Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

ATC testkørsler ved grønttorvet. (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 14/6 2011, 13:34 (4707 dage siden)

Engang omkring 1989/1990 svjh foregik der noget ATC testkørsel ved grønttorvet. Som jeg husker det kørte de to graffitimalede loko, selvstændigt og uden føreren indgriben.
Men er der nogen der kender noget litteratur, eller web-sted hvor jeg kan få stillet min nysgerrighed?

Henrik

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af Niels Munch, 14/6 2011, 15:23 (4706 dage siden) @ metrohenrik

Hej Henrik,

Der er en omtale af "ATCS-forsøget" i denne artikel om MY 1126:

http://www.myveterantog.dk/historie/ .

Desuden har forsøget været omtalt i DSB bladet nr. 1-1989 (kilde: DJKs artikeldatabase).

Se også: http://ing.dk/artikel/6472-radiostyrede-tog-til-thisted?highlight=AT .

Endelig findes en kort omtale med foto (af Bhs 291 og MX 1021) i bane bøger's "På Sporet af 1989" (ISBN 87 88632 25-3).

M.v.h.
Niels

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af Lars Kragh, 14/6 2011, 18:54 (4706 dage siden) @ Niels Munch

Her er et aktuel billede af MY 1126, taget den 13. juni 2011 i Græsted

Bedste hilsner
Lars
[image]


[image]
MY 1126 i Græsted, foran billedet anes 2 boggier til LNJ SM-13, hvor hjulene er til afdrejning.

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af Jens Møller, København S, 14/6 2011, 19:11 (4706 dage siden) @ Lars Kragh

Men nu er vi lige pludselig kommet langt væk fra emnet, som jo var kørslerne på sporene ved Grønttorvet. De tre aktører i dette projekt var jo MY 1126, MX 1021 og Bhs 823, hvor sidstnævnte MO-styrevogn blev ændret så meget, at den rent praktisk vil være meget svær at føre tilbage som alm. MO-styrevogn. At vognen samtidig nu på det nærmeste er gennemtæret og tillige fyldt med asbest gør ikke sagen bedre!

Jeg har kun set meget få billeder fra kørslerne på Grønttorvet med de tre aktører og har aldrig selv set dem i praksis, men er der nogle her på Forummet, som har billeder fra disse kørsler, kunne det være interessant. Det blev ikke til særlig mange kørte kilometer
for i hvert fald Bhs 823, som i forb. med ombygningen bl.a. fik bogierevision. Vognen kørte under 2000 kilometer i den tid forsøget stod på.

--
Jens MO-Møller
[image]

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af John, 14/6 2011, 20:16 (4706 dage siden) @ Jens Møller

Det er korrekt at der i hvert fald var tale om ATCS (Advanced Train Control System) der var baseret på radiokommunikation og satellitbaseret positionsbestemmelse. Systemet var udviklet af det amerikanske firma ARINC for et samarbejde mellem amerikanske og canadiske jernbaner. Der var en testbed uden for Toronto nær Brantford og Burlington Northern satte et tidlig udgave - produceret af Rockwell - i drift på nogle tyndt trafikerede baner. Systemet fungerede for så vidt fint på Grønttorvet, og det er rigtigt at der - vist i 89 - blev undersøgt mulighed for at lade det teste live på Thybanen. Samtidig blev en udgave solgt til Australien til brug for en af de strækninger, der krydser kontinentet.

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af Bjarne., 14/6 2011, 20:34 (4706 dage siden) @ John

Er der nogle der ligger inde med billeder af Bhs-vognen, både udvendig og indvendig.

Avatar

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 15/6 2011, 15:22 (4705 dage siden) @ Niels Munch

Tusind tak.

Jeg har i mellemtiden fået fat i den ene af de to bagmænd, og han vil prøve at få fat i noget materiale til mig. Han er ikke afvisende overfor at der kan komme en artikel ud af det.

Henrik

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af Bjarne., 15/6 2011, 16:54 (4705 dage siden) @ metrohenrik

Men ikke nogen billeder af materiellet indvendig?????

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af re20000, 15/6 2011, 19:10 (4705 dage siden) @ metrohenrik

Det lyder meget interessant!

Nold

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af AndreasM, 5/7 2011, 21:57 (4685 dage siden) @ Niels Munch

Desuden har forsøget været omtalt i DSB bladet nr. 1-1989 (kilde: DJKs artikeldatabase).

Her er et scan af omtalte artikel :-)

[image]

Avatar

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 5/7 2011, 22:17 (4685 dage siden) @ AndreasM

Her ses lidt mere af testlokomotivet MX 1016 på Gb 9. september 1989

[image]

--
[image]

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af Bjarne., 5/7 2011, 23:31 (4685 dage siden) @ Henrik Thomsen

Men stadig ikke nogen billeder indvendig fra....

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af Jens Møller, København S, 6/7 2011, 01:09 (4685 dage siden) @ Bjarne.

Jeg har en ret stor tegning af vognen set udefra samt en skitse af sædeplacering efter omdannelse til målevogn eller hvad den nu kaldtes dengang. Desværre har jeg endnu ingen scanner. Blot ved jeg, at vognen blev forsynet med ombetrukne sæder fra 1. kl. S-togsstyrevogne As i en helt assymetrisk placering i forhold til vinduerne. Tillige blev der monteret et Vebasto oliefyr i vognen, men dette er nu afmonteret og placeret i museets Db-vogn på Sjælland for længe siden.

--
Jens MO-Møller
[image]

ATC testkørsler ved grønttorvet.

af Jørleif Joensen @, 6/2 2012, 19:49 (4469 dage siden) @ metrohenrik

Engang omkring 1989/1990 svjh foregik der noget ATC testkørsel ved grønttorvet. Som jeg husker det kørte de to graffitimalede loko, selvstændigt og uden føreren indgriben.
Men er der nogen der kender noget litteratur, eller web-sted hvor jeg kan få stillet min nysgerrighed?

Henrik

Hej Henrik

Jeg var med og har en hel del materiale om testkørslerne - vi har endnu ikke fået lavet en Train Brain web.

Ring eller skriv

40897737

jjo@joensen-consulting.dk

Svenska-lok

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak