Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lyntog over Høje Taastrup (Generelt)

af mpp, 16/2 2022, 13:49 (803 dage siden)

De sidste par gange jeg har taget lyntoget har det kørt over Høje Taastrup i stedet for Køge Nord. Er det en ny ting eller afhænger det af den enkelte afgang? Og nu hvor lyntogene kører over Høje Taastrup, hvad kører der så egentligt på den nye bane? Et IC-tog og et hurtigt regionaltog til Nykøbing F?

Lyntog over Høje Taastrup

af steenth, 16/2 2022, 15:22 (803 dage siden) @ mpp

De sidste par gange jeg har taget lyntoget har det kørt over Høje Taastrup i stedet for Køge Nord. Er det en ny ting eller afhænger det af den enkelte afgang? Og nu hvor lyntogene kører over Høje Taastrup, hvad kører der så egentligt på den nye bane? Et IC-tog og et hurtigt regionaltog til Nykøbing F?

Nu har du ikke skrevet tidspunkt på. Men der er i denne uge et antal afgange om aften, som er omlagt via Roskilde. Det er nævnt på DSB's hjemmeside. Så det kan være planlagte ændringer du har været ude for. Og senere i år, så kommer der sporarbejde imellem Ringsted og Roskilde, samt Høje Taastrup-Glostrup, hvor der er bliver omlagt tog til at kører via Køge. Så der kunne være at vil rydde op i de,t som skal ordnes, imens der er plads til det. Derudover har der været nogle problemer med signaler på den nye bane i enkelte dage, hvor tog er blevet omlagt via Roskilde...

Så du har ikke været ude for en fast ændring. Lyntog skal også på langt sigt planlagt at kører via Køge.. Men desværre er det mere reglen at man ikke kører efter den "trykte" køreplan...

Lyntog over Høje Taastrup

af Theis Andersen, Kastrup, 16/2 2022, 21:13 (803 dage siden) @ steenth

Var der ikke planer om at lyntogene skulle stope på Køge Nord?

--
[image]

Lyntog over Høje Taastrup

af Banemanden, 16/2 2022, 21:30 (803 dage siden) @ Theis Andersen

Var der ikke planer om at lyntogene skulle stope på Køge Nord?

Det er en midlertidig ændring pga sporarbejde, som der også blev skrevet.

Lyntog over Høje Taastrup

af mpp, 18/2 2022, 10:12 (801 dage siden) @ steenth

Det var en lørdag sidste juni til Odense, fredag den 4. februar og søndag den 6. februar. Nok gange til at jeg tænkte at det ikke var et tilfælde, selvom det så åbenbart er det alligevel :)

Lyntog over Høje Taastrup

af DTog, 18/2 2022, 10:52 (801 dage siden) @ mpp

Det var en lørdag sidste juni til Odense, fredag den 4. februar og søndag den 6. februar. Nok gange til at jeg tænkte at det ikke var et tilfælde, selvom det så åbenbart er det alligevel :)

Alle tog kørte over Høje Taastrup/ Roskilde søndag den 6. Februar fordi der var tekniske problemer på ny bane, så man kunne se en del tog suse forbi på Høje Taastrup og IC mod Fredericia/Aalborg standsede ekstra i Valby og Roskilde. :-)

Lyntog over Høje Taastrup

af mpp, 18/2 2022, 14:02 (801 dage siden) @ DTog

Aha. Tak for svar. Vi blev i øvrigt også lidt forsinkede af ekstraordinær udskiftning af lokofører i Ringsted. Hvad kan det have handlet om?

Lyntog over Høje Taastrup

af krabsen, 18/2 2022, 14:07 (801 dage siden) @ mpp

Vi blev i øvrigt også lidt forsinkede af ekstraordinær udskiftning af lokofører i Ringsted. Hvad kan det have handlet om?

At den pågældende var blevet dårlig og derfor måtte afløses?

Lyntog over Høje Taastrup

af mpp, 18/2 2022, 14:11 (801 dage siden) @ krabsen

Det giver mening. Jeg var dog lidt overrasket over, at man har lokoførere på standby på den måde. Men det viste sig så at være meget godt alligevel kan man sige.

Lyntog over Høje Taastrup

af RasmusD, 18/2 2022, 14:28 (801 dage siden) @ mpp

Det giver mening. Jeg var dog lidt overrasket over, at man har lokoførere på standby på den måde. Men det viste sig så at være meget godt alligevel kan man sige.

Lokomotivføreres arbejdstid er planlagt ned til det enkelte minut. En større forsinkelse på ét tog får derfor nemt følgevirkninger på andre afgange, fordi personalet ikke er det rigtige sted. Ligesom der kan opstå andre akutte behov. Derfor sidder der som regel folk til rådighed.

Lyntog over Høje Taastrup

af mpp, 19/2 2022, 15:11 (800 dage siden) @ RasmusD

Giver god mening. Vi kom hjem næsten til tiden så alt var godt

Lyntog over Høje Taastrup

af krabsen, 18/2 2022, 14:42 (801 dage siden) @ mpp

Det giver mening. Jeg var dog lidt overrasket over, at man har lokoførere på standby på den måde. Men det viste sig så at være meget godt alligevel kan man sige.

Der kan jo godt have været et vist respit, hvis han i tide har meldt, at 'jeg kan godt køre til Roskilde, men så må I hellere finde en afløser'. Er det meldt ud efter afgang fra Odense, er der næsten tid til at få en afløser ud fra Hovedbanen, eller hvor vedkommende nu har været.

Lyntog over Høje Taastrup

af Scharfenberg, 17/2 2022, 12:00 (802 dage siden) @ mpp

De sidste par gange jeg har taget lyntoget har det kørt over Høje Taastrup i stedet for Køge Nord. Er det en ny ting eller afhænger det af den enkelte afgang? Og nu hvor lyntogene kører over Høje Taastrup, hvad kører der så egentligt på den nye bane? Et IC-tog og et hurtigt regionaltog til Nykøbing F?

Lørdag den 5. og 12. februar var alle persontog på Ny bane omlagt via Roskilde pga. sporarbejde. Det var vist kun godstog, der kørte ad Ny bane.

Ifølge normalkøreplanen kører der på Ny bane:
* IC Lyn
* IC Lyn+
* IC 1xx-systemet til/fra Fredericia/Aalborg
* IC til/fra Hamborg
* Det hurtige regionaltog til/fra Nyk. F (12xx-systemet)

Lyntog over Høje Taastrup

af Fysikeren, 17/2 2022, 14:32 (802 dage siden) @ Scharfenberg

De sidste par gange jeg har taget lyntoget har det kørt over Høje Taastrup i stedet for Køge Nord. Er det en ny ting eller afhænger det af den enkelte afgang? Og nu hvor lyntogene kører over Høje Taastrup, hvad kører der så egentligt på den nye bane? Et IC-tog og et hurtigt regionaltog til Nykøbing F?


Lørdag den 5. og 12. februar var alle persontog på Ny bane omlagt via Roskilde pga. sporarbejde. Det var vist kun godstog, der kørte ad Ny bane.

Ifølge normalkøreplanen kører der på Ny bane:
* IC Lyn
* IC Lyn+
* IC 1xx-systemet til/fra Fredericia/Aalborg
* IC til/fra Hamborg
* Det hurtige regionaltog til/fra Nyk. F (12xx-systemet)

32xx er også via den nye bane.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak