Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Helgoland 2011 (Generelt)

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 7/6 2011, 23:32 (4712 dage siden)

Maskindepot Helgoland blev bygger i 1934-35 i forbindelse med indsættelsen af de nye MS lyntog. Senere var det MA lyntogene, der hørte til her, men også andet spændende materiel har overnattet på maskindepotet. I dag varetages klargøringen og vedligeholdelsen af ER og Øresundstogene ET på "El Togsæt Helgoland".

Den 24. maj 2011 arrangerede Dansk Jernbane-Klub rundvisning på Helgoland. Alle pladser var udsolgt til dette arrangement, som foregik en almindelig tirsdag.

Det var en spændende rundvisning, og det blev der en artikel ud af: Helgoland 2011

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Helgoland 2011

af Hedegaard, 8/6 2011, 00:02 (4712 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hvad er status egentlig for SJ's ET togsæt? Synes de har holdt der temmelig længe. De skal vel "nedgraderes" til DSB standarder på et tidspunkt?

Helgoland 2011

af Christian3120, 8/6 2011, 00:12 (4712 dage siden) @ Hedegaard

Tak for at lave dette indlæg og artiklen.
Har faktisk aldrig helt haft styr på hvor Helgoland lå, men nu ved jeg det:) tak :D

Avatar

Helgoland 2011

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 8/6 2011, 21:47 (4711 dage siden) @ Hedegaard

Hvad er status egentlig for SJ's ET togsæt? Synes de har holdt der temmelig længe. De skal vel "nedgraderes" til DSB standarder på et tidspunkt?

Hej Hedegaard

Så vidt jeg kunne forstå, var man ved at være færdig med at ombygge alle X32K til ET/X31K. Man har dog valgt at bibeholde det ekstra toilet, der var i X32K, så på denne måde kan man i dag afgøre, om det er et ombygget togsæt.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Helgoland 2011

af Bernt Talbrant, 12/6 2011, 13:04 (4708 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hvad er status egentlig for SJ's ET togsæt? Synes de har holdt der temmelig længe. De skal vel "nedgraderes" til DSB standarder på et tidspunkt?


Hej Hedegaard

Så vidt jeg kunne forstå, var man ved at være færdig med at ombygge alle X32K til ET/X31K. Man har dog valgt at bibeholde det ekstra toilet, der var i X32K, så på denne måde kan man i dag afgøre, om det er et ombygget togsæt.

Jag tror att frågan gäller de fem X31K-tågsätt, 4332-4336, som SJ använt som IC-tåg Göteborg-Köpenhamn men som man tidigare i år fick lämna över till länstrafikbolagen i Sverige för användning i deras Öresundstågstrafik. På bildena syns i varje fall några av dem, 4333 och 4334, till synes avställda vid Helgoland. Frågan är om något av dem kommit i trafik ännu.

SJ:s X31K fredagen den 18 mars - del 1

SJ:s X31K fredagen den 18 mars - del 2

Helgoland 2011

af UTJ, 12/6 2011, 13:25 (4708 dage siden) @ Bernt Talbrant

Hvad er status egentlig for SJ's ET togsæt? Synes de har holdt der temmelig længe. De skal vel "nedgraderes" til DSB standarder på et tidspunkt?


Hej Hedegaard

Så vidt jeg kunne forstå, var man ved at være færdig med at ombygge alle X32K til ET/X31K. Man har dog valgt at bibeholde det ekstra toilet, der var i X32K, så på denne måde kan man i dag afgøre, om det er et ombygget togsæt.


Jag tror att frågan gäller de fem X31K-tågsätt, 4332-4336, som SJ använt som IC-tåg Göteborg-Köpenhamn men som man tidigare i år fick lämna över till länstrafikbolagen i Sverige för användning i deras Öresundstågstrafik. På bildena syns i varje fall några av dem, 4333 och 4334, till synes avställda vid Helgoland. Frågan är om något av dem kommit i trafik ännu.

SJ:s X31K fredagen den 18 mars - del 1

SJ:s X31K fredagen den 18 mars - del 2

Jeg har ikke set dem i trafik endnu (altså SJ X31K, som jo ikke er X32K) - det er jo en lille del af hele skandalen omkring Øresundstrafikken. Det ville have klædt alle parter hvis der ikke stod togsæt henstillet, som i øvrigt kunne bruges i trafikken. De har nu stået meget længe på Helgoland.

Helgoland 2011

af Aleman, 12/6 2011, 20:44 (4707 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Tak for en spændende beretning om Helgoland. Navnet 'Teglværket' (i den vedhæftede artikel om Helgoland) kan muligvis hidrøre fra den nærliggende Kalkbrænderihavn, i fordums tid lå der jo et eller flere teglværker ved kysten ind mod byen.

På billede nummer fire i artiklen om besøget på Helgoland (Strandvænget/Kalkbrænderihavnsvej, lige neden for kommandoposten) ser man en lille, firkantet betonkonstruktion. Der er nedgangen til fjernvarmetunnellen, der fører fjernvarmerørene fra Svanemølleværket under S- og Kystbanen. Førhen kunne man med lidt fingerfærdighed lirke døren op, kravle ned ad lejderen, finde en lyskontakt og på den måde gå under jernbanen over til Østre Gasværk - hvis man altså havde ærinde der!
[image]
Billedet ovenfor er fra vinteren 2000, hvor ET 2138 var afsporet i et sporskifte, og hjælpevognen trukket af MZ 1453 måtte i indsats.

Venlig hilsen,

Aleman

Helgoland 2011

af Kent, Padborg, 12/6 2011, 23:30 (4707 dage siden) @ Aleman

Nå Aleman, nu synes jeg vi hør om din kriminelle baggrund :-)
Forresten godt billede :-D

Helgoland 2011

af Aleman, 13/6 2011, 09:52 (4707 dage siden) @ Kent

Godt, Kent, jeg må vel så hellere tilstå, at jeg flere gange har været på æblerov i kolonihaverne langs Frihavnsbanen (ved Borgervænget) tilbage i 1960'erne. Forhåbentlig kan vedføjede billede kompensere lidt for disse ulovligheder (og æblerne var pilsure):
[image]
Det viser hjælpevogn 60 86 99-69 303-2 under arbejdet i 2000 med at få ET-sættet på sporet igen ved Helgoland.

Venlig hilsen,

Aleman

Helgoland 1984 (1 foto)

af Niels Munch, 13/6 2011, 12:20 (4707 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Kære Erik,

Selv var jeg på besøg på Helgoland i 1984 med DJK:

[image]
DSB Bm 524 nymalet i sølv, Helgoland 15.01.1984 (nm).

Bm 524 blev i øvrigt en del af "Folkegaven til Polen" og var måske én af de vognkasser, der endte som en lokal borgmesters pølsevogn .....

Bedste hilsener
Niels

Helgoland 1984 (1 foto)

af Dennis Lyng Desezar @, 13/6 2011, 23:45 (4706 dage siden) @ Niels Munch

Dejligt billede!

Læg gerne flere billeder fra MA togenes tid på Hgl op...

Helgoland 2011

af Georg Schmidt, 13/6 2011, 16:57 (4707 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Der var stor byggeaktivitet lige over for Helgoland i starten af 70'erne.[image]

Helgoland 2011

af Leif Jørgensen, København Ø., 13/6 2011, 17:14 (4707 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, etablering af den nuværende Svanemøllen Station til erstatning for den hidtidige på den anden side af broen (som fotografen står på) og tilslutning til Hareskovbanen. Lidt sjovt at se når man nu ikke har oplevet det selv.

Med venlige Svanemøllen-hilsner
Leif Jørgensen

Helgoland 2011

af Georg Schmidt, 13/6 2011, 22:02 (4706 dage siden) @ Leif Jørgensen

[image]
[image]
Står i nordenden af den gamle perron på Svanemøllen ststion.
[image]
Her mod syd.
[image]
Mvh
Georg

Helgoland 2011

af Georg Schmidt, 14/6 2011, 10:36 (4706 dage siden) @ Georg Schmidt

Der var mange vinrøde vogne på Helgoland i 1974.
[image]
[image]
Bl. a Ah 025.
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak