Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Koblinger (Generelt)

af Eksillollikken, 31/7 2011, 15:46 (4663 dage siden)

Jeg har et spørgsmål til det kørende personale her på siden!
Er der nogen regel for om: koblingen skal være fra lokomotivet mod togstammens krog eller omvendt fra togsstammen mod lokomotivets krog?

På forhånd tak
for svarene
Peter

Koblinger

af AL, 31/7 2011, 16:35 (4663 dage siden) @ Eksillollikken

Jeg har et spørgsmål til det kørende personale her på siden!
Er der nogen regel for om: koblingen skal være fra lokomotivet mod togstammens krog eller omvendt fra togsstammen mod lokomotivets krog?

På forhånd tak
for svarene
Peter

Da jeg gik på LKF udd. fik vi af vide at vi i videst mulig omfang skulle anvende Lokomotivets kæde.

AL

Koblinger

af Georg Schmidt, 31/7 2011, 21:26 (4663 dage siden) @ Eksillollikken

En forrangist i Århus fortalte mig engang, at han normalt anvendte lokomotivets kobling. Kunne ikke finde et dansk eksempel, men her en udenlandsk "omvendt".:-D
[image]
Mvh
Georg

Koblinger

af Woodi, 1/8 2011, 16:20 (4662 dage siden) @ Georg Schmidt

I Tyskland bl.a står man ikke klar med vognkoblingen, men venter til togets pantograf er sænket og påkobler derefter vognkoblingen til lokomotivet og sjældent omvendt.

--
[image]

Koblinger

af andersj, Aalborg, 31/7 2011, 21:46 (4663 dage siden) @ Eksillollikken

Jeg vil mene at det er underordnet hvilken kobling der brugs, ihvertfald til togsæt, da 2 sammenkoblede MR tog ofte skifter retning.

Men vi bruger også lokomotivets kobling på LFB.

Koblinger

af AL, 1/8 2011, 00:28 (4663 dage siden) @ andersj

Jeg vil mene at det er underordnet hvilken kobling der brugs, ihvertfald til togsæt, da 2 sammenkoblede MR tog ofte skifter retning.

Men vi bruger også lokomotivets kobling på LFB.

På MR er det hip som hap, men en forklaring jeg har hørt, er at selve trækkrogen på lokomotivet er dyrere at udskifte end på en vogn om det er sandt ved jeg ikke.

AL

Koblinger

af B. Nissen, 1/8 2011, 00:45 (4663 dage siden) @ AL

Det er nemmere at undvære en vogn end et lokomotiv i driften.

Koblinger

af Flemming, knivkær Strand, 1/8 2011, 09:38 (4662 dage siden) @ B. Nissen

Det er nemmere at undvære en vogn end et lokomotiv i driften.

Hej B Nissen

Nu har jeg kigget længe på dit indlæg og jeg er simpelthen nødt til at spørge dig om hvad du mener med det?? - i relation til hvilken kobling der anvendes:-D :-D

venlige hilsner

Flemming

Koblinger

af B. Nissen, 1/8 2011, 11:13 (4662 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming.
Det jeg mente med det var, at man ved at vælge den "rigtige" lænke måske kan "placere" et eventuelt -og sjældent- brud på vognen, snarere end på lokomotivet. Det er nemmere at undvære/erstatte en vogn end et lokomotiv i den tid, det tager at reparere.
Men om det er det, der søges opnået ved at bruge lænken fra lokomotivet -som det åbenbart er blevet undervist- det ved jeg ikke. Ved du?
God sommer.

Koblinger

af Flemming, knivkær Strand, 1/8 2011, 13:02 (4662 dage siden) @ B. Nissen

Hej Mister B.

Ach so! det har du ret i. Da jeg var ung og ildsprudlende lokomotivassistent på prøve, gik man ikke så højt op i det, det var ikke på banen (!) i vores pensum, men dengang bskæftigede Lkas P og Lkfer med koblingarbejder. Det var der andre der tog sig af. Meget har forandret sig siden dengang og nu kan vi godt selv.

Koblede hilsner

Flemming.

Koblinger

af MY1146, 1/8 2011, 09:07 (4662 dage siden) @ Eksillollikken

Når jeg kaster med koblinger, så tager jeg altid den der virker nyest, og det er underordnet om det er lokomotivets eller vognens.

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Avatar

Koblinger

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/8 2011, 15:43 (4650 dage siden) @ Eksillollikken

Jeg har et spørgsmål til det kørende personale her på siden!
Er der nogen regel for om: koblingen skal være fra lokomotivet mod togstammens krog eller omvendt fra togsstammen mod lokomotivets krog?

Det korte svar må være: Nej, der er ikke nogen regel herom.

Jeg har kigget i rangerreglementerne af 1. februar 1944, 1955, og januar 1985 og der er ikke heri instrueret om forholdet.

Jeg blev uddannet på det sidste togbetjent-hold, der blev uddannet i rangering. Det skete på Helgoland 10.-14. november 1980 og heller ikke her blev der instrueret om forholdet.

Til gengæld er jeg stødt på nedenstående, som Forum måske kan uddybe?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Uddrag af "Politireglement for Statsbanerne. Udfærdiget af Indenrigsministeriet under 22de Januar 1900." Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Koblinger

af re20000, 13/8 2011, 18:54 (4650 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mener at have set at der på MEGET gammelt materiel er nogle løse kæder med kroge ude på hjørnerne (længere ude end pufferne) af pufferplankerne. Kan det have været disse sikkerhedsanordninger, der har suppleret den alm kobling?

Nold

Koblinger

af Jens H. Bondesen, 14/8 2011, 02:09 (4650 dage siden) @ re20000

Sikkerhedskoblingerne bestod rigtigt nok af kæder med kroge, men de var placeret indenfor pufferne. Krogene lagdes vist ind i hinanden?

Nogle vogne havde også mindre kroge på pufferplanken næsten helt ude ved vognsiden. Mon ikke de var til at spænde rangerhesten for?

--
Venlig hilsen
Jens H B

Koblinger

af Ole M. Nielsen ⌂, 14/8 2011, 09:48 (4649 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hermed et par billeder vedr. sikkerhedskoblinger / kroge.

[image]
Her ses den ældre model med kæder på hver side af trækkrogen.


[image]
Her er krogen til rangerhesten.


[image]
Tegning visende hovedkobling (den øverste) og nedenunder sikkerhedskoblingen.


[image]
Udsnit af PJ-vogn visende hovedkobling og sikkerhedskobling.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Koblinger

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/8 2011, 09:57 (4649 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Kære Ole

Fornem forklaring med fine illustrationer!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak