Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fire tunnelgennemgangsspor til sækbanegården i Luzern (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 12/1 2022, 08:57 (835 dage siden)

Lidt visionær jernbanepolitik fra det sydlige udland. Luzern er i dag en sækbanegård med ind/udkørsel fra syd, med ca. 100'000 daglige rejser, heraf næsten halvdelen i retning Zürich (som er mod nord).

For at forbedre rejsetiden (så nord- og østgående tog ikke skal køre i ring rundt om byen for at komme til stationen) og forøge kapaciteten arbejder man på at anlægge fire underjordiske perroner, samt grave to tunneller der skal forbinde disse underjordiske perroner med den eksisterende linjeføring. Den nordgående tunnel på godt 3km skal gå under Luzern sø og bykernen.

[image]

Anslået pris i kroner: 17 milliarder.

Det må sgu siges at være visionært. Man kunne godt savne at se den slags investeringer uden for de tre største byer i Danmark.

Hvis man taler tydsk, er der en fin YouTube-video her – og mere info hos SBB.

Schwyzertüütsch

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 12/1 2022, 09:22 (835 dage siden) @ bjergged
redigeret af Per Holm, 12/1 2022, 10:13

Hvis man taler tysk, er der en fin YouTube-video her – og mere info hos SBB.

Tak for opslag. Lidt morsomt at læse de tyske undertekster. Schwyzertüütsch kan godt kræve "nogen" tilvænningstid. :-)


For tiden er Schweiz jo ekstra spændende for resten af Europa; beslutningen om hvorvidt Lötschberg Basistunnel bliver udbygget til dobbeltspor i hele længden eller "kun" i den allerede forberedte del står lige på trapperne.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Schwyzertüütsch

af bjergged, Zentralschweiz, 12/1 2022, 10:37 (835 dage siden) @ Per Holm

Hvis man taler tysk, er der en fin YouTube-video her – og mere info hos SBB.


Tak for opslag. Lidt morsomt at læse de tyske undertekster. Schwyzertüütsch kan godt kræve "nogen" tilvænningstid. :-)

Ahja, er blevet så vant til den lokale dialekt, at jeg knap bemærker forskellen, beklager.

For tiden er Schweiz jo ekstra spændende for resten af Europa; beslutningen om hvorvidt Lötschberg Basistunnel bliver udbygget til dobbeltspor i hele længden eller "kun" i den allerede forberedte del står lige på trapperne.

Ja, det er så lidt bagsiden af Schweizisk politik, med alt det der naturfrednings-tamtam, direkte demokrati og decentraliseret magt, så kan det godt tage lidt tid at blive enige om tingene. Men det ser vi jo også i EU med f.eks Femern.

Schwyzertüütsch

af re20000, 13/1 2022, 00:09 (835 dage siden) @ bjergged

Hvis man taler tysk, er der en fin YouTube-video her – og mere info hos SBB.


Tak for opslag. Lidt morsomt at læse de tyske undertekster. Schwyzertüütsch kan godt kræve "nogen" tilvænningstid. :-)


Ahja, er blevet så vant til den lokale dialekt, at jeg knap bemærker forskellen, beklager.

For tiden er Schweiz jo ekstra spændende for resten af Europa; beslutningen om hvorvidt Lötschberg Basistunnel bliver udbygget til dobbeltspor i hele længden eller "kun" i den allerede forberedte del står lige på trapperne.


Ja, det er så lidt bagsiden af Schweizisk politik, med alt det der naturfrednings-tamtam, direkte demokrati og decentraliseret magt, så kan det godt tage lidt tid at blive enige om tingene. Men det ser vi jo også i EU med f.eks Femern.

Festina lente!

Fire tunnelgennemgangsspor til sækbanegården i Luzern

af RasmusJ, 13/1 2022, 07:01 (834 dage siden) @ bjergged

Det ville være så oplagt med et lignende projekt i Aarhus. Østjylland har brug for meget bedre jernbanetrafik, men man virker til at være indstillet på at overlade det hele til bilerne

Indsend billeder
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak