Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dismantled railway (Billedegætterier)

af UTJ, 5/7 2011, 21:16 (4687 dage siden)
redigeret af UTJ, 5/7 2011, 21:46

[image]

Dismantled railway

af Claus Frost, 6/7 2011, 08:05 (4686 dage siden) @ UTJ

Det ligner min baghave :-D

Dismantled railway

af UTJ, 6/7 2011, 10:24 (4686 dage siden) @ Claus Frost

Det ligner min baghave :-D

Mon dog - det burde nu ikke være så svært at se hvor det er......

Dismantled railway

af Egon Schmidt, 6/7 2011, 10:43 (4686 dage siden) @ UTJ

Er vi på Fyn eller sjælland
Egon

Dismantled railway

af UTJ, 6/7 2011, 11:43 (4686 dage siden) @ Egon Schmidt

Er vi på Fyn eller sjælland
Egon


Man bør lægge mærke til den frodighed, hvormed skvalderkålen vokser - der er ikke så mange steder hvor dette sker, hvor der har ligget spor. Brændenælderne er mere almindelige, dog ikke i selve ballasten, for de kræver næringsrig, muldet og fugtig bund.

Mon ikke både en litra D og MO har været forbi her i de glade dage........

Dismantled railway

af Peter Roland Hansen, 6/7 2011, 11:54 (4686 dage siden) @ UTJ

Mon der også har været en Litra C forbi ?

Dismantled railway

af KimC, 6/7 2011, 13:01 (4686 dage siden) @ UTJ

Man bør lægge mærke til den frodighed, hvormed skvalderkålen vokser - der er ikke så mange steder hvor dette sker, hvor der har ligget spor. Brændenælderne er mere almindelige, dog ikke i selve ballasten, for de kræver næringsrig, muldet og fugtig bund.

Det må være indbegrebet af ordet natursti!

Dismantled railway

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 6/7 2011, 10:51 (4686 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik,

det ser ud som om, at svellerne lige er taget op, så jeg gætter på enten Slagelse - Næstved eller Skælskør - Dalmose.

--
Mvh

Erik

[image]

Dismantled railway

af AL, 6/7 2011, 12:28 (4686 dage siden) @ Aabenraabanen

Hej Ulrik,

det ser ud som om, at svellerne lige er taget op, så jeg gætter på enten Slagelse - Næstved eller Skælskør - Dalmose.

Det kan ikke være Næstved - Slagelsebanen idet den lå i skærve ballast, men Skælskørbanen er mit bud !!!!

AL

Dismantled railway

af UTJ, 6/7 2011, 17:13 (4686 dage siden) @ AL

Hej Ulrik,

det ser ud som om, at svellerne lige er taget op, så jeg gætter på enten Slagelse - Næstved eller Skælskør - Dalmose.


Det kan ikke være Næstved - Slagelsebanen idet den lå i skærve ballast, men Skælskørbanen er mit bud !!!!

AL

Du har helt ret i at der ikke er mange skærver her. Men hvor?

Dismantled railway

af ronold, 6/7 2011, 17:18 (4686 dage siden) @ UTJ

Mon ikke det kan være fra Ringe-Korinth? Der er jo frodigt på Fyn...

Mvh Knut

Dismantled railway

af Kaspertog ⌂, Næstved, 6/7 2011, 17:21 (4686 dage siden) @ ronold

Jeg tro også det er mellem Ringe og Korinth.

Mvh Kasper Pedersen

Dismantled railway

af UTJ, 6/7 2011, 17:39 (4686 dage siden) @ Kaspertog

Jeg tro også det er mellem Ringe og Korinth.

Mvh Kasper Pedersen

I er meget tæt på - dog ikke "mellem". I den anden retning ser således ud.

[image]

Hvis vi går lidt tættere på kan vi se hvor fedtede de har været med hensyn til rangermuligheder her. Sølle 60-80 m fra nærmeste sporskifte.

Dog må det tilføjes at vi her har med en af de mest målrettede veteranbaner at gøre, som jo er opstået af "ingenting" efter stort set alt brugbart materiel var opkøbt af andre foreninger. Tilmed omklamret af Netto og Lidl i Faaborg.

[image]

[image]

Dismantled railway

af Aleman, 6/7 2011, 21:21 (4686 dage siden) @ UTJ

Nordlige ende af Korinth - lige før viadukten over vejen med navnet Viadukten.

Med venlig hilsen,

Aleman

Dismantled railway (+bonusbillede)

af UTJ, 6/7 2011, 21:33 (4686 dage siden) @ Aleman

Nordlige ende af Korinth - lige før viadukten over vejen med navnet Viadukten.

[image]

Selvfølgelig er vi i Korinth - kom forbi og skulle lige bese ødelæggelserne........kan huske engang jeg skulle genne en flok køer over banen og selvfølgelig skulle baneafdelingen lige komme med troljen med ca. 70 km/t lige som de sidste skulle over. En forvildet kvie og et par knækkede hegnstråde var det eneste, som skete. Ellers var det i MT-tiden, og der kom tog én gang om dagen med en eller to godsvogne til Skako (?) i Faaborg.

Dismantled railway (+bonusbillede)

af Aleman, 6/7 2011, 21:57 (4686 dage siden) @ UTJ

Skako/Jernvirke og Tuborg-depotet i Faaborg var de sidste godskunder på banen.
[image]
Tuborgdepotet lå i den sorte træbygning til pakhuset. Pakhuset er i dag mondæn restaurant med det originale navn "Det hvide pakhus". Sporene i forgrunden førte dels til svineslagteriet, dels i sin tid videre til Nr. Broby og i sidste instans O'ense. Det blev pillet op omkring 1988.

Venlig hilsen,
Aleman

Dismantled railway, VLTJ ML 12 og VLTJ M 6, 2 fotos

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 9/7 2011, 00:15 (4684 dage siden) @ UTJ
redigeret af Claus E. Hansen, 9/7 2011, 00:37

Ja man må sige de har klaret det godt dernede i Faaborg. Det er en meget aktiv veteranjernbane der er på de 12 km mellem Faaborg og Korinth. Mon ikke sporstykket i Korinth efter skiftet er langt nok, eftersom det kun er togmaskinen der skal ud her for at omløbe?

Her følger to fotos fra min meget aktive redaktørtid i Faaborg (havde mange fornøjelige stunder med det).

[image]
26/8.2001. Første foto viser fra tiden da SFvJ kørte tog til Ringe. Der kom dengang ikke helt så mange rejsende med på turene, som man havde håbet på. VLTJ ML 12 + HTJ C 35 + VLTJ M 6 i Ringe. ML 12 har lige løbet om, og toget skal tilbage til Faaborg igen. På det tidspunkt blev M 6 brugt som ekstra personvogn, akkurat som det foregik under krigen pga. mangel på brændstof.

[image]
3/8.2000. Det sidste foto er fra den korte periode VLTJ M 6 var aktiv hos SFvJ. Det er taget på det da stadig nye trinbræt "Lucienhøj" lige i Faaborgs udkant (der er herfra den fineste udsigt ud over det Sydfynske Øhav). M 6 og HTJ C 35 er på vej til Korinth. VLTJ havde meget bøvl med de store motorvogne, dette kan man bl.a. læse i den litteratur der er skrevet om Lemvigbanen. Hos SFvJ var det heller ingen undtagelse. Det kostede meget store ressourcer at få den til at køre igen, og så kørte den endda kun den ene sommer her, så vidt jeg husker det. Og det forklarer at den blev brugt som personvogn på det første foto. Men mon ikke om den på et eller andet tidspunkt kommer ud at rulle igen? Det er et rigtig spændende køretøj.

Begge fotos: Claus Hansen

Mvh
Claus

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak