Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Byggeskilte (Generelt)

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 18/6 2011, 22:59 (4698 dage siden)

Jeg har for en del år siden købt nogle byggeskilte, hvor jeg for to af dems vedkomne endnu ikke har kunnet fastslå hvilket lokomotiv/vogn de har siddet på. Det er mit håb, at mine interessefæller på Jernbanen.dk forum kan være mig behjælpelige.

Det første skilt er et typisk Frichs byggeskilt (15 x 7,5 cm) med angivelsen af byggeåret som værende 1928 og byggenr. som værende 130 (begge tal er tydelige at læse). Ifølge både Jernbanen.dk og bogen om "Lokomotivfabrikken Frichs", er byggenr. 130 tildelt DSB Traktor 72 http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=9&lokid=55, men den er ifølge nævnte værker bygget i 1933! I 1928 byggede Frichs otte S-maskiner men de har ifølge ovennævnte kilder byggenr. fra 79 til 86.

Det andet skilt er fra Sydfyenske Jernbaners værksted i Odense og har byggenr. 22 og byggeår 1915.

På forhånd tak for hjælpen.

--
Mvh

Erik

[image]

Byggeskilte

af Holger Sørensen, Hedehusene, 18/6 2011, 23:28 (4698 dage siden) @ Aabenraabanen

SFJ 22 er fra SFJ Ja 174 der blev til DSB Ha 36818 i 1949 og udrangeret i 1955.

Frichs-pladen ligner mere den type der i størrelse i hvert fald senere blev brugt på
bl.a. bogier, motorer og senere igen på vognkasser.

Du må da gerne scanne disse fabriksplader, da jeg selv har fingrene i sådanne sager,
så kan det være at det kan hjælpe til en opklaring.

Kilde for SFJ 22: Lars Vinnholt-Nielsens hæfte om Sydfynske Jernbaners materiel.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Byggeskilte

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 18/6 2011, 23:53 (4698 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger,

tak for hjælpen.

Jeg skanner dem begge på mandag og lægger dem herefter på forummet.

--
Mvh

Erik

[image]

Byggeskilte

af Holger Sørensen, Hedehusene, 19/6 2011, 08:42 (4698 dage siden) @ Aabenraabanen

Inden jeg helt overgav mig i søvnens barmhjertelige arme er det selvbfølgelig klart at det lille Frichs-skilt har siddet på den 2-akslede bagløber på S-maskinen.
Størrelsen passer med senere skilte på bogier m.m.

Men det kan undersøges hos Museumstogs S-maskine.

Hilsen igen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Byggeskilte

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 24/6 2011, 23:40 (4692 dage siden) @ Holger Sørensen

@Holger,

tak for oplysningen om hvilken vogn SFJ-byggeskiltet har siddet på og om hvor jeg kan læse yderligere.

@Jens,

ligeledes tak til díg for oplysningen om at Frichs-byggeskiltet har siddet på motoren i MR 206; desværre har jeg i øjeblikket ingen interesse i at sælge skiltet.

Som lovet, dog lidt forsinket, vedlægges en skanning af de to byggeskilte.


[image]

--
Mvh

Erik

[image]

Byggeskilte

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 25/6 2011, 20:41 (4691 dage siden) @ Holger Sørensen

SFJ 22 er fra SFJ Ja 174 der blev til DSB Ha 36818 i 1949 og udrangeret i 1955.

Kilde for SFJ 22: Lars Vinnholt-Nielsens hæfte om Sydfynske Jernbaners materiel.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Hej Holger, jeg har nu lånt den nævnte bog, men kan i den ikke se hvilke byggenr. de enkelte vogne har; dog kan jeg se at SFJ Ja 174 er bygget i 1915. Hvor har du oplysningen om byggenr. fra?

--
Mvh

Erik

[image]

Byggeskilte

af Holger Sørensen, Hedehusene, 26/6 2011, 09:03 (4690 dage siden) @ Aabenraabanen

Du har helt ret. Byggenumrene har jeg selv tilføjet (efter nærmere granskning af hæftet), fra Topp-Nielsen's "overtagelsesliste 1949 SFJ til DSB".

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Byggeskilte

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 26/6 2011, 10:16 (4690 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej Holger,

tak for hjælpen endnu engang :-)

--
Mvh

Erik

[image]

Byggeskilte

af Jens Møller, København S, 20/6 2011, 01:12 (4697 dage siden) @ Aabenraabanen

Dit fabriksskilt er fra dieselmotoren til MR 206, som blev leveret i 1928. Dieselmotoren havde typebetegnelsen 632 C. Hvad skal du have for skiltet?

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Byggeskilte

af Bjarne Knudsen, 20/6 2011, 08:43 (4697 dage siden) @ Jens Møller

Jeg har en "rimelig" samling af FRICHS fabriksskilte fra MO motorboggier, som jeg overvejer at skille mig af med.
Er der nogen der er interesseret så giv mig et evt. bud

Byggeskilte

af Jens Møller, København S, 23/6 2011, 01:30 (4694 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Jeg har først lige set dit indlæg for få minutter siden. Gider du kontakte mig på mail:

jemofrichs@gamil.com

Venlig hilsen

Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

Byggeskilte

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/6 2011, 10:16 (4693 dage siden) @ Jens Møller

Jeg har først lige set dit indlæg for få minutter siden. Gider du kontakte mig på mail:

jemofrichs@gamil.com

Venlig hilsen

Jens Møller

Hvis du i din profil krydser af i "E-mail adresse kan kontaktes", kan folk skrive til dig via forummet (uden at kunne se din mailadresse).
I øvrigt tror jeg, der er fejl i den mailadresse, du har oplyst ovenfor. ;-)

--
[image]

Byggeskilte

af Jens Møller, København S, 24/6 2011, 22:46 (4692 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Kære Bjarne Knudsen!

Jeg fik i farten skrevet en forkert mail-adresse. Forumindehaveren var så venlig at gøre mig opmærksom på fejlen. Her er så den rigtige mailadresse:

jemofrichs@gmail.com

Jeg håber på at høre fra dig ang. Frichs byggeskiltene.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Byggeskilte

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/6 2011, 00:04 (4692 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Jeg kunne også være intereresset i et par skilte (hvis der er nogen tilbage nu). Kan kontaktes via email herinde.

Mvh
Claus

Byggeskilte

af Holger Sørensen, Hedehusene, 26/6 2011, 08:53 (4690 dage siden) @ Jens Møller

Ja - det er sådan?, at der findes flere forskellige fabrikationslister: én for motorer, og én for vognkasser/bogier/lokomotiver.
Den om vognkasser/bogier/lokomotiver findes jo i den udmærkede bog om Frichs. Men findes der en tilgængelig over motorer?

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak