Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

3-lyst front på Veterantog, hvornår? (Generelt)

af Steff, 12/2 2022, 13:31 (807 dage siden)

Kære alle

Har en forespørgsel på det historiske forum:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=65360

Der er desværre ingen respons, så måske er det for nyt til det andet forum. Er der nogen her der kan hjælpe, jeg ved der er en del ansatte ved banen/styrelserne på denne side:-)

På forhånd tak!

med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af FutteV, 12/2 2022, 13:47 (807 dage siden) @ Steff

Tja i SR fra 1975 står at maskiner har 3 kendingslys. My, Mz og Mx blev jo også bygget med tre frontlanterner. Jeg tænker at det kom efter som man oprettede ture til Tyskland i 50'erne med MO, hvor det allerede der var påbudt at maskiner skulle have tre front kendingssignaler. Jeg kan ikke sige at dette er sandt med garanti, men jeg ved at MO fik en 3. lanterne fordi den skulle kører til hhv. Flensborg og Niebüll, og så har det sikkert blevet skrevet ind i et reglement siden, da My, Mz og Mx også sås nogle gange i Tyskland gennem årene.

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Steff, 12/2 2022, 13:58 (807 dage siden) @ FutteV

Kære FutteV

Indledningsvis tak for svar.

Det er helt korrekt med SR 75, men veteranlokomotiverne fik lov endnu et stykke tid at være "originale". Så den ændring kom senere og blev igen - omkring 2009/2010 annulleret for disse veterantogs vedkommende. Og det er lige denne periode, der er det interessante sp. jeg har få stillet.

Til dit svar m.h.t. f.eks. litra MO, ja, bl.a. 1935 var udstyret så den kunne køre i Tyskland. Det samme gjaldt MS lyntogene for kørsel i NEPTUN, der også fik - næsten i bogstaveligste forstand - hængt ekstra lanterner på fronten for at kunne opfylde DR signalreglement.
Tak for svar

med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Morten Beck, Græsted, 13/2 2022, 10:41 (806 dage siden) @ Steff

Kære Steff

Jeg har "Hørt" at det var en meget kort periode man var underlagt at der skulle være triangel-lys på veterantogslokomotiver.

Eksempelvis fik HFHJ M8 påbygget en lanterne i højre side i hver ende i (jeg mener det var i 1997) som jeg har "Hørt" det, var det kun et par år lovgivningen var gældende.
Jeg vil meget gerne rettes, hvis nogen ved det helt præcist. Jeg synes det er svært at finde rundt i omkring triangel-lys på veterantog, men det skyldes givetvis jeg ikke leder de rigtige steder.
Men jeg ved at både OKMJ 14 og ØSJS 7 har automobillygter monteret under pufferplankerne, om det har noget at gøre med lovgivningen om triangel-lys på veterantogslokomotiver, ved jeg ikke.
Mener de har kørt med dem en del år før det blev et lovkrav om triangel-lys på veterantog.
Det skal samtidig nævnes, at GDS L1 ikke har fået triangel-lys monteret mens NSJK har ejet lokomotivet, det er det eneste af de ni marcipanbrød med original lygteføring.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Steff, 13/2 2022, 13:21 (806 dage siden) @ Morten Beck

Kære Morten

Tak for dine informationer, det hele må jo på et eller andet tidspunkt give en eller anden form for resultat.

Med hensyn til privatbane motorkøretøjer (bl.a. Marcipanbrød) må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke har nogen som helst forstand på dette og da slet ikke lygteføring.
Men det må jo - som skrevet tidligere - give et fingerpeg!

Tak for info og fortsat god søndag!

Bedste hilsener

Steff

--
Steffen Dresler

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Poul Andersen, 13/2 2022, 14:41 (806 dage siden) @ Steff

Kære Morten

Tak for dine informationer, det hele må jo på et eller andet tidspunkt give en eller anden form for resultat.

Med hensyn til privatbane motorkøretøjer (bl.a. Marcipanbrød) må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke har nogen som helst forstand på dette og da slet ikke lygteføring.
Men det må jo - som skrevet tidligere - give et fingerpeg!

Tak for info og fortsat god søndag!

Bedste hilsener

Steff

Hej Steff.

Jeg har lagt dette i tråden om samme emne på Jernbanehistorisk forum.

Mvh.
Poul.
[image]

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Niels Munch, 13/2 2022, 15:44 (806 dage siden) @ Steff

Med hensyn til privatbane motorkøretøjer (bl.a. Marcipanbrød) må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke har nogen som helst forstand på dette og da slet ikke lygteføring.
Men det må jo - som skrevet tidligere - give et fingerpeg!

For lige at gøre marcipanbrødene færdige, så var det eneste, der fik triangellys i veteranbanevaretægt, HFHJ M 8. GDS L 1 fik det aldrig, og de øvrige fik det - i forskellig udformning - hos "driftsbanerne".

Men mon ikke dit hovedspørgsmål nu er besvaret på det andet forum?

M.v.h.
Niels

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Steff, 13/2 2022, 16:20 (806 dage siden) @ Niels Munch

Hej til alle

Også her på dette forum, selvom incl. takken på det andet forum, skal der lyde en stor tak for medvirken.
Et tilsyneladende enkelt spørgsmål og så alligevel med mange, mange facetter.

Det er fantastisk hvad vi med fælles hjælp kan opnå.

Konklusionen må være at 3-lys perioden for veterantog i hovedprincippet var fra 2003 frem til 1.5.2003.

TAK og god søndag og kommende vinterferie hvis man har det. Kan forstå at det er lidt besværligt med SAS p.t., tag toget eller bilen istedet:-D

Bedste hilsener

Steff

--
Steffen Dresler

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Steff, 13/2 2022, 18:25 (806 dage siden) @ Steff

Hej alle

Retter lige: 1993 til 1.5.2003, sorry og tak til Lars!!

Steff

--
Steffen Dresler

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Peter Linaa, 13/2 2022, 18:42 (806 dage siden) @ Steff

Hej alle

Retter lige: 1993 til 1.5.2003, sorry og tak til Lars!!

Steff

Hej Steffen

Det er stadig forkert!. Prøv lige at læse, hvad der står herinde i dette forum og sammenlign med, hvad du har skrevet i det andet forum.

M v h
Peter L

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Steff, 13/2 2022, 18:50 (806 dage siden) @ Peter Linaa

Kære Peter

Jeg stirrer mig blind, hjælp, hvis ikke perioden er 1993 til 2003!

Steff

--
Steffen Dresler

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Peter Linaa, 13/2 2022, 19:26 (806 dage siden) @ Steff
redigeret af Peter Linaa, 13/2 2022, 19:50

Kære Peter

Jeg stirrer mig blind, hjælp, hvis ikke perioden er 1993 til 2003!

Steff

Det var IKKE det du skrev i din konklusion 4-5 indlæg længere oppe.

Du skrev sådan i det indlæg, jeg prøver på at henvise dig til:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=178628

M v h
Peter L

3-lyst front på Veterantog, hvornår?

af Steff, 13/2 2022, 20:11 (806 dage siden) @ Peter Linaa

Kære Peter

Så er jeg med, men det er rettet! Ja, 2003 til 2003 er jo noget pjat!

Altså 1993 - 2003.

Tak

Steff

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak