Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af Henning Makholm ⌂, 23/11 2021, 21:40 (885 dage siden) @ larsht

Man kan jo så spekulere på om Falster er det bedste sted at anvende ressourcerne lige nu -- skal vi mon så lægge ud med at lukke banen hele sommeren 2026 for køreledningsrenovering fordi skidtet er stået og gået ud af justering uden at blive løbende vedligeholdt?

På den anden side er det svært at få øje på steder som er mere klar til at tage elektrificering i brug selv hvis skulle fremrykke dem på bekostning af Falster ...

--
Henning Makholm

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af larsht, 23/11 2021, 22:09 (885 dage siden) @ Henning Makholm

Man kan jo så spekulere på om Falster er det bedste sted at anvende ressourcerne lige nu -- skal vi mon så lægge ud med at lukke banen hele sommeren 2026 for køreledningsrenovering fordi skidtet er stået og gået ud af justering uden at blive løbende vedligeholdt?

På den anden side er det svært at få øje på steder som er mere klar til at tage elektrificering i brug selv hvis skulle fremrykke dem på bekostning af Falster ...

Ikke rigtigt - der er jo monteret og testet frem til Holbæk

Så nu arbejdes der mellem Fredericia og Aarhus, samt de rent indledende øvelser mellem Holbæk og Kalundborg

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 23/11 2021, 22:22 (885 dage siden) @ larsht
redigeret af Per Holm, 23/11 2021, 22:44

Man kan jo så spekulere på om Falster er det bedste sted at anvende ressourcerne lige nu -- skal vi mon så lægge ud med at lukke banen hele sommeren 2026 for køreledningsrenovering fordi skidtet er stået og gået ud af justering uden at blive løbende vedligeholdt?

På den anden side er det svært at få øje på steder som er mere klar til at tage elektrificering i brug selv hvis skulle fremrykke dem på bekostning af Falster ...


Ikke rigtigt - der er jo monteret og testet frem til Holbæk

Så nu arbejdes der mellem Fredericia og Aarhus, samt de rent indledende øvelser mellem Holbæk og Kalundborg

På strkn. 5 ((Roskilde) - Holbæk - Kalundborg) tåler sikringsanlægene ikke at være i nærheden af køreledningsanlæg hvorfra der trækkes strøm.

Derfor må køreledningsanlæget ikke benyttes af elektriske køretøjer før sikringsanlægene er fornyet.

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af larsht, 23/11 2021, 22:56 (885 dage siden) @ Per Holm

Man kan jo så spekulere på om Falster er det bedste sted at anvende ressourcerne lige nu -- skal vi mon så lægge ud med at lukke banen hele sommeren 2026 for køreledningsrenovering fordi skidtet er stået og gået ud af justering uden at blive løbende vedligeholdt?

På den anden side er det svært at få øje på steder som er mere klar til at tage elektrificering i brug selv hvis skulle fremrykke dem på bekostning af Falster ...


Ikke rigtigt - der er jo monteret og testet frem til Holbæk

Så nu arbejdes der mellem Fredericia og Aarhus, samt de rent indledende øvelser mellem Holbæk og Kalundborg


På strkn. 5 ((Roskilde) - Holbæk - Kalundborg) tåler sikringsanlægene ikke at være i nærheden af køreledningsanlæg hvorfra der trækkes strøm.

Derfor må køreledningsanlæget ikke benyttes af elektriske køretøjer før sikringsanlægene er fornyet.

.....men stadigvæk monteret og testet........

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af Peter Christensen, 23/11 2021, 23:52 (885 dage siden) @ Per Holm

På strkn. 5 ((Roskilde) - Holbæk - Kalundborg) tåler sikringsanlægene ikke at være i nærheden af køreledningsanlæg hvorfra der trækkes strøm.

Derfor må køreledningsanlæget ikke benyttes af elektriske køretøjer før sikringsanlægene er fornyet.

Mon ikke der er lavet en løsning a la den, som blev brugt mellem Kj og Næ?
Altså at anlægget står med en forholdsvis lav spænding, som dog er høj nok til at udløse alarmer i tilfælde af fejl?
Forholdsvis lav kan godt være et par hundrede volt eller 5 i min verden; det er stadig lavt i forhold til 205 kV.

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af larsht, 24/11 2021, 00:07 (885 dage siden) @ Peter Christensen

På strkn. 5 ((Roskilde) - Holbæk - Kalundborg) tåler sikringsanlægene ikke at være i nærheden af køreledningsanlæg hvorfra der trækkes strøm.

Derfor må køreledningsanlæget ikke benyttes af elektriske køretøjer før sikringsanlægene er fornyet.

Mon ikke der er lavet en løsning a la den, som blev brugt mellem Kj og Næ?
Altså at anlægget står med en forholdsvis lav spænding, som dog er høj nok til at udløse alarmer i tilfælde af fejl?
Forholdsvis lav kan godt være et par hundrede volt eller 5 i min verden; det er stadig lavt i forhold til 205 kV.

I og med det er samme type anlæg er det slet ikke usandsynligt

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af Danielsen, 24/11 2021, 07:21 (884 dage siden) @ larsht

I og med det er samme type anlæg er det slet ikke usandsynligt

Er det SICAT?

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af larsht, 24/11 2021, 22:32 (884 dage siden) @ Danielsen

I og med det er samme type anlæg er det slet ikke usandsynligt


Er det SICAT?

Yes

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af Danielsen, 24/11 2021, 22:53 (884 dage siden) @ larsht

I og med det er samme type anlæg er det slet ikke usandsynligt


Er det SICAT?


Yes

Det bliver alle fremtidige køreledningsanlæg måske?

Da det blev sat op på Esbjerg-Lunderskov strækning var der tale om, at det var ustabilt, og at ledningerne havde øget tendens til at falde ned. Det synes jeg ikke at have hørt så meget om på det seneste, så de fungerer fint?

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af larsht, 24/11 2021, 23:16 (884 dage siden) @ Danielsen

I og med det er samme type anlæg er det slet ikke usandsynligt


Er det SICAT?


Yes


Det bliver alle fremtidige køreledningsanlæg måske?

Alle der er kontrakt på

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af anho, 25/11 2021, 01:09 (884 dage siden) @ Danielsen

De erstattede alle komponenter af de typer som kunne give fejl. Jeg antager at de så har brugt de nye typer af komponenter til de efterfølgende baner, i stedet for at fortsætte med dem som kunne give anledning til problemer.

I hvert fald har der ikke været problemer siden. Det skal nok ses som en børnesygdom - Danmark var trods alt det første land til at sætte mere end 4 km SICAT op.

Avatar

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/11 2021, 01:45 (884 dage siden) @ Danielsen

I og med det er samme type anlæg er det slet ikke usandsynligt

Er det SICAT?

Yes


Det bliver alle fremtidige køreledningsanlæg måske?

Da det blev sat op på Esbjerg-Lunderskov strækning var der tale om, at det var ustabilt, og at ledningerne havde øget tendens til at falde ned. Det synes jeg ikke at have hørt så meget om på det seneste, så de fungerer fint?

Der var produktionsfejl på nogle hjul som Siemens skiftede på "garantien" og siden har det fungeret.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af Claus Nielsen, 25/11 2021, 07:49 (883 dage siden) @ Michael Deichmann

Nedenfor ses den komponent, der fejlede enkelte steder i anlægget. Samtlige tovhjul, der var installeret blev udskiftet.

[image]Her er to nye tovhjul lagt i ballasten på København-Ringsted i afventen på et installationshold.

Samme dag var jeg på besøg hos et hold kollegaer, der installerede køretråd og bæretov med FUM'en 'Saturn' (FUM: FahrleitungsUmbauMaschine) mellem Brøndby og Ishøj. Vejret var i høj grad med os. Alle fotos fra 4. juli 2018.

[image]Fra FUM'en rulles bæretov og køretråd ud i samme arbejdsgang. Returlederen var trukket tidligere på ugen.

[image]Her ses det samlede ensamble med Vallensbæks villakvarterer i baggrunden bag motorvejen. Længst til venstre FUM'en, så en A100-liftvogn og til højre en A10-vogn.

Mvh
Claus N

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af Danielsen, 25/11 2021, 08:43 (883 dage siden) @ Claus Nielsen

Mange tak for svarene og de fine billeder fra den uendelige sommer 2018.

Avatar

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 25/11 2021, 07:12 (883 dage siden) @ Danielsen

I og med det er samme type anlæg er det slet ikke usandsynligt


Er det SICAT?

SIemens CATenary... :-)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Elektrificering Næ-Nf, ibrugtagning

af Peter Christensen, 24/11 2021, 05:21 (884 dage siden) @ Peter Christensen

Forholdsvis lav kan godt være et par hundrede volt eller 5 i min verden; det er stadig lavt i forhold til 205 kV.

Der menes 25kV....bare lige så tråden ikke går i selvsving...

Elektrificering Næ - Nf, ibrugtagning

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 23/11 2021, 20:42 (885 dage siden) @ emc

Når nu Næstved-Nykøbing F står færdig-elektrificeret sommeren 2022 - men Storstrømsbroen mangler, vil det så sige, at der vil stå ubrugte køreledninger på strækningen frem til Storstrømsbroen åbner i 2025-26?

https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Elektrificeringsprogrammet/Straekninger-vi-ele...

Nej.

Den nordligste del af køreledningsanlæget fra Næstved mod Vordingborg neutralsektion vil blive flittigt brugt i forbindelse med det nye DSB-værksted ved Mogenstrup Ås.

Den "mellemste" del vil ikke være der før den nye bro er færdig.

Elektrificering Næ - Nf, ibrugtagning

af emc, 23/11 2021, 20:49 (885 dage siden) @ Per Holm

Ifølge BaneDK vil køreledningerne være installeret sommer 2022. Så jeg konkluderer at køreledninger Mogehstrup-Nykøbing vil stå ubrugte i 3-4 års tid. Øv altså. Ikke engang el-tog til Vordingborg…

Elektrificering Næ - Nf, ibrugtagning

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 23/11 2021, 21:24 (885 dage siden) @ emc

I seneste opdatering af "Banedanmarks Anlægsplan 2030" angives ultimo 2023 for ibrugtagningen af elektrificeringen til Vordingborg.

Elektrificering Næ - Nf, ibrugtagning

af Jens Hansen, 24/11 2021, 06:23 (884 dage siden) @ Per Holm

Og så er DSBs værksted sikker også klar.

JH

Elektrificering Næ - Nf, ibrugtagning

af EA 3020, 26/11 2021, 19:17 (882 dage siden) @ Jens Hansen

Lige nu arbejdes der på højtryk med, at færdiggøre stykket fra Vordingborg Neutralsektion og de sidste 3-4 km ind til Vordingborg station.

Afsnittet fra Næstved og til Vordingborg Neutralsektion er færdigtestet i april i år, og kunne for så vidt tages i brug samtidig med ERTMS tages i brug fra Mogenstrup til Nykøbing F her i december.

Men det giver ikke meget mening at forlænge el-togene fra Næstved til Lundby. Derfor arbejdes der på, at komme helt til Vordingborg med "strømmen", så i alle tilfælde en række myldretidstog kan køre til og fra Vordingborg. Dette kan implementeres uden det væsentligt påvirker den planlagte køreplansstruktur, der gælder indtil den nye Storstrømsbro kan tages i brug en gang i fremtiden.

Elektrificering Næ - Nf, ibrugtagning

af emc, 26/11 2021, 19:44 (882 dage siden) @ EA 3020

Er det meldt ud nogle steder? At man satser på el tog til Vo før åbning af ny bro?

Elektrificering Næ - Nf, ibrugtagning

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 26/11 2021, 21:21 (882 dage siden) @ emc

Er det meldt ud nogle steder? At man satser på el tog til Vo før åbning af ny bro?

Er der nogen der har brug for at vide det?

Hvis det bliver færdigt til Vordingborg før en elektrificeret forbindelse over broen står færdig begynder man da bare at forlænge nogle elektriske løb der ellers skal vende I Næstved til Vordingborg. Hvis ikke, ja så lader man bare være og slipper for at blive til grin fordi ingen ved det.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak