Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Materielbørs? (Generelt)

af Jesper Frichs J., 20/6 2011, 20:48 (4703 dage siden)

Kære allesammen!

Så i et tidlige indlægget på dette nydelige forum at der tales om en materielbørs.
Har senere hørt nogle utre sig at det ikke var en god ide med et sådant et? Tommy talte om at han gerne ville lave et hvor man kunne gå ind og lavet et emne som blev stående? Hvad syntes De kære brugere om det eller er det imod noget jernbaneklub politik?

Mvh Jesper.

Materielbørs?

af L.H. Jensen, 20/6 2011, 22:03 (4703 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Kære allesammen!

Så i et tidlige indlægget på dette nydelige forum at der tales om en materielbørs.
Har senere hørt nogle utre sig at det ikke var en god ide med et sådant et? Tommy talte om at han gerne ville lave et hvor man kunne gå ind og lavet et emne som blev stående? Hvad syntes De kære brugere om det eller er det imod noget jernbaneklub politik?

Mvh Jesper.

Både DJK og DVF har interne systemer, procedurer og fora for den slags, som anvendes af de respektive bestyrelser, som har kompetancen på området. Jeg er ret sikker på, at de fleste vil have sig frabedt, at det skal gøres til offentlig rundkredsdiskussion.

Men derfor er enhver jo i sin gode ret til at gøre sig sine egne tanker og have sine drømme, men jeg vil indtrængende anbefale, at du - Jesper - følger de kommandoveje, som er gældende i din forening.

Det betyder selvfølgelig også, at man ikke altid kan finde tilslutning til alle sine ideer (tro mig, jeg har også været ung en gang og selv "rendt panden mod en mur" adskillige gange gennem mine 33 år i "branchen"), men det må man altså acceptere som en del af spillets - og demokratiets - regler ...;-)

Alternativet er det rene anarki, som er ødelæggende både for organisationerne og for vore fælles mål!

Mvh
LH

Materielbørs?

af Filip Gram, 20/6 2011, 22:59 (4703 dage siden) @ L.H. Jensen

Både DJK og DVF har interne systemer, procedurer og fora for den slags, som anvendes af de respektive bestyrelser, som har kompetancen på området. Jeg er ret sikker på, at de fleste vil have sig frabedt, at det skal gøres til offentlig rundkredsdiskussion.

Men derfor er enhver jo i sin gode ret til at gøre sig sine egne tanker og have sine drømme, men jeg vil indtrængende anbefale, at du - Jesper - følger de kommandoveje, som er gældende i din forening.

Det betyder selvfølgelig også, at man ikke altid kan finde tilslutning til alle sine ideer (tro mig, jeg har også været ung en gang og selv "rendt panden mod en mur" adskillige gange gennem mine 33 år i "branchen"), men det må man altså acceptere som en del af spillets - og demokratiets - regler ...;-)

Alternativet er det rene anarki, som er ødelæggende både for organisationerne og for vore fælles mål!

Jeg er meget enig i forhold til den indledningsvise del af et salg. Jeg ser absolut en fordel i at enhederne bliver på klubbernes/museets hænder og ikke engelske tilstande hvor store dele af materiellet er ejet af private, med dertilhørende "polimik".

Der hvor jeg kan se en fordel med denne løsning er som eksemplet med VNJ C 20, hvor man fra ejernes side mente at man havde gjort en indsats for at forsøge et salg, men der bare ikke var sket noget. Her kunne den næstbedste løsning, et privatkøb, have reddet et klenodie!

Ligeledes ville det lette et salg fra private, der jo nok primært vil søge på nettet efter aftagere. Det havde reddet Mh 374 som var så tæt på en redning at ophugningen nær var endt i en retsag om ejerforhold og derved erstatning.

Dette tiltag skal derfor i mine øjne være målrettet salg til private (fra både andre private og klubber/museet). En slags sidste udvej inden ophug. I den ånd ved jeg ikke hvor mange enheder der reelt ville blive handlet, men hver redning er vel også det værd??

Materielbørs? - præcisering vedr. VNJ C 20

af L.H. Jensen, 21/6 2011, 09:19 (4702 dage siden) @ Filip Gram

Der hvor jeg kan se en fordel med denne løsning er som eksemplet med VNJ C 20, hvor man fra ejernes side mente at man havde gjort en indsats for at forsøge et salg, men der bare ikke var sket noget. Her kunne den næstbedste løsning, et privatkøb, have reddet et klenodie!

Til historien om VNJ C 20 hører, at MHVJ (DJK) af SJK fik tilbudt at overtage "reservedele" fra C 20, herunder bl.a. teaktræsbrædder og hvad man nu ellers måtte kunne genanvende - men ikke vognen som sådan!
Dette sagde vi pænt nej tak til, da vi vurderede, at værdien af de muligt indhøstede dele ikke stod mål med arbejdsindsatsen og transporten ...

I praksis stod vognen nok heller ikke til at redde; den tidligere ejer havde kategorisk nægtet overhovedet at forhandle om salg, og vognen havde henstået uden beskyttelse af nogen art i umindelige tider. Forfaldet kulminerede med, at taget - eller rettere resterne af det - faldt helt sammen, og så skred SJK til handling og lod den ophugge, efter som sagt at have tilbudt MHVJ brugbare dele. Det skal de ikke bebrejdes!

Man kunne indvende, at SJK burde have sørget for at dække vognen af, da de overtog den, men det er klart min opfattelse, at skaden var sket på det tidspunkt, og at det ville have været spildt arbejde.

Og så er det i øvrigt altid så let at "kloge" over, hvad andre burde have gjort ...

Nej, den private ejendomsret kan vi altså ikke gøre ret meget ved, og hvis ikke ejeren vil sælge (eller bytte eller forære væk), der der ikke noget at gøre. Det gælder således også for VaGJ M 1 - selvom det er til at tude over ;-(

Derimod må jeg med skam melde, at jeg altså ikke kan mobilisere ret megen fortvivlse over, at MH 374 blev ophugget - både Museumstog, DJK og SJK har MH'ere, så dette litra er faktisk ret godt repræsenteret (i særdeleshed når maskinens begrænsede anvendelighed tages i betragtning), og hvis nogen skulle få lyst til at gøre en praktisk indsats på en MH, kan man bare melde sig hos een af de nævnte organisationer!

Mvh
LH

Materielbørs? - præcisering vedr. VNJ C 20

af KimC, 21/6 2011, 13:35 (4702 dage siden) @ L.H. Jensen

Nej, den private ejendomsret kan vi altså ikke gøre ret meget ved, og hvis ikke ejeren vil sælge (eller bytte eller forære væk), der der ikke noget at gøre. Det gælder således også for VaGJ M 1 - selvom det er til at tude over ;-(

Set i det lys har jernbaneenhusiaster og ditto foreninger absolut ingen grund til at klage over at baner der har været ubrugte i årtier er "kulturarv der forsvinder", når de selv lader kulturarv stå og forfalde.

Hodlningen at "hvis vi ikke kan bruge det er der ingen andre der må" er noget de fleste klubber har vist tegn på, og måske er det også holdningen der ligger bag når BaneDanmark lader Naturstyrelsen pille baner op.

Uanset hvad man kan sige om Berggren så var hans materiel dog underkastet et minimum af vedligehold og opsyn i den tid han havde det.

Det er måske på tide at man finder sammen om et mere overordnet syn på bevaring hvor der ikke skal frygtes at nogen vil erobre sig "verdensherreømmet" på veterantogskørsel i Danmark, men hvor der er plads til alle seriøse foretagener.

Materielbørs? - præcisering vedr. VNJ C 20

af Jesper Frichs J., 21/6 2011, 13:54 (4702 dage siden) @ KimC

Det er måske på tide at man finder sammen om et mere overordnet syn på bevaring hvor der ikke skal frygtes at nogen vil erobre sig "verdensherreømmet" på veterantogskørsel i Danmark, men hvor der er plads til alle seriøse foretagener.

God Ide!

Kan kun bakke om det. Dseværre bliver maskiner som dem sorteret fra fordi klubberne ikke syntes de er "praktisk" nok. My'er er de jo ganske vidst ikke. men Ser Man på dem er det meget vigtigt at bevare dem KØRENDE! Fordi de som sig selv viser nogle fantastiske tekniske finurlurligheder. Og er detspædeste indenfor diesel og motor teknologi.
Mvh Jesper.

Materielbørs? - præcisering vedr. VNJ C 20

af Filip Gram, 21/6 2011, 15:26 (4702 dage siden) @ L.H. Jensen

I praksis stod vognen nok heller ikke til at redde; den tidligere ejer havde kategorisk nægtet overhovedet at forhandle om salg, og vognen havde henstået uden beskyttelse af nogen art i umindelige tider. Forfaldet kulminerede med, at taget - eller rettere resterne af det - faldt helt sammen, og så skred SJK til handling og lod den ophugge, efter som sagt at have tilbudt MHVJ brugbare dele. Det skal de ikke bebrejdes!

Jeg antager at du faktisk kender noget til sagen, men i samme stund vælger at ignorere fakta: Ved de restaureringer i nyere tid hvor materiellet i sagens natur har ventet i mere end 30 år på restaurering (kig f. eks. på RGGJ C 3 og 5), er der jo praktisk tale om rekonstruktioner, da mere end 80% ofte skiftes. Forskellen på at "restaurere" en vogn som C 20 og rekonstruere den er at man ved "restaureringen" piller den fra hinanden nænsom og således fanger de detaljer som tegninger (hvis de kan findes) ikke nødvendigvis viser. Enhver med kendskab til "jernbanearkæologi" ved også at tegninger og virkeligheden sjældent passer 100%. At man havde gemt C 20 til en "restaurering" ville have gjort den nye C 20 (for det ville det i realiteten være hvad enten der var en restaurering eller en rekonstruktion) langt mere tro mod originale.
Jeg kan sagtens følge jeres afslag, idet I jo ikke fik tilbudet om hele pakken, men jeg mener sagtens at man kan klandre det fjols der lod en sådan klausul står i kontrakten (jeg taler her om den tidligere ejer, så vidt jeg ved Bergreens søn)!

Man kunne indvende, at SJK burde have sørget for at dække vognen af, da de overtog den, men det er klart min opfattelse, at skaden var sket på det tidspunkt, og at det ville have været spildt arbejde.

Enig, det havde ikke hjulpet meget.

Og så er det i øvrigt altid så let at "kloge" over, hvad andre burde have gjort ...

Stadig enig, men såfremt dem der kloger var klar til at sætte handling bag ordene, så er det vel ikke at kloge?

Derimod må jeg med skam melde, at jeg altså ikke kan mobilisere ret megen fortvivlse over, at MH 374 blev ophugget - både Museumstog, DJK og SJK har MH'ere, så dette litra er faktisk ret godt repræsenteret (i særdeleshed når maskinens begrænsede anvendelighed tages i betragtning), og hvis nogen skulle få lyst til at gøre en praktisk indsats på en MH, kan man bare melde sig hos een af de nævnte organisationer!

Hold da op! "Pistolen for panden"-retorik. - Den havde jeg ikke set komme...
Til en fortsat skæbne som rustsamler kan jeg heller ikke begræde det, men til en aktiv fremtid kan jeg. Hvis vi nu antog at jeg brændte for Mh (sandheden kunne dårligt være længere væk, men det er dog veteranmateriel)skulle jeg altså til at komme i Randers (hvilket jeg gør) og måske (!) få lov at lave Mh, hvis det passede ind i planen, eller SJK hvor jeg skulle op til en kold pladehal i "udkantsdanmark" eller til Gedser hvor chancen for at få taget i hovedet er større end at komme dertil med offentlig transport? Hvis nu jeg kunne opnå bedre forhold et andet sted så ville jeg vælge det og dette ville kræve at vi enten havde vore egen Mh eller lejede en af de nævnte. Og helt ærligt: Ser du selv Museet eller DJK (Eller SJK som så skulle slippe en driftmaskine) leje en Mh ud til en gruppe der vil restaurere den? - Jeg gør ikke...

Det jeg i bund og grund anfægter er om DVF virkelig skal have lov til at sidde som en almægtig organisation og vedtage hvad der må "leve" og hvad der ikke må? Jeg mener klart nej! - Når DVF når frem til at en enhed kan skrottes mener jeg at en naturlig vej burde være et offentligt udbud (som her) inden ophugningen sættes i værk!

Materielbørs? - Korrektion vedr. DVF ...

af L.H. Jensen, 21/6 2011, 15:52 (4702 dage siden) @ Filip Gram


Det jeg i bund og grund anfægter er om DVF virkelig skal have lov til at sidde som en almægtig organisation og vedtage hvad der må "leve" og hvad der ikke må? Jeg mener klart nej! - Når DVF når frem til at en enhed kan skrottes mener jeg at en naturlig vej burde være et offentligt udbud (som her) inden ophugningen sættes i værk!

DVF er en brancheorganisation for veterantogsoperatører og har som sådan ingen som helst kompetance mht. de respektive foreninger rullende materiel. Men der er praksis for, at materiel (også andet end rullende) som ønskes afhændet i eet eller andet omfang tilbydes de øvrige medlemmer. Men DVF er ikke en "almægtig organisation", man kan ikke "vedtage" noget (om køb og salg af materiel), og man kan følgelig heller ikke "nå frem til at en enhed kan skrottes". Emnet kommer slet ikke på dagsordenen - der er blot tale om gensidig underretning medlemmerne imellem.

For DJKs vedkommende er der en nøje fastlagt procedure for udveksling af materiel (rullende og ikke rullende) mellem DJK-banerne og mellem banerne og "hovedforeningen", som i øvrigt ejer alt det rullende materiel. I øvrigt tilbydes alt det materiel, som DJK ønsker at afhænde, til andre klubber.

Mht. MH 374 var mit egentlige budskab blot, at der med en bevaret bestand på mindst 5 MH'ere ikke er gået noget "historisk" tabt ved, at lige netop den er hugget op, og det er derfor helt misvisende at sammenligne den med VNJ C 20 - eller VaGJ M 1 ...
Og vi kan nu engang ikke bevare alle køretøjer; så blev der hurtigt mangel på sporplads (og penge)

Mvh
LH

Materielbørs? - Korrektion vedr. DVF ...

af Filip Gram, 21/6 2011, 16:48 (4702 dage siden) @ L.H. Jensen


Det jeg i bund og grund anfægter er om DVF virkelig skal have lov til at sidde som en almægtig organisation og vedtage hvad der må "leve" og hvad der ikke må? Jeg mener klart nej! - Når DVF når frem til at en enhed kan skrottes mener jeg at en naturlig vej burde være et offentligt udbud (som her) inden ophugningen sættes i værk!


DVF er en brancheorganisation for veterantogsoperatører og har som sådan ingen som helst kompetance mht. de respektive foreninger rullende materiel. Men der er praksis for, at materiel (også andet end rullende) som ønskes afhændet i eet eller andet omfang tilbydes de øvrige medlemmer. Men DVF er ikke en "almægtig organisation", man kan ikke "vedtage" noget (om køb og salg af materiel), og man kan følgelig heller ikke "nå frem til at en enhed kan skrottes". Emnet kommer slet ikke på dagsordenen - der er blot tale om gensidig underretning medlemmerne imellem.

Du har selvfølgelig ret - jeg retter til:
Det jeg i bund og grund anfægter er om DVF-medlemmerne ved deres forsamlinger udenfor DVF-referat virkelig skal have lov til at sidde som en almægtig organisationer og vedtage hvad der må "leve" og hvad der ikke må? Jeg mener klart nej! - Når DVF når frem til at en enhed kan skrottes mener jeg at en naturlig vej burde være et offentligt udbud (som her) inden ophugningen sættes i værk!

For DJKs vedkommende er der en nøje fastlagt procedure for udveksling af materiel (rullende og ikke rullende) mellem DJK-banerne og mellem banerne og "hovedforeningen", som i øvrigt ejer alt det rullende materiel. I øvrigt tilbydes alt det materiel, som DJK ønsker at afhænde, til andre klubber.

Ja... Og deraf kan man udlede?? Jeg fisker efter hvorfor DJK (og alle andre) er så bange for at udbyde materiellet offentligt?

Mht. MH 374 var mit egentlige budskab blot, at der med en bevaret bestand på mindst 5 MH'ere ikke er gået noget "historisk" tabt ved, at lige netop den er hugget op, og det er derfor helt misvisende at sammenligne den med VNJ C 20 - eller VaGJ M 1 ...

Ikke andet end muligheden for endnu en køreklar... Men enig, "forbrydelsen" er langt værre med de to andre!

Og vi kan nu engang ikke bevare alle køretøjer; så blev der hurtigt mangel på sporplads (og penge)

Fuldstændig enig. Men lad nu være med at tro at klogskaben kun bor i et hus. Fordi nogen mener noget er uinteressant betyder det ikke at alle gør det... Derfor: Når I sidder efter jeres DVF-møde og referenten er gået og beslutter div enheders skæbne, så lad dog de enheder få en chance mere og udbyd dem offentligt. Hvad er det farlige i det??

Materielbørs? - Korrektion vedr. DVF ...

af L.H. Jensen, 21/6 2011, 17:20 (4702 dage siden) @ Filip Gram


Du har selvfølgelig ret - jeg retter til:
Det jeg i bund og grund anfægter er om DVF-medlemmerne ved deres forsamlinger udenfor DVF-referat virkelig skal have lov til at sidde som en almægtig organisationer og vedtage hvad der må "leve" og hvad der ikke må? Jeg mener klart nej! - Når DVF når frem til at en enhed kan skrottes mener jeg at en naturlig vej burde være et offentligt udbud (som her) inden ophugningen sættes i værk!

Jeg har måske formuleret mig uklart - DVF "når ikke frem til" noget som helst; det er slet ikke emner, der diskuteres, hverken under eller efter møderne!

For DJKs vedkommende er der en nøje fastlagt procedure for udveksling af materiel (rullende og ikke rullende) mellem DJK-banerne og mellem banerne og "hovedforeningen", som i øvrigt ejer alt det rullende materiel. I øvrigt tilbydes alt det materiel, som DJK ønsker at afhænde, til andre klubber.

Ja... Og deraf kan man udlede?? Jeg fisker efter hvorfor DJK (og alle andre) er så bange for at udbyde materiellet offentligt?

Med fare for at gentage mig selv; DJK tilbyder materiel, som man ikke ønsker at bevare til andre klubber!

Og vi kan nu engang ikke bevare alle køretøjer; så blev der hurtigt mangel på sporplads (og penge)

Fuldstændig enig. Men lad nu være med at tro at klogskaben kun bor i et hus. Fordi nogen mener noget er uinteressant betyder det ikke at alle gør det... Derfor: Når I sidder efter jeres DVF-møde og referenten er gået og beslutter div enheders skæbne, så lad dog de enheder få en chance mere og udbyd dem offentligt. Hvad er det farlige i det??

Vi sidder IKKE efter DVF-møder og "beslutter div enheders skæbne", det er simpelthen ikke DVFs opgave - information og aftaler om køb/salg/bytte og anden overdragelse af materiel udveksles klubberne imellem, når det er aktuelt, og det har INTET med DVF at gøre. Blot har vi - som Peter Roland også har beskrevet - en indbyrdes uskreven aftale om at orientere hinanden.

SJK har i øvrigt som den eneste danske veterantogsoperatør (på normalspor) valgt at stå udenfor DVF.

Mvh
LH

Materielbørs? - Korrektion vedr. DVF ...

af Filip Gram, 21/6 2011, 17:38 (4702 dage siden) @ L.H. Jensen

Jeg har måske formuleret mig uklart - DVF "når ikke frem til" noget som helst; det er slet ikke emner, der diskuteres, hverken under eller efter møderne!

Ups, Copy/paste-fælden. Nu rettet til et utvetydigt budskab uden DVF's nævnelse!
Det jeg i bund og grund anfægter er om klubberne/museet virkelig skal have lov til at sidde som en almægtig organisationer og vedtage hvad der må "leve" og hvad der ikke må? Jeg mener klart nej! - Når klubber/museet når frem til at en enhed kan skrottes mener jeg at en naturlig vej burde være et offentligt udbud (som her) inden ophugningen sættes i værk!

For DJKs vedkommende er der en nøje fastlagt procedure for udveksling af materiel (rullende og ikke rullende) mellem DJK-banerne og mellem banerne og "hovedforeningen", som i øvrigt ejer alt det rullende materiel. I øvrigt tilbydes alt det materiel, som DJK ønsker at afhænde, til andre klubber.

Ja... Og deraf kan man udlede?? Jeg fisker efter hvorfor DJK (og alle andre) er så bange for at udbyde materiellet offentligt?


Med fare for at gentage mig selv; DJK tilbyder materiel, som man ikke ønsker at bevare til andre klubber!

Med fare for at gentage mig selv: Hvad frygter man ved at udbyde materiellet offentligt? - Og offentligt er altså ikke en lukket forsamling af foreninger... Altså: Hvorfor er der ikke offentlig (som i Hr Jensen med sin PC derhjemme) tilgang til hvilke enheder der planlægges ophugget?

Vi sidder IKKE efter DVF-møder og "beslutter div enheders skæbne", det er simpelthen ikke DVFs opgave - information og aftaler om køb/salg/bytte og anden overdragelse af materiel udveksles klubberne imellem, når det er aktuelt, og det har INTET med DVF at gøre. Blot har vi - som Peter Roland også har beskrevet - en indbyrdes uskreven aftale om at orientere hinanden.

Om i sidder efter mødet eller ringer sammen er simpelthen et spørgsmå om geografi... Jeg tolker det som en gentagelse af budskabet øverst og min rettelse til dette må vise at vi er enige (på det punkt!)?

Materielbørs

af Peter Roland Hansen, 21/6 2011, 18:29 (4702 dage siden) @ Filip Gram

Hvis der er nogen der vil øve sig lidt med at omdanne de lidt mere uforpligtende holdninger til konkret handling , kan jeg oplyseat der stadig står et dejligt "håndværkertilbud" i Græsted til afhentning i form af en pakvognkasse.

Materielbørs

af Filip Gram, 21/6 2011, 18:38 (4702 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hvis der er nogen der vil øve sig lidt med at omdanne de lidt mere uforpligtende holdninger til konkret handling , kan jeg oplyseat der stadig står et dejligt "håndværkertilbud" i Græsted til afhentning i form af en pakvognkasse.

Pas på der ikke er nogen der hører det, sådan noget er jo forbeholdt de få... :-D
- Men en udmærket kandidat hvis ideen om en materielbørs bliver taget op!

Materielbørs

af Peter Roland Hansen, 21/6 2011, 18:40 (4702 dage siden) @ Filip Gram

Den har altså været her før, og klager modtages altså ikke hvis den en dag kommer i klørene på et nedrivningsfirme

Materielbørs

af MR, Frederiksberg, 21/6 2011, 19:01 (4702 dage siden) @ Filip Gram

Hej Filip,

det er vist ikke helt fair. Vi har annonceret dette så tydeligt som muligt her

Jeg vil gerne tydeligt markere vores (NSJK's) holdning således, at aftaler foretages i foreningsregi internt (og ikke på dette eller andre fora), og herefter forhandler vi med andre klubber via det udmærkede DVF-samarbejde og de muligheder, der findes der.

Kommer der ingen interesserede, så "annoncerer" vi håndværkertilbudene, f.eks. her, ligesom vi også har lavet en oversigten på hjemmesiden.

Så har vi vist tilgodeset alle, eller??

vh Michael Randrup

Materielbørs

af Filip Gram, 21/6 2011, 19:19 (4702 dage siden) @ MR

det er vist ikke helt fair.

Hvad er ikke fair?? At NSJK offentliggør salgsobjekter betyder det så at alle andre er fredet?? - Så kommer jeg til at støde dig mange gange! :-D
Men initiativet her er rigtig godt, det er jo rimelig meget det denne tråd efterlyser! Såfremt flere andre fulgte op med tilsvarende værker ville målet være nået og så kunne en samordning herinde godt give mening... Eller det kunne køres direkte herinde.

Jeg vil gerne tydeligt markere vores (NSJK's) holdning således, at aftaler foretages i foreningsregi internt (og ikke på dette eller andre fora), og herefter forhandler vi med andre klubber via det udmærkede DVF-samarbejde og de muligheder, der findes der.

Kommer der ingen interesserede, så "annoncerer" vi håndværkertilbudene, f.eks. her, ligesom vi også har lavet en oversigten på hjemmesiden.

Så har vi vist tilgodeset alle, eller??

I tilfældet af jeg ikke har magtet at få det frem tidligere, så er det lige præcis den arbejdsgang jeg mener er mest ønskelig! Primært tilgodeses klubberne/museet og hvis de ikke vil have det og ophugning overvejes, er privatsalg en mulig redning!

- Tak for at vise det, jeg kendte faktisk ikke til den del af jeres side!

Avatar

Materielbørs? - Korrektion vedr. DVF ...

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/6 2011, 19:57 (4702 dage siden) @ L.H. Jensen

Med fare for at gentage mig selv; DJK tilbyder materiel, som man ikke ønsker at bevare til andre klubber!

Hvorfor er det kun klubber under DVF, der bliver informeret om "overskuds" materiel?

--
[image]

Materielbørs? - Korrektion vedr. DVF ...

af L.H. Jensen, 21/6 2011, 22:00 (4702 dage siden) @ Tommy Nilsson

Med fare for at gentage mig selv; DJK tilbyder materiel, som man ikke ønsker at bevare til andre klubber!


Hvorfor er det kun klubber under DVF, der bliver informeret om "overskuds" materiel?

Det har jeg da vist ikke sagt noget om ...;-)

Jeg kender ikke DJKs aktuelle praksis og eventuelle procedure (bortset fra den interne), da jeg jo fratrådte som DJK-formand allerede i 2004, men det er i al fald en kendsgerning, at DJK både i min formandstid og også senere faktisk har udfoldet store anstrengelser for at finde nogen, der overhovedet var interesseret i at overtage materiel, som DJK ønskede at afhænde.

Men det er da heldigvis lykkedes i flere tilfælde, hvoraf nogle endda har været omtalt her i dette forum; jeg nævner i flæng:
- Q-vogn i Sundsøre
- Gs-vogn i Hvalpsund
- OHJ Glm-vogn i Bruunshaab
- P-vogn i Funder (senere videresolgt til Dr. Malmquist i Tdr)
- Do-vogn til Lyngby (Frilandsmuseet)

Disse køretøjer er oven i købet alle afhændet til "ikke-klubber", så kritikken af DJK er aldeles ubegrundet og forfejlet.

Hele problemet og dermed diskussionen forekommer at være en smule pseudo-agtig, al den stund både DJK og - som vi hører - NSJK angiveligt må gøre sig de allerstørste anstrengelser for overhovedet at finde nogen, der er interesseret i de køretøjer, man vil afhænde.

Og hermed mener jeg, at jeg har belyst de sider af sagen, som jeg har forudsætninger for at belyse, og foretaget de præciseringer og korrektioner, som jeg har fundet nødvendige, så jeg vil trække mig tilbage fra yderligere debat om emnet.
Og Filip Gram bliver jeg alligevel aldrig enig med (om dette ;-)) ...

Mvh
LH

Materielbørs? - en konklusion?

af Filip Gram, 21/6 2011, 22:42 (4702 dage siden) @ L.H. Jensen

Da den eneste modstander af denne ide nu har trukket sig ud af debatten og jeg mener sagen er udmærket belyst, er konklusionen vel at selvom der bliver gjort spredte anstrengelser på at forsøge et salg forend ophugning vælges, er der ikke en samling af disse informationer og med mindre man selv holder sig orienteret om hvilket materiel der er i farezonen overalt i Danmark (alle entusiaster der konstant skal holde sig opdateret overalt? - Jeg skal ikke være sekretær i en jernbaneklub!) vil man som enkeltperson ikke høre noget om det og materiellet vil forsvinde.

Jeg vil derfor mene at en sådan materielbørs vil være en god ide, idet det anskueliggøres for alle hvad der er ved at blive ophugget og ikke, som det plejer, opdages bagefter. Succesen afhænger jo fuldstændig af tilslutningen, men man skal jo starte det sted.

Jeg vil så kun håbe at de personer det måtte sidde tilbage med en forstokket holdning om at "klubberne ved bedst" som så fint er fremført med fine selvmodsigelser i tråden ovenfor, vælger at lade dette fungere som en forlængelse af det "perfekte system".
- Det er også måden jeg ser det brugt på, en sidste udvej inden ophugning.

- Og L.H. Jensen, du behøver ikke gemme dig bag en smiley for min skyld: Tronen vakler og det er mig der ryster den...

Materielbørs? - en konklusion?

af Leif Jørgensen, København Ø., 21/6 2011, 23:49 (4702 dage siden) @ Filip Gram

Så er du også selv ude om det, hvis tronen eller den, der sidder på den, vælter ned i hovedet på dig!

At sælge overskudsmateriel til private og så tro at så er det sikret for al evighed er nemlig dybt naivt. Tværtimod er det set gentagne gange, hvordan enkeltpersoner eller små lukkede kredse har købt materiel uden at overveje, at det også skal opbevares, så det ikke er udsat for vind og vejr og hærværk. MO ved Skælskørbanen, MH i Esbjerg, GM-lokomotiv i Tønder - kendte eksempler på årevis med forfald som respektive ejere ikke gjorde/gør noget ved. Mens forskellige opstillede lokomotiver der er opstillet som mindesmærker kun reddes fra forfald, fordi de har en vis offentlig interesse. I modsætning til privatpersoners materiel som ingen føler ansvar for, og som kan få lov til at stå, til de engang braser sammen af sig selv - eller Banedanmark iværksætter et nyt Projekt Oprydning.

Så set i det lys kan jeg godt forstå, at klubberne er en kende kritiske med hvem, der orienteres og får lov at købe. Og her vægter en organiseret klub eller en erfaren ophugger adskilligt højere end en overbegejstret privatperson, der tror at tog er noget, der vedligeholder sig selv.

Med venlige kritiske hilsner
Leif Jørgensen

Materielbørs? - en konklusion?

af UTJ, 22/6 2011, 07:27 (4701 dage siden) @ Leif Jørgensen

Så set i det lys kan jeg godt forstå, at klubberne er en kende kritiske med hvem, der orienteres og får lov at købe. Og her vægter en organiseret klub eller en erfaren ophugger adskilligt højere end en overbegejstret privatperson, der tror at tog er noget, der vedligeholder sig selv.

Det sidste er der formentlig også mange klubber som tror (eller har troet). Vi kan også komme med eksempel på FFJ C 72, AHTJ MT 1, dertil en del privat-indkøbt som fx senere er kommet under fx MHVJ's vinger.

Foreninger er jo blot en samling mennesker som går sammen - og privatkøb kan sådan set også danne rammen om foreninger som kun har ét og kun ét køretøj som formål, hvilket er langt mere overskueligt end en veteranbane, der som oftest har langt mere end ét køretøj pr. aktivt medlem. Veteranbaner er fine, men fokus er ofte på meget andet end at bevare gamle og interessante (forståeligt - overlevelse og bane har sin absolutte vigtighed).

Små materielforeninger vil faktisk være fornuftige, men er jo ikke DVF-egnede.......

Materielbørs? - en konklusion?

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/6 2011, 11:25 (4701 dage siden) @ UTJ

Til gengæld har større og mere veletablerede foreninger så den fordel, at der er flere folk til at vurdere tingene - herunder også dem der ikke direkte har følelser og penge i klemme, og som derfor bedre kan vurdere tingenes rette tilstand.

Men jo der er da også klubber, hvis opførsel man må undre sig over. Den kuldsejlede Jernbaneklubben Amagerbanen er et godt eksempel. Satsede på en bane der i flere år havde været genstand for planer om omdannelse til bybane/sporvej/S-bane/metro og opbevarede sit materiel udendørs i en by, hvor hærværk er en konstant plage for alle, der bor her. Mens Nordsjællands Veterantog har en salgsliste så lang, at man uvilkårligt spekulerer på, om de overhoved havde en anskaffelsespolitik til at begynde med.

Omvendt kan en lille gruppe godt have heldet med sig, hvis de vel at mærke bærer sig fornuftigt ad. Omstigningsklubben i Skælskør er et godt eksempel. De startede i 1973 med en sporvogn og tre mand, der fra starten satsede på at få en remise til den og vel at mærke også fik den. Og at de nu 38 år senere er ved at være truet på livet skyldes udelukkende, at arealet de kører på er solgt til anden side.

Men de hører desværre til undtagelserne. I den modsatte vejgrøft finder vi klubben i Esbjerg, der ville bevare en MH, men hvor arrogance, unødig ophidselse, angreb på alle andre og decideret lukkethed stærkt medvirkede til dens fald. Alt imens den bemeldte MH stod udsat for vind og vejr og hærværk og slutteligt endte med ophugning.

Med venlige bevarende hilsner
Leif Jørgensen

Materielbørs? - en konklusion?

af Filip Gram, 22/6 2011, 12:18 (4701 dage siden) @ Leif Jørgensen

Så er du også selv ude om det, hvis tronen eller den, der sidder på den, vælter ned i hovedet på dig!

Den risiko tager jeg gerne!

At sælge overskudsmateriel til private og så tro at så er det sikret for al evighed er nemlig dybt naivt.

Lige så naivt som at tro at klubberne er pr. definition er bedre opbevaring.

Tværtimod er det set gentagne gange, hvordan enkeltpersoner eller små lukkede kredse har købt materiel uden at overveje, at det også skal opbevares, så det ikke er udsat for vind og vejr og hærværk. MO ved Skælskørbanen, MH i Esbjerg, GM-lokomotiv i Tønder - kendte eksempler på årevis med forfald som respektive ejere ikke gjorde/gør noget ved.

Der er masser af eksempler på at du har ret. Næsten lige så mange som der er eksempler på at tingene er rådnet op ved klubberne/musset... Og jeg er ret sikker på at Hr Malmqvist har en anden holdning til hvad der pt. sker med My 1104 (den nævnte GM i tønder), E 987 og P-vognen. Så vidt jeg kan vurdere er opbevaringen ikke optimal, men absolut heller ikke kritisabel! E 987 har har nogenlunde samme forhold i alle årene siden den blev bevaret.

Mens forskellige opstillede lokomotiver der er opstillet som mindesmærker kun reddes fra forfald, fordi de har en vis offentlig interesse. I modsætning til privatpersoners materiel som ingen føler ansvar for, og som kan få lov til at stå, til de engang braser sammen af sig selv - eller Banedanmark iværksætter et nyt Projekt Oprydning.

Tja Bergreens samling har da været hyppigt udsat for debat, både mens han levede og efter... Så at der ikke er nogen der føler ansvar mener jeg er en komplet uunderbygget påstand!

Så set i det lys kan jeg godt forstå, at klubberne er en kende kritiske med hvem, der orienteres og får lov at købe. Og her vægter en organiseret klub eller en erfaren ophugger adskilligt højere end en overbegejstret privatperson, der tror at tog er noget, der vedligeholder sig selv.

Hvilket er lige præcis hvad jeg udfordre! - Den erfarne klub, ja, det er det ønskelige (hvilket både alle mine tidligere indlæg og min "konklusion" giver udtryk for) men at du sætter ophuggeren højere end den naive privatperson viser et alvorligt tilfælde af "almægtighedssyndrom" og jeg tror at du vil se den position udfordret i de kommende år, netop fordi den er så blind!
"David" er nu overtaget af privatpersoner der allerede har gjort mere for at sikre den end den tidligere ejer (en af dine "erfarne klubber") har gjort, og selvom jeg ikke anfægter klubbens prioritering kan jeg konstatere at for netop den enhed er udviklingen rigtig sund! Du så den jo tydeligvis ophugget frem for den uvise fremtid. Til det vil jeg bare spørge: Kalder du dig jernbaneentusiast eller udlever du bare et magtbehov?

Materielbørs? - en konklusion?

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/6 2011, 15:07 (4701 dage siden) @ Filip Gram

Hov hov, vil du lige styre dig?! Dine antydninger om mine holdninger og at jeg måske skulle have et magtbehov er grebet ud af den blå luft. Jeg sidder altså ikke i nogen klubbestyrelse, hvis det er det du tror. Jeg har bare set indtil flere eksempler på folk, der er startet under store fanfarer (ikke kun bevaring af tog), men hvor luften hurtigt fes ud af ballonen, da hverdagen meldte sig.

Selvfølgelig vil jeg da også gerne have mest muligt materiel bevaret. Men jeg foretrækker altså, at det sker hos folk, der ved hvad de har med at gøre, og hvor det hele ikke står og falder med enkeltpersoners indsats og mangel på samme.

Men nej, jeg synes da ikke, at ophug er noget alternativ at stræbe efter. Men jeg kan til gengæld godt forstå, hvis der er klubber, der vægter en seriøs ophugger højere end en gruppe private, der tænker "Åh hvor er det synd", men som meget vel kan ende med at stå med noget, der er i meget værre stand, end da de købte det, og som så alligevel ender med at blive ophugget. Men her afhænger det selvfølgelig også af, om der er tale om unika, eller om det er noget, der allerede findes fire-fem af i forvejen.

Endelig: at være opmærksom på eller være interesseret i noget givent materiel er ikke det samme som at føle ansvar for det, endsige gøre noget ved det. Mange synes det er synd for lokomotiverne i Tønder, men hvor mange har faktisk tilbudt at give en hjælpende hånd? Og vil den hånd overhoved blive modtaget? De fleste klubber tager normalt gladeligt imod alle der vil hjælpe (og som ikke kommer med en forestilling om at være altvidende) men hvad med den lille lukkede kreds?

Med skeptiske hilsner
Leif Jørgensen

Materielbørs? - tydeligvis ikke en konklusion!

af Filip Gram, 22/6 2011, 18:47 (4701 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hov hov, vil du lige styre dig?! Dine antydninger om mine holdninger og at jeg måske skulle have et magtbehov er grebet ud af den blå luft. Jeg sidder altså ikke i nogen klubbestyrelse, hvis det er det du tror. Jeg har bare set indtil flere eksempler på folk, der er startet under store fanfarer (ikke kun bevaring af tog), men hvor luften hurtigt fes ud af ballonen, da hverdagen meldte sig.

Jeg syntes at min slutning omkring dit magtbehov underbygges af dit eget indlæg og det var sådan set et spørgsmål til hvordan du ser dig selv. Om du sidder i en bestyrelse er underordnet, din tilkendegivelse af en så himmelråbende holdning til bevaring af jernbanehistoriskekøretøjer sætter dig på den anden side af min linie for det uacceptable. Din prioritet omkring salg i rækkefølgen klubbber-ophugger-privatpersoner tyder ihvertfald ikke på jernbaneentusiast. Og til magtbehov så lægger det lige for da jeg mener at det er den dér "almægtige" alvidende holdning som også L.H.Jensen lagde for dagen. Den holdning omkring at man vil styre hvad der overlever og ikke gør mener jeg sagtens at man kan kalde mangtbehov. Det man bør styre fra sin "andedam" er efter min mening hvilket materiel man vil bevare og hvilket man vil afhænde. Der kan ophugning være en udvej hvis ikke der en nogen andre købere, men at en såkaldt jernbaneentusiast mener den ligger naturligt ud fra ens egen vurdering om hvad der er "sjovt" at gemme, er alarmerende...

Selvfølgelig vil jeg da også gerne have mest muligt materiel bevaret. Men jeg foretrækker altså, at det sker hos folk, der ved hvad de har med at gøre, og hvor det hele ikke står og falder med enkeltpersoners indsats og mangel på samme.

Som alle andre indlæg (inkl. mine) giver udtryk for...

Men nej, jeg synes da ikke, at ophug er noget alternativ at stræbe efter. Men jeg kan til gengæld godt forstå, hvis der er klubber, der vægter en seriøs ophugger højere end en gruppe private, der tænker "Åh hvor er det synd", men som meget vel kan ende med at stå med noget, der er i meget værre stand, end da de købte det, og som så alligevel ender med at blive ophugget. Men her afhænger det selvfølgelig også af, om der er tale om unika, eller om det er noget, der allerede findes fire-fem af i forvejen.

Men hvorfor ikke give dem chancen?? Om man ophugger den nu eller venter 20 år til entusiasmen er brændt ud af dem gør vel ingen forskel, andet end at det gav enheden en ekstra chance, som vel at mærke også kan blive en succes!
Jeg kan ikke se at antallet har noget at gøre med om private skal have lov at bevare, men det er klart at antallet af enheder gør noget for den museale værdi. - Skal den være styrende for om private må købe enheden?

Endelig: at være opmærksom på eller være interesseret i noget givent materiel er ikke det samme som at føle ansvar for det, endsige gøre noget ved det. Mange synes det er synd for lokomotiverne i Tønder, men hvor mange har faktisk tilbudt at give en hjælpende hånd? Og vil den hånd overhoved blive modtaget? De fleste klubber tager normalt gladeligt imod alle der vil hjælpe (og som ikke kommer med en forestilling om at være altvidende) men hvad med den lille lukkede kreds?

Nu er vi ude i rent gætværk, men jeg forestiller mig ikke et ønske fra malmqvist om hjælp. betyder det at det ikke kan lade sig gøre? Han kan jo købe ydelserne, hvilket så vidt jeg er orienteret også er det han planlægger omkring genopbygning af remisen og ihvertfald E 987.
Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor (og med hvilken ret) nogen forsøger at bremse et salg til private. - Det er simpelthen for indspist!

Materielbørs? - tydeligvis ikke en konklusion!

af Jesper Frichs J., 23/6 2011, 12:42 (4700 dage siden) @ Filip Gram

Hej Igen!

Ser jo en livlig debat på godt og ondt. Først vil jeg gerne lig takke diug fillip, for at komme med nogle udtagelser som jeg kun kan sige BRAVO for. Det med salg til private vil jeg gerne give filip ret og sige at det med at sælge til private, giv det en chance for pokker.. I stedet for at Klubberne bare sætter sig på gulvet som små børn med armende over kors og ser fornærmede ud.. Det er sket i England MANGE gange skal jeg hilse og sige et eksempel kunne være den største nationale manskine de har The Flying Scotsman, solgt til vist nok USA(stor fejl), en Privat englænder køber maskinen hjem I DYRE DOMME.. Begynder en restaurering, men han finder hurtigt ud af at lokomotivet ikke står i hans magt.. Han sælger derefter til nationalmuseet i York hvor lokomotivet sættes i stand. Havde denne private mand ikke købt lokomotivet Så var de klar med skærebrænderen i USA. Også var den største maskine udover Mallard, ude af vagten.. Kan i se? Selvføleglig er der private som ikke kan se det Berggreen måske? Men Alligevel blev materiellet udbudt, det kunne være blevet den danske Scotsman.. Men nej. Men man ser trist på det efterfølgende. The flying scotsman var bare et eksempel det er og sker stadig mange steder i dag hvor klubberne ikke magter det men hvor en privat køber det sætter det i stand og forærer det til klubben. Bare ikke i lille konservative Danmark.

Mvh Jesper.

Materielbørs? - tydeligvis ikke en konklusion!

af Leif Jørgensen, København Ø., 23/6 2011, 13:33 (4700 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Og i skærende kontrast står så skrækeksemplet MO 1951, der købtes af en privatperson, og som stod 16 år og rustede op i Sønder Bjerge. Der er et billede her på siden og en stribe hos Steen L. Eriksen under Veteraner, der viser hvordan den så ud i de sidste år. Her har de private bestemt ikke noget at lade klubberne høre...

Med venlige rust-hilsner
Leif Jørgensen

Materielbørs? - tydeligvis ikke en konklusion!

af Troldhøj, 23/6 2011, 15:17 (4700 dage siden) @ Leif Jørgensen

Og i skærende kontrast står så skrækeksemplet MO 1951, der købtes af en privatperson, og som stod 16 år og rustede op i Sønder Bjerge.

Hvis valget står mellem ophug eller at risikere sådan et scenarie, så er vognen jo i begge tilfælde væk. Resultatet for dig og klubben er jo den samme - vognen eksisterer ikke mere. Hvis du bliver trist af at se den stå at ruste, så luk øjnene og betragt den som ophugget.

Jeg forstår ikke logikken med mindre man indregnet pengene ophuggeren vil betale som større end en evt. salgspris til en privat. Hos huggeren er der ingen chance for at vognen bevarres. Hvor den private er der - uanset hvor lille du så mener den er. Så det kan da kun være fordi man ønsker ophugningsprisen udbetalt at man ikke giver det en chance.

Materielbørs? - en konklusion?

af Peter Christensen @, 22/6 2011, 20:10 (4701 dage siden) @ Leif Jørgensen

Selvfølgelig vil jeg da også gerne have mest muligt materiel bevaret. Men jeg foretrækker altså, at det sker hos folk, der ved hvad de har med at gøre, og hvor det hele ikke står og falder med enkeltpersoners indsats og mangel på samme.>

Er helt enig i ovenstående.
Dog må jeg tilføje at organisationer/klubber som sådan ikke har nogen erfaringen; det har derimod de folk, som er medlemmer af organisationerne/klubberne.
Skulle jeg nogensinde havne i en situation hvor valget står mellem en ophugger, en klub eller privatperson, så vil jeg se meget nøje på hvem der tegner klubben og hvorledes de har ageret gennem en årrække. For privatpersonen ville krav til grundlæggende viden om operatørtilladelser, økonomisk formåen og tidligere erfaring blive ret afgørende.
Hvis jeg ikke bliver overbevist om at det solgte vil bevaret betryggende, så ender materiellet hos en ophugger ud fra en betragtning om at "det gør det sq nok alligevel", så hvorfor trække pinen ud?
Alternativt, så kunne offentlige myndigheder få idéer til et oprydningsprojekt 2 - skulle der stå for mange grimme ting rundt omkring.

Materielbørs? - en konklusion?

af Filip Gram, 22/6 2011, 21:38 (4701 dage siden) @ Peter Christensen

Selvfølgelig vil jeg da også gerne have mest muligt materiel bevaret. Men jeg foretrækker altså, at det sker hos folk, der ved hvad de har med at gøre, og hvor det hele ikke står og falder med enkeltpersoners indsats og mangel på samme.>

Er helt enig i ovenstående.
Dog må jeg tilføje at organisationer/klubber som sådan ikke har nogen erfaringen; det har derimod de folk, som er medlemmer af organisationerne/klubberne.
Skulle jeg nogensinde havne i en situation hvor valget står mellem en ophugger, en klub eller privatperson, så vil jeg se meget nøje på hvem der tegner klubben og hvorledes de har ageret gennem en årrække. For privatpersonen ville krav til grundlæggende viden om operatørtilladelser, økonomisk formåen og tidligere erfaring blive ret afgørende.
Hvis jeg ikke bliver overbevist om at det solgte vil bevaret betryggende, så ender materiellet hos en ophugger ud fra en betragtning om at "det gør det sq nok alligevel", så hvorfor trække pinen ud?

Meget kort: for at give det en chance!
Ville du stille krav til privatpersoners operatørtilladelser?? - Så kunne du lige så godt sige at du ikke vil sælge til private!
Hvis nu vi hiver E 987 ind som eksempel (jeg håber at Peter Malmqvist bære over med mig):
Han har ingen operatørtilladelse (sjovt nok!), den økonomiske formåen vil jeg ikke udtale mig om og så godt som ingen tidligere erfaring. - Ville han kunne købe 987 af dig? Hvem ville være bedre? Hvem ville ellers købe?
Når alt kommer til alt tror jeg at det er rigtig godt det der er sket for 987. Selvom hans projekt måtte kuldsejle er den stadig bevaret og måske er der nye kræfter der er ved at vokse sig store nok til opgaven? Og ja, der er mange E-maskiner, men hvem kan ærligt sige hvad fremtiden bliver? Jeg mener ikke det er urealistisk at det kun bliver stålvogne der kan komme ud på de store skinner efterhånden som tiden går og med øgede krav til hastighed (og selvfølgelig ERTMS) kommer man hurtigt til kort med meget mere end fire stålvogne på en K-maskine. Det kan være de store maskiner bliver de eneste der kan møde de krav. - Ærgeligt om man så lader 987 forsvinde fordi "der er nok bevarede"... Nu kan man jo ikke bevare til alle tænkelige senarier, men dette har dog gået på vandrørene i nogle år efterhånden... Og hvis der er kræfter der vil imødekomme denne udvikling, kan jeg ikke se hvorfor man skal stå i vejen.

Tilbage til dit indlæg: Din vurdering (ligesom min og alle andres) ville være en subjektiv vurdering og jeg tror ærligt talt ikke på at man vil have ret store forudsætninger for at ramme rigtigt, med mindre det er meget åbentlyst.
Hvis vi skal lade logikken råde, så kunne jeg langt bedre acceptere en økonomisk overvejelse om hvem der vil betale mest. Kynisk måske, men ophuggeren vil kun give under det han kan tjene (af åbenlyse årsager), mens entusiasten kan byde op, da han ikke har en fortjeneste for øje.

Alternativt, så kunne offentlige myndigheder få idéer til et oprydningsprojekt 2 - skulle der stå for mange grimme ting rundt omkring.

Tidligere var der sidespor for hvert 100 m i Danmark: De tider er forbi. Se bare på DJK som har været nødt til at leje plads langt fra skinner til deres S-tog mm. Jeg tror simpelthen ikke på at de tider hvor der stod skrammel på alle stationer kan komme tilbage, det skal BDK nok sørge for! Placeringer i dag sker oftere og oftere væk fra skinnenettet og det må da være den nye ejers problem? Det er muligt at han fejler, men så kan der jo komme en ny...
Sat lidt på spidsen: Jeg tvivler på at en person der vil sælge sin bil vil foretrækker at hugge den op, fordi en ny ejers kørsel vil medføre mere kø på motorvejen...

Materielbørs? - en dømmende konklusion?

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 22/6 2011, 22:41 (4701 dage siden) @ Leif Jørgensen

Selvfølgelig vil jeg da også gerne have mest muligt materiel bevaret. Men jeg foretrækker altså, at det sker hos folk, der ved hvad de har med at gøre, og hvor det hele ikke står og falder med enkeltpersoners indsats og mangel på samme.

I mine ører er det eneste jeg hører, at du og visse andre, i denne og andre ligende debatter ikke mener at menigmand (Hr. NN) er "værdi" nok eller har evnerne, endsige midlerne til at kaste sig over et bevarings/restaureringsprojekt.

Men nej, jeg synes da ikke, at ophug er noget alternativ at stræbe efter. Men jeg kan til gengæld godt forstå, hvis der er klubber, der vægter en seriøs ophugger højere end en gruppe private, der tænker "Åh hvor er det synd", men som meget vel kan ende med at stå med noget, der er i meget værre stand, end da de købte det, og som så alligevel ender med at blive ophugget.

Hvad er forskellen på en ophugger og en seriøs ophugger?? En ophugger er vel bare en ophugger, og han er professionel fordi han lever af at ophugge tog, biler, skibe etc. etc.
Eller er det der gør ham seriøs, at man ved man kan være sikker på at ens materiel ikke overlever når man først har afleveret det hos ham??

Hvis man alligevel har afskrevet den pågældende genstand, hvorfor kan man så ikke lige så godt sælge den til Hr. NN hvis han skulle vise interesse, så kan han jo bruge den helt eller delvist. Vi kan jo være ligeglade fordi vi har jo sådan set afskrevet genstanden.
Det er jo det samme vi gør når vi f.eks. har en gammel bil vi er trætte af at reparere på hele tiden, eller ganske simpelt har opgivet, jamen skal vi så også bare kører den til huggeren og nøjes med skrotpræmien, hvis der nu er en i Den Blå Avis der vil give 1000 kr mere, fordi kan kan bruge den helt eller delvist??

Tilbage til afhændelsen af Materielet..
Det kunne jo sagtens tænkes at der sad en Hr. NN ude i landet med motivation, evnerne, tiden og ikke mindst midlerne til at kunne restaurere/sætte noget materiel i stand, men enten holder sig tilbage fordi han ikke rigtig ved hvordan man "får foden indenfor" i denne "køb & salg branche".. Eller også er han netop blevet mødt med nogle af førnævnte holdninger og nu helst vil beholde skindet på næsen..

Lad os så lege lidt med tanken om at han når så langt, den næste dør han vil møde, er sikkert spørgsmålet om hvor vil han opbevare det henne? Her vil Hr. NN så forsyne den glødende entuisiast med endnu en blodprop, da han fortæller at det vil han da hjemme på sin ejendom eller et andet sted uden tilslutning til banenettet..

Og her er det så at jeg kommer med nogle tanker som jeg helt sikkert vil få pryl for af nogle herinde... Men reflekter lige over det, når det er læst igennem og overvej om det ikke kunne være et tilfredsstilende alternativ frem for huggerens store saks.

I mine øjne ville der ikke være noget galt i at Hr. NN havde købt 10-20 m skinner som han nu gerne vil have noget materiel stående på, det kunne sågar være at han havde et halvtag eller en hal det kunne stå i. Jeg ville da nyde, hvis jeg hver dag kunne gå forbi en have med en smukt istandsat jernbanevogn stående til almen skue, og jeg tror også mange andre ville gøre det.
Det kan så godt være at Hr. NN ikke restaurere den ned til mindste deltalje, det ville den almindelige dansker alligevel ikke lægge mærke til, men de ville tilgengæld nyde den flotte gamle jernbanevogn hver gang de kom forbi (Entuisiasten kan jo være ligeglad han har jo afskrevet den).
Hvis så et museum eller en klub en dag skulle genopdage den og finde en fornuftig aftale med Hr. NN, ja så skulle de nok kunne få bragt den det sidste stykke hen af vejen mod det originale udseende.
Hovedsagen er at Hr. NN højst sansynligt fik stoppet rusten, råden samt andet forfald den måtte have været i da han overtog den. Samt at nogle flere end lige huggerens pengepung fik glæde af den..

--
[image][image][image]

Materielbørs? - en dømmende konklusion?

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/6 2011, 23:33 (4701 dage siden) @ K.B.Andreasen

Der er lige to-tre væsentlige problemer: det ene er det allerede påpegede med, at det er sket flere gange, at privatpersoner eller små lukkede kredse har erhvervet et lokomotiv eller en motorvogn men intet gjort derefter. Tingene har fået lov at stå på et sidespor overladt til vejr, vind og hærværk og er forfaldet mere og mere. Mens de ansvarlige ejere hverken har sørget for beskyttende halvtag eller hal, endsige ofret så meget som en klat maling på det.

Det er den slags historie, som jeg godt forstå, hvis klubberne ikke vil rodes ind i. Den hypotetiske NN, der derimod fra starten giver sig i kast med at sørge for opbevaring og minimum af vedligehold, vil derimod være langt mere velkomment alternativ. Men det kræver altså lige, at vedkommende er i stand til at overbevise andre om, at der faktisk vil blive sat handling bag ordene. Og ikke mindst lader være med at skyde løs på alle der bare viser den mindste skepsis. For især det sidste er i høj grad med til at skabe modvilje.

Det andet problem er, at der er folk, der er umulige at stille tilfredse, og de findes både blandt klubmedlemmer og forumdeltagere. For hvis lokomotivet sælges til NN, der passer godt på det, lyder det automatisk: "hvorfor gjorde klubben ikke det, mens de havde muligheden?" Mens hvis de sælger til et gabehoved, der bare lader lokomotivet forfalde, lyder det: "hvorfor solgte de til sådan en uansvarlig person?" For i begge tilfælde gælder nemlig: folk kan ikke bare glemme, at det var klubbens. Klubbens navn hænger ved i årevis og forsvinder ikke bare med et salg. Og da de fleste klubber naturligt nok prioterer deres ry og rygte, kan de ikke bare ignorere det. Risikoen for at blive sat i forbindelse med det er simpelthen for stor, uanset hvor uvedkommende sammenhængen så i øvrigt måtte være.

Endelig: hvad sker der den dag NN ikke magter opgaven længere, eller den lille lukkede kreds ryger i totterne på hinanden? Hvor stor er chancen så for at nogen redder materiellet - og får lov til det?

Hvad angår begrebet seriøs ophugger så mente jeg en, der sørger for at overholde gældende love og regler, og som giver en fornuftig pris. Selv om man er kynisk, er der jo ingen grund til at involvere sig med de brådne kar i den branche heller.

Med venlige uddybende hilsner
Leif Jørgensen

Materielbørs? - en dømmende konklusion?

af Filip Gram, 23/6 2011, 00:13 (4701 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der er lige to-tre væsentlige problemer: det ene er det allerede påpegede med, at det er sket flere gange, at privatpersoner eller små lukkede kredse har erhvervet et lokomotiv eller en motorvogn men intet gjort derefter. Tingene har fået lov at stå på et sidespor overladt til vejr, vind og hærværk og er forfaldet mere og mere. Mens de ansvarlige ejere hverken har sørget for beskyttende halvtag eller hal, endsige ofret så meget som en klat maling på det.

Nøjagtig som store mængder materiel har gjort i klub-regi! - Er det mere ansvarsløst fordi det er eget af privatpersoner?

Det er den slags historie, som jeg godt forstå, hvis klubberne ikke vil rodes ind i. Den hypotetiske NN, der derimod fra starten giver sig i kast med at sørge for opbevaring og minimum af vedligehold, vil derimod være langt mere velkomment alternativ. Men det kræver altså lige, at vedkommende er i stand til at overbevise andre om, at der faktisk vil blive sat handling bag ordene. Og ikke mindst lader være med at skyde løs på alle der bare viser den mindste skepsis. For især det sidste er i høj grad med til at skabe modvilje.

Ophuggeren vil hugge det op, det må simpelthen være et dårligere udgangspunkt end alle andre skæbner.

Det andet problem er, at der er folk, der er umulige at stille tilfredse, og de findes både blandt klubmedlemmer og forumdeltagere. For hvis lokomotivet sælges til NN, der passer godt på det, lyder det automatisk: "hvorfor gjorde klubben ikke det, mens de havde muligheden?" Mens hvis de sælger til et gabehoved, der bare lader lokomotivet forfalde, lyder det: "hvorfor solgte de til sådan en uansvarlig person?" For i begge tilfælde gælder nemlig: folk kan ikke bare glemme, at det var klubbens. Klubbens navn hænger ved i årevis og forsvinder ikke bare med et salg. Og da de fleste klubber naturligt nok prioterer deres ry og rygte, kan de ikke bare ignorere det. Risikoen for at blive sat i forbindelse med det er simpelthen for stor, uanset hvor uvedkommende sammenhængen så i øvrigt måtte være.

Det er er spørgsmål om mod til at stod ved sine holdninger. Har man erkendt at man ikke kan bevare det så er den ikke længere. Dem der påpeger et sådant "svigt" er nøjagtig lige så skyldige. Den med at "når man peger på andre, så er der tre fingre der peger tilbage på en selv" er ret god i denne sammenhæng.
Jeg tror (håber?) at du er forholdsvis alene om den holdning. Jeg kunne da ikke drømme om at dømme en tidligere ejer på et forlist projekt, omend (et tysk eksempel) hvis man vælger at sælge til den højstbydende på trods af at han åbenlyst har tænkt sig at stille lokomotivet (-erne! Falkenberg, hvis nogen skulle være i tvivl) udendørs til en langsom naturforanstaltet ophugning, så har man bekendt kulør: Penge over køretøjet.

Endelig: hvad sker der den dag NN ikke magter opgaven længere, eller den lille lukkede kreds ryger i totterne på hinanden? Hvor stor er chancen så for at nogen redder materiellet - og får lov til det?

Hvis vi netop får blødt op for den holdning med at jernbanemateriel "dør" hos dens 1. ejer i veteranregi, men faktisk skifter ejer efter tidernes skiftende behov så sker det vel. Det er en kulturændring, men skal alt nyt pr. definition være skidt?

Hvad angår begrebet seriøs ophugger så mente jeg en, der sørger for at overholde gældende love og regler, og som giver en fornuftig pris. Selv om man er kynisk, er der jo ingen grund til at involvere sig med de brådne kar i den branche heller.

Jeg antager du mener i forhold til f. eks. miljøbestemmelser? I så fald enig, men hvorfor overhovedet hugge op, når nogen gerne vil redde det?

Materielbørs? - en dømmende konklusion?

af KimC, 23/6 2011, 08:00 (4700 dage siden) @ Filip Gram

Nøjagtig som store mængder materiel har gjort i klub-regi! - Er det mere ansvarsløst fordi det er eget af privatpersoner?

I forbindelse med det her problem er der vel ingen instanser der har noget at lade de andre høre.

MH374 og EJK er et eksempel på at det ikke fungerede med den lille private kreds.

Berggrens Jysk Jernbaneklub kom aldrig ud at køre, men materiellet var dog underkastet en vis form for pasning mens det stod hos dem.
Her fungerede den lille private kreds trods alt, men konflikterne mellem denne kreds og de øvrige klubber var noget man skulle holde fingrene fra selv om de fleste klubber ikke kunne lade være. Som vi kan læse andetsteds spøger denne konflikt sådan set stadig, nu i næste generation..
Ligeså har E987 i mange år tilhørt privatpersoner, men den findes jo endnu, og der er set mere forfaldne lokomotiver end den.
Foreningerne har også haft smuttere, et unikt køretøj som HHJ M2 er ved at falde fra hinanden, og et fremtrædende element i dennne debat har været VaGJ M1 som også er på vej tilbage til naturen.

Uanset om vi taler private eller foreninger ser man ofte at når kraftanstrengelsen med anskaffelsen af materiellet er i hus damper glæden og enthusiasmen hurtigt.
EJK som så vidt jeg ved aldrig rigtig fik karakter af en forening magtede dog trods alt at få skrabet midler samen til at erhverve 374 og få den transporteret tværs over landet. derefter var der ikke penge til mere, og kræfterne var sluppet op.
Min gamle klub led under at vi ikke havde råd til så meget som en pakke skruer. Men pludselig var der råd til en temmelig kostbar bjærgning og hjemtagelse af F668. Den måtte stå udendørs, og jeg spurgte om ikke der kune skaffes en presenning til at dække over den. Men klubben havde jo som bekendt hverken råd til en pakke skruer eller en presenning. Flere mindre lignende sager lod mig forstå at man nok havde råd til det man ville have råd til.
Og jeg fornemmede helt klart en motivation og tendens til at ville foretage "præventive opkøb" - ikke fordi man selv skulle bruge materiellet, men fordi andre ikke skulle få fingre i det.

Ingen er perfekte, hverken klubber eller private.

Materielbørs? - en konklusion?

af Egon Schmidt, 23/6 2011, 09:27 (4700 dage siden) @ Filip Gram

Hej Fillip
Tro du ikke hvis struer jernbanemuseum ikke havde lukket at MY 1104 og E 987
stadig havde stået indedøre der endnu.
Men om det er store eller små klubber,har de det ikke let da det er en forening der fortiden har det med at ta skinne op og lave stier i stedet under røven på klubberne.
Men har du prøvet at være i Tønder og tale med Peter Malmqvist jeg tro gerne at han vil har hjælp.
Egon

Materielbørs? - en konklusion?

af Filip Gram, 23/6 2011, 10:31 (4700 dage siden) @ Egon Schmidt

Hej Fillip
Tro du ikke hvis struer jernbanemuseum ikke havde lukket at MY 1104 og E 987
stadig havde stået indedøre der endnu.

Jo, ganske givet, men det ændre ikke det faktum at de nu står udenfor.

Men om det er store eller små klubber,har de det ikke let da det er en forening der fortiden har det med at ta skinne op og lave stier i stedet under røven på klubberne.

Hvilken "forening"? Banedanmark, skov og naturstyrelsen? - ellers forstår jeg ikke din kommentar.

Men har du prøvet at være i Tønder og tale med Peter Malmqvist jeg tro gerne at han vil har hjælp.

Mit kendskab til ham siger det modsatte. Betragt det som en uunderbygget kommentar, da jeg ikke uddybber det.

Materielbørs? - en konklusion?

af Egon Schmidt, 23/6 2011, 11:00 (4700 dage siden) @ Filip Gram

Hej Fillip
Du har ret BaneDanmark og skov og naturstyrelsen og hvor så skov og naturstyrelsen
Egon.

Avatar

Info om køb og salg af materiel

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/6 2011, 13:49 (4701 dage siden) @ L.H. Jensen

Som de fleste ved, så er hovedformålet med Jernbanen.dk at holde styr på de danske jernbaners rullende materiel. Desværre sker det stort set aldrig, at redaktionen bliver informeret, når der købes/sælges materiel i Danmark, men vi må i stedet finde ud af det ad andre kanaler.
Nu læser jeg i denne tråd - nærmest i en sidebemærkning - om 3 vogne, der har skiftet ejere uden det er noteret i databasen.

- OHJ Glm-vogn i Bruunshaab
- P-vogn i Funder (senere videresolgt til Dr. Malmquist i Tdr)
- Do-vogn til Lyngby (Frilandsmuseet)

Vogn 1.
Det må være OHJ Glm 350 som jeg sidst har set i Gørlev i 2008. Hvem er den solgt til? Hvornår? Hvor befinder den sig i dag?

Vogn 2.
Kan det være DSB P 812? Her er min sidste notering: Solgt 1992 til P&T.

Vogn 3.
Er det DSB DO 5602 som MHVJ har solgt til Frilandsmuseet? Hvornår?

--
[image]

Info om køb og salg af materiel

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 23/6 2011, 01:23 (4701 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af BlackThorneDK, 23/6 2011, 01:34

Som de fleste ved, så er hovedformålet med Jernbanen.dk at holde styr på de danske jernbaners rullende materiel. Desværre sker det stort set aldrig, at redaktionen bliver informeret, når der købes/sælges materiel i Danmark, men vi må i stedet finde ud af det ad andre kanaler.
Nu læser jeg i denne tråd - nærmest i en sidebemærkning - om 3 vogne, der har skiftet ejere uden det er noteret i databasen.

- OHJ Glm-vogn i Bruunshaab
- P-vogn i Funder (senere videresolgt til Dr. Malmquist i Tdr)
- Do-vogn til Lyngby (Frilandsmuseet)


Vogn 1.
Det må være OHJ Glm 350 som jeg sidst har set i Gørlev i 2008. Hvem er den solgt til? Hvornår? Hvor befinder den sig i dag?

Jeg har ikke set nummeret på vognen, men der står en OHJ vogn hos den gamle papfabrik i Bruunshaab ved Viborg.
Vognen er indrettet med en udstilling med en række fotos, og er i god stand. Jeg skal derud i weekenden, så jeg kan lige tage en check på den.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Info om køb og salg af materiel

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 24/6 2011, 23:24 (4699 dage siden) @ BlackThorneDK

Som de fleste ved, så er hovedformålet med Jernbanen.dk at holde styr på de danske jernbaners rullende materiel. Desværre sker det stort set aldrig, at redaktionen bliver informeret, når der købes/sælges materiel i Danmark, men vi må i stedet finde ud af det ad andre kanaler.
Nu læser jeg i denne tråd - nærmest i en sidebemærkning - om 3 vogne, der har skiftet ejere uden det er noteret i databasen.

- OHJ Glm-vogn i Bruunshaab
- P-vogn i Funder (senere videresolgt til Dr. Malmquist i Tdr)
- Do-vogn til Lyngby (Frilandsmuseet)


Vogn 1.
Det må være OHJ Glm 350 som jeg sidst har set i Gørlev i 2008. Hvem er den solgt til? Hvornår? Hvor befinder den sig i dag?


Jeg har ikke set nummeret på vognen, men der står en OHJ vogn hos den gamle papfabrik i Bruunshaab ved Viborg.
Vognen er indrettet med en udstilling med en række fotos, og er i god stand. Jeg skal derud i weekenden, så jeg kan lige tage en check på den.

Det er OHJ 354 der står i Bruunshåb.
Jeg har taget et par billeder med min iphone, så de er ikke helt så pæne i farverne. Men litreringen kan da læses :)

[image]
OHJ_354-1.jpg

[image]
OHJ_354-2.jpg

[image]
OHJ_354-3.jpg

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Info om køb og salg af materiel

af OD, Od, 23/6 2011, 06:49 (4700 dage siden) @ Tommy Nilsson

- OHJ Glm-vogn i Bruunshaab
- P-vogn i Funder (senere videresolgt til Dr. Malmquist i Tdr)
- Do-vogn til Lyngby (Frilandsmuseet)


Vogn 1.
Det må være OHJ Glm 350 som jeg sidst har set i Gørlev i 2008. Hvem er den solgt til? Hvornår? Hvor befinder den sig i dag?

OHJ Glm 354. Udlejet i ti år. På blokvogn fra Marslev til Viborg i 2007.

Vogn 2.
Kan det være DSB P 812? Her er min sidste notering: Solgt 1992 til P&T.

Solgt til Malmqvist i 2007. Transporteret Funder-Struer i 2008 og Stuer-Tønder i 2009.

Avatar

Materielbørs?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/6 2011, 22:51 (4703 dage siden) @ Jesper Frichs J.
redigeret af Carsten B. Thomsen, 20/6 2011, 23:08

Kære allesammen!

Så i et tidlige indlægget på dette nydelige forum at der tales om en materielbørs.

Det skulle vel aldrig være her ?.

Har senere hørt nogle utre sig at det ikke var en god ide med et sådant et? Tommy talte om at han gerne ville lave et hvor man kunne gå ind og lavet et emne som blev stående? Hvad syntes De kære brugere om det eller er det imod noget jernbaneklub politik?

Det ville da være positivt, Jesper.
En stor fordel kunne måske være, at vi måske kunne undgå en ny "VNJ C 20 skandale" eller en måske kommende eller allerede igangværende "VaGJ M 1 skandale".
En ulempe ved et sådant tiltag kunne måske være, hvis DSB fik øje på en sådan materiel-børs og ville koble sig på ordningen, for at komme af med nogle kun lettere brugte 4-vogns motortogsæt, i et forsøg på at komme ud af en igangværende "IC/4 skandale"...
(Ups, må hellere lade være med at pille yderligere i eventuelle åbne sår - sorry!).

Materielbørs?

af UTJ, 21/6 2011, 10:09 (4702 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

En ulempe ved et sådant tiltag kunne måske være, hvis DSB fik øje på en sådan materiel-børs og ville koble sig på ordningen, for at komme af med nogle kun lettere brugte 4-vogns motortogsæt, i et forsøg på at komme ud af en igangværende "IC/4 skandale"...

Kan ikke lade være: DSB kan jo forsøge at bytte et IC4 til fire B-vogne. Hvis materielbørsen bliver oversat til farsi kan det jo være at resterne af de solgte vogne kunne vende tilbage.......:-D

Det viser sig ofte at klubberne desværre i rationaliseringsiveren ser sig blind på mulighederne i det ikke-renoverede materiel, herunder undersøger muligheder for alternative ejere, også det som ligger ud over foreningsejerskab. Der er desværre megen tænkning i retning af "hvis ikke vi kan løfte ejerskabet, så skal ingen andre have muligheden". Desværre går skrotninger ofte ud over det mest interessante, som også er det mest umulige og tilmed ældste.

Materielbørs?

af Jesper Frichs J., 21/6 2011, 13:01 (4702 dage siden) @ UTJ

Hej Igen Skaber jo en både positiv og lidt negativ debat. Får at svare på UTJ's svar så kan vi kun blive enige om at der forsvinder meget interessant materiel. VagjM1 er kun en af dem. En anden Kunne være HHGB M1, ØSJS M1"David" Uha.. Jeg kunne blive ved.. Materiel som jeg selv ved ikke siger klubberne så meget(tænker på HHGB M1) Som faktisk kunne køre. Men som lod sig hensætte pga Noget vrøvl med nogle kul i banemotorene.
Til Carsten's svar og Filip, Så mener jeg det ikke som en trusel mod jernbane freden. Klubberne har ret til at have deres egen holdning til hvordan det hele skal drives. Men Derfra og til at noget skal ophugges bliver det for Konservativt at sige: "hvis vi ikke kan er der ingen der skal".
For at kommentere det med det "engelske princip" så kunne man jo kaste et blik på indtil flere jernbaner også sige at det jeg så da jeg var og se Strathsprey, National museet, northen lake railway og The jacobite Railway. Fælles for dem var at meget materiel var eget af private som havde istandsat maskinerne, og skænket dem til klubberne lige netop for at undgå det typisk danske:" Multi holdnings" princippet.

Det er neto for at varetage interesse som måske den individuelle klub ikke havde set eller tænkt over.

Mvh Jesper.

Materielbørs?

af Peter Roland Hansen, 21/6 2011, 14:25 (4702 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Må lige korrigere vedrørende HHGB M 1
Lokomotivet er med i NSJK bevaringsplan og bevares fordi den har tilknytning til Nordsjælland. Lokomotivet er ganske uegnet til trafik på Lokalbanen i dag men som museumsgenstand kan den være fin nok.
Det var banen selv der hensatte lokomotivet fordi det ikke kunne køre. Jeg havde selv "fornøjelsen" af at være med på maskinen en af de sidste gange og da kunne den dårligt slæbe sig selv op ad Højstrupbakken

Materielbørs?

af Jesper Frichs J., 21/6 2011, 15:11 (4702 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej peter Du har helt ret i at den blev hensat. Men det krævede ganske lidt at få den i drift. Nok om det. Jeg har tilfældigvis set billeder af M1 Med En bogievogn og en 2 akselvogn i Helsingør. Den har også kørt med 4 af de små godsvogne i sin tid på hornbækbanen. Som vægtmæssigt nok er det samme og det var ikke et problem. Men Med hensyn til standard stammerne hos NSJK har du nom ret så kan den ikke leve op til de stadigt voksende krav. MEN Maskine er værd at bevare som kørende enhed Pga af den speciele motor.

Mvh jesper.

Materielbørs?

af Filip Gram, 21/6 2011, 15:34 (4702 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Til Carsten's svar og Filip, Så mener jeg det ikke som en trusel mod jernbane freden. Klubberne har ret til at have deres egen holdning til hvordan det hele skal drives. Men Derfra og til at noget skal ophugges bliver det for Konservativt at sige: "hvis vi ikke kan er der ingen der skal".

Jeg kan ikke se at du svare på mit, vi er jo enige...

For at kommentere det med det "engelske princip" så kunne man jo kaste et blik på indtil flere jernbaner også sige at det jeg så da jeg var og se Strathsprey, National museet, northen lake railway og The jacobite Railway. Fælles for dem var at meget materiel var eget af private som havde istandsat maskinerne, og skænket dem til klubberne lige netop for at undgå det typisk danske:" Multi holdnings" princippet.

Det er neto for at varetage interesse som måske den individuelle klub ikke havde set eller tænkt over.

Ja, til gengæld medførte (stadig?) det episoder som "han blev sur, tog sit lokomotiv og gik"... Ikke sundt for driften. Praksis er vist også at flere steder (som Blue Bell) kun restaurere deres eget materiel og privat materiel kun er supplement. Jeg mener ikke det er en god løsning, men bedre end at det forsvinder!

Materielbørs?

af Peter Roland Hansen, 21/6 2011, 15:48 (4702 dage siden) @ Filip Gram

Jeg vil mene at der er godt styr på tingene inden for DVF idet man jo har oprettet en materielbørs og jeg tror ikke man vil se materiel ophugget uden at de tilknyttede baner er blevet spurgt, og mon ikke de tilknyttede baner inklusiv DJM vil leve op til denne uskrevne regel for ingen har vel interesse i at bevaringsværdigt materiel går tabt, men tilstanden af materiellet kan blive så dårlig at der ikke vil blive tale om en restaurering men en rekonstruktion, og så kan man diskutere om man skal gemme ligresterne eller bygge nyt efter tegningerne som jo heldigvis næsten altid er bevaret

Materielbørs?

af Filip Gram, 21/6 2011, 16:40 (4702 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Jeg vil mene at der er godt styr på tingene inden for DVF idet man jo har oprettet en materielbørs

Det mener jeg ikke idet der bliver hugget materiel op som bliver begrædt herinde. Ud fra det kan man enten udlede at dette forum består af hyklere der bare tuder uden at ville løfte en finger eller at der faktisk findes handlekraftige menesker herinde der kan og vil redde tingene... Jeg kan ikke se skaden i at materiel som ingen i DVF finder interessant, kan tilbydes udenforstående. Det virker som om at når DVF-medlemmerne har taget en beslutning, så er det den endegyldige sandhed...

...og jeg tror ikke man vil se materiel ophugget uden at de tilknyttede baner er blevet spurgt, og mon ikke de tilknyttede baner inklusiv DJM vil leve op til denne uskrevne regel for ingen har vel interesse i at bevaringsværdigt materiel går tabt,

Det sker jo... C 20, 3 tankvogne fra ØSJK og CLL i Randers i den seneste tid. Disse er alle blevet begrændt, er det så hyklerisk?

men tilstanden af materiellet kan blive så dårlig at der ikke vil blive tale om en restaurering men en rekonstruktion, og så kan man diskutere om man skal gemme ligresterne eller bygge nyt efter tegningerne som jo heldigvis næsten altid er bevaret

se mit tidligere indlæg om min holdning til restaurering kontra rekonstruktion.

Materielbørs?

af villy, Roskilde, 23/6 2011, 08:33 (4700 dage siden) @ QpoX

nu der er så mange velmenene ideer til at rede matriel så kunne i vise hvor dygtige i er ved at rede nordfyns maskinen som er til salg fra østsjællands klubben i køge til jernprisen, klubben har ellers gjort sig umage med at nedbryde lokomotivet i gennem 30 år
villy skovborg

Materielbørs?

af lkfsteen, 23/6 2011, 12:49 (4700 dage siden) @ villy

Synes nu lige du tager munden lidt for fuld, i din udtalelse !
Der har faktisk være seriøse undersøgelser om at sætte den i stand for 10-12 år siden, har bl a selv været inde i fyrkassen,og været med til at konstatere, at det ihvertfald ikke er den der skulle stoppe en evt istandsættelse, den er faktisk i fantastisk god stand. Men dødsfald, blandt den gruppe der havde de planer og en tidligere formands manglende fremsynethed, har desvære gjort den til det vrag den er i dag:-(

Materielbørs?

af Jesper Frichs J., 23/6 2011, 15:05 (4700 dage siden) @ lkfsteen

Kan det oplyses hvad for en maskine det helt præcist er? Så et billede af den i en tidligere debat nr 3? korrekt?

Materielbørs?

af Niels Munch, 23/6 2011, 15:28 (4700 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Kan det oplyses hvad for en maskine det helt præcist er? Så et billede af den i en tidligere debat nr 3? korrekt?

Ja, NFJ III, debatteret her.

M.v.h.
Niels

Materielbørs?

af Peter Roland Hansen, 23/6 2011, 20:34 (4700 dage siden) @ villy

Sammen med Postvognkassen fra Græsted, men det er jo altid lettere at være kritisk end at gøre noget aktivt

Materielbørs?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 24/6 2011, 23:43 (4699 dage siden) @ villy

Hvor fremgår det henne at NFJ III er til salg?

Mvh
Claus

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak