Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Find fem fejl - mindst (Generelt)

af Aleman, 21/8 2011, 17:11 (4638 dage siden)

Med dette slutter jeg min omgang om Frihavnen - med et lille hop sydpå. Til Kalvebod Brygge, som billedteksten siger:

[image]

"Kraner - store på kajen og små på skibene - har afløst kalvene, og fabrikskomplekser boderne på Kalvebod Brygge". Javel, så siger vi det. Billedredaktøren har vist aldrig været på Kalvebod Brygge.

Billedet stammer fra en turistpublikation fra omkring 1962, men desværre har jeg forlagt den p.t., så jeg kan hverken nævne fotograf eller forfatter. Det er måske også det bedste lige nu? Når jeg genfinder brochuren, skal jeg nok nævne ophavsmændene M/K.

Her kunne jeg fristes til at slutte med opgaven: Find fem fejl på billedet i forhold til teksten - for det er der (mindst).

Og så retur til Frihavnen.

[image]

Det var den 20. marts 1993, og jeg gik en tur langs sporene, da 'chaufføren' (undskyld!) på Mz 1418 pludselig standsede ud for mig og spurgte, om jeg ville med.

Om jeg ville? I ét nu var jeg oppe i førerhuset, og så kørte vi ellers ombord på M/F Trekroner for at hente en vognstamme. Vi rangerede lidt på sporene, hvorefter min 'blaffetur' med Mz 1418 var slut - men sjovt nok fik jeg en lille tur med den en del år senere på banegården i Svendborg.

Nå, men det var de fem fejl: Hvilke er de?

Venlig hilsen,

Aleman

Find fem fejl - mindst

af TeamBaumann, Hjordkær, 21/8 2011, 17:21 (4638 dage siden) @ Aleman

Det eneste fejl / mystisk ved billede er nummer på kranen, som nr. 39 ( forrest ) -
så nr. 37 bagved den, og bagved nr. 37 er nr. 38?
Så de ligger ikke i nummer-rækkefølge, og jeg ved ikke om det kan betegnes som fejl?:-|

Find fem fejl - mindst

af Aleman, 21/8 2011, 17:53 (4638 dage siden) @ TeamBaumann

Det eneste fejl / mystisk ved billede er nummer på kranen, som nr. 39 ( forrest ) -
så nr. 37 bagved den, og bagved nr. 37 er nr. 38?
Så de ligger ikke i nummer-rækkefølge, og jeg ved ikke om det kan betegnes som fejl?:-|

Jo - det var faktisk det, jeg studsede mest over - om man havde en særlig form for talsystem på stedet. Og stedet - det er ikke Kalvebod Brygge, men Frihavnen.

Det ses bl.a. af knækket på kajkanten, af siloerne i baggrunden - de ligger i Nordhavnen - lige som det lille hus vistnok er Lodsstationen derude.

Men tilbage til havnekranerne: Har nogen en god forklaring på nummerrækken - 39, 37, 38, 40, 41... Har kranerne 37 og 38 overhalet nr. 39, og i givet fald hvordan? Findes der overhovedet vigespor for havnekraner? Og har man virkelig bygget en havnekran af så antikveret udseende så sent som i 1962? Og hvorfor? Faldt den oprindelige nr. 39 i havnen med et overlæs?

Jeg gratulerer med det hurtige svar.

Venlig hilsen,

Aleman

Find fem fejl - mindst

af KimC, 22/8 2011, 08:26 (4637 dage siden) @ Aleman

Men tilbage til havnekranerne: Har nogen en god forklaring på nummerrækken - 39, 37, 38, 40, 41... Har kranerne 37 og 38 overhalet nr. 39, og i givet fald hvordan?

Læg mærke til at det vi kan se af kran nr 39 er forskelligt fra de andre kraner i baggrunden. 39 har en tværstiver mellem benene, hvilket de andre ikke har.
Årstallen 1962 undrer også mig, og så ikke alligevel. Jeg har set engelske maskiner fremstillet i nyere tid der så ud som var de lavet som for 100 år siden.

En mulig forklaring kan være at den oprindelige kran nr 39 af en eller anden grund er blevet fjernet. Man har som afløser fået en anden kran der måske har været købt brugt andetsteds, og er blevet ombygget til sit nye virke af den engelske virksomhed i 1962.

Det ser ud som at denne nye kran er noget højere end de øvrige, desuden ser det ud til at indsejlingen til havnebassinet ligger bag os. Måske har man valgt at placere den "nye" og muligvis højere kran tættere på indsejlingen fordi bundforholdene her tillader større skibe?
Kranen kan have fået sit nummer efter den gamle kran fordi det var ledigt, og af hensyn til vedligehold er nummeret vigtigt. Det er mit gæt.

Find fem fejl - mindst

af B. Nissen, 21/8 2011, 17:36 (4638 dage siden) @ Aleman

Sjov opgave - her er mine bud på nogle fejl:
Det er vist ikke taget på Kalvebod Brygge.
MZ1418 , som du angiveligt skulle sidde i og tage billedet fra, havde ikke den type vinduesviskerarm. Det ligner mere en frontrude i IC3.
Det er næppe taget fra færgen i Frihavnen, der er alt for mange og unødvendige sporskifter. Det ser ud til at Nordisk Fjers bygning er klippet ind i billedet. Det er måske fra en bro? Men hvor?

Find fem fejl - mindst

af Aleman, 21/8 2011, 17:59 (4638 dage siden) @ B. Nissen

Sjov opgave - her er mine bud på nogle fejl:
Det er vist ikke taget på Kalvebod Brygge.
MZ1418 , som du angiveligt skulle sidde i og tage billedet fra, havde ikke den type vinduesviskerarm. Det ligner mere en frontrude i IC3.
Det er næppe taget fra færgen i Frihavnen, der er alt for mange og unødvendige sporskifter. Det ser ud til at Nordisk Fjers bygning er klippet ind i billedet. Det er måske fra en bro? Men hvor?

Det stemmer som nævnt i et andet svar - det er ikke Kalvebod Brygge, men Pakhuskaj i Frihavnen (bagsiden af Langelinjemolen).

Og jeg kan lægge hovedet på blokken og fastholde, at billedet fra Frihavnen er taget ud ad frontruden på Mz 1418, og at forholdene mht. sporene vitterligt var sådan. Jeg har IKKE lavet fotomanipulation og kunne aldrig drømme om at gøre det.

Jeg har ikke styr på vinduesviskerarmene på de forskellige togtyper. Men jeg ville utvivlsomt have lagt mærke til, om det skulle have været et IC3. der rangerede med godsvognene...

Venlig hilsen,

Aleman

Find fem fejl - mindst

af OD, Od, 22/8 2011, 21:54 (4637 dage siden) @ Aleman

Sjov opgave - her er mine bud på nogle fejl:
Det er vist ikke taget på Kalvebod Brygge.
MZ1418 , som du angiveligt skulle sidde i og tage billedet fra, havde ikke den type vinduesviskerarm. Det ligner mere en frontrude i IC3.
Det er næppe taget fra færgen i Frihavnen, der er alt for mange og unødvendige sporskifter. Det ser ud til at Nordisk Fjers bygning er klippet ind i billedet. Det er måske fra en bro? Men hvor?


Det stemmer som nævnt i et andet svar - det er ikke Kalvebod Brygge, men Pakhuskaj i Frihavnen (bagsiden af Langelinjemolen).

Og jeg kan lægge hovedet på blokken og fastholde, at billedet fra Frihavnen er taget ud ad frontruden på Mz 1418, og at forholdene mht. sporene vitterligt var sådan. Jeg har IKKE lavet fotomanipulation og kunne aldrig drømme om at gøre det.

Godt det ikke er mit hoved der ligger på den blok... MZ 1418 kørte i Vest - Observeret den 15/3 og 22/3.

Find fem fejl - mindst

af Aleman, 22/8 2011, 22:20 (4637 dage siden) @ OD, Od

Sjov opgave - her er mine bud på nogle fejl:
Det er vist ikke taget på Kalvebod Brygge.
MZ1418 , som du angiveligt skulle sidde i og tage billedet fra, havde ikke den type vinduesviskerarm. Det ligner mere en frontrude i IC3.
Det er næppe taget fra færgen i Frihavnen, der er alt for mange og unødvendige sporskifter. Det ser ud til at Nordisk Fjers bygning er klippet ind i billedet. Det er måske fra en bro? Men hvor?


Det stemmer som nævnt i et andet svar - det er ikke Kalvebod Brygge, men Pakhuskaj i Frihavnen (bagsiden af Langelinjemolen).

Og jeg kan lægge hovedet på blokken og fastholde, at billedet fra Frihavnen er taget ud ad frontruden på Mz 1418, og at forholdene mht. sporene vitterligt var sådan. Jeg har IKKE lavet fotomanipulation og kunne aldrig drømme om at gøre det.


Godt det ikke er mit hoved der ligger på den blok... MZ 1418 kørte i Vest - Observeret den 15/3 og 22/3.

Pardon, jeg indrømmer en fejl - jeg har netop kigget efter, og på et andet billede, hvor man kan se lokomotivføreren (som jeg lovede anonymitet dengang) fremgår det, at det var Mz 1442. Erindringen kan altså - på 16 års afstand - spille én et puds, men nu er det da bragt på plads. Jeg kvitterer med endnu et billede fra turen - her er det søstermaskinen Mz 1444, der holder pause i rangeringen.

[image]

Tak i øvrigt for alle bidragene i forbindelse med min lille Frihavns-odyssé.

Venlig hilsen,

Aleman

Find fem fejl - mindst

af OD, Od, 22/8 2011, 22:34 (4637 dage siden) @ Aleman

Sjov opgave - her er mine bud på nogle fejl:
Det er vist ikke taget på Kalvebod Brygge.
MZ1418 , som du angiveligt skulle sidde i og tage billedet fra, havde ikke den type vinduesviskerarm. Det ligner mere en frontrude i IC3.
Det er næppe taget fra færgen i Frihavnen, der er alt for mange og unødvendige sporskifter. Det ser ud til at Nordisk Fjers bygning er klippet ind i billedet. Det er måske fra en bro? Men hvor?


Det stemmer som nævnt i et andet svar - det er ikke Kalvebod Brygge, men Pakhuskaj i Frihavnen (bagsiden af Langelinjemolen).

Og jeg kan lægge hovedet på blokken og fastholde, at billedet fra Frihavnen er taget ud ad frontruden på Mz 1418, og at forholdene mht. sporene vitterligt var sådan. Jeg har IKKE lavet fotomanipulation og kunne aldrig drømme om at gøre det.


Godt det ikke er mit hoved der ligger på den blok... MZ 1418 kørte i Vest - Observeret den 15/3 og 22/3.


Pardon, jeg indrømmer en fejl - jeg har netop kigget efter, og på et andet billede, hvor man kan se lokomotivføreren (som jeg lovede anonymitet dengang) fremgår det, at det var Mz 1442. Erindringen kan altså - på 16 års afstand - spille én et puds, men nu er det da bragt på plads. Jeg kvitterer med endnu et billede fra turen - her er det søstermaskinen Mz 1444, der holder pause i rangeringen.

Hmm... 16 år? Du skriver billedet er taget 20/3-1993, men det passer faktisk bedre med 1995, for MZ 1444 kørte også i Vest i marts 1993 (den kan dog ha' været på et lynvistit i Øst). MZ 1444 blev først overført permanent til Øst 30/12-94.

Find fem fejl - mindst

af Aleman, 22/8 2011, 23:09 (4637 dage siden) @ OD, Od

Jeg skrev et sted "find fem fejl", og dem har jeg vist efterhånden selv lavet... Billederne af Mz 1442 og 1444 fra Æ Frihavn er optaget den 20. marts 1995, så det med de 16 år stemmer - det andet må skyldes tiltagende senilitet (eller træthed, frit valg!). Kan jeg kompensere for fejlene med dette billede?

[image]

Billedet her fra Frihavnen er desværre meget grynet, og ikke engang på originalen kan jeg tyde nummeret. Mine eneste notater er, at det er sidste driftsdag for DanLink, men det kan jo give anledning til indkredsning af mulige Mz-lokomotiver i indsats denne dag i 2000. Datoen noterede jeg heller ikke ned.

Venlig hilsen,

Aleman

Find fem fejl - mindst

af B. Nissen, 22/8 2011, 22:58 (4637 dage siden) @ Aleman

MZ1444 burde være malet sort bag sideruderne, hvilket også fremgår af det allerførste billede af 1444 på broklappen. Men her på det seneste billede med den røde bygning i baggrunden, kan man se, at den skulle være rød bag sideruden. Mon billedernes belysning snyder så meget?
Jeg tænker stadig på vinduesviskeren på det første billede og hvad det mon kan være.

Find fem fejl - mindst

af Brian Væver, København, 21/8 2011, 17:39 (4638 dage siden) @ Aleman

Synes det er skønt at se en IC3/ER på frihavnen. Hvornår kunne det lade sig gøre ? ;-)

Find fem fejl - mindst

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/8 2011, 17:47 (4638 dage siden) @ Aleman

Numrene: 37 - 39 der kunne måske køre en anden parallel række på den modsatte side af havneløbet med de lige numre ??? eller på den anden side af oplagspladserne ???

Oplysningerne/advarslerne på skiltene havde næppe været på engelsk, hvis det var Kalvebod Brygge. Dermed er det vel snarere England, men jeg afholder mig fra at udtale mig om hvor derovre.

Mon ikke alle fejlene kan samles i eet svar: Det er ikke Kalvebod Brygge.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=valby-gasvark

Find fem fejl - mindst

af Aleman, 21/8 2011, 18:13 (4638 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg har lavet en udsnitsforstørrelse, hvor man tydeligt ser nummerrækken på kranerne: 39-37-38-40-41. Kan det tænkes, at man på et tidspunkt har skrottet nr. 39, hvorefter dens to 'forløbere' (i nummerrækken) er rykket frem? Siden har man måske så manglet en ny 'nr. 39' på de to's plads og fået en ny kran?

[image]

I øvrigt er der jo den fejl mere, at det ikke var almindelige portalkraner, der var på Kalvebod Brygge, men kulkraner, og der var heller ikke pakhuse, men kuloplag inde til højre.

Tak til Erik V. Pedersen for henvisningen til siden med Valby Gasværk - dejlige billeder, der får mig til at tænke på det kæmpe BUMMM!, der markerede afslutningen på gasværkets virke (vi kunne høre det helt ude ved Svanemøllen den lørdag i 1964, hvor det sprang i luften).

Venlig hilsen,

Aleman

Find fem fejl - mindst

af re20000, 22/8 2011, 08:34 (4637 dage siden) @ Aleman


Tak til Erik V. Pedersen for henvisningen til siden med Valby Gasværk - dejlige billeder, der får mig til at tænke på det kæmpe BUMMM!, der markerede afslutningen på gasværkets virke (vi kunne høre det helt ude ved Svanemøllen den lørdag i 1964, hvor det sprang i luften).

Det kunne faktisk høres hjemme i kælderen i Holte! (men nok ikke oppe i huset...)
I Vigerslev Kirkes våbenhus opbevares en rude på ca 40 x 40 cm som den eneste rude i kirken, der ikke gik itu den dag...

Jeg tror for det første ikke billedet er fra Kalvebod Brygge. Så mange kraner og så ens har der aldrig været. Og kranerne der var Titan kraner. Og der har aldrig været kalve på Kalvebod Brygge! Eller boder! Men sikkert masser af bryg. Stedet er opkaldt efter farvandet udfor: Kalveboderne, som oprindelig hed Kalleboder. Boder er små holme eller banker, delvis under vand, ligesom resten af det, der blev til Store Fælled.

Nold

Avatar

Find fem fejl - mindst

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/8 2011, 17:44 (4637 dage siden) @ Aleman

[image]

"Kraner - store på kajen og små på skibene - har afløst kalvene, og fabrikskomplekser boderne på Kalvebod Brygge". Javel, så siger vi det. Billedredaktøren har vist aldrig været på Kalvebod Brygge.

Billedet stammer fra en turistpublikation fra omkring 1962

[image]

Kalvebod Brygge 1951. Kajen knækker til den forkerte side i forhold til billedet.

[image]

Kalvebod Brygge 1968. Kajen knækker til den forkerte side i forhold til billedet.

[image]

Frihavnen 1951. Kajen knækker til den rigtige side i forhold til billedet.

[image]

Frihavnen 1968. Kajen knækker ikke mere. Men det skyldes nok mere en "udretning af kortet" end en ændring i virkeligheden.

Alle kort: Den danske Havnelods hhv 1951 og 1968. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Find fem fejl - mindst

af Aleman, 2/11 2011, 23:16 (4565 dage siden) @ Aleman

Da der har været en del 'trafik' i forbindelse med Frihavnen - og da jeg forleden genfandt en af turistbrochurerne med billeder fra dengang - vil jeg binde en sløjfe på historien.

I det ene af hæfterne - det hedder "Copenhagen - North Sealand Copenhague et le Nord de Seeland" og er trykt af forlaget Grønlund i 1957 - findes følgende billede.

[image]

Et ganske pragtfuldt stemningsbillede fra Pakhuskaj i Frihavnen. Det er umuligt at tid- og stedfæste det nærmere, men gør det noget? Den mærkelige beskæring skyldes, at et andet billede dækker det nederste, højre hjørne (og viser et uinteressant sejlskib ved Børsen).

I feuilletonen om Frihavnen foretog vi et elegant, lille hop sydpå til Københavns Sydhavn, som på et af billederne påstodes at være Frihavnen. I denne brochure var der et billede mere af Sydhavnen, komplet med kultog, kuldampere, kuloplag, kulkraner - og tilmed kulsort, hvad farver angår! Billedet er nok taget fra et vindue i det daværende Hotel Europa, en af Københavns første skyskrabere (og lad det blive ved de få, der er!), og mange er nok overraskede over, at der engang så således ud.

[image]

Evigt ejes kun det tabte!

Og det var det for denne gang.

Venlig hilsen,

Aleman

Find fem fejl - mindst

af steen møller jensen, 3/11 2011, 13:23 (4564 dage siden) @ Aleman

er det mons tro S/S MARTHA vi har til kaj :-D :-D :-P

Find fem fejl - mindst

af Aleman, 3/11 2011, 19:22 (4564 dage siden) @ steen møller jensen

er det mons tro S/S MARTHA vi har til kaj :-D :-D :-P

Tja - det vides ikke. Det kunne måske også være skibet fra "Styrmand Karlsens Flammer", for nu at blive i det spøgefulde hjørne.:-)

Venlig hilsen,

Aleman

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak