Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat hvornår? (Generelt)

af ThomasTT, 6/1 2022, 20:28 (841 dage siden)

Skulle der ikke snart lande et nyt forsøg på en konklusion? Trækker det i nogen retning eller er det udsat?

Kattegat hvornår?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 7/1 2022, 08:51 (840 dage siden) @ ThomasTT

Skulle der ikke snart lande et nyt forsøg på en konklusion? Trækker det i nogen retning eller er det udsat?

Rapporten er på vej. Rygter går på, at det er lykkedes at få omkostningerne ved jernbaneløsningen ned (ved at vælge linjeføring via Fjenneslev) og samfundsværdien ved jernbaneløsningen op. Samtidig skulle der være fundet en linjeføring, der tager hensyn til Røsnæs og Natura2000 problematikken.

/Lasse

Avatar

Kattegat hvornår?

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 7/1 2022, 08:56 (840 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Skulle der ikke snart lande et nyt forsøg på en konklusion? Trækker det i nogen retning eller er det udsat?


Rapporten er på vej. Rygter går på, at det er lykkedes at få omkostningerne ved jernbaneløsningen ned (ved at vælge linjeføring via Fjenneslev) og samfundsværdien ved jernbaneløsningen op. Samtidig skulle der være fundet en linjeføring, der tager hensyn til Røsnæs og Natura2000 problematikken.

/Lasse

Boret tunnel fra Fjenneslev til Viby J.. :-)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Avatar

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/1 2022, 09:29 (840 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 7/1 2022, 10:11

Rygter går på, at det er lykkedes at få omkostningerne ved jernbaneløsningen ned (ved at vælge linjeføring via Fjenneslev) og samfundsværdien ved jernbaneløsningen op

Jeg ved godt, vi har tævet i det før. Men hvad skal der til for at få København H-Fjenneslev-Aarhus H ned på under 60 minutter? Kan det overhovedet realistisk lade sig gøre (kombination af rullende materiel og infrastruktur)?

Jeg ved godt, at ingen af de tidligere skitserede linjeføringer giver under 60 minutter, og jeg peger ikke fingre af Fjenneslev-linjeføringen. Jeg spørger blot, hvad der skal til for, at den (om muligt) giver under 60 minutter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af dkat, 7/1 2022, 11:02 (840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved godt, at ingen af de tidligere skitserede linjeføringer giver under 60 minutter, og jeg peger ikke fingre af Fjenneslev-linjeføringen. Jeg spørger blot, hvad der skal til for, at den (om muligt) giver under 60 minutter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Et hurtigt overslag vha. Google Maps viser at afstanden via den linjeføring er mellem 200 og 220 km. Så der kræves, som jeg ser det, som minimum et tog der kan køre 250 km/t og en strækningshastighed der tillader det. Og med stop i Ringsted og evt. Kalundborg skal vi muligvis højere op. Men det opklares nok en smule når rapporten kommer.

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af mpp, 7/1 2022, 11:44 (840 dage siden) @ dkat

Hverken Ringsted eller Kalundborg er lyntogsstop i dag, så mon ikke de overlever at blive sprunget over? Derudover bliver det nok svært at betjene den eksisterende Kalundborg station. Det sagt vil der givetvist være tog med flere stop, der godt kan tage over en time :)

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af dkat, 7/1 2022, 13:06 (840 dage siden) @ mpp

Hverken Ringsted eller Kalundborg er lyntogsstop i dag, så mon ikke de overlever at blive sprunget over? Derudover bliver det nok svært at betjene den eksisterende Kalundborg station. Det sagt vil der givetvist være tog med flere stop, der godt kan tage over en time :)

Jeg giver dig i store træk ret i, at der kommer til at køre non-stop tog Kh-Ar, det var mere for at sige at det var forudsætningen hvis man nøjes med 250 km/t. Jeg mener, at man bør etablere en station ved Kalundborg med en form for forbindelse til Nordvestbanen, men det er naturligvis usikkert om og hvordan dette gennemføres.

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 7/1 2022, 15:17 (840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Jeg ved godt, vi har tævet i det før. Men hvad skal der til for at få København H-Fjenneslev-Aarhus H ned på under 60 minutter? Kan det overhovedet realistisk lade sig gøre (kombination af rullende materiel og infrastruktur)?

Køretiden ventes at blive ca. 65 min via Fjenneslev, hvis man kører 250 km/t på den nye bane København - Ringsted, 300 km/t fra Fjenneslev til Kalundborg, 200 km/t over højbroen til Samsø, og op mod 250 km/t resten af vejen. Prisforskellen mellem 250 og 300 km/t tog er ret lille, til gengæld er høj hastighed på højbroen noget, der nok bliver svinedyrt, da der vist ikke rigtig er fortilfælde med to 250 km/t tog, der krydser hinanden i 65 meters højde og sidevind...

Den faktiske køretid er ca 58 min, resten er buffertid.
Køretiden kan reduceres yderligere, hvis der kan køres 300 km/t på jyske landanlæg, men især, hvis "østbroen" bliver en tunnel, så sidevind ikke bliver et problem.

Det er også muligt, man kan bruge et mere "nuanceret" hastighedsprofil over Kattegat (eks 230 km/t de første km på østbroen og deslige).

Men skal det virkelig rykke noget, skal man kunne komme hurtigere de sidste/første 10 km omkring København og Aarhus.

/Lasse

Avatar

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/1 2022, 15:52 (840 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen


Jeg ved godt, vi har tævet i det før. Men hvad skal der til for at få København H-Fjenneslev-Aarhus H ned på under 60 minutter? Kan det overhovedet realistisk lade sig gøre (kombination af rullende materiel og infrastruktur)?

Køretiden ventes at blive ca. 65 min via Fjenneslev, hvis man kører 250 km/t på den nye bane København - Ringsted, 300 km/t fra Fjenneslev til Kalundborg, 200 km/t over højbroen til Samsø, og op mod 250 km/t resten af vejen. Prisforskellen mellem 250 og 300 km/t tog er ret lille, til gengæld er høj hastighed på højbroen noget, der nok bliver svinedyrt, da der vist ikke rigtig er fortilfælde med to 250 km/t tog, der krydser hinanden i 65 meters højde og sidevind...

Den faktiske køretid er ca 58 min, resten er buffertid.
Køretiden kan reduceres yderligere, hvis der kan køres 300 km/t på jyske landanlæg, men især, hvis "østbroen" bliver en tunnel, så sidevind ikke bliver et problem.

Det er også muligt, man kan bruge et mere "nuanceret" hastighedsprofil over Kattegat (eks 230 km/t de første km på østbroen og deslige).

Men skal det virkelig rykke noget, skal man kunne komme hurtigere de sidste/første 10 km omkring København og Aarhus.

Kære Lasse

Tak for et yderst kvalificeret svar. Man kunne jo så håbe på en tunnel, der fjerner problemet "med to 250 km/t tog, der krydser hinanden i 65 meters højde og sidevind". Gys.

Jeg tillader - helt for egen regning - at konkludere, at <60 minutter "er indenfor rækkevidde".

Bedste hilsner

Thomas

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af TWB, 7/1 2022, 18:11 (840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Jeg ved godt, vi har tævet i det før. Men hvad skal der til for at få København H-Fjenneslev-Aarhus H ned på under 60 minutter? Kan det overhovedet realistisk lade sig gøre (kombination af rullende materiel og infrastruktur)?

Køretiden ventes at blive ca. 65 min via Fjenneslev, hvis man kører 250 km/t på den nye bane København - Ringsted, 300 km/t fra Fjenneslev til Kalundborg, 200 km/t over højbroen til Samsø, og op mod 250 km/t resten af vejen. Prisforskellen mellem 250 og 300 km/t tog er ret lille, til gengæld er høj hastighed på højbroen noget, der nok bliver svinedyrt, da der vist ikke rigtig er fortilfælde med to 250 km/t tog, der krydser hinanden i 65 meters højde og sidevind...

Den faktiske køretid er ca 58 min, resten er buffertid.
Køretiden kan reduceres yderligere, hvis der kan køres 300 km/t på jyske landanlæg, men især, hvis "østbroen" bliver en tunnel, så sidevind ikke bliver et problem.

Det er også muligt, man kan bruge et mere "nuanceret" hastighedsprofil over Kattegat (eks 230 km/t de første km på østbroen og deslige).

Men skal det virkelig rykke noget, skal man kunne komme hurtigere de sidste/første 10 km omkring København og Aarhus.


Kære Lasse

Tak for et yderst kvalificeret svar. Man kunne jo så håbe på en tunnel, der fjerner problemet "med to 250 km/t tog, der krydser hinanden i 65 meters højde og sidevind". Gys.

Jeg tillader - helt for egen regning - at konkludere, at <60 minutter "er indenfor rækkevidde".

Bedste hilsner

Thomas

Lad os endelig bruge 60-70 mia på at ret få mennesker kan spare lidt tid.
At klimaet blive ødelagt og andre som må benytte jernbanen over Fyn får dårlige forhold betyder jo mindre!

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af re20000, 7/1 2022, 19:09 (840 dage siden) @ TWB

Lad os endelig bruge 60-70 mia på at ret få mennesker kan spare lidt tid.
At klimaet blive ødelagt og andre som må benytte jernbanen over Fyn får dårlige forhold betyder jo mindre!

HØRT!
(Snotforkælede unger!)

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af ivar, 7/1 2022, 19:18 (840 dage siden) @ TWB

Din kommentar er fuldstændigt malplaceret. Boberg efterlyser et kvalificeret bud på en konkret problemstilling - og får et kvalificeret svar. Hvad din holdning er til forbindelsen er i dette tilfælde komplet ligegyldig - og det alle andres også.

mvh
-var

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af TWB, 7/1 2022, 21:28 (840 dage siden) @ ivar

Din kommentar er fuldstændigt malplaceret. Boberg efterlyser et kvalificeret bud på en konkret problemstilling - og får et kvalificeret svar. Hvad din holdning er til forbindelsen er i dette tilfælde komplet ligegyldig - og det alle andres også.

mvh
-var

Malplaceret- tja måske. Men den oprindelige tråd er Kattegat.
At Thomas så meget relevant anfører at 2 modkørende tog næppe kan mødes med min. 250 km/h på en broforbindelse viser vel klart at projektet ikke er gennemtænkt.

Så det bliver næppe muligt at fremføre et tog over Kattegat via en bro så den samlede køretid kan holdes undrer 60 min

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af anho, 7/1 2022, 21:49 (840 dage siden) @ TWB

Men der er jo stadig ingen der har taget en beslutning om at det absolut skal være en bro. Selvfølgelig er projektet ikke gennemtænkt! Det er ikke gennemtænkt før miljøkonsekvensvurderingen ligger på bordet.

Det er jo netop derfor vi har disse bureaukratiske processer: for at sørge for at alle projekter er gennemtænkt inden de bliver udført. Og Kattegat er stadig meget langt fra at blive udført, så derfor er det ganske urimeligt at forvente at projektet er gennemtænkt allerede nu. Med din indstilling kunne vi jo aldrig bygge nogen som helst store projekter, for det tager laaaang tid at gennemtænke et projekt.

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af ivar, 7/1 2022, 23:12 (840 dage siden) @ TWB

Så burde du være blevet i den oprindelige tråd, der er der rigeligt plads til "synsninger".

mvh
-ivar

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af ThomasTT, 8/1 2022, 17:55 (839 dage siden) @ TWB

Det kan da ikke udelukkes. I princippet kunne man køre 300 km/t det meste af vejen og bygge tunneller ind til både Aarhus og Kbh, og dermed holde rejsetiden under 60 min om man så skal kravle over højbroen med 60 km/t.
Eller køre 200 km/t hele tiden. Eller noget andet. Man kan også bygge forbindelsen og bare droppe ideen om en time. Eller man kan bygge ren asfalt og i stedet udvikle det eksisterende baneforløb. Det kunne tænkeligt blive lige så hurtigt som en langsom kattegatforbindelse.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i pointen om, at det er et ekstremt fokus på et enkelt voldsomt dyrt projekt, men om det er til skade eller gavn for andre ting afhænger jo så også af, hvordan man skruer en evt forbindelse sammen. Derfor er rapporten interesant. Hvis den engang kommer.

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 8/1 2022, 20:07 (839 dage siden) @ ThomasTT

Derfor er rapporten interesant. Hvis den engang kommer

Og hvorfor skulle den så ikke det? Vi er alle klar over, at du af et godt hjerte hader Kattegatforbindelsen, og dine indlæg ender derfor altid det samme sted med et eller andet søgt klap- og sølvpapirhatteagtigt "argument".

Jeg synes i øvrigt, at dine forrige indlæg i denne tråd var bedre end normalt. Men nu kørte du endnu engang i grøften.

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

København H-Fjenneslev-Aarhus H på under 60 minutter?

af mpp, 8/1 2022, 20:10 (839 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Mon ikke der er nogle politikere, der kunne synes det var spændende med 250 km/t i timen på en højbro som firstmovers? :-P

Kattegat hvornår?

af ThomasTT, 7/1 2022, 16:06 (840 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Tak for info. Jeg håber virkelig ikke, man skal omkring Ringsted. Det er svært at se meningen med en lang omvej, og da især, hvis man vil køre hurtigt på en lang omvej med alt det indebærer af udgifter.

Det kan da ikke være meget dyrere med en bane, der udfletter 4-5-6 km vest for Ny Ellebjerg og så følger motorvejen vestpå. Det er kortere og alt efter hastigheden her, er der så plads til at kravle over en højbro.
Samtidig ville der være mulighed for store gevinster for lyntog til Holbæk mv og langtidssikre kapaciteten omkring kbh, noget man ellers bare senere kommer til at bruge penge på.

Kattegat hvornår?

af anho, 7/1 2022, 17:46 (840 dage siden) @ ThomasTT

En ny bane som du foreslår - lad os sige den udfletter hvor Vejlegårdsvej krydser Ny Bane Ringsted - vil være 78 km i fugleflugtslinje.

Din bane kan ikke følge motorvejen til Roskilde, fordi motorvejen har alt for skarpe kurver. Et tog vil ikke kunne komme tilnærmelsesvist tæt på 300 km/t hvis banen skal følge motorvejen, og hvis man laver en bane der er mere lige men ellers følger motorvejen, bliver store mængder ekspropriation nødvendigt.

Din påtænkte bane kan først støde til motorvejen ved Roskilde, men bliver meget hurtigt nødt til at fravige den igen, grundet den nødvendige kurveradius på 4 km for at køre med 300 km/t. Banen kan ikke føres direkte til Holbæk station på grund af Inderbredning og Holbæk Fjord, så i stedet må man bygge et forbindelsesspor fra din bane til Nordvestbanen der hvor de krydser - og i interesse af at vælge en så direkte linjeføring mod Kalundborg som muligt, vil dette ske syd for Vipperød. Togene der skal standse i Holbæk kan så køre tilbage på din bane umiddelbart vest for Regstrup. Tog der standser i Holbæk skal således køre en betydelig strækning på både langsommere dobbeltsporet bane, og også på enkeltsporet bane.

Vest for Holbæk bugter motorvejen sig ikke lige så meget, men det bliver alligevel nødvendigt at føre banen uden om Jyderup, så det vil ikke give særligt meget at følge motorvejen på denne strækning heller.

Målt fra samme startpunkt (Vejlegårdsvej) er der 97 kilometer til Kalundborg via Køge, Ringsted og Fjenneslev. Din bane kan nok godt give en hurtigere køretur, og et stop i Holbæk er heller ikke en dårlig ide - men jeg tvivler meget stærkt på om det er den øgede anlægsudgift værd! Og man bliver under alle omstændigheder nødt til at droppe ideen om at følge motorvejen i det meste af banens længde, hvis man ønsker at køre med 300 km/t.

Desuden er jeg ikke sikker på hvordan dette projekt vil langtidssikre kapaciteten omkring København H. Alle togene skal jo stadig ind fra tre baner, og for nuværende er det banegården der har kapacitetsproblemer, ikke banerne der fører op til den (selvom vestbanen står til at nå fuld kapacitetsudnyttelse inden for 10 år).

Kattegat hvornår?

af tgsen, 7/1 2022, 20:23 (840 dage siden) @ anho

Afgreningen fra Ringsted hænger på at banen fra Ringsted tilk Femern-tunnelen forbliver der til evig tid.
Men det gør den ikke. Før eller senere vil vi have højhastighedstog til Hamburg (hvor ellers?), og det kommer til at gå direkte Køge - Vordingborg ( eller - Farø). Dermed bortfalder en stor del Ringsteds nytte som skiftestation mellem Sydsjælland/Sydhavnsøerne og Fyn/Jylland. I stedet vil man behøve direkte tog Aarhus - Sydsj-Sydhvs- og de kan passende gå på den existerende nu stilagte tracé Næstved - Slagelse - Kalundborg.

Og heraf følger at vi lige så godt kan tænke på dén fremtid i stedet for at låse os fast i suboptimale løsninger som vi plejer, altså følgende scenarie: Banen Holbæk - Svinninge elektrificeres, elektrisk Svinninge - Værslev bygges, Nordvestbanen forlægges den vej, derefter bygges bane fra et sted mellem Vipperød og Tølløse til Værslev, med benyttelse af NVbanens nu frie tracé hvor muligt og nyttigt; forlænges senere ved behov til Vestbanen og endnu senere til Ny Køge Bugt bane.

Kattegat hvornår?

af anho, 7/1 2022, 21:44 (840 dage siden) @ tgsen

Hvorfor skal man omlægge Nordvestbanen? Det tjener jo ingen nytte, når det alligevel er næsten lige så dyrt at udrette en bane til 250 km/t som at bygge en helt ny. Og en Kattegatforbindelse uden højhastighedsbane på Sjælland har ingen gang på jorden.

Hvis man absolut vil tage højde for en eventuel fremtidig højhastighedsbane Køge-Vordingborg, så kunne man jo lige så godt bare lade både Odsherred- og Nordvestbanen være i fred, og så bygge en helt ny elektrificeret bane fra Kalundborg til førnævnte punkt mellem Tølløse og Vipperød. Det giver under ingen omstændigheder mening at kannibalisere på Nordvestbanen, for det ville kræve næsten fuldstændig omlægning af tracéet for en minimal gevinst.

Og en højhastighedsbane fra Kalundborg til Lejre er allerede blevet undersøgt, og den er ikke samfundsøkonomisk rentabel. Jeg kan ikke se hvordan din plan på nogen måde skulle være bedre end bare at bygge en Kalundborg-Lejre (eller Kalundborg-Tølløse) bane. Medmindre man bor i Svinninge og gerne vil have direkte tog til København, selvfølgelig.

Kattegat hvornår?

af Niels Bak, 8/1 2022, 02:46 (839 dage siden) @ anho

Hvorfor skal man omlægge Nordvestbanen? Det tjener jo ingen nytte, når det alligevel er næsten lige så dyrt at udrette en bane til 250 km/t som at bygge en helt ny. Og en Kattegatforbindelse uden højhastighedsbane på Sjælland har ingen gang på jorden.

Hvis man absolut vil tage højde for en eventuel fremtidig højhastighedsbane Køge-Vordingborg, så kunne man jo lige så godt bare lade både Odsherred- og Nordvestbanen være i fred, og så bygge en helt ny elektrificeret bane fra Kalundborg til førnævnte punkt mellem Tølløse og Vipperød. Det giver under ingen omstændigheder mening at kannibalisere på Nordvestbanen, for det ville kræve næsten fuldstændig omlægning af tracéet for en minimal gevinst.

Og en højhastighedsbane fra Kalundborg til Lejre er allerede blevet undersøgt, og den er ikke samfundsøkonomisk rentabel. Jeg kan ikke se hvordan din plan på nogen måde skulle være bedre end bare at bygge en Kalundborg-Lejre (eller Kalundborg-Tølløse) bane. Medmindre man bor i Svinninge og gerne vil have direkte tog til København, selvfølgelig.

Næ, og der er heller ingen ting, der tyder på at en genopbygning af Kalundborg-Slagelse-Næstved vil være spor hurtigere end en tilslutning ved Fjenneslev og så et kort shunt vest om Ringsted, hvis det er den forbindelse, man vil. Og det er i hvert fald meget billigere, hvis man først har lavet Fjenneslevtilslutningen - som i sig selv formentlig er en del billigere end en helt ny Nordvestbane, som er det der skal til, hvis den skal kunne konkurrere i tid. Og så har vi slet ikke talt om kapaciteten mellem Roskilde og Kbh endnu...

Kattegat hvornår?

af tgsen, 8/1 2022, 20:22 (839 dage siden) @ Niels Bak

Næ, og der er heller ingen ting, der tyder på at en genopbygning af Kalundborg-Slagelse-Næstved vil være spor hurtigere end en tilslutning ved Fjenneslev og så et kort shunt vest om Ringsted, hvis det er den forbindelse, man vil.

Nej, det er rigtigt. 160 km/t er vel realistisk. Men direkte tog den vej er hurtigere end skifte i Ringsted. Og jeg har allerede påpeget at en fremtidig hh-bane Køge - Femern vil underminere Ringsted som skiftestation.
Og Kalundborg - Slagelse - Næstved findes stadig som sti. Alt andet lige er den billigere at tilbagekonvertere end at bygge ny bane gennem det kuperede NV-Sjælland.

Og det er i hvert fald meget billigere, hvis man først har lavet Fjenneslevtilslutningen - som i sig selv formentlig er en del billigere end en helt ny Nordvestbane, som er det der skal til, hvis den skal kunne konkurrere i tid.

Falsk modsætning. Jeg foreslog ikke 'en helt ny Nordvestbane', men en der anvendte den existerende tracé det meste af vejen.

Og så har vi slet ikke talt om kapaciteten mellem Roskilde og Kbh endnu..

Næh, det har vi ikke, men der er jo firespor en del af vejen?

Kattegat hvornår?

af Niels Bak, 9/1 2022, 00:52 (839 dage siden) @ tgsen

Næ, og der er heller ingen ting, der tyder på at en genopbygning af Kalundborg-Slagelse-Næstved vil være spor hurtigere end en tilslutning ved Fjenneslev og så et kort shunt vest om Ringsted, hvis det er den forbindelse, man vil.

Nej, det er rigtigt. 160 km/t er vel realistisk. Men direkte tog den vej er hurtigere end skifte i Ringsted. Og jeg har allerede påpeget at en fremtidig hh-bane Køge - Femern vil underminere Ringsted som skiftestation.
Og Kalundborg - Slagelse - Næstved findes stadig som sti. Alt andet lige er den billigere at tilbagekonvertere end at bygge ny bane gennem det kuperede NV-Sjælland.

Og det er i hvert fald meget billigere, hvis man først har lavet Fjenneslevtilslutningen - som i sig selv formentlig er en del billigere end en helt ny Nordvestbane, som er det der skal til, hvis den skal kunne konkurrere i tid.

Falsk modsætning. Jeg foreslog ikke 'en helt ny Nordvestbane', men en der anvendte den existerende tracé det meste af vejen.

Og det er så her at en Kattegatforbindelse i det hele taget bliver ret ligegyldig, hvis man ikke sørger for hurtige tilslutningsbaner. Så det er en meget reel modsætning - hvis vi taler realiteter.

Og så har vi slet ikke talt om kapaciteten mellem Roskilde og Kbh endnu..


Næh, det har vi ikke, men der er jo firespor en del af vejen?

Ja, men den del hvor der ikke er har man lige brugt over 10 milliarder kroner på at bygge en ny bane til at aflaste. Der er ikke meget ledig kapacitet.

Kattegat hvornår?

af tgsen, 8/1 2022, 20:11 (839 dage siden) @ anho

Hvorfor skal man omlægge Nordvestbanen?

For at spare penge.

Det tjener jo ingen nytte, når det alligevel er næsten lige så dyrt at udrette en bane til 250 km/t som at bygge en helt ny.

Det er ikke rigtigt, specielt ikke med en helt ny 300 km/t bane Fjenneslev - Kalundborg gennem noget af det mest kuperede terræn i har på Sjælland. Så det tjener den nytte at spare penge.

Og en Kattegatforbindelse uden højhastighedsbane på Sjælland har ingen gang på jorden.

Ganske enig.


Hvis man absolut vil tage højde for en eventuel fremtidig højhastighedsbane Køge-Vordingborg, så kunne man jo lige så godt bare lade både Odsherred- og Nordvestbanen være i fred, og så bygge en helt ny elektrificeret bane fra Kalundborg til førnævnte punkt mellem Tølløse og Vipperød.

Ja, det er det jeg foreslår, men efter at have forlagt Nordvestbanens del Holbæk - Kalundborg over Svinninge i stedet for over Jyderup. Derved undgår udbygningen af Nordvestbanens tracé til hh-bane at foregå på en bane i drift, med deraf følgende besparelser.

Det giver under ingen omstændigheder mening at kannibalisere på Nordvestbanen, for det ville kræve næsten fuldstændig omlægning af tracéet for en minimal gevinst.

Næ det ville det ikke således som jeg beskriver det. Overtagelse af Holbæk - Svinninge, nybygning Svinninge - Værslev, derefter ombygning af tracéen over Jyderup til hh-bane, med udretning omkring Jyderup. Voilà, to-sporet hh-bane og enkeltsporet lokalbane, Læs det igen så du kan kritisere det i detaljer.

Og en højhastighedsbane fra Kalundborg til Lejre er allerede blevet undersøgt, og den er ikke samfundsøkonomisk rentabel.

Kilde?

Jeg kan ikke se hvordan din plan på nogen måde skulle være bedre end bare at bygge en Kalundborg-Lejre (eller Kalundborg-Tølløse) bane.

Nå, men så læs ovenstående.

Medmindre man bor i Svinninge og gerne vil have direkte tog til København, selvfølgelig.

Næh, det gør jeg ikke, hvs det er det du antyder. Det vil samtidig, hvis lokaltog den vej går Kbh - Roskilde - Tølløse - Holbæk - Svinninge - Kalundborg - Samsø - Odder - Aarhus sørge for at Odsherred får hurtigere forbindelse til Jylland.

Kattegat hvornår?

af anho, 8/1 2022, 21:19 (839 dage siden) @ tgsen

Du kan ikke bare skrive et halvt formuleret forslag og så håbe at folk læser dine tanker for at forstå resten. Du sagde netop ingenting om hvad der skal ske med de eksisterende stationer på Nordvestbanen.

Nordvestbanen har ekstremt mange skarpe sving. Hvis du ønsker at banke hastigheden tilpas højt op til at det kan komme i nærheden af en Fjenneslev-løsning, så skal du køre med i hvert fald 250 km/t. Dette kræver en kurveradius på 2,5 km. Det betyder at man skal udrette kurver følgende steder:

  • Vest for Holbæk
  • Umiddelbart syd for Regstrup (kræver omlægning inde i selve Regstrup by og dermed følgende ekspropriation)
  • Vest for Knabstrup (kræver ekspropriation af mange huse)
  • Igennem Mørkøv, kræver meget ekspropriation
  • Hele strækningen mellem Jyderup og Svebølle skal ombygges, intet tracé kan genbruges
  • Næsten hele strækningen mellem Svebølle og Værslev skal ombygges

Der er ingen delstrækninger hvor man kan genbruge mere end halvdelen af strækningen, og minimum to delstrækninger hvor man intet kan genbruge. Den mængde spor man kan genbruge skal stadig fordobles, og al ballasten samt alle sveller skal udskiftes til noget der kan klare højere hastigheder.

Hvis jeg forstår dig ret, skal der udover de arbejder jeg allerede har beskrevet ovenfor, også bygges ny elektrisk lokalbane mellem Svinninge og Værslev, samt en højhastighedsbane fra et sted vest for Holbæk som så har udgreningspunkt fra enten omkring Lejre, eller et sted mellem Tølløse og Vipperød. Denne kan senere forlænges til København-Ringsted banen.

Tillad mig at gentage mig selv: Nordvestbanen har mange skarpe kurver og kan ikke genbruges til en højhastighedsbane i nogen nævneværdig udstrækning. Og ja - jeg målte rent faktisk alle kurveradierne efter på et kort.

Dit forslag går på at køre stoptog København-Aarhus via Svinninge, hurtigtog via en opgraderet Nordvestbane, og også lokaltog København-Kalundborg via den opgraderede Nordvestbane. Det betyder at man formentlig bliver nødt til at have overhalingsspor på i hvert fald visse af stationerne på den opgraderede Nordvestbane, hvilket udvider behovet for ekspropriation. Derudover betyder det at hvis man vil køre disse systemer med en frekvens der giver mening for de togrejsende, så bliver der lagt et enormt pres på den allerede overbelastede Vestbane, med mindre man forlænger banen helt til Ny Ringstedbane.

Igen må jeg altså bare konkludere at dit projekt er generelt ringere end en fuldt nybygget Lejre-tilslutning, eftersom man alligevel bliver nødt til at nybygge 75 % eller mere af Nordvestbanen og bruge mange penge på at opgradere resten OG bruge penge på Svinninge-forbindelsen i dit forslag, og dertil også ombygge alle stationerne. Dette sparer man ved en nybygget Lejre-Kalundborg forbindelse. Men Lejre-Kalundborg forbindelsen er en del af de officielle undersøgelser, og som Ingeniøren skriver, er denne generelt ringere end Fjenneslev-løsningen (jeg huskede forkert - den siger ikke at Lejre-forbindelsen ikke er rentabel, blot at den er mindre rentabel end Fjenneslev-forbindelsen). Samme artikel forklarer også at selv hvis man ikke vælger at hastighedsopgradere Nordvestbanen men kun udbygger til dobbeltspor, så vil det stadig være et yderst besværligt foretagende grundet det dårlige terræn og de byer som banen kører igennem. Link: https://ing.dk/artikel/kattegat-linjefoering-lagt-frem-kraever-ny-jernbane-gennem-halve...

Prismæssigt ligger en ny bane til Lejre på 9 milliarder, ny bane til Fjenneslev på 8,1 milliarder og opgradering af Nordvestbanen på 7,4 milliarder - men denne opgradering er kun til dobbeltsporing, så der er ingen eller kun meget marginal hastighedsopgradering, og ingen Svinninge-forbindelse. Dit forslag er derfor formentlig væsentligt dyrere end Fjenneslev-forbindelsen. Dertil kommer at både Lejre-forbindelsen og opgraderingsløsningen vil lægge stort pres på Vestbanen. Dit forslag vil blive væsentligt dyrere end opgraderingsløsningen og formentlig også dyrere end den nybyggede Lejre-forbindelse (grundet nødvendigheden at at opgradere stationer), og den eneste egentlige fordel frem for Lejre-løsningen bliver bedre betjening af Odsherred. Og Lejre-løsningen er ringere end Fjenneslev-løsningen.

Endeligt så kan man altid også bygge et relativt billigt shunt vest om Ringsted for at få tog fra Fjenneslev-forbindelsen direkte ned på Sydbanen, for på den måde at give direkte tog Aarhus-Hamborg. Så behøver man ikke at bruge Ringsted som skiftestation, hvis en Køge-Vordingborg bane engang skulle blive bygget.

Kattegat hvornår?

af tgsen, 9/1 2022, 12:17 (838 dage siden) @ anho

Du kan ikke bare skrive et halvt formuleret forslag og så håbe at folk læser dine tanker for at forstå resten. Du sagde netop ingenting om hvad der skal ske med de eksisterende stationer på Nordvestbanen.

Nordvestbanen har ekstremt mange skarpe sving. Hvis du ønsker at banke hastigheden tilpas højt op til at det kan komme i nærheden af en Fjenneslev-løsning, så skal du køre med i hvert fald 250 km/t. Dette kræver en kurveradius på 2,5 km. Det betyder at man skal udrette kurver følgende steder:

  • Vest for Holbæk
  • Umiddelbart syd for Regstrup (kræver omlægning inde i selve Regstrup by og dermed følgende ekspropriation)
  • Vest for Knabstrup (kræver ekspropriation af mange huse)
  • Igennem Mørkøv, kræver meget ekspropriation
  • Hele strækningen mellem Jyderup og Svebølle skal ombygges, intet tracé kan genbruges
  • Næsten hele strækningen mellem Svebølle og Værslev skal ombygges

Der er ingen delstrækninger hvor man kan genbruge mere end halvdelen af strækningen, og minimum to delstrækninger hvor man intet kan genbruge. Den mængde spor man kan genbruge skal stadig fordobles, og al ballasten samt alle sveller skal udskiftes til noget der kan klare højere hastigheder.


Hvis jeg forstår dig ret, skal der udover de arbejder jeg allerede har beskrevet ovenfor, også bygges ny elektrisk lokalbane mellem Svinninge og Værslev, samt en højhastighedsbane fra et sted vest for Holbæk som så har udgreningspunkt fra enten omkring Lejre, eller et sted mellem Tølløse og Vipperød. Denne kan senere forlænges til København-Ringsted banen.

Tillad mig at gentage mig selv: Nordvestbanen har mange skarpe kurver og kan ikke genbruges til en højhastighedsbane i nogen nævneværdig udstrækning. Og ja - jeg målte rent faktisk alle kurveradierne efter på et kort.

Dit forslag går på at køre stoptog København-Aarhus via Svinninge, hurtigtog via en opgraderet Nordvestbane, og også lokaltog København-Kalundborg via den opgraderede Nordvestbane. Det betyder at man formentlig bliver nødt til at have overhalingsspor på i hvert fald visse af stationerne på den opgraderede Nordvestbane, hvilket udvider behovet for ekspropriation. Derudover betyder det at hvis man vil køre disse systemer med en frekvens der giver mening for de togrejsende, så bliver der lagt et enormt pres på den allerede overbelastede Vestbane, med mindre man forlænger banen helt til Ny Ringstedbane.

Igen må jeg altså bare konkludere at dit projekt er generelt ringere end en fuldt nybygget Lejre-tilslutning, eftersom man alligevel bliver nødt til at nybygge 75 % eller mere af Nordvestbanen og bruge mange penge på at opgradere resten OG bruge penge på Svinninge-forbindelsen i dit forslag, og dertil også ombygge alle stationerne. Dette sparer man ved en nybygget Lejre-Kalundborg forbindelse. Men Lejre-Kalundborg forbindelsen er en del af de officielle undersøgelser, og som Ingeniøren skriver, er denne generelt ringere end Fjenneslev-løsningen (jeg huskede forkert - den siger ikke at Lejre-forbindelsen ikke er rentabel, blot at den er mindre rentabel end Fjenneslev-forbindelsen). Samme artikel forklarer også at selv hvis man ikke vælger at hastighedsopgradere Nordvestbanen men kun udbygger til dobbeltspor, så vil det stadig være et yderst besværligt foretagende grundet det dårlige terræn og de byer som banen kører igennem. Link: https://ing.dk/artikel/kattegat-linjefoering-lagt-frem-kraever-ny-jernbane-gennem-halve...

Prismæssigt ligger en ny bane til Lejre på 9 milliarder, ny bane til Fjenneslev på 8,1 milliarder og opgradering af Nordvestbanen på 7,4 milliarder - men denne opgradering er kun til dobbeltsporing, så der er ingen eller kun meget marginal hastighedsopgradering, og ingen Svinninge-forbindelse. Dit forslag er derfor formentlig væsentligt dyrere end Fjenneslev-forbindelsen. Dertil kommer at både Lejre-forbindelsen og opgraderingsløsningen vil lægge stort pres på Vestbanen. Dit forslag vil blive væsentligt dyrere end opgraderingsløsningen og formentlig også dyrere end den nybyggede Lejre-forbindelse (grundet nødvendigheden at at opgradere stationer), og den eneste egentlige fordel frem for Lejre-løsningen bliver bedre betjening af Odsherred. Og Lejre-løsningen er ringere end Fjenneslev-løsningen.

Endeligt så kan man altid også bygge et relativt billigt shunt vest om Ringsted for at få tog fra Fjenneslev-forbindelsen direkte ned på Sydbanen, for på den måde at give direkte tog Aarhus-Hamborg. Så behøver man ikke at bruge Ringsted som skiftestation, hvis en Køge-Vordingborg bane engang skulle blive bygget.

Helt generelt: En løsning med et generelt skiftepunkt, Ringsted, vil blive undermineret af direkte linjer: Først Køge - Falster, derefter Værslev - Lejre - Ny bane (Kbh - Aarhus via Ringsted er en betydelig omvej, og hvad med sporplanen?) og derefter Værslev - Slagelse - Næstved (eftersom den er billig i anlæg). Det er der jeg ser udviklingen gå rent opinionsmæssigt/politisk.
Iøvrigt forestillede jeg mig at de små stationer skulle nedlægges (udover Svinninge). Altså kun to linjer: Enkeltsporet Kbh - Roskilde - Tølløse - Holbæk - Svinninge - Kalundborg - Samsø - Odder - Aarhus og dobbeltsporet (Ny bane -) ved Lejre - ad ombygget NVbane - Aarhus/Skanderborg/Horsens og videre.

Kattegat hvornår?

af ThomasTT, 8/1 2022, 15:50 (839 dage siden) @ anho

En ny bane som du foreslår - lad os sige den udfletter hvor Vejlegårdsvej krydser Ny Bane Ringsted - vil være 78 km i fugleflugtslinje.

Din bane kan ikke følge motorvejen til Roskilde, fordi motorvejen har alt for skarpe kurver. Et tog vil ikke kunne komme tilnærmelsesvist tæt på 300 km/t hvis banen skal følge motorvejen, og hvis man laver en bane der er mere lige men ellers følger motorvejen, bliver store mængder ekspropriation nødvendigt.

Din påtænkte bane kan først støde til motorvejen ved Roskilde, men bliver meget hurtigt nødt til at fravige den igen, grundet den nødvendige kurveradius på 4 km for at køre med 300 km/t. Banen kan ikke føres direkte til Holbæk station på grund af Inderbredning og Holbæk Fjord, så i stedet må man bygge et forbindelsesspor fra din bane til Nordvestbanen der hvor de krydser - og i interesse af at vælge en så direkte linjeføring mod Kalundborg som muligt, vil dette ske syd for Vipperød. Togene der skal standse i Holbæk kan så køre tilbage på din bane umiddelbart vest for Regstrup. Tog der standser i Holbæk skal således køre en betydelig strækning på både langsommere dobbeltsporet bane, og også på enkeltsporet bane.

Vest for Holbæk bugter motorvejen sig ikke lige så meget, men det bliver alligevel nødvendigt at føre banen uden om Jyderup, så det vil ikke give særligt meget at følge motorvejen på denne strækning heller.

Målt fra samme startpunkt (Vejlegårdsvej) er der 97 kilometer til Kalundborg via Køge, Ringsted og Fjenneslev. Din bane kan nok godt give en hurtigere køretur, og et stop i Holbæk er heller ikke en dårlig ide - men jeg tvivler meget stærkt på om det er den øgede anlægsudgift værd! Og man bliver under alle omstændigheder nødt til at droppe ideen om at følge motorvejen i det meste af banens længde, hvis man ønsker at køre med 300 km/t.

Desuden er jeg ikke sikker på hvordan dette projekt vil langtidssikre kapaciteten omkring København H. Alle togene skal jo stadig ind fra tre baner, og for nuværende er det banegården der har kapacitetsproblemer, ikke banerne der fører op til den (selvom vestbanen står til at nå fuld kapacitetsudnyttelse inden for 10 år).

Mht kapacitet antager jeg, at der vil være en markant forbedring med tilslutning så langt inde mod Ny Ellebjerg, at hastigheden er meget lav og der derfor vil være plads til mange flere tog. Ideelt set så jeg da gerne en tunnel helt ind til kbh.

Selvfølgelig kan en bane ikke klistres på en motorvej, men den kan stadig følge motorvejen i en accepteret korridor. Det gør baner mindre ødelæggende, og det mindsker formentlig omfanget af protester betydeligt. Det er jo sådan man gør både på vestfyn og med banen til Silkeborg over Galten v Aarhus.

Den her bane vil være mere lige og måske spare 20-30 km. Det betyder, at man kommer hurtigere frem med 200-250 km/t end med 250-300 ad omvejen. Det er i sig selv en stor besparelse både i anlæg, drift, materiel osv og kvalitet af rejsen.

Banen skal selvølgelig ikke omkring Holbæk, men hurtige tog fra Holbæk ( og længere nordfra) kan bruge den ind mod København, ligesom andre tog fra vestsjælland. Hurtige tog til Kalundborg kunne også bruge den uden at skulle omkring Holbæk.

Er mit forslag dyrere? Måske. men til gengæld løser det også flere fremtidige problemer. DEt er sådan set pointen

Kattegat hvornår?

af anho, 8/1 2022, 20:25 (839 dage siden) @ ThomasTT

Jeg tror du bliver slemt skuffet hvis du regner med at banen kan følge motorvejen i "en acceptabel korridor". Ved 200 km/t skal man have en kurveradius på omkring 2 km, og indtil Roskilde - og også en del steder længere mod vest - har motorvejen kurver med en kurveradius der er helt ned på 1 km, samtidig med at motorvejen bevæger sig direkte igennem beboede områder, hvor der ikke er plads til at afvige fra motorvejens forløb. Vest for Roskilde bliver det en del lettere, fordi der her er bedre plads til at fravige motorvejens forløb - men man bliver stadig nødt til at fravige den i ganske stor grad, især fordi motorvejen passerer direkte igennem opbyggede områder flere steder.

Ydermere, så er det kun marginalt dyrere at bygge en bane til 320 km/t end at bygge den til 250 km/t, på en pr-kilometer basis. At bygge en helt ny bane på omkring 80 kilometer kontra en helt ny bane på 44 kilometer er en meget stor forskel i anlægsudgift, og hastigheden ændrer ikke meget på prisen når man bygger på fladt land.

Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.

Hvad angår tilslutningen, så er det først muligt at lave afgreningen omkring 8 km vest for Ny Ellebjerg, da der ellers er bebyggelse i vejen. Her kører togene allerede med 200 km/t, men eftersom din bane bliver nødt til at tage et meget skarpt sving for at komme op til motorvejen mod Roskilde og Holbæk, så er togene nødt til at bremse ned allerede på den eksisterende strækning, hvilket vil reducere kapaciteten. Og under alle omstændigheder står Ny Bane ikke til at ramme et kapacitetsloft lige foreløbigt - det er Vestbanen og København H hvor kapaciteten mangler.

For mig at se er det en bedre løsning at lave en Fjenneslev-tilkobling og så anlægge et femte spor mellem Hvidovre Fjern og Roskilde for at løse kapacitetsproblemet der. En Fjenneslev-bane på 300 km/t kan gøres billigere og give en lige så hurtig (eller hurtigere) rejse som en 200-250 km/t bane helt fra afgreningspunktet ved Vejlegårdsvej (og nej, man kan ikke flytte afgreningspunktet længere mod øst uden at bygge dyre og lange tunneler). Dertil kommer at tilkoblingen via Fjenneslev kan forbindes til Sydbanen via en relativt billig shunt vest om Ringsted, og derfor kan give direkte hurtigtog Aarhus-Hamborg.

Kattegat hvornår?

af ThomasTT, 9/1 2022, 01:53 (838 dage siden) @ anho

Jeg tror du bliver slemt skuffet hvis du regner med at banen kan følge motorvejen i "en acceptabel korridor". Ved 200 km/t skal man have en kurveradius på omkring 2 km, og indtil Roskilde - og også en del steder længere mod vest - har motorvejen kurver med en kurveradius der er helt ned på 1 km, samtidig med at motorvejen bevæger sig direkte igennem beboede områder, hvor der ikke er plads til at afvige fra motorvejens forløb. Vest for Roskilde bliver det en del lettere, fordi der her er bedre plads til at fravige motorvejens forløb - men man bliver stadig nødt til at fravige den i ganske stor grad, især fordi motorvejen passerer direkte igennem opbyggede områder flere steder.

Ydermere, så er det kun marginalt dyrere at bygge en bane til 320 km/t end at bygge den til 250 km/t, på en pr-kilometer basis. At bygge en helt ny bane på omkring 80 kilometer kontra en helt ny bane på 44 kilometer er en meget stor forskel i anlægsudgift, og hastigheden ændrer ikke meget på prisen når man bygger på fladt land.

Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.

Hvad angår tilslutningen, så er det først muligt at lave afgreningen omkring 8 km vest for Ny Ellebjerg, da der ellers er bebyggelse i vejen. Her kører togene allerede med 200 km/t, men eftersom din bane bliver nødt til at tage et meget skarpt sving for at komme op til motorvejen mod Roskilde og Holbæk, så er togene nødt til at bremse ned allerede på den eksisterende strækning, hvilket vil reducere kapaciteten. Og under alle omstændigheder står Ny Bane ikke til at ramme et kapacitetsloft lige foreløbigt - det er Vestbanen og København H hvor kapaciteten mangler.

For mig at se er det en bedre løsning at lave en Fjenneslev-tilkobling og så anlægge et femte spor mellem Hvidovre Fjern og Roskilde for at løse kapacitetsproblemet der. En Fjenneslev-bane på 300 km/t kan gøres billigere og give en lige så hurtig (eller hurtigere) rejse som en 200-250 km/t bane helt fra afgreningspunktet ved Vejlegårdsvej (og nej, man kan ikke flytte afgreningspunktet længere mod øst uden at bygge dyre og lange tunneler). Dertil kommer at tilkoblingen via Fjenneslev kan forbindes til Sydbanen via en relativt billig shunt vest om Ringsted, og derfor kan give direkte hurtigtog Aarhus-Hamborg.

Jeg forstår ikke det her Aarhus-Hamburg. Det virker komplet meningsløst. efterspørgslen er yderst begrænset, og det bliver en ekstremt dyr tur, når der både skal køres en stor omvej og betales for helt unødvendig brug af to gigantiske broer/tunneller, hvor man samtidig er med til at ødelægge kapaciteten. Jeg er nok påvirket af erfaringer med situationen i England, hvor alt med togdrift handler om kapacitet, og der netop derfor er villighed til at investere store summer. Kun en stor kapacitet muliggør passagervækst, og er der først passagervækst kommer investeringerne.

Mht motorveje, tror jeg, du misforstår hvad jeg mener med en transportkorridor. Det ses jo på vestfyn. Den bane mødte meget få protester. Havde man i stedet valgt den lange bro Bogense Juelsminde, ville man utvivlsomt være blevet begravet i protester mod banerne på land på begge sider. Det tror jeg også man bliver med en hurtig bane kalundborg-Ringsted på tværs af alting. Det er så ikke rigtigt, at hastigheden ikke har betydning for prisen for nyanlæg. Du skriver det jo selv med kurverne ved motorveje. Jo højere hastighed, jo mindre mulighed for at dreje banen uden om forhindringer. Det afhænger af forholdene om det vil være dyrere. Hertil kommer afskærmning mv, når der skal køres ekstreme hastigheder.

5. spor løsningen kan være fin men ville vist medføre enorme forhindringer i årevis under konstruktionen. Det koster også penge. En helt ny bane helt ind til Kbh vil have en enorm positiv for al togdrift i Danmark - og netop derfor gøre kattegat til et mindre snævert projekt - og give plads til stor vækst i årtier frem. En højashatighedsbane fra kalundborg til Ringsted er derimod det modsatte, et meget snævert projekt.

Kattegat hvornår?

af anho, 9/1 2022, 03:18 (838 dage siden) @ ThomasTT

Ah ja, jeg fik vist blandet to forskellige diskussioner sammen, derfor kommentaren om Aarhus-Hamborg muligheden.

Jeg kan i og for sig godt se din pointe med at der er andre muligheder der giver bedre plads til langsigtet udvikling. Men samtidig tror jeg at det er meget usandsynligt at man kan afsætte penge til en bane der grener af fra Ny Ellebjerg allerede nu - det bliver bare virkelig virkelig dyrt, og man kan ikke bare starte med at bygge forbindelsen til Lejre og så opgradere senere heller, for det giver heller ikke tilstrækkeligt med kapacitet. For at en Ny Ellebjerg-forbindelse kan lade sig gøre skal man allerede grave et betydeligt stræk ned i tunneller... og så kunne man lige så godt gå hele vejen og føre den ind til København H i stedet, med nye underjordiske perroner. Under alle omstændigheder bliver det meget, meget dyrt.

Hvis man vælger at undlade at køre godstog på Ny Bane, så kan man køre... omkring 13-14 plantog i timen på en højhastighedsbane. Dette er allerede set med Tokaido Shinkansen i Japan, hvor der i Tokyo-området også kører nogle materieltog ud over plantogene på de samme to spor. DSB forventer at køre 9 tog i timen ad Ny Bane i 2030. Så er spørgsmålet hvor mange tog Kattegat vil kræve? Bliver det to tog i timen? Fire tog? Hvor mange vil køre på Vestbanen og hvor mange på Ny Bane? På sigt vil to tog i timen nok være for lidt. Og hvis der skal til at køre andre selskaber i fri trafik... så ender man jo med at både Ny Bane og Vestbanen er ved at være fyldt op.

Men spørgsmålet er hvad der er den bedste måde at afhjælpe det på? Skal man bygge en ny bane ud af København til at fjerne godstogene og give mere kapacitet på eksisterende baner? Eller er det rent faktisk en bedre idé at bygge en ny højhastighedsbane helt inde fra midten af København til passagerer? Under alle omstændigheder tror jeg ikke at man bør lade en sådan ny bane følge motorvejen mellem København og Roskilde, da motorvejen her går direkte igennem eksempelvis Hedehusene, hvor der slet ikke er plads til at bygge bane langs motorvejen. Med en sydligere linjeføring (syd om Taastrup og Vindinge, nord om Tune) rammer man ind i færre bebyggede områder, og kan have en meget bredere kurveradius med dertil hørende højere hastighed for en ikke specielt meget højere pris (og måske faktisk en lavere pris fordi der kræves mindre ekspropriation). Men igen... et sådant projekt ville i bedste fald kræve 9 kilometer dobbeltsporet tunnel (hvis man vil helt til København H), og vil stadig kræve en enorm udbygning af København H oveni.

Kattegat hvornår?

af KKLD, 9/1 2022, 10:14 (838 dage siden) @ anho

Ah ja, jeg fik vist blandet to forskellige diskussioner sammen, derfor kommentaren om Aarhus-Hamborg muligheden.

Jeg kan i og for sig godt se din pointe med at der er andre muligheder der giver bedre plads til langsigtet udvikling. Men samtidig tror jeg at det er meget usandsynligt at man kan afsætte penge til en bane der grener af fra Ny Ellebjerg allerede nu - det bliver bare virkelig virkelig dyrt, og man kan ikke bare starte med at bygge forbindelsen til Lejre og så opgradere senere heller, for det giver heller ikke tilstrækkeligt med kapacitet. For at en Ny Ellebjerg-forbindelse kan lade sig gøre skal man allerede grave et betydeligt stræk ned i tunneller... og så kunne man lige så godt gå hele vejen og føre den ind til København H i stedet, med nye underjordiske perroner. Under alle omstændigheder bliver det meget, meget dyrt.

Hvis man vælger at undlade at køre godstog på Ny Bane, så kan man køre... omkring 13-14 plantog i timen på en højhastighedsbane. Dette er allerede set med Tokaido Shinkansen i Japan, hvor der i Tokyo-området også kører nogle materieltog ud over plantogene på de samme to spor. DSB forventer at køre 9 tog i timen ad Ny Bane i 2030. Så er spørgsmålet hvor mange tog Kattegat vil kræve? Bliver det to tog i timen? Fire tog? Hvor mange vil køre på Vestbanen og hvor mange på Ny Bane? På sigt vil to tog i timen nok være for lidt. Og hvis der skal til at køre andre selskaber i fri trafik... så ender man jo med at både Ny Bane og Vestbanen er ved at være fyldt op.

Men spørgsmålet er hvad der er den bedste måde at afhjælpe det på? Skal man bygge en ny bane ud af København til at fjerne godstogene og give mere kapacitet på eksisterende baner? Eller er det rent faktisk en bedre idé at bygge en ny højhastighedsbane helt inde fra midten af København til passagerer? Under alle omstændigheder tror jeg ikke at man bør lade en sådan ny bane følge motorvejen mellem København og Roskilde, da motorvejen her går direkte igennem eksempelvis Hedehusene, hvor der slet ikke er plads til at bygge bane langs motorvejen. Med en sydligere linjeføring (syd om Taastrup og Vindinge, nord om Tune) rammer man ind i færre bebyggede områder, og kan have en meget bredere kurveradius med dertil hørende højere hastighed for en ikke specielt meget højere pris (og måske faktisk en lavere pris fordi der kræves mindre ekspropriation). Men igen... et sådant projekt ville i bedste fald kræve 9 kilometer dobbeltsporet tunnel (hvis man vil helt til København H), og vil stadig kræve en enorm udbygning af København H oveni.

Kunne man ikke lave en tunnel noget af strækningen i stedet for at skulle ekspropriere? Der er ikke rigtig nogen der i denne tråd har talt om det, og jeg går ud fra at det er fordi det er alt for dyrt. Men der er mange steder sydpå hvor der er lange tunneller gennem bjerge - så en almindelig tunnel gennem relativt blødere dansk jord burde ikke være mega dyrt og besværligt set i det perspektiv?

Kattegat hvornår?

af Frank Poulsen, 9/1 2022, 11:07 (838 dage siden) @ KKLD


Kunne man ikke lave en tunnel noget af strækningen i stedet for at skulle ekspropriere? Der er ikke rigtig nogen der i denne tråd har talt om det, og jeg går ud fra at det er fordi det er alt for dyrt. Men der er mange steder sydpå hvor der er lange tunneller gennem bjerge - så en almindelig tunnel gennem relativt blødere dansk jord burde ikke være mega dyrt og besværligt set i det perspektiv?

Uden jeg er ekspert på området på nogen måde... Så tænker jeg at det faktisk kan være dyrere at lave tunnel gennem blød jord, end gennem et bjerg der er hårdt...

Blød jord skal understøttes, graves dybere, og alt mulig... Et hårdt bjerg borer man bare lige igennem og bjerget giver måske ikke engang efter... Du kan jo sagtens bore igennem et træ og så har du et fint hul... Men bore igennem blød jord falder det sammen med det samme...

Men om det gør det dyrere at lave tunnel i blød jord... Pas. Men var bare min umiddelbare tanke.

Kattegat hvornår?

af ThomasTT, 9/1 2022, 18:19 (838 dage siden) @ anho

Ah ja, jeg fik vist blandet to forskellige diskussioner sammen, derfor kommentaren om Aarhus-Hamborg muligheden.

Jeg kan i og for sig godt se din pointe med at der er andre muligheder der giver bedre plads til langsigtet udvikling. Men samtidig tror jeg at det er meget usandsynligt at man kan afsætte penge til en bane der grener af fra Ny Ellebjerg allerede nu - det bliver bare virkelig virkelig dyrt, og man kan ikke bare starte med at bygge forbindelsen til Lejre og så opgradere senere heller, for det giver heller ikke tilstrækkeligt med kapacitet. For at en Ny Ellebjerg-forbindelse kan lade sig gøre skal man allerede grave et betydeligt stræk ned i tunneller... og så kunne man lige så godt gå hele vejen og føre den ind til København H i stedet, med nye underjordiske perroner. Under alle omstændigheder bliver det meget, meget dyrt.

Hvis man vælger at undlade at køre godstog på Ny Bane, så kan man køre... omkring 13-14 plantog i timen på en højhastighedsbane. Dette er allerede set med Tokaido Shinkansen i Japan, hvor der i Tokyo-området også kører nogle materieltog ud over plantogene på de samme to spor. DSB forventer at køre 9 tog i timen ad Ny Bane i 2030. Så er spørgsmålet hvor mange tog Kattegat vil kræve? Bliver det to tog i timen? Fire tog? Hvor mange vil køre på Vestbanen og hvor mange på Ny Bane? På sigt vil to tog i timen nok være for lidt. Og hvis der skal til at køre andre selskaber i fri trafik... så ender man jo med at både Ny Bane og Vestbanen er ved at være fyldt op.

Men spørgsmålet er hvad der er den bedste måde at afhjælpe det på? Skal man bygge en ny bane ud af København til at fjerne godstogene og give mere kapacitet på eksisterende baner? Eller er det rent faktisk en bedre idé at bygge en ny højhastighedsbane helt inde fra midten af København til passagerer? Under alle omstændigheder tror jeg ikke at man bør lade en sådan ny bane følge motorvejen mellem København og Roskilde, da motorvejen her går direkte igennem eksempelvis Hedehusene, hvor der slet ikke er plads til at bygge bane langs motorvejen. Med en sydligere linjeføring (syd om Taastrup og Vindinge, nord om Tune) rammer man ind i færre bebyggede områder, og kan have en meget bredere kurveradius med dertil hørende højere hastighed for en ikke specielt meget højere pris (og måske faktisk en lavere pris fordi der kræves mindre ekspropriation). Men igen... et sådant projekt ville i bedste fald kræve 9 kilometer dobbeltsporet tunnel (hvis man vil helt til København H), og vil stadig kræve en enorm udbygning af København H oveni.

Jeg tror ikke en evt ny bane skulle ind til Kbh H. Det vil både blive dyrt og voldsomt forstyrrende i mange år med byggeri der, og en sådan bane giver alligvel kun mening ifm ambitioner om en så stor stigning i passagertal, at københavn er blevet stor nok til alternativer, hvad enten det er ny-ellebjerg eller noget andet.

JEg er helt med på, at det vil blive meget dyrt med en bane helt ind i lange tunneller. Til gengæld er det særdeles fremtidssikret, medmindre man slet ikke tror på banen. Det er altid adgangen til de store byer, der er det helt store problem. Omvendt vil en højhastighedsbane på tværs af sjælland kun have et meget snævert formål og være helt ligegyldigt for langt de fleste togrejsende, og i øvrigt ikke nødvendigvis være så meget billigere.

I UK har man gang i et ekstremt dyrt højhaatighedsprojekt, der netop er fokuseret på kapacitet. Det er den eneste grund til, at det kan gennemføres. Det skulle blive det første egentlige metro-agtige højhastighedstog, hvor 400 meter lange tog med hver 1100 passagerer vil køre så tæt som muligt med 360 km/t på strækningen. Men den er så også netop ind til London, og det giver plads til mange flere tog på andre strækninger, at få de hurtigste væk derfra. De fleste af dem, der får store fordele af det, vil slet ikke bruge det.

Kattegat hvornår?

af tgsen, 9/1 2022, 12:29 (838 dage siden) @ ThomasTT

Jeg forstår ikke det her Aarhus-Hamburg. Det virker komplet meningsløst. efterspørgslen er yderst begrænset, og det bliver en ekstremt dyr tur, når der både skal køres en stor omvej og betales for helt unødvendig brug af to gigantiske broer/tunneller, hvor man samtidig er med til at ødelægge kapaciteten. Jeg er nok påvirket af erfaringer med situationen i England, hvor alt med togdrift handler om kapacitet, og der netop derfor er villighed til at investere store summer. Kun en stor kapacitet muliggør passagervækst, og er der først passagervækst kommer investeringerne.

Der vil jeg henvise til 1) mit forslag om en sidetunnel til Samsø - Jylland forbindelsen, en forbindelse fra Endelave til Fyn og 2) mit forslag om en forbindelse Fyn - Als. Det giver en hh - forbindelse Aarhus - via Endelave - Odense - via Sønderborg - via ny shunt Sønderborgbanen - Padborg - Flensburg etc. Dvs forbindelse for både Aarhus og Odense til Hamburg udenom det bulede Østjylland.

Kattegat hvornår?

af TWB, 9/1 2022, 14:42 (838 dage siden) @ tgsen

Jeg forstår ikke det her Aarhus-Hamburg. Det virker komplet meningsløst. efterspørgslen er yderst begrænset, og det bliver en ekstremt dyr tur, når der både skal køres en stor omvej og betales for helt unødvendig brug af to gigantiske broer/tunneller, hvor man samtidig er med til at ødelægge kapaciteten. Jeg er nok påvirket af erfaringer med situationen i England, hvor alt med togdrift handler om kapacitet, og der netop derfor er villighed til at investere store summer. Kun en stor kapacitet muliggør passagervækst, og er der først passagervækst kommer investeringerne.


Der vil jeg henvise til 1) mit forslag om en sidetunnel til Samsø - Jylland forbindelsen, en forbindelse fra Endelave til Fyn og 2) mit forslag om en forbindelse Fyn - Als. Det giver en hh - forbindelse Aarhus - via Endelave - Odense - via Sønderborg - via ny shunt Sønderborgbanen - Padborg - Flensburg etc. Dvs forbindelse for både Aarhus og Odense til Hamburg udenom det bulede Østjylland.

Har du en ide om hvad det vil koste og hvor mange ekstra rejsende det vil betyde?

Umiddelbart vil en jernbanen over Kattegat og med tilhørende landanlæg på især Sjælland medføre udgifter på min. 100 mia.
Det antages at der vil komme 5.000 måske 10.00 ekstra rejsende pr dag.
Det vil tage år at få betalt en sådan forbindelse og klimamæssigt giver det ikke meget mening.
Timemodellen med de alligevel nødvendige forbedringer med ny forbindelse over Lillebælt og Vejle Fjord samt udretning af jernbanen på Vestsjælland og i det østjyske vil kunne laves for samme beløb og give markante bedre rejsetider.
Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Kattegat hvornår?

af tgsen, 9/1 2022, 15:01 (838 dage siden) @ TWB

Jeg forstår ikke det her Aarhus-Hamburg. Det virker komplet meningsløst. efterspørgslen er yderst begrænset, og det bliver en ekstremt dyr tur, når der både skal køres en stor omvej og betales for helt unødvendig brug af to gigantiske broer/tunneller, hvor man samtidig er med til at ødelægge kapaciteten. Jeg er nok påvirket af erfaringer med situationen i England, hvor alt med togdrift handler om kapacitet, og der netop derfor er villighed til at investere store summer. Kun en stor kapacitet muliggør passagervækst, og er der først passagervækst kommer investeringerne.


Der vil jeg henvise til 1) mit forslag om en sidetunnel til Samsø - Jylland forbindelsen, en forbindelse fra Endelave til Fyn og 2) mit forslag om en forbindelse Fyn - Als. Det giver en hh - forbindelse Aarhus - via Endelave - Odense - via Sønderborg - via ny shunt Sønderborgbanen - Padborg - Flensburg etc. Dvs forbindelse for både Aarhus og Odense til Hamburg udenom det bulede Østjylland.


Har du en ide om hvad det vil koste og hvor mange ekstra rejsende det vil betyde?

Umiddelbart vil en jernbanen over Kattegat og med tilhørende landanlæg på især Sjælland medføre udgifter på min. 100 mia.

Sikkert. Jeg går ud fra den vil blive bygget, det siger opinionsmæssige og politiske tegn i sol og måne mig. Nu gælder det bare at få folk til at indse nødvendigheden af en sideforbindelse. Endelave - Fyn til hh-tog Odense - Aarhus.

Det antages at der vil komme 5.000 måske 10.00 ekstra rejsende pr dag.
Det vil tage år at få betalt en sådan forbindelse og klimamæssigt giver det ikke meget mening.

Tydeligvis regner du med betalingsforbindelser. Jeg ser hellere på total samfundsgevinst.

Timemodellen med de alligevel nødvendige forbedringer med ny forbindelse over Lillebælt og Vejle Fjord samt udretning af jernbanen på Vestsjælland og i det østjyske vil kunne laves for samme beløb og give markante bedre rejsetider.

Ny forbindelser over Lillebælt og Vejle Fjord er ikke nødvendige efter en Samsøforbindelse og en Fyn - Als forbindelse.

Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

Det hvaffornoget? Men det gør de sikkert hvis der ikke er ordentlig jernbane til Aalborg.

Kattegat hvornår?

af TWB, 9/1 2022, 15:15 (838 dage siden) @ tgsen

Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

Det hvaffornoget? Men det gør de sikkert hvis der ikke er ordentlig jernbane til Aalborg.

Med fly fra Aalborg centrum til Rådhuspladsen kan det gøres under 2 timer og aktuelt billigere end med tog.
Selv med en Kattegatforbindelse vil det tage længere tid og givet være dyrere.
Så glem Aalborg!

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Kattegat hvornår?

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 9/1 2022, 15:41 (838 dage siden) @ TWB

Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

Det hvaffornoget? Men det gør de sikkert hvis der ikke er ordentlig jernbane til Aalborg.


Med fly fra Aalborg centrum til Rådhuspladsen kan det gøres under 2 timer og aktuelt billigere end med tog.
Selv med en Kattegatforbindelse vil det tage længere tid og givet være dyrere.
Så glem Aalborg!

Ifølge rejseplanen tager det i dag 2:34 at komme fra Nytorv i Aalborg (centrum) til Rådhuspladsen i København.. kan det virkeligt ikke gøres bedre med tog?[image]

Kattegat hvornår?

af TWB, 9/1 2022, 16:21 (838 dage siden) @ Hjortlund

Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

Det hvaffornoget? Men det gør de sikkert hvis der ikke er ordentlig jernbane til Aalborg.


Med fly fra Aalborg centrum til Rådhuspladsen kan det gøres under 2 timer og aktuelt billigere end med tog.
Selv med en Kattegatforbindelse vil det tage længere tid og givet være dyrere.
Så glem Aalborg!


Ifølge rejseplanen tager det i dag 2:34 at komme fra Nytorv i Aalborg (centrum) til Rådhuspladsen i København.. kan det virkeligt ikke gøres bedre med tog?[image]

Med toget tager det idag over 5 timer.
Og tager du fly om morgenen og tager turen til Rådhuspladsen i København 2 timer.
Det kommer tog aldrig til.
Og ja - men kan være heldig at kunne arbejde undervejs i toget - såfremt man har et arbejde som tillader det. Lidt svært for en murer butiksassistent eller sygeplejerske.
Så skal vi ikke holde de få ude som kan arbejde. Og de har ofte købt plads på 1. Klasse for at få fred og ro!

Og vil man benytte en orangebillet kan det gøres engang imellem til 99 kr.

Men tænker ikke at de daglige pendlere har adgang til denne pris.

Maren i gadekæret vil sikkert gerne tage turen hvert 5. år for 99 kr.

Men det er vel ikke af hensyn til hende samfundet skal bruge 100 mia eller mere?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Kattegat hvornår?

af andersj, Aalborg, 9/1 2022, 16:55 (838 dage siden) @ TWB

Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

Det hvaffornoget? Men det gør de sikkert hvis der ikke er ordentlig jernbane til Aalborg.


Med fly fra Aalborg centrum til Rådhuspladsen kan det gøres under 2 timer og aktuelt billigere end med tog.
Selv med en Kattegatforbindelse vil det tage længere tid og givet være dyrere.
Så glem Aalborg!


Ifølge rejseplanen tager det i dag 2:34 at komme fra Nytorv i Aalborg (centrum) til Rådhuspladsen i København.. kan det virkeligt ikke gøres bedre med tog?[image]


Med toget tager det idag over 5 timer.

4 timer og 13 minutter. Dette bliver forkortet med 32 minutter med de allerede gennemførte eller finansierede forbedringer af infrastrukturen mellem København og Aalborg + indsættelse af eltog.


Og vil man benytte en orangebillet kan det gøres engang imellem til 99 kr.

Men tænker ikke at de daglige pendlere har adgang til denne pris.

Hvad tror du de daglige pendlere betaler for at flyve? SAS tager 148.120 kr. for et årskort på Aalborg-København eller ca. 850-900 kr. pr. tur hvis du køber et klippekort med mindst 20 klip. Hos Norwegian skal du slippe 1.649 kr. for en fleksibel billet.

Et DSB månedskort Aalborg-København koster 4.800 på 2. klasse og 6.300 på 1. klasse - det er svært lige at vurdere hvordan prisen vil blive påvirket af en Kattegatforbindelse, da distancen på den ene side bliver kortere men på den anden side bliver en broafgift nok højere end over Storebælt.

--
Mvh Anders

Kattegat hvornår?

af TWB, 9/1 2022, 18:03 (838 dage siden) @ andersj

Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

Det hvaffornoget? Men det gør de sikkert hvis der ikke er ordentlig jernbane til Aalborg.


Med fly fra Aalborg centrum til Rådhuspladsen kan det gøres under 2 timer og aktuelt billigere end med tog.
Selv med en Kattegatforbindelse vil det tage længere tid og givet være dyrere.
Så glem Aalborg!


Ifølge rejseplanen tager det i dag 2:34 at komme fra Nytorv i Aalborg (centrum) til Rådhuspladsen i København.. kan det virkeligt ikke gøres bedre med tog?[image]


Med toget tager det idag over 5 timer.


4 timer og 13 minutter. Dette bliver forkortet med 32 minutter med de allerede gennemførte eller finansierede forbedringer af infrastrukturen mellem København og Aalborg + indsættelse af eltog.


Og vil man benytte en orangebillet kan det gøres engang imellem til 99 kr.

Men tænker ikke at de daglige pendlere har adgang til denne pris.


Hvad tror du de daglige pendlere betaler for at flyve? SAS tager 148.120 kr. for et årskort på Aalborg-København eller ca. 850-900 kr. pr. tur hvis du køber et klippekort med mindst 20 klip. Hos Norwegian skal du slippe 1.649 kr. for en fleksibel billet.

Et DSB månedskort Aalborg-København koster 4.800 på 2. klasse og 6.300 på 1. klasse - det er svært lige at vurdere hvordan prisen vil blive påvirket af en Kattegatforbindelse, da distancen på den ene side bliver kortere men på den anden side bliver en broafgift nok højere end over Storebælt.

Med 228 arbejdsdage koster det 650 at flyve. Det beløb kan trækkes fra i befordringsgodtgørelsen.
Så det afskrækker næppe disse pendlere!

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Kattegat hvornår?

af andersj, Aalborg, 9/1 2022, 15:42 (838 dage siden) @ TWB

Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

Det hvaffornoget? Men det gør de sikkert hvis der ikke er ordentlig jernbane til Aalborg.


Med fly fra Aalborg centrum til Rådhuspladsen kan det gøres under 2 timer og aktuelt billigere end med tog.
Selv med en Kattegatforbindelse vil det tage længere tid og givet være dyrere.
Så glem Aalborg!

Hvor finder du flybilletter AAL-CPH til 60,50 kr. med bagage inkluderet?

Orange billet Aalborg-København: fra 99 kr.
Rejsekort Aalborg centrum til Aalborg Lufthavn: 17 kr.
Rejsekort Københavns Lufthavn til Rådhuspladsen: 21,50 kr.

Forskellen er også at på de 2 timer en flyrejse varer kan der ikke arbejdes, så det vil for mange være ren spildtid og en masse besværlige skift.
Ved en togtur på 2,5 timer skal der ikke skiftes og der kan arbejdes effektivt eller man kan slappe af under hele turen.

--
Mvh Anders

Kattegat hvornår?

af tgsen, 9/1 2022, 15:43 (838 dage siden) @ TWB

Dem fra Aalborg vælger alligevel det klimavenlige fly om 10 år (før der er ordentligt jernbane til Aalborg!)

Det hvaffornoget? Men det gør de sikkert hvis der ikke er ordentlig jernbane til Aalborg.


Med fly fra Aalborg centrum til Rådhuspladsen kan det gøres under 2 timer og aktuelt billigere end med tog.
Selv med en Kattegatforbindelse vil det tage længere tid og givet være dyrere.
Så glem Aalborg!

Så må vi vel satse på Aalborg - Odense i stedet.

Og så er der selvfølgelig mit gamle forslag om en tunnel Ebeltoft - Odden og Rørvig - Hundested med tilhørende hh-bane. Det bliver det næste man diskuterer efter Samsø-forbindelsen er bygget.

Avatar

Timemodellen & Lillebælt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/1 2022, 16:36 (838 dage siden) @ TWB

Timemodellen med de alligevel nødvendige forbedringer med ny forbindelse over Lillebælt og Vejle Fjord

Blot for god ordens skyld anføres, at der i Timemodellen ikke indgår en ny forbindelse over Lillebælt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Timemodellen & Lillebælt

af TWB, 9/1 2022, 16:51 (838 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Timemodellen med de alligevel nødvendige forbedringer med ny forbindelse over Lillebælt og Vejle Fjord


Blot for god ordens skyld anføres, at der i Timemodellen ikke indgår en ny forbindelse over Lillebælt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Korrekt- men tror du selv at der ikke inden 2035 bliver besluttet at supplere jernbanen over Lillebælt med tunnel eller bro?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Timemodellen & Lillebælt

af steenth, 9/1 2022, 17:31 (838 dage siden) @ TWB

Timemodellen med de alligevel nødvendige forbedringer med ny forbindelse over Lillebælt og Vejle Fjord


Blot for god ordens skyld anføres, at der i Timemodellen ikke indgår en ny forbindelse over Lillebælt.

Korrekt- men tror du selv at der ikke inden 2035 bliver besluttet at supplere jernbanen over Lillebælt med tunnel eller bro?

Vejle Fjord og Hovedgård-Hasselager bliver nok først færdig tæt ved 2035. Her mangler jeg en projektoversigt for togsfondsprojekterne. For der hellere ikke noget pres på den nuværende Lillebæltsbro, som nødvendiggør at der skal ske noget. Og hvis man hente lidt mere tid imellem Aarhus og Odense, så er der nok andre og billigere muligheder som skal tjekkes først.

Timemodellen & Lillebælt

af ThomasTT, 9/1 2022, 17:54 (838 dage siden) @ TWB

Timemodellen med de alligevel nødvendige forbedringer med ny forbindelse over Lillebælt og Vejle Fjord


Blot for god ordens skyld anføres, at der i Timemodellen ikke indgår en ny forbindelse over Lillebælt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Korrekt- men tror du selv at der ikke inden 2035 bliver besluttet at supplere jernbanen over Lillebælt med tunnel eller bro?

Det er ikke urealistisk, HVIS Kattegat måtte ende med ren asfalt. Derfor kan Aalborg godt komme ned på 2,5 time både med og uden Kattegat.

Hvis man ender med ren asfalt over kattegat bliver det politisk svært ikke at se på ekstra investeringer på den eksisterende bane, og her er den dyre udgave af en ny lillebæltsbro en oplagt mulighed. Man vil komme tæt på 10 minutter sparet for en trods alt moderat investering på et sted, hvor der i øvrigt alligevel senere skal bygges en erstatning for den nuværende bro. Hvis det sikrer, at man kan holde en fart på 200 hele tiden fra odense til Horsens, så er det under 1.45 kbh-Aarhus. Tilføjer man den lange motorvejsshunt samt videre udretning mod Randers vil man nærme sig 2.30 kbh-Aalborg. Og det for temmelig beskedne investeringer.

Det passer heller ikke, at arbejdstiden i et tog ikke er relevant. Den er yderst relevant. Det er arbejdstid i bred forstand, og næsten alle vil i et tog kunne foretage sig ting, de alligevel ellers skal gøre senere, hvad enten det kan kaldes arbejde, forpligtelser, fornøjelser osv. Et fly er non-stop afbrydelser. Stå her, vent check in- kø - gå hen i næste kø. Vent. af med bæltet. gå frem. vent , tag tøjer på igen. vent. kø. vent, gå ombord osv. Der er en helt anden uforstyrret tid på et tog.

Timemodellen & Lillebælt

af TWB, 9/1 2022, 18:28 (838 dage siden) @ ThomasTT

Timemodellen med de alligevel nødvendige forbedringer med ny forbindelse over Lillebælt og Vejle Fjord


Blot for god ordens skyld anføres, at der i Timemodellen ikke indgår en ny forbindelse over Lillebælt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Korrekt- men tror du selv at der ikke inden 2035 bliver besluttet at supplere jernbanen over Lillebælt med tunnel eller bro?


Det er ikke urealistisk, HVIS Kattegat måtte ende med ren asfalt. Derfor kan Aalborg godt komme ned på 2,5 time både med og uden Kattegat.

Hvis man ender med ren asfalt over kattegat bliver det politisk svært ikke at se på ekstra investeringer på den eksisterende bane, og her er den dyre udgave af en ny lillebæltsbro en oplagt mulighed. Man vil komme tæt på 10 minutter sparet for en trods alt moderat investering på et sted, hvor der i øvrigt alligevel senere skal bygges en erstatning for den nuværende bro. Hvis det sikrer, at man kan holde en fart på 200 hele tiden fra odense til Horsens, så er det under 1.45 kbh-Aarhus. Tilføjer man den lange motorvejsshunt samt videre udretning mod Randers vil man nærme sig 2.30 kbh-Aalborg. Og det for temmelig beskedne investeringer.

Jeg er meget enig.
Og vi kommer ikke til og fra Aarhus/København på under 60 min. Det bliver min 75 min.
Men det som glemmes er at når 30-40% af de rejsende flytter fra Storebælt til Kattegat - så bliver antal af afgange over Fyn færre.


Det passer heller ikke, at arbejdstiden i et tog ikke er relevant. Den er yderst relevant. Det er arbejdstid i bred forstand, og næsten alle vil i et tog kunne foretage sig ting, de alligevel ellers skal gøre senere, hvad enten det kan kaldes arbejde, forpligtelser, fornøjelser osv. Et fly er non-stop afbrydelser. Stå her, vent check in- kø - gå hen i næste kø. Vent. af med bæltet. gå frem. vent , tag tøjer på igen. vent. kø. vent, gå ombord osv. Der er en helt anden uforstyrret tid på et tog.

Her er jeg uenig.
En togrejse er som regel urolig. Modkørende tog som giver et kraftigt tryk og lyd - men højere hastighed og hyppigere tog bliver det værre- stop med annoncering og af- og påstigning.
Er man uheldig og sidder ved et bord med 4 pladser skal man kæmpe om et hjørne.
Så er der ofte højrøstet tale og ringende mobiltelefoner.:-(
Noget af det kan undgåes såfremt man kan få plads i en "stillekupe".:-)
Og så er der altså mange som ikke har noget arbejde der kan laves i et tog!:-(
Så togrejser udover 2 timer er sjældent spændende medmindre det er rejser i ukendt terræn!:-)
Men sådan er vi forskellige.;-)

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Timemodellen & Lillebælt

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 9/1 2022, 18:59 (838 dage siden) @ TWB


Her er jeg uenig.
En togrejse er som regel urolig. Modkørende tog som giver et kraftigt tryk og lyd - men højere hastighed og hyppigere tog bliver det værre- stop med annoncering og af- og påstigning.
Er man uheldig og sidder ved et bord med 4 pladser skal man kæmpe om et hjørne.
Så er der ofte højrøstet tale og ringende mobiltelefoner.:-(
Noget af det kan undgåes såfremt man kan få plads i en "stillekupe".:-)
Og så er der altså mange som ikke har noget arbejde der kan laves i et tog!:-(
Så togrejser udover 2 timer er sjældent spændende medmindre det er rejser i ukendt terræn!:-)
Men sådan er vi forskellige.;-)

Dem der vil benytte toget til at pendle er nok højst sandsynligt folk der godt kan arbejde i et tog. Det ville undre mig meget hvis, at den lokale murer eller bagerjomfru vil bruge toget til at pendle lange distancer. Folk der ikke kan arbejde i toget vil derfor kun benytte det til kortere ture hvor, at det alligevel ikke kan svare sig at arbejde, eller hvis at der er tale om ferie/rejser, og det forekommer et begrænset antal gange om året.

Derudover er der også højrystet tale og turbulens i et fly, for slet ikke at tale om den larm motorerne i et fly laver.

Timemodellen & Lillebælt

af TWB, 9/1 2022, 20:24 (838 dage siden) @ Hjortlund


Her er jeg uenig.
En togrejse er som regel urolig. Modkørende tog som giver et kraftigt tryk og lyd - men højere hastighed og hyppigere tog bliver det værre- stop med annoncering og af- og påstigning.
Er man uheldig og sidder ved et bord med 4 pladser skal man kæmpe om et hjørne.
Så er der ofte højrøstet tale og ringende mobiltelefoner.:-(
Noget af det kan undgåes såfremt man kan få plads i en "stillekupe".:-)
Og så er der altså mange som ikke har noget arbejde der kan laves i et tog!:-(
Så togrejser udover 2 timer er sjældent spændende medmindre det er rejser i ukendt terræn!:-)
Men sådan er vi forskellige.;-)


Dem der vil benytte toget til at pendle er nok højst sandsynligt folk der godt kan arbejde i et tog. Det ville undre mig meget hvis, at den lokale murer eller bagerjomfru vil bruge toget til at pendle lange distancer. Folk der ikke kan arbejde i toget vil derfor kun benytte det til kortere ture hvor, at det alligevel ikke kan svare sig at arbejde, eller hvis at der er tale om ferie/rejser, og det forekommer et begrænset antal gange om året.

Ja - det er givet rigtigt.
Så kan man jo overveje om samfundet giver indirekte erhvervsstøtte mår de ansatte arbejder til og fra arbejde og samtidigt kan benytte befordringsfradraget.


Derudover er der også højrystet tale og turbulens i et fly, for slet ikke at tale om den larm motorerne i et fly laver.

Larmen er nogenlunde konstant. Så den kan nemmere ignoreres. Der er mange flyture især indenfor Europa som foretages uden turbulens og det er heller ikke ofte det sker på indenrigsruterne.
Til gengæld er der sjældent passagerer som skal af og på ligesom mobiltelefonen ikke kan bruges.:-)

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Timemodellen & Lillebælt

af Rørvig Station, 9/1 2022, 22:42 (838 dage siden) @ TWB

Så kan man jo overveje om samfundet giver indirekte erhvervsstøtte mår de ansatte arbejder til og fra arbejde og samtidigt kan benytte befordringsfradraget.

Hvorfor i alverden skulle det være indirekte erhvervstøtte? Folk har ret til befordringsfradrag, når de transporterer sig til og fra arbejdspladsen. Det er en sag mellem skattelovgivningen og den enkelte skatteyder og involverer ikke arbejdsgiveren.

Timemodellen & Lillebælt

af Axel L, 9/1 2022, 22:40 (838 dage siden) @ TWB


Jeg er meget enig.
Og vi kommer ikke til og fra Aarhus/København på under 60 min. Det bliver min 75 min.
Men det som glemmes er at når 30-40% af de rejsende flytter fra Storebælt til Kattegat - så bliver antal af afgange over Fyn færre.

Jag tror inte att intresset att köra tåg över Fyn kommer svalna i en så särskild stor utsträckning om Kattegatförbindelsen byggs. En förbindelse via Stora Bält skulle trots allt förbli de kortaste alternativet för de som bor i de förhållandevis stora städerna Odense, Esbjerg, Kolding, Vejle och Fredericia. Utöver detta finns det även intressen att resa till längs andra relationer än enbart Aarhus H - København H eller Aalborg - København H.

I mina ögon verkar Kattegatförbindelsens stora akilleshäl istället vara kostnaden associerad med förbindelsen. Det är av naturliga skäl inget lättvindigt beslut att investera 136 miljarder DKK (eller något liknande) i en ny och snabbare fast förbindelse mellan Norra Jylland och Själland.

Hälsningar
Axel L

Timemodellen & Lillebælt

af tgsen, 10/1 2022, 01:02 (838 dage siden) @ Axel L

Och varför debatterer man inte en bro över Åland till Finland i Sverige?

Jernbane Stockholm - Mariehamn - Åbo

af Axel L, 10/1 2022, 01:39 (838 dage siden) @ tgsen

Och varför debatterer man inte en bro över Åland till Finland i Sverige?

Den enkla anledningen är att ett sådant projekt är enormt och skulle dessutom bli enormt dyrt och skulle göra så att höghastighetsjärnvägsprojektet mellan Stockholm - Göteborg / Malmö skulle framstås som litet. Bara fågelvägen mellan Kapellskär och Åbo via Mariehamn är ungefär 200 km varav en väsentlig andel av denna sträcka är över vatten.

Hälsningar
Axel L

Jernbane Stockholm - Mariehamn - Åbo

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/1 2022, 06:50 (837 dage siden) @ Axel L

Och varför debatterer man inte en bro över Åland till Finland i Sverige?


Den enkla anledningen är att ett sådant projekt är enormt och skulle dessutom bli enormt dyrt och skulle göra så att höghastighetsjärnvägsprojektet mellan Stockholm - Göteborg / Malmö skulle framstås som litet. Bara fågelvägen mellan Kapellskär och Åbo via Mariehamn är ungefär 200 km varav en väsentlig andel av denna sträcka är över vatten.


Helsinki - Talinn er måske mere nærliggende. Vandpassagen bliver kortere og man undgår at skulle køre gennem Danmark for at nå Centraleuropa.

Tunnelprojektet Estland - Finland på 24 sprog

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Jernbane Stockholm - Mariehamn - Åbo

af tgsen, 10/1 2022, 09:01 (837 dage siden) @ Per Holm

Och varför debatterer man inte en bro över Åland till Finland i Sverige?


Den enkla anledningen är att ett sådant projekt är enormt och skulle dessutom bli enormt dyrt och skulle göra så att höghastighetsjärnvägsprojektet mellan Stockholm - Göteborg / Malmö skulle framstås som litet. Bara fågelvägen mellan Kapellskär och Åbo via Mariehamn är ungefär 200 km varav en väsentlig andel av denna sträcka är över vatten.

Helsinki - Talinn er måske mere nærliggende. Vandpassagen bliver kortere og man undgår at skulle køre gennem Danmark for at nå Centraleuropa.

Tunnelprojektet Estland - Finland på 24 sprog

Er Danmark da så forfærdeligt?

Kattegat hvornår?

af tgsen, 10/1 2022, 12:40 (837 dage siden) @ anho

Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.

Forslaget er netop ment som en forbedring af Lejre-tilslutningsforslaget, som i COWI (tror jeg det var) rapporten var ment som delvis en ombygning af Nordvestbanen vest for Knabstrup, foretaget mens banen var i drift. Svinninge-forlægningen fjerner trafikken fra den strækning og gør derved Lejre-ombygningsforslaget lettere og derved billigere, samtidig med at Odsherred får kortere til Jylland. De mange stationer i området vil alligevel forsvinde før eller senere.

Kattegat hvornår?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 10/1 2022, 13:33 (837 dage siden) @ tgsen

Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.

Uagtet alle gode trafikale forslag om linjeføring, så er det primære problem, at de sjællandske landanlæg til jernbanen bliver for dyre til at det - med de nuværende danske samfundsøkonomiske modeller - giver mening at anlægge dem.

Så det står ret klart - og har gjort i en del år snart - at skal der jernbane på en Kattegatforbindelse, skal værdien af investeringen øges, og omkostningerne reduceres (for ingen vil udfordre regnemodellerne i Finansministeriet)

Det tyder på, at værdien øges ved at inddrage jyske forbindelser med direkte tog, mens omkostningerne reduceres gennem kortest mulige sjællandske landanlæg.

/Lasse

Kattegat hvornår?

af TWB, 10/1 2022, 19:34 (837 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.

Uagtet alle gode trafikale forslag om linjeføring, så er det primære problem, at de sjællandske landanlæg til jernbanen bliver for dyre til at det - med de nuværende danske samfundsøkonomiske modeller - giver mening at anlægge dem.

Så det står ret klart - og har gjort i en del år snart - at skal der jernbane på en Kattegatforbindelse, skal værdien af investeringen øges, og omkostningerne reduceres (for ingen vil udfordre regnemodellerne i Finansministeriet)

Det tyder på, at værdien øges ved at inddrage jyske forbindelser med direkte tog, mens omkostningerne reduceres gennem kortest mulige sjællandske landanlæg.

/Lasse

Tak for info.
Det betyder at nogle med hede drømme om Aarhus- København på 45-60 minutter nok må se i øjnene at medmindre de er rimelig unge skal de nok indse at jernbane over Kattegat har lange udsigter.

Både af hensyn til klimaet, de rigtig mange daglige pendlere og samfundsøkonomien er pengene bedre brugt på at optimere jernbanen fra Ringsted til Aarhus mest muligt.
Måske kan Odense så nåes på 45 min og Aarhus på 1.5 time.
Og det formentlig til en pris som ikke afviger markant fra Kattegatforbindelsen.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Kattegat hvornår?

af ThomasLarsen, 10/1 2022, 13:51 (837 dage siden) @ tgsen

Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.


Forslaget er netop ment som en forbedring af Lejre-tilslutningsforslaget, som i COWI (tror jeg det var) rapporten var ment som delvis en ombygning af Nordvestbanen vest for Knabstrup, foretaget mens banen var i drift. Svinninge-forlægningen fjerner trafikken fra den strækning og gør derved Lejre-ombygningsforslaget lettere og derved billigere, samtidig med at Odsherred får kortere til Jylland. De mange stationer i området vil alligevel forsvinde før eller senere.

Hvorfor er det at de mindre stationer forsvinder "før eller siden".???

Kattegat hvornår?

af tgsen, 10/1 2022, 17:07 (837 dage siden) @ ThomasLarsen

Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.


Forslaget er netop ment som en forbedring af Lejre-tilslutningsforslaget, som i COWI (tror jeg det var) rapporten var ment som delvis en ombygning af Nordvestbanen vest for Knabstrup, foretaget mens banen var i drift. Svinninge-forlægningen fjerner trafikken fra den strækning og gør derved Lejre-ombygningsforslaget lettere og derved billigere, samtidig med at Odsherred får kortere til Jylland. De mange stationer i området vil alligevel forsvinde før eller senere.


Hvorfor er det at de mindre stationer forsvinder "før eller siden".???

Bare jeg vidste det. Måske er det en straf for menneskehedens ondskab, eller måske kosmisk stråling? Jeg har bemærket at små baner krymper, fx ved Rødvig, eller Tisvildeleje, og spurgt mig selv om det kunne afhjælpes ved indsættelse af længere telomerer i enderne?

Kattegat hvornår?

af Niels Munch, 10/1 2022, 18:03 (837 dage siden) @ tgsen

I enderne på hvem?
[image]

Avatar

Kattegat hvornår?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/1 2022, 16:44 (838 dage siden) @ ThomasTT

Der er godt gang i luftkastellerne i denne tråd!

Skal der laves højhastighedsbane til 300+ km/t i denne forbindelse, så glem dog alt med at opgradere eksisterende baner. Franskmændende har størst erfaring med højhastighedsbaner, og der benyttes oprindelige baner ud af Paris og så på særligt anlagte højhastighedsbaner på de lange stræk - med ganske få eller ingen stop. Gods- og bumletog benytter så de oprindelige baner.
Præcis som man har gjort med Vigerslev-Køge Nord - Ringsted (som iøvrigt følges ret pænt med diverse motorveje) og som det også er planen på Vestfyn.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kattegat hvornår?

af TWB, 9/1 2022, 16:54 (838 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er godt gang i luftkastellerne i denne tråd!

Skal der laves højhastighedsbane til 300+ km/t i denne forbindelse, så glem dog alt med at opgradere eksisterende baner. Franskmændende har størst erfaring med højhastighedsbaner, og der benyttes oprindelige baner ud af Paris og så på særligt anlagte højhastighedsbaner på de lange stræk - med ganske få eller ingen stop. Gods- og bumletog benytter så de oprindelige baner.
Præcis som man har gjort med Vigerslev-Køge Nord - Ringsted (som iøvrigt følges ret pænt med diverse motorveje) og som det også er planen på Vestfyn.

Så når man ser godstog på den nye bane skyldes det så sporskiftefejl eller at vi endnu har til gode at se rigtige højhastighedstog?
Og hvordan skal godstog komme over Storebælt ?

Nej - vi planlægger med at alle tog kan køre på alle strækninger.
Så glem højhastighedstog i Danmark!

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Avatar

Kattegat hvornår?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/1 2022, 21:55 (838 dage siden) @ TWB

Så når man ser godstog på den nye bane skyldes det så sporskiftefejl eller at vi endnu har til gode at se rigtige højhastighedstog?

Tja, det undrer mig da at man bruger den sparsomme kapacitet på den nye bane til godstog, men når ETCS bliver tændt og vi har fået nogle tog, der kan udnytte de 250 km/t banen er bygget til, er der jo et langt overhalingsspor lige efter Køge Nord, hvis gods absolut skal den vej. Jeg tror ikke der kører gods på TGV nettet.

Og hvordan skal godstog komme over Storebælt ?

Højhastighedsbanen vil have nogle punkter, hvor den "møder" og måske deler spor med den gamle bane - ud af København, Ringsted station, Storebælt, Odense osv.

Nej - vi planlægger med at alle tog kan køre på alle strækninger.
Så glem højhastighedstog i Danmark!

Ja, når man ikke tager konsekvensen og tænker stort nok og blander alle mulige togarter på de nye baner der understøtter de høje hastigheder. Sædvanlig sognerådspolitik.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kattegat hvornår?

af Rørvig Station, 10/1 2022, 06:43 (837 dage siden) @ Michael Deichmann

Tja, det undrer mig da at man bruger den sparsomme kapacitet på den nye bane til godstog, men når ETCS bliver tændt og vi har fået nogle tog, der kan udnytte de 250 km/t banen er bygget til, er der jo et langt overhalingsspor lige efter Køge Nord, hvis gods absolut skal den vej.

Der ligger da ikke noget overhalingsspor ved Køge Nord?

Kattegat hvornår?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/1 2022, 07:02 (837 dage siden) @ Rørvig Station
redigeret af Per Holm, 10/1 2022, 07:53

Der ligger da ikke noget overhalingsspor ved Køge Nord?

I går eftermiddags, da jeg kørte forbi, lå overhalingssporet ved Lellinge (Lel) men det må være det han mener med "efter Kjøge Nord". :-)

Du finder det let på strkn. 6 i såvel "Strækningsoversigt ETCS" som "TIB-S".

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Avatar

Kattegat hvornår?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/1 2022, 09:56 (837 dage siden) @ Per Holm

Der ligger da ikke noget overhalingsspor ved Køge Nord?


I går eftermiddags, da jeg kørte forbi, lå overhalingssporet ved Lellinge (Lel) men det må være det han mener med "efter Kjøge Nord". :-)

Jeps, det er da lige efter kurven syd for Køge Nord :-) og der er åbenbart også noget på selve Køge Nord. Det er bare ikke så umiddelbart synligt fra motorvejen. Det ved Lellinge kan du se at der pludselig er 3 sæt af køreledningen og portaler hen over de 3 spor.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kattegat hvornår?

af Niels Munch, 10/1 2022, 08:41 (837 dage siden) @ Rørvig Station

Der ligger da ikke noget overhalingsspor ved Køge Nord?

[image]Køge Nord under anlæg, blikretning nord, 04.08.2017 (nm).

Dette foto, der er taget fra fodgængerbroen for Ølsemaglevej, viser Køge Nord under anlæg og inden, man etablerede "stationsrøret" tværs over det hele.

Det muliggør frit udsyn til sporene, herunder det midtliggende overhalingsspor.

M.v.h.
Niels

Kattegat hvornår?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 10/1 2022, 09:39 (837 dage siden) @ Niels Munch

Overhalingssporet for sydgående retning er i Lellinge, mens det midtliggende overhalingsspor i Køge Nord er til nordgående retning. Særligt godstog i sydgående retning bliver formentlig et særsyn, da udfletningen i Vigerslev ikke rigtig levner kapacitet til at godstog fra Øresund kan komme på tværs mod Køge Nord, og derfor formentlig vil fortsætte via Roskilde.

/Lasse

Sporskifte placeret ud for perron (var: Kattegat hvornår?

af Jens N, Fredericia, 10/1 2022, 11:13 (837 dage siden) @ Niels Munch

[image]Køge Nord under anlæg, blikretning nord, 04.08.2017 (nm).

Dette foto, der er taget fra fodgængerbroen for Ølsemaglevej, viser Køge Nord under anlæg og inden, man etablerede "stationsrøret" tværs over det hele.

Det muliggør frit udsyn til sporene, herunder det midtliggende overhalingsspor.

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/1 2022, 11:23 (837 dage siden) @ Jens N
redigeret af Per Holm, 10/1 2022, 11:56

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens

Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af Frank Poulsen, 10/1 2022, 12:12 (837 dage siden) @ Per Holm

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.

Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af andersj, Aalborg, 10/1 2022, 12:35 (837 dage siden) @ Frank Poulsen

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.


Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.

Der er en transversal i Lellinge.

--
Mvh Anders

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af Frank Poulsen, 10/1 2022, 14:45 (837 dage siden) @ andersj

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.


Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.


Der er en transversal i Lellinge.

Det gavner ikke hvis du kommer inde fra Køge by. Men nej trafikken er selvfølgelig ikke så tæt som andre steder. Men jeg synes stadig det er underligt.

Det jeg gerne så var jo dette. 2 kryds, og nej ikke hurtige skifter, bare langsomme 40 km/skifter. Så man havde muligheden. Og jeg mener jo ikke nedbrud med der skal hentes og tager lang tid, men små fejl, en dør der driller så man lige kan køre modsat perronspor, men stadig samme perron. i stedet for at forsinke 3-4 min. Eller simpelt sporvedligehold i det ene spor at man kan gøre det uden det bliver en stor kamp. Skal der laves noget rep i sporet eller på perronkant eller noget i spor 3 (fra Køge by af), så skal man helt over i spor 7 modsat, og kan først komme over i "højre" spor igen 3 km nordpå. Der ryger noget fleksibilitet i mange situationer ved ikke at lave de kryds. Men ja jeg ved godt det koster. Men når man starter på en bar mark forstår jeg ikke man ikke gav den mulighed, og som sagt ikke lynhurtige skifter, bare alm skifter til at køre 40 i skæv gren.

[image]

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af Frank Poulsen, 10/1 2022, 14:51 (837 dage siden) @ Frank Poulsen

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.


Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.


Der er en transversal i Lellinge.


Det gavner ikke hvis du kommer inde fra Køge by. Men nej trafikken er selvfølgelig ikke så tæt som andre steder. Men jeg synes stadig det er underligt.

Det jeg gerne så var jo dette. 2 kryds, og nej ikke hurtige skifter, bare langsomme 40 km/skifter. Så man havde muligheden. Og jeg mener jo ikke nedbrud med der skal hentes og tager lang tid, men små fejl, en dør der driller så man lige kan køre modsat perronspor, men stadig samme perron. i stedet for at forsinke 3-4 min. Eller simpelt sporvedligehold i det ene spor at man kan gøre det uden det bliver en stor kamp. Skal der laves noget rep i sporet eller på perronkant eller noget i spor 3 (fra Køge by af), så skal man helt over i spor 7 modsat, og kan først komme over i "højre" spor igen 3 km nordpå. Der ryger noget fleksibilitet i mange situationer ved ikke at lave de kryds. Men ja jeg ved godt det koster. Men når man starter på en bar mark forstår jeg ikke man ikke gav den mulighed, og som sagt ikke lynhurtige skifter, bare alm skifter til at køre 40 i skæv gren.

[image]

Jeg vil lige tillade mig at følge op på min egen tese her... Der er ikke dobbeltspor fra Køge til udfletningen mod Køge Nord... Toget i spor 3 mod Kbh får en fejl... Næste tog ½ time senere kan dermed ikke komme i spor 3, men må over i spor 7. Jeg ved ikke hvor de er udsat til at "krydse" i de oplæg der er, men hvis det er ved Køge Nord, så skal toget holdes tilbage 3 km nord for Køge Nord... Hvis man når det... Ellers er man pludselig låst ret fast. Synes det er meget dårligt oplæg til trafikafvikling man har lavet.

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af andersj, Aalborg, 10/1 2022, 15:38 (837 dage siden) @ Frank Poulsen

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.


Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.


Der er en transversal i Lellinge.


Det gavner ikke hvis du kommer inde fra Køge by. Men nej trafikken er selvfølgelig ikke så tæt som andre steder. Men jeg synes stadig det er underligt.

Det jeg gerne så var jo dette. 2 kryds, og nej ikke hurtige skifter, bare langsomme 40 km/skifter. Så man havde muligheden. Og jeg mener jo ikke nedbrud med der skal hentes og tager lang tid, men små fejl, en dør der driller så man lige kan køre modsat perronspor, men stadig samme perron. i stedet for at forsinke 3-4 min. Eller simpelt sporvedligehold i det ene spor at man kan gøre det uden det bliver en stor kamp. Skal der laves noget rep i sporet eller på perronkant eller noget i spor 3 (fra Køge by af), så skal man helt over i spor 7 modsat, og kan først komme over i "højre" spor igen 3 km nordpå. Der ryger noget fleksibilitet i mange situationer ved ikke at lave de kryds. Men ja jeg ved godt det koster. Men når man starter på en bar mark forstår jeg ikke man ikke gav den mulighed, og som sagt ikke lynhurtige skifter, bare alm skifter til at køre 40 i skæv gren.

[image]

Aha, på den måde. Jeg kan godt se at det vil være en fordel, men på hovedsporene bruges der sporskifter med bevægelig hjertespids for at kunne køre 250 km/t i ret stilling - så de er dyre uanset den påkrævede hastighed i afvigende stilling og så længe man kun vil køre hver halve time ind til Køge så er de nuværende forhold sandsynligvis tilstrækkelige.

Der er planlagt krydsning i Køge, Tureby og Holme Olstrup, så i Køge Nord vil der være 18 minutter fra det nordgående er kørt til det sydgående ankommer.

--
Mvh Anders

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/1 2022, 12:35 (837 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Per Holm, 10/1 2022, 12:48

Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.

Mon ikke "man" har tænkt at et nedbrud der holder i spor 4 ved perronen ovenpå sporskiftet hverken holder mere eller mindre i vejen end hvis nedbrudet holder et hvilket som helst andet sted på strkn. 6? Nedbrudet skal bare hurtigst muligt skubbes eller trækkes hjem, evt. med rulleskøjter.

Det er selvfølgelig snart at der kan stilles nedbrud "til side" i for eks. Nyborg men Kjn ligger så tæt på værkstederne at der næppe er nogen speciel fidus ved at anlægge reservespor ved Køge-egnen.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af larsht, 10/1 2022, 19:53 (837 dage siden) @ Frank Poulsen

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.


Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.

Sporskifter i kurver medfører forøger vedligehold og slitage

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af Frank Poulsen, 11/1 2022, 14:48 (836 dage siden) @ larsht

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.


Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.


Sporskifter i kurver medfører forøger vedligehold og slitage

Hvor på min tegning ser du kurver i de sporskifter?

Men en anden har forklaret de er væsentlig dyrere også i ret gren, ved høj hastighed. Den faktor havde jeg ikke tænkt over. Men stadig finder jeg det ærgerligt

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 11/1 2022, 15:29 (836 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Per Holm, 11/1 2022, 15:56

Sporskifter i kurver medfører forøger vedligehold og slitage


Hvor på min tegning ser du kurver i de sporskifter?

Men en anden har forklaret de er væsentlig dyrere også i ret gren, ved høj hastighed. Den faktor havde jeg ikke tænkt over. Men stadig finder jeg det ærgerligt

Det kunne godt se ud som om clothoiden (overgangskurven) fra den store kurve, der drejer retningen fra mod Kjøge til mod Vigerslev, slutter lige før pgl. sporskifte af hvilken årsag sporskiftet dårligt kunne lægges længere mod syd uden at lande i overgangskurven - med mindre overhalingssporet var lagt ved Lellinge i nærheden af overhalingssporet, Lel spor 3, for det andet hovedspor.

Nærheden til kurven vil også indebære at forlængelse af overhalingssporet, Kjn spor 5, når det skal forlænges til 1500 m godstog, skal ske i den anden ende.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron

af larsht, 11/1 2022, 17:22 (836 dage siden) @ Frank Poulsen

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.


Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.


Sporskifter i kurver medfører forøger vedligehold og slitage


Hvor på min tegning ser du kurver i de sporskifter?

Men en anden har forklaret de er væsentlig dyrere også i ret gren, ved høj hastighed. Den faktor havde jeg ikke tænkt over. Men stadig finder jeg det ærgerligt

Du skal ikke særligt langt væk fra perronerne i sydlig retning før der er kurver - kig evt på luftfoto.

Sammenlign i øvrigt gerne med andre transversaler på den nye bane så du kan se hvor lange transversaler skal være - og tag endeligt gerne højde for afstanden mellem sporene.

Sporskifte placeret ud for perron (var: Kattegat hvornår?

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 10/1 2022, 13:30 (837 dage siden) @ Jens N


Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Sporet er designet til at lade godstog overhale (af gennemkørende tog). Kigger man mod syd fra samme bro, vil man se, at det kniber med pladsen, til at placere sporskiftet dér, da de to hovedspor ligger tæt og i øvrigt også med stigning/fald. Til gengæld giver sporet mulighed for overhaling af godstog på 1.000 meters længde.

/Lasse

Sporskifte placeret ud for perron (var: Kattegat hvornår?

af Niels Munch, 10/1 2022, 16:53 (837 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Blikretning syd, ligeledes fra cyklist-/fodgængerbroen for Ølsemaglevej:

[image]Køge Nord under ankæg, blikretning syd, 04.08.2017 (nm).

Banedanmarks kort med sporforløb kan findes *her*.

M.v.h.
Niels

Kattegat hvornår?

af larsht, 10/1 2022, 19:49 (837 dage siden) @ Rørvig Station

Tja, det undrer mig da at man bruger den sparsomme kapacitet på den nye bane til godstog, men når ETCS bliver tændt og vi har fået nogle tog, der kan udnytte de 250 km/t banen er bygget til, er der jo et langt overhalingsspor lige efter Køge Nord, hvis gods absolut skal den vej.


Der ligger da ikke noget overhalingsspor ved Køge Nord?

Du må en tur på Google Earth og kigge efter :-)

Avatar

Kattegat: Samsø: Nu kun to alternative linjeføringer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/3 2022, 11:09 (785 dage siden) @ ThomasTT

Jyllands-Posten (JP Aarhus) citerer i dag "et foreløbigt notat" fra Trafikstyrelsen, Sund & Bælt og Vejdirektoratet for, at den nordlige af linjeføringerne over Samsø nu er valgt fra. Jeg har ikke kunnet finde notatet. Men mon ikke det snart dukker op i Transportudvalget?

Nedenstående er sakset fra en tidligere rapport.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Kattegat hvornår?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/3 2022, 13:27 (784 dage siden) @ ThomasTT
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 4/3 2022, 14:21

I følge jyllands-posten.dk citeres Vejdirektoratet for, at forundersøgelsen vil blive offentliggjort "omkring påske". Påsken falder i år 14.-18. april 2022.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Kattegat: Bil Lorentzen er positiv for både biler og tog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/3 2022, 22:37 (784 dage siden) @ ThomasTT
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 4/3 2022, 23:18

Jyllands-Posten koger i morgen lidt mere suppe på det notat-ben, som de har fået aktindsigt i. Notatet er i øvrigt "gammelt", idet det har 2-3 måneder på bagen. Jyllands-Posten har bedt forskellige ordførere m.m. om en kommentar til notatet. Jeg var lige ved at få cognac'en galt i halsen, da jeg i Jyllands-Postens artikel på jyllandsposten.dk læste denne sætning refererende Kristian Bil Lorentzen:

"Han er mest tilhænger af en forbindelse over Kattegat med både vej og jernbane, men vil vente på den endelige forundersøgelse, inden han vil drøfte sagen med sin folketingsgruppe".

Han ved godt, at der ikke er politisk flertal for en ren vejforbindelse uden jernbane. Vil han have en motorvej over Kattegat, kommer han til at æde en jernbaneforbindelse også. Men sådan har politik jo været, siden beslutningen om at bygge Storebæltsforbindelsen.

Det fremgår i øvrigt, at den samfundsmæssige gevinst ved at bygge forbindelsen vil være 54 mia. kr. for en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kattegat - finansiering fra Storebælt

af steenth, 4/3 2022, 23:55 (784 dage siden) @ ThomasTT

Politiken har artiklen idag, som Ritzau har en citat historie på:
https://www.tv2east.dk/kalundborg/ny-undersoegelse-kan-bane-vej-for-fast-forbindelse-ov...

Den gode nyhed at man forventer at trafikken er større end tidligere har forventet. Dvs behovet for statslig bedrag bliver mindre...

I notatet er der også en model, hvor Storebælt kan bidraget til Kattegat ved at sætte dem sammen økonomisk. Men spørgsmålet om man vil tillade det. For det er en form for krydssubsidiering, som man ikke er specielt glade for.

Mvh
Steen

Avatar

Kattegat - finansiering fra Storebælt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/3 2022, 00:15 (784 dage siden) @ steenth

Politiken har artiklen idag, som Ritzau har en citat historie på:
https://www.tv2east.dk/kalundborg/ny-undersoegelse-kan-bane-vej-for-fast-forbindelse-ov...

Den gode nyhed at man forventer at trafikken er større end tidligere har forventet. Dvs behovet for statslig bedrag bliver mindre...

I notatet er der også en model, hvor Storebælt kan bidraget til Kattegat ved at sætte dem sammen økonomisk. Men spørgsmålet om man vil tillade det. For det er en form for krydssubsidiering, som man ikke er specielt glade for

Jeg noterer mig, at Det Konservative Folkeparti er med på at slå økonomierne i Storebæltsforbindelsen og Kattegatforbindelsen sammen. For mig ser det ud som om, der er et klart og bredt politisk flertal for en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat - et flertal der er så bredt, at det kan overleve kommende regeringsskifter.

Men hensyn til "krydssubsidieringen": Hvem skulle kunne forbyde den, hvis der er flertal i Folketinget for at arrangere sig som foreslået?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak