Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Anvendelse af færgelejerne i Nyborg/Korsør? (Generelt)

af Hedegaard, 23/8 2011, 21:54 (4631 dage siden)

Hvis jeg ikke husker forkert, havde både Nyborg og Korsør mere end ét færgeleje med sporforbindelse.
Blev de egentlig nogensinde brugt samtidig? Ja, det lyder måske som et dumt spørgsmål, men jeg opholdt mig aldrig på disse stationer (desværre), så jeg kan kun følge de billeder og videoer der ligger på nettet, og der ser man altid kun ét færgeleje blive benyttet, både til gods og passagervogne.

Anvendelse af færgelejerne i Nyborg/Korsør?

af Flemming, knivkær Strand, 23/8 2011, 22:08 (4631 dage siden) @ Hedegaard

Hvis jeg ikke husker forkert, havde både Nyborg og Korsør mere end ét færgeleje med sporforbindelse.
Blev de egentlig nogensinde brugt samtidig? Ja, det lyder måske som et dumt spørgsmål, men jeg opholdt mig aldrig på disse stationer (desværre), så jeg kan kun følge de billeder og videoer der ligger på nettet, og der ser man altid kun ét færgeleje blive benyttet, både til gods og passagervogne.

Hej hedegaard

Ork ja, flere gange om dagen. Asa Thor havde flere afgange dagligt med godsvogne, færgerne havde selvfølgelig ikke samtidig ankomst og afgang:-D

Sejlende hilsner

Flemming

Anvendelse af færgelejerne i Nyborg/Korsør?

af steen møller jensen, 23/8 2011, 22:15 (4631 dage siden) @ Flemming

jeg har rent faktisk også i min tid som skibsassistent på M/F sprogø som jo ellers var bil færge men havde spor i dækket . der har jeg et par gange været med til at vi blev indsat som ekstra ic færge i særlige situationer og der har vi så ligget flere færger inde på samme tid

Anvendelse af færgelejerne i Nyborg/Korsør?

af Georg Schmidt, 23/8 2011, 23:12 (4631 dage siden) @ steen møller jensen

Der kunne godt være næsten udsolgt af færgelejer som her i Nyborg i 1977.
[image]
Nyborg (vistnok oplagt), Korsør, Fyn og udenfor billedet til venstre IC-færgen Dr Margrethe 2.
Mvh
Georg

Avatar

Anvendelse af færgelejerne i Nyborg/Korsør?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/9 2019, 16:37 (1678 dage siden) @ Georg Schmidt

Der kunne godt være næsten udsolgt af færgelejer som her i Nyborg i 1977.
[image]
Nyborg (vistnok oplagt), Korsør, Fyn og udenfor billedet til venstre IC-færgen Dr Margrethe 2.
Mvh
Georg


Email fra en læser:

"Foto af de tre færger er ikke taget i Nyborg, men i Korsør, Der er tale om første, andet og tredie leje. I Korsør var der kun tre lejer!!!! Så færgen Nyborg er ikke oplagt. Dr. Mar. II ligger ikke i noget leje, for der er ikke noget leje. Kig på et billede af Kørsør færgehavn, første og andet leje har de nye broklapgalger, tredie leje har en gammel, og det er det man kan se på ovenstående billede. Havde det været Nyborg, havde andet leje en gammel galge, tredie leje en ny, fjerde leje en gammel og femte leje en ny, ergo kan billede ikke være taget i Nyborg. Første leje i Nyborg var nedlagt og kunne ikke bruges til andet end oplægning af færger".

--
[image]

Anvendelse af færgelejerne i Nyborg/Korsør?

af Georg Schmidt, 23/9 2019, 16:58 (1678 dage siden) @ Tommy Nilsson

Lyder interessant, men jeg tror det bliver svært at overbevise mig. Jeg skal nok vende tilbage, når jeg lige får forsket lidt i det og fundet filmen frem.
M v h
Georg

Anvendelse af færgelejerne i Nyborg/Korsør?

af Ole Lund Jensen, 24/9 2019, 07:48 (1678 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nix! Det er helt klart Nyborg. M/f "Fyn" ligger i leje 3, bagved ligger m/f "Korsør" i leje 2 med gammel galge og bagest ligger m/f "Nyborg" i oplæggerlejet. Disse tre lejer lå nogenlunde på linje. Udenfor billedet til venstre må man så småt være gået i gang med at nedbryde det gamle leje 4, eller også er det lige før det sker. Og i leje 5 lå så åbenbart m/f "Dronning Margrethe II".

Jeg undrer mig over, hvad en Cls lavede i Nyborg i 1977, men måske den blev brugt i de standsende tog mellem Nyborg og Odense. Bag Cls-vognen ser man i øvrigt lige den nordlige ende af et af de lange perrontage.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Anvendelse af færgelejerne i Nyborg/Korsør?

af Georg Schmidt, 24/9 2019, 08:59 (1678 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Du har ret Ole, hvad lavede Cls i Nyborg i 1977. Ved nærmere granskning viser det sig, at billedet er taget den 30/9 1974, altså lige efter vinterkøreplanen er trådt i kraft. Cls, Cl og også Bhs forekom i lokaltogene på Fyn i 75-76. At billedet er fra Nyborg ligger fast. I Korsør var der ikke så meget plads omkring færgelejerne.
På filmstrimlen er der flere billeder.
[image]
[image]
Her ses "Fyn" yderst til venstre.
[image]På Cl-vognene viser skiltene "Til Fredericia".
[image]
Jeg kigger lidt længere til venstre og her ligger "Dronning Margrethe II" i det der må være daværende leje 4, længe før man begrynde ombygningen til, bredt leje.
M/F Nyborg meget lidt eller slet ikke brugt på det tidspunkt. "Nyborg" var på Dannebrog Værft i Århus fra 13/9 til 22/10 1976 og blev omdannet til godsfærge. Det blev dog ikke nogen lang tjeneste som sådan da "Nyborg" blev oplagt 24/11 1977 og frem til 24/11 1979 da færgen blev afhentet af en slæbebåd for ophugning.
[image]
Her "Korsør" oplagt i leje 1 i Nyborg.
[image]
"Storebælt" i leje 6 i Nyborg og "Dronning Margrethe II" i leje 5.
"Storebælt" lå oplagt i leje 6 fra 1980 til 1982.
[image]
Her fra en oversigt 1979.
M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak