Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Roebaner på Lolland (Generelt)

af Eksillollikken @, 19/6 2011, 22:05 (4695 dage siden)

Hej alle sammen
Jeg leder efter kort, hvorpå roebanerne ses tydeligt!
Har set flere kort men de er ikke så nemme at følge
Det er specielt banerne omkring Nakskov der er interessante.
Perioden er 1945 til 1967.
Skal hjem på ferie i år og vil have cyklen med, så der skal dyrkes jernbanearkæologi i den store stil.
Savner at kunne finde og lægge et gammelt og et nyt kort over hinanden, for derved nemmere at kunne finde læssepladser og linier.
På forhånd tak for hjælpen
EksilLollikken

Roebaner på Lolland

af Troldhøj, 19/6 2011, 22:11 (4695 dage siden) @ Eksillollikken

Niels Jensen har et fint kort i "Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm" (ISBN: 87-11-03777-6).
Det viser ikke landskabet, eller knudepunkter, men blot hvor de lå i forhold til de alm. jernbaner.

Roebaner på Lolland

af Eksillollikken @, 19/6 2011, 22:15 (4695 dage siden) @ Troldhøj

Hej Troldhøj
tak for hintet, har selv bogen 6og de to dejlige bøger fra Banebøger

Roebaner på Lolland

af Peter Roland Hansen, 19/6 2011, 22:19 (4695 dage siden) @ Eksillollikken

Du kan også gå ind på Kort og Matrikelstyrelsen og downloade gamle kort hvor der er roebaner inklusiv læssepladser.

Avatar

Roebaner på Lolland

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/6 2011, 18:02 (4694 dage siden) @ Eksillollikken

Savner at kunne finde og lægge et gammelt og et nyt kort over hinanden, for derved nemmere at kunne finde læssepladser og linier.

tak for hintet, har selv bogen 6og de to dejlige bøger fra Banebøger

Hvis den ene af nævnte "banebøger" er "Roebanerne" fra forlaget "banebøger", 1987, vil jeg mene, at du simpelthen ikke kan finde bedre kortmateriale end i lige præcis den bog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Roebaner på Lolland

af Bendix Riis, 19/6 2011, 22:37 (4695 dage siden) @ Eksillollikken

Prøv at se på følgende link, hvor du kan se kort over Danmark i forskellige perioder.

Kort

Roebaner på Lolland

af Anders Madsen, 20/6 2011, 11:39 (4694 dage siden) @ Bendix Riis

Hvis du alligevel skal til Nakskov, så skal du besøge Danmarks Sukkermuseum på Løjtoftevej. De kan fortælle både om sukker og roebaner. Det kan anbefales: http://www.sukkermuseet.dk/

Der findes stort set ikke rester fra roebanerne på Vestlolland, men det gør der på roebanebroen fra 1961 over Fugleflugtslinien syd for Holeby (Sognevejen) og et læssespor ved Hyldtofte (Hyldtoftevej) på Sydlolland.
Det er i øvrigt et godt link fra Bendix Riis. Der kan du sammenligne to forskellige kort samtidig.

Banedanmark vil bevare roebanebroen i forbindelse med udbygningen til Femern-forbindelsen, da man rigtignok mener, at broen har stor lokal- og dansk kulturhistorisk værdi.

Avatar

Roebaner på Lolland

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/6 2011, 16:32 (4694 dage siden) @ Anders Madsen

Banedanmark vil bevare roebanebroen i forbindelse med udbygningen til Femern-forbindelsen, da man rigtignok mener, at broen har stor lokal- og dansk kulturhistorisk værdi.

Skulle der ikke havde været en ironisk smiley her?
Banedanmark og kulturhistorie?

--
[image]

Roebaner på Lolland

af Egon Schmidt, 20/6 2011, 19:43 (4694 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det vil godt nok give dig ret i,hvornår er BaneDanmark begyndt på det
Egon

Roebaner på Lolland

af Anders Madsen, 30/6 2011, 16:11 (4684 dage siden) @ Anders Madsen

"Der findes stort set ikke rester fra roebanerne på Vestlolland, men det gør der på roebanebroen fra 1961 over Fugleflugtslinien syd for Holeby (Sognevejen) og et læssespor ved Hyldtofte (Hyldtoftevej) på Sydlolland."


For en god ordens skyld skal det lige med, at der også findes roespor på de tidligere sukkerfabriksgrunde i Maribo og Holeby, i Holeby tilmed også trestrenget spor.

Roebaner på Lolland

af Anders Nordebring, 30/6 2011, 19:09 (4684 dage siden) @ Anders Madsen

"Der findes stort set ikke rester fra roebanerne på Vestlolland, men det gør der på roebanebroen fra 1961 over Fugleflugtslinien syd for Holeby (Sognevejen) og et læssespor ved Hyldtofte (Hyldtoftevej) på Sydlolland."


For en god ordens skyld skal det lige med, at der også findes roespor på de tidligere sukkerfabriksgrunde i Maribo og Holeby, i Holeby tilmed også trestrenget spor.


En minimal spårrest skall enligt en uppgift i en på Lollands kommunes nätsida tillgänglig rapport också finnas vid Rudbjerggård. Någonstans har jag för övrigt hört det sägas att det skall finnas kvarliggande spår vid Søholt - är det riktigt?

På en annan del av Lolland finns ju dessutom det lilla trälokstallet i Hejringe.

Roebaner på Lolland

af Eksillollikken @, 30/6 2011, 19:48 (4684 dage siden) @ Anders Nordebring

Tusind tak for de oplysninger der hidtil er dukket op.
Vil undersøge Rudbjerggård nærmere i sommer, kommer selv fra den gamle Rudbjerg kommune. Desuden findes en sporrest og den gamle remise ved Saunsøgård, den ligger lige ud til landevejen mod Langø, Saunsøgård har tidligere tilhørt D.D.S, ved ikke om den hører til Nordic Sugar nu, eller om den er kommet ind under Fredsholm eller Rudbjerggård
Peter

Roebaner på Lolland

af Anders Nordebring, 1/7 2011, 19:04 (4683 dage siden) @ Eksillollikken

Tusind tak for de oplysninger der hidtil er dukket op.
Vil undersøge Rudbjerggård nærmere i sommer, kommer selv fra den gamle Rudbjerg kommune. Desuden findes en sporrest og den gamle remise ved Saunsøgård, den ligger lige ud til landevejen mod Langø, Saunsøgård har tidligere tilhørt D.D.S, ved ikke om den hører til Nordic Sugar nu, eller om den er kommet ind under Fredsholm eller Rudbjerggård
Peter

Jag tackar också för intressanta upplysningar. Efter att ha bläddrat litet i roebaneboken och sett bilden från Asserstrup på s. 98 - föreställande banan i en djup skärning korsad av en vägviadukt - vore det för övrigt intressant att få veta om något återstår att se på denna plats.

Roebaner på Lolland

af Bahn 123, 19/11 2013, 19:21 (3811 dage siden) @ Anders Nordebring

Kan du sige mig hvor Rudbjerggård ligger

Roebaner på Lolland

af Peter M. Thomsen, 19/11 2013, 19:31 (3811 dage siden) @ Bahn 123

Hej Bahn 123
Rudbjerggård, eller som vi siger "Rubjærgår" ligger ca 10 - 12 km syd for Nakskov.
Fra Nakskov kører du over Nybro mod Færgelandet og kører mod Maglehøj Strand ad Maglehøj vej.
Når du når til Rudbjerghallen på din højre hånd, drejer du til højre og følger Rudbjergvej en lille kilometer, så vil der dukke en læsserampe til de gamle roebaner op på din højre side, vejen ved siden af læsserampen fører ind til Rudbjerggård.
God fornøjelse
Peter
Barnefødt på Vestlolland

Roebaner på Lolland

af Bahn 123, 21/11 2013, 14:15 (3809 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Tak Peter, har fundet det på kortet.
Er interesseret hvis der er flere steder tilbage
Hilsen fra John

Roebaner på Lolland - to fotos

af Henrik Tolderlund, 30/10 2011, 18:15 (4562 dage siden) @ Anders Madsen

For en god ordens skyld skal det lige med, at der også findes roespor på de tidligere sukkerfabriksgrunde i Maribo og Holeby, i Holeby tilmed også trestrenget spor.

Jeg har fundet et par billeder af det trestrengede spor ved fabrikken i Holeby, og her ses LJ M 11 rangere med en Hbbillns den 10. marts 1989:
[image]

Tidligere samme dag var M 11 ankommet med Hbbillns-vognen fra Maribo til Holeby, som det ses herunder.
Hvordan man klarede at få Hbbillns nr. 015 forrest ind på sidesporet mod fabrikken erindrer jeg ikke helt tydeligt (noget med et reb??), men måske Jan Lundstrøm, som jeg var sammen med denne dag, husker det bedre?
Billedet her er i øvrigt med i bogen om "Privatbanerne gennem 150 år" under ASN's navn ...
[image]

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

"Ræveslag"

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 31/10 2011, 14:56 (4561 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Hvordan man klarede at få Hbbillns nr. 015 forrest ind på sidesporet mod fabrikken erindrer jeg ikke helt tydeligt (noget med et reb??), men måske Jan Lundstrøm, som jeg var sammen med denne dag, husker det bedre?

Hej Henrik vil tro at det er sket med et såkaldt "ræveslag".
Var selv lidt ubekendt med udtrykket/metoden, men som du kan læse i linket, giver Per en udemærket forklaring på det :-)

--
[image][image][image]

"Ræveslag"

af Henrik Tolderlund, 31/10 2011, 16:54 (4561 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hvordan man klarede at få Hbbillns nr. 015 forrest ind på sidesporet mod fabrikken erindrer jeg ikke helt tydeligt (noget med et reb??), men måske Jan Lundstrøm, som jeg var sammen med denne dag, husker det bedre?


Hej Henrik vil tro at det er sket med et såkaldt "ræveslag".
Var selv lidt ubekendt med udtrykket/metoden, men som du kan læse i linket, giver Per en udemærket forklaring på det :-)

Hej Klaus

Jeg tror, det netop var sådan som Per beskriver sidst i teksten, som det foregik hin martsdag i Holeby. Tak for linket :-)

Venlig hilsen
Henrik

Roebaner på Lolland

af Bahn 123, 19/11 2013, 19:12 (3811 dage siden) @ Anders Madsen

Kan du præcisere nærmere om beliggenhed og om de er der nu

Roebaner på Lolland

af gamle ole, 20/6 2011, 16:48 (4694 dage siden) @ Eksillollikken

Man kan også henvise til tidligere tråde hvor emnet har været behandlet både Falster og Lolland.

Hilsen Ole (ny-falstring):-)

Roebaner på Lolland

af toylsbjerg, Rønnede, 26/10 2011, 15:56 (4566 dage siden) @ gamle ole

Hej!
Tjah! her ved jeg dog hvor jeg er!
Lidt roebane fra Lolland![image]
Våbensted sommeren 1966
[image]
Tænk at nyde sin madpakke i disse omgivelser!
[image]
Nå det var da godt vi ikke gik igang med madpakken!
[image]
Det har godtnok været et ungt tog! Maribo 1966
[image]
F1 i Sakskøbing 1965
[image]
Svend Jensens forsøg på modernisering af Munktell loko
Sakskøbing 1965
Mere
Mvh
Thyge

Roebaner på Lolland

af toylsbjerg, Rønnede, 26/10 2011, 16:01 (4566 dage siden) @ toylsbjerg

Hej igen!
Min server kunne ikke rumme mere!
her lidt mere
[image]
Da 4 i saks. remisse 1965
[image]
Højben! eller F 2 rangerer med affaldsvogne 1965!
Dette var kun en prøve!
der er mere end 5000 roebanebilleder, når jeg får scannet alt!
mvh
Thyge

Roebaner på Lolland

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 26/10 2011, 16:19 (4566 dage siden) @ toylsbjerg

Dette var kun en prøve!
der er mere end 5000 roebanebilleder, når jeg får scannet alt!
mvh
Thyge

Vi venter med længsel Thyge :-)
Det er som sædvanlig vældig spændende billeder du bringer, ikke mindst disse fra roebanerne, som der til tider er rigtig langt i mellem. Glæder mig til at se mange flere af disse smalsporede billeder :-)

--
[image][image][image]

Roebaner på Lolland vi tager en roe mer!!

af toylsbjerg, Rønnede, 26/10 2011, 17:47 (4566 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hej!
Foråret 1966 var alt slut! Jeg brugte mange week-ender på at dukomentere
hvad der var!
[image]
Da 1-B1-Da ? Saks april 1966
[image]
E 8 på Hovedsporet bag remissen,den var udstyret med en Østtysk Kæmpfer Dieselmotor!
det var en ganske ringe ting!! ( datidens IC 4)
[image]
Kan det blive smukkere: jo naturligvis når træerne er sprunget ud!!
[image]
længere fremme!
mvh
Thyge

Roebaner på Lolland vi tager en roe mer!!

af Eksillollikken @, 26/10 2011, 18:10 (4566 dage siden) @ toylsbjerg

Dejlige billeder fra den gang der var roebaner til
Peter

Roebaner på Lolland

af gamle ole, 26/10 2011, 19:33 (4566 dage siden) @ toylsbjerg

Ja det har jo været et kolosalt net. Man kunne jo nærmest komme hele Lolland rundt af alle mulige alternative ruter.
Der er jo en hel del materiale fra Lolland, men jeg synes ikke at have set ret meget fra Falster. Der var jo heller ikke ret meget bortset fra Sukkerfabrikken og østpå med de to forgreninger (også de små i forbindelse med Guldborgsund)


hilsen Ole

Avatar

Roebaner på Lolland

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/6 2011, 17:04 (4694 dage siden) @ Eksillollikken

Hej alle sammen
Jeg leder efter kort, hvorpå roebanerne ses tydeligt!
Har set flere kort men de er ikke så nemme at følge
Det er specielt banerne omkring Nakskov der er interessante.
Perioden er 1945 til 1967.

Der er jo godt nok copyright på, men vover pelsen alligevel :-)
Jeg har skannet mine Danmark 1:100000 årgang 1936 og 1943.
Disse 2 stk. er fra 1936.
http://dl.dropbox.com/u/3693907/1936_26.1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/3693907/1936_29.1.jpg

Disse 2 stk. er fra 1943.
http://dl.dropbox.com/u/3693907/side_26.1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/3693907/side_29.1.jpg

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Roebaner på Lolland.... se bogen "Roer på skinner"

af Svend, 20/6 2011, 20:01 (4694 dage siden) @ Eksillollikken

Jeg leder efter kort, hvorpå roebanerne ses tydeligt!
Har set flere kort men de er ikke så nemme at følge
Det er specielt banerne omkring Nakskov der er interessante.

Alt hvad du leder efter, kan du finde i bogen "Roer på skinner" udgivet af Banebøger i 2008.

--
Svend

Roebaner på Lolland.... se bogen "Roer på skinner"

af John Schmidt, 20/6 2011, 21:57 (4694 dage siden) @ Svend

Nu vi er på de kanter... Jeg husker noget om at fra en af DJK,s kalendere, vistnok fra 2009 eller 2010, var der et glimrende billed fra Lolland. Der var en privatperson som var igang med at anlægge en lille stump "roebane" med et lille motorlokomotiv som oprindeligt kom fra kryolitbruddet i Grønland. Er der nogle som kan fortælle mig lidt mere om dette spændende projekt dernede på "sydhavs øerne"...??.. Hvor kan jeg evt. finde mere litteratur eller billeder om denne lille bane.:-)
Mange hilsner John.

Roebaner på Lolland....

af Anders Madsen, 21/6 2011, 12:31 (4693 dage siden) @ John Schmidt

"Nu vi er på de kanter... Jeg husker noget om at fra en af DJK,s kalendere, vistnok fra 2009 eller 2010, var der et glimrende billed fra Lolland. Der var en privatperson som var igang med at anlægge en lille stump "roebane" med et lille motorlokomotiv som oprindeligt kom fra kryolitbruddet i Grønland. Er der nogle som kan fortælle mig lidt mere om dette spændende projekt dernede på "sydhavs øerne"...??.. Hvor kan jeg evt. finde mere litteratur eller billeder om denne lille bane"


Billedet var nu ikke fra Lolland. Manden boede på en gård nord for Gedesby på Falster. (jeg skriver med vilje ikke hans navn) Han havde både normal- og smalsporede materiale. Han havde planer om at køre frem og tilbage på terrænet i Gedser, på Nakskov og Nykøbing havne og på den fornævnte roebanebro ved Holeby.
Han havde i gennem flere år anlagt en farbar smalsporede bane på sin grund med planer om udvidelser.

Han døde i marts 2011.

Roebaner på Lolland....

af Anders ⌂, Copenhagen, 25/10 2011, 15:20 (4567 dage siden) @ Anders Madsen

Hej

banen blev taget op i weekenden af IBK. Se fotos på link.

hvis du vil se data på Schöma loket så se da her for pokker... ;-) hvor ellers

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

Roebaner på Lolland - TV2 Øst

af Svend, 23/12 2011, 11:23 (4508 dage siden) @ Niels Munch

Hele Hammers film er åbenbart blevet digitaliseret. Gad vide hvor den befinder sig - den kunne i hvert fald være interessant at se (og også at købe).

--
Svend

Roebaner på Lolland - TV2 Øst

af Peter M. Thomsen, 23/12 2011, 12:49 (4508 dage siden) @ Svend

Rigtig god film, mangler bare lyden min pc's lydkort er stået af, så jeg mangler desværre al talen, kunne være dejligt at have DVD'en på hylde, når nu man kommer fra Lolland.
Peter, (Eksillollikken)

Roebaner på Lolland - TV2 Øst

af Anders Madsen, 24/12 2011, 13:05 (4507 dage siden) @ Peter M. Thomsen

"Hele Hammers film er åbenbart blevet digitaliseret. Gad vide hvor den befinder sig - den kunne i hvert fald være interessant at se (og også at købe)."


Jørgen Hammer holder velbesøgte foredrag om roebanerne på Lolland, navnlig om banerne omkring Sakskøbing. Under disse foredrag sælger han sin film. Mon ikke man også kan købe filmen på Danmarks Sukkermuseum.
Jeg har filmen, og kan varmt anbefale den. Det er imponerende farvefilm om roebanerne på Lolland.

Appetitvækker fra DMJK´s fotoarkiv:
http://www.youtube.com/watch?v=l_6E8x5Rd2M

http://www.youtube.com/watch?v=ZEkQP3oYSBE&feature=related

Roebaner på Lolland - TV2 Øst

af KoolsVille Western City ⌂ @, 8/9 2013, 14:56 (3883 dage siden) @ Anders Madsen

Vi har erhvervet os de 4 togvogne fra Ålholm automobil museum, og er i gang med at planlægge spor.

Er der noget der ved om der findes, og hvis der gør, så hvor der er skinner til et 7o cm spor.
Vi skal bruge ca. 500 meter(1000 meter i en længde;-))Gerne med et enkelt skiftespor.

Vi er ved at bygge det op på det gamle Frejlev Mejeri, hvor det i længden skal kører med turister.

På forhånd tak.

Koolsville Avenue
DSI Frejlev Mejeri
Mejerivej 5
4892 Kettinge

Mail; dsifrejlevmejeri@kulkan.dk

Roebaner på Lolland

af Bahn 123, 19/11 2013, 19:08 (3811 dage siden) @ Eksillollikken

Prøv miljøportalen, der er luftfoto 1945 og 1954 blandt andet,

DSB MO1987
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak