Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 tog evakueret ved Sorø (Generelt)

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 2/9 2011, 23:00 (4622 dage siden)

Hej

Er der nogle som ved mere om denne historie?

IC3 tog

Mvh
Michael

IC3 tog evakueret ved Sorø

af D 826, 2/9 2011, 23:37 (4622 dage siden) @ trikkeren82

Det var vist nok noget med en brand i en el motor ved hjulene.. Prøv at besøge Nyhederne.tv2.dk og læs historien derinde..

--
Vh. D 826

IC3 tog evakueret ved Sorø

af KimC, 3/9 2011, 01:25 (4622 dage siden) @ D 826

Efter hvad TV2 skriver lyder det som brand i en banemotor. Dem vidste jeg ikke at IC3 havde...?
Hvis billedet i den linkede artikel er fra episoden, og ikke et arkivbilled, er forreste togsæt en ER, og det kan bedre passe med brand i en banemotor.

IC3 tog evakueret ved Sorø

af D 826, 3/9 2011, 11:28 (4621 dage siden) @ KimC

Jeg syntes aldrig rigtig man helt kan regne med det de skriver.. Tænk på at sådan en kvindelig journalist har nok ikke den helt store forstand på tog, hun skriver bare ic3 selvom det kan være et Er4

Jeg tror godt det kan have været et arkiv foto, for stedet på fotoet ligner ikke just sorø syntes jeg, som jeg kender sorø fra loftfoto mv. så er sorø en lang lige station..Billedet minder mere om Ringsted.. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl...

--
Vh. D 826

IC3 tog evakueret ved Sorø

af AndreasM, 3/9 2011, 11:37 (4621 dage siden) @ KimC

Efter hvad TV2 skriver lyder det som brand i en banemotor. Dem vidste jeg ikke at IC3 havde...?
Hvis billedet i den linkede artikel er fra episoden, og ikke et arkivbilled, er forreste togsæt en ER, og det kan bedre passe med brand i en banemotor.

Med mindre de har lagt et nyt billede på artiklen siden du skrev, så er det taget i Odense på perronen spor 3-4, kameraet peget mod vest, og toget er østgående på vej ind i 4. Toget der holdt i Sorø i går var vestgående. Så det er arkiv.

Men toget i Sorø var blandet MF/ER, så det kan godt have været et ER sæt det skete på. (jeg ved det dog ikke, så kun toget, ikke røgudviklingen.)

IC3 tog evakueret ved Sorø

af Woodi, 3/9 2011, 13:10 (4621 dage siden) @ D 826

Nu skrev TV2:
"Kl. 16.34 gik der ild i en elmotor i et DSB tog ved Sorø."
og længere nede skriver de:
"Der er et IC3-tog, der har haft røgudvikling omkring hjulene."

Okay, lad os gå helt nøjagtigt til værks.:
IC 3 (MF) har ikke El-motor og det har IR 4 (ER) heller ikke -
det hedder en Banemotor, men hvad ved en journalist om det,
når de stadigvæk kalder lokofører for togfører, haha.

Men overordnet er det fint nok at budskabet når ud,
uanset hvordan det er skrevet, - så tommelfingeren op herfra.

Men HVIS det er IR 4 (ER) så synes jeg der har været en del,
røg episoder og brande på dem de sidste 2 år, er der nogen anledning til,
at kikke på - Hvorfor de er begyndt på det (årsagerne)?..

--
[image]

IC3 tog evakueret ved Sorø

af Flemming, knivkær Strand, 3/9 2011, 16:39 (4621 dage siden) @ Woodi


Okay, lad os gå helt nøjagtigt til værks.:
IC 3 (MF) har ikke El-motor og det har IR 4 (ER) heller ikke -
det hedder en Banemotor, men hvad ved en journalist om det,
når de stadigvæk kalder lokofører for togfører, haha.

Hej Woodi

Det var en ER og en banemotor er aktså en elmotor. Det er ikke til at vide hvad journalister ved, men det er da ligegyldigt om de kalder en "lokofører" for togfører, for der findes ikke noget der hedder lokofører - det hedder lokomotivfører :-D

Venlig hilsen

Flemming

IC3 tog evakueret ved Sorø

af Kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 3/9 2011, 16:42 (4621 dage siden) @ Flemming

har en veninde som har taget billede og står tydligt ER 22X1 kan desværre ikke se nr 3 tal..

IC3 tog evakueret ved Sorø

af Woodi, 3/9 2011, 17:14 (4621 dage siden) @ Flemming

Flemming ;)
Jeg ved godt hvad der er op og ned, men jeg forholdte mig udelukkende til hvad journalisters standard udmeldinger er omkring "lokofører" og "togfører" og derfor jeg benævnte begge som værende lige forkert i stillingsforvekslingen fra deres side af, selvom jeg udemærket godt ved at den ene "faggruppe" er en lokomotivfører. ;)
En af mine venner er Snedker, men mange kalder ham for Tømrer og det "disser/pisser" ham af - og jeg forstår ham ski udemærket godt. ;)

At en Banemotor er en El-motor er jo også en sandhed med modifikationer. ;)

--
[image]

IC3 tog evakueret ved Sorø

af Flemming, knivkær Strand, 3/9 2011, 18:11 (4621 dage siden) @ Woodi


At en Banemotor er en El-motor er jo også en sandhed med modifikationer. ;)

Hej Woodi

Alt forladt, men du er nødt til at fortælle hvad det er for modifikationer det er du mener der er, elmotor er jo et meget bredt begreb.

Venlig hilsen

Flemming

IC3 tog evakueret ved Sorø

af Woodi, 3/9 2011, 18:46 (4621 dage siden) @ Flemming


At en Banemotor er en El-motor er jo også en sandhed med modifikationer. ;)


Hej Woodi

Alt forladt, men du er nødt til at fortælle hvad det er for modifikationer det er du mener der er, elmotor er jo et meget bredt begreb.

Venlig hilsen

Flemming

Ja lige præcist, det er nemlig et vidt begreb. ;)

Mvh Woodi.

--
[image]

IC3 tog evakueret ved Sorø

af thomash, 5/9 2011, 11:45 (4619 dage siden) @ Woodi


At en Banemotor er en El-motor er jo også en sandhed med modifikationer. ;)

Jeg kunne også godt tænke mig at få denne forklaret? Hvis en banemotor ikke er en elmotor, hvad er det så?

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

IC3 tog evakueret ved Sorø

af Woodi, 5/9 2011, 13:36 (4619 dage siden) @ thomash
redigeret af Woodi, 5/9 2011, 14:08

En banemotor er som jeg "prøver" at forklare er en El-motor, men det er modifikationer jeg lige som henholder mig til, f.eks er der AC = generatorer og DC = dynamoer og endvidere kan disse være en integreret del af en helhed herunder en sammenbygning af enten direkte drev på en aksel eller udveksling gennem gear eller tandhjul og dermed er en banemotor en enhed der er indbygget i en bogie og ikke bare/kun en El-motor. ;)

--
[image]

IC3 tog evakueret ved Sorø

af thomash, 5/9 2011, 17:42 (4619 dage siden) @ Woodi

En banemotor er som jeg "prøver" at forklare er en El-motor, men det er modifikationer jeg lige som henholder mig til, f.eks er der AC = generatorer og DC = dynamoer og endvidere kan disse være en integreret del af en helhed herunder en sammenbygning af enten direkte drev på en aksel eller udveksling gennem gear eller tandhjul og dermed er en banemotor en enhed der er indbygget i en bogie og ikke bare/kun en El-motor. ;)

Men uanset hvordan banemotoreren er bygget sammen med og forbundet med akslen, benævnes det da stadig en banemotor.. Ellers forstår jeg ikke hvor du vil hen..

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

IC3 tog evakueret ved Sorø

af Woodi, 5/9 2011, 20:13 (4619 dage siden) @ thomash

En banemotor er som jeg "prøver" at forklare er en El-motor, men det er modifikationer jeg lige som henholder mig til, f.eks er der AC = generatorer og DC = dynamoer og endvidere kan disse være en integreret del af en helhed herunder en sammenbygning af enten direkte drev på en aksel eller udveksling gennem gear eller tandhjul og dermed er en banemotor en enhed der er indbygget i en bogie og ikke bare/kun en El-motor. ;)


Men uanset hvordan banemotoreren er bygget sammen med og forbundet med akslen, benævnes det da stadig en banemotor.. Ellers forstår jeg ikke hvor du vil hen..

Ja, banemotoren er en banemotor. - Men KUN at sige El-motor er ikke fyldestgørende nok i min verden og det er det jeg lige som har prøvet at ridse op.

Svarer egentligt til, at sige at der er gået ild i en bil -
men ikke om det er en El-bil eller diesel-bil eller benzin-bil eller brint-bil eller hybridbil. En banemotor er en integreret del i en helhed og heri indgår en El-motor som egentlig enten er en generator eller en dynamo.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak