Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tender til P-maskine (Generelt)

af disavelo @, 17/6 2011, 13:31 (4699 dage siden)

Hvordan så studsen og låget til vandpåfyldning i en P II - tender ud? Og hvor var det placeret? I midten bagi eller én i hver side? Er der nogen der har billede eller tegning af tenderen set ovenfra? Det vil give svaret.
Jeg er ved at samle et gammelt byggesæt fra UK-Keyser, og vandpåfyldningen i tenderen er desværre ikke markeret.
Jeg har købt andre drivhjul + motor hos Finn Lekbo (Felix team) og den kører faktisk vældig godt.

Venlige hilsner
Søren

Avatar

Tender til P-maskine

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/6 2011, 15:07 (4699 dage siden) @ disavelo

Hvordan så studsen og låget til vandpåfyldning i en P II - tender ud? Og hvor var det placeret? I midten bagi eller én i hver side? Er der nogen der har billede eller tegning af tenderen set ovenfra? Det vil give svaret.

Hvis du havde valgt kategorien Jernbanehistorie i stedet for Generelt, så havde Steffen Dresler set dit indlæg (og dermed havde du sikkert også fået et svar).

--
[image]

Tender til P-maskine

af Niels Munch, 17/6 2011, 16:13 (4699 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kan webmaster ikke flytte indlægget til den rette kategori? Sådant sker f.eks. jævnligt i Drehscheibe-Online.

Spørger venligst
Niels

Avatar

Tender til P-maskine

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 17/6 2011, 16:30 (4699 dage siden) @ Niels Munch

Kan webmaster ikke flytte indlægget til den rette kategori? Sådant sker f.eks. jævnligt i Drehscheibe-Online.

Webmaster vil hellere bruge sin tid på noget mere produktivt. I dag er (foreløbig) 4 ud af 6 nye emner lagt i kategorien Generelt.

--
[image]

Tender til P-maskine

af Niels Munch, 17/6 2011, 16:10 (4699 dage siden) @ disavelo

Kære Søren,

Jeg har taget mig den frihed at scanne V. Larsens tegning af Litra P i Modelbane-Nyt nr. 10/1955.

Jf. tegningen sidder vandpåfyldningen i midteraksen.

Klik *her* for at se tegningen!

Held og lykke med dit byggeprojekt, vi ser vel resultatet her?

Bedste hilsener
Niels

Tender til P-maskine

af Steff, 17/6 2011, 16:59 (4699 dage siden) @ disavelo

Kære Søren.

Tenderen på litra P var af en helt ny konstruktion og helt anderledes end de hidtidig anvendte, der jo for det første var tre-akslede og for det andet benyttede en hel anden metode ved vandfyldning. De nye tendere var alle fire-akslede og akslerne lejret i en ramme.
Tendersassen var opbygget som et stålskelet, hvor side- og endeplader var nittet til og hovederne derefter planslebet.
På de ellers nomalt anvendte tendere type I og II, skete vandtagningen gennem en vandpåfyldningstragt, der normalt var anbragt bagest på tenderen i centerlinjen. Men for at lette vandtagningen, blev den nye tendertype udstyret med vandklapper i hver side af type "Gölsdorf". Denne type var opfundet af Dr. Karl Gölsdorf, 1861-1916, chefkonstruktør ved De Østrisk-Ungarske Statsbaner 1891-1916. Vandkasselågene kunne åbnes fra førerhussiden
Tenderloftet var forsænket og dannede en tragt ned mod kullemmen på tenderens forvæg. I højre side af tenderen helt fremme mod forvæggen, var bremsemultiplikatoren anbragt.
Den første ændring der skete, var ved fjernelsen af multiplikatoren allerede omkring 1912.
For at undgå, at fyrbøderen hele tiden skulle op på tenderen for at skovle kullene frem og ned i kultragten samt for at kunne medtage mere kul i forbindelse med planlægningen af længere ture i.f.m. Lillebæltsbroens åbning i 1935, blev der lavet planer for en forhøjet kulkasse. Maskinafdelingen udarbejde i 1936 en tegning til en forhøjet kulkasse af stålplade, men denne blev kun monteret på tendere i 1. distrikt. Første lokomotiv der fik dette var nr. 910. Nogle af de P II, der efter krigen kom til at gøre tjeneste i 1. distrikt., fik i mere end et tilfælde en ”sjællandsk” P I tender med den forhøjede kulkasse i stålplade, bl.a. nr. 923. På P tendere i 2. distrikt blev der monteret en forhøjet kulkasse lavet i træ.
Fra og med 1940 blev et antal tendere ombygget og fik forøget vandindholdet med 1 m3, hvorfor kulindholdet tilsvarende måtte formindskes med et ton, så tenderen nu rummede 22 m3 vand og 5 tons kul.
Du skriver du vil bygge en P II, så husk at Keysers kulkasseoverdel er forkert og du skal anvende den type, der bliver brugt på Heljans model af litra P. Den er så tilgengæld forkert som litra P I.
[image]
BORSIG hovedtegning af tender type II
[image]
Vandklapperne i venstre side (kørselsretning) med hængsler. Vandklappen åbnes lodret ved vandpåfuldning.
[image]
Den forhøjede kulkasseopbygning på P II (træopbygning) "svæver" ovenpå kulkassen.
[image]
DSB tegning til opbygning af forhøjet kulkasseopbygning af stålplade P I.

Håber det gav svar på dit spørgsmål. Alt INGEN vandpåfyldning bagest i centerlinjen, men udelukkende gennem vandklapperne i begge sider.

--
Steffen Dresler

Tender til P-maskine

af Niels Munch, 17/6 2011, 18:29 (4699 dage siden) @ Steff

Alt INGEN vandpåfyldning bagest i centerlinjen, men udelukkende gennem vandklapperne i begge sider.

Kære Steff,

Nu er man heldigvis aldrig for gammel til at spørge eller lære, så derfor: Hvilket formål tjener det runde dæksel bagerst på tenderen, synligt på såvel "min" V. Larsen- som på din Borsig-tegning?

Spørger venligst
Niels

Tender til P-maskine

af Steff, 17/6 2011, 19:29 (4699 dage siden) @ Niels Munch

Godaften Niels!

Ja, det er da et godt spørgsmål. Jeg har aldrig set det anvendt under vandtagning, men udelukkede de to omtalte vandklapper.
Lidt naivt måske - et mandehul - (for mænd;-)). Altså et hul dækket af en plade, hvor man kan komme ned i tenderen og inspicere.

[image]

Her en anden type III tender, nemlig R 946. Dækslet ses aftaget. Ude i siderne af tenderen ses de aflange vandklapper, der bliver rejst op. Således behøver lokomotivet ikke at holde helt præcist ved vandkranen for at få dets tender fyldt.

--
Steffen Dresler

Tender til P-maskine

af disavelo @, Herning, 17/6 2011, 20:48 (4699 dage siden) @ Steff

Kære Niels og Steffen

Jeg har ikke været opmærksom på at placere indlægget i den rigtige kategori - beklager.

Tak for udtømmende svar og gode billeder og tegninger.
Et enkelt tvivlsspørgssmål trænger sig dog på: er der vandklapper i hele tenderens længde i begge sider? Altså 2 i forlængelse af hinanden i hver side? Der ser også ud til at være noget cylindrisk fortil i højre side af tenderen - hvad er det?

Venlige hilsner
Søren

Tender til P-maskine

af Steff, 17/6 2011, 21:10 (4699 dage siden) @ disavelo

Hej Søren!

Litra P var udstyret med automatisk vakuumbremse fra "Vacum Brake Co. Limited, London" med hydraulisk overføring. Da alle aksler er bremsbare medfører det, at der mangler plads til anbringelse af de store vakuumbremsecylindre på maskinbogien. Derfor er der opfundet et særligt apparat (Multiplikator), med hvilket gennem vakuum vand under tryk, direkte trykker på bremsecylindrenes stempler på lokomotivet. Derfor behøver bremsecylindrene ikke at have en så stor diameter.
Vakuumbremsen virker ved, at der gennem spejlet indlades luft over stemplet i multiplikatoren og tenderens bremsecylindre. Fra ejektoren udgår vakuumledningen og beholderledningen, der begge forbindes på sædvanlig måde ved slanger og koblinger med tilsvarende ledninger på tenderen. Ledningen er på lokomotivet ført igennem til den forreste pufferplanke, men hverken denne ledning eller beholderledningen har nogen forbindelse med lokomotivets bremsecylindre. Multiplikatoren er anbragt på tenderen og samlet af to cylindre, en vakuumcylinder foroven og en vandcylinder forneden. Vakuumcylinderen har tilslutning til vakuumledningen og beholderledningen med to ledninger.
Kugleventilen er anbragt indvendig i stempelkronen og giver gennem kanalerne adgang til rummet over stemplet. Stemplerne i de to cylindre er forbundet ved en fælles stempelstang og når vakuumbremsen løfter stemplet i vakuumcylinderen, drives vandet fra vandcylinderen ud i ledningen, som fører både til bremsecylindrene for drivhjulene og til bremsecylindrene på maskinbogien. På toppen af hver bremsecylinder findes en lille skrue, som udtages, for at luften kan undvige, når cylinderen skal fyldes med vand. Rummet under stemplet i vandcylinderen har forbindelse med luften gennem en si og et støvfilter. Der suges et vakuumtryk på 12 kg/cm3, der bliver overført til de fire bremsecylindre på maskinbogien.

Da det gav problemer med bogiebremsen på maskinbogien, fjernede man bremserne her. Herefter var det ej helle nødvendigt med den store hydrauliske multiplikator anbragt på tenderen. Det hele blev derfor fjernet omkring 1912. Så hvis ikke din model skal være fra 1910 og frem til 1912, behøver du ikke multiplikatoren.

Vandklapperne i hver side er ca. halvdelen til 1/3 af tenderens længde (mål på tegningen hvis muligt). Men der har været forskel, nogle længere end andre. Men som ovenfor beskrevet mest almindeligt.

Iøvrigt kommer der til efteråret en stor ny bog om DSB litra P og PR med masser af billeder og tegninger. Her kunne muligvis være inspiration at hente?

--
Steffen Dresler

Tender til P-maskine

af Steff, 17/6 2011, 20:56 (4699 dage siden) @ Steff

Hej igen!

Spørgsmålet vedr. det lille "mandehuls" anvendelse, der er placeret i tenderens centerlinje bagest, fik mig lige til at se efter i "Grønspættebogen/biblen" for damplokomotiver, nemlig "Damplokomotivet og dets betjening"(side 272, punkt 185).
Mærkværdigt nok er denne indretning slet ikke nævnt overhovedet, så det er min antagelse, at det udelukkende har været en mulighed for at kunne se ned i vandkassen/komme ned.
Iøvrigt står der:
"Paafyldning af Vand til Vandrummet sker gennem Vandklapperne (een i hver Side af Tenderen), der er fastgjort til Akslerne. I den forreste Ende er Akslerne forsynet med et Haandtag, ved Hjælp af hvilket Vandklapperne kan aabnes inde fra Førerhuset. Kontravægtete tjener til at afbalancere Vandklapperne" .

Så jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere, hvad dette "mandehul" skal bruges til, ud over det tidligere nævnte.

--
Steffen Dresler

Tender til P-maskine

af villy, 17/6 2011, 21:44 (4699 dage siden) @ Steff

det ovale eller runde huld er et mande huld til at komme ned i tenderen,tenderkassen renses jævenlig og den mekaniske vandstandsmåler smøres, under tenderklapperne er der monteret nogen vægtstænger der letter vægten fra klappen så de ikke er så tunge, men man kan tilgengæld ikke komme den vej ned, så skal man være meget tynd;-)
på 917 er hullet rundt, på 783 er det ovalt

Tender til P-maskine

af disavelo @, Herning, 17/6 2011, 22:35 (4699 dage siden) @ villy

Mange tak for udtømmende supplerende oplysninger.

Venlige hilsner
Søren

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak