Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den nye trafik plan Herlev (Generelt)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 3/1 2022, 19:54 (855 dage siden)

Hej

Jeg synes jeg i julen fandt noget om at de skulle igang med at flytte Herlev station i 2022.

Selvfølgelig kan jeg ikke genfinde det.
Har set på Bane.dk uden at jeg fandt andet end noget fra 2017.

Tænker hvis det skal være færdig til letbane åbning, så skal der vel ske noget snart.

Nogen som har set noget?

PS min fødeby, og bopæl i 47 år, så er lidt nysgerrig

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Den nye trafik plan Herlev

af Trainee, 3/1 2022, 20:04 (855 dage siden) @ hummel_62

Hej

Jeg synes jeg i julen fandt noget om at de skulle igang med at flytte Herlev station i 2022.

Selvfølgelig kan jeg ikke genfinde det.
Har set på Bane.dk uden at jeg fandt andet end noget fra 2017.

Tænker hvis det skal være færdig til letbane åbning, så skal der vel ske noget snart.

Nogen som har set noget?

PS min fødeby, og bopæl i 47 år, så er lidt nysgerrig

Det er med infrastrukturplan 2035, det blev besluttet at opstart skulle være 2022. Har ikke set noget siden den kom ud.

Avatar

Den nye trafik plan Herlev

af mss ⌂, 6/1 2022, 01:10 (853 dage siden) @ Trainee

Det er skønt at man endelig har fået det besluttet.
Forhåbentlig kolliderer det ikke for meget med letbane-byggeriet, hvor man har måtte planlægge en alternativ løsning (med fodgængerfelter midt på broen) pga. manglende godkendelse fra starten...

Det betyder så også at vi endelig får en ordentlig renovering af stationen, tiltrængt! :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Den nye trafik plan Herlev

af Jimbow, Ballerup, 6/1 2022, 09:55 (852 dage siden) @ mss

Forhåbentlig kolliderer det ikke for meget med letbane-byggeriet, hvor man har måtte planlægge en alternativ løsning (med fodgængerfelter midt på broen) pga. manglende godkendelse fra starten...

I beslutningsgrundlaget kan ses at fodgængerfeltet ved letbanen stadig vil være der, når perronen er blevet flyttet. Der er ikke plads til både trappe og elevator direkte til perronen, så skal man med elevator, skal man først en tur over vejen. Så der bliver umiddelbart ikke nogen ændringer på letbaneprojektet, andet end der på et tidspunkt skal fjernes et hegn og etableres en trappe mellem de to letbanespor.

Det betyder så også at vi endelig får en ordentlig renovering af stationen, tiltrængt! :-)

I praksis bliver hele den gamle perron inkl. bygningen mellem sporene fjernet, og erstattet at en helt ny perron. Det ved jeg ikke om man kan kalde en renovering, men det bliver i hvert fald anderledes.

Avatar

Den nye trafik plan Herlev

af mss ⌂, 6/1 2022, 13:16 (852 dage siden) @ Jimbow

Forhåbentlig kolliderer det ikke for meget med letbane-byggeriet, hvor man har måtte planlægge en alternativ løsning (med fodgængerfelter midt på broen) pga. manglende godkendelse fra starten...

I beslutningsgrundlaget kan ses at fodgængerfeltet ved letbanen stadig vil være der, når perronen er blevet flyttet. Der er ikke plads til både trappe og elevator direkte til perronen, så skal man med elevator, skal man først en tur over vejen. Så der bliver umiddelbart ikke nogen ændringer på letbaneprojektet, andet end der på et tidspunkt skal fjernes et hegn og etableres en trappe mellem de to letbanespor.

Havde politikerne været flinke at bevillige penge til det fra starten, havde man kunne placere alt midten og lavet et broprojekt hvor alt blev placeret i midten. Nu får vi desværre en lappeløsning der giver klumper i biltrafikken. Nå, men det vigtigste er at vi får direkte omstigning mellem Letbanen og S-tog med samtidig bevaring af stationen og adgang derfra. Måske man med tiden alligevel installerer en smal elevator ala den på Nørreport/regional ;-)

Det betyder så også at vi endelig får en ordentlig renovering af stationen, tiltrængt! :-)

I praksis bliver hele den gamle perron inkl. bygningen mellem sporene fjernet, og erstattet at en helt ny perron. Det ved jeg ikke om man kan kalde en renovering, men det bliver i hvert fald anderledes.

I princippet behøver man vel ikke at fjerne den gamle kommandopost, men det er nok mere praktisk at rive det hele ned.
Det jeg mente var egentlig også at det gamle trænger voldsomt til en renovering, at det så i praksis bliver nybyg er bare helt fint med mig.

Hvad med vendesporet, kommer der et nyt længere ude, eller droppes det helt?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Ny trafikplan Herlev

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 6/1 2022, 14:15 (852 dage siden) @ mss
redigeret af Per Holm, 6/1 2022, 14:59

Hvad med vendesporet, kommer der et nyt længere ude, eller droppes det helt?

Ja, en af de to muligheder. Begge muligheder er omtalt i beslutningsgrundlaget BDK: Perronflytning Herlev Station. I givet fald kommer transversalerne 800 m vest for broen. I beslutningsgrundlaget opereres "kun" med dobbelte transversaler på hver side af stationen medens der i øvrigt henvises til "Knastforbedringdprojektet".

Det er nok også smart at give plads til en tunnel under banen vest for station så industrikvarteret ved Glødelampen og Hørkær mod SW kan få lettere adgang til stationen.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Avatar

Ny trafikplan Herlev

af mss ⌂, 6/1 2022, 16:21 (852 dage siden) @ Per Holm

Hvad med vendesporet, kommer der et nyt længere ude, eller droppes det helt?


Ja, en af de to muligheder. Begge muligheder er omtalt i beslutningsgrundlaget BDK: Perronflytning Herlev Station. I givet fald kommer transversalerne 800 m vest for broen. I beslutningsgrundlaget opereres "kun" med dobbelte transversaler på hver side af stationen medens der i øvrigt henvises til "Knastforbedringdprojektet".

Det er nok også smart at give plads til en tunnel under banen vest for station så industrikvarteret ved Glødelampen og Hørkær mod SW kan få lettere adgang til stationen.

Tak for info. Den benyttes ikke ofte men er go at have når behovet en sjælden gang imellem viser sig.

Mht. tunnel under banen arbejdes der svjv. på en anden løsning lidt længere ude. Det er svært at få igennem, men man må da håbe for de nye kvarterer at der snart sker noget, da de er noget afskåret p.t.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Ny trafikplan Herlev

af larsht, 6/1 2022, 20:25 (852 dage siden) @ mss

Hvad med vendesporet, kommer der et nyt længere ude, eller droppes det helt?


Ja, en af de to muligheder. Begge muligheder er omtalt i beslutningsgrundlaget BDK: Perronflytning Herlev Station. I givet fald kommer transversalerne 800 m vest for broen. I beslutningsgrundlaget opereres "kun" med dobbelte transversaler på hver side af stationen medens der i øvrigt henvises til "Knastforbedringdprojektet".

Det er nok også smart at give plads til en tunnel under banen vest for station så industrikvarteret ved Glødelampen og Hørkær mod SW kan få lettere adgang til stationen.


Tak for info. Den benyttes ikke ofte men er go at have når behovet en sjælden gang imellem viser sig.

Mht. tunnel under banen arbejdes der svjv. på en anden løsning lidt længere ude. Det er svært at få igennem, men man må da håbe for de nye kvarterer at der snart sker noget, da de er noget afskåret p.t.

På grund af sporets tilstand har vendesporet ikke været benyttet til tog i en 2-3 års tid alligevel, så savnet vil ikke blive stort - og de nye transversaler i Skovlunde-enden af Herlev vil så rigeligt kompensere :)

Den nye trafik plan Herlev

af DTog, 3/1 2022, 20:44 (855 dage siden) @ hummel_62

Hej

Jeg synes jeg i julen fandt noget om at de skulle igang med at flytte Herlev station i 2022.

Selvfølgelig kan jeg ikke genfinde det.
Har set på Bane.dk uden at jeg fandt andet end noget fra 2017.

Tænker hvis det skal være færdig til letbane åbning, så skal der vel ske noget snart.

Nogen som har set noget?

PS min fødeby, og bopæl i 47 år, så er lidt nysgerrig


Hejsa, tænker nok at det er den her du har set.
https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Perronflytning-Herle...
Der er også den her hvis det er relevant.
https://heleherlev.dk/fra-naeste-aar-flyttes-herlev-station/

Den nye trafik plan Herlev

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 3/1 2022, 21:05 (855 dage siden) @ DTog

Takker, det var de 2
Især bemærket jeg bane.dk opslag er fra 2017.

Kan godt se at Herlev og Carlsberg begge stå i den politiske plan til at starte i år.

Jeg må prøve at følge med i medierne

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Den nye trafik plan Herlev

af BoA, Herlev, 3/1 2022, 23:54 (855 dage siden) @ hummel_62

Hej Lars m. fl.
Det er rigtigt, at opstarten med at flytte perronerne på Herlev skal være i 2022 til en pris af 184 millioner.
Jeg kan ikke finde Linket til forventet ibrugtagning,
men husker det som fra K26, altså 14. dec. 2025.
Med venlig hilsen
Bjørn Andrup - [Herlevit i +70 år]

Den nye trafik plan Herlev

af Jimbow, Ballerup, 4/1 2022, 07:30 (854 dage siden) @ BoA

Det skal bemærkes, at når aftalen næver opstart, så er der ikke tale om, at maskinerne går i gang i 2022. Dette projekt - og mange andre af projekterne - skal først gennemføre projektering og forskellige udbud, før anlægsarbejderne sættes i gang. Så der går nogle år før ombygningen bliver synlig.

Dog tyvstarter letbanen lidt ved at lave et hul i broen, hvor den fremtidige trappe skal gå ned til perronen.

Den nye trafik plan Herlev

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 4/1 2022, 12:34 (854 dage siden) @ Jimbow

takker for alt info.
jeg venter lidt med at stille mig ned på broen og kikke;-)

ps, var Herlev vit i 47 år før jeg fløj fra reden.
men ægte, da jeg er hjemme født på Gåseholmvej

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak