Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Y-toget i Skælskør (Generelt)

af Daniel Zøllner, 18/6 2011, 11:54 (4699 dage siden)

Hej Allesammen

Planen var at Y-toget fra FDSB skulle have været flyttet her i løbet af denne uge men da en godkendelse til at transportere toget ikke er kommet i hus endnu så er det ikke helt til at vide hvor længe toget bliver i Skælskør
men her lidt billeder af Y-toget SSB Ym 4 Ys 12 (Ex. SB Ym 4 Ys 12) da vi havde startet motoren på Ym 4:-P
billederne er taget Onsdag d. 15-06-11 i Skælskør Fotos DKZ

M.V.H Daniel Zøllner

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Avatar

Y-toget i Skælskør

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 18/6 2011, 21:19 (4698 dage siden) @ Daniel Zøllner

Det er en fornøjelse at se, at toget her hjemme fra Frederikshavn endnu ikke er blevet hærget af graffiti nede i Skælskør.
Hvor skal det flyttes hen ?. Forhåbentlig ikke alt for tæt på hovedstadens graffiti-helvede ?.

Y-toget i Skælskør

af gamle ole, 19/6 2011, 09:58 (4698 dage siden) @ Daniel Zøllner

Undrer mig lidt hvad Skælskørbanens rationale bag anskaffelsen af Y-toget, der vist endda må være den seneste version.
Selvfølgelig bliver de vel også museumsrelevante om mange år, men de er jo stadig i drift på Odderbanen og i Vestjylland, foruden de står i bunkevis bl.a. i Nakskov.
Rygters Bureau siger i øvrigt at der vist var tale om en dårlig "handel":-)

Y-toget i Skælskør

af KimC, 19/6 2011, 10:43 (4698 dage siden) @ gamle ole

Rygters Bureau siger i øvrigt at der vist var tale om en dårlig "handel":-)

Rygter er der mange af.
Faktum er at Skælskørbanen efter Hermind arvesagen stod med noget materiel tilbage der ikke var lige til at kunne bruges i driften, eller ville kræve langvarig istandsættelse for at komme til det.
Man valgte så at bytte sig til et driftsklart Y tog som faktisk nåede at køre på banen inden den blev lukket. Men alligevel var det for sent. Set i det lys var det vel en dårlig handel at ofre transport af et togsæt til Skælskør som man kun nåede at få så lidt glæde af.

Y-toget i Skælskør

af Bjarne., 20/6 2011, 12:41 (4697 dage siden) @ KimC

Jeg er slet ikke enig i at det er en dårlig handel. Jeg ved godt at der kører Y-tog i det vestjyske og på Odderbanen. Men DSB-museumstog har jo også et MR-tog 4088 holdende har set det i drift nogle få gange. Men denne togtype kører jo stadig hos DSB, og sikkert også nogle år frem i tiden endnu.

Jeg syntes at Y-toget er et flot tog, og det er sikkert nok også kun hos dem i Høng at man kan se det i drift. De Y-tog som DSB-museumstog og DJK har købt, fået foræret har jeg aldrig set i drift.

Man skal også passe på at man ikke syntes at sådanne tog ikke er interresante at gemme/bevare. Med tiden, det er set før vil man ærgre sig over hvis man ikke beholder nogle af denne type tog.

Og aldersmæssig er Y-togene vel også veterantog efterhånden.

Det er jo heller ikke alle som syntes at det kun er damplokomotiver og gamle trævogne der er veterantog. Alle os der ikke er vokset op med damplokomotiver i daglig drift, er jo nok også mere til de større dieselmaskiner m.m.

Det er jeg i hvert fald selv, jeg kan ikke forstå dem der kan falde i besvimelse over et damplokomotiv. Men sådan er vi heldigvis så foreskellige for hinanden.

Y-toget i Skælskør

af gamle ole, 20/6 2011, 14:14 (4697 dage siden) @ Bjarne.

jamen det har du langt hen ad vejen/banen ret i. Jeg blev selv "mobbet" da jeg meldte mig ind i DJK omkring 1970, fordi jeg "tillod" mig at være meget interesseret i motormateriel og stålvogne!;-)

hilsen Ole

Y-toget i Skælskør

af Jens Gadmar., 20/6 2011, 15:01 (4697 dage siden) @ Bjarne.

Jeg er helt enig med forfatteren til det sidste indlæg. Veterantog er heldigvis mere end bare damploko og trævogne! Selvom jeg tilhører den generation, som blev flasket op med damploko og træmotorvogne, kan jeg godt se, at det er vigtigt, at jernbane- materiel fra senere perioder også bliver bevaret, meget gerne i køreklar stand. Det var et godt initiativ af Skælskør Jernbaneklubs medlemmer,at de som nogle af de før-
ste anskaffede et Y-tog, medens der endnu var noget at vælge imellem. At det lykke-
des dem at få fat i et Skagensbane-tog er jeg særdeles tilfreds med. Personligt sy-
nes jeg, at SB-s Y-togsdesign var noget af det flotteste i Danmark, og desuden var vognenes tagrytter ikke ødelagt af en eftermonteret aircondition som hos de fleste andre baner. Toget har puffere og trækkrog, og det skal nok vise sig at være en meg-
et praktisk foranstaltning ved fremtidige forflyttelser og transporter. Kun var det
synd for Skælskørfolkene, at de i sin tid kun havde råd til en motorvogn og en sty-
revogn, for toget er jo i virkeligheden konstrueret som et 3-vogns tog. Den manglen-
de mellemvogn (VL Yp 154, SB 22) stod stadig hos Regionstog i Holbæk, og derfor be-
sluttede Daniel og jeg at købe den, hvis det var muligt. Det var det, og vi købte den i 2010! Vores intention var at forære vognen til Skælskør Jernbaneklub, således at vi var sikre på, at et KOMPLET 3-vogns tog fra Skagensbanen blev bevaret i frem-
tiden. På grund af udviklingen i Skælskør fusionerede Skælskør Jernbaneklub og Vestsjællands Veterantog senere hen, og det var nok en udmærket foranstaltning. Nu er toget altså kommet i DJK-regi, og det vil jeg da kun opfatte som noget positivt,
for jeg har forstået, at den nye klubs medlemmer også er indstillet på, at SB Ym 4 - Yp 22 - Ys 12 skal bevares samlet for eftertiden. Hvor og hvordan toget så senere skal anvendes, ja, det har jeg allerede nogle ideer om, og dem kunne jeg godt tænke mig at fremlægge for Høng-folkene, men det vigste er, at et komplet 3-vogns Y-tog fra SB er reddet fra skærebrændren! Med venlig hilsen: Jens Gadmar, Holstebro.

Y-toget i Skælskør

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 20/6 2011, 15:16 (4697 dage siden) @ Jens Gadmar.

- Er det ex. VL Ym 60 - Yp 154 - Ys 260 der er i Høng så?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Y-toget i Skælskør

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/6 2011, 16:49 (4695 dage siden) @ Jens Gadmar.

Hej Jens

Super godt initiativ og tusind tak for det.
Det glæder en vendelbo (og indavlet frederikshavner) som mig, at andre også nærer varme følelser for materiellet, som nu igennem en menneskealder har været en del af dagligdagen her på min hjemegn.
Og det har ganske rigtigt været mere reglen end undtagelsen at se SB's Y-tog med mellemvogne, så hvor er det godt, at I havde øje for at bevare en af mellemvognene, så der kan bevares et komplet 3-vognssæt.

Skagensbanens design på Y-togene er ganske rigtigt det allerflotteste i landet og er også en del af den danske jernbanehistorie, og det er en fornøjelse at se, hvor flot - og køreklart - toget er bevaret, inden forfald og graffiti har sat sit præg og gjort bevaring vanskeligere, hvilket ellers har været mere reglen end undtagelsen, selv ved det nyere materiel, der er søgt bevaret.
Det kan derfor godt være bekymrende, hvis såfremt at SB Y-togssættet nu rykker tættere på hovedstadens graffiti-helvede (?).
Ved overnatning udendørs i betænkelig nærhed af hovedstaden er det ikke et spørgsmål om dage, men om timer, inden de første klatsmørere har sat deres præg - uden hensyn til, om der er tale om museums- eller driftsmateriel.

Jeg håber at Y-toget engang kommer på besøg i Vendsyssel - måske til Skagensbanens 125-års jubilæum 24. juli 2015 (såfremt dette markeres på nogen måde ?) - for nu hvor Desiro-togene er enerådende hos NJ, så ville jeres flotte 3-vogns Y-tog sikkert vække opsigt og minde os om "gode gamle dage" ved et sådant arrangement.
Fortsæt endelig det gode arbejde og pas godt på jeres 3-vogns Y-tog - det er jo allerede historie og meget bevaringsværdigt.

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Jeg er helt enig med forfatteren til det sidste indlæg. Veterantog er heldigvis mere end bare damploko og trævogne! Selvom jeg tilhører den generation, som blev flasket op med damploko og træmotorvogne, kan jeg godt se, at det er vigtigt, at jernbane- materiel fra senere perioder også bliver bevaret, meget gerne i køreklar stand. Det var et godt initiativ af Skælskør Jernbaneklubs medlemmer,at de som nogle af de før-
ste anskaffede et Y-tog, medens der endnu var noget at vælge imellem. At det lykke-
des dem at få fat i et Skagensbane-tog er jeg særdeles tilfreds med. Personligt sy-
nes jeg, at SB-s Y-togsdesign var noget af det flotteste i Danmark, og desuden var vognenes tagrytter ikke ødelagt af en eftermonteret aircondition som hos de fleste andre baner. Toget har puffere og trækkrog, og det skal nok vise sig at være en meg-
et praktisk foranstaltning ved fremtidige forflyttelser og transporter. Kun var det
synd for Skælskørfolkene, at de i sin tid kun havde råd til en motorvogn og en sty-
revogn, for toget er jo i virkeligheden konstrueret som et 3-vogns tog. Den manglen-
de mellemvogn (VL Yp 154, SB 22) stod stadig hos Regionstog i Holbæk, og derfor be-
sluttede Daniel og jeg at købe den, hvis det var muligt. Det var det, og vi købte den i 2010! Vores intention var at forære vognen til Skælskør Jernbaneklub, således at vi var sikre på, at et KOMPLET 3-vogns tog fra Skagensbanen blev bevaret i frem-
tiden. På grund af udviklingen i Skælskør fusionerede Skælskør Jernbaneklub og Vestsjællands Veterantog senere hen, og det var nok en udmærket foranstaltning. Nu er toget altså kommet i DJK-regi, og det vil jeg da kun opfatte som noget positivt,
for jeg har forstået, at den nye klubs medlemmer også er indstillet på, at SB Ym 4 - Yp 22 - Ys 12 skal bevares samlet for eftertiden. Hvor og hvordan toget så senere skal anvendes, ja, det har jeg allerede nogle ideer om, og dem kunne jeg godt tænke mig at fremlægge for Høng-folkene, men det vigste er, at et komplet 3-vogns Y-tog fra SB er reddet fra skærebrændren! Med venlig hilsen: Jens Gadmar, Holstebro.

Y-toget i Skælskør

af UTJ, 22/6 2011, 18:41 (4694 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg håber at Y-toget engang kommer på besøg i Vendsyssel - måske til Skagensbanens 125-års jubilæum 24. juli 2015 (såfremt dette markeres på nogen måde ?) - for nu hvor Desiro-togene er enerådende hos NJ, så ville jeres flotte 3-vogns Y-tog sikkert vække opsigt og minde os om "gode gamle dage" ved et sådant arrangement.
Fortsæt endelig det gode arbejde og pas godt på jeres 3-vogns Y-tog - det er jo allerede historie og meget bevaringsværdigt.

Lidt malurt skal dog puttes i bægret. DJK har også et LJ-Y-tog og seks Y-togsvogne er noget af en mundfuld. Men vi skal så sandelig passe på at det ikke går som med skinnebusserne, hvor alle personbivogne, på nær én, blev opgivet og skrottet.

Y-toget i Skælskør

af Daniel Zøllner, 22/6 2011, 21:31 (4694 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej Allesammen:-)

Så skete det igår, Y-toget blev flyttet fra Skælskør til Høng/Gørlev
det tog langt længere tid at få flyttet vognene end regnet med så jeg kom først i seng her kl. 2 i nat efter en hel dag
meeen lidt billeder blev det da til så her lidt friske billeder fra igår d. 21-06-11 taget hhv. i Skælskør Høng/Gørlev Fotos DKZ
M.V.H Daniel Zøllner

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak