Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vectrons software problemer ?? (Generelt)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/3 2022, 12:43 (878 dage siden)

store problemer med softwaren - og det er gået ud over Vectrons performance det første år

gu' jeg troede de kørte perfekt ??

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Vectrons software problemer ??

af steenth, 2/3 2022, 13:20 (878 dage siden) @ Mads

store problemer med softwaren - og det er gået ud over Vectrons performance det første år

gu' jeg troede de kørte perfekt ??


Er det på EkstraBladet du har læst om de "store problemer"?

Info-boksen i artiklen her beskriver problemet.
https://ing.dk/artikel/minister-tav-fejl-paa-nye-vectron-tog-risiko-pludselige-opbremsn...

Man skal have abonnement på ing.dk for at få adgang. Men der er heldigvis andre kilder, som er bedre end ingeniørernes tabloidblad...

Avatar

Vectrons software problemer ??

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/3 2022, 14:39 (878 dage siden) @ steenth

store problemer med softwaren - og det er gået ud over Vectrons performance det første år

gu' jeg troede de kørte perfekt ??


Er det på EkstraBladet du har læst om de "store problemer"?

Info-boksen i artiklen her beskriver problemet.
https://ing.dk/artikel/minister-tav-fejl-paa-nye-vectron-tog-risiko-pludselige-opbremsn...


Man skal have abonnement på ing.dk for at få adgang. Men der er heldigvis andre kilder, som er bedre end ingeniørernes tabloidblad...

Humlen af kardemommen er, at det er problemer med DK-STM (kort version).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Vectrons software problemer ??

af steenth, 2/3 2022, 15:59 (878 dage siden) @ Michael Deichmann

Man skal have abonnement på ing.dk for at få adgang. Men der er heldigvis andre kilder, som er bedre end ingeniørernes tabloidblad...


Humlen af kardemommen er, at det er problemer med DK-STM (kort version).

Det et samspil imellem to enheder. Man har bare valgt at ændre i DK-STM... For man kunne også stille kravet at Siemens ETCS skal håndtere de krav en STM stiller. Så spørgsmålet om der et eller en i specifikation af interfacet som mangler... Hvis det er der, så lettere at pege på en "skyldig".

Avatar

Vectrons software problemer ??

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/3 2022, 18:03 (878 dage siden) @ steenth

Steen,
min poinlemte er at der kører 1000+ Vectron rundt mange med ETCS, som er produceret de sidste mange år. Så basiskonstruktionen er præcis det der krævedes - et gebbenprøvet standard lokomotiv.
For at kunne køre i Danmark nu er man nødt til at bygge DK-STM på og det er ret best nok ikke så gennemprøvet og slet ikke i kombination med Vectron og ETCS i den form det har i Vectron. Så det er sidstnævnte 8DK-STM) og dets samspil med standard lokomotivet der (åbenbart) giver problemer, og når vi har med realtime computerstyring at gøre er det ikke usædvanligt at "ting kan time ud". Heldigvis kan man åbenbart her justere på de kritiske komponenters eftergivenhed overfor den langsommelige komponent.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Vectrons software problemer ??

af steenth, 3/3 2022, 20:05 (877 dage siden) @ Michael Deichmann

Steen,
min poinlemte er at der kører 1000+ Vectron rundt mange med ETCS, som er produceret de sidste mange år. Så basiskonstruktionen er præcis det der krævedes - et gebbenprøvet standard lokomotiv.

Min egen erfaring, at problemerne opstår i hjørnerne i systemerne, som først viser sig, når det prøves i sammenhæng med noget som ikke er prøvet før.

For at kunne køre i Danmark nu er man nødt til at bygge DK-STM på og det er ret best nok ikke så gennemprøvet og slet ikke i kombination med Vectron og ETCS i den form det har i Vectron. Så det er sidstnævnte 8DK-STM) og dets samspil med standard lokomotivet der (åbenbart) giver problemer, og når vi har med realtime computerstyring at gøre er det ikke usædvanligt at "ting kan time ud". Heldigvis kan man åbenbart her justere på de kritiske komponenters eftergivenhed overfor den langsommelige komponent.

Jeg har prøvet at analyseret lidt på hvad kunne være af systemer i lokomotivet. Der er er lokomotives ETCS, som DK-STM har interface til. Det burde være simpel. Men ETCS skal bruge et display til visning - det ligner at den del af samlet lokomotivets system skal håndtere flere forskellige ting samtidig og muligvis presset. Spørgsmålet er det er hensigtsmæssigt på langt sigt. Og rettelsen af DK-STM er omgåelse af et problem i lokomotivet.... For ændringen i DK-STM kan gøre at nogle ting skal times på en anden måde.. Men jeg har kun mine formodninger.. Og de overvejelser om, hvordan problemer kan håndteres, er jo et anliggende for Siemens.

Mvh
Steen

Avatar

Vectrons software problemer ??

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/3 2022, 10:24 (876 dage siden) @ steenth

Jeg har prøvet at analyseret lidt på hvad kunne være af systemer i lokomotivet. Der er er lokomotives ETCS, som DK-STM har interface til. Det burde være simpel. Men ETCS skal bruge et display til visning - det ligner at den del af samlet lokomotivets system skal håndtere flere forskellige ting samtidig og muligvis presset. Spørgsmålet er det er hensigtsmæssigt på langt sigt. Og rettelsen af DK-STM er omgåelse af et problem i lokomotivet.... For ændringen i DK-STM kan gøre at nogle ting skal times på en anden måde.. Men jeg har kun mine formodninger.. Og de overvejelser om, hvordan problemer kan håndteres, er jo et anliggende for Siemens.

Jeg er meget enig i den analyse, Steen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Vectrons software problemer ??

af steenth, 2/3 2022, 13:17 (878 dage siden) @ hummel_62

store problemer med softwaren - og det er gået ud over Vectrons performance det første år

gu' jeg troede de kørte perfekt ??

Det er et gammel problem, som skulle være løst.... Siemens ETCS og DK-STM har haft problemer med hinanden, når Vectron flytter rundt på skærmbilleder. Som Ingeniøren åbenbart stadig hænger sig i - det er vel der du har det fra. Der lidt her og her. Og det har været behandlet her før... Det gode er at de ved godt hvad problemet er og det er løsbart. Det tager bare tid. For DSB har købt en god lokomotivtype, hvor der bare er opstået et problem, som man skal have tid på at få styr på.

Mvh
Steen

Vectrons software problemer ??

af Peter Christensen, 2/3 2022, 14:57 (878 dage siden) @ steenth

Siden du er så godt indformeret, så kan du vel også afkræfte at det er Siemens ECTS og Alstom ECTS, som ikke rigtig kan med hinanden.

Som en konsekvens heraf, så må snakken om at "nedgradere" softwaren på DSBs Vectron loko - hvilket vil forhindre en godkendelse i Tyskland - altså ubegrundet?

Vectrons software problemer ??

af steenth, 2/3 2022, 16:05 (878 dage siden) @ Peter Christensen

Siden du er så godt indformeret, så kan du vel også afkræfte at det er Siemens ECTS og Alstom ECTS, som ikke rigtig kan med hinanden.

Som en konsekvens heraf, så må snakken om at "nedgradere" softwaren på DSBs Vectron loko - hvilket vil forhindre en godkendelse i Tyskland - altså ubegrundet?

Du er god til at komme med løse rygter.... Men de har til december at løse de problemer, som man finder.. der hvor København-Ringsted går over til ETCS. Men du har en bug - ECTS kendes i uddannelsessektionen og jeg kender det ikke som et produkt til tog - du mener vel ETCS.....

Vectrons software problemer ??

af Peter Christensen, 3/3 2022, 09:00 (877 dage siden) @ steenth

Syntes der var noget skriveri omkring EB og software tidligere - gammel tråd
Bemærk at tråden er et år gammel.

Anyway, det betyder næppe det store i den daglige drift at lokomotiverne har vrøvl med softwaren; der er jo rigeligt med lokomotiver at tage af.

Vectrons software problemer ??

af esni, Frederikssund, 3/3 2022, 09:55 (877 dage siden) @ Peter Christensen

Når et givet lokomotiv har været ramt af fejlen, hvad gøres der så med det?

Hvor lang tid er det væk fra driften?

Taler vi minutter eller måneder?

--
Eskild

Vectrons software problemer ??

af steenth, 3/3 2022, 10:21 (877 dage siden) @ esni

Når et givet lokomotiv har været ramt af fejlen, hvad gøres der så med det?

Hvor lang tid er det væk fra driften?

Taler vi minutter eller måneder?

Iflg. de beskrivelser, som jeg set, så tager det 5 minutter at få lokomotivet i gang igen..

Avatar

Vectrons software problemer ??

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 3/3 2022, 10:33 (877 dage siden) @ esni

Når et givet lokomotiv har været ramt af fejlen, hvad gøres der så med det?

Hvor lang tid er det væk fra driften?

Taler vi minutter eller måneder?

De fleste fejl kan fjernes i løbet af 1-2 minutter. En genstart af ATC eller "genstart" af førerbordet er som oftest nok.

Vectrons software problemer ??

af esni, Frederikssund, 3/3 2022, 10:42 (877 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Når et givet lokomotiv har været ramt af fejlen, hvad gøres der så med det?

Hvor lang tid er det væk fra driften?

Taler vi minutter eller måneder?


De fleste fejl kan fjernes i løbet af 1-2 minutter. En genstart af ATC eller "genstart" af førerbordet er som oftest nok.

Og når lokomotivet er blevet rebooted så fortsætter det i dagens tur eller skal det forbi værkstedet inden det indgår i løbet igen?

(Jeg tænker/håber det første, men frygter det sidste...)

--
Eskild

Avatar

Vectrons software problemer ??

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/3 2022, 13:32 (877 dage siden) @ esni

Og når lokomotivet er blevet rebooted så fortsætter det i dagens tur eller skal det forbi værkstedet inden det indgår i løbet igen?

(Jeg tænker/håber det første, men frygter det sidste...)

Det første.
Det er to programmer, i hver sin "box" der taler med hinanden, men når der skiftes skærm (logisk - ikke fysisk) er det ene program låst så det andet program tror det første er "dødt".
En genstart får programmerne til at tale pænt til hinanden igen og alt er godt. Værkstedet kan ikke gøre yderligere før der er en rettelse til enten det ene eller begge programmer, for at gøre dem lidt mere "tolerante".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Vectrons software problemer ??

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/3 2022, 15:10 (878 dage siden) @ hummel_62

Man spørger vel som man har forstand og viden til.

Nej det var ikke EB jeg så det i, selv om det havde været sjovt litra.... en anden tråd

men super kunne spørge og få gode svar.

Tænker så, hmm troede det var et Europæisk standart system. så alle kunne producere og bruge på tværs.
Sådan er verden så ikke opbyggede. Dette var iike et spørgsmål, men en tanke :-D

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Vectrons software problemer ??

af andersj, Aalborg, 2/3 2022, 15:19 (878 dage siden) @ hummel_62

Man spørger vel som man har forstand og viden til.

Nej det var ikke EB jeg så det i, selv om det havde været sjovt litra.... en anden tråd

men super kunne spørge og få gode svar.

Tænker så, hmm troede det var et Europæisk standart system. så alle kunne producere og bruge på tværs.
Sådan er verden så ikke opbyggede. Dette var iike et spørgsmål, men en tanke :-D

Det er ATC der er problemet og ATC findes kun i Danmark i den version (ZUB123).

Det er altså som sådan ikke lokomotivet der fejler, men ekstraudstyret. Det er i øvrigt Siemens der har udviklet og har monopol på ZUB123.

--
Mvh Anders

Vectrons software problemer ??

af dkat, 2/3 2022, 15:22 (878 dage siden) @ hummel_62


Tænker så, hmm troede det var et Europæisk standart system. så alle kunne producere og bruge på tværs.
Sådan er verden så ikke opbyggede. Dette var iike et spørgsmål, men en tanke :-D

Et standard system med standard principper, ikke med standard software. Men det er vist et krav at det skal være "interopererende" med andre udgaver af ETCS, men ved ikke hvem der holder opsyn med det.

Vectrons software problemer ??

af steenth, 2/3 2022, 16:13 (878 dage siden) @ dkat


Tænker så, hmm troede det var et Europæisk standart system. så alle kunne producere og bruge på tværs.
Sådan er verden så ikke opbyggede. Dette var iike et spørgsmål, men en tanke :-D


Et standard system med standard principper, ikke med standard software. Men det er vist et krav at det skal være "interopererende" med andre udgaver af ETCS, men ved ikke hvem der holder opsyn med det.

ERA holder øje med det.... Man har en testsuite, som kan imod nye software-versioner. Og man kan også teste i laboratorie-opstilling på tværs af leverandøres udstyr... Og hvis man finde nye problemer, så kan man bygge videre på de testsuites, som er. BDK har også et lab til at teste efter, om der er problemer, så ændring kan tjekkes af før det skal sættes i drift.

Selv med den bedste udført test, så kan være ting, som man ikke fanger. Der er metoder, som kan bruges til at komme godt rundt i specifikationerne. Men fejl, som her, kan kommer et sted, som man ikke forventede...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak