Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Vender man S-tog? (Generelt)

af Futfar, Kajerød, 16/9 2011, 14:19 (4609 dage siden)

Jeg har ladet mig fortælle, at man pga S-banens geografi - de fleste kurver vender samme vej - med mellemrum vender et antal SA/SE-stammer i trekanten Snoghøj/Taulov/Fredericia. Dette for at kompensere for en ensidig slitage på hjulflangerne. Er der noget om dette, eller er det en "and"?

--
Med venlig hilsen Futfar.

Vender man S-tog?

af Svend, 16/9 2011, 14:33 (4609 dage siden) @ Futfar

Jeg har ladet mig fortælle, at man pga S-banens geografi - de fleste kurver vender samme vej - med mellemrum vender et antal SA/SE-stammer i trekanten Snoghøj/Taulov/Fredericia. Dette for at kompensere for en ensidig slitage på hjulflangerne. Er der noget om dette, eller er det en "and"?

Rap, rap .... det er en and :-)

--
Svend

Avatar

Vender man S-tog?

af Futfar, Kajerød, 16/9 2011, 14:40 (4609 dage siden) @ Svend

Hej Svend.
Tak for dit svar. Min "kilde" påstår hårdnakket at det er sandt, så er det noget man tidligere har praktiseret?

--
Med venlig hilsen Futfar.

Vender man S-tog?

af Svend, 16/9 2011, 14:53 (4609 dage siden) @ Futfar

Hej Svend.
Tak for dit svar. Min "kilde" påstår hårdnakket at det er sandt, så er det noget man tidligere har praktiseret?

Prøv at få din kilde til at fortælle, hvor han har oplysningerne fra.
Hvis man endelig skulle vende S-togsmateriel, var der jo (dengang) nok en smartere måde at gøre det på, end at køre helt til Jylland. Men igen: Forestiller man sig de gamle 1. og 2. generationstog vendt af og til, ville styrevognene jo (dengang) vende i begge retninger.

Men når det er sagt, mener jeg også at have hørt om denne fremgangsmåde andre steder (i verden). Er der andre, som kan huske mere?

--
Svend

Vender man S-tog?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 16/9 2011, 15:36 (4609 dage siden) @ Svend

Kunne det tænkes, at togene har været en tur forbi Kolding og Fredericia i forbindelse med leveringen, så de vendte rigtigt, når de kom til København??

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Avatar

Vender man S-tog?

af Futfar, Kajerød, 16/9 2011, 15:52 (4609 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hej H-HL.
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "så de vender rigtigt ved leveringen"? Er der forskel på hvordan de vender? Og nej, jeg tvivler på at det er det min "kilde" henviser til. Jeg arbejder på sagen med at kontakte ham.
SA-stammerne er vel helt ens uanset retningen? Jeg ved godt at SE-stammerne er oprangeret med fortløbende bogstaver, samt at SE-vognen og SH- vognen ikke er identiske, men har det indflydelse på den vej de vender; og vender de i øvrigt alle den samme vej? I bekræftende fald hvorfor?:-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

Vender man S-tog?

af Hans Henrik Landsvig, Buddinge, 16/9 2011, 20:31 (4609 dage siden) @ Futfar

Kære Futfar

Prøv at se på

http://john-nissen.dk/banesiden/Materiel/S-tog/s-tog_4g.asp

De første togstammer er leveret fra Tyskland via Rødby. Det har så betydet, at vognene med det laveste nummer har vendt i en bestemt retning - jeg ved ikke hvilken, men det er der nok andre, der gør.

Senere togstammer er leveret fra Randers. Hvis disse tog var blevet leveret direkte via Fredericfia-Middelfart, ville vognen med laveste nummer åbenbart have vendt i den modsatte retning.

Det forekommer mig ret indlysende, at det ville have givet en masse besvær både på værkstederne i kontorerne. Og jernbanefolk kan godt lide orden og systematik.

Derfor har man - som det fremgår - sendt disse stammer via Kolding.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Vender man S-tog?

af Keld H. Mikkelsen ⌂, 16/9 2011, 15:47 (4609 dage siden) @ Futfar

I forbindelse med leveringen blev de kørt fra Randers og via Taulov / Kolding til Høje Taastrup. Dermed blev de således vendt om, hvilken nok er det, som din kilde tænker på.

Vender man S-tog?

af KimC, 16/9 2011, 16:19 (4609 dage siden) @ Futfar

Jeg har ladet mig fortælle, at man pga S-banens geografi - de fleste kurver vender samme vej - med mellemrum vender et antal SA/SE-stammer i trekanten Snoghøj/Taulov/Fredericia. Dette for at kompensere for en ensidig slitage på hjulflangerne. Er der noget om dette, eller er det en "and"?

Ikke S-togene, men der var noget tilsvarende med MH'erne der rangerede på Gb. De blev vendt i forbindelse med at der blev konstateret meget slid på den ene side. Jeg mener at det er beskrevet i en af På poret Af.. bøgerne, men har ikke lige kunet finde det.

Vender man S-tog?

af OD, Od, 16/9 2011, 16:22 (4609 dage siden) @ KimC

Jeg har ladet mig fortælle, at man pga S-banens geografi - de fleste kurver vender samme vej - med mellemrum vender et antal SA/SE-stammer i trekanten Snoghøj/Taulov/Fredericia. Dette for at kompensere for en ensidig slitage på hjulflangerne. Er der noget om dette, eller er det en "and"?


Ikke S-togene, men der var noget tilsvarende med MH'erne der rangerede på Gb. De blev vendt i forbindelse med at der blev konstateret meget slid på den ene side. Jeg mener at det er beskrevet i en af På poret Af.. bøgerne, men har ikke lige kunet finde det.

Høje Taastrups MK er også blevet vendt på skiven i Roskilde pga. af slid på den ene side.

Vender man S-tog?

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 16/9 2011, 17:20 (4609 dage siden) @ OD, Od

Man vendte Mh-erne og vender Mk-en, fordi de havde/har et ensidigt slid på den ene side. Jeg mener ikke, at Mt-erne blev vendt fordi de havde bogier.

Mon ikke S-togene drejer lige meget til højre og venstre, når de kører rundt ude i landskabet, så sliddet bliver nogenlunde ens?

Vender man S-tog?

af Christian Møller, 16/9 2011, 18:32 (4609 dage siden) @ KimC

Jeg har ladet mig fortælle, at man pga S-banens geografi - de fleste kurver vender samme vej - med mellemrum vender et antal SA/SE-stammer i trekanten Snoghøj/Taulov/Fredericia. Dette for at kompensere for en ensidig slitage på hjulflangerne. Er der noget om dette, eller er det en "and"?

> Ikke S-togene, men der var noget tilsvarende med MH'erne der rangerede på Gb. De blev vendt i forbindelse med at der blev konstateret meget slid på den ene side. Jeg mener at det er beskrevet i en af På poret Af.. bøgerne, men har ikke lige kunet finde det.

-Det er beskrevet i motor materiel 7...

mvh
Chr

Vender man S-tog?

af Frode Ballerup @, 16/9 2011, 20:56 (4609 dage siden) @ Futfar

Vender man S-tog nej.DSB bestilte 120 sæt SA S-tog i 1992 hos Alstrøm (LHB) Simens blev de leveret som halv fabikat til Renders og fædig gjort der og kørt til Høje Taastrup via Taulov for at vende rigtig så når det holder på KH er SA 81XX mod nord og SA 91XX mod syd fabrikken leverede dem modsat så de blev vendt via Taulov.

Vender man S-tog?

af Aleman, 16/9 2011, 22:15 (4609 dage siden) @ Frode Ballerup

Jeg kan ikke udtale mig om S-togene, men i Svendborg havde man i 1980'erne problemet på godsbanegården og havnebanen: Alle kurver (eller næsten alle) vendte den samme vej, og tilmed var kurven ved Havnehuset særdeles snæver.

Det gav meget slid på flangerne på den lokale Ardelt-traktor, så med jævne mellemrum (måske hvert halve år) blev den koblet bag på eftermiddagsgodstoget og trukket til Ringe. Her blev Ardelten vendt på drejeskiven, der lå, hvor det nu nedlagte posthus i dag ligger.

næste dag trak morgengodstoget så Ardelten tilbage til Svendborg - og det så i øvrigt pudsigt ud med det snoldede, lille lokomotiv (undskyld: rangertraktor!) bag på godstoget.

Venlig hilsen,

Aleman

Vender man S-tog?

af FS7221, 17/9 2011, 14:07 (4608 dage siden) @ Aleman

Hvis man skal vende et s-tog er der en nemmer måde end at køre det til jylland.
Hvis et tog kommer mod syd fra Farum (SA9xxx forrest) kan det efter ryparken skifte til højre på det gamle danlink spor, herefter "bakkes" ned i lersøen. Fra lersøen køres frem til ryparken i linje f's spor. Herefter er man i hellerup og SA9xxx peger nu mod nord, Vupti og en tur til jylland er sparet.

Vender man S-tog?

af UTJ, 18/9 2011, 06:37 (4607 dage siden) @ FS7221

Hvis man skal vende et s-tog er der en nemmer måde end at køre det til jylland.
Hvis et tog kommer mod syd fra Farum (SA9xxx forrest) kan det efter ryparken skifte til højre på det gamle danlink spor, herefter "bakkes" ned i lersøen. Fra lersøen køres frem til ryparken i linje f's spor. Herefter er man i hellerup og SA9xxx peger nu mod nord, Vupti og en tur til jylland er sparet.

Det kunne ikke lade sig gøre da Ringbanen blev bygget og Frihavnsbanen lukket. Nu har man i princippet en trekant mellem Lersøen, Østerport og Hellerup efter Frihavnsbanen er genåbnet. Den bruges dog ikke meget.

Vender man S-tog?

af Søndenfjords, 18/9 2011, 09:40 (4607 dage siden) @ FS7221

Hvis man skal vende et s-tog er der en nemmere måde end at køre det til jylland.

Jeps, når S-toget alligevel er i Hillerød ku' man f.eks. låne lidt lokal trækkraft og så lade det fortsætte nordud på en tur rundt om Helsingør og Gilleleje og retur til Hillerød.
Om ikke andet ku' det resultere i nogle spøjse fotos ;-)

Vender man S-tog?

af Frode Ballerup @, 18/9 2011, 09:57 (4607 dage siden) @ Futfar

Hej Alle.
Det var kan under leveringen det var nødvendig at foretage denne vending, S-tog har ikke behov for disse vendinger i daglig dagen, de har vist nok med at få dem til at køre til tiden (tider)
Frode Ballerup.

Vender man S-tog?

af re20000, 18/9 2011, 15:15 (4607 dage siden) @ Frode Ballerup

Der var noget med at man under levering og prøvekørsler vendte (nogen af ?) dem Kh - Cph - Gl - Kh...

Metroens tog vendes dagligt i f m dagligt tjek men om det er noget, der sker systematisk og/eller a h t hjulslid ved jeg ikke. Måske andre ved det?

Nold

Vender man S-tog?

af OD, Od, 18/9 2011, 15:42 (4607 dage siden) @ re20000

Der var noget med at man under levering og prøvekørsler vendte (nogen af ?) dem Kh - Cph - Gl - Kh...

Vending if. med prøvekørsel:

SA 24 - Htå - Fa - Kd - Htå.

SA 93, SE 01 og SE 02 - Htå - Kac - Kh - Htå.

SE 93 - Htå - Ig - Hl - Tå.

Ved levering af SA 94 glemte man at køre via Tl/Kd, så det blev efterfølgende vendt via Htå - Tl - Fa - Htå.

Avatar

Vender man S-tog?

af Futfar, Kajerød, 19/9 2011, 08:09 (4606 dage siden) @ Frode Ballerup

Hej Alle.
Tak for en lang række fine og informative indlæg vedr. S-tog. Jeg er blevet en del klogere, og vi kan vel nu konstatere at "den ged vist er barberet".:-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak