Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rødby-Puttgarden

af ljbanen, 2/11 2010, 04:09 (4934 dage siden)

Hej Venner.

Læste lige dette.

Vendepunkt for internationale tog

Dagtog via Rødby-Puttgarden.Det bliver mønstret for den internationale trafik mod syd fra 28. september i år 1997.

Mellem København og Hamburg bliver der fem dagtog. Tre af forbindelserne udføres af IC3 tog og to af tysk motorvognsmateriel af typen VT 611. Det er et nyudviklet kurvestyret to-vognstog med nogenlunde samme kapacitet som IC3.

Men brugte man ikke også MX, MY og MZ?

Rødby-Puttgarden

af Sören Heise, 2/11 2010, 05:00 (4934 dage siden) @ ljbanen

Hej!

Det är intressant. Tysk VT 611 gick aldrig på Hamburg - København. Jag visste inte att det överhuvud taget fanns sådana planeringar.

VT 611 sattes i drift i södra Tyskland. Efter stora problemer avställdes de en kort tid senare och det var oklart om de kunde komma i drift igen. Det hände dock och de insätts omkring Ulm i Baden-Württemberg.

Jag tvivlar starkt om att det hade varit en god idé att trafikera denna internationella förbindelse med VT 611, regionaltåg alltså.

Om jag inte minns fel så gick den första tiden, där den danska IC3 gick, även lokdragna tåg med tyska vagnar. Senare blev det bara IC3, nu går det tysk VT 605 (ICE-T) och IC3 bara vissa tider - och med den fasta förbindelsen blir det nya fordon igen som kommer att gå på Kreis Oldenburger Eisenbahn. :-D I stället för en ny järnvägssträckning längs motorvägen. :-( :-(

Hälsningar från Tyskland, Sören

Rødby-Puttgarden

af BR605, 2/11 2010, 07:17 (4934 dage siden) @ Sören Heise

Rigtigt, 611 kom aldrig til Danmark, da der var store problemer med dem,
bla. tabte den ene sin olietank.
Men planerne var langt fremme.


Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak