Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål om skilte (Generelt)

af Niels, Aarhus, 17/2 2022, 14:39 (799 dage siden)

Kære alvidende forum

Mit ældste og meget toginteresserede barnebarn har sendt mig et billede, hvor han spørger: "Morfar, hvad betyder tallene på de her skilte på Københavns Hovedbanegård"?

[image]

Jeg er blevet ham svar skyldig, så jeg håber, at der er én - eller sikkert flere - her i forummet, som kan give en forklaring.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Spørgsmål om skilte

af frederikhk, 17/2 2022, 15:02 (799 dage siden) @ Niels

Mener tallet indikerer hvor toget med den skiltede længde, skal holde for at være ved perron.

Spørgsmål om skilte

af Peter Aaquist Hansen, 17/2 2022, 15:04 (799 dage siden) @ Niels

Hej Niels

Det er standsnings mærker. De angiver seneste standsning for persontogtog af den angivet længde.

200 meter tog standser ved 200 mærket. Er toget længere end 200 meter, så kommer der et nyt mærket fx 300 (meter) eller et S mærke som er sidste mærke hvor toget skal standses. Det er forskellig mærker fra station til station.

Med venlig hilsen

Peter Aaquist Hansen

Spørgsmål om skilte

af Niels, Aarhus, 17/2 2022, 15:08 (799 dage siden) @ Peter Aaquist Hansen


Det er standsnings mærker. De angiver seneste standsning for persontogtog af den angivet længde.

200 meter tog standser ved 200 mærket. Er toget længere end 200 meter, så kommer der et nyt mærket fx 300 (meter) eller et S mærke som er sidste mærke hvor toget skal standses. Det er forskellig mærker fra station til station.

Med venlig hilsen

Peter Aaquist Hansen

Hej Peter

Tak for svar - jeg skulle hilse fra Alfred og sige tak ;-)

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Avatar

Spørgsmål om skilte

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 21/2 2022, 10:50 (795 dage siden) @ Peter Aaquist Hansen

Det er standsnings mærker. De angiver seneste standsning for persontogtog af den angivet længde.

Der findes også mærker der angiver 400, 600, 800 og 850 på banen, så det er ikke udelukkende persontog.

Spørgsmål om skilte

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 21/2 2022, 12:05 (795 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det er standsnings mærker. De angiver seneste standsning for persontogtog af den angivet længde.


Der findes også mærker der angiver 400, 600, 800 og 850 på banen, så det er ikke udelukkende persontog.

SR pkt. 17.20 omtaler bare "tog" med længde op til det angivne antal meter.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Spørgsmål om skilte

af Jens N, Fredericia, 17/2 2022, 17:57 (798 dage siden) @ Niels

Kære alvidende forum

Mit ældste og meget toginteresserede barnebarn har sendt mig et billede, hvor han spørger: "Morfar, hvad betyder tallene på de her skilte på Københavns Hovedbanegård"?

[image]

Jeg er blevet ham svar skyldig, så jeg håber, at der er én - eller sikkert flere - her i forummet, som kan give en forklaring.

Se Banedanmarks sikkerhedsreglement her - paragraf 17, side 159a og b.

Mvh. Jens

Spørgsmål om skilte

af Niels, Aarhus, 17/2 2022, 18:21 (798 dage siden) @ Jens N


Se Banedanmarks sikkerhedsreglement her - paragraf 17, side 159a og b.

Hej Jens

Tak for det - så skulle der ikke være nogen tvivl om, hvad der gælder.

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Avatar

Spørgsmål om skilte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/2 2022, 22:36 (798 dage siden) @ Niels

Kære alvidende forum

Mit ældste og meget toginteresserede barnebarn har sendt mig et billede, hvor han spørger: "Morfar, hvad betyder tallene på de her skilte på Københavns Hovedbanegård"?

Med sådan et barnebarn er der virkelig håb for fremtiden!!!
;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Spørgsmål om skilte

af Niels, Aarhus, 18/2 2022, 10:54 (798 dage siden) @ Michael Deichmann

Med sådan et barnebarn er der virkelig håb for fremtiden!!!
;-)

Hej Michael

Ja, der er bestemt håb for fremtiden - og det gælder heldigvis alle mine fire børnebørn - selvom det kun er den ældste på seks, der er vild med tog - men de andre tre kan måske stadig nå det endnu - med lidt hjælp fra morfar naturligvis :-D

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak