Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Problemer med ny køreplan (Generelt)

af FutKaj, Holbæk, 7/1 2022, 17:49 (839 dage siden)

Hejsa

Har observeret en del problemer med den nye køreplan

I den nye køreplan er der 8 minutters vending i Kalundborg og tilsvarende i København

Da togene kører i udelukkende løb på samme strækning giver det nemt meget store forsinkelser

Har observeret at det gælder i togene til Næstved

Hvad mener I?

God weekend

Avatar

Problemer med ny køreplan - vendetider

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/1 2022, 19:38 (839 dage siden) @ FutKaj

Er 8 minutter "på månen" for at lukke et førerbord ned, gå ned i den anden ende af toget, ind i førerrummet og starte førerbordet op? OK - skal der et toiletbesøg ind, så kan jeg se at det kan knibe.
Vi diskuterede for noget tid siden vendetid i Tisvilde, og der har jeg været i kontakt med en lokomotivfører fra Lokaltog, der bl.a. kører på Tisvildeleje og bortset fra de store sommerdage hvor en masse rejsende, heraf flere med cykler skal ud sammen med Lokoføreren, der så skal gå imod strømmen på perronen og ind igen i et tog der måske ikke er tømt - inkl. nedlukning og oplukning af førerborde var presset med den tid der var, men her til hverdag kan det snildt gøres på et par minutter.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Problemer med ny køreplan - vendetider

af Frank Poulsen, 7/1 2022, 19:40 (839 dage siden) @ Michael Deichmann

Er 8 minutter "på månen" for at lukke et førerbord ned, gå ned i den anden ende af toget, ind i førerrummet og starte førerbordet op? OK - skal der et toiletbesøg ind, så kan jeg se at det kan knibe.
Vi diskuterede for noget tid siden vendetid i Tisvilde, og der har jeg været i kontakt med en lokomotivfører fra Lokaltog, der bl.a. kører på Tisvildeleje og bortset fra de store sommerdage hvor en masse rejsende, heraf flere med cykler skal ud sammen med Lokoføreren, der så skal gå imod strømmen på perronen og ind igen i et tog der måske ikke er tømt - inkl. nedlukning og oplukning af førerborde var presset med den tid der var, men her til hverdag kan det snildt gøres på et par minutter.

Problemet er ikke de 8 minutter i sig selv... Problemet er at når toget bliver 5 min forsinket af andre årsager, en defekt overkørsel, et par forbirangeringer eller alt mulig andet, på sin vej, jamen så er der pludselig kun 3 min. Og når det så vender skarpt i begge ender bliver det hurtig rigtig svært at hente forsinkelserne.

Problemer med ny køreplan - vendetider

af RasmusD, 7/1 2022, 19:48 (839 dage siden) @ Michael Deichmann

For EB+dobbeltdækker er 8 minutter lige nøjagtig tid nok til at vende i Helsingør. Der er ikke tid til svinkeærinder, toiletbesøg eller buffer til forsinkelser. Så bliver et tog forsinket på vej til Helsingør, er det også forsinket på vej tilbage. Medmindre man vælger at vende det Snekkersten. Det sidste sker hyppigt for tiden.

Problemer med ny køreplan - vendetider

af FutKaj, Holbæk, 7/1 2022, 21:15 (839 dage siden) @ RasmusD

Jeg skulle med toget fra Holbæk kl 17.45 til København H.

Det skulle have afgået kl 17.02 fra Kalundborg
I parentes skulle toget være ankommet kl 16.54 men det ankommer 20 minutter for sent

Dette gør at toget er allerede forsinket inden afgang

Med 23 minutters forsinkelse kom jeg af sted fra Holbæk

Hvilket yderligere medfører da toget skulle vende i København planmæssig afgang kl 18.34 og retur til Kalundborg

Ja - der holdt toget i Høje Taastrup

Problemer med ny køreplan - vendetider

af 1993matias ⌂, KH, 7/1 2022, 21:26 (839 dage siden) @ Michael Deichmann

Er 8 minutter "på månen" for at lukke et førerbord ned, gå ned i den anden ende af toget, ind i førerrummet og starte førerbordet op? OK - skal der et toiletbesøg ind, så kan jeg se at det kan knibe.

IC3 og IR4: Lukke førerbordet er så nemt som at dreje en nøgle og gå i den anden ende. At starte førerbordet tager omkring et minut. Så det kan lade sig gøre at vende på 2-3 minutter, hvis det er en frisk lokofører.
ET: Det samme, men det tager bare et minut eller to mere pga. computeren, der er lidt længe om det.
IC4: Det tager nok 30 sekunder at afslutte et førerbord og 1-2 minutter at starte det modsatte. Så en hurtig vending er bestemt mulig.
EB+vogne: :-| Du skal afslutte førerbordet korrekt, det tager nok op til et minuts tid. Så skal du huske bremsesedlen og tjekke slutsignaler. For at starte førerbordet skal man en helt masse, så det kan godt tage 2-4 minutter alt efter erfaring og held.

Læg dertil omkring et minut for at indtaste togdata i de tog, der har STM.

Så at vende en EB-stamme på otte minutter kan lade sig gøre, men ikke på fem minutter. Derfor er det helt hen i vejret at vende så skarpt hele tiden flere steder. Lad os håbe, de får lært det (igen) til næste køreplan.

PS: I 2020 havde øresundstogene cirka 22 minutter at vende i i Helsingør. Det mente man var for kort, for så kunne man ikke absorbere alle forsinkelserne fra Sverige.
I 2021 blev det så til at vende på cirka 35 minutter i stedet og med en lille smule længere køretid Kh-Helsingør. Nu er man gået tilbage igen, hvorfor ved jeg ikke...

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Problemer med ny køreplan - vendetider

af Rail, 8/1 2022, 02:44 (839 dage siden) @ 1993matias

PS: I 2020 havde øresundstogene cirka 22 minutter at vende i i Helsingør. Det mente man var for kort, for så kunne man ikke absorbere alle forsinkelserne fra Sverige.
I 2021 blev det så til at vende på cirka 35 minutter i stedet og med en lille smule længere køretid Kh-Helsingør. Nu er man gået tilbage igen, hvorfor ved jeg ikke...

Det er ikke rigtigt, køreplansstrukturen var den samme i både K20 og K21.

Derudover var det sådan at det blev vendt på 16 minutter indtil kl 10 og herefter på 36 minutter for det faste system.

Myldretidstogene vendte på 8 minutter med op til 3xER

Problemer med ny køreplan - vendetider

af thomastog, 8/1 2022, 10:36 (839 dage siden) @ Michael Deichmann

Er 8 minutter "på månen" for at lukke et førerbord ned, gå ned i den anden ende af toget, ind i førerrummet og starte førerbordet op? OK - skal der et toiletbesøg ind, så kan jeg se at det kan knibe.

I en perfekt verden, hvor alt virker (første gang) og toget ankommer til tiden, nej.

Om det virker ude i den virkelige verden, det kan man jo se, at det ikke gør.

Den virkelige verden er ikke perfekt, så ja 8 minutter er på månen ;-)

Problemer med ny køreplan - vendetider

af anho, 8/1 2022, 12:02 (839 dage siden) @ thomastog

I hvert fald hvis det er i begge ender af en strækning hvor der er ofte kan opstå forsinkelser undervejs.

Som nævnt andetsteds på forum kan det jo fungere fint med en 3-minutters vending i Tisvildeleje. Men det er så også en strækning der kører næsten isoleret fra øvrig trafik, med en rettidighed på over 99 % (så vidt jeg husker).

Avatar

Problemer med ny køreplan - vendetider

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/1 2022, 12:57 (839 dage siden) @ anho

I hvert fald hvis det er i begge ender af en strækning hvor der er ofte kan opstå forsinkelser undervejs.

Som nævnt andetsteds på forum kan det jo fungere fint med en 3-minutters vending i Tisvildeleje. Men det er så også en strækning der kører næsten isoleret fra øvrig trafik, med en rettidighed på over 99 % (så vidt jeg husker).

Og så er der vist rigelig tid i Hillerød.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Problemer med ny køreplan - vendetider

af AVZ, 8/1 2022, 16:12 (838 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis man kun ser på planen for en af strækningerne, ser der ud til at være god tid.

Men der skiftes gren - så der skal vendes på 4 minutter i Hillerød.

Vh Allan

Avatar

Problemer med ny køreplan - vendetider

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/1 2022, 16:32 (838 dage siden) @ AVZ

Hvis man kun ser på planen for en af strækningerne, ser der ud til at være god tid.

Men der skiftes gren - så der skal vendes på 4 minutter i Hillerød.

Jeg ER en doven hund og checkede det ikke. Jeg er godt klar over at nogen af løbene fra Tisvildeleje, fortsætter fra Hillerød mod Helsingør, enten via Gilleleje (Gribskovbanen) eller Fredensborg (Lille Nord).
Jeg mindes bare at være kommet til Hillerød med S-tog, hvor der har holdt en aflåst Lint i "lang" tid (som måske 20 minutter eller noget) før den blev låst op og kørte mod Tisvilde.
Men det kan sagtens have været flere køreplaner siden (som i 10 = 5 år).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Problemer med ny køreplan - vendetider

af larsht, 9/1 2022, 00:44 (838 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis man kun ser på planen for en af strækningerne, ser der ud til at være god tid.

Men der skiftes gren - så der skal vendes på 4 minutter i Hillerød.

Jeg ER en doven hund og checkede det ikke. Jeg er godt klar over at nogen af løbene fra Tisvildeleje, fortsætter fra Hillerød mod Helsingør, enten via Gilleleje (Gribskovbanen) eller Fredensborg (Lille Nord).
Jeg mindes bare at være kommet til Hillerød med S-tog, hvor der har holdt en aflåst Lint i "lang" tid (som måske 20 minutter eller noget) før den blev låst op og kørte mod Tisvilde.
Men det kan sagtens have været flere køreplaner siden (som i 10 = 5 år).

Aften/Weekend holder Tisvildeleje-togene i ca 54 minutter.....

Problemer med ny køreplan

af dkat, 8/1 2022, 15:53 (839 dage siden) @ FutKaj

Hejsa

Har observeret en del problemer med den nye køreplan

I den nye køreplan er der 8 minutters vending i Kalundborg og tilsvarende i København

Da togene kører i udelukkende løb på samme strækning giver det nemt meget store forsinkelser

Har observeret at det gælder i togene til Næstved

Hvad mener I?

God weekend

Det er jo sådan, at man også har ret meget buffertid på selve strækningen, ofte en del mere end det UIC-fastsatte tillæg og noget af det højeste i Europa så vidt jeg har hørt. Det burde kunne tage det meste af forsinkelserne. Men der opstår naturligvis stadig forsinkelser med den mangel på redundans der er i det danske jernbanenet og derfor skal der indlægges ekstra tid på de endestationer hvor der er kapacitet til det.

Og så er det jo også et spørgsmål om DSB har materiel nok til det, foruden de mange ekstra arbejdstimer, det løber op i for lokoførere. Den tid har jo ingen værdi for virksomheden.

Problemer med ny køreplan

af Svend, 8/1 2022, 16:08 (838 dage siden) @ dkat

Hejsa

Har observeret en del problemer med den nye køreplan

I den nye køreplan er der 8 minutters vending i Kalundborg og tilsvarende i København

Da togene kører i udelukkende løb på samme strækning giver det nemt meget store forsinkelser

Har observeret at det gælder i togene til Næstved

Hvad mener I?

God weekend


Det er jo sådan, at man også har ret meget buffertid på selve strækningen, ofte en del mere end det UIC-fastsatte tillæg og noget af det højeste i Europa så vidt jeg har hørt. Det burde kunne tage det meste af forsinkelserne. Men der opstår naturligvis stadig forsinkelser med den mangel på redundans der er i det danske jernbanenet og derfor skal der indlægges ekstra tid på de endestationer hvor der er kapacitet til det.

Og så er det jo også et spørgsmål om DSB har materiel nok til det, foruden de mange ekstra arbejdstimer, det løber op i for lokoførere. Den tid har jo ingen værdi for virksomheden.

Der er vist også noget med, at der var gode køretider (på Kalundborg-strækningen) i K21, men der er blevet strammet op i K22.
De, der har både gamle og nye køreplaner, kan se, om der er noget om snakken.

--
Svend

Problemer med ny køreplan

af Rørvig Station, 9/1 2022, 06:51 (838 dage siden) @ FutKaj

Hejsa

Har observeret en del problemer med den nye køreplan

I den nye køreplan er der 8 minutters vending i Kalundborg og tilsvarende i København

Da togene kører i udelukkende løb på samme strækning giver det nemt meget store forsinkelser

Hvad har du observeret? Dato, station, klokkeslæt, tognumre?
Hvor stor blev forsinkelsen?

Materiellet er ikke bundet til en bestemt strækning, en oprangering, der kører fra Kalundborg om morgen kan nemt ende i Nykøbing F om eftermiddagen.

Problemer med ny køreplan

af larsht, 9/1 2022, 13:24 (838 dage siden) @ Rørvig Station

Hejsa

Har observeret en del problemer med den nye køreplan

I den nye køreplan er der 8 minutters vending i Kalundborg og tilsvarende i København

Da togene kører i udelukkende løb på samme strækning giver det nemt meget store forsinkelser


Hvad har du observeret? Dato, station, klokkeslæt, tognumre?
Hvor stor blev forsinkelsen?

Materiellet er ikke bundet til en bestemt strækning, en oprangering, der kører fra Kalundborg om morgen kan nemt ende i Nykøbing F om eftermiddagen.

Jeg kan love dig for at litra MG primært er bundet til Kalundborgbanen (og visse lyntog), og i hvert fald ikke kommer til Nykøbing F

Problemer med ny køreplan

af Rørvig Station, 9/1 2022, 13:46 (838 dage siden) @ larsht

Jeg kan love dig for at litra MG primært er bundet til Kalundborgbanen (og visse lyntog), og i hvert fald ikke kommer til Nykøbing F

Der er kommet alle muligheder til Kalundborg regelmæssigt. Har du adgang til M22?

Problemer med ny køreplan

af KKLD, 9/1 2022, 13:50 (838 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg kan love dig for at litra MG primært er bundet til Kalundborgbanen (og visse lyntog), og i hvert fald ikke kommer til Nykøbing F


Der er kommet alle muligheder til Kalundborg regelmæssigt. Har du adgang til M22?

Hvad er M22?

Problemer med ny køreplan

af Rørvig Station, 9/1 2022, 14:00 (838 dage siden) @ KKLD

Hvad er M22?

Man plejer at kalde materielplanen en køreplan Mnn. I praksis vil det dog være Mnn-1, Mnn-2, Mnn-3, ..., da materialplanen typisk ændres løbende i løbet af køreplansperioden.

Problemer med ny køreplan

af KKLD, 9/1 2022, 14:15 (838 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad er M22?


Man plejer at kalde materielplanen en køreplan Mnn. I praksis vil det dog være Mnn-1, Mnn-2, Mnn-3, ..., da materialplanen typisk ændres løbende i løbet af køreplansperioden.

Okay tak.

Jeg tror også at der er nogle dele af M22 i K22. Der er fx ved S-tog tomme afgange tidligt om morgenen.

Problemer med ny køreplan

af larsht, 9/1 2022, 14:16 (838 dage siden) @ KKLD

Hvad er M22?


Man plejer at kalde materielplanen en køreplan Mnn. I praksis vil det dog være Mnn-1, Mnn-2, Mnn-3, ..., da materialplanen typisk ændres løbende i løbet af køreplansperioden.


Okay tak.

Jeg tror også at der er nogle dele af M22 i K22. Der er fx ved S-tog tomme afgange tidligt om morgenen.

Det var ikke det der mentes med materielplan.

Materielplanen er skemaer og hvor mange og hvilke togsæt der bruges på hvilke afgange - og her menes alle afgange, passagerførende såvel som ikke-passagerførende

Problemer med ny køreplan

af larsht, 9/1 2022, 14:01 (838 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg kan love dig for at litra MG primært er bundet til Kalundborgbanen (og visse lyntog), og i hvert fald ikke kommer til Nykøbing F


Der er kommet alle muligheder til Kalundborg regelmæssigt. Har du adgang til M22?

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med din første sætning.
Til den anden - ja

Problemer med ny køreplan

af Rørvig Station, 9/1 2022, 14:03 (838 dage siden) @ larsht

Jeg kan love dig for at litra MG primært er bundet til Kalundborgbanen (og visse lyntog), og i hvert fald ikke kommer til Nykøbing F


Der er kommet alle muligheder til Kalundborg regelmæssigt. Har du adgang til M22?


Jeg er ikke sikker på hvad du mener med din første sætning.
Til den anden - ja

Tak - der skulle have stået "Der er kommet alle mulige oprangeringer til Kalundborg regelmæssigt". :-)

Problemer med ny køreplan

af larsht, 9/1 2022, 14:05 (838 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg kan love dig for at litra MG primært er bundet til Kalundborgbanen (og visse lyntog), og i hvert fald ikke kommer til Nykøbing F


Der er kommet alle muligheder til Kalundborg regelmæssigt. Har du adgang til M22?


Jeg er ikke sikker på hvad du mener med din første sætning.
Til den anden - ja


Tak - der skulle have stået "Der er kommet alle mulige oprangeringer til Kalundborg regelmæssigt". :-)

Så giver det mening, tak :)

I denne periode 1*MF, 2*MF, 1*MG, 2*MG - og der er mere af de 2 sidste end af resten

Problemer med ny køreplan

af larsht, 9/1 2022, 14:06 (838 dage siden) @ larsht

Jeg kan love dig for at litra MG primært er bundet til Kalundborgbanen (og visse lyntog), og i hvert fald ikke kommer til Nykøbing F


Der er kommet alle muligheder til Kalundborg regelmæssigt. Har du adgang til M22?


Jeg er ikke sikker på hvad du mener med din første sætning.
Til den anden - ja


Tak - der skulle have stået "Der er kommet alle mulige oprangeringer til Kalundborg regelmæssigt". :-)


Så giver det mening, tak :)

I denne periode 1*MF, 2*MF, 1*MG, 2*MG - og der er mere af de 2 sidste end af resten

(og her har jeg kigget hverdage)

Problemer med ny køreplan

af sil1207, 9/1 2022, 14:02 (838 dage siden) @ Rørvig Station

Materiellet er ikke bundet til en bestemt strækning, en oprangering, der kører fra Kalundborg om morgen kan nemt ende i Nykøbing F om eftermiddagen.

Korrekt, et tog kan sagtens ende et andet sted om 3 timer end det er nu, det skulle jo helst være meningen med et tog ;-)

Spøg til side, så tilstræbes det i planlægningsfasen at en oprangering holder sig indenfor et togsystem hen ad dagen. F.eks. at et MF sæt kører 25xx Østerport-Holbæk hele dagen, og næste dag kører Lyntog hele dagen.

Det giver nogle fordele driftsmæssigt, personalemæssigt og disponeringsmæssigt.

Og så kan man selvfølgelig kaste det rundt som man vil på dagen, alt efter hvad der giver bedst mening.

Problemer med ny køreplan

af Rørvig Station, 9/1 2022, 14:26 (838 dage siden) @ sil1207

Materiellet er ikke bundet til en bestemt strækning, en oprangering, der kører fra Kalundborg om morgen kan nemt ende i Nykøbing F om eftermiddagen.


Korrekt, et tog kan sagtens ende et andet sted om 3 timer end det er nu, det skulle jo helst være meningen med et tog ;-)

Spøg til side, så tilstræbes det i planlægningsfasen at en oprangering holder sig indenfor et togsystem hen ad dagen. F.eks. at et MF sæt kører 25xx Østerport-Holbæk hele dagen, og næste dag kører Lyntog hele dagen.

Det giver nogle fordele driftsmæssigt, personalemæssigt og disponeringsmæssigt.

Og så kan man selvfølgelig kaste det rundt som man vil på dagen, alt efter hvad der giver bedst mening.

Korrekt mht. fordelene, sådan gør man hos DB og SJ. DSB er til tider så underforsynet med materiel, at det ikke kan lade sig gøre. Jeg ved ikke, hvordan det ser ud i K22.

Problemer med ny køreplan

af FutKaj, Holbæk, 10/1 2022, 17:20 (836 dage siden) @ Rørvig Station

Tog nummer 1559
Planmæssig afgang fra Holbæk kl 16.15 - 21 minutter forsinket

Planmæssig ankomst Kalundborg kl 16.54 - 19 minutter forsinket

Vendetid ifølge køreplan 8 minutter

Tog nummer 1550
Planmæssig afgang fra Kalundborg kl 17.02 - 15 minutter forsinket

Holbæk planmæssig afgang kl 17.45 - 21 minutter forsinket

København H planmæssig ankomst kl. 18.25 - der var toget ikke i H. Taastrup

Vendetid ifølge køreplanen 9 minutter

Tog nummer 1571
Planmæssig afgang København H kl 18.34 - 17 minutter forsinket

Toget var 2xIC4

Problemer med ny køreplan

af Peter Linaa, 10/1 2022, 17:36 (836 dage siden) @ FutKaj

Tog nummer 1559
Planmæssig afgang fra Holbæk kl 16.15 - 21 minutter forsinket

Planmæssig ankomst Kalundborg kl 16.54 - 19 minutter forsinket

Vendetid ifølge køreplan 8 minutter

Tog nummer 1550
Planmæssig afgang fra Kalundborg kl 17.02 - 15 minutter forsinket

Holbæk planmæssig afgang kl 17.45 - 21 minutter forsinket

København H planmæssig ankomst kl. 18.25 - der var toget ikke i H. Taastrup

Vendetid ifølge køreplanen 9 minutter

Tog nummer 1571
Planmæssig afgang København H kl 18.34 - 17 minutter forsinket

Toget var 2xIC4

Hvilke ugedage og datoer drejer forsinkelserne det sig om?

Problemer med ny køreplan

af FutKaj, Holbæk, 10/1 2022, 18:19 (836 dage siden) @ Peter Linaa

I fredags den 07/01-22

Faktisk også I dag den 10/01-22 - men her prøver man så med en feberredning - idet Holbæk toget bliver sendt af sted i tog nummer 1550 og Kalundborg toget (forsinket) i stedet kører i Holbæks togets løb med standsning ved alle stationer

Handling men passagererne vest for Holbæk kommer forsinket frem

Problemer med ny køreplan

af Togmand123, 10/1 2022, 18:04 (836 dage siden) @ FutKaj

Hejsa

Har observeret en del problemer med den nye køreplan

I den nye køreplan er der 8 minutters vending i Kalundborg og tilsvarende i København

Da togene kører i udelukkende løb på samme strækning giver det nemt meget store forsinkelser

Har observeret at det gælder i togene til Næstved

Hvad mener I?

God weekend

Der er normalt ikke mange vendinger i Kalundborg som kun er 8 minutter. Langt de fleste har mindst en time eller længere tid. Det er klart at en kort vending kan give risiko for at forsinkelser spreder sig til efterfølgende afgange men det er vel det muliges kunst at balancere mellem at materiellet er ude at køre eller har længere ophold i forhold til den køreplan man gerne vil køre og hvor meget materiel man har til rådighed.


Billige jernbane T-shirts

DSB ME1529

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak