Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er togentusiasme et tabu? (Generelt)

af Hedegaard, 2/9 2011, 17:59 (4622 dage siden)

Stort set alle transportmidler har en entusiastgruppe bag sig, og togentusiasterne må siges at være en af de større grupper, men alligevel netop denne gruppe udsat for utrolig mange fordomme. Hvorfor egentlig?
Jeg er klar over at der findes ekstremer inde for alle entusiastgrupper, og jeg har da også nogle uheldige eksempler indenfor "vores" gruppe, der ikke er særlig gode til at vise hensyn og skaber irritation især for de ansatte hos DSB. Men de fleste entusiaster som jeg har mødt gennem årene, har jo været alt lige fra direktører til skraldemænd. Ganske almindelige danskere med en passion for jernbanen.

Alligevel har jeg lagt mærke til, at mange af disse mennesker sjældent lufter deres interesse for tog overfor dem de møder i dagligdagen.
Og jeg kan egentlig godt forstå dem. Af en eller anden bliver man ofte set skævt til eller latterliggjort hvis man er togentusiast.
Det starter allerede i de senere skoleår. Kan huske fra min skoletid at vi var 3 togentusiaster i vores 9. klasse.
Vi havde også en kæmpe flyentusiast, samt mindst 2 bil-entusiaster. Disse kunne sagtens snakke om deres interesse uden at nogen så skævt til dem, men jeg kan godt love for, at hvis nogle af os bare nævnte ordet "tog", så sted det på mobning i ugevis.

Jeg har så valgt at være temmelig åben overfor min interesse. Det ved alle mine kollegaer. Og selvom at mange af dem kiggede lidt skævt til mig da jeg nævnte det, så lader jeg det ikke gå mig på.
Alligevel undrer jeg mig stadig over hvor disse fordomme kommer fra. Jeg kan oplever dem tydeligt hvis jeg er ude og fotografere.
Der bliver både grinet og hånet.

Det kunne faktisk være meget interessant at finde ud.
Har i jeres bud? Er det virkelig de få som har ødelagt det for de mange?
Det er jo samme historie med busentusiaster. Dog tror jeg faktisk at de har det hårdere end os.

Er togentusiasme et tabu?

af Ulrik Ernst, 2/9 2011, 19:18 (4622 dage siden) @ Hedegaard

Mit indtryk af denne påstand er af det mere socialt acceptabelt af være vild med tog i lande som UK og Tyskland der er desværre en tendens til af folk som går op i tog i Danmark "bare er tossede" jeg har heldigvis aldrig været udsat for en kedelig oplevelse når jeg har været på trainspotter ture bevæbnet med et kamera. Og er iøvridt også helt ligeglad :-D :-D
På youtube kan der ofte læses nogle "sjove" beskeder til jernbane fotografter som uploader optagelser af tog

Er togentusiasme et tabu?

af Christian Møller, 2/9 2011, 19:25 (4622 dage siden) @ Ulrik Ernst

-mon ikke ornitologer, filatelister og numismatikere stiller sig de samme spørgsmål?
..... og hvad tænker vi om dem?
mvh
Christian

Er togentusiasme et tabu?

af gamle ole, 3/9 2011, 10:24 (4621 dage siden) @ Christian Møller

Jo måske. Jeg husker dog en af de rigtig "store personligheder" i SHS (sporvogne mm) og det var "Linie 15", så vi er mange.

:-P

Hilsen Ole

Er togentusiasme et tabu?

af KimC, 2/9 2011, 19:23 (4622 dage siden) @ Hedegaard

Man bliver mobbet hvis man lader sig mobbe.
Almenhedens opfattelse af en jernbaneenthusiast er en person der kan alle køreplaner udenad, ja, i det hele taget er et omvandrende leksion. I marken kan de observeres i nærheden af nuværende eller tidligere Jærnbanespor med en 3-4 kameraer hængende om halsen. De er dårlig klædt og har stærke briller, og vasker sig for lidt.

I realitetens verden kan man poste et billed af en stump spor på nettet, og et kvarter senere er det gættet.
De der har set mig i marken har sikkert set en noget snavset gut med mærkelige briller, og med en 3-4 kameraer hængende om halsen. Man bliver ikke ligefrem renere af at færdes i naturen langs en jernbane, også selv om det er på den lovlige side af hegnet. Brombærranker kan godt være hårde ved tøjet, eller rive brillerne, af. Så er det godt at det bare er en "Honecker" model der er købt til en tyver i Tiger, de kan ofres i kampens hede, og et eller andet sted har man et par ekstra af model "Harry Potter" i reserve. De 3-4 kameraer var dengang jeg brugte Olympus OM serien. De er - var rare at arbejde med, men omtrent lige så driftssikre som en Frichs My. Ikke helt så galt som IC4.. Men alligevel med tre kameraer var der en god chance for at man dog stadig havde et brugbart apparat når dagen var slut. Med Nikon kan jeg nøjes med et kamera, det fylder og vejer til gengæld lige så meget som de 3 OM'ere.

Så, jaee. Vi er vel originaler.

På en tidligere arbejdsplads hang denne lidt tvetydige tekst over en kopimaskine:

Hellere en god original end en dårlig kopi.

Er togentusiasme et tabu?

af Poul Erik Bjerre, 2/9 2011, 20:27 (4622 dage siden) @ Hedegaard

Hej.

Svaret må nok blive et "ja".
Men jeg ved ikke hvorfor. Jeg er selv både ornitolog og "togtosse". Jeg lufter ikke for en hver pris nogen af delene. Men jeg holder klart "togtosseriet" mere ind til kroppen end ornitologien - det er bare sådan en fornemmelse - ved ikke hvorfor.

Det er nok noget med, at ornitologien er lidt "grøn" - har noget med natur at gøre. Det er også "tosset", men ikke noget sammenligning med jernbaneinteressen.

MEN! med fare for at få 90% af jernbanen.dk's læsere på nakken, vil jeg påstå, at "fodboldtosseri" er langt værre og langt mere nørdet. Tænk, at 22 voksne mennesker løber rundt efter en dum kugle. Jeg kan til nøds forstå dem, der selv er medvirkende (har faktisk også i min pureste ungdom været en lille smule med). Men at man GIDER sidde og se på det, suk!

Ja, ja, enhver må jo selv om, hvad man synes om. Men jeg synes ærlig talt, at "fodboldtosseriet" er fuldstændig lige så tosset eller ikke tosset som "togtosseriet".

Måske kan det være være en trøst, når man føler, at man bliver grinet af som "togtosse", at det i bund og grund ikke er spor anderledes end "fodboldtosseriet". Forskellen er mest, at "alle" interesserer sig for fodbold. Os, der har jernbanen som interesse, har haft modet til at gå solo og vælge en mere speciel interesse (jeg ved godt, at der sikkert er mange, der har begge dele som interesse).

M.v.h. Poul Erik.

Er togentusiasme et tabu?

af Christian Møller, 2/9 2011, 21:14 (4621 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

- enhver SIN interesse - vi lever heldigvis i et land hvor man kan have sine "tosserier" som man vil. M.h.t. fodboldtosserier er jeg umiddelbart enig med Poul Erik Bjerre - man kan bare forestille sig publikum til VM i skak opføre sig som fodboldfans.... :-D
Det er helt tilsigtet at jeg skriver umiddelbart - for jeg vil ikke dømme nogen for deres hobby eller interesse, når blot det er af uskadelig karakter. Og det er "trainspotteri" og modeljernbane. Jeg har ihvertfald aldrig hørt om modeljernbanehooligans...;-)
mvh
Christian

Er togentusiasme et tabu?

af Egon Schmidt, 2/9 2011, 23:29 (4621 dage siden) @ Christian Møller

Nogle spiller fodboldt andre cykler også er dem der svømmer og roer de bliver ikke til grin
men hvad med os der elsker tog vi bliver til grin men det er nu ikke til at grinne af,vil i ikke give mig ret i det.
Egon

Avatar

Er togentusiasme et tabu?

af Jens, 30 cm bag skærmen, 3/9 2011, 00:27 (4621 dage siden) @ Egon Schmidt

Hej

Jeg kan i en hvis grad tilslutte mig koret! Men samtidig, så mener jeg ikke at man skal være tilbageholdene med at udøve sin interesse for tog. Flere gange hvor jeg har skullet præsentere mig selv i en eller anden sammenhæng, er en af de 1. ting jeg plejer at sige:"Jamen altså... Jeg går op i tog, hvilket jeg mildest talt bruger alt min tid på".
Og underligt nok, har jeg vundet en del respekt på det, til trods for at jeg tilhøre den yngre generation af jernbaneinteresserede!

En konklussion: Ud over rampen, man har alt at vinde og intet at tabe!

Med venlig hilsen
Jens

(Det var da vidst egentlig en rimelig sort tekst jeg fik klasket sammen... )

Er togentusiasme et tabu?

af Niels Munch, 2/9 2011, 23:41 (4621 dage siden) @ Hedegaard

..... hvis det nu er sådan, at vi hos "alm. mennesker" efterlader det indtryk, som "Rikke" jf. eget udsagn har fået?

M.v.h.
Niels

Er togentusiasme et tabu?

af Christian Møller, 3/9 2011, 08:25 (4621 dage siden) @ Niels Munch

- det er jo en standpunkt hun(?) ville indtage, uanset om der er tale om trainspotters, ornitologer eller fans af Tour de France. Alt efter hvem der nu lige falder forbi hendes vej, på en dårlig dag. Og i øvrigt: -det minutiøse arbejde der lægges i trainspotterhobbyen har sin værdi. Også "ud af huset".... Hvis f.eks. et lokalhistorisk arkiv vil fortælle sine lokale borgere om en -nu nedlagt station- i byen - eller at deres by er opstået omkring et mindre jernbaneknudepunkt el.lign. , så får straks al det arbejde andre tidligere har lagt i "trainspotting" pludselig værdi.De foto's der skydes i dag - kan have stor historisk betydning i morgen. Rikkes indlæg fortæller mere om hendes egen begrænsning end om en uskyldig - men værdifuld- hobby.
Og jeg for mit vedkommende: Jeg glæder mig ved al den dejlige - og spændende tekniske information der er tilgængelig, ved at beskæftige sig med jernbane. Og jeg gir' fanden i hvad andre tænker om det...
mvh
Christian

Er togentusiasme et tabu?

af gamle ole, 3/9 2011, 10:19 (4621 dage siden) @ Hedegaard

Det er et rigtig godt spørgsmål. Har altid undret mig over hvorfor denne gruppe skulle være mere "afvigende", skizoide, autistiske, personlighedsforstyrrede iøvrigt etc, end andre "hobbyfolk".
I bedste fald blev man hånet og grinet af, og i værste fald ligefrem mobbet, mens det åbenbart er helt ok at f.ex. spille fodbold eller dyrke anden sport.

Hilsen Ole

Er togentusiasme et tabu?

af Thomas Jespersen @, 3/9 2011, 12:00 (4621 dage siden) @ Hedegaard

Jeg har faktisk aldrig oplevet at blive mobbet på grund af min interesse. Tværtimod. Jeg fortæller gerne om min interesse, hvis folk spørger, men jeg plejer ikke at trække noget ned over hovedet på folk. De kommer til gengæld af og til spørger om et eller andet de har set.
Nogle har en lidt pudsig instilling. De kan godt finde på at vise himmelvendte øjne og sige det er simpelthen for nørdet og tumpet... Så spørger de som regel: Må jeg være med?

En anden kamp jeg derimod ikke kan fordrage er imellem typisk håndværkere og akademikere. Jeg ved ikke om der er andre faggrupper, der opfører sig sådan.
Jeg kørte med en lokomotivfører jeg kender fra Fredericia til Odense. Togføreren kiggede ud til os. Det var egentlig ganske hyggeligt lige indtil han fandt ud af hvad jeg lavede. Jeg svarede at jeg læste historie på universitetet.
Der kom et hvæs tilbage: NÅ så er du en af DEM.
Det er vist overflødigt at fortælle om stemningen resten af vejen til Odense.

Venlig hilsen
Thomas

Avatar

Er togentusiasme et tabu?

af Per Hauberg, 3/9 2011, 12:18 (4621 dage siden) @ Thomas Jespersen

"Rikke"s sprog er ikke ligefrem nogen anbefaling for hende selv; men jeg hæfter mig ved, at hun to gange bruger ordet "jernbanen". -For mig lugter lidt af en jernbaneansat, (-og af een eller anden grund tror jeg heller ikke "Rikke" er en hun) -"Almindelige" mennesker bruger sjældent dét ord.
Til gengæld vil jeg mene, den korrekte term er "jernbaneentusiast" - ikke "tog-". Det er alt for tæt på skrækkelige TV-avis begreber som "togskinner", "togstation" og lign.

Vi var to "banetosser" i realen. -Det var helt sikkert gået lettere, hvis vi havde kørt lidt lavere profil; men det kneb sgu, når vi hver formiddag kunne høre en E-maskine med godstog banke op ad Hasselagerbakken;-)

vh

Per

Er togentusiasme et tabu?

af Bendix Riis, 3/9 2011, 16:05 (4621 dage siden) @ Per Hauberg

Et par andre skrækkelige tog-ord: togbane samt flertalsformen toge

Avatar

Er togentusiasme et tabu?

af Ove Nygaard, 3/9 2011, 16:12 (4621 dage siden) @ Per Hauberg

Vi var to "banetosser" i realen. -Det var helt sikkert gået lettere, hvis vi havde kørt lidt lavere profil; men det kneb sgu, når vi hver formiddag kunne høre en E-maskine med godstog banke op ad Hasselagerbakken;-)

vh

Per

Kære Per.

Jeg har aldrig haft noget imod "banetosser", selv om deres pågående interesse - da jeg var "i aktiv tjeneste" - godt kunne stjæle lidt af ens travle tid, som det så smukt hedder. Da jeg tiltrådte som ny chef i Driftsområde Padborg i 1973 havde jeg næppe sat mig ned ved mit skrivebord, før jeg fik besøg af et par "jernbaneentusiaster" ("togtosser") fra det store naboland mod syd. Jeg tog venligt imod dem, men da det i min travle "indkøringsperiode" i nyt job udartede sig til daglige besøg lige op imod "fyraften" (som kunne ligge sent), måtte jeg stilfærdigt betyde dem, at kvoten var opbrugt. Jeg tog dem dog med på en tur til DSB Museet - nu Danmarks Jernbanemuseum - i Odense, og det var de meget begejstrede for, så venskabet sluttede i fred og ro. Mit bekendtskab med "banetossen" i Malling har udviklet sig positivt, men nu har jeg også tid til at følge med. :-D
Og han ved også, at der er en type "banetosser", som jeg ikke ser med så stor sympati på. Det er den type, der kommer ind under begrebet "kratluskere", som benytter deres opsnuste viden til at kolportere udokumenterede beretninger. Men den type er heldigvis sjælden.
Så kære positive "banetosser", I kan ikke undværes.

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Er togentusiasme et tabu?

af Flemming, knivkær Strand, 3/9 2011, 18:15 (4621 dage siden) @ Per Hauberg

Hej Per

Uden at kende dig, tør jeg godt satse lidt på at det der med lav profil, ikke lige er din stil :-D :-D :-D ;-)

Høj profil til folket

Flemming

Er togentusiasme et tabu?

af gamle ole, 3/9 2011, 16:50 (4621 dage siden) @ Thomas Jespersen

Det sidste eksempel du nævner er nok ikke så aktuelt længere da LO og FTF-folkets egne børn og børnebørn blev studenter og akademikkere, så fik dampfløjen, læs piben, en anden lyd (og da stort set alle idag bliver en slags studenter og alle er "studerende", er der andre boller på suppen:-D

Hilsen Ole

Er togentusiasme et tabu?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/9 2011, 13:41 (4621 dage siden) @ Hedegaard

Hej.

Som en der har "levet af det" i 45 år, har jeg ikke helt den samme opfattelse.

Allerede som trafikelev i Svebølle i 1956 havde jeg min første -mindre- artikel i bladet "Modelbane-nyt" og herefter flere i det daværende "Jernbanebladet". Tilsvarende har jeg heller aldrig i firmaet (DSB) lagt skjul på mine interesser. Internt i "firmaet" har det -som jeg husker det- kun været til glæde. En masse gode kontakter og et væld af oplysninger / fotomuligheder er det blevet til i årenes løb.

Kun eeeen eneste gang, har jeg virkelig mødt den af "Hedegaard" nævnte holdning, og det var netop i Svebølle. Stationsforstanderen her, var vist af den opfattelse, at elever der havde sådanne interesser (og især model-interesser), var nogle der bare skulle ind og "lege med elektrisk tog" i stor udgave.

Udenfor "firmaet" har jeg heller aldrig kunnet klage - tværtimod. Mange mennesker, der har hørt om min interesse har både hørt på med interesse, taget det til sig, men er også senere kommet med fotos eller gamle arvede effekter: Er det noget for dig ! ! !

Jeg vil på ingen måde påstå, at "Hedegaard"s opfattelse er forkert -jeg har også hørt det før- men kan ikke påstå, selv at have været ude for det, i det nævnte omfang.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Er togentusiasme et tabu?

af gamle ole, 3/9 2011, 16:56 (4621 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg husker at jeg som erhvervsparaktikant omkring 1965 som elektro-et eller andet (som skalkeskjul for at komme ind i "det hellige land") på Centralværkstedet i Kbh.
Der var der på lokoværkstedet en entusiast, kaldet "Fut Kyhle" der blev kraftigt mobbet af sine kolleger for sin interesse:-P

Hilsen Ole

Er togentusiasme et tabu?

af Steff, 3/9 2011, 17:34 (4621 dage siden) @ Hedegaard

Ærlighed varer nok længst, så ja, jeg har i mine teen age år distanceret mig fra jernbanehobbyen og nok ikke villet vedkende mig min interesse, specielt over for pigerne. Kammeraterne vidste jo godt, at man ”samlede på tog”. Om det gjorde en forskel ved jeg ikke den dag i dag.
Som stor teenager og senere voksen ved alle i min omgangskreds at jeg interesserer mig for jernbaner og det er endog meget accepteret. Jeg bliver spurgt om dette eller hint, folk meddeler mig at se har set dette, kollegaer kommer med billeder eller andet, nogle spørger om hjælp til børn eller børnebørn o.s.v.
Men personligt har jeg det bedst ved at dyrke mine interesser alene eller sammen med én eller flere jeg kender godt. Og jeg skal da stadig indrømme, at jeg ikke altid bryder mig om at stille mig op som privatperson et offentligt sted og fotografere ”tog”, hvis jeg er helt alene og der ikke er anden grund til at tage et foto, end der er et motiv jeg ønsker. Og forklaringen er ganske simpel, da jeg ikke vil sættes i bås med nogle, som jeg betragter som ”train-spotters” på den negative måde. Jeg har oplevet – og det findes indenfor alle hobbies eller hvad man nu går op i/dyrker – personer, der overskrider mine grænser for opførsel og påklædning. Og dem vil jeg IKKE sættes i bås sammen med. Så det er ikke at skamme sig over for min interesse, men ikke at ville sammenlignes med visse personer og personkredse. Så havde det været en anden hobby, havde det samme også været gældende.
Er jeg derimod ”officiel” rager det mig en ….., men så har jeg også en rolle der skal udfyldes.
Og så kan man blive ved med at diskutere om min perception og deraf afledte handlinger er korrekte. Men det interesserer mig nu ikke mere, engang måske.

--
Steffen Dresler

Er togentusiasme et tabu?

af Pølsemanden, 3/9 2011, 18:01 (4621 dage siden) @ Steff

Hej, Steff-(Houlberg).

Kan du ikke gå med et reklameskilt i fremtiden, så der ikke er nogen, der kommer til at genere dig???

Er togentusiasme et tabu?

af Steff, 3/9 2011, 18:26 (4621 dage siden) @ Pølsemanden

Pølsemand, tja, nu ved sikkert de fleste hvad jeg mener!

--
Steffen Dresler

Er togentusiasme et tabu?

af Flemming, knivkær Strand, 3/9 2011, 18:45 (4621 dage siden) @ Steff

Da' Alle

Jeg kender en glad jyde, en gang for mange år siden (jeg tror det var JMJKs 40 års jubilæum) sagde han noget klogt (!) " 90 % af danske model / jernbane enthusiaster er noget til en side -- godt man hører til de sidste 10 %" Den tror jeg på og det virker!!!

Og Pølsemanden ønskes rigtig god bedring

Fut gale hilsner

Flemming

Er togentusiasme et tabu?

af Hedegaard, 3/9 2011, 19:01 (4621 dage siden) @ Flemming

Et sted kan jeg godt se hvad Steff mener. Dog er det ikke så meget udseendet jeg går op i, men snare væremåden.
Der vil altid være nogle kegler indenfor enhver interesse, og det er desværre sådanne typer, der ødelægger meget for de andre.
Jeg kan godt forstå at mange af de ansatte på banen er irriteret over de entusiaster, der klæder sig ud som jernbanefolk og tror, at bare fordi man har uniform eller orange/gul vest på, så kan man frit gå rundt på baneterrænet.

Jeg har da også selv oplevet en entusiast, der iført en ældre uniform stod og "legede" DSB ansat på Odense banegård, til stor forvirring for nogle passagerer, som fik forkerte oplysninger, eller skulle høre om alle togets tekniske detaljer mm.

Det er ikke specielt god stil.
Heldigvis hører det dog til sjældenhederne

Er togentusiasme et tabu?

af UTJ, 3/9 2011, 20:21 (4621 dage siden) @ Hedegaard

Et sted kan jeg godt se hvad Steff mener. Dog er det ikke så meget udseendet jeg går op i, men snare væremåden.
Der vil altid være nogle kegler indenfor enhver interesse, og det er desværre sådanne typer, der ødelægger meget for de andre.
Jeg kan godt forstå at mange af de ansatte på banen er irriteret over de entusiaster, der klæder sig ud som jernbanefolk og tror, at bare fordi man har uniform eller orange/gul vest på, så kan man frit gå rundt på baneterrænet.

Jeg har da også selv oplevet en entusiast, der iført en ældre uniform stod og "legede" DSB ansat på Odense banegård, til stor forvirring for nogle passagerer, som fik forkerte oplysninger, eller skulle høre om alle togets tekniske detaljer mm.

Det er ikke specielt god stil.
Heldigvis hører det dog til sjældenhederne

Det handler i høj grad om hvordan man kommunikerer sin interesse - taler man overhovedet om noget der kan interessere udenforstående? og er det ikke indforstået snak med mærkelige forkortelser og udtryk?

Påklædning, væremåde og aktivitet er i øvrigt også en del af kommunikationen. Den beige påklædning med grå skuldertaske, mens man har et fotografiapparat om halsen og samtidig står og noterer i en lille notesblok er nok ikke lige det mest "salgbare". Hvis man så også leger med modeltog derhjemme er det op ad bakke med forståelsen. Hvilket jeg egentlig godt kan se. Jeg forestiller mig selv typen som en bleg eremitkrebs som kun bevæger sig ud af sin kælder, når der er tog i farvandet.

Er togentusiasme et tabu?

af jiko, 3/9 2011, 21:10 (4620 dage siden) @ Hedegaard

Hej.

Jeg kan godt nikke genkendende til mange af de ting der bliver skrevet om i dette indlæg. Jeg er selv lokomotivfører ved DSB i Struer, og jeg har da også kollegaer der ryster på hovedet og siger får du ikke tog nok i hverdagen.

Sjovt nok har jeg også flere kollegaer som interresere sig for gamle motorcykler, ældre biler, sejlbåde eller sport. Det er helt normalt, men nye/gamle tog det bare noget der kører på skinner og skal transporter en masse mennesker m.m.

Jeg tror også at interresen for tog og jernbaner er større i østdanmark, end her i Vestjylland. Måske fordi de fleste vestjyder har egen bil, og derfor sjælden kører med tog. Nede i klubben snakkede vi engang om at det er mærkelig at så stor en jernbane-by som struer, med mange jernbaneansatte ikke kan trække flere aktive til klubben.

Andre store klubber og museumstog har mange DSB-ansatte som aktive medlemmer. Men måske er materiellet eller forholdene bare ikke spændende/gode nok?

Jeg har været aktiv i jernbaneklub siden 1995, længe før jeg startede i DSB. Jeg kan godt lide at komme i klubben, vi hygger os sammen. Og der bliver også snakket om andet end tog. Jeg har selv mange billeder af tog m.m. og har altid kamera med på job, desværre er det ikke det bedste kamera, men lidt billeder bliver det da til en gang imellem.

Jeg fik engang et spørgsmål stillet fra en journalist, hvorfor interesser du dig for tog, hvad er det der er så fascinerende ved jernbaner og tog. Jeg kunne dengang faktisk ikke svare på spørgsmålet, jeg tror bare at interressen har været der så længe jeg kan huske tilbage. Måske også fordi jeg af og til var med min far på arbejde, han er også lokomotivfører ved DSB.

Min lillebror har overhovedet slet ikke interresser for tog, han går vildt meget op i fodbold. Skønt der ikke rigtig er nogen i vores familie der har dyrket fodbold.

Men hvor kommer interressen så fra? jeg tro det mange gange smitter af hvis man har noget familie eller gode venner ved jernbanen. Og især som barn har været med på job.

Er togentusiasme et tabu?

af Thomas Bruun, 4/9 2011, 12:32 (4620 dage siden) @ jiko

Hej.

Jeg kan godt nikke genkendende til mange af de ting der bliver skrevet om i dette indlæg. Jeg er selv lokomotivfører ved DSB i Struer, og jeg har da også kollegaer der ryster på hovedet og siger får du ikke tog nok i hverdagen.

Jeg har siden barnsben interesseret mig for busser og var så heldig at have en bedstefar der var mekaniker ved Århus sporveje.Sidste år tog jeg mig sammen og fik (erhvers)kørekort til bus,og endda meget hurtig ansættelse som chauffør ved PP Busser i Hasselager,som har en del tidligere DSB-rutebiler,som jo i mine øjne er "rigtige" busser.Jeg synes det er pragtfuldt at have de ældre Volvo B10M-AaK som arbejdsplads,og har osse fået en vis respekt for min viden om de gamle busser både ved vognmanden og kollegaer.Så det er ikke altid en dårlig ide at ansætte en "nørd",bare man forstår at holde hobby og arbejde adskilt.

Mvh
Thomas

Er togentusiasme et tabu?

af gamle ole, 4/9 2011, 14:54 (4620 dage siden) @ Thomas Bruun

Blot til orientering har vi tidligere haft et par tråde om (DSB)(privatbane)rutebiler, og det kører videre på bussnak.dk.

hilsen Ole

Avatar

Er togentusiasme et tabu?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/9 2011, 21:34 (4620 dage siden) @ Steff

Jeg tror også det kommer an på, hvordan man "sælger varen":
- "Jeg samler på billeder af toge"
kontra
- "Jeg interesserer mig for jernbaner som en del af Danmarks kulturarv"

--
[image]

Er togentusiasme et tabu?

af Thomas Bruun, 4/9 2011, 16:58 (4620 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg tror også det kommer an på, hvordan man "sælger varen":
- "Jeg samler på billeder af toge"
kontra
- "Jeg interesserer mig for jernbaner som en del af Danmarks kulturarv"

Enig.Det øverste kan virke meget eneboer-agtigt/mentalt tilbagestående,mens det nederste giver det at være "nørd" et mere intellektuelt præg,at man ganske enkelt er interesseret i samfundet omkring sig og dettes udvikling.

Er togentusiasme et tabu?

af h087 ⌂, køge, 5/9 2011, 00:13 (4619 dage siden) @ Thomas Bruun

Godaften
og så mine Herrer
begynder det at lyde lidt som Rikke
ærbødigst henning h087
der "kun" er smed

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Er togentusiasme et tabu?

af Jens MO-Møller @, 5/9 2011, 00:46 (4619 dage siden) @ h087

Gode Henning alias ho87!

Du har sgu ingen som helst grund til at skamme dig over at være jernbaneentusiast. Du skriver meget nedværdigende om dig selv "kun smed" og det er helt og aldeles fejlopfattet af dig. Vi, som altid har elsket jernbanen, dækker alle fagområder; der er så vidt jeg ved ingen sociale skel. Vi kender jo alle til typer, som farer rundt med et hav af kameraer om halsen og med fråde ud af munden, som står rokkende og venter på eet eller andet jernbanekøretøjs ankomst på en perron, men de hører trods alt til sjældenhederne og den slags mennesker findes i alle lejre.

Jeg selv har fartet rundt i jagten på MO-vogne fra starten af 1977 og mange år frem, men har aldrig nogensinde mødt negative blikke eller har hørt negative bemærkninger om mig selv i min iver for at tage billeder. Jeg burde jo ellers opfylde alle betingelser for at blive betegnet som virkelig tosse dengang jeg jagtede MO-vogne, for jeg har haft polio som barn og har en benskinne på det ene ben, hvilket gør at jeg halter lidt og dermed falder ind i Rikkes betegnelse som togidiot, hvilket jeg dog aldrig har opfattet mig selv som.

Så fat mod, bliv ved med at fotografere, men opfør dig pænt og lad alle de andre, som vil blive forargede over din interesse, gå ad h.... til!

Venlig hilsen

Jens Møller

Er togentusiasme et tabu?

af h087 ⌂, køge, 5/9 2011, 03:39 (4619 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej jens MO
først vil jeg beklage at du fik den opfattelse - men var ikke ment på den måde - det du beskriver om folk der farer rundt uden at se sig for og udsætter andre og sig selv for farer - har jeg også set - og der ryster jeg selv på hovedet - ordenligt opførsel og at spørge først giver mange gange tilladelse til meget.
men det var nu mere det at der i indlæggene ligesom sneg sig ind at man skulle bedømme folk - alt efter deres sproglige formåen - og det var der jeg sammenlignede med rikke - der hvor "kun" smed - er møntet på at det ikke er sikkert at mit sprogbrug ligger på højde med en universitetsuddannet sproglig magister - men derfor kan den mindre sproglige uddannede godt have en langt bedre opførsel
håber at det gav en bedre forklaring og forståelse for mit indlæg
med venlig hilsen
Henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak