Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HST og Class 180. Ville de kunne køre i Danmark? (Jernbanen i dag)

af Hedegaard, 16/6 2011, 10:51 (4701 dage siden)

I forbindelse med hele IC4-debatten har jeg tit hørt folk tale om, at der ikke findes nogle hyldevare-tog indenfor dieselkategorien, som DSB kunne anvende, hvilket er årsagen til at vi skal have bygget vores egne togsæt fra bunden.
Men samtidig ser jeg både film og billeder fra England, hvor der mange steder benyttes hurtige diesel-togsæt i landstrafikken. Her tænker jeg bla. på HST'erne, hvoraf de fleste er blevet renoveret og levetidsforlænget, samt de nyere Class 180, som gradvis skal erstatte HST'erne på visse trækninger.

http://www.youtube.com/watch?v=ELPSVc4JI3k&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=C1ICcOu0NkM&feature=related

Er der nogle herinde med tekniske kendskaber, der kan fortælle mig hvorfor disse togsæt ikke skulle kunne køre i Danmark?
Vi har før haft engelsk materiel i landet, og så vidt jeg husker var der ikke problemer med den bredere profil.
Så det må vel være et ATC-spørgsmål.

Det har nemlig tit undret mig, at man ikke er gået til englænderne, da de jo trods alt har den bedste erfaring når det gælder togsæt.

HST og Class 180. Ville de kunne køre i Danmark?

af KimC, 16/6 2011, 11:05 (4701 dage siden) @ Hedegaard

Det har nemlig tit undret mig, at man ikke er gået til englænderne, da de jo trods alt har den bedste erfaring når det gælder togsæt.

Det er meget populært at genopfinde den dybe tallerken igen og igen. De britiske tog har et mindre profil end vi kan køre med her i landet, ergo vil pladsforholdene være lidt trangere med deraf dårligere udnyttelse af infrastrukturen.
Men teknologien til at køre højhastighedstog med diesel synes at fungere ved 180'erne, og så kunne man jo sætte andre vognkasser på hvis hensyn til pladsforhold (og ikke mindst design!) skulle kræve dette.
Jeg har hørt at en italiensk producent skulle ligge inde med et større antal vognkasser der endda skulle passe til DSB's designprogram ;)
Selv efter britiske forhold synes jeg ellers at 180'ere er ganske pæne.
HST'erne forestiller jeg mig må være amfibibiske med den front, men så sparer man jo også færge:-P

HST og Class 180. Ville de kunne køre i Danmark?

af steenth, 16/6 2011, 11:47 (4701 dage siden) @ Hedegaard

Men samtidig ser jeg både film og billeder fra England, hvor der mange steder benyttes hurtige diesel-togsæt i landstrafikken. Her tænker jeg bla. på HST'erne, hvoraf de fleste er blevet renoveret og levetidsforlænget, samt de nyere Class 180, som gradvis skal erstatte HST'erne på visse trækninger.

HST er "kun" et stærkt lokomotiv med vogne.... Der har været problemer med Class 180, så der ikke bygget særlig mange af dem (14 sæt). Til gengæld er Class 220/221/222 en nyere og mere udbredt serie af diesel-togsæt til 200 km/t. Alle burde kunne leveres i en europæiske udgave, som kunne bruges i Danmark.

Det har nemlig tit undret mig, at man ikke er gået til englænderne, da de jo trods alt har den bedste erfaring når det gælder togsæt.

Leverandørne til de britiske sæt, var også blandet de sidste 3 i udbuddet, hvor AnsaldoBreda vandt.

Avatar

HST og Class 180. Ville de kunne køre i Danmark?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/6 2011, 12:53 (4701 dage siden) @ Hedegaard

http://www.youtube.com/watch?v=ELPSVc4JI3k&feature=related

Det er sikkert en værdig afløser for toget i videoen nedenfor.
Men det smallere engelske profil ville som nævnt rigtignok medføre en noget dårligere komfort mht. pladsforhold, og samtidig også en dårlig udnyttelse af transportkapaciteten her til lands.

http://www.youtube.com/watch?v=C1ICcOu0NkM&feature=related

Det togsæt ser da ret tungt ud (?). F.eks. er der ingen Jacobs-bogier, så der kunne spares vægt.
Og motorvognene/lokomotiverne oser da ligeså meget som både MX/MY/MZ/ME :-|

Som IC/4 situationen er p.t., så ville noget tysk mekanik i mine øjne ikke være at foragte.

HST og Class 180. Ville de kunne køre i Danmark?

af Tramways.dk, 16/6 2011, 13:31 (4701 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Personligt synes jeg at det ville være ganske forrygende at anskaffe nogle brugte HST'er! :-D -Men som det også er nævnt er der nok et par problemer:

-Plads/komfort - De er meget trange indvendigt; det vil få folk til, i endnu højere grad, at tænke at "i et tog sidder man klemt oppe af mystiske fremmede"...

-Vægt/acceleration - Jeg kender ikke vægten, men de er meget langsomme i accelerationen... (Miljø har sikkert også noget at skulle have sagt her??)

-Dørene - Den manuelle "armen ud af vinduet" betjening er nok ikke voldsomt populært, komfortmæssigt for passagerer, og sikkerhedsmæssigt for en eller anden styrelse... Der er også noget med Øresund/Storebælt tunnel sikkerheds et-eller-andet...

HST og Class 180. Ville de kunne køre i Danmark?

af Frederik N., 19/6 2011, 09:15 (4698 dage siden) @ Tramways.dk

Tror nu godt at de kan være på perronerne, hvilket er en start:)
Men pendlerne på Nørreport ville kæfte op med det samme, da de ville klynke over den udstødning der ville komme derfra;-)

HST og Class 180. Ville de kunne køre i Danmark?

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 16/6 2011, 13:34 (4701 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det togsæt ser da ret tungt ud (?). F.eks. er der ingen Jacobs-bogier, så der kunne spares vægt.

Hvis vi skal lege med tanken om andet færdigbygget materiel til banerne, så gør det aldeles ingenting i mine øjne, hvis vi skal undvære Jacobsbogier på disse..

De togsæt vi har herhjemme med disse bogier bl.a. IC3/ER4, har da ganske god komfort.. Så længe man sidder ned.. Lige så snart man står op og toget ikke lige er ude på strækningen uden sporskifte osv. så er de ganske ubehagelige at stå oprejst i, da man på det nærmeste nogle gange bliver kastet fra side til side, pga. den manglende stabilitet en delt bogie giver.
Kan heller ikke forestille mig, at det som togpersonale kan være særlig rart at arbejde med dag ud og dag ind. Af samme grund venter jeg altid, til toget holder næsten stille inden at jeg rejser mig, når jeg skal af :-|

Så der må jo være en grund til at hverken tyskerne eller britterne, som vi som regel siger har den største erfaring, stort set ikke bruger dem ;-)

--
[image][image][image]

HST og Class 180. Ville de kunne køre i Danmark?

af Jimmy, 20/6 2011, 12:28 (4697 dage siden) @ K.B.Andreasen

Det med at man bliver kastet rundt i toget, når man kører over diverse sporskifter. Det har også lidt at gøre med hvilken hastighed man kører med. Hvis man sætter hastigheden lidt ned så syntes jeg ikke det er så slemt. Fra egen erfarring ved jeg at bl.a. i Struer og Vejle skal man ikke kører med ret meget mere end 30 km/t ud af stationen. I Vejle er det selvføgelig når man kører ud mod Herning.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak