Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ØSJS M1 "DAVID" (Generelt)

af Michael Pedersen, 21/6 2011, 17:38 (4702 dage siden)

Jeg har set, at Triangel "diesellokomotivet" ØSJS M1 "David" står på Centralværkstedet i København.

Lokomotivet har i mange år stået på automatisk ophug og forfald udendørs ved Gedser remise i meget sørgelig forfatning.

Er der nogen, der kender årsagen til at dette herlige køretøj nu står i København og til evt. fremtidige planer for dette harmoniske, yndefulde og smukke design-ikon :-)

Med venlig hilsen

Michael Pedersen

ØSJS M1 "DAVID"

af Jesper Frichs J., 21/6 2011, 18:19 (4702 dage siden) @ Michael Pedersen

Det ejes vist nok af ØSJK. Kunne forestille mig de havde en plan med det.

Mvh jesper.

ØSJS M1 "DAVID"

af Jens Møller, København S, 21/6 2011, 18:22 (4702 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Den ejes ikke "vist nok af ØSJK", men af nogle private!

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

ØSJS M1 "DAVID"

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/6 2011, 20:03 (4702 dage siden) @ Jens Møller

Den ejes ikke "vist nok af ØSJK", men af nogle private!

Har vi et årstal på, hvornår den er solgt til privat side (så jeg kan opdatere databasen)?

--
[image]

ØSJS M1 "DAVID"

af Jens Møller, København S, 21/6 2011, 20:07 (4702 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er så vidt jeg ved meget nyt, så du må vente lidt endnu med ejerskab og dato.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

ØSJS M1 "DAVID"

af gamle ole, 21/6 2011, 20:07 (4702 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det stod ihvertfald fysisk ved Gedser R<emise i påsken, men det siger selvfølgelig ikke meget om ejerforhold.:-)

hilsen Ole

ØSJS M1 "DAVID"

af Hanseman, 22/6 2011, 10:46 (4702 dage siden) @ Anders Madsen

Har hørt rygter om at den skal bygges tilbage som SKRJ M4 med trævognkasse, har dette noget på sig ?

ØSJS M1 "DAVID"

af Svend, 22/6 2011, 13:08 (4702 dage siden) @ Hanseman

Har hørt rygter om at den skal bygges tilbage som SKRJ M4 med trævognkasse, har dette noget på sig ?

Din rygte-leverandør (eller rygtesmed) må kunne give flere oplysninger. Evt kunne fortælle, hvor han har hørt rygtet :-D

--
Svend

ØSJS M1 "DAVID"

af KimC, 22/6 2011, 13:24 (4702 dage siden) @ Hanseman

Har hørt rygter om at den skal bygges tilbage som SKRJ M4 med trævognkasse, har dette noget på sig ?

Rygter er der mange af.

At ombygge M1 til en almindelig triangelvogn ville være tåbeligt. Fordi man ikke har noget at bruge én triangelvogn til medmindre man har to drejseskiver eller en rundbane. Eller en triangel mere.
Dengang jeg var i KLK havde vi HVJ M5 som vel egentlig ikke fejlede noget videre, men som aldrig blev gjort køreklar alene af den grund at man nok kunne komme "ud" med den, men ikke "hjem" igen.
Triangelvogne er der heldigvis bevaret en del af, og en genopbygning som sådan vil aldrig bleve mere end en rekonstruktion. Så kan man ligeså godt genopbygge en ny triangel helt fra bunden.

M1 "David" er unik, idet den har en historie om hvorfor den blev til det den er. Den viser en privatbanes opfindsomhed, få noget ud af noget der ikke er noget mere (den brændte triangelvogn) med små midler. Fidusen ved M1 er at den kan køre både hen og hjem, men dog ikke trække mere end en triangel.
Man har forsøgt at øge trækkraften på den bl.a. ved at støbe beton ind i bunden af den "næse" der er over drivakslen. På billeder af M1 vil man således kunne se at den ligger betydeligt dybere i fjedrene på den ene aksel end på end den anden. Desværre har denne indstøbning af beton medført tæringsskader, og man burde starte med en betonhammer for at få det ud.

Jeg mener at det vil være helligbrøde at ombygge M1 til noget andet end det den er. Man kan måske diskutere om den skal restaureres til ØSJS eller SKRJ(David) udgaven, men ingen af delene vil ødelægge den.
Det jeg frygter er at nogen personer nu er fuld af ildhu "fordi vi har erhvervet os et køretøj" og går i gang med noget uoverlagt som de ikke kan gennemføre, og går i stå når de har splittet M1 totalt ad. Så har vi hverken M1 eller nogen rekonstruktion af noget andet længere. Lidt ala historien om MH374 der gentager sig måske, for der lader til at være stor lukkethed omkring M1 og hvem der har overtaget den og hvad de vil med den.

ØSJS M1 "DAVID"

af gamle ole, 22/6 2011, 13:56 (4702 dage siden) @ KimC

Det har du egentlig ret i. Jeg elsker også Triangel motorvogne, men der er jo relativt mange af dem.
Davis, som måske burde omdøbes til "Den grimme Ælland", er så unik (og grim), at den fortjener at overleve i sit nuværende "design":-P

hilsen Ole

ØSJS M1 "DAVID"

af ØSJS fan, 23/6 2011, 06:34 (4701 dage siden) @ gamle ole

Maskinen er overtaget per. 1. maj 2011.

Den er flyttet til Otto Bussesvej den. 8/6-11.

Det er planen at den skal renoveres som ØSJS M1 hvis ikke maskinen viser sig at være for dårlig ved adskillelsen.

Dette er fra en meget pålidelig kilde.

Avatar

ØSJS M1 "DAVID"

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/6 2011, 10:22 (4701 dage siden) @ ØSJS fan

Maskinen er overtaget per. 1. maj 2011.

Den er flyttet til Otto Bussesvej den. 8/6-11.

Det er planen at den skal renoveres som ØSJS M1 hvis ikke maskinen viser sig at være for dårlig ved adskillelsen.

Dette er fra en meget pålidelig kilde.

Et anonymt indlæg, der refererer en anonym kilde, kan ikke rigtig bruges til noget...

--
[image]

ØSJS M1 "DAVID"

af Filip Gram, 23/6 2011, 10:36 (4701 dage siden) @ Tommy Nilsson

Et anonymt indlæg, der refererer en anonym kilde, kan ikke rigtig bruges til noget...

Som tråden "materielbørs" vidner om er privatpersoner nødt til at gå meget stille med dørene. Vores (tommys og min) tidligere mailveksling viser også dette. Jeg kende godt til sagen om "david" og jeg ved også godt hvorfor de ikke står frem. Det er det opgør jeg prøver at kæmpe i tråden "materielbørs"!
- For at der kommer åbenhed fra privatpersonerne, kræver det tillid fra omverdenen.

ØSJS M1 "DAVID"

af ØSJS fan, 23/6 2011, 14:10 (4701 dage siden) @ Tommy Nilsson

Beklager, du kan selv vælge om du vil bruge oplysningerne til noget, det var kun for at komme med et svar på de spørgsmål der har været i tråden.

Som Filip Gram påpeger så er det ikke nemt at eje jernbanemateriel som privatperson i øjeblikket. Det der gøres med de bedste intentioner, bliver ofte misforstået, eller også passer det ikke lige med det folk havde forestillet sig. SKRJ M4, ØSJS M1, med sneplov, uden sneplov, trækasse eller DAVID, der er mange meninger og muligheder.

På et tidspunkt når der er faldet lidt ro på tingene, forventes det at der kommer en hjemmeside så interesserede kan følge lidt med i projektet.

ØSJS M1 "DAVID"

af OD, Od, 23/6 2011, 15:18 (4701 dage siden) @ Tommy Nilsson

Maskinen er overtaget per. 1. maj 2011.

Den er flyttet til Otto Bussesvej den. 8/6-11.

Det er planen at den skal renoveres som ØSJS M1 hvis ikke maskinen viser sig at være for dårlig ved adskillelsen.

Dette er fra en meget pålidelig kilde.


Et anonymt indlæg, der refererer en anonym kilde, kan ikke rigtig bruges til noget...

Hvorfor ikke...? Du bruger da ikke kildehenvisning i din database eller ?

I øvrigt har jeg noteret at den ankom til Cvk den 9/6.

Avatar

ØSJS M1 "DAVID"

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/6 2011, 16:36 (4701 dage siden) @ OD, Od

Et anonymt indlæg, der refererer en anonym kilde, kan ikke rigtig bruges til noget...


Hvorfor ikke...? Du bruger da ikke kildehenvisning i din database eller ?

I øvrigt har jeg noteret at den ankom til Cvk den 9/6.

Hvem som helst kan påstå hvad som helst, hvis det ikke kan kontrolleres. Jeg har flere gange fået lagt forkerte oplysninger i databasen fordi nogle mente, de havde hørt noget fra nogle andre. David kan i princippet stadig være ejet af ØSJK eller blot udlejet til anden side. Jeg behøver ikke nødvendigvis et navn på en evt. køber men blot en bekræftelse på, at den rent faktisk er solgt.

--
[image]

ØSJS M1 "DAVID"

af KimC, 23/6 2011, 19:13 (4700 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvem som helst kan påstå hvad som helst, hvis det ikke kan kontrolleres. Jeg har flere gange fået lagt forkerte oplysninger i databasen fordi nogle mente, de havde hørt noget fra nogle andre. David kan i princippet stadig være ejet af ØSJK eller blot udlejet til anden side. Jeg behøver ikke nødvendigvis et navn på en evt. køber men blot en bekræftelse på, at den rent faktisk er solgt.

På ØSJK's hjemmeside

http://www.osjk.dk/intro/siden/mat_oversigt.htm

står der

-2011 til privat.

Så noget må der vel være om snakken.

ØSJS M1 "DAVID"

af Jacob H, 30/3 2013, 17:35 (4054 dage siden) @ KimC

Gammel tråd,men vides det om hvordan det går med "David" nu 2 år efter?

ØSJS M1 "DAVID"

af Langelandsbanen, 8/7 2013, 22:41 (3954 dage siden) @ Jacob H

Jeg er også ret nysgerrig :)

Er der slet ingen der ved om den "lever" endnu?

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

ØSJS M1 "DAVID"

af Karl, 8/7 2013, 23:53 (3954 dage siden) @ Langelandsbanen

Den er under renovering stadig

ØSJS M1 "DAVID"

af Triangel, 10/7 2013, 12:15 (3953 dage siden) @ Karl

Hej alle !

Status på "DAVID"

Maskinen er totalt adskilt.

Undervognen er ordnet for rust, sandblæst og malet.

Der er skaffet en motor/gearkasse.

Der savnes stadig billeder, fra drifttiden, af det indvendige af førehuset.


Håber I er blevet klogere.


MVH
En fattig mand :-)

ØSJS M1 "DAVID"

af Langelandsbanen, 10/7 2013, 13:58 (3953 dage siden) @ Triangel

Det er dejligt at høre, jeg er desværre så ung at jeg ikke har oplevet David i drift, så kan ikke hjælpe med billeder :-|

Glæder mig til at se resultatet af det store arbejde :)

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Avatar

ØSJS M1 "DAVID"

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/7 2013, 14:26 (3953 dage siden) @ Triangel

Hej alle !

Status på "DAVID"

Maskinen er totalt adskilt.

Undervognen er ordnet for rust, sandblæst og malet.

Der er skaffet en motor/gearkasse.

Der savnes stadig billeder, fra drifttiden, af det indvendige af førehuset.


Håber I er blevet klogere.


MVH
En fattig mand :-)

Hej Mikkel

Ja, jeg husker stadig billedet (og efterlysningen af interiør-billeder) i denne tråd - det er dejligt at se, at "David" får noget kærlig pleje.
Opdaterer du ovennævnte tråd med nye billeder i takt med fremskridtene ?.
Angående billedet af interiør, så er disse billeder muligvis ikke til megen hjælp, da de nok svarer til den nuværende stand (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak