Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afskedstur for K-maskinerne - udflugt 1961 gentages (Generelt)

af MR, Frederiksberg, 15/9 2011, 09:18 (4618 dage siden)

I oktober 1961 afholdt DJK en udflugt i anledning af afvikling af driften med K-maskinerne. Turen gik dengang fra København til Maribo, og blev gennemført med K582.

Er der mon nogen, der ligger inde med billeder fra denne tur?

Her i 50-året for denne tur gentages arrangementet, og det bliver naturligvis atter med K582. Det bliver den 15. oktober, og nærmere om tid og priser her

Afskedstur for K-maskinerne - udflugt 1961 gentages

af Peter Roland Hansen, 15/9 2011, 10:37 (4618 dage siden) @ MR

Foruden billeder, kunne det også være fint hvis nogle her i dette forum kunne fortælle om turen, herunder klargøringen af K-maskinen i Roskilde og optagelsen af NPMB vognene i Næstved. Gerne også noget om turen på MBJ f.eks oprangeringen

Afskedstur for K-maskinerne - udflugt 1961 gentages

af Peter Roland Hansen, 15/9 2011, 13:57 (4618 dage siden) @ Niels Munch

Ganske morsomt. jeg har spurgt turplanlæggerne om de vil holde de samme priser !

Afskedstur for K-maskinerne - udflugt 1961 gentages

af MR, Frederiksberg, 15/9 2011, 14:26 (4618 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hvis mine beregninger ikke er helt ved siden af, så er den annoncerede tur ca 20% billigere end dengang - justeret for prisindex, naturligvis.

Men det er jo kun glædeligt hvis det så kan give flere økonomisk mulighed for at deltage i denne spændende udflugt.

Vh Michael

Afskedstur for K-maskinerne - udflugt 1961 gentages

af Jens Bruun-Petersen, 15/9 2011, 16:19 (4618 dage siden) @ MR

Jeg var heller ikke med 15. oktober 1961, men Niels Krøyer var på pletten og fotograferede toget både på Masnedø og i Maribo. Særtogets oprangering fra København var K 582-CP 2968-CP 2966-CP 2967. I Næstved optoges NPMB C 31 og E 41. Efter ankomst til Maribo og omrangering dér kørtes til Bandholm med denne oprangering: ØSJS/DJK nr. 3-NPMB E 41-NPMB C 31-LJ Cc 58-NKJ Cc 8-LJ Ce 73 (bænkevogn). I Maribo var LJ nr. 19 og LJ M 1 udstillet.

[image]

Særtoget på Masnedø (Niels Krøyer)

[image]

Særtoget med Nr. 3 rangerer i Maribo (Niels Krøyer)

Flere billeder om lidt!

Venlige hilsener

Jens

Afskedstur for K-maskinerne - udflugt 1961 gentages

af Peter Roland Hansen, 15/9 2011, 18:13 (4617 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Hej jens

tak for hjælpen. Har planer om at skrive en artikel i "Bumletoget". Må jeg bruge billederne med kildeangivelse ?

Afskedstur for K-maskinerne - udflugt 1961 gentages

af Jens Bruun-Petersen, 15/9 2011, 21:43 (4617 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Ja, det må du gerne. Jeg håber, at vi får en kopi af artiklen bagefter. Send mig din e-mailadresse, så skal du få dem i fuld størrelse.

[image]

K 582 med udflugtstoget er ankommet til Nykøbing F. En del medlemmer af DJK vil nok kunne genkende nogen fra dengang. Foto: Tom Lauritsen, arkiv Jens Bruun-Petersen.

Der er et billede mere af toget til (eller fra) Bandholm, men systemet vil ikke æde det. Men det får du med.

Venlige hilsener

Jens

Afskedstur for K-maskinerne - udflugt 1961 gentages

af Peter Matros, Holbæk, 16/9 2011, 08:48 (4617 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Vi har, i forvejen, så mange gode artikler her. Hvad med at få lagt det fine arbejde op som artikel her på siden? Det er ALTID rart, for mit vedkommende, at kunne læse spændede beretninger fra før og nu, Lige som at se de billeder og videoer i deler med os all her på "toget".

--
[image]

50-års jubilæet for sidste K-maskine - oprangering

af MR, Frederiksberg, 17/9 2011, 14:22 (4616 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Niels for at grøave den oprindelige tur-annoncering frem, og også tak for de (desværre få) billeder, som er kommet.

Et blik bagom den kommende tur afslører i øvtigt, at toget kommer til at medføre alle 3 klasser, om end 3. klasse vel var afskaffet allerede i 1961? Desværre er tagrytter-boggievogne heller ikke noget, som Nordsjællands Veterantog kan byde på, men klubbens Af-er ville have pyntet flot bag K-maskinen.

Vh Michael


Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak