Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvilken vogn - og hvor? (Billedegætterier)

af Niels Munch, 29/8 2011, 09:58 (4635 dage siden)

Kære alle,

Mon dog ikke denne er hurtigt gættet:

[image]
Foto 16. august 2011 (nm).

Hvilken vogn hører denne boggie til, og hvor står vognen?

Go' fornøjelse
Niels

Hvilken vogn - og hvor?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 29/8 2011, 11:35 (4635 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Claus E. Hansen, 29/8 2011, 11:55

Det skulle vel aldrig være Jernbanemuseets nye sovevogn? Og stedet må i så fald være Cvk.

Mvh
Claus

--
[image]

Hvilken vogn - og hvor?

af Niels Munch, 29/8 2011, 12:01 (4635 dage siden) @ Claus E. Hansen

Næeh Claus,

Det er ikke CIWL 3929; men du har dog fat i noget internationalt, idet vi skal ud i "den store verden" ;-) .

Bedste hilsener
Niels

Hvilken vogn - og hvor?

af KimC, 29/8 2011, 13:32 (4635 dage siden) @ Niels Munch

Næeh Claus,

Det er ikke CIWL 3929; men du har dog fat i noget internationalt, idet vi skal ud i "den store verden" ;-) .

Bedste hilsener
Niels

Ja, der er en indretning mellem de to spor som kunne ligne en strømskinne, og dem har vi jo ingen af i DK. Men derudover er jeg blank..

Hvilken vogn - og hvor?

af UTJ, 29/8 2011, 12:05 (4635 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Mon dog ikke denne er hurtigt gættet:

[image]
Foto 16. august 2011 (nm).


Hvilken vogn hører denne boggie til, og hvor står vognen?

Jeg forestiller mig at vi er i USA. Akselkassen kunne godt ligne noget Pennsylvania et eller andet. Bogien er af ældre type. At dømme efter lysforholdende er det under et tag, men skidtet antyder at der ikke er et egentligt udstillingsobjekt. Der er trafik på sporet foran.

Umiddelbart virker det som om at vi skal lede efter en nittet postvogn.

Hvilken vogn - og hvor?

af Niels Munch, 29/8 2011, 12:10 (4635 dage siden) @ UTJ

Huuuiiii, hvor det går :-D !

Bedste hilsener
Niels

Hvilken vogn - og hvor?

af UTJ, 29/8 2011, 15:30 (4635 dage siden) @ Niels Munch

Huuuiiii, hvor det går :-D !

Bedste hilsener
Niels

Det mest oplagte er Grand Central Terminal - men jeg ved ikke om der henstår en postvogn der. På den anden siden skulle det ikke undre. Sporet er jo trafikeret. Jeg kan ikke huske om Penn Station har tredjeskinne.

Hvilken vogn? (+ 1 foto)

af Niels Munch, 29/8 2011, 17:02 (4635 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik,

På Penn Station er der såvel køreledning som sideskinne.

Men du har ret; det er Grand Central Terminal i New York City:

[image]
Grand Central Terminal, track #61, 16. august 2011 (nm).

Der er dog ikke tale om en postvogn, men om en særlig "rejsegodsvogn". Hvilken?

Bedste hilsener
Niels

Hvilken vogn? (+ 1 foto)

af UTJ, 29/8 2011, 18:20 (4635 dage siden) @ Niels Munch

Hej Ulrik,

På Penn Station er der såvel køreledning som sideskinne.

Men du har ret; det er Grand Central Terminal i New York City:

[image]
Grand Central Terminal, track #61, 16. august 2011 (nm).

Der er dog ikke tale om en postvogn, men om en særlig "rejsegodsvogn". Hvilken?

Bedste hilsener
Niels

Mon ikke dette er historien:
"Deep under Grand Central Terminal--in a location that is hidden away and can't be revealed here--there is a secret train station that dates to the 1930s. It was built to serve a single passenger: then-President Franklin Delano Roosevelt. The New York resident would often return to the city but didn't want anyone to see him in the wheelchair that his polio forced him to sit in. So this underground station was built to allow FDR to arrive secretly.

The president would arrive in a specially built train car that held FDR's specially designed armored Pierce-Arrow limousine. The train car had doors wide enough to allow the limo to drive straight off, and it would then drive through the doors of an extra-wide elevator. Finally, it would emerge in the ballroom of the Waldorf-Astoria hotel above, and no one would be the wiser about FDR's physical condition.

The secret station remained fully in operation until 1945, when FDR died. Today, the train car--seen here--remains under Grand Central and will likely stay there until the FDR museum can raise the funds to have it moved.

Read more: http://news.cnet.com/2300-11386_3-10004063-5.html#ixzz1WR3ZjJUr"

Hvilken vogn - og hvor?

af re20000, 29/8 2011, 20:05 (4635 dage siden) @ UTJ

Det må være et sted med megen kriminalitet, siden de er nødt til at lænke boggierne til vognene så de ikke bliver hugget?

Nold

Hvilken vogn - og hvor?

af UTJ, 29/8 2011, 20:08 (4635 dage siden) @ re20000

Det må være et sted med megen kriminalitet, siden de er nødt til at lænke boggierne til vognene så de ikke bliver hugget?

Nold

Det er nu også noget man har praktiseret i Danmark. Kæderne er beregnet til at sikre bogierne i forbindelse med afsporinger, så de ikke ødelægger vognbunden mere end godt er. Man skal huske at en bogie i højderetningen kun er sikret ned en forholdsvis tynd tværbolt, der er sikret med en split.

Hvilken vogn - og hvor?

af Thomas jespersen @, 29/8 2011, 14:29 (4635 dage siden) @ Niels Munch

Boggien ser temmelig amerikansk ud og der er strømskinne. Det skulle vel ikke være Union Station i New York?

mvh
Thomas

Avatar

Hvilken vogn - og hvor?

af Mogens V., Esbjerg V., 29/8 2011, 15:38 (4635 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Mogens V., 29/8 2011, 16:10

Hej gruppe

Kunne det tænkes at vognen er en CAE til brug for Nordpilen,

som så står på depotspor et sted i Hamburg - æh Hamborg

Kørte fra 1956 til 1969 som CAE, og fra 1969 til BDh

Udrangeret 1981/82 godt gennemtærede, så der var frit udsyn under dørene.

Jeg benyttede den, når jeg havde vagt på fjernstyringen i Vojens.

Med venlig hilsen

Mogens V.

Hvilken vogn - og hvor?

af Thomas Jespersen @, 29/8 2011, 18:18 (4635 dage siden) @ Thomas jespersen

Jeg mente selvfølgelig Grand Central. Det er spor 61, der ligger under hotel Waldorf Astoria. Jeg kan huske en udsendelse på discovery eller national geographic,der handlede om Grand Central, hvor de viste den vogn.

mvh
Thomas

Hvilken vogn - og hvor?

af Poul Erik Bjerre, 29/8 2011, 16:58 (4635 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Jeg synes jo, det ligner en gammel dansk 2,1 m træboggie (se f.eks. billeder af AT(I) 1941-1966). Det er dog ikke til at se akselkassernes udformning på disse billeder.

Men jeg har et problem med, at vognen er nittet. Jeg kan ikke mindes, at jeg har set omtalt nogen steder, at den boggie type har været anbragt under nittede vogne.

T-banen i Oslo har den slags strømskinne (eller i hvert fald noget lignende).

Kunne det være i Oslo? Med en gammel norsk vogn - eller måske oven i købet en dansk?

M.v.h. Poul Erik.

Hvilken vogn - og hvor?

af Niels Munch, 29/8 2011, 17:40 (4635 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

@ Mogens V og Poul Erik:

Jf. mit svar ovenfor til UTJ skal vi til USA.

Bedste hilsener
Niels

Hvilken vogn - løsningen (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 30/8 2011, 09:52 (4634 dage siden) @ Niels Munch

Thomas J. Skrev (18:18):

Jeg mente selvfølgelig Grand Central. Det er spor 61, der ligger under hotel Waldorf Astoria. Jeg kan huske en udsendelse på discovery eller national geographic, der handlede om Grand Central, hvor de viste den vogn.

Ulrik (UTJ) citerede (18:20) fra et website, der éntydigt udpeger "den hemmelige station" under Grand Central Terminal, som benyttedes af den polioramte præsident Franklin D. Roosevelt (FDR).

Og rigtigt, begge, det er det, det handler om!

[image]
Grand Central Terminal, track #61, 16.08.2011 (nm).

Hotel Waldorf Astoria blev bygget over banegraven nord for Grand Central og over den sporgruppe, hvori spor 61 med tilhørende perron befinder sig. Med adgang fra hotellets facade mod 49. Str. etableredes en rummelig elevator, der førte til perronen, og hotellet reklamerede herefter med, at notabiliteter, der ankom i eget tog, kunne betjenes direkte på hotellets egen station.

Myten vil vide, at stationen blev benyttet af FDR således, at han siddende i sin pansrede limousine med elevatoren fra 49. Str. blev ført ned på perronen, hvor limousinen derefter med præsident og det hele manøvrerede ind i den viste jernbanevogn.

Jernbanevognen skulle i øvrigt være forsynet med særligt slingredæmpede boggier, pansring og automatiske geværer, der kunne skyde gennem tagrytterens jalousier .....

Denne myte fortælles bl.a. i den glimrende dokumentar om Grand Central Terminal (2 x 60 min., set på "Viasat Explorer") og af Metro-Nord's farverige rundviser, Daniel Brucker:

[image]
Dan Brucker, Grand Central Terminal 16.08.2011 (nm)

og den bli'r nok ikke ringere for hver gang, han fortæller den .....

Der er dog næppe historisk belæg for, at FDR blot én gang skulle have benyttet "den hemmelige station". Men andre har, f.eks. general Pershing.

På jernbanevognens gamle Pennsylvania-boggier, hvis hovedbjælke/overligger formentlig er af træ, ses intet spor af slingredæmpende foranstaltninger. Og det er næppe sandsynligt, at en pansret limousine, trods den relative bredde på jernbanevognens døre, ville kunne manøvrere på plads i vognen, ligesom den næppe ville kunne rummes i elevatoren.

Mytens historiske validitet diskuteres i øvrigt på dette grundige website:

http://www.columbia.edu/~brennan/abandoned/gct61.html .

Men skulle interessen for Grand Central Terminal, der under alle omstændigheder er et besøg værd, alligevel være vakt, kan nærmere studie af følgende websites anbefales:

http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Central_Terminal

http://www.nypost.com/f/mobile/news/local/manhattan/grand_central_behind_the_scenes_5AD...

http://nymag.com/daily/intel/2008/05/matt_lauer_shows_us_fdrs_secre.html (video).


Bedste hilsener
Niels

Hvilken vogn - supplerende oplysninger

af Niels Munch, 30/8 2011, 14:04 (4634 dage siden) @ Niels Munch

På flere amerikanske jernbanefora er den viste bagagevogn fra spor 61 blevet diskuteret flittigt.

Der er ganske bred enighed om, at den aldrig har været i præsident Roosevelt's tjeneste. Her kendes til gengæld den luksuriøse "Ferdinand Magellan Railcar", som er bevaret i Florida (men næppe har været på spor 61).

Bagagevognen, p.t. mærket "MNCX 02", menes at være en "standard NYC baggagecar" af denne type: http://www.railpixs.com/misc2/exNYC_baggage_CrestlineOh_Dec78.jpg (fotograferet i Crestline, Ohio i DEC 1978).

"Vores" vogn blev i 1984 omlakeret i North White Plains og omnummeret til "MNCX 02" samtidig med, at den blev omdannet til ledsage-/værkstedsvogn i et Metro-Nord hjælpetog, hvor "MNCX 01" var en "double ended electric crane", og "MNCX 03" og "MNCX 04" var de 2 løbevogne (fladvogne).

Andetsteds står direkte at læse:

"MNCX *METRO-NORTH COMMUTER RAILROAD. An interesting but false report involving MNCX has been popping up on the news. MNCX baggage car 002 supposedly was found on a unused track under the Waldorf Astoria Hotel in New York City. It was reported on the Discovery Channel and Fox Television News that the car was used to carry the Pierce Arrow limosine owned by President Franklin D. Roosevelt. Because he could not walk, FDR supposedly rode in the limo inside this car to the Waldorf Astoria when travelling to New York. The limo would be driven from the car and onto an elevator which would lift it to the hotel at street level. The car was armour plated, had exceptionally heavy trucks for a super-smooth ride, and had bullet proof windows. In truth, 002 is nothing more than an ordinary baggage car."

Kilde: http://www.pwrr.org/rrm/rrmm.html .

Herefter må myten om vognen siges at være punkteret. Men at hotellet har haft "sit eget sidespor", og har brugt det, er uomtvisteligt.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Hvilken vogn - supplerende oplysninger

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2011, 14:06 (4634 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Jeg elsker den slags historier - fortsæt endelig med det!

Bedste hilsner

Thomas

"MNCX 01" (links)

af Niels Munch, 31/8 2011, 09:23 (4633 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg elsker den slags historier - fortsæt endelig med det!

Mange tak, Thomas!

Så tør jeg godt tilstå, at jeg googlede lidt videre for at finde ud af, hvordan en "double ended electric crane" ser ud.

Og sør'me om det ikke lykkedes! Der står nemlig én på The Danbury Railway Museum i Connecticut.

En nærmere beskrivelse af kranen, der er selvkørende med slæbesko og beregnet for bjergning i metrotunnellerne omkring Grand Central (derfor "double ended"), findes her: http://www.danbury.org/DRM/gct1.htm .

Kranen er faktisk Metro-Nord's 001 og dermed angiveligt den kran, vor "falske Roosevelt-bagagevogn", MNCX 002 var ledsagevogn for! De 2 løbevogne er også på museet.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak