Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Storm på vej (igen)

af KKLD, 17/2 2022, 17:42 (854 dage siden) @ Andrew_J

Så der atter Storm på vej og BaneDanmark har varslet at næsten alt togtrafik i Danmark ophøre Fredag og Lørdag så det er et planlagt stop så det derved er nemmere at komme igang med "almindelig drift" når stormen er overstået.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/banedanmark-forventer-at-indstille-togkoerslen-...

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

Det ser ikke ud til at S-tog og metroen påvirkes (endnu?).

Storm på vej (igen)

af Frank Poulsen, 17/2 2022, 17:45 (854 dage siden) @ KKLD

Så der atter Storm på vej og BaneDanmark har varslet at næsten alt togtrafik i Danmark ophøre Fredag og Lørdag så det er et planlagt stop så det derved er nemmere at komme igang med "almindelig drift" når stormen er overstået.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/banedanmark-forventer-at-indstille-togkoerslen-...


https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

Det ser ikke ud til at S-tog og metroen påvirkes (endnu?).

Metroen ved jeg ikke. Men DSB skriver jo ALLE tog... Og s-tog er jo under DSB...

Og der står jo også at det løbende opdateres i løbet af aftenen, så mon ikke s-togslinjerne også kommer på. Der er jo også mange andre strækninger der mangler endnu.

Storm på vej (igen)

af ChrBrun, Helsingør, 17/2 2022, 18:38 (854 dage siden) @ Frank Poulsen

Det ser ikke ud til at S-tog og metroen påvirkes (endnu?).


Metroen ved jeg ikke. Men DSB skriver jo ALLE tog... Og s-tog er jo under DSB...

Og der står jo også at det løbende opdateres i løbet af aftenen, så mon ikke s-togslinjerne også kommer på. Der er jo også mange andre strækninger der mangler endnu.

DSB regner med at S-togene vil køre, men med nedsat hastighed:
https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

--
Christian Brun

Storm på vej (igen)

af sil1207, 17/2 2022, 18:59 (854 dage siden) @ ChrBrun

Nærmere konkret så vidt jeg har hørt, max. 70 km/t samt 20-minuttersdrift

Avatar

Storm på vej (igen)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 18/2 2022, 07:17 (854 dage siden) @ Frank Poulsen

Så der atter Storm på vej og BaneDanmark har varslet at næsten alt togtrafik i Danmark ophøre Fredag og Lørdag så det er et planlagt stop så det derved er nemmere at komme igang med "almindelig drift" når stormen er overstået.


Metroen ved jeg ikke.

Vi har nogle helt klare regler for de overjordiske strækninger.
Alt baseret på middelvinden.
Over 19m/s bemandes togene, og hastigheden sættes ned.
Over 24m/s indstilles driften.

At togene bemandes, skal ses i lyset af at der kan blæse objekter op, eller ned på sporene der kan standse toget mellem stationerne. Derfor skal der være stewarder ombord.
Når driften indstilles skyldes det alene passagerernes komfort og sikkerhed på de højtliggende stationer.
Der er intet sikkerhedsmæssigt i den beslutning.
Under jorden er der ikke begrænsninger ved storm.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Storm på vej (igen)

af mpp, 18/2 2022, 10:15 (853 dage siden) @ metrohenrik

Hvor meget kan stewarderne overtage kørslen ift sikkerhed og godkendelser? Trykker de bare på en knap så toget kan køre videre eller er det mere kompliceret end som så?

Avatar

Det kan må en steward

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 18/2 2022, 11:34 (853 dage siden) @ mpp

Hvor meget kan stewarderne overtage kørslen ift sikkerhed og godkendelser? Trykker de bare på en knap så toget kan køre videre eller er det mere kompliceret end som så?

Stewarder kan køre toget, både under sikkerhed, og med frakoblet sikkerhed.
Er der passagerer i toget må de køre til et sikkert sted, som regel frem til næste station, hvor passagererne skal ud af toget.

Den eneste kørselsform vi planmæssigt må køre med passagerer i er AUTO. (Fuldautomatisk)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Det kan må en steward

af mpp, 18/2 2022, 14:10 (853 dage siden) @ metrohenrik

Tak for svar. Så i det her tilfælde kan stewarderne få metrotoget sikkert frem til næste stop og så kan det automatiske system overtage driften igen?

Det kan / må en steward

af krabsen, 19/2 2022, 13:54 (852 dage siden) @ metrohenrik

Hvor meget kan stewarderne overtage kørslen ift sikkerhed og godkendelser? Trykker de bare på en knap så toget kan køre videre eller er det mere kompliceret end som så?


Stewarder kan køre toget, både under sikkerhed, og med frakoblet sikkerhed.
Er der passagerer i toget må de køre til et sikkert sted, som regel frem til næste station, hvor passagererne skal ud af toget.

Den eneste kørselsform vi planmæssigt må køre med passagerer i er AUTO. (Fuldautomatisk)

Så I har ikke samme mulighed som f.eks. DLR i London, der kan skifte til manuel kørsel på en kort delstrækning?
Det sker f.eks. ved store messer i London Excel, hvor der er brug for længere ophold ved de standsningssteder, der ligger i forbindelse med Excel.

Det kan / må en steward

af larsht, 19/2 2022, 14:16 (852 dage siden) @ krabsen

Hvor meget kan stewarderne overtage kørslen ift sikkerhed og godkendelser? Trykker de bare på en knap så toget kan køre videre eller er det mere kompliceret end som så?


Stewarder kan køre toget, både under sikkerhed, og med frakoblet sikkerhed.
Er der passagerer i toget må de køre til et sikkert sted, som regel frem til næste station, hvor passagererne skal ud af toget.

Den eneste kørselsform vi planmæssigt må køre med passagerer i er AUTO. (Fuldautomatisk)


Så I har ikke samme mulighed som f.eks. DLR i London, der kan skifte til manuel kørsel på en kort delstrækning?
Det sker f.eks. ved store messer i London Excel, hvor der er brug for længere ophold ved de standsningssteder, der ligger i forbindelse med Excel.

Der er ikke perrondøre på DLR

Det kan / må en steward

af krabsen, 19/2 2022, 17:04 (852 dage siden) @ larsht

Den eneste kørselsform vi planmæssigt må køre med passagerer i er AUTO. (Fuldautomatisk)


Så I har ikke samme mulighed som f.eks. DLR i London, der kan skifte til manuel kørsel på en kort delstrækning?
Det sker f.eks. ved store messer i London Excel, hvor der er brug for længere ophold ved de standsningssteder, der ligger i forbindelse med Excel.


Der er ikke perrondøre på DLR

Korrekt - og..?

Tilstedeværelsen/fraværet af perrondøre har vel ikke indflydelse på, om toget kan/må fremføres manuelt..

Det kan / må en steward

af larsht, 19/2 2022, 17:18 (852 dage siden) @ krabsen

Den eneste kørselsform vi planmæssigt må køre med passagerer i er AUTO. (Fuldautomatisk)


Så I har ikke samme mulighed som f.eks. DLR i London, der kan skifte til manuel kørsel på en kort delstrækning?
Det sker f.eks. ved store messer i London Excel, hvor der er brug for længere ophold ved de standsningssteder, der ligger i forbindelse med Excel.


Der er ikke perrondøre på DLR


Korrekt - og..?

Tilstedeværelsen/fraværet af perrondøre har vel ikke indflydelse på, om toget kan/må fremføres manuelt..

Du nævner selv store messer hvor der må antages at være mange mennesker på perronerne. Deraf smart at have en forrest til at bremse og/eller køre langsomt

Afgangsproceduren står "stewarden" for på DLR, så han/hun styrer selv standsningstiden uanset om man sidder forrest eller er ved en dør som normal procedure foreskriver

Det kan / må en steward

af krabsen, 19/2 2022, 18:01 (852 dage siden) @ larsht

Hmm..

Emnet er for så vidt ikke proceduren på DLR, men en undren over, at Metroen i København øjensynligt ikke har en tilsvarende mulighed for manuel fremføring af toget?

Den kunne vel være nyttig f.eks. ved DR efter torsdagskoncerter hvor der kan være ret crowded.
(been there, done that - vi snød køen ved at køre en station ud af og så vende der :-) )

Det kan / må en steward

af ivar, 19/2 2022, 18:20 (852 dage siden) @ krabsen

Henrik skriver vel klart og tydeligt, at de kun må køre med passager i "automode", det udelukker jo ikke, at det ikke er muligt, at køre manuelt.

mvh
-ivar

Det kan / må en steward

af krabsen, 19/2 2022, 18:49 (852 dage siden) @ ivar

Henrik skriver vel klart og tydeligt, at de kun må køre med passager i "automode",

Ja - og det er såmænd bare det jeg undrer mig lidt over og derfor spørger lidt til.

det udelukker jo ikke, at det ikke er muligt, at køre manuelt.

(i øvrigt noget af en dobbeltnegation, du der fik fyret af :-) )

Det kan / må en steward

af ivar, 19/2 2022, 18:53 (852 dage siden) @ krabsen

Jeg skulle lige teste, om du stadig er skarp :-D

mvh
-ivar

Det kan / må en steward

af krabsen, 19/2 2022, 20:21 (852 dage siden) @ ivar

Jeg skulle lige teste, om du stadig er skarp :-D

Task completed :-)

Det kan / må en steward

af steenth, 19/2 2022, 19:49 (852 dage siden) @ krabsen

Hmm..

Emnet er for så vidt ikke proceduren på DLR, men en undren over, at Metroen i København øjensynligt ikke har en tilsvarende mulighed for manuel fremføring af toget?

Den kunne vel være nyttig f.eks. ved DR efter torsdagskoncerter hvor der kan være ret crowded.
(been there, done that - vi snød køen ved at køre en station ud af og så vende der :-) )

Det, som er behov for, er styre hvornår toget kører. Og det kan håndteres med en steward på stationen som snakker med kontrolcentret og ikke en, som er i toget. Ellers at kontrolcentret holder øje med deres overvågning. Mig bekendt styrer de også hvor mange passager, som kommer ind på perronen, hvis der fx er noget i arenaen.

Avatar

Det kan / må en steward

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 07:14 (849 dage siden) @ steenth

Hmm..

Emnet er for så vidt ikke proceduren på DLR, men en undren over, at Metroen i København øjensynligt ikke har en tilsvarende mulighed for manuel fremføring af toget?

Den kunne vel være nyttig f.eks. ved DR efter torsdagskoncerter hvor der kan være ret crowded.
(been there, done that - vi snød køen ved at køre en station ud af og så vende der :-) )

Det, som er behov for, er styre hvornår toget kører. Og det kan håndteres med en steward på stationen som snakker med kontrolcentret og ikke en, som er i toget. Ellers at kontrolcentret holder øje med deres overvågning. Mig bekendt styrer de også hvor mange passager, som kommer ind på perronen, hvis der fx er noget i arenaen.

Det er langt bedre at stewarden er på perronen, hvor der kan hjælpes mere fleksibelt.
Skal stewarden styre dørene, skal vedkommende placeres forrest i toget, uden mulighed for at se ned lang toget.
Det kan til gengæld kontrolrummet, via kamera.

Og ja, vi kan til en vis grænse styre adgangen til stationerne. Lukke gitre ned, slukke for rulletrapper og lignende. Normalt prøver vi med at sætte flere tog ind i en periode. Men for at det lykkes, så skal vi jo kende tidspunktet hvor Royal Arena, Forum eller DR, lukker sine gæster ud.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Det kan / må en steward

af thomastog, 23/2 2022, 08:10 (848 dage siden) @ metrohenrik

Det er langt bedre at stewarden er på perronen, hvor der kan hjælpes mere fleksibelt.
Skal stewarden styre dørene, skal vedkommende placeres forrest i toget, uden mulighed for at se ned lang toget.

Så alle døre lukker altid samtidigt ? Det er ikke sådan at forreste dør forbliver åben, og lukkes i anden omgang ved manuel/steward betjening ? Der skulle man måske se på, hvordan det er løst andre steder.

Det kan til gengæld kontrolrummet, via kamera.

Det går nu meget godt hos S-tog, med at overskue dørlukning, en enkelt mand med op til 170 meter tog ;-) Også med manuel betjening, hvor lkf går ud på perronen og lukker alle døre undtagen forreste, som lukkes bagefter fra førervinduet.

Avatar

Det kan / må en steward

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 08:58 (848 dage siden) @ thomastog

Det er langt bedre at stewarden er på perronen, hvor der kan hjælpes mere fleksibelt.
Skal stewarden styre dørene, skal vedkommende placeres forrest i toget, uden mulighed for at se ned lang toget.


Så alle døre lukker altid samtidigt ? Det er ikke sådan at forreste dør forbliver åben, og lukkes i anden omgang ved manuel/steward betjening ? Der skulle man måske se på, hvordan det er løst andre steder.

Alle døre lukker samtidig.

Det kan til gengæld kontrolrummet, via kamera.


Det går nu meget godt hos S-tog, med at overskue dørlukning, en enkelt mand med op til 170 meter tog ;-) Også med manuel betjening, hvor lkf går ud på perronen og lukker alle døre undtagen forreste, som lukkes bagefter fra førervinduet.

I S-tog har føreren et vindue i siden af toget. Det er der ikke i et metrotog.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Det kan / må en steward

af thomastog, 23/2 2022, 11:28 (848 dage siden) @ metrohenrik

(Metro)

Så alle døre lukker altid samtidigt ? Det er ikke sådan at forreste dør forbliver åben, og lukkes i anden omgang ved manuel/steward betjening ? Der skulle man måske se på, hvordan det er løst andre steder.


Alle døre lukker samtidig.

Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?

Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.

Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.

Det kan til gengæld kontrolrummet, via kamera.


Det går nu meget godt hos S-tog, med at overskue dørlukning, en enkelt mand med op til 170 meter tog ;-) Også med manuel betjening, hvor lkf går ud på perronen og lukker alle døre undtagen forreste, som lukkes bagefter fra førervinduet.


I S-tog har føreren et vindue i siden af toget. Det er der ikke i et metrotog.

Uden betydning. Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).

Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).

Avatar

Det kan / må en steward

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 11:52 (848 dage siden) @ thomastog

(Metro)

Så alle døre lukker altid samtidigt ? Det er ikke sådan at forreste dør forbliver åben, og lukkes i anden omgang ved manuel/steward betjening ? Der skulle man måske se på, hvordan det er løst andre steder.


Alle døre lukker samtidig.


Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?

Det er i høj grad praktiskt. Hvis det kommer til at er steward skal lukke dørene manuelt, så er det fordi toget skal tømmes, og køres væk. Systemet er overvåget. Toget kan ikke køre hvis dørene ikke er lukkede. Efterkontrol er noget man har i systemer hvor der er en fører. Husk på at Metroen er designet, bygget og godkendt til automatisk kørsel.


Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.

Kommer nogle i klemme, vil døren stoppe sin lukning, og åbne igen.


Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.

Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.

Det kan til gengæld kontrolrummet, via kamera.


Det går nu meget godt hos S-tog, med at overskue dørlukning, en enkelt mand med op til 170 meter tog ;-) Også med manuel betjening, hvor lkf går ud på perronen og lukker alle døre undtagen forreste, som lukkes bagefter fra førervinduet.


I S-tog har føreren et vindue i siden af toget. Det er der ikke i et metrotog.


Uden betydning. Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).

Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).

Vi har mere end 25.000 afgange hver dag. Manuel dørlukning foregår måske 1-2 gange om ugen. Det vil ikke give mere sikkerhed. Systemet overvåger, og vil forhindre togkørsel, hvis ikke alle døre er lukkede. (også perrondøre)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Det kan / må en steward

af thomastog, 23/2 2022, 12:09 (848 dage siden) @ metrohenrik

(Metro)

Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?


Det er i høj grad praktiskt. Hvis det kommer til at er steward skal lukke dørene manuelt, så er det fordi toget skal tømmes, og køres væk. Systemet er overvåget. ..

Det er da upraktiskt, at en steward ikke kan overvåge dørlukningen og køre med toget.

Eller med tilsvarende procedure, som ved S-tog (og F&R tog for den sags skyld), vil stewarden kunne lukke alle undtagen forreste dør, lige gå ind og efterkotrollere, at der ikke er nogen tilbage i toget, gå ud og lukke sidste dør, så toget kan sendes videre.

.. Toget kan ikke køre hvis dørene ikke er lukkede. Efterkontrol er noget man har i systemer hvor der er en fører. Husk på at Metroen er designet, bygget og godkendt til automatisk kørsel.

Klemsikring er ikke 100% sikker. Hvad med et tørklæde ? Eller en af de der rul-ud snore til hunde, med en tynd wire ?

Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.


Kommer nogle i klemme, vil døren stoppe sin lukning, og åbne igen.

Jeg beundrer din blinde tillid.

Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.


Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.

Emnet her er, hvad en steward må. Så det handler om, hvilke procedurer der er, når toget betjenes helt/delvist af en steward; altså i situationer, hvor toget ikke kan køre førerløst.

… Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).

Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).


Vi har mere end 25.000 afgange hver dag. Manuel dørlukning foregår måske 1-2 gange om ugen. Det vil ikke give mere sikkerhed. Systemet overvåger, og vil forhindre togkørsel, hvis ikke alle døre er lukkede. (også perrondøre)

Så vi snakker om at 1-2 gange om ugen, risikerer man at bruge 10 sekunder ekstra, og til gengæld få fuld overvågning af dørlukning, hvis man retter/ændrer proceduren så den svarer til hvad man gør andre steder. Jeg har svært ved at se at “spare 10 sekunder 1-2 gang om ugen” er grund nok til ikke at gøre det mere sikkert.

Jeg gætter at de 1-2 gange, er under uordenssituation, med mange mennesker på perronen. Endnu en grund til at indføre en sikrere procedure.

Men apropos metro/sikkerhed… Er det stadig sådan, at træk i nødbremse på strækningen ikke standser toget, men kører det frem til næste perron ?

Avatar

Det kan / må en steward

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 12:38 (848 dage siden) @ thomastog

(Metro)

Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?


Det er i høj grad praktiskt. Hvis det kommer til at er steward skal lukke dørene manuelt, så er det fordi toget skal tømmes, og køres væk. Systemet er overvåget. ..


Det er da upraktiskt, at en steward ikke kan overvåge dørlukningen og køre med toget.

Det kan en steward også. Er dørene ikke lukkede, lyser en lampe i førerbordet, og toget kan ikke køre.


Eller med tilsvarende procedure, som ved S-tog (og F&R tog for den sags skyld), vil stewarden kunne lukke alle undtagen forreste dør, lige gå ind og efterkotrollere, at der ikke er nogen tilbage i toget, gå ud og lukke sidste dør, så toget kan sendes videre.

.. Toget kan ikke køre hvis dørene ikke er lukkede. Efterkontrol er noget man har i systemer hvor der er en fører. Husk på at Metroen er designet, bygget og godkendt til automatisk kørsel.


Klemsikring er ikke 100% sikker. Hvad med et tørklæde ? Eller en af de der rul-ud snore til hunde, med en tynd wire ?

Intet er 100% sikkert.

Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.


Kommer nogle i klemme, vil døren stoppe sin lukning, og åbne igen.


Jeg beundrer din blinde tillid.

Tak. Hvis ikke man har tillid til sikkerhedssystemer, så skal man ikke køre tog. (eller bil, eller fly....)

Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.


Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.


Emnet her er, hvad en steward må. Så det handler om, hvilke procedurer der er, når toget betjenes helt/delvist af en steward; altså i situationer, hvor toget ikke kan køre førerløst.

Nemlig, og her er der en procedure, som sikrer at toget ikke kører, før situationen er kontrolleret, af en steward.

… Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).

Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).


Vi har mere end 25.000 afgange hver dag. Manuel dørlukning foregår måske 1-2 gange om ugen. Det vil ikke give mere sikkerhed. Systemet overvåger, og vil forhindre togkørsel, hvis ikke alle døre er lukkede. (også perrondøre)


Så vi snakker om at 1-2 gange om ugen, risikerer man at bruge 10 sekunder ekstra, og til gengæld få fuld overvågning af dørlukning, hvis man retter/ændrer proceduren så den svarer til hvad man gør andre steder. Jeg har svært ved at se at “spare 10 sekunder 1-2 gang om ugen” er grund nok til ikke at gøre det mere sikkert.

Men det er jo sikkert.


Jeg gætter at de 1-2 gange, er under uordenssituation, med mange mennesker på perronen. Endnu en grund til at indføre en sikrere procedure.

Men apropos metro/sikkerhed… Er det stadig sådan, at træk i nødbremse på strækningen ikke standser toget, men kører det frem til næste perron ?

Ja. Det er godkendt efter europæiske regler. Du kan jo prøve at trække i nødbremsen på vej under storebælt.. :-)
Jeg vil gerne forklare hvad vi har af sikkerheds procedurer, men jeg tror det skal ske i en tråd for sig selv, hvis der er mere behov.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

metro/nødbremse

af thomastog, 23/2 2022, 12:47 (848 dage siden) @ metrohenrik

Men apropos metro/sikkerhed… Er det stadig sådan, at træk i nødbremse på strækningen ikke standser toget, men kører det frem til næste perron ?


Ja. Det er godkendt efter europæiske regler. Du kan jo prøve at trække i nødbremsen på vej under storebælt.. :-)

Så du “påberåber” dig regler for tunnel-kørsel… hvis jeg skulle ud i det eksperiment, så ville jeg nok nærmere forsøge efter DR-byen, mod Vestamager ;-)

Avatar

metro/nødbremse

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 12:57 (848 dage siden) @ thomastog

Men apropos metro/sikkerhed… Er det stadig sådan, at træk i nødbremse på strækningen ikke standser toget, men kører det frem til næste perron ?


Ja. Det er godkendt efter europæiske regler. Du kan jo prøve at trække i nødbremsen på vej under storebælt.. :-)


Så du “påberåber” dig regler for tunnel-kørsel… hvis jeg skulle ud i det eksperiment, så ville jeg nok nærmere forsøge efter DR-byen, mod Vestamager ;-)

I tunnel skal nødstoppet være overstroppet.
Man har så i Metroens tilfælde valgt at denne sikkerhed skal være gældende på hele banen.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Det kan / må en steward

af thomastog, 23/2 2022, 13:01 (848 dage siden) @ metrohenrik

(Metro)

Intet er 100% sikkert.

Tak. Hvis ikke man har tillid til sikkerhedssystemer, så skal man ikke køre tog. (eller bil, eller fly....)

De to lader vi lige stå, ved siden af hinanden ;-)

Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.


Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.


Emnet her er, hvad en steward må. Så det handler om, hvilke procedurer der er, når toget betjenes helt/delvist af en steward; altså i situationer, hvor toget ikke kan køre førerløst.


Nemlig, og her er der en procedure, som sikrer at toget ikke kører, før situationen er kontrolleret, af en steward.

Ved at se en lampe indikere en lukket dør-sløjfe ? At et menneske observerer samtlige døre, er en endnu bedre sikkerhed.

Hvis man er nødt til at sætte en steward til at passe toget, er der mange ting som er galt. Netop en grund til at være ekstra opmærksom og ekstra sikker.

Så vi snakker om at 1-2 gange om ugen, risikerer man at bruge 10 sekunder ekstra, og til gengæld få fuld overvågning af dørlukning, hvis man retter/ændrer proceduren så den svarer til hvad man gør andre steder. Jeg har svært ved at se at “spare 10 sekunder 1-2 gang om ugen” er grund nok til ikke at gøre det mere sikkert.


Men det er jo sikkert.

(for at citere dig fra forrige indlæg: “Intet er 100% sikkert.”)

Og ved at “ofre” 10 sekunder 1-2 gange om ugen, er det endnu mere sikkert.

Jeg gætter at de 1-2 gange, er under uordenssituation, med mange mennesker på perronen. Endnu en grund til at indføre en sikrere procedure.

Avatar

Det kan / må en steward

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 24/2 2022, 07:20 (848 dage siden) @ thomastog

(Metro)

Intet er 100% sikkert.

Tak. Hvis ikke man har tillid til sikkerhedssystemer, så skal man ikke køre tog. (eller bil, eller fly....)


De to lader vi lige stå, ved siden af hinanden ;-)

Det kan du roligt gøre. Jeg har tillid til et system, der ikke er 100% sikkert. Ellers ville jeg ikke kunne sætte mig ind i et tog.

Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.


Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.


Emnet her er, hvad en steward må. Så det handler om, hvilke procedurer der er, når toget betjenes helt/delvist af en steward; altså i situationer, hvor toget ikke kan køre førerløst.


Nemlig, og her er der en procedure, som sikrer at toget ikke kører, før situationen er kontrolleret, af en steward.


Ved at se en lampe indikere en lukket dør-sløjfe ? At et menneske observerer samtlige døre, er en endnu bedre sikkerhed.

Hvis man er nødt til at sætte en steward til at passe toget, er der mange ting som er galt. Netop en grund til at være ekstra opmærksom og ekstra sikker.

Så vi snakker om at 1-2 gange om ugen, risikerer man at bruge 10 sekunder ekstra, og til gengæld få fuld overvågning af dørlukning, hvis man retter/ændrer proceduren så den svarer til hvad man gør andre steder. Jeg har svært ved at se at “spare 10 sekunder 1-2 gang om ugen” er grund nok til ikke at gøre det mere sikkert.


Men det er jo sikkert.


(for at citere dig fra forrige indlæg: “Intet er 100% sikkert.”)

Og ved at “ofre” 10 sekunder 1-2 gange om ugen, er det endnu mere sikkert.

Jeg gætter at de 1-2 gange, er under uordenssituation, med mange mennesker på perronen. Endnu en grund til at indføre en sikrere procedure.

Historien er desværre fyldt med eksempler på at voldsomme ting er sket, fordi et menneske har blandet sig i et system der er sat i verden til at forhindre uheld.
"Det går nok", eller lignende sætninger.
Jeg har da i min tid, både ved den "rigtige" jernbane og her ved metroen, lavet ting der kunne have udviklet sig, netop fordi jeg blandede mig.

Som Nold også skriver i et indlæg, hvorfor ændre på et system der har virket siden 2002. Jeg kan forsikre dig for, at havde der været hændelser der indikerer at det er et problem, så bliver det ændret.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Det kan / må en steward

af larsht, 25/2 2022, 22:59 (846 dage siden) @ metrohenrik

Historien er desværre fyldt med eksempler på at voldsomme ting er sket, fordi et menneske har blandet sig i et system der er sat i verden til at forhindre uheld.
"Det går nok", eller lignende sætninger.

Lindevang......

Det kan / må en steward

af Flemming Jakielski, Rødovre, 26/2 2022, 15:44 (845 dage siden) @ larsht

Historien er desværre fyldt med eksempler på at voldsomme ting er sket, fordi et menneske har blandet sig i et system der er sat i verden til at forhindre uheld.
"Det går nok", eller lignende sætninger.


Lindevang......


Fint nok at henvise til et tidligere uheld. Der har bare aldrig været oplyst, hvad der egentligt skete udover en afsporing ved Lindevang. Det er derfor svært at forholde sig til udsagnet om at en person har været involveret. Metroen er førerløs, så en mulig fejlbetjening må givet vis ligge et andet sted. Men heller ikke Havarikommisionen ser ud til at have skrevet noget om hændelsen. Så det ligner noget, der er blevet skjult.

Flemming J

Det kan / må en steward

af larsht, 26/2 2022, 16:40 (845 dage siden) @ Flemming Jakielski

Historien er desværre fyldt med eksempler på at voldsomme ting er sket, fordi et menneske har blandet sig i et system der er sat i verden til at forhindre uheld.
"Det går nok", eller lignende sætninger.


Lindevang......

Fint nok at henvise til et tidligere uheld. Der har bare aldrig været oplyst, hvad der egentligt skete udover en afsporing ved Lindevang. Det er derfor svært at forholde sig til udsagnet om at en person har været involveret. Metroen er førerløs, så en mulig fejlbetjening må givet vis ligge et andet sted. Men heller ikke Havarikommisionen ser ud til at have skrevet noget om hændelsen. Så det ligner noget, der er blevet skjult.

Flemming J

Skal vi ikke bare sige at lige dette tog ikke var førerløst da afsporingen skete.......

Det kan / må en steward

af Flemming Jakielski, Rødovre, 26/2 2022, 17:55 (845 dage siden) @ larsht

Historien er desværre fyldt med eksempler på at voldsomme ting er sket, fordi et menneske har blandet sig i et system der er sat i verden til at forhindre uheld.
"Det går nok", eller lignende sætninger.


Lindevang......

Fint nok at henvise til et tidligere uheld. Der har bare aldrig været oplyst, hvad der egentligt skete udover en afsporing ved Lindevang. Det er derfor svært at forholde sig til udsagnet om at en person har været involveret. Metroen er førerløs, så en mulig fejlbetjening må givet vis ligge et andet sted. Men heller ikke Havarikommisionen ser ud til at have skrevet noget om hændelsen. Så det ligner noget, der er blevet skjult.

Flemming J


Skal vi ikke bare sige at lige dette tog ikke var førerløst da afsporingen skete.......

Jamen dog. Ny oplysning for mig. Du lyder som en Metromand. Jeg kan desværre ikke svare dig direkte, da du er en af de mange, der ikke har en kuvert ved dit navn. Jeg lader derfor sagen stå her.

Flemming J

Det kan / må en steward

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 26/2 2022, 20:27 (845 dage siden) @ Flemming Jakielski
redigeret af Per Holm, 26/2 2022, 21:20

Skal vi ikke bare sige at lige dette tog ikke var førerløst da afsporingen skete.......


Jamen dog. Ny oplysning for mig. Du lyder som en Metromand. Jeg kan desværre ikke svare dig direkte, da du er en af de mange, der ikke har en kuvert ved dit navn. Jeg lader derfor sagen stå her.

Flemming J

Oplysningen om at toget blev ført manuelt har tidligere været offentliggjort her i forum.

Vi havde en tråd herom

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det kan / må en steward

af Flemming Jakielski, Rødovre, 26/2 2022, 22:22 (845 dage siden) @ Per Holm

Skal vi ikke bare sige at lige dette tog ikke var førerløst da afsporingen skete.......


Jamen dog. Ny oplysning for mig. Du lyder som en Metromand. Jeg kan desværre ikke svare dig direkte, da du er en af de mange, der ikke har en kuvert ved dit navn. Jeg lader derfor sagen stå her.

Flemming J


Oplysningen om at toget blev ført manuelt har tidligere været offentliggjort her i forum.

Vi havde en tråd herom

Ja. Det var DYB ironi fra min side. Det er i hvert fald ikke her endeligt bekræftet, hvad der egentlig skete. Der vist heller ikke noget svar fra Metro Henrik, der ville komme med et svar, når det hele var officielt jvf. den pågældende tråd. Jeg har selv lagt de billeder ud, så jeg har været der. Men har selvfølgelig ikke talt med nogen, udover den billethaj, der fortalte mig, at der IKKE måtte fotograferes på Lindevang mod uheldet. Selv om der stod en pressefotograf ved siden af.
Flemming J

Det kan / må en steward

af larsht, 26/2 2022, 22:26 (845 dage siden) @ Flemming Jakielski

Historien er desværre fyldt med eksempler på at voldsomme ting er sket, fordi et menneske har blandet sig i et system der er sat i verden til at forhindre uheld.
"Det går nok", eller lignende sætninger.


Lindevang......

Fint nok at henvise til et tidligere uheld. Der har bare aldrig været oplyst, hvad der egentligt skete udover en afsporing ved Lindevang. Det er derfor svært at forholde sig til udsagnet om at en person har været involveret. Metroen er førerløs, så en mulig fejlbetjening må givet vis ligge et andet sted. Men heller ikke Havarikommisionen ser ud til at have skrevet noget om hændelsen. Så det ligner noget, der er blevet skjult.

Flemming J


Skal vi ikke bare sige at lige dette tog ikke var førerløst da afsporingen skete.......


Jamen dog. Ny oplysning for mig. Du lyder som en Metromand. Jeg kan desværre ikke svare dig direkte, da du er en af de mange, der ikke har en kuvert ved dit navn. Jeg lader derfor sagen stå her.

Flemming J

Du har selv deltaget i tidligere tråd om emnet.....

Og nej, jeg er ikke "Metromand" - mit eget "tilhørsforhold" ligger andetsteds.......

Det kan / må en steward

af Flemming Jakielski, Rødovre, 26/2 2022, 23:25 (845 dage siden) @ larsht

Historien er desværre fyldt med eksempler på at voldsomme ting er sket, fordi et menneske har blandet sig i et system der er sat i verden til at forhindre uheld.
"Det går nok", eller lignende sætninger.


Lindevang......

Fint nok at henvise til et tidligere uheld. Der har bare aldrig været oplyst, hvad der egentligt skete udover en afsporing ved Lindevang. Det er derfor svært at forholde sig til udsagnet om at en person har været involveret. Metroen er førerløs, så en mulig fejlbetjening må givet vis ligge et andet sted. Men heller ikke Havarikommisionen ser ud til at have skrevet noget om hændelsen. Så det ligner noget, der er blevet skjult.

Flemming J


Skal vi ikke bare sige at lige dette tog ikke var førerløst da afsporingen skete.......


Jamen dog. Ny oplysning for mig. Du lyder som en Metromand. Jeg kan desværre ikke svare dig direkte, da du er en af de mange, der ikke har en kuvert ved dit navn. Jeg lader derfor sagen stå her.

Flemming J


Du har selv deltaget i tidligere tråd om emnet.....

Og nej, jeg er ikke "Metromand" - mit eget "tilhørsforhold" ligger andetsteds.......

HVIS du så svarede på et indlæg, hvor jeg netop skriver, at jeg var der, og som er sendt før dit sidste svar, ville din troværdighed stige hos mig.

Jeg tror vi skal stoppe her.

Flemming J

Det kan / må en steward

af larsht, 26/2 2022, 23:49 (845 dage siden) @ Flemming Jakielski

Historien er desværre fyldt med eksempler på at voldsomme ting er sket, fordi et menneske har blandet sig i et system der er sat i verden til at forhindre uheld.
"Det går nok", eller lignende sætninger.


Lindevang......

Fint nok at henvise til et tidligere uheld. Der har bare aldrig været oplyst, hvad der egentligt skete udover en afsporing ved Lindevang. Det er derfor svært at forholde sig til udsagnet om at en person har været involveret. Metroen er førerløs, så en mulig fejlbetjening må givet vis ligge et andet sted. Men heller ikke Havarikommisionen ser ud til at have skrevet noget om hændelsen. Så det ligner noget, der er blevet skjult.

Flemming J


Skal vi ikke bare sige at lige dette tog ikke var førerløst da afsporingen skete.......


Jamen dog. Ny oplysning for mig. Du lyder som en Metromand. Jeg kan desværre ikke svare dig direkte, da du er en af de mange, der ikke har en kuvert ved dit navn. Jeg lader derfor sagen stå her.

Flemming J


Du har selv deltaget i tidligere tråd om emnet.....

Og nej, jeg er ikke "Metromand" - mit eget "tilhørsforhold" ligger andetsteds.......


HVIS du så svarede på et indlæg, hvor jeg netop skriver, at jeg var der, og som er sendt før dit sidste svar, ville din troværdighed stige hos mig.

Jeg tror vi skal stoppe her.

Flemming J

Inden du nu bliver alt for sur, så kan jeg afsløre at jeg åbner forummet - læser beskeder igennem, og går så i gang med at svare på de ting jeg føler relevant at svare på - at du så skriver yderligere indlæg i mellemtiden inden jeg har skrevet færdigt og trykket "OK - Send" er hvad det er - sov godt

Det kan / må en steward

af krabsen, 23/2 2022, 18:20 (848 dage siden) @ thomastog

(Metro)

Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?


Det er i høj grad praktiskt. Hvis det kommer til at er steward skal lukke dørene manuelt, så er det fordi toget skal tømmes, og køres væk. Systemet er overvåget. ..


Det er da upraktiskt, at en steward ikke kan overvåge dørlukningen og køre med toget.

Eller med tilsvarende procedure, som ved S-tog (og F&R tog for den sags skyld), vil stewarden kunne lukke alle undtagen forreste dør, lige gå ind og efterkotrollere, at der ikke er nogen tilbage i toget, gå ud og lukke sidste dør, så toget kan sendes videre.

.. Toget kan ikke køre hvis dørene ikke er lukkede. Efterkontrol er noget man har i systemer hvor der er en fører. Husk på at Metroen er designet, bygget og godkendt til automatisk kørsel.


Klemsikring er ikke 100% sikker. Hvad med et tørklæde ? Eller en af de der rul-ud snore til hunde, med en tynd wire ?

Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.


Kommer nogle i klemme, vil døren stoppe sin lukning, og åbne igen.


Jeg beundrer din blinde tillid.

Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.


Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.


Emnet her er, hvad en steward må. Så det handler om, hvilke procedurer der er, når toget betjenes helt/delvist af en steward; altså i situationer, hvor toget ikke kan køre førerløst.

… Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).

Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).


Vi har mere end 25.000 afgange hver dag. Manuel dørlukning foregår måske 1-2 gange om ugen. Det vil ikke give mere sikkerhed. Systemet overvåger, og vil forhindre togkørsel, hvis ikke alle døre er lukkede. (også perrondøre)


Så vi snakker om at 1-2 gange om ugen, risikerer man at bruge 10 sekunder ekstra, og til gengæld få fuld overvågning af dørlukning, hvis man retter/ændrer proceduren så den svarer til hvad man gør andre steder. Jeg har svært ved at se at “spare 10 sekunder 1-2 gang om ugen” er grund nok til ikke at gøre det mere sikkert.

Jeg gætter at de 1-2 gange, er under uordenssituation, med mange mennesker på perronen. Endnu en grund til at indføre en sikrere procedure.

Man har en grundlæggende beslutning om, at metrotog ikke må fremføres manuelt (bortset fra nødkørsel til næste station).

Ud fra det er det fornuftigt, ikke at indbygge særregler i overvågningssystemet. Særregler medfører altid større risiko for fejl.

Det kan / må en steward

af frederikhk, 23/2 2022, 12:15 (848 dage siden) @ metrohenrik

(Metro)

Så alle døre lukker altid samtidigt ? Det er ikke sådan at forreste dør forbliver åben, og lukkes i anden omgang ved manuel/steward betjening ? Der skulle man måske se på, hvordan det er løst andre steder.


Alle døre lukker samtidig.


Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?


Det er i høj grad praktiskt. Hvis det kommer til at er steward skal lukke dørene manuelt, så er det fordi toget skal tømmes, og køres væk. Systemet er overvåget. Toget kan ikke køre hvis dørene ikke er lukkede. Efterkontrol er noget man har i systemer hvor der er en fører. Husk på at Metroen er designet, bygget og godkendt til automatisk kørsel.


Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.


Kommer nogle i klemme, vil døren stoppe sin lukning, og åbne igen.


Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.


Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.

Det kan til gengæld kontrolrummet, via kamera.


Det går nu meget godt hos S-tog, med at overskue dørlukning, en enkelt mand med op til 170 meter tog ;-) Også med manuel betjening, hvor lkf går ud på perronen og lukker alle døre undtagen forreste, som lukkes bagefter fra førervinduet.


I S-tog har føreren et vindue i siden af toget. Det er der ikke i et metrotog.


Uden betydning. Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).

Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).


Vi har mere end 25.000 afgange hver dag. Manuel dørlukning foregår måske 1-2 gange om ugen. Det vil ikke give mere sikkerhed. Systemet overvåger, og vil forhindre togkørsel, hvis ikke alle døre er lukkede. (også perrondøre)

Man skulle da have ansat alle eksperterne herinde, så havde alt været bedre/mere sikkert :-D

Avatar

Det kan / må en steward

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 12:39 (848 dage siden) @ frederikhk

(Metro)

Så alle døre lukker altid samtidigt ? Det er ikke sådan at forreste dør forbliver åben, og lukkes i anden omgang ved manuel/steward betjening ? Der skulle man måske se på, hvordan det er løst andre steder.


Alle døre lukker samtidig.


Det lyder upraktiskt. Så det du siger er, at hvis stewarden kører med, og skal lukke døre manuelt, så er dørlukning ikke overvåget, og der er ingen efterkontrol ?


Det er i høj grad praktiskt. Hvis det kommer til at er steward skal lukke dørene manuelt, så er det fordi toget skal tømmes, og køres væk. Systemet er overvåget. Toget kan ikke køre hvis dørene ikke er lukkede. Efterkontrol er noget man har i systemer hvor der er en fører. Husk på at Metroen er designet, bygget og godkendt til automatisk kørsel.


Vil da være banalt, at manuel betjening foregik i to punkter. Første manuelle dørluk, lukker alle døre, undtagen forreste. Steward kan så stå på perronen og overvåge dørene og sikre at ingen/intet sidder i klemme.


Kommer nogle i klemme, vil døren stoppe sin lukning, og åbne igen.


Derefter gå ind og lukke sidste dør, som man så også kan overvåge, ved at stå ved døren, indenfor.

Det er basalt set sådan det foregår på S-tog, hvis lkf ikke kan overvåge samtlige døre under afgangsprocedure.


Men vi er ikke S-tog med en fører. Vi kører førerløst.

Det kan til gengæld kontrolrummet, via kamera.


Det går nu meget godt hos S-tog, med at overskue dørlukning, en enkelt mand med op til 170 meter tog ;-) Også med manuel betjening, hvor lkf går ud på perronen og lukker alle døre undtagen forreste, som lukkes bagefter fra førervinduet.


I S-tog har føreren et vindue i siden af toget. Det er der ikke i et metrotog.


Uden betydning. Pointen er at alle døre overvåges, når de lukker. Ja sidste dør i et S-tog (ved manuel lukning) overvåges fra førerens sidevindue, i en metro kunne den sidste dør overvåges ved at stå ved døren (hvis man tilrettede proceduren, så den svarer til den i S-tog).

Måske kræver det nogle få ekstra sekunder, men det sker vel ekstremt sjældent, og vil give rigtig meget mere sikkerhed (efter min mening).


Vi har mere end 25.000 afgange hver dag. Manuel dørlukning foregår måske 1-2 gange om ugen. Det vil ikke give mere sikkerhed. Systemet overvåger, og vil forhindre togkørsel, hvis ikke alle døre er lukkede. (også perrondøre)


Man skulle da have ansat alle eksperterne herinde, så havde alt været bedre/mere sikkert :-D

Enig. :-)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Det kan / må en steward

af re20000, 23/2 2022, 21:56 (848 dage siden) @ metrohenrik

Jeg beundrer din tålmodighed, Henrik!
Er der nogen af besserwisserne, der kan forklare hvorfor de synes at man skal lave om på et system, der har fungeret upåklageligt i snart 20 år (incl at forhindre mulige hændelser når stewarden (Deres ærbødige) har begået en fejl i en lignende situation) ?

Nold

Avatar

Det kan / må en steward

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 24/2 2022, 07:11 (848 dage siden) @ re20000

Jeg beundrer din tålmodighed, Henrik!
Er der nogen af besserwisserne, der kan forklare hvorfor de synes at man skal lave om på et system, der har fungeret upåklageligt i snart 20 år (incl at forhindre mulige hændelser når stewarden (Deres ærbødige) har begået en fejl i en lignende situation) ?

Nold

Tak Nold.

Ja du kender min tålmodighed.
Indimellem er det nu også "sjovt" at se om nogen kan sende mig til grænsen.
Når jeg kan mærke jeg er ved at være der, så lukker jeg af.

Ellers giver jeg dig helt ret i dine observationer..

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Det kan / må en steward

af thomastog, 23/2 2022, 12:49 (848 dage siden) @ frederikhk

Man skulle da have ansat alle eksperterne herinde, så havde alt været bedre/mere sikkert :-D

Det er et større problem, med dem der bilder sig ind at vide, hvilke kompetencer andre på forumet har.

Det kan / må en steward

af Niels Munch, 23/2 2022, 14:26 (848 dage siden) @ thomastog

Man skulle da have ansat alle eksperterne herinde, så havde alt været bedre/mere sikkert :-D


Det er et større problem, med dem der bilder sig ind at vide, hvilke kompetencer andre på forumet har.

..... eller dem, de selv har.

Avatar

Det kan / må en steward

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 23/2 2022, 07:11 (849 dage siden) @ krabsen

Hvor meget kan stewarderne overtage kørslen ift sikkerhed og godkendelser? Trykker de bare på en knap så toget kan køre videre eller er det mere kompliceret end som så?


Stewarder kan køre toget, både under sikkerhed, og med frakoblet sikkerhed.
Er der passagerer i toget må de køre til et sikkert sted, som regel frem til næste station, hvor passagererne skal ud af toget.

Den eneste kørselsform vi planmæssigt må køre med passagerer i er AUTO. (Fuldautomatisk)


Så I har ikke samme mulighed som f.eks. DLR i London, der kan skifte til manuel kørsel på en kort delstrækning?
Det sker f.eks. ved store messer i London Excel, hvor der er brug for længere ophold ved de standsningssteder, der ligger i forbindelse med Excel.

Toget kan køre i fire forskellige kørselsformer.
AUTO, hvor toget køres automatisk. Under opsyn fra kontrolrummet.
ATO/ATP, her er det stewarden ombord der ved at lukke dørene bestemmer afgang. (Som DLR.)
ATP, Her kører stewarden toget manuelt, med ATC beskyttelse
Bypass, her slukke ATC, og der kan køres uden sikkerhed, hvis blot der er strøm i strømskinnen. Dog maks 30km/t.

Godkendelsesmæssigt, må vi kun køre med passagerer i AUTO, men har flere muligheder, hvis det kræves. Dg kun til "næste station" hvor passagerene kan sættes sikkert af. Så kan vi jo der finde ud af om toget skal køres manuelt et sted hen, eller det kan komme videre i AUTO.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Lukket kredsløb

af Petteri, 17/2 2022, 21:39 (854 dage siden) @ KKLD

Hvad menes der med:
"Under stormen sætter S-togene desuden hastigheden ned til 70 km/t og kører i et lukket kredsløb, hvor Banedanmark hurtigt kan skalere yderligere ned for driften eller indstille den helt. "

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Lukket kredsløb

af Peter Linaa, 17/2 2022, 21:55 (854 dage siden) @ Petteri

Hvad menes der med:
"Under stormen sætter S-togene desuden hastigheden ned til 70 km/t og kører i et lukket kredsløb, hvor Banedanmark hurtigt kan skalere yderligere ned for driften eller indstille den helt. "

Jeg er ganske sikker på, at der menes lukket omløb - altså, at de kører et bestemt løb hele dagen.

M v h
Peter L

Storm på vej (igen)

af Flemming Poulsen, 17/2 2022, 20:12 (854 dage siden) @ Andrew_J

Jeg undrer mig nu lidt. Måske er jeg noget gammeldags indstillet, men jeg ville have tænkt, at man ville forsøge at opretholde driften i muligt omfang, og ikke bare på forhånd aflyse en bloc. Det er jo før set, at visse avisers gule breaking news overskrifter har medvirket til at piske en storm op (undskyld, jeg smutter nu)….

Storm på vej (igen)

af Frank Poulsen, 17/2 2022, 20:20 (854 dage siden) @ Flemming Poulsen

Jeg undrer mig nu lidt. Måske er jeg noget gammeldags indstillet, men jeg ville have tænkt, at man ville forsøge at opretholde driften i muligt omfang, og ikke bare på forhånd aflyse en bloc. Det er jo før set, at visse avisers gule breaking news overskrifter har medvirket til at piske en storm op (undskyld, jeg smutter nu)….

Jo, men nu er det jo ikke avisers overskrifter men varsler fra DMI man går efter og man hører jo også hvis passagertog bliver fanget at hvorfor stoppede man ikke. Men jeg synes også umiddelbart det lyder til at være meget sydligt, så man kunne måske have sagt syd for Ringsted i første omgang og svendborgbanen og syd for Lunderskov, eller noget i den stil. Men der skal heller ikke meget til før det ændres. Og ja selv her til morgen i kraftig vind uden at være hård storm var der jo væltet træ/køreledning på kystbanen. Så det er ikke nemme beslutninger er træffe tænker jeg. Mener man for nogle år siden gjorde noget tilsvarende og så kom stormen ik, sidst gjorde man kun udtynding og der blev der store forsinkelser og svært. Sååå tjaaa. Tror det er svært at sige den ene beslutning er mere rigtig end den anden. Ingen har en tidsmaskine.

Storm på vej (igen)

af Jakobsen, 17/2 2022, 20:53 (854 dage siden) @ Andrew_J

Det er selvfølgeligt fornuftigt at lave en kontroleret nedlukning, når man kan forudse, at der vil komme problemer.
Men
Hvorfor er der overhovedet nogen træer, der kan vælte ind over spor/køreledninger?
Burde de ikke have været fjernet præventivt.
/J

Eldriftsservitut - Storm på vej

af steenth, 17/2 2022, 21:43 (854 dage siden) @ Jakobsen

Det er selvfølgeligt fornuftigt at lave en kontroleret nedlukning, når man kan forudse, at der vil komme problemer.
Men
Hvorfor er der overhovedet nogen træer, der kan vælte ind over spor/køreledninger?
Burde de ikke have været fjernet præventivt.

Bredden af zonen, hvor der er begrænsninger i bevoksning omkring sporet, er forskel fra strækning til strækning efter hvad tidspunkt køreledningerne er sat op. For det er noget, som skal tinglyses som eldriftsservitut på hver ejendom, og det skal igennem en tung ekspropriationsproces først, hvis det skal udvides.

Eldriftsservitut - Storm på vej

af Svend, 18/2 2022, 12:55 (853 dage siden) @ steenth

Det er selvfølgeligt fornuftigt at lave en kontroleret nedlukning, når man kan forudse, at der vil komme problemer.
Men
Hvorfor er der overhovedet nogen træer, der kan vælte ind over spor/køreledninger?
Burde de ikke have været fjernet præventivt.

Bredden af zonen, hvor der er begrænsninger i bevoksning omkring sporet, er forskel fra strækning til strækning efter hvad tidspunkt køreledningerne er sat op. For det er noget, som skal tinglyses som eldriftsservitut på hver ejendom, og det skal igennem en tung ekspropriationsproces først, hvis det skal udvides.

... der ville (som et eksempel af mange) nok lyde et ramaskrig, hvis man fældede alle træer på den ene side af Ryvangs Alle i Hellerup.

--
Svend

Storm på vej (igen) - Snälltåget

af TeamBaumann, Hjordkær, 18/2 2022, 18:06 (853 dage siden) @ Andrew_J

Kører Snälltåget igennem Danmark i dag?

Storm på vej (igen) - Snälltåget

af sil1207, 18/2 2022, 19:39 (853 dage siden) @ TeamBaumann

Så vidt jeg kan se, holder toget lige nu i Padborg.

Storm på vej (igen) - Snälltåget

af M. Qvist, 19/2 2022, 08:14 (852 dage siden) @ TeamBaumann

Hvad gør man egentlig her? Toget skal jo returnere fra Salzburg allerede i aften.
Er glad for at jeg ikke er personale på det tog. Tror ikke stemningen er den bedste...

Storm på vej (igen) - Snälltåget

af TWB, 19/2 2022, 09:58 (852 dage siden) @ M. Qvist

Hvad gør man egentlig her? Toget skal jo returnere fra Salzburg allerede i aften.

Det samme som i andre lignende situationer hvor vejret er årsagen til jernbane, broer, færger, fly m.m ikke fungerer.

Venter og ser hvad der er af muligheder!

Her har de jo ligefrem et nattog med en eller anden firm for sovemulighed, adgang til strøm og varme tænker jeg og holder de på stationen - så nok også mulighed for at besøge en nærliggende kiosk.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Storm på vej (igen) - Snälltåget

af thomastog, 19/2 2022, 13:40 (852 dage siden) @ M. Qvist

Hvad gør man egentlig her? Toget skal jo returnere fra Salzburg allerede i aften.
Er glad for at jeg ikke er personale på det tog. Tror ikke stemningen er den bedste...

Generelt er mennesker forstående i sådanne situationer. Frustrationerne handler jo om situationen, ikke personalet.

Heldigvis ved de fleste, at man saver den gren over man sidder på, hvis man overfuser den (eneste), der har en reel mulighed for at hjælpe.

Storm på vej (igen) - Snälltåget

af andersj, Aalborg, 19/2 2022, 14:03 (852 dage siden) @ M. Qvist

Hvad gør man egentlig her? Toget skal jo returnere fra Salzburg allerede i aften.
Er glad for at jeg ikke er personale på det tog. Tror ikke stemningen er den bedste...

Snälltåget har netop skrevet på deres hjemmeside at toget kører tilbage til Malmö og man forsøger at køre sydpå igen i morgen. Toget retur kommer tidligst til at køre mandag fra Salzburg.

Hvad logikken er i det, ved jeg ikke.

--
Mvh Anders

Storm på vej (igen) - Lokaltog

af Niels Munch, 18/2 2022, 19:16 (853 dage siden) @ Andrew_J

Lokaltog melder på sin hjemmeside:

"Fredag 18. februar: Pga. stormvarsel indstilles driften på Lollandsbanen, Østbanen og Tølløsebanen fra kl. ca. 21.00 i aften. Tjek rejseplanen.dk

Lørdag 19. februar: Driften er indstillet på alle strækninger indtil kl. 11.00"

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak