, at en forbedret service får folk over i toget.

Hvis man bygger en ny motorvej, er det en naturlov at den hurtigt fyldes med biler - induced demand hedder det vist, men det gælder åbenbart kun på asfalten, og ikke på skinner...

Og så længe det tager 3 gange så lang tid OG er både dyrt og besværligt, så bliver jeg også siddende i min dejlige dieselbil, og kører alene sammen med alle de andre der heller ikke orker toget.

Der er bare det ved det, at det med klimaet er en bunden opgave - at få løst trængslen også ville være rart. Ingen af delen bliver gratis.

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/11 2021, 17:37 (899 dage siden) @ RasmusR

Hvis du som Gribskover skal videre end Hillerød, så er det ikke det 5 minutters skifte i Hillerød der vælter din plan men alle de andre skift du skal lave længere inde hvis du ikke liiige arbejder langs Nordbanen. Og bortset måske fra Lyngby ligger der ikke ret mange store arbejdspladser før Svanemøllen og Nordhavn.
Skal du nordfra og over mod vestegnen, hvor rigtig mange arbejdspladser ligger knækker filmen.
Og som jeg har sagt flere gange, så går det helt galt når du skal hjem. Der skal du ikke arbejde meget over i et 9 - 17 job på Vestegnen før du nemt strander i 40+ minutter i Hillerød. 20 minuttersdrift på Gribskovbanen frem til kl. 20 ville hjælpe meget her.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af mikedk2100, 23/11 2021, 18:16 (899 dage siden) @ RasmusR

Der er bare det ved det, at det med klimaet er en bunden opgave - at få løst trængslen også ville være rart. Ingen af delen bliver gratis.

Det med klimaet løses jo (ifølge Christiansborg) med elbiler. Det er derfor, der er så meget asfalt med i den seneste infrastrukturplan.

Handler det om at få flere over i toget, så er der mange nemmere eller billigere løsninger, man kunne indføre først. Information, stabilitet, pris, kundeservice fx.

Bortset fra, at Banedanmark har utallige projekter, som de næste 10 år eller mere vil genere togdriften. :-D

Jeg har i flere år pendlet med den sydlige del af Lokaltog (dengang Østbanen) for at komme til/fra Kbh. Det var ikke Østbanen, der var problemet. Østbanen kunne man selv i snestorm stole på. Næ det var DSBs S-tog, der flere gange om ugen var ustabil.

Så nej tak til at ødelægge lokalbanerne ved at gøre dem til en del af S-tog nettet.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Svend, 23/11 2021, 21:44 (899 dage siden) @ mikedk2100

Bortset fra, at Banedanmark har utallige projekter, som de næste 10 år eller mere vil genere togdriften. :-D

Man kan ikke helt se bort fra, at togdriften også vil blive generet, hvis mange af projekterne ikke gennemføres.

--
Svend

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af larsht, 23/11 2021, 21:59 (899 dage siden) @ Svend

Bortset fra, at Banedanmark har utallige projekter, som de næste 10 år eller mere vil genere togdriften. :-D

Man kan ikke helt se bort fra, at togdriften også vil blive generet, hvis mange af projekterne ikke gennemføres.

Jojo, det er den generelle holdning blandt pendlere at så længe man ikke vedligeholder det, så falder det ikke fra hinanden :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af mikedk2100, 23/11 2021, 22:25 (899 dage siden) @ larsht

Bortset fra, at Banedanmark har utallige projekter, som de næste 10 år eller mere vil genere togdriften. :-D

Man kan ikke helt se bort fra, at togdriften også vil blive generet, hvis mange af projekterne ikke gennemføres.


Jojo, det er den generelle holdning blandt pendlere at så længe man ikke vedligeholder det, så falder det ikke fra hinanden :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Der slap det ud :-D Så giver det pludselig mening, når holdningen hos DSB er, at vi passagerer er lallende idioter. ;-)

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af larsht, 23/11 2021, 22:55 (899 dage siden) @ mikedk2100

Bortset fra, at Banedanmark har utallige projekter, som de næste 10 år eller mere vil genere togdriften. :-D

Man kan ikke helt se bort fra, at togdriften også vil blive generet, hvis mange af projekterne ikke gennemføres.


Jojo, det er den generelle holdning blandt pendlere at så længe man ikke vedligeholder det, så falder det ikke fra hinanden :-D :-D :-D :-D :-D :-D


Der slap det ud :-D Så giver det pludselig mening, når holdningen hos DSB er, at vi passagerer er lallende idioter. ;-)

Så er det jo godt jeg ikke arbejder i DSB ;)

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af mikedk2100, 24/11 2021, 07:27 (899 dage siden) @ larsht

Så er det jo godt jeg ikke arbejder i DSB ;)

Det skal jeg da beklage - man kunne jo ellers godt få den tanke med dit indlæg fra 1. oktober

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=173289

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af larsht, 24/11 2021, 22:34 (898 dage siden) @ mikedk2100

Så er det jo godt jeg ikke arbejder i DSB ;)


Det skal jeg da beklage - man kunne jo ellers godt få den tanke med dit indlæg fra 1. oktober

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=173289

Ja tænk engang - der er flere firmaer dybt involverede i togdrift

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Rørvig Station, 23/11 2021, 21:30 (899 dage siden) @ RasmusR

Det kunne være 1/3 (er det ikke det der er lagt op til?) af et fuldlængde S-tog 3 gange i timen, hvis det ellers kan mases ind på strækningen. Den nuværende halvtimesdrift kan også gå an, så længe man ikke skal skifte tog. Rejsetiden kan der nok ikke gøres så meget ved, så længe der ikke er flere spor end de nuværende længere ind mod København.

Hvor lang tid tror du det tager at omrangere fra SA+SE til SE ift. bare at gå 100 meter ad perronen?

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af RasmusR, 24/11 2021, 05:50 (899 dage siden) @ Rørvig Station

Det kunne være 1/3 (er det ikke det der er lagt op til?) af et fuldlængde S-tog 3 gange i timen, hvis det ellers kan mases ind på strækningen. Den nuværende halvtimesdrift kan også gå an, så længe man ikke skal skifte tog. Rejsetiden kan der nok ikke gøres så meget ved, så længe der ikke er flere spor end de nuværende længere ind mod København.


Hvor lang tid tror du det tager at omrangere fra SA+SE til SE ift. bare at gå 100 meter ad perronen?

I en anden verden kunne toget være kort hele vejen.

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Morten Beck, Græsted, 24/11 2021, 11:22 (898 dage siden) @ RasmusR

Må jeg henlede din opmærksomhed på det Niels Bak har skrevet længere oppe i tråden.

Det er simpelthen for dyrt og omkostningstungt, at få S-tog til at køre nord for Hillerød. Skulle man gøre det, kan det ikke nytte kun at ombygge en lille del af Lokaltogs strækning til f.eks Helsinge.
Hvad så med resten fra Helsinge til Tisvilde og den anden gren Græsted Gilleleje og videre til Helsingør?
Der skal gøres så meget ved banen at det ikke kan svare sig på nogen måde, så er vi derhenne hvor man alligevel kører i bil.
Samtidig vil det tage så mange år at ombygge banen, der ingen kunder er når den er ombygget.

For at S-tog skal være relativt effektiv, er man nødt til at lave dobbeltspor. Desuden skal der lukkes overkørsler, adgangsveje og ubevogtede overkørsler, der er mange. Der skal laves nye perroner, perronhøjden er forskellig. Det skal nok blive (u)populært gennem Gribskov og andre steder på strækningerne hvor Lokaltog kører, man skal hellere arbejde for at få Movia til at udvide toggangen med lidt flere tog.
Drop den tanke om S-tog på lokalbanerne, tag hellere og nyd den flotte tur med toget, rettidigheden er nærmest 100% Det kan S-tog ikke blære sig med;-)
Hvis ellers der er kanaler nok til i det forhold til køreplanen.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af KKLD, 24/11 2021, 20:03 (898 dage siden) @ Rørvig Station

Det kunne være 1/3 (er det ikke det der er lagt op til?) af et fuldlængde S-tog 3 gange i timen, hvis det ellers kan mases ind på strækningen. Den nuværende halvtimesdrift kan også gå an, så længe man ikke skal skifte tog. Rejsetiden kan der nok ikke gøres så meget ved, så længe der ikke er flere spor end de nuværende længere ind mod København.


Hvor lang tid tror du det tager at omrangere fra SA+SE til SE ift. bare at gå 100 meter ad perronen?

Han snakker om 5. generations S-tog så vidt jeg forstår. De kan køre 1, 2 eller 3 stk. sammen på samme tid. Alle vogne er ens.
Disse ville kunne op- og nedformere helt automatisk.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af krabsen, 24/11 2021, 22:43 (898 dage siden) @ KKLD

Det kunne være 1/3 (er det ikke det der er lagt op til?) af et fuldlængde S-tog 3 gange i timen, hvis det ellers kan mases ind på strækningen. Den nuværende halvtimesdrift kan også gå an, så længe man ikke skal skifte tog. Rejsetiden kan der nok ikke gøres så meget ved, så længe der ikke er flere spor end de nuværende længere ind mod København.


Hvor lang tid tror du det tager at omrangere fra SA+SE til SE ift. bare at gå 100 meter ad perronen?


Han snakker om 5. generations S-tog så vidt jeg forstår. De kan køre 1, 2 eller 3 stk. sammen på samme tid. Alle vogne er ens.

Hvad ved du om det? - de er vel hverken designet endsige bygget endnu ;-)

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af RasmusR, 25/11 2021, 16:17 (897 dage siden) @ krabsen

Det kunne være 1/3 (er det ikke det der er lagt op til?) af et fuldlængde S-tog 3 gange i timen, hvis det ellers kan mases ind på strækningen. Den nuværende halvtimesdrift kan også gå an, så længe man ikke skal skifte tog. Rejsetiden kan der nok ikke gøres så meget ved, så længe der ikke er flere spor end de nuværende længere ind mod København.


Hvor lang tid tror du det tager at omrangere fra SA+SE til SE ift. bare at gå 100 meter ad perronen?


Han snakker om 5. generations S-tog så vidt jeg forstår. De kan køre 1, 2 eller 3 stk. sammen på samme tid. Alle vogne er ens.


Hvad ved du om det? - de er vel hverken designet endsige bygget endnu ;-)

De som har læst "Beslutningsoplæg for fremtidens S-bane" ved at DSB anbefaler togsæt på ca 60 meter, som maksimalt kan kobles 3 ad gangen til et fuldt tog på 180 meter.

Det er det som er udgangspunktet for ovenstående snak om en tredjedel af et fuldlængde S-tog. Altså en gang i fremtiden.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af larsht, 24/11 2021, 22:49 (898 dage siden) @ KKLD

Det kunne være 1/3 (er det ikke det der er lagt op til?) af et fuldlængde S-tog 3 gange i timen, hvis det ellers kan mases ind på strækningen. Den nuværende halvtimesdrift kan også gå an, så længe man ikke skal skifte tog. Rejsetiden kan der nok ikke gøres så meget ved, så længe der ikke er flere spor end de nuværende længere ind mod København.


Hvor lang tid tror du det tager at omrangere fra SA+SE til SE ift. bare at gå 100 meter ad perronen?


Han snakker om 5. generations S-tog så vidt jeg forstår. De kan køre 1, 2 eller 3 stk. sammen på samme tid. Alle vogne er ens.
Disse ville kunne op- og nedformere helt automatisk.

Ret beset snakker du om hvad DSB ØNSKER at bestille, men da der ikke er bestilt et eneste togsæt endnu er det en anelse præmaturt at sige komme med ovenstående udsagn

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af RasmusR, 25/11 2021, 16:09 (897 dage siden) @ KKLD

Det kunne være 1/3 (er det ikke det der er lagt op til?) af et fuldlængde S-tog 3 gange i timen, hvis det ellers kan mases ind på strækningen. Den nuværende halvtimesdrift kan også gå an, så længe man ikke skal skifte tog. Rejsetiden kan der nok ikke gøres så meget ved, så længe der ikke er flere spor end de nuværende længere ind mod København.


Hvor lang tid tror du det tager at omrangere fra SA+SE til SE ift. bare at gå 100 meter ad perronen?


Han snakker om 5. generations S-tog så vidt jeg forstår. De kan køre 1, 2 eller 3 stk. sammen på samme tid. Alle vogne er ens.
Disse ville kunne op- og nedformere helt automatisk.

Det er helt korrekt, at jeg taler om fremtiden. Jeg taler om, hvad man kunne ønske sig af næste generation S-tog og fremtidens infrastruktur, køreplaner og måde at tænke kollektiv trafik. Men ligegyldigt hvad man foreslår, så bliver alle ideer forkastet - primært pga begrænsninger, som er i den eksisterende flåde/infrastruktur/procudurer/økonomi, og ikke mindst måde at tænke på.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af dkat, 26/11 2021, 09:03 (896 dage siden) @ RasmusR

Det er helt korrekt, at jeg taler om fremtiden. Jeg taler om, hvad man kunne ønske sig af næste generation S-tog og fremtidens infrastruktur, køreplaner og måde at tænke kollektiv trafik. Men ligegyldigt hvad man foreslår, så bliver alle ideer forkastet - primært pga begrænsninger, som er i den eksisterende flåde/infrastruktur/procudurer/økonomi, og ikke mindst måde at tænke på.

Det forekommer mig at ideen om at have direkte togforbindelser til alle steder og at togskift er en forbrydelse er mere tilbageskuende. Man er gået væk fra det pga. rettidigheden.

Når det så er sagt, så kan jeg godt se din pointe med at førerløse tog og i det hele taget automatiseret trafikstyring kan give os muligheder for at tænke i nye baner.

Men i tilfældet med Lokaltog, så må jeg da indrømme at fx argumenterne imod at skille Gribskoven i to med en dobbeltsporet 100% separeret S-bane er gode. I første omgang ville jeg fokusere på kapacitetsflaskehalsene.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af RasmusR, 26/11 2021, 10:25 (896 dage siden) @ dkat

Men i tilfældet med Lokaltog, så må jeg da indrømme at fx argumenterne imod at skille Gribskoven i to med en dobbeltsporet 100% separeret S-bane er gode.

Men det har heller jeg aldrig nævnt. Her er igen et eksempel på antagelser og misforståelser ift. hvad jeg rent faktisk har skrevet. Jeg udtrykker mig åbenbart ikke klart.

Mit ønske er blot at man kan køre forbi Hillerød station uden at skifte tog. At man en gang i fremtiden bruger samme rullende materiel på det som nu er S-bane, og det som nu er lokalbane, fordrer i mine øjne ikke at der også kommer samme niveau fsva antal tog, hastighed osv. på lokalbanen.

I min verden (og tilsyneladende kun i min) kunne man sagtens forestille sig fremtidige S-tog, som ved Hillerød overgik til at blive manuelt fremførte lokaltog. De behøver hverken køre hurtigere eller oftere end i dag, og derfor behøver man heller ikke bygge banen dobbeltsporet og indhegnet hele vejen, som nogen skyder mig i skoene. Hvis togene bliver købt med batterier er det heller ikke nødvendigt at hænge ledninger op.

Det fordrer "blot" at man ønsker muligheden for samkørsel når man indkøber næste generation af nyt rullende materiel, og så selvfølgelig tilpasser infrastrukturen derefter fsva perronhøjder og den slags. Men mit gæt er, at hverken DSB eller Lokaltog ønsker det - og passagererne er der ingen der interesserer sig for.

Egentlig var mit oprindelige ønske, at Lokaltog fortsatte videre fra Hillerød og ind til København mellem S-togene, men den er for længst skudt ned. Jeg kan godt se argumenterne mod denne ide, og derfor må samkørsel også gå under "ønsker til fremtiden" i stedet for "lavthængende frugter som er hurtige at implementere"

Kunne man kapre nogle bilister, og så i øvrigt køre emissionsfrit, så var der da også hentet en lille klimagevinst.

Og nej - det bliver ikke gratis, men man må beslutte hvad man vil med kollektiv trafik, og det er tilsyneladende ikke så meget.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af dkat, 26/11 2021, 11:01 (896 dage siden) @ RasmusR

Men i tilfældet med Lokaltog, så må jeg da indrømme at fx argumenterne imod at skille Gribskoven i to med en dobbeltsporet 100% separeret S-bane er gode.


Men det har heller jeg aldrig nævnt. Her er igen et eksempel på antagelser og misforståelser ift. hvad jeg rent faktisk har skrevet. Jeg udtrykker mig åbenbart ikke klart.

Mit ønske er blot at man kan køre forbi Hillerød station uden at skifte tog. At man en gang i fremtiden bruger samme rullende materiel på det som nu er S-bane, og det som nu er lokalbane, fordrer i mine øjne ikke at der også kommer samme niveau fsva antal tog, hastighed osv. på lokalbanen.

I min verden (og tilsyneladende kun i min) kunne man sagtens forestille sig fremtidige S-tog, som ved Hillerød overgik til at blive manuelt fremførte lokaltog. De behøver hverken køre hurtigere eller oftere end i dag, og derfor behøver man heller ikke bygge banen dobbeltsporet og indhegnet hele vejen, som nogen skyder mig i skoene. Hvis togene bliver købt med batterier er det heller ikke nødvendigt at hænge ledninger op.

Ok, det er hermed taget til efterretning.

Det fordrer "blot" at man ønsker muligheden for samkørsel når man indkøber næste generation af nyt rullende materiel, og så selvfølgelig tilpasser infrastrukturen derefter fsva perronhøjder og den slags. Men mit gæt er, at hverken DSB eller Lokaltog ønsker det - og passagererne er der ingen der interesserer sig for.

Nej, det er korrekt at de ikke ønsker det, og jeg er heller ikke så forfærdeligt sikker på, at det er i passagerernes interesse. Fordelen ved gode skiftemuligheder i stedet for samkørsel er jo, at man er knap så afhængig af rettidigheden på de tilstødende baner og selvom dit forslag naturligvis ville være bedre i en ideel verden, så er sagen bare, at det i praksis vil sænke rettidigheden på Lokalbanerne til niveauet for S-tog, hvis ikke mere på grund af gensidig påvirkning. Og det er ufatteligt dyrt at hæve/forlænge perroner på de mange små og store stationer, som Lokaltog betjener, og det vil ikke opvejes af gevinst i passagertal, hvor meget vi end ønsker at det burde.

Egentlig var mit oprindelige ønske, at Lokaltog fortsatte videre fra Hillerød og ind til København mellem S-togene, men den er for længst skudt ned. Jeg kan godt se argumenterne mod denne ide, og derfor må samkørsel også gå under "ønsker til fremtiden" i stedet for "lavthængende frugter som er hurtige at implementere"

Kunne man kapre nogle bilister, og så i øvrigt køre emissionsfrit, så var der da også hentet en lille klimagevinst.

Og nej - det bliver ikke gratis, men man må beslutte hvad man vil med kollektiv trafik, og det er tilsyneladende ikke så meget.

Nu har man jo faktisk besluttet at gennemføre en omfattende ombygning af Hillerød St. med gennemkørende lokaltog (samkørsel mellem Frederiksværkbanen og en af de tre nordlige grene, sandsynligvis Lille Nord), så det nye regionshospital kan nås fra hele Nordsjælland. Her bygger man en ny station Favrholm, som både skal betjenes af Lokaltog og S-tog og dermed øger sammenhængen i den kollektive transport i området. Hvis man har gode skiftetider mellem S-tog og Lokaltog her, kan man også komme meget hurtigere fra Frederiksværkbanen og ind mod byen og omvendt. Det vil jeg mene er en langt mere effektiv fordeling af pengene på infrastruktur. Jeg vil også mene at potentialet for at tiltrække nye passagerer i det nordsjællandske ikke afhænger af at fjerne togskift, men snarere at øge frekvens og hastighed. Men det kan man selvfølgelig få en konsulent til at regne på.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Henning Makholm ⌂, 26/11 2021, 21:36 (896 dage siden) @ dkat

Nu har man jo faktisk besluttet at gennemføre en omfattende ombygning af Hillerød St. med gennemkørende lokaltog (samkørsel mellem Frederiksværkbanen og en af de tre nordlige grene, sandsynligvis Lille Nord),

Er det besluttet? Jeg tror kun jeg har set debatoplæg og forundersøgelser om det.

--
Henning Makholm

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af dkat, 26/11 2021, 22:20 (896 dage siden) @ Henning Makholm

Nu har man jo faktisk besluttet at gennemføre en omfattende ombygning af Hillerød St. med gennemkørende lokaltog (samkørsel mellem Frederiksværkbanen og en af de tre nordlige grene, sandsynligvis Lille Nord),


Er det besluttet? Jeg tror kun jeg har set debatoplæg og forundersøgelser om det.

Projektet er med i Infrastrukturplan 2035 hvor der i bilaget med projektoversigt står:

"Der gennemføres en opgradering af Hillerød Station, så det bliver muligt at forlænge Lokalbanens nordlige linjer fra Helsingør, Gilleleje og Tisvildeleje fra Hillerød til den nye station Favrholm ved det kommende Nyt Hospital Nordsjælland. Samtidig vil opgraderingen give mulighed for direkte samdrift mellem Frederiksværkbanen og de nordlige baner.

Projektet har en anlægsudgift på 333 mio. kr."

Jeg går ud fra at det er en beslutning baseret på beslutningsgrundlaget for projektet fra juni 2021

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Henning Makholm ⌂, 26/11 2021, 22:32 (896 dage siden) @ dkat

Tak for linket.

--
Henning Makholm

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Frank Poulsen, 20/11 2021, 15:48 (902 dage siden) @ KKLD

Hej alle,

Inspireret af følgende tråd har jeg oprettet denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=174907

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?
Man kan køre videre fra Jægersborg og til Nærum, og fra Hillerød endnu flere.

Jeg tænker at der er en stor fordel i at man kan køre lange direkte ture uden at skulle skifte, og også i ensrettet materiel som sparer vedligehold.

Bonus: Hvad S-tog til Roskilde?

Ved ikke hvad ekspressgruppens tanker er. Men mine er hvorfor ødelægge de gode lokalbaner... Ligeså snart der er problemer omkring Hovedbanen, hvorfor skal folk så blive forsinket fra Hårlev til Køge, Hvor størsteparten jo kun rejser til med lokaltoget, hvorfor skal folks rejse fra Helsinge til Hillerød, påvirkes af hvordan s-togene kører. Jo længere en strækning tog kører, jo nemmere spredning af forsinkelser. Og for at få tallet undgår skift. Jeg tror bestemt flertallet netop rejser lokalt med lokaltogene.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af KKLD, 20/11 2021, 16:21 (902 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej alle,

Inspireret af følgende tråd har jeg oprettet denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=174907

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?
Man kan køre videre fra Jægersborg og til Nærum, og fra Hillerød endnu flere.

Jeg tænker at der er en stor fordel i at man kan køre lange direkte ture uden at skulle skifte, og også i ensrettet materiel som sparer vedligehold.

Bonus: Hvad S-tog til Roskilde?


Ved ikke hvad ekspressgruppens tanker er. Men mine er hvorfor ødelægge de gode lokalbaner... Ligeså snart der er problemer omkring Hovedbanen, hvorfor skal folk så blive forsinket fra Hårlev til Køge, Hvor størsteparten jo kun rejser til med lokaltoget, hvorfor skal folks rejse fra Helsinge til Hillerød, påvirkes af hvordan s-togene kører. Jo længere en strækning tog kører, jo nemmere spredning af forsinkelser. Og for at få tallet undgår skift. Jeg tror bestemt flertallet netop rejser lokalt med lokaltogene.

Ja, forsinkelser kan sprede sig. Men har du tænkt på at førerløse S-tog hurtigt kan vende, et ekstra tog holde som reserve ved endestationer osv. De kunne også kun køre til og fra Hillerød hvis det nu var nødvendigt ved nedbrud. Derudover så er der eksprestunnel, så det bliver mere robust mht. nedbrud, især også når CBTC kommer i drift i januar i røret.

Ja, folk kører mest på lokalbanerne og ikke så meget videre, men det ville direkte tog til København forbedre.

Så er dine bekymringer løst?

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Morten Beck, Græsted, 20/11 2021, 18:05 (902 dage siden) @ KKLD

Hvorfor er det så vigtigt for mange og i nogle tilfælde politikere, at skulle smadre de eksisterende lokalbaner. Er det fordi deres rettidighed er bedre end f.eks DSB´s at man gerne ser dem omlagt til S-tog eller andet? For Lokaltog i Nordsjælland fra Hillerød til Helsinge, vil det være en katastrofe, da man så ikke vil kunne komme til Tisvilde eller Græsted og Gilleleje. Men så langt er der ingen der tænker, de tænker heller ikke over hvor meget og dyrt det vil være at få S-tog fra Hillerød til Helsinge, da man skal lukke en stor mængde ubevogtede overkørsler. Traceen skal ændres så der bliver plads til køreledninger og meget mere. Men det er der sikkert ikke mange der tænker over, de tror det er "Bare lige". Lad nu Lokaltog køre på deres strækninger, de gør det faktisk rigtigt godt med meget få forsinkelser til glæde for de rejsende.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af mikedk2100, 20/11 2021, 18:32 (902 dage siden) @ Morten Beck

Hvorfor er det så vigtigt for mange og i nogle tilfælde politikere, at skulle smadre de eksisterende lokalbaner. Er det fordi deres rettidighed er bedre end f.eks DSB´s at man gerne ser dem omlagt til S-tog eller andet? For Lokaltog i Nordsjælland fra Hillerød til Helsinge, vil det være en katastrofe, da man så ikke vil kunne komme til Tisvilde eller Græsted og Gilleleje. Men så langt er der ingen der tænker, de tænker heller ikke over hvor meget og dyrt det vil være at få S-tog fra Hillerød til Helsinge, da man skal lukke en stor mængde ubevogtede overkørsler. Traceen skal ændres så der bliver plads til køreledninger og meget mere. Men det er der sikkert ikke mange der tænker over, de tror det er "Bare lige". Lad nu Lokaltog køre på deres strækninger, de gør det faktisk rigtigt godt med meget få forsinkelser til glæde for de rejsende.

Der er jo en (ofte meget naiv) tankegang om, at passagererne selvfølgelig vender tilbage, når strækningen - efter at have været lukket i årevis, eller i hvert fald godt amputeret i årevis - åbner op igen, som en funklende ny bane.

Men virkeligheden er jo, at uanset køen på motorvejen, så er folk meget svære at få tilbage i toget, når de først har skippet det til fordel for bilen.

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af mss ⌂, 22/11 2021, 17:14 (900 dage siden) @ mikedk2100

Hvorfor er det så vigtigt for mange og i nogle tilfælde politikere, at skulle smadre de eksisterende lokalbaner. Er det fordi deres rettidighed er bedre end f.eks DSB´s at man gerne ser dem omlagt til S-tog eller andet? For Lokaltog i Nordsjælland fra Hillerød til Helsinge, vil det være en katastrofe, da man så ikke vil kunne komme til Tisvilde eller Græsted og Gilleleje. Men så langt er der ingen der tænker, de tænker heller ikke over hvor meget og dyrt det vil være at få S-tog fra Hillerød til Helsinge, da man skal lukke en stor mængde ubevogtede overkørsler. Traceen skal ændres så der bliver plads til køreledninger og meget mere. Men det er der sikkert ikke mange der tænker over, de tror det er "Bare lige". Lad nu Lokaltog køre på deres strækninger, de gør det faktisk rigtigt godt med meget få forsinkelser til glæde for de rejsende.


Der er jo en (ofte meget naiv) tankegang om, at passagererne selvfølgelig vender tilbage, når strækningen - efter at have været lukket i årevis, eller i hvert fald godt amputeret i årevis - åbner op igen, som en funklende ny bane.

Men virkeligheden er jo, at uanset køen på motorvejen, så er folk meget svære at få tilbage i toget, når de først har skippet det til fordel for bilen.

Præcis. DSB taber en generation af pendlere hver gang de (igen) lukker en strækning for en eller anden ombygning.
Bare tænk på hvor mange kunder man fik i butikken i 90erne da den faste storebæltsforbindelse åbnede. Det skabte en kæmpe omvæltning blandt folk med bil, men det var Banedanmark og politikerne fuldstændigt blinde overfor. De gav sig efter et par år til at lave brutale renoveringer af hovedstrækningerne, og fik på kort tid jaget alle de nye pendlere væk igen. Det samme stunt laver de igen og igen både på Kystbanen og S-banen. Så er det sporene, så er det sporskifter, så er det nyt signalprogram, elektrificering, udskiftning af det ene og det andet. Hver gang lukker man alt ned...

Åbenbart er det blevet fuldstændig umuligt at lave sporarbejder et skridt af gangen om natten som førhen. De moderne maskiner er efter sigende så dyre at de skal køre i døgndrift. Men har nogle regnet på hvad det koster (ækonomisk, samfundsmæssigt osv.) at lukke en jernbane?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/11 2021, 23:29 (902 dage siden) @ Morten Beck

Hvorfor er det så vigtigt for mange og i nogle tilfælde politikere, at skulle smadre de eksisterende lokalbaner. Er det fordi deres rettidighed er bedre end f.eks DSB´s at man gerne ser dem omlagt til S-tog eller andet? For Lokaltog i Nordsjælland fra Hillerød til Helsinge, vil det være en katastrofe, da man så ikke vil kunne komme til Tisvilde eller Græsted og Gilleleje. Men så langt er der ingen der tænker, de tænker heller ikke over hvor meget og dyrt det vil være at få S-tog fra Hillerød til Helsinge, da man skal lukke en stor mængde ubevogtede overkørsler. Traceen skal ændres så der bliver plads til køreledninger og meget mere. Men det er der sikkert ikke mange der tænker over, de tror det er "Bare lige". Lad nu Lokaltog køre på deres strækninger, de gør det faktisk rigtigt godt med meget få forsinkelser til glæde for de rejsende.

Vel brølt! Nu skal vi bare have Kim Valentin og Anders Gerner til også at droppe den våde drøm. Hvis de vil lege med tog må de holde sig til modelbanen.

Her er Lokaltogs regularitet so far i 2021 - don't mess with that, thank you!
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af 1993matias ⌂, KH, 21/11 2021, 04:25 (902 dage siden) @ Michael Deichmann

Her er Lokaltogs regularitet so far i 2021 - don't mess with that, thank you!
[image]

Det er sgu imponerende, en rettidighed på omkring 99,9%! Det må de andre operatører i landet kunne lære af (ikke også, Arriva? :-D )

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/11 2021, 19:01 (901 dage siden) @ 1993matias

Det er sgu imponerende, en rettidighed på omkring 99,9%! Det må de andre operatører i landet kunne lære af (ikke også, Arriva? :-D )

Ja, spørger du mig er det ikke S-tog til Gilleleje, Tisvilde og Hundested, men Lokaltog til Hovedbanen ;.)

(ironi kan forekomme)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af RasmusR, 21/11 2021, 20:56 (901 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, spørger du mig er det ikke S-tog til Gilleleje, Tisvilde og Hundested, men Lokaltog til Hovedbanen ;.)

Sjovt du nævner det, men intet af det kan tilsyneladende lade sig gøre...

Mand på månen - tjek
Mand på bunden af havet - tjek
Mission til Mars - tjek
Tog som kører fra København til et sted nord for Hillerød - desværre, det kan ikke lade sig gøre... Der er skov, perronhøjden passer ikke, og folk skal alligevel ikke længere end til Hillerød...

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af krabsen, 21/11 2021, 21:56 (901 dage siden) @ RasmusR

Ja, spørger du mig er det ikke S-tog til Gilleleje, Tisvilde og Hundested, men Lokaltog til Hovedbanen ;.)


Sjovt du nævner det, men intet af det kan tilsyneladende lade sig gøre...

Mand på månen - tjek
Mand på bunden af havet - tjek
Mission til Mars - tjek
Tog som kører fra København til et sted nord for Hillerød - desværre, det kan ikke lade sig gøre... Der er skov, perronhøjden passer ikke, og folk skal alligevel ikke længere end til Hillerød...

Fordi noget kan lade sig gøre giver det ikke nødvendigvis mening at gøre det...

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af larsht, 21/11 2021, 22:02 (901 dage siden) @ krabsen

Ja, spørger du mig er det ikke S-tog til Gilleleje, Tisvilde og Hundested, men Lokaltog til Hovedbanen ;.)


Sjovt du nævner det, men intet af det kan tilsyneladende lade sig gøre...

Mand på månen - tjek
Mand på bunden af havet - tjek
Mission til Mars - tjek
Tog som kører fra København til et sted nord for Hillerød - desværre, det kan ikke lade sig gøre... Der er skov, perronhøjden passer ikke, og folk skal alligevel ikke længere end til Hillerød...


Fordi noget kan lade sig gøre giver det ikke nødvendigvis mening at gøre det...

Præcis - der KAN køre direkte tog Skagen-Nakskov - det betyder ikke det er vejen frem......

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Theis Andersen, Kastrup, 20/11 2021, 18:54 (902 dage siden) @ KKLD

især også når CBTC kommer i drift i januar i røret.

Hvor meget dækker den næste CBTC udrulning? Er det resten af nettet

--
[image]

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af larsht, 20/11 2021, 18:55 (902 dage siden) @ Theis Andersen

især også når CBTC kommer i drift i januar i røret.


Hvor meget dækker den næste CBTC udrulning? Er det resten af nettet

Frem til Carlsberg/Sydhavn

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Theis Andersen, Kastrup, 20/11 2021, 19:31 (902 dage siden) @ larsht

Hvornår kommer resten med? Jeg kan ikke finde noget om det på nettet

--
[image]

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af YBS, 20/11 2021, 19:34 (902 dage siden) @ Theis Andersen

Hvornår kommer resten med? Jeg kan ikke finde noget om det på nettet

Ifølge Banedanmarks hjemmeside også i 2022, så det bliver formodentlig i slutning af året.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af larsht, 20/11 2021, 20:07 (902 dage siden) @ YBS

Hvornår kommer resten med? Jeg kan ikke finde noget om det på nettet


Ifølge Banedanmarks hjemmeside også i 2022, så det bliver formodentlig i slutning af året.

Pt er planen september 22

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Rørvig Station, 22/11 2021, 02:33 (901 dage siden) @ KKLD

Inspireret af følgende tråd har jeg oprettet denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=174907

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?
Man kan køre videre fra Jægersborg og til Nærum, og fra Hillerød endnu flere.

Jeg tænker at der er en stor fordel i at man kan køre lange direkte ture uden at skulle skifte, og også i ensrettet materiel som sparer vedligehold.

Skal S-togsdriften til Hillerød så indstilles for at få plads til skinnebusserne til Nærum?

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af KKLD, 22/11 2021, 16:50 (900 dage siden) @ Rørvig Station

Inspireret af følgende tråd har jeg oprettet denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=174907

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?
Man kan køre videre fra Jægersborg og til Nærum, og fra Hillerød endnu flere.

Jeg tænker at der er en stor fordel i at man kan køre lange direkte ture uden at skulle skifte, og også i ensrettet materiel som sparer vedligehold.


Skal S-togsdriften til Hillerød så indstilles for at få plads til skinnebusserne til Nærum?

Nej, S-tog Linje H kunne forlænges fra Østerport St.

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af Rørvig Station, 23/11 2021, 16:43 (899 dage siden) @ KKLD

Inspireret af følgende tråd har jeg oprettet denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=174907

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?
Man kan køre videre fra Jægersborg og til Nærum, og fra Hillerød endnu flere.

Jeg tænker at der er en stor fordel i at man kan køre lange direkte ture uden at skulle skifte, og også i ensrettet materiel som sparer vedligehold.


Skal S-togsdriften til Hillerød så indstilles for at få plads til skinnebusserne til Nærum?


Nej, S-tog Linje H kunne forlænges fra Østerport St.

Har du et overslag på hvordan det vil påvirke stabiliteten af linje A, der kører uden stop Hellerup-Lyngby? Forslag til hvilke overfyldte S-strækninger, der skal afgive materiel? Beregninger af hvor mange milliarder ombygning af Jægersborg station og strækningen mod Nærum vil koste? Hvor få passagerer har banen - er du lokalkendt i området?

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne?

af KKLD, 29/12 2021, 13:56 (863 dage siden) @ Rørvig Station

Inspireret af følgende tråd har jeg oprettet denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=174907

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?
Man kan køre videre fra Jægersborg og til Nærum, og fra Hillerød endnu flere.

Jeg tænker at der er en stor fordel i at man kan køre lange direkte ture uden at skulle skifte, og også i ensrettet materiel som sparer vedligehold.


Skal S-togsdriften til Hillerød så indstilles for at få plads til skinnebusserne til Nærum?


Nej, S-tog Linje H kunne forlænges fra Østerport St.


Har du et overslag på hvordan det vil påvirke stabiliteten af linje A, der kører uden stop Hellerup-Lyngby? Forslag til hvilke overfyldte S-strækninger, der skal afgive materiel? Beregninger af hvor mange milliarder ombygning af Jægersborg station og strækningen mod Nærum vil koste? Hvor få passagerer har banen - er du lokalkendt i området?

Linje H kører 4 minutter før Linje A fra fx Nørreport St.
Linje H og A ville stoppe på alle stationer til Hellerup St.
Da Linje H er 4 minutter foran kunne Linje H stoppe på 2 stationer for at blive 2 minutter langsommere. Hvis Linje H stopper på 2 stationer vil den derfor være 2 minutter foran Linje A. Disse 2 stationer kunne være Gentofte og Jægersborg.


Afgive material, ingen. Det ville være til fremtidens S-tog, alternativt kunne man implementere dette når Linje F bliver lavet førerløs, så vil der være nok materiel.


Jeg ved ikke hvor meget det koster.


Antallet af passagerer ville stige en god del.


Jeg kender til Lyngby, men er ikke lokalkendt i hele strækningen.

Hvad (og hvem) er Ekspresgruppen ......?

af Svend, 22/11 2021, 20:51 (900 dage siden) @ KKLD

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?

Hvem er egentlig ""Ekspresgruppen" ? Der må stå nogle personer bag.

--
Svend

Hvad (og hvem) er Ekspresgruppen ......?

af steenth, 22/11 2021, 21:26 (900 dage siden) @ Svend

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?


Hvem er egentlig ""Ekspresgruppen" ? Der må stå nogle personer bag.

Det er oprindelige et specialet fra DTU, men de har arbejdere videre med det og det er del informationer på denne hjemmeside:

https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

Det ligner at nogle arbejder for at forslaget bliver videreudviklet, da en del kan det gode i forslaget. Men nogle flere muligheder skal i spil på et niveau, som gruppen ikke har kræfter til. Tiden var ikke til det forslag i Infrastrukturplan 2035, men kunne kommer ind i afløseren af det forlig i en eller anden form..

Hvad (og hvem) er Ekspresgruppen ......?

af Henning Makholm ⌂, 23/11 2021, 02:26 (900 dage siden) @ steenth

Det er oprindelige et specialet fra DTU, men de har arbejdere videre med det og det er del informationer på denne hjemmeside:

https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

Men ingen information på den side om hvem der står bag. Teksten går tilsyneladende ud fra at læseren allerede ved hvilke personer og interesser "vi" henviser til.

Der er så et "kontakt"-link i spalte til venste, som kun leder til en anonym emailadresse.

--
Henning Makholm

Hvad (og hvem) er Ekspresgruppen ......?

af Svend, 23/11 2021, 22:01 (899 dage siden) @ steenth

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?


Hvem er egentlig ""Ekspresgruppen" ? Der må stå nogle personer bag.


Det er oprindelige et specialet fra DTU, men de har arbejdere videre med det og det er del informationer på denne hjemmeside:

https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

Det ligner at nogle arbejder for at forslaget bliver videreudviklet, da en del kan det gode i forslaget. Men nogle flere muligheder skal i spil på et niveau, som gruppen ikke har kræfter til. Tiden var ikke til det forslag i Infrastrukturplan 2035, men kunne kommer ind i afløseren af det forlig i en eller anden form..

Når ret skal være ret:
Der er faktisk arbejdet med et sådan projekt - i hvert fald som et afgangsprojekt - tidligere (og af en anden) end nævnt af "Ekspresgruppen":
https://findit.dtu.dk/en/catalog?utf8=%E2%9C%93&availability%5B%5D=electronic&a...

--
Svend

Hvad (og hvem) er Ekspresgruppen ......?

af RasmusR, 23/11 2021, 05:14 (900 dage siden) @ Svend

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?


Hvem er egentlig ""Ekspresgruppen" ? Der må stå nogle personer bag.

Videoerne på Youtube er lagt op af Steen Koefoed (tilsyneladende SteenK her på forum). I Ekspresgruppens oplæg til folketingets trafikudvalg, siger Steen Koefoed, at gruppen består af Tina Nord/Norre (stavemåde sikkert forkert) og ham selv, og er en ren hobbygruppe.

Domænet ekspresgruppen.dk er registreret af:

Steen Koefoed
Duevej 108 A,st
2000 Frederiksberg

Men alt det har du sikkert selv fundet ud af ved et par simple internetsøgninger... ;-)

Hvad (og hvem) er Ekspresgruppen ......?

af Svend, 23/11 2021, 09:40 (899 dage siden) @ RasmusR

Det fik mig til at tænke på hvad ekspresgruppens holdning er til S-tog på lokalbanerne?


Hvem er egentlig ""Ekspresgruppen" ? Der må stå nogle personer bag.


Videoerne på Youtube er lagt op af Steen Koefoed (tilsyneladende SteenK her på forum). I Ekspresgruppens oplæg til folketingets trafikudvalg, siger Steen Koefoed, at gruppen består af Tina Nord/Norre (stavemåde sikkert forkert) og ham selv, og er en ren hobbygruppe.

Domænet ekspresgruppen.dk er registreret af:

Steen Koefoed
Duevej 108 A,st
2000 Frederiksberg

Men alt det har du sikkert selv fundet ud af ved et par simple internetsøgninger... ;-)

Tak for opdateringen/oplysningen om hobby gruppen.

--
Svend

Hvad (og hvem) er Ekspresgruppen ......?

af RasmusR, 23/11 2021, 16:27 (899 dage siden) @ Svend

Tak for opdateringen/oplysningen om hobby gruppen.

Du er velkommen, Svend!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak