Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rødglødende (Generelt)

af westgaard@hotmail.dk, 25/11 2021, 16:09 (882 dage siden)

Hej
Jeg er blevet pendler mellem Herfølge og Kbh for at undgå myldertrafik på motorvejen, i de måneder det har stået på, er jeg blevet opmærksom på at lokoførerne har en lille leg, der går ud på at drille pendlerene og det er de gode til, jeg tager et tog fra Kbh og lander i Køge kl 3 min. over hel, jeg trykker på åbne dør og i det jeg kan komme ud, så lukker dørene i toget mod Herfølge og kører, det drejer sig om højst 20 sek inden pendlerne kan nå fra det ene tog til det andet, men nej, jeg og de andre pendler ryster på hovede, nogle bliver rødglødende og overvejer om der sidder et menneske og styrer toget, det sker flere gange om ugen og jeg er målløs

Med Rødglødende hilsner
Kim Westgård

Rødglødende

af MMP, 25/11 2021, 16:17 (882 dage siden) @ westgaard@hotmail.dk

Desværre er det resultatet af vores regering´s udlicitering, man kører ikke for kunderne, men for at opfylde kontrakten.

Mvh Morten

Rødglødende

af andersj, Aalborg, 25/11 2021, 16:22 (882 dage siden) @ MMP

Desværre er det resultatet af vores regering´s udlicitering, man kører ikke for kunderne, men for at opfylde kontrakten.

Mvh Morten

Sikke noget vrøvl. Hverken S-tog eller regionaltog Køge-Næstved er udliciteret.

--
Mvh Anders

Avatar

Rødglødende

af gaest, 26/11 2021, 08:27 (882 dage siden) @ andersj

Desværre er det resultatet af vores regering´s udlicitering, man kører ikke for kunderne, men for at opfylde kontrakten.

Mvh Morten


Sikke noget vrøvl. Hverken S-tog eller regionaltog Køge-Næstved er udliciteret.

DSB kører da også på en form for kontrakt. Og deres fokus synes at være på at togene bevæger sig i landskabet frem for at passagererne oplever noget der kan konkurrere med privatbilismen. Groft sagt så er den eneste jernbane i Danmark der kører for kundernes skyld toget i Legoland!

Rødglødende

af andersj, Aalborg, 25/11 2021, 16:21 (882 dage siden) @ westgaard@hotmail.dk

Sådan som jeg lige kan se det så er det officielle ankomsttidpunkt for S-toget i Køge ifølge køreplanen minuttal 04. Toget mod Næstved kører minuttal 03 og der er dermed ikke korrespondance mellem disse to tog. DSB's køreplan angiver at der skal være mindst fire minutter mellem ankomst og afgang i Køge før der er korrespondance og før man er berettiget til evt. kompensation for misset togskift.

På fjern- og regionaltog lukker dørene op til et minut før afgangstidspunktet.

--
Mvh Anders

Rødglødende

af steenth, 25/11 2021, 16:26 (882 dage siden) @ westgaard@hotmail.dk

Hej
Jeg er blevet pendler mellem Herfølge og Kbh for at undgå myldertrafik på motorvejen, i de måneder det har stået på, er jeg blevet opmærksom på at lokoførerne har en lille leg, der går ud på at drille pendlerene og det er de gode til, jeg tager et tog fra Kbh og lander i Køge kl 3 min. over hel, jeg trykker på åbne dør og i det jeg kan komme ud, så lukker dørene i toget mod Herfølge og kører, det drejer sig om højst 20 sek inden pendlerne kan nå fra det ene tog til det andet, men nej, jeg og de andre pendler ryster på hovede, nogle bliver rødglødende og overvejer om der sidder et menneske og styrer toget, det sker flere gange om ugen og jeg er målløs

Ankomst og afgangstiden ligger så tæt på hinanden, så man ikke vente der. S-tog kommer på minuttal 04 og regionaltoget afgår 03 - men S-toget kan ankomme lidt før planlagt tid - det nok det du oplever. Jeg rejser selv via Køge. Men minuttal ændres fra køreplansskriftet, så regionaltoget kører 01. Så man skal med S-toget med afgang fra hovedbanen minuttal 14 som ankommer minuttal 54..

Ellers den anden vej ankommer regionaltoget nu samtidig med S-tog afgår. Man kan være heldig for at kunne nå den. Det bliver bedre fra køreplansskiftet...

Mvh
Steen

Rødglødende

af Leo2pard, 6855, 25/11 2021, 17:24 (882 dage siden) @ steenth

Det der med dørlukning kender jeg godt og var virkelig for sjov, da vi kørte i skinnebus.
Særlig 1 lokofører havde det som en hobby over for os elever, måske især piger.
Mvh. Jørgen

Rødglødende

af Henning Makholm ⌂, 25/11 2021, 17:32 (882 dage siden) @ westgaard@hotmail.dk

Er der ikke togfører i regionaltogene Køge-Næstved?

--
Henning Makholm

Rødglødende

af Carsten, 25/11 2021, 18:03 (882 dage siden) @ Henning Makholm

Er der ikke togfører i regionaltogene Køge-Næstved?

Nej.

Mvh

Carsten

Rødglødende

af RasmusD, 25/11 2021, 18:04 (882 dage siden) @ Henning Makholm

Nej, de kører enmandsbetjente.

Rødglødende

af Karsten Jensen, 25/11 2021, 19:35 (882 dage siden) @ RasmusD

Mon ikke der kommer togfører igen fra K23. Dobbeltdækkerne må vel ikke køre enmandsbetjente?

Rødglødende

af carolus rex, 25/11 2021, 17:45 (882 dage siden) @ westgaard@hotmail.dk

Næsten den samme scene kan man se på Rødovre station, bare med busser, jeg kør dagligt med linie 21 og når jeg skal hjem og sidder i bussen kan jeg se at når en af de andre busser kommer ind, og skal til at holde .....BAAAANG så smækker linie 21 dørene i og køre, og det sker bare HVER DAG, ikke noget med at vente lige 10 sek og se om nogen skal med, nåååå nej så kunne det jo være at nogen nåde at komme med og så ville dagen jo være ødelagt, bare en mærkelig mentalitet synes jeg.

Rødglødende

af Vollensir, 26/11 2021, 13:58 (881 dage siden) @ carolus rex

Kan huske samme problem var det i Vemb, dengang DSB stadig kørte på Struer - Esbjerg banen. Når grisen fra Lemvig kørte ind i kurven til Vemb station, så kørte toget mod Holstebro/Struer. Værsgo og vente én time på næste afgang. Heldigvis var der dengang tilbage i 1990erne stadig personale på Vemb station, så var man heldig fik man lokomotivføren til at kalde op til Vemb så de kunne holde toget tilbage det minut det drejede sig om....

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 25/11 2021, 18:18 (882 dage siden) @ westgaard@hotmail.dk
redigeret af Per Holm, 25/11 2021, 18:30

Som en lille trøst kan du glæde dig til K23 der giver direkte tog mellem Holme-Olstrup, Haslev og Herfølge helt til København H (og Nivå sågar).

Du vil kun være tvunget til S-tog hvis du skal en tur i Bilka på vejen.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Petteri, 25/11 2021, 19:24 (882 dage siden) @ Per Holm

Som en lille trøst kan du glæde dig til K23 der giver direkte tog mellem Holme-Olstrup, Haslev og Herfølge helt til København H (og Nivå sågar).

Du vil kun være tvunget til S-tog hvis du skal en tur i Bilka på vejen.

Ikke hvis man tager Bilka i Næstved Storcenter :-D

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Bongo-Anders, 26/11 2021, 09:06 (882 dage siden) @ Petteri

1 Hvem gider at gå i Bilka og 2 hvis man er taget i Bilka er det nok for at fylde bilen op og ikke en indkøbspose man skal slæbe hele vejen fra Hundige til Herfølge i toget :-)

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Rørvig Station, 26/11 2021, 10:06 (882 dage siden) @ Bongo-Anders

1 Hvem gider at gå i Bilka og 2 hvis man er taget i Bilka er det nok for at fylde bilen op og ikke en indkøbspose man skal slæbe hele vejen fra Hundige til Herfølge i toget :-)

Det er faktisk ikke alle, der har bil.

Avatar

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/11 2021, 02:30 (881 dage siden) @ Rørvig Station

1 Hvem gider at gå i Bilka og 2 hvis man er taget i Bilka er det nok for at fylde bilen op og ikke en indkøbspose man skal slæbe hele vejen fra Hundige til Herfølge i toget :-)


Det er faktisk ikke alle, der har bil.

Men går de så i Bilka?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Jens N, Fredericia, 27/11 2021, 05:31 (881 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er faktisk ikke alle, der har bil.


Men går de så i Bilka?

Ja.

Det er en fejlopfattelse at det er umuligt at befordre større mængder varer hjem uden en bil. Man kan have mindst tre fyldte indkøbsposer med på cykel (egen erfaring).

Mvh. Jens

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Rørvig Station, 26/11 2021, 10:07 (882 dage siden) @ Per Holm

Som en lille trøst kan du glæde dig til K23 der giver direkte tog mellem Holme-Olstrup, Haslev og Herfølge helt til København H (og Nivå sågar).

Jeg glæder mig til at se, hvordan de vil få togene gennem proppen i Køge.

Kh - Kj - Hf, rødglødende: Bliver Kjn - Kj en prop?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 26/11 2021, 10:31 (882 dage siden) @ Rørvig Station

Som en lille trøst kan du glæde dig til K23 der giver direkte tog mellem Holme-Olstrup, Haslev og Herfølge helt til København H (og Nivå sågar).


Jeg glæder mig til at se, hvordan de vil få togene gennem proppen i Køge.


2½ km enkeltspor på strkn. 4 mellem Køge Nord og Køge befaret af 4 tog i timen i hver retning.

Er det hvad du kalder "proppen i Køge"?

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kh - Kj - Hf, rødglødende: Bliver Kjn - Kj en prop?

af Jens Hansen, 26/11 2021, 10:46 (882 dage siden) @ Per Holm

Lokaltog taler om kvartersdrift på strækningen Roskilde - Køge, så de kan genoptage ½-time drift hhv. Køge - Rødvig og Køge - Fakse Ladeplads.

Så bliver der vist trængsel?

JH

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af EA 3020, 26/11 2021, 19:01 (881 dage siden) @ Per Holm

Ja, stykket fra sammenslutningen mellem strækningen fra Lille Skensved og sporet fra Køge Nord ned til Køge bliver i høj grad overbelastet og meget følsom for forsinkelser.

Lokaltog Køge-Roskilde 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog
DSB Nivå-Næstved 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog

Det giver således 8 tog i timen på enkeltsporet........., og hvor Lokaltog også skal standse i Ølby, som DSB fra start har måtte fravælge. Det er overbelastet infrastruktur fra dag ét i K23.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Frank Poulsen, 26/11 2021, 19:43 (881 dage siden) @ EA 3020

Ja, stykket fra sammenslutningen mellem strækningen fra Lille Skensved og sporet fra Køge Nord ned til Køge bliver i høj grad overbelastet og meget følsom for forsinkelser.

Lokaltog Køge-Roskilde 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog
DSB Nivå-Næstved 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog

Det giver således 8 tog i timen på enkeltsporet........., og hvor Lokaltog også skal standse i Ølby, som DSB fra start har måtte fravælge. Det er overbelastet infrastruktur fra dag ét i K23.

Ja og det værste er at det har været vidst i mange år, men ingen reagerer på advarslerne i tide. :(

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Rail, 26/11 2021, 21:17 (881 dage siden) @ EA 3020

Det giver således 8 tog i timen på enkeltsporet........., og hvor Lokaltog også skal standse i Ølby, som DSB fra start har måtte fravælge. Det er overbelastet infrastruktur fra dag ét i K23.

Det er kun Ole Birk der har fravalgt at standse i Ølby...

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Henning Makholm ⌂, 26/11 2021, 21:27 (881 dage siden) @ EA 3020

Lokaltog Køge-Roskilde 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog
DSB Nivå-Næstved 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog

Det giver således 8 tog i timen på enkeltsporet........., og hvor Lokaltog også skal standse i Ølby, som DSB fra start har måtte fravælge. Det er overbelastet infrastruktur fra dag ét i K23.

Lokaltog krydser i dag i Køge og Gadstrup med halvtimesdrift. Så længe alle tog kører til tiden, skulle der rigeligt være tid til at DSB kan køre fra Køge Nord til Køge mens Lokaltog kører fra Lille Skensved til Gadstup og omvendt.

Problemet er selvfølgelig bare at forsinkelser på et af systemerne let forplanter sig til det andet. Og togene fra Køge Nord vil have været udsat for de sædvanlige forsinkelsesrisici omkring København H.

--
Henning Makholm

Avatar

OT: Travle enkeltspor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/11 2021, 22:30 (881 dage siden) @ EA 3020

Ja, stykket fra sammenslutningen mellem strækningen fra Lille Skensved og sporet fra Køge Nord ned til Køge bliver i høj grad overbelastet og meget følsom for forsinkelser.

Lokaltog Køge-Roskilde 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog
DSB Nivå-Næstved 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog

Det giver således 8 tog i timen på enkeltsporet........., og hvor Lokaltog også skal standse i Ølby, som DSB fra start har måtte fravælge. Det er overbelastet infrastruktur fra dag ét i K23.

Uden at jeg på nogen måde har undersøgt det: Der var vistnok også travlt over Fyn inden 2. sporet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

OT: Travle enkeltspor

af Henning Makholm ⌂, 26/11 2021, 22:43 (881 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Uden at jeg på nogen måde har undersøgt det: Der var vistnok også travlt over Fyn inden 2. sporet?

Før 1914? Næppe med 4 tog i timen pr. retning. :-)

Landets travleste enkeltspor finder du nok på Nærumbanen, hvor der i myldretiden er 10-minuttersdrift (med krydsning i Ørholm og Fuglevad).

--
Henning Makholm

OT: Travle enkeltspor

af andersj, Aalborg, 26/11 2021, 22:55 (881 dage siden) @ Henning Makholm

Uden at jeg på nogen måde har undersøgt det: Der var vistnok også travlt over Fyn inden 2. sporet?


Før 1914? Næppe med 4 tog i timen pr. retning. :-)

Landets travleste enkeltspor finder du nok på Nærumbanen, hvor der i myldretiden er 10-minuttersdrift (med krydsning i Ørholm og Fuglevad).

Det næstmest travle er Mårslet-Aarhus H med kvartersdrift i dagtimerne. I 2022 skulle der gerne komme kvartersdrift Aarhus H-Hornslet også.

Ellers har Jernbanebroen over Limfjorden også haft 8 tog i timen i myldretiden. Det var planen at den igen skulle have det her fra december, men det er udskudt et år pga. personalemangel hos NJ. Den er selvfølgelig heller ikke så lang, men der skal dog også være plads til åbning af broen for skibstrafikken.

--
Mvh Anders

OT: Travle enkeltspor

af larsht, 26/11 2021, 23:20 (881 dage siden) @ andersj

Uden at jeg på nogen måde har undersøgt det: Der var vistnok også travlt over Fyn inden 2. sporet?


Før 1914? Næppe med 4 tog i timen pr. retning. :-)

Landets travleste enkeltspor finder du nok på Nærumbanen, hvor der i myldretiden er 10-minuttersdrift (med krydsning i Ørholm og Fuglevad).


Det næstmest travle er Mårslet-Aarhus H med kvartersdrift i dagtimerne. I 2022 skulle der gerne komme kvartersdrift Aarhus H-Hornslet også.

Ellers har Jernbanebroen over Limfjorden også haft 8 tog i timen i myldretiden. Det var planen at den igen skulle have det her fra december, men det er udskudt et år pga. personalemangel hos NJ. Den er selvfølgelig heller ikke så lang, men der skal dog også være plads til åbning af broen for skibstrafikken.

Der kan Hillerød - Kagerup så også følge godt med i dagtimerne på hverdage ;)

OT: Travle enkeltspor

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 26/11 2021, 23:42 (881 dage siden) @ larsht

Uden at jeg på nogen måde har undersøgt det: Der var vistnok også travlt over Fyn inden 2. sporet?


Før 1914? Næppe med 4 tog i timen pr. retning. :-)

Landets travleste enkeltspor finder du nok på Nærumbanen, hvor der i myldretiden er 10-minuttersdrift (med krydsning i Ørholm og Fuglevad).


Det næstmest travle er Mårslet-Aarhus H med kvartersdrift i dagtimerne. I 2022 skulle der gerne komme kvartersdrift Aarhus H-Hornslet også.

Ellers har Jernbanebroen over Limfjorden også haft 8 tog i timen i myldretiden. Det var planen at den igen skulle have det her fra december, men det er udskudt et år pga. personalemangel hos NJ. Den er selvfølgelig heller ikke så lang, men der skal dog også være plads til åbning af broen for skibstrafikken.


Der kan Hillerød - Kagerup så også følge godt med i dagtimerne på hverdage ;)

Til forskel fra de forskellige eksempler vil Kjn - Kj være ERTMS og DSB vil køre elektrisk. Dvs. større accellerationsevne, hurtigere igennem den enkeltsporede strækning og hurtigere frigivelse af sporskiftet i den anden ende. Det må give en bedre prognose for at K23 lader sig gøre.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

OT: Travle enkeltspor

af krabsen, 27/11 2021, 10:23 (881 dage siden) @ larsht

Ellers har Jernbanebroen over Limfjorden også haft 8 tog i timen i myldretiden. Det var planen at den igen skulle have det her fra december, men det er udskudt et år pga. personalemangel hos NJ. Den er selvfølgelig heller ikke så lang, men der skal dog også være plads til åbning af broen for skibstrafikken.


Der kan Hillerød - Kagerup så også følge godt med i dagtimerne på hverdage ;)

Dog uden at skulle give plads til tværgående skibstrafik ;-)

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af steenth, 27/11 2021, 18:23 (880 dage siden) @ EA 3020

Ja, stykket fra sammenslutningen mellem strækningen fra Lille Skensved og sporet fra Køge Nord ned til Køge bliver i høj grad overbelastet og meget følsom for forsinkelser.

Lokaltog Køge-Roskilde 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog
DSB Nivå-Næstved 2 tog i hver retning hver time, altså 4 tog

Det giver således 8 tog i timen på enkeltsporet........., og hvor Lokaltog også skal standse i Ølby, som DSB fra start har måtte fravælge. Det er overbelastet infrastruktur fra dag ét i K23.

Største problem pt. er mere at få nogle gode skiftetider imellem DSB og lokaltog i alle retninger. DSB lægger op til at krydse deres tog i Køge, hvilken medfører at lokaltog ikke kan gøre det samme samtidig. Og der mange som rejser fra/til banen imod Næstved som skal til/fra strækningen til/fra Roskilde. Og der vil også en del af Østbanens brugere, som vil bruge regionaltoget til/fra København... Hvis der var en gennemgående perronspor mere, så kunne både DSB og lokaltog krydse i Køge med gode skiftemuligheder... og følges ad til/fra efter hinanden på den fælles strækning uden det går ud over kapaciteten ...

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Henning Makholm ⌂, 27/11 2021, 19:14 (880 dage siden) @ steenth

Største problem pt. er mere at få nogle gode skiftetider imellem DSB og lokaltog i alle retninger. DSB lægger op til at krydse deres tog i Køge, hvilken medfører at lokaltog ikke kan gøre det samme samtidig. Og der mange som rejser fra/til banen imod Næstved som skal til/fra strækningen til/fra Roskilde. Og der vil også en del af Østbanens brugere, som vil bruge regionaltoget til/fra København... Hvis der var en gennemgående perronspor mere, så kunne både DSB og lokaltog krydse i Køge med gode skiftemuligheder... og følges ad til/fra efter hinanden på den fælles strækning uden det går ud over kapaciteten ...

Er der specielt gode gunde til at krydsningen skal ligge i Køge? Hvis der nu fx blev krydset i Egøje og Herfølge i stedet, ville Lokaltog og DSB i samme retning kunne holde i spor 2 og 3 og udveksle passagerer på tværs af perronen. Overgang til/fra S-tog ville blive noget mere omstændelig, men man må formode behovet for det mindskes betydeligt når der er et korresponderende regionaltog direkte til Købehavn at stige om til i stedet.

Det ville kræve flere blokafsnit mellem Køge og Køge Nord hvis de to tog skal afgå tæt efter hinanden -- men med den nye teknik burde de da vist bare være et spørgsmål om at stille en akseltæller og et par standsemærker op midtvejs og så registrere eksistensen af samme i den centrale software, ikkesandt? (Men så måske ikke alligevel. I det beslutningsgrundlag for ombygning af Hillerød som Dkat linkede til forleden dag, fremgik det at det formodes at ville koste 25 millioner kroner at få det topmoderne CBTC-sikringsalæg til at holde op med at styre Lokaltogs del af stationen, hvilket altså kommer oven i prisen for et nyt sikringsanlæg til disse spor. Jeg savner ord ...).

--
Henning Makholm

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af steenth, 28/11 2021, 00:12 (880 dage siden) @ Henning Makholm

Største problem pt. er mere at få nogle gode skiftetider imellem DSB og lokaltog i alle retninger. DSB lægger op til at krydse deres tog i Køge, hvilken medfører at lokaltog ikke kan gøre det samme samtidig. Og der mange som rejser fra/til banen imod Næstved som skal til/fra strækningen til/fra Roskilde. Og der vil også en del af Østbanens brugere, som vil bruge regionaltoget til/fra København... Hvis der var en gennemgående perronspor mere, så kunne både DSB og lokaltog krydse i Køge med gode skiftemuligheder... og følges ad til/fra efter hinanden på den fælles strækning uden det går ud over kapaciteten ...


Er der specielt gode gunde til at krydsningen skal ligge i Køge? Hvis der nu fx blev krydset i Egøje og Herfølge i stedet, ville Lokaltog og DSB i samme retning kunne holde i spor 2 og 3 og udveksle passagerer på tværs af perronen. Overgang til/fra S-tog ville blive noget mere omstændelig, men man må formode behovet for det mindskes betydeligt når der er et korresponderende regionaltog direkte til Købehavn at stige om til i stedet.

Det kortere forklaring, som har jeg fået, er der en nogle afhængigheder, som medfører, hvor der kan krydses, som er svært at flytte. Plus det også skal passe med køreplanen på Kystbanen.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Frank Poulsen, 28/11 2021, 17:27 (879 dage siden) @ Henning Makholm

Er der specielt gode gunde til at krydsningen skal ligge i Køge? Hvis der nu fx blev krydset i Egøje og Herfølge i stedet, ville Lokaltog og DSB i samme retning kunne holde i spor 2 og 3 og udveksle passagerer på tværs af perronen. Overgang til/fra S-tog ville blive noget mere omstændelig, men man må formode behovet for det mindskes betydeligt når der er et korresponderende regionaltog direkte til Købehavn at stige om til i stedet.

Jeg har lige prøvet at se lidt på køretiderne. Om man kunne få det til at gå op sådan. Og jeg vil antage det bliver MEGET stramt. Lokaltog har i dag 15/16 min mellem Egøje og Lille Skensved og med 3-4 min ophold i Køge. Så ja de burde kunne krydse der. Men hvor passer næste krydsning så. Så er det mod nord helt i Roskilde hvor de har 15 fra Roskilde til Lille Skensved, og modsat retning 18 min. Men det betyder vel det kan lige klares på 15 min hver vej. Det kræver dog så man benytter 2 perronspor i Roskilde, på skift hele tiden idet man kører efter ankomst. Hvilket igen giver lang holdetid i Roskilde på ½ time.

Modsat syd for Egøje burde det passe i Hårlev også. Men måske med lidt længere holdetid i Hårlev end i dag.

Togene mod Roskilde, skal afgå før togene mod KBH, for at få det til at gå op med deres krydsninger på den stramme tid mellem Skensved og Egøje. DSB skal krydse før Skensved, i det de "bare" skal dreje fra mod Køge Nord. Men toget modsat retning fra Kbh skal jo så også helst først for at folk netop kan nå at skifte i Køge (og vil så nok give et mindre ophold i Køge for DSB togene). Spørgsmålet er om det kan nå det inden lokaltog kommer fra Lille Skensved. Det kommer meget an på hvor tæt de kan køre på den enkeltsporede strækning. Men læsset vil nemt vælte ved meget små forsinkelser tror jeg. Og meget svært at rette op.

Men hvis de skiftes til at køre og dermed større skiftetid i Køge, så bliver bedre. Tjaa det kan jeg ikke lige gennemskue. Men så er det vel noget med at Lokaltog krydser, og i det lokaltog er kørt forbi Køge Nord afkørslen så kommer DSB fra Køge nord og kører til Køge og krydser, og så når DSB igen er drejet fra mod Køge Nord kommer Lokaltog igen. Det burde også kunne lade sig gøre som jeg lige ser minuttallene, og hvis det så gør at DSB kan bevare standsning i Ølby, så er det nok at foretrække, men optimalt er det ikke med ca et kvarters skiftetid i Køge som det jo så umiddelbart ca vil blive. Så ryger rigtig meget af de fordele man snakker om.

Der kan kun siges, det er svært at få det optimalt uden dobbeltspor. Alternativet med perron i Spor 1 i Køge og dermed dobbeltkrydse kunne også være god. Tænker man i myldretidsretning kører spor 2/3. Altså morgen fra Hårlev i 2 og fra Herfølge i 3. Og modsat retning i 1 og 4. Dem i 1 og 4 skal så komme først og holde længst, så har man også lidt mere tid at nå det længere over. Og om eftermiddagen bytter man så rundt, og så også ændre køreplanerne at det er dem mod nord der holder længst fordi de så er i 1 og 4 i Køge. Men om det er til at gå op, tjaa er svært. Ville elske at have en lille simulator at ligge tider ind i og lige rette lidt ;)

Ikke nogen der kender en køreplans editor til hobby brug?

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Henning Makholm ⌂, 28/11 2021, 19:52 (879 dage siden) @ Frank Poulsen

Hmm, jeg har siddet og puslet i halvanden times tid nu uden at finde noget columbusæg. Efterhånden tror jeg ikke problemet så meget er det delte enkeltspor, som at man håber at el-togene kan få rejsetiden mellem Køge og Næstved ned under 30 minutter ved at krydse i Haslev i stedet for Tureby og Holme-Olstrup. Men det kræver at krydsningen i Køge er forholdsvis skarp. Med kun 3 perronspor er det så ikke muligt at skabe gode overgangstider for både Haslev-Roskilde og Hårlev-København (og retur).

(Det skulle da lige være ved at splitte Lokaltog op i henholdsvis Køge-Roskilde og Køge-Rødvig/Fakse, så sidstnævnte kan vende i spor 5. Men det bliver det nok svært at forklare fornuften i til den brede offentlighed).

--
Henning Makholm

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af andersj, Aalborg, 28/11 2021, 20:07 (879 dage siden) @ Henning Makholm

Hmm, jeg har siddet og puslet i halvanden times tid nu uden at finde noget columbusæg. Efterhånden tror jeg ikke problemet så meget er det delte enkeltspor, som at man håber at el-togene kan få rejsetiden mellem Køge og Næstved ned under 30 minutter ved at krydse i Haslev i stedet for Tureby og Holme-Olstrup. Men det kræver at krydsningen i Køge er forholdsvis skarp. Med kun 3 perronspor er det så ikke muligt at skabe gode overgangstider for både Haslev-Roskilde og Hårlev-København (og retur).

(Det skulle da lige være ved at splitte Lokaltog op i henholdsvis Køge-Roskilde og Køge-Rødvig/Fakse, så sidstnævnte kan vende i spor 5. Men det bliver det nok svært at forklare fornuften i til den brede offentlighed).

Perronerne er jo lange i Køge, så man kan etablere en eller to transversaler (alt efter hvor fleksibelt man ønsker det) så man får et såkaldt "hollandsk kryds". Tog fra Roskilde ankommer først i spor 2 (syd) og tog fra Hårlev kører derefter via. spor 1 over i spor 2 (nord). Eller omvendt.

Jeg har indtegnet transversalerne med rød.

[image]

--
Mvh Anders

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Frank Poulsen, 28/11 2021, 21:19 (879 dage siden) @ andersj

Hmm, jeg har siddet og puslet i halvanden times tid nu uden at finde noget columbusæg. Efterhånden tror jeg ikke problemet så meget er det delte enkeltspor, som at man håber at el-togene kan få rejsetiden mellem Køge og Næstved ned under 30 minutter ved at krydse i Haslev i stedet for Tureby og Holme-Olstrup. Men det kræver at krydsningen i Køge er forholdsvis skarp. Med kun 3 perronspor er det så ikke muligt at skabe gode overgangstider for både Haslev-Roskilde og Hårlev-København (og retur).

(Det skulle da lige være ved at splitte Lokaltog op i henholdsvis Køge-Roskilde og Køge-Rødvig/Fakse, så sidstnævnte kan vende i spor 5. Men det bliver det nok svært at forklare fornuften i til den brede offentlighed).


Perronerne er jo lange i Køge, så man kan etablere en eller to transversaler (alt efter hvor fleksibelt man ønsker det) så man får et såkaldt "hollandsk kryds". Tog fra Roskilde ankommer først i spor 2 (syd) og tog fra Hårlev kører derefter via. spor 1 over i spor 2 (nord). Eller omvendt.

Jeg har indtegnet transversalerne med rød.

[image]

Ja det var jo også en ganske interessant betragtning, i forhold til lokaltog jo er korte. Og perron ved spor 1 vil jo alligevel kræve ændring i sikringsanlæg da det som jeg ser det ikke er mulighed for at køre direkte fra spor 1 mod nord i dag. (hvilket kan undre når det er nyt signalsystem).

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Henning Makholm ⌂, 28/11 2021, 21:29 (879 dage siden) @ Frank Poulsen

Og perron ved spor 1 vil jo alligevel kræve ændring i sikringsanlæg da det som jeg ser det ikke er mulighed for at køre direkte fra spor 1 mod nord i dag. (hvilket kan undre når det er nyt signalsystem).

Der er en del sidespor der munder ud i spor 1 nord for perronerne -- det ville nok have været rævedyrt (i forhold til det begrænsede eller ikke-eksisterende trafikale behov) at sikre en togvej gennem sporet mod sideindløb fra hvert af dem separat.

--
Henning Makholm

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Frank Poulsen, 28/11 2021, 21:33 (879 dage siden) @ Henning Makholm

Ja det var jo også en ganske interessant betragtning, i forhold til lokaltog jo er korte. Og perron ved spor 1 vil jo alligevel kræve ændring i sikringsanlæg da det som jeg ser det ikke er mulighed for at køre direkte fra spor 1 mod nord i dag. (hvilket kan undre når det er nyt signalsystem).


Der er en del sidespor der munder ud i spor 1 nord for perronerne -- det ville nok have været rævedyrt (i forhold til det begrænsede eller ikke-eksisterende trafikale behov) at sikre en togvej gennem sporet mod sideindløb fra hvert af dem.

Ja formentlig. Men det vil jo stadig kræves hvis man skal lave de sporskifter som foreslået. For at komme udenom, afhængig af hvem der kommer først.

I øvrigt har jeg også længe ment at man på Køge station burde lave en nordlig gangbro, ligesom på Østerport, der så går fra p-huset vest for banen på tværs af alle perronner og over til den store p-plads øst for banen. Der bliver jo bygninger på de p-pladser tættest på i form af kontorer osv. På et eller andet tidspunkt, og de p-pladser der er der nu bliver overhovedet ikke brugt fordi de koster penge. Så ved en gangbro på tværs over det hele og så ind i p-huset, så ville det være optimalt for togskifte også at man kan gå i begge retninger og sprede folkemængden lidt op af trapperne på perronerne. Forsøgt hurtig skitse her.

[image]

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Henning Makholm ⌂, 28/11 2021, 23:12 (879 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Henning Makholm, 29/11 2021, 00:01

Ja formentlig. Men det vil jo stadig kræves hvis man skal lave de sporskifter som foreslået. For at komme udenom, afhængig af hvem der kommer først.

Ikke nødvendigvis -- det er jo nok at kunne komme udenom i den ene ende af perronen:

Først ankommer Lokaltog nordfra i spor 2syd.
Mens det bliver indhentet af DSB-toget nordfra, har passager der skal skifte mod Næstved, tid at gå over gangbroen
DSB ankommer nordfra i spor 4.
DSB ankommer sydfra i spor 3, samtidig med at Lokaltog sydfra ankommer i spor 2nord, udenom det andet Lokaltog via spor 1 og den nye hollandske transversal. Der er altså kun brug for at omfatte spor 1 af sikringsanlægget syd for den nye transversal.
DSB afgår mod syd (skarp krydsning) og dernæst mod nord.
Lokaltog kan afgå mod Hårlev så snart passagererne fra København er kommet over gangbroen.
Lokaltog mod Roskilde må vente på at der er plads efter DSB-toget mod København. (Det skal blot være tidsnok til at DSB er gennem sporskiftet ved Køge nord, før Lokaltog når frem til stopmærke Kj-201, halvvejs i Ølby).

Der bliver længere end i dag mellem Lokaltogs ankomst nordfra og afgang nordpå, men det skulle gå an at krydse i Havdrup (11 minutters køretid fra Køge, også 11 minutter fra Roskilde).

Hvis Lokaltog nordfra er forsinket et par minutter, kommer det efter DSB-toget, og passagerer fra Roskilde mister deres forbindelse mod Næstved. Surt. Men lokaltoget kan stadig køre mod Køge og holde ind til siden i spor 2 ved stopmærke Kj-202, mens det bliver krydset af toget mod København. Dernæst kører det til spor 3 for at krydse med det nordgående Lokaltog (ved samme perron det rettidigt skulle være afgået fra), og ender med at kunne afgå fra Køge med minimal forsinkelse. Den lange opholdstid for sydgående lokaltog bliver således anvendelig som køreplansbuffer.

--
Henning Makholm

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Henning Makholm ⌂, 29/11 2021, 03:54 (879 dage siden) @ Henning Makholm

Eller her er en (lidt kættersk) variant uden hollænderkryds eller anden ny infrastruktur:

1. DSB standser både i Ølby og Køge.
2. DSB krydser i Køge med korte stationsophold. Toget nordfra ankommer først i spor 4, og når det er klart til at afgå er toget sydfra netop ankommet i spor 2.
3. Lokaltog nordpå ekspederes i spor 3. Det ankommer før DSB og afgår efter DSB.
4. Lokaltog sydpå kommer til Ølby før DSB. På vej mod Køge drejer det fra til spor 2 og holder stille mellem stopmærkene Kj-201 og Kj-202 mens det bliver overhalet af DSB. Dernæst kører det til perron i spor 4. Det når at være fri af spor 2 igen før det nordgående DSB-tog skal afgå.

Passagerer Hårlev-København og Næstved-Roskilde skifter tværs over perronen i spor 2-3.
Passagerer Købehavn-Hårlev skifter blot til næste tog i spor 4.
Passagerer Roskilde-Næstved skifter i Ølby, ved samme perron!

Derimod får passager Hårlev-Næstved det ganske hårdt hvis ikke toget fra Hårlev skal køre tidligere blot af hensyn til dem.

I begge retninger får Lokaltog ekstra holdetid svarende til at blive overhalet af DSB-toget -- ved perron i retning nordpå, mellem stationerne i retning sydpå.

--
Henning Makholm

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Frank Poulsen, 29/11 2021, 08:32 (879 dage siden) @ Henning Makholm

Eller her er en (lidt kættersk) variant uden hollænderkryds eller anden ny infrastruktur:

1. DSB standser både i Ølby og Køge.
2. DSB krydser i Køge med korte stationsophold. Toget nordfra ankommer først i spor 4, og når det er klart til at afgå er toget sydfra netop ankommet i spor 2.
3. Lokaltog nordpå ekspederes i spor 3. Det ankommer før DSB og afgår efter DSB.
4. Lokaltog sydpå kommer til Ølby før DSB. På vej mod Køge drejer det fra til spor 2 og holder stille mellem stopmærkene Kj-201 og Kj-202 mens det bliver overhalet af DSB. Dernæst kører det til perron i spor 4. Det når at være fri af spor 2 igen før det nordgående DSB-tog skal afgå.

Passagerer Hårlev-København og Næstved-Roskilde skifter tværs over perronen i spor 2-3.
Passagerer Købehavn-Hårlev skifter blot til næste tog i spor 4.
Passagerer Roskilde-Næstved skifter i Ølby, ved samme perron!

Derimod får passager Hårlev-Næstved det ganske hårdt hvis ikke toget fra Hårlev skal køre tidligere blot af hensyn til dem.

I begge retninger får Lokaltog ekstra holdetid svarende til at blive overhalet af DSB-toget -- ved perron i retning nordpå, mellem stationerne i retning sydpå.

Tænker umiddelbart en holdetid der mellem stationer på måske 4-5 min er noget folk vil finde træls i længden. Der er jo også mange der kun rejser Køge - Roskilde tænker jeg. Men ja det er selvfølgelig en mulighed for at undgå ny infrastruktur.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af mikedk2100, 29/11 2021, 08:40 (879 dage siden) @ Frank Poulsen

Eller her er en (lidt kættersk) variant uden hollænderkryds eller anden ny infrastruktur:

1. DSB standser både i Ølby og Køge.
2. DSB krydser i Køge med korte stationsophold. Toget nordfra ankommer først i spor 4, og når det er klart til at afgå er toget sydfra netop ankommet i spor 2.
3. Lokaltog nordpå ekspederes i spor 3. Det ankommer før DSB og afgår efter DSB.
4. Lokaltog sydpå kommer til Ølby før DSB. På vej mod Køge drejer det fra til spor 2 og holder stille mellem stopmærkene Kj-201 og Kj-202 mens det bliver overhalet af DSB. Dernæst kører det til perron i spor 4. Det når at være fri af spor 2 igen før det nordgående DSB-tog skal afgå.

Passagerer Hårlev-København og Næstved-Roskilde skifter tværs over perronen i spor 2-3.
Passagerer Købehavn-Hårlev skifter blot til næste tog i spor 4.
Passagerer Roskilde-Næstved skifter i Ølby, ved samme perron!

Derimod får passager Hårlev-Næstved det ganske hårdt hvis ikke toget fra Hårlev skal køre tidligere blot af hensyn til dem.

I begge retninger får Lokaltog ekstra holdetid svarende til at blive overhalet af DSB-toget -- ved perron i retning nordpå, mellem stationerne i retning sydpå.


Tænker umiddelbart en holdetid der mellem stationer på måske 4-5 min er noget folk vil finde træls i længden. Der er jo også mange der kun rejser Køge - Roskilde tænker jeg. Men ja det er selvfølgelig en mulighed for at undgå ny infrastruktur.

Så er det måske bedre med færre, men hurtigere (og måske længere) tog.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Frank Poulsen, 29/11 2021, 08:43 (879 dage siden) @ mikedk2100

Så er det måske bedre med færre, men hurtigere (og måske længere) tog.

Så du vil have færre end ½ times drift?

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af mikedk2100, 29/11 2021, 11:20 (879 dage siden) @ Frank Poulsen

Så er det måske bedre med færre, men hurtigere (og måske længere) tog.


Så du vil have færre end ½ times drift?

Ja, hvis det er det, der skal til for at toget ikke skal have fast stoppested udenfor en station. Men jeg foretrækker også hurtigere tog fremfor mange på de længere stræk - de fleste skal alligevel kun bruge et tog ad gangen ;)

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Frank Poulsen, 29/11 2021, 11:29 (879 dage siden) @ mikedk2100

Så er det måske bedre med færre, men hurtigere (og måske længere) tog.


Så du vil have færre end ½ times drift?


Ja, hvis det er det, der skal til for at toget ikke skal have fast stoppested udenfor en station. Men jeg foretrækker også hurtigere tog fremfor mange på de længere stræk - de fleste skal alligevel kun bruge et tog ad gangen ;)

Men det er jo sådan set lige meget om de kører hver 2. time eller eller hver ½ time. Udfordringen bliver jo det samme hvis man vil sikre kort skiftetid ;)

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af mikedk2100, 29/11 2021, 12:04 (879 dage siden) @ Frank Poulsen

Så er det måske bedre med færre, men hurtigere (og måske længere) tog.


Så du vil have færre end ½ times drift?


Ja, hvis det er det, der skal til for at toget ikke skal have fast stoppested udenfor en station. Men jeg foretrækker også hurtigere tog fremfor mange på de længere stræk - de fleste skal alligevel kun bruge et tog ad gangen ;)


Men det er jo sådan set lige meget om de kører hver 2. time eller eller hver ½ time. Udfordringen bliver jo det samme hvis man vil sikre kort skiftetid ;)

Det er jeg ikke helt enig i, for jo færre tog, jo færre gange skal togene passere hinanden på stationerne på de enkeltsporede strækninger (Køge-Næstved, Køge-Hårlev, Køge-Roskilde). Altså mindre risiko for at forsinkelser spreder sig og smadrer et i forvejen temmelig sårbart "rendez-vous" i Køge.

Uden at vide noget som helst om køreplanlægning, så ville det - mens vi venter på en eventuel bedre infrastruktur i Køge - nok være bedre, at DSB mødtes i Køge "hel og halv", og Østbanen "kvart over og kvart i". Så ville der stadig være halvtimedrift, togene ville ikke skulle vente udenfor stationen eller på Køge Station på at pendlerne kommer fra den ene perron til den anden, og pendlerne ville skulle vente maks 15 minutter på et skift i Køge.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Petteri, 29/11 2021, 18:22 (878 dage siden) @ mikedk2100

Uden at vide noget som helst om køreplanlægning, så ville det - mens vi venter på en eventuel bedre infrastruktur i Køge - nok være bedre, at DSB mødtes i Køge "hel og halv", og Østbanen "kvart over og kvart i". Så ville der stadig være halvtimedrift, togene ville ikke skulle vente udenfor stationen eller på Køge Station på at pendlerne kommer fra den ene perron til den anden, og pendlerne ville skulle vente maks 15 minutter på et skift i Køge.

Mon ikke togene fra København alligevel bliver forsinket, så korrespondancen alligevel ikke kan bruges. Så er Lokaltog stukket videre fra Køge, og ja, så må passagererne jo vente på næste .

Måske burde der investeres lidt i forbedrede venteområder. Mig bekendt er der kun udendørsarealer i Køge?


Og nej. Jeg tror ikke på, at togene ud af KBH bliver mere pålidelige af en ny køreplan, så længe infrastrukturen er dårlig.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af glade-koege ⌂, køge, 29/11 2021, 20:41 (878 dage siden) @ Petteri

Uden at vide noget som helst om køreplanlægning, så ville det - mens vi venter på en eventuel bedre infrastruktur i Køge - nok være bedre, at DSB mødtes i Køge "hel og halv", og Østbanen "kvart over og kvart i". Så ville der stadig være halvtimedrift, togene ville ikke skulle vente udenfor stationen eller på Køge Station på at pendlerne kommer fra den ene perron til den anden, og pendlerne ville skulle vente maks 15 minutter på et skift i Køge.


Mon ikke togene fra København alligevel bliver forsinket, så korrespondancen alligevel ikke kan bruges. Så er Lokaltog stukket videre fra Køge, og ja, så må passagererne jo vente på næste .

Måske burde der investeres lidt i forbedrede venteområder. Mig bekendt er der kun udendørsarealer i Køge?


Og nej. Jeg tror ikke på, at togene ud af KBH bliver mere pålidelige af en ny køreplan, så længe infrastrukturen er dårlig.

Der er lille vente området i 7-11 men intet vildt.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Frank Poulsen, 29/11 2021, 21:02 (878 dage siden) @ glade-koege

Uden at vide noget som helst om køreplanlægning, så ville det - mens vi venter på en eventuel bedre infrastruktur i Køge - nok være bedre, at DSB mødtes i Køge "hel og halv", og Østbanen "kvart over og kvart i". Så ville der stadig være halvtimedrift, togene ville ikke skulle vente udenfor stationen eller på Køge Station på at pendlerne kommer fra den ene perron til den anden, og pendlerne ville skulle vente maks 15 minutter på et skift i Køge.


Mon ikke togene fra København alligevel bliver forsinket, så korrespondancen alligevel ikke kan bruges. Så er Lokaltog stukket videre fra Køge, og ja, så må passagererne jo vente på næste .

Måske burde der investeres lidt i forbedrede venteområder. Mig bekendt er der kun udendørsarealer i Køge?


Og nej. Jeg tror ikke på, at togene ud af KBH bliver mere pålidelige af en ny køreplan, så længe infrastrukturen er dårlig.


Der er lille vente området i 7-11 men intet vildt.

Næh men det er der jo desværre ikke mange stationer der har. Ikke engang tunnellen kan man nu gå ned i mere.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Karsten Jensen, 29/11 2021, 22:35 (878 dage siden) @ Frank Poulsen

Nej da, det koster jo penge og personale.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Rask Ingemann Lambertsen, 29/11 2021, 23:48 (878 dage siden) @ Henning Makholm

Eller her er en (lidt kættersk) variant uden hollænderkryds eller anden ny infrastruktur:

1. DSB standser både i Ølby og Køge.
2. DSB krydser i Køge med korte stationsophold. Toget nordfra ankommer først i spor 4, og når det er klart til at afgå er toget sydfra netop ankommet i spor 2.
3. Lokaltog nordpå ekspederes i spor 3. Det ankommer før DSB og afgår efter DSB.
4. Lokaltog sydpå kommer til Ølby før DSB. På vej mod Køge drejer det fra til spor 2 og holder stille mellem stopmærkene Kj-201 og Kj-202 mens det bliver overhalet af DSB. Dernæst kører det til perron i spor 4. Det når at være fri af spor 2 igen før det nordgående DSB-tog skal afgå.

Det virker unødvendigt at skabe krydsende togveje for de to tog sydfra, og jeg kan ikke se nogen gevinst ved det, så længe der kun er ét spor mellem Køge og Køge Nord. Lad i stedet DSB bruge spor 3 og Lokaltog spor 2 i nordgående retning, hvorved begge kan køre til perron uafhængigt af evt. forsinkelse af det andet tog. Dvs.:

1. Lokaltog nordfra standser i Ølby.
2. DSB nordfra standser i Ølby.
3. Lokaltog nordfra afventer ved Kj-202 overhaling af DSB nordfra, der ankommer til spor 4.
4. DSB sydfra ankommer til spor 3 mens Lokaltog sydfra ankommer til spor 2 og Lokaltog nordfra kører fra Kj-202 til Kj-411.
5. DSB sydfra afgår fra spor 3 og Lokaltog sydfra afgår fra spor 2. Rækkefølgen kan vælges frit.
6. DSB nordfra afgår fra spor 4 hvorefter Lokaltog nordfra ankommer til spor 4.
7. Lokaltog nordfra afgår fra spor 4.

Dermed er der ikke bindinger mellem de to tog sydfra ved ankomst, og de kan derfor ankomme samtidigt, hvilket letter passagerudvekslingen.

Passagerer Hårlev-København og Næstved-Roskilde skifter tværs over perronen i spor 2-3.
Passagerer Købehavn-Hårlev skifter blot til næste tog i spor 4.
Passagerer Roskilde-Næstved skifter i Ølby, ved samme perron!

Derimod får passager Hårlev-Næstved det ganske hårdt hvis ikke toget fra Hårlev skal køre tidligere blot af hensyn til dem.

Mon ikke, der bliver skævet mere til S-togenes afgangstider? Men med den sporbenyttelse jeg har skitseret oven for, er der ikke noget til hinder for, at Lokaltog sydfra kan ankomme tids nok til, at der kan skiftes til DSB nordfra.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af ThomasLarsen, 30/11 2021, 01:09 (878 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Vil en perron ved spor 1 løse de fleste problemer.???

Den har hvertfald en god chance for at blive til noget.

I prospektet for byggeriet ved collstrup grunden. Er der hvertfald taget forbehold for at der kan gøres plads til en.

Perronen er nævnt på side 37 i denne rapport.
https://koegekyst.dk/media/w23j1gnk/20210318-collstrop_prospekt-04_a4_lowres.pdf

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af andersj, Aalborg, 30/11 2021, 02:21 (878 dage siden) @ ThomasLarsen

Vil en perron ved spor 1 løse de fleste problemer.???

Den har hvertfald en god chance for at blive til noget.

I prospektet for byggeriet ved collstrup grunden. Er der hvertfald taget forbehold for at der kan gøres plads til en.

Perronen er nævnt på side 37 i denne rapport.
https://koegekyst.dk/media/w23j1gnk/20210318-collstrop_prospekt-04_a4_lowres.pdf

I Infrastrukturplan 2035 er der afsat midler til en forundersøgelse af dobbeltspor Køge-Køge Nord samt en perron ved spor 1.

Det er sandsynligvis en dyrere løsning end en transversal/hollandsk kryds, men hvis dobbeltsporet også etableres så er det nærmest en nødvendighed for at man ikke bare flytter flaskehalsen til Køge station.

--
Mvh Anders

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Henning Makholm ⌂, 30/11 2021, 02:11 (878 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det virker unødvendigt at skabe krydsende togveje for de to tog sydfra, og jeg kan ikke se nogen gevinst ved det,

Jah, jeg fandt senere ud af at jeg var blevet narret af diagrammet i strækningsoversigten til at tro at spor 3 og 4 løber sammen væsentligt sydligere end transversalerne mellem spor 4 og 2. Derfor troede jeg at mens det overhalede lokaltog kører mod spor 4, kunne der stilles afgang mod nord fra spor 2 tidligere end fra spor 3.

Googles luftfotos har nu hjulpet mig af med den misforståelse ...

--
Henning Makholm

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af steenth, 28/11 2021, 22:25 (879 dage siden) @ andersj

Perronerne er jo lange i Køge, så man kan etablere en eller to transversaler (alt efter hvor fleksibelt man ønsker det) så man får et såkaldt "hollandsk kryds". Tog fra Roskilde ankommer først i spor 2 (syd) og tog fra Hårlev kører derefter via. spor 1 over i spor 2 (nord). Eller omvendt.

DSB vil bruge dobbeldækkervogne med litra EB fra K23... Og perronerne er 260 meter lange... Det er nok lige optimistiske at dele sporet... Så skal også i lang med forlænge perronerne.

Ja, Kjn/Lw-Kj bliver overbelastet fra K23

af Frank Poulsen, 28/11 2021, 22:26 (879 dage siden) @ steenth

Perronerne er jo lange i Køge, så man kan etablere en eller to transversaler (alt efter hvor fleksibelt man ønsker det) så man får et såkaldt "hollandsk kryds". Tog fra Roskilde ankommer først i spor 2 (syd) og tog fra Hårlev kører derefter via. spor 1 over i spor 2 (nord). Eller omvendt.


DSB vil bruge dobbeldækkervogne med litra EB fra K23... Og perronerne er 260 meter lange... Det er nok lige optimistiske at dele sporet... Så skal også i lang med forlænge perronerne.

Det er jo kun lokaltog der skal dele sporet.

DSB krydser i spor 3 og 4. Lokaltog krydser i spor 2, ved hjælp af spor 1, uden om det andet.

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Peter Linaa, 26/11 2021, 10:44 (882 dage siden) @ Per Holm

Som en lille trøst kan du glæde dig til K23 der giver direkte tog mellem Holme-Olstrup, Haslev og Herfølge helt til København H (og Nivå sågar).

Du vil kun være tvunget til S-tog hvis du skal en tur i Bilka på vejen.

Hvor har du de informationer om, hvad der skal ske fra K23? For de er da vist et tilbageskridt fra det, det træder i kraft søndag den 12. december 2021, hvor der kører tog Helsingør-Næstved og omvendt 2 gange i timen.

M v h
Peter L

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Peter Bo Larsen, 26/11 2021, 10:48 (882 dage siden) @ Peter Linaa

Disse kører over Ringsted og ikke over Køge.

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 26/11 2021, 11:07 (882 dage siden) @ Peter Linaa

Som en lille trøst kan du glæde dig til K23 der giver direkte tog mellem Holme-Olstrup, Haslev og Herfølge helt til København H (og Nivå sågar).

Du vil kun være tvunget til S-tog hvis du skal en tur i Bilka på vejen.


Hvor har du de informationer om, hvad der skal ske fra K23? For de er da vist et tilbageskridt fra det, det træder i kraft søndag den 12. december 2021, hvor der kører tog Helsingør-Næstved og omvendt 2 gange i timen.

M v h
Peter L

Jeg har et udkast til K23 der bla.viser halvtimesdrift Ni - Næ via Kj.

Kan desværre ikke lægge det op fordi fil-formatet (pdf) angives at være forkert her i forum og jeg husker ikke hvor jeg har det fra.

PS. Man vil godt kunne komme i Bilka uden at benytte S-tog hvis man fortsætter til Næstved Nord (Næn) og går ca 1 km til Storcentret. Men det er træls hvis det regner og blæser.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af KKLD, 26/11 2021, 11:18 (882 dage siden) @ Per Holm

Som en lille trøst kan du glæde dig til K23 der giver direkte tog mellem Holme-Olstrup, Haslev og Herfølge helt til København H (og Nivå sågar).

Du vil kun være tvunget til S-tog hvis du skal en tur i Bilka på vejen.


Hvor har du de informationer om, hvad der skal ske fra K23? For de er da vist et tilbageskridt fra det, det træder i kraft søndag den 12. december 2021, hvor der kører tog Helsingør-Næstved og omvendt 2 gange i timen.

M v h
Peter L


Jeg har et udkast til K23 der bla.viser halvtimesdrift Ni - Næ via Kj.

Kan desværre ikke lægge det op fordi fil-formatet (pdf) angives at være forkert her i forum og jeg husker ikke hvor jeg har det fra.

PS. Man vil godt kunne komme i Bilka uden at benytte S-tog hvis man fortsætter til Næstved Nord (Næn) og går ca 1 km til Storcentret. Men det er træls hvis det regner og blæser.

Kan du lægge det op hvor det er omdøbt som txt fil? Så kan vi hente det og selv omdøbe det til pdf

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 26/11 2021, 11:26 (882 dage siden) @ KKLD

Kan du lægge det op hvor det er omdøbt som txt fil? Så kan vi hente det og selv omdøbe det til pdf

Det er vist fra Region Hovedstaden via denne tråd her i forum

Du finder let linket til filen på regionens side. :-)

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af steenth, 26/11 2021, 11:38 (882 dage siden) @ Peter Linaa

Som en lille trøst kan du glæde dig til K23 der giver direkte tog mellem Holme-Olstrup, Haslev og Herfølge helt til København H (og Nivå sågar).

Du vil kun være tvunget til S-tog hvis du skal en tur i Bilka på vejen.


Hvor har du de informationer om, hvad der skal ske fra K23? For de er da vist et tilbageskridt fra det, det træder i kraft søndag den 12. december 2021, hvor der kører tog Helsingør-Næstved og omvendt 2 gange i timen.

Det er an på hvor man skal hen. Imellem Nivå og København bliver der ingen ændring andet end at toget til køre til Næstved via Køge istedet for Sverige Men det går ud over dem som skal til lufthavnen... Men man har besluttet af trafikken fra/til Sverige skal løsrives fra kystbanen....

Mvh
Steen

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af pvc, 26/11 2021, 12:53 (881 dage siden) @ steenth

... og at trafikken fra Kystbanen til lufthavnen også skal ophøre -(

--
PVC

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 26/11 2021, 13:12 (881 dage siden) @ pvc

... og at trafikken fra Kystbanen til lufthavnen også skal ophøre -(

Kommunalbestyrelser og andre langs strkn. 10 havde klaget over uregelmæssigheder i driften hos dem som bla. skyldes at Københavns Lufthavn ikke er indrettet til den drift man forsøger at drive samt diverse forskellige forhold i Sverige.

Nu får de det som de vil have det.

Hvis det ikke er tilfredsstillende sku' de have holdt deres mund. Der vil i øvrigt stadig køre masser af metro og tog til lufthavnen som man i læ og tørvejr kan skifte til på Nørreport eller København H.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af 1993matias ⌂, KH, 27/11 2021, 19:51 (880 dage siden) @ pvc

... og at trafikken fra Kystbanen til lufthavnen også skal ophøre -(

Hver eneste gang, det nævnes at "åh nej, nu mister Kystben forbindelsen til Lufthavnen", bliver jeg lidt mere træt over de forkælede folk på kysten.

Hvad med folk i Hillerød? Frederikssund? Bagsværd? Glostrup? Herfølge? Holbæk? Gilleleje? De har netop ikke direkte tog til lufthavnen - og klager ikke over det. Men lige så snart, det kommer på tale at koble Kystbanen af Øresundsbanen, så bliver det blæst op til noget, der ligner jordens undergang.

Ja, undskyld mig. Men jeg skulle bare af med noget af overtrykket

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af KKLD, 28/11 2021, 10:38 (880 dage siden) @ 1993matias

... og at trafikken fra Kystbanen til lufthavnen også skal ophøre -(


Hver eneste gang, det nævnes at "åh nej, nu mister Kystben forbindelsen til Lufthavnen", bliver jeg lidt mere træt over de forkælede folk på kysten.

Hvad med folk i Hillerød? Frederikssund? Bagsværd? Glostrup? Herfølge? Holbæk? Gilleleje? De har netop ikke direkte tog til lufthavnen - og klager ikke over det. Men lige så snart, det kommer på tale at koble Kystbanen af Øresundsbanen, så bliver det blæst op til noget, der ligner jordens undergang.

Ja, undskyld mig. Men jeg skulle bare af med noget af overtrykket

Forskellen er at ingen af disse stationer du nævner er teknisk mulige i dag til at køre til lufthavnen, undtagen Holbæk. Den nemmeste er Glostrup, men så skal der bygges perroner.

Derudover betyder det også noget, hvad folk er vant til.

Bliver blæst op til jordens undergang, det er din fortolkning (for at fremme forståelsen?).

Håber at du kom af med noget af overtrykket :P

Forbindelse fra X til Københavns Lufthavn, Kastrup

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/11 2021, 00:02 (878 dage siden) @ KKLD

Hvad med folk i Hillerød? Frederikssund? Bagsværd? Glostrup? Herfølge? Holbæk? Gilleleje? De har netop ikke direkte tog til lufthavnen - og klager ikke over det. Men lige så snart, det kommer på tale at koble Kystbanen af Øresundsbanen, så bliver det blæst op til noget, der ligner jordens undergang.

Ja, undskyld mig. Men jeg skulle bare af med noget af overtrykket


Forskellen er at ingen af disse stationer du nævner er teknisk mulige i dag til at køre til lufthavnen, undtagen Holbæk. Den nemmeste er Glostrup, men så skal der bygges perroner.

Har de da fjernet perronnen mellem spor 1 og spor 2 i Glostrup her i weekenden?

(Er du nu sikker på, at det ikke er teknisk muligt at køre fra de andre stationer, du nævner, til Københavns Lufthavn, Kastrup? Heller ikke, hvis toget må vende undervejs?)

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Forbindelse fra X til Københavns Lufthavn, Kastrup

af RasmusD, 30/11 2021, 01:23 (878 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Har de da fjernet perronnen mellem spor 1 og spor 2 i Glostrup her i weekenden?

Der er ikke perron mellem spor 1 og 2 på Glostrup. Der var engang. Men i dag har nærmere tilstand af ruin. Den er i så dårlig forfatning at den ikke engang må bruges til evakuering.

Forbindelse fra X til Københavns Lufthavn, Kastrup

af Theis Andersen, Kastrup, 30/11 2021, 13:13 (877 dage siden) @ RasmusD

Hvorfor er der så sat en rejsekort stander op

--
[image]

Forbindelse fra X til Københavns Lufthavn, Kastrup

af RasmusD, 30/11 2021, 14:19 (877 dage siden) @ Theis Andersen

Den blev nok stillet op, inden perronen blev erklæret uegnet til brug.

Det koster jo også penge at fjerne dem igen.

Forbindelse fra X til Københavns Lufthavn, Kastrup

af BoA, Herlev, 30/11 2021, 14:53 (877 dage siden) @ RasmusD

Hej RasmusD m. fl.

I infrastrukturplan 2035, er Glostrup St. nævnt med flg. tekst:

” Anlæg af fjern- og regionaltogsperroner på Glostrup Station (fire perronspor)” igangsættes 2026 pris 433 mio. kr.

Med venlig Hilsen
Bjørn Andrup.

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af KKLD, 26/11 2021, 12:56 (881 dage siden) @ steenth

Og at de kører hvert 30. minut i stedet for hver 20. minut

Kh - Kj - Hf, rødglødende

af Henning Makholm ⌂, 26/11 2021, 21:31 (881 dage siden) @ KKLD

Og at de kører hvert 30. minut i stedet for hver 20. minut

Det er allerede fra K22, og er derfor ikke direkte forbundet til omlægningen syd for København H.

--
Henning Makholm

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak