Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mundelstrup 20/8 2011 (Generelt)

af Thomas Bruun, 21/8 2011, 17:27 (4638 dage siden)

Oversigt over Mundelstrup st.:
[image]

Set fra Geding Søvej:
[image]

Set fra Geding Søvej:
[image]

Den gamle læsserampe:
[image]

Her lå et udtræksspor til venstre:
[image]

Samme sted set i modsat retning:
[image]

Et IC3 passerer Mundelstrup st.:
[image]

Den gamle læsserampe endnu en gang:
[image]

Mundelstrup 20/8 2011

af KimC, 22/8 2011, 08:28 (4637 dage siden) @ Thomas Bruun

Er det en perronhøjttaler der gemmer sig i buskene på billed nr. 2 ?

Mundelstrup 20/8 2011

af Thomas Bruun, 25/8 2011, 17:35 (4634 dage siden) @ KimC

Er det en perronhøjttaler der gemmer sig i buskene på billed nr. 2 ?

Nej,på masten under højtaleren er der en telefon bag en låge og en tilsvarende indretning er ved PU-signalet mod Hadsten.De har været der i al den tid jeg har boet i nærheden af Mundelstrup.

Avatar

Mundelstrup 1978

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/8 2011, 21:25 (4634 dage siden) @ Thomas Bruun

Er det en perronhøjttaler der gemmer sig i buskene på billed nr. 2 ?


Nej,på masten under højtaleren er der en telefon bag en låge og en tilsvarende indretning er ved PU-signalet mod Hadsten.De har været der i al den tid jeg har boet i nærheden af Mundelstrup.

Det er sjældent, at man kan google et ord og få "0 hits" som resultat. Men det er faktisk det, der sker, hvis man googler ordet "højtafon". Prøv selv.

Så på en eller anden måde, skriver vi historie lige nu: Jeg har netop skrevet ordet "højtafon" og på et eller andet tidspunkt vil google-robotterne, der overvåger www.jernbanen.dk/forum opdage ordet "højtafon", huske det og komme frem med det, næste gang en eller anden googler ordet "højtafon". Men der går nok nogle dage, inden ordet bliver opdaget.

Men er det nu en "højtafon", vi ser på Thomas Bruuns billede? Jeg kan faktisk ikke huske det og er i tvivl. Er en højtafon ikke noget med en højttaler og en mikrofon indbygget i noget, der vel i dag nærmest minder om en slags forvokset dørtelefon. Jeg har prøvet at kigge lidt (med streg under lidt) i jernbanelitteraturen, men har ikke umiddelbart kunnet finde et billede af en højtafon. Men jeg fandt da en sporplan over Roskilde fra 1972 i Jernbanen, nr. 7-8 fra december 1972, hvor signaturen "Højtafon" er i brug.

Så måske er det, vi ser på Thomas Bruuns billede, bare en signaltelefon med højttaler?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Set mod syd. Her ser (skimter) vi højtafonen/signaltelefonen med højttaler. Til højre selve stationsbygningen. Havde gymnasieeleven på 19 år åndsnærværelse nok til også at fotografere selve stationsbygningen? Nix! Han tog kun disse to billeder og kørte videre. Derfor er jeg meget glad for Georgs fine billeder i dette indlæg. Stationen blev i øvrigt nedlagt for persontrafik i 1972 og nedrevet i 1979. Mere om svovlsyre- og gødningsfabrikkerne, nævnt i "den anden Mundelstrup-tråd" samt bl.a. en tegning af Mundelstrups første station kan læses/ses her.

[image]

Set mod nord. Som jeg husker det, og som Thomas Bruun skriver, var der ganske rigtigt også en højtafon/signaltelefon med højttaler foran PU'en mod nord. Men den befinder sig uden for billedet. Jeg har ingen notater om, hvilke godsvogne vi ser til venstre i billedet.

Begge fotos: Mundelstrup, 1. oktober 1978. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Mundelstrup 1978

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 25/8 2011, 22:03 (4634 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I forhold til faconen burde der ikke være tvivl om, at der er tale om en perronhøjtaler. Det kan måske også være en pladshøjtaler, således at det var muligt at anråbe rangerpersonalet, hvis de ikke var færdig med rangerarbejdet til det forvente/aftalte tidspunkt. - Dengang havde alle og enhver ikke mobiltelefoner, endsige de overhovedet var opfundet endnu, og også førend det blev udbredt med rangerradioer.

På Thomas's billede vises det (meget tydeligt, hvis det kan siges sådan, når man zoomer kraftigt ind på PU-signalet) at der er tale om en traditionel signaltelefon og med en perron-/pladshøjtaler oven på.

Den fysiske udformning af en højtafon var ca 50 cm høj og ca 15 x 15 cm på den anden led og antagelig udført i støbejern og malet lys grå.

Det er rigtigt Thomas, i Roskilde var det et større antal højtafoner i placeret startegiske steder på banegåprden, på billetkontoret og hos ramgermesteren. De forsvandt igen i sidste halvdel af 1980-erne.

Avatar

Mundelstrup 1978 - it's not the nine o'clock højtafon

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/8 2011, 22:17 (4634 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

I forhold til faconen burde der ikke være tvivl om, at der er tale om en perronhøjtaler. Det kan måske også være en pladshøjtaler, således at det var muligt at anråbe rangerpersonalet, hvis de ikke var færdig med rangerarbejdet til det forvente/aftalte tidspunkt. - Dengang havde alle og enhver ikke mobiltelefoner, endsige de overhovedet var opfundet endnu, og også førend det blev udbredt med rangerradioer.

På Thomas's billede vises det (meget tydeligt, hvis det kan siges sådan, når man zoomer kraftigt ind på PU-signalet) at der er tale om en traditionel signaltelefon og med en perron-/pladshøjtaler oven på.

Den fysiske udformning af en højtafon var ca 50 cm høj og ca 15 x 15 cm på den anden led og antagelig udført i støbejern og malet lys grå.

Det er rigtigt Thomas, i Roskilde var det et større antal højtafoner i placeret startegiske steder på banegåprden, på billetkontoret og hos ramgermesteren. De forsvandt igen i sidste halvdel af 1980-erne.

Det lurede mig nok, at en højtafon var noget helt andet. Hermed en forstørrelse med udgangspunkt i det originale billede.

Men i øvrigt en pudsig anordning: Hvorfor lige i Mundelstrup og ikke så mange andre steder?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Mundelstrup højtafon nordgående

af Thomas Bruun, 9/9 2011, 21:05 (4619 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hermed et billede af højtafonen i nordgående retning:
[image]

Avatar

Mundelstrup højtafon nordgående

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/9 2011, 21:15 (4619 dage siden) @ Thomas Bruun

Hermed et billede af højtafonen i nordgående retning:

.....som jo så alligevel ikke er en højtafon;-).

Så på en eller anden måde, skriver vi historie lige nu: Jeg har netop skrevet ordet "højtafon" og på et eller andet tidspunkt vil google-robotterne, der overvåger www.jernbanen.dk/forum opdage ordet "højtafon", huske det og komme frem med det, næste gang en eller anden googler ordet "højtafon". Men der går nok nogle dage, inden ordet bliver opdaget.

.....men vi fik da det ud af det, at Google nu giver 4 hits på ordet "højtafon". Og dermed har vi været med til at ændre historien, internettet og verden.

I øvrigt: Tak for billedet. Jeg tillader mig at gå ud fra, at det er taget samme dag som dine øvrige billeder?

Og så til slut: Vi mangler stadig svar på:

Men i øvrigt en pudsig anordning: Hvorfor lige i Mundelstrup og ikke så mange andre steder?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mundelstrup højtafon nordgående

af Thomas Bruun, 9/9 2011, 21:18 (4619 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I øvrigt: Tak for billedet. Jeg tillader mig at gå ud fra, at det er taget samme dag som dine øvrige billeder?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nej billedet er optaget i går torsdag 8/9-11.

Mvh

Thomas

Mundelstrup 1978

af Thomas Bruun, 26/8 2011, 19:25 (4633 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]


[image]

Begge fotos: Mundelstrup, 1. oktober 1978. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.[/b][/size]

Dejlige billeder,som jo er optaget få år før jeg kom til Tilst/Mundelstrup i 1985 og det var faktisk sådan det så ud minus stationsbygningen de første gange jeg var nede og kigge på tog.

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak