Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad blev denne perron brugt til? (Generelt)

af Hedegaard, 7/6 2011, 16:09 (4713 dage siden)

Det her kan måske lyde som et virkelig dumt spørgsmål, men jeg håber at min uvidenhed er tilgivet :)
I de mange år jeg har benyttet S-Toget fra Hillerød, har jeg altid undret mig over det lille perronspor der befinder sig i stationens sydelige ende, klemt mellem spor 1 og Frederiksværkbanens spor 11.
Jeg har aldrig set dette spor eller perronstykke blive benyttet, men det må da have haft en funktion engang? Er der nogen som ved hvad man brugte det til?[image]

Avatar

Hvad blev denne perron brugt til?

af Morten Beck, Græsted, 7/6 2011, 16:40 (4713 dage siden) @ Hedegaard

Jeg synes det er et rigtig godt spørgsmål, jeg ved det ikke umiddelbart. Men jeg vil gerne komme med et gæt.. Det kunne være til de godsvogne og postvogne, som HFHJ havde ganske mange af før i tiden.
Jeg har ikke styr på hvordan det gik for sig i Hillerød, når der skulle skiftes bane.

Morten Beck

Hvad blev denne perron brugt til?

af gamle ole, 7/6 2011, 19:43 (4712 dage siden) @ Hedegaard

Jeg har en svag erindring om den simpelthen bare blev brugt i forbindelse opstilling af diverse HFHJ-vogne , hvilket vel er meget sansynligt :-)

Hilsen Ole

Avatar

Hvad blev denne perron brugt til?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/6 2011, 21:52 (4712 dage siden) @ Hedegaard

I flere år, bl.a. i 2001, stod der to Gs-vogne i sporet; sandsynligvis lagervogne.

--
[image]

Hvad blev denne perron brugt til?

af Svend, 7/6 2011, 22:13 (4712 dage siden) @ Tommy Nilsson

I flere år, bl.a. i 2001, stod der to Gs-vogne i sporet; sandsynligvis lagervogne.

.... vist bl a til gasflasker til sporskiftevarmen.

Hvornår sporet (1c hedder det vist) er anlagt, ved jeg ikke præcist, men mon ikke det er samtidigt med de to depotspor for S-tog (1a og 1b), som er som etableret i f m anlægget af S-banen sidst i 60´erne. Sporet har også funktion som spormæssig dækning, således at der ikke "uden videre" kan køres mod spor 1 fra de to depotspor.

--
Svend

Hvad blev denne perron brugt til?

af gamle ole, 8/6 2011, 10:44 (4712 dage siden) @ Svend

Ja det er vi8st rigtigt!:-)

Hilsen Ole

Hvad blev denne perron brugt til?

af UTJ, 8/6 2011, 10:01 (4712 dage siden) @ Tommy Nilsson

I flere år, bl.a. i 2001, stod der to Gs-vogne i sporet; sandsynligvis lagervogne.

Gasflasker til sporskifteopvarmning mv

Hvad blev denne perron brugt til?

af Jens Gadmar, 8/6 2011, 23:33 (4711 dage siden) @ Hedegaard

Ok, jeg er kun 90% sikker! Men i slutningen af 1950-erne og i begyndelsen af 1960-erne medbragte mange Nordbanetog (Kh-Hi) en DJ-vogn bagest. Den normale oprangering var: S(Mx) - Al - 5 Cl - Cle(Cpe)- og nogle gange DJ. Når DJ-eren ikke skulle med tilbage til Kh, blev den som regel parkeret i det viste spor. Det var meget prakisk, for den skulle ofte have post med til Kh sidst på dagen. Jeg mener, at denne trafik ophørte i 1962. Med venlig hilsen Jens Gadmar

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak