Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan letbaner i Danmark sammenkobles? (Generelt)

af antontog2021, 26/3 2022, 13:58 (762 dage siden)

Hej forum

Jeg undrer mig over, om Odense - eller Aarhus Letbane egentlig har muligheden, at sammenkoble mere end et togsæt. F.eks. til myldretid, særlige arrangementer eller lign. situationer med behov for ekstra kapacitet.

Jeg mener selvfølgelig IKKE sammenkobling mellem Odense- og Aarhustog, men sammenkobling i de enkelte byer.

Måske er det ikke engang nødvendigt, når der er så kort tid mellem hvert tog, men er det egentlig muligt i reel drift?

Vh Anton

Kan letbaner i Danmark sammenkobles?

af andersj, Aalborg, 26/3 2022, 14:11 (762 dage siden) @ antontog2021

Hej forum

Jeg undrer mig over, om Odense - eller Aarhus Letbane egentlig har muligheden, at sammenkoble mere end et togsæt. F.eks. til myldretid, særlige arrangementer eller lign. situationer med behov for ekstra kapacitet.

Jeg mener selvfølgelig IKKE sammenkobling mellem Odense- og Aarhustog, men sammenkobling i de enkelte byer.

Måske er det ikke engang nødvendigt, når der er så kort tid mellem hvert tog, men er det egentlig muligt i reel drift?

Vh Anton

I Odense og på indre strækning fra Nørreport til Lisbjerg/Lystrup er perronerne kun 40 meter lange, så der er ikke plads til mere end et togsæt. Men der er plads til at de eksisterende Variobahn får to ekstra led, ligesom man har gjort i Bergen. Så længe der er dobbeltsporet kan man have en meget høj frekvens.

Tango'erne kan kobles, men det foregår manuelt og skulle tage 5 minutter. Perronerne på Odderbanen og Grenåbanen er lange nok til to Tango'er. Variobahn kan også kobles med henblik på bugsering. Men altså ingen automatkoblinger.

--
Mvh Anders

Kan letbaner i Danmark sammenkobles?

af Niels Munch, 26/3 2022, 16:19 (761 dage siden) @ antontog2021

Her et hurtigt kig på aarhusianernes kobletøj:

[image]Aarhus Letbane Variobahn, CMC 04.04.2017 (nm).

[image]Aarhus Letbane Tango, CMC 04.04.2017 (nm).

M.v.h.
Niels

Kan letbaner i Danmark sammenkobles?

af re20000, 27/3 2022, 00:47 (761 dage siden) @ Niels Munch

Det ligner ikke noget hvor man bare lige kører hen og kobler på og så trækker/skubber et strandet tog væk i en håndevending. Er det noget førerne er indøvet i?

Nold

Kan letbaner i Danmark sammenkobles?

af Henrik C, Kolding, 27/3 2022, 08:20 (761 dage siden) @ re20000

Det ligner ikke noget hvor man bare lige kører hen og kobler på og så trækker/skubber et strandet tog væk i en håndevending. Er det noget førerne er indøvet i?

Det er heller ikke lige til.... sporet skal være helt plan og ingen kurver. En sammenkobling kræver 2 fører og tager 20 minutter.

Kan ikke lige huske om der er kørt ordinært drift med 2 sæt, men under indøvningen (tom) kørtes der med tangoer på L1 mellem Aarhus H og Honslet spor 2 (spor 1 er ikke lang nok..). Alle fører er indøvet i dette.

--
mvh. Henrik C

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak