Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Museumstog kørsel 28/11-2010

af TeamBaumann, Hjordkær, 11/11 2010, 13:59 (4916 dage siden)

Hej
Er der nogen af jer, der ved hvilken tog der køres d. 28 november fra Randers til Tange ( El-museet )?
Hvilken damptog det bliver, eller om det er en dieseltog?

DSB Museumstog kørsel 28/11-2010

af Christian Ahm, 11/11 2010, 19:45 (4916 dage siden) @ TeamBaumann

Hej
Det bliver, med alt sandsynlighed, K 563 der skal kører det.

Med venlig hilsen

Christian

DSB Museumstog

af TeamBaumann, Hjordkær, 12/11 2010, 10:38 (4915 dage siden) @ Christian Ahm

Hvad er der med de andre damptog fra DSB Museumstog...
som f.eks. Pr 908, R 946 , R 963 og andre af de store damplokotiver - er de slet ikke driftsklar?
Det er meget sjældent man hører om dem, det eneste der været i aktion er F 441, K 563
og S 736 i de senerste tid.
Der kunne også være rart at se D- maskine i aktion, end K- maskine.

Nu ved jeg at E 991 skal til at have den store service, så der nok 5 - 10 år inden den kommer til at køre igen.

DSB Museumstog

af steen møller jensen, 12/11 2010, 13:53 (4915 dage siden) @ TeamBaumann

pt er det ikke ret mange af de maskiner der er driftklare , s736 kørte i odense i efterårs ferien men led nedbrud efteret par dage ogmåtte afkobles og køres hjem , men mon ikke den når den lige har været en tur hos togdoktoren at den kører igen:-D .. der er ingen af de andre maskiner der pt er drift klare, og hvad angår d maskiner er der heller ikke nogen der lige pr er tæt på at være drift klare 802 står i viborg , 825 i holstrebro og 826 i hvalsø , , og jo så er det er par f maskiner hist og her i drift :-) pg k maskiner erder jo også et par stykker af rundt omkring i landet, men hvad planerne i fremtiden er med de forskellige af de store maskiner erder nok nogle andre herinde der kan svare på , da jeg ikke er museums mand men djk mand:-D :-D ... men håber da at du kunne bruge svaret

DSB Museumstog

af Christian Ahm, 12/11 2010, 17:33 (4915 dage siden) @ TeamBaumann

Hej

Ja altså lige pt er vi godt igang med R 946 i Randers, men ting tager tid og det gør damplokomotiver i den grad også. Mht de maskiner du nævner, så er de udløbet af rev. Og skal alle have en mere eller mindre stor omgang. Fælles for dem er at de skal have løftet kedelen af ovs ovs. Ja det ville være fint hvis E 991 var køreklar inden for 5-10 år, men der er nok større chancer for at helvede fryser til is eller at der kommer køretråd til ålborg, inden den er køreklar. Det er da rigtigt at D 802 kunne være et rigtigt fint lokomotiv at få ud og køre, men igen så skal der nogle flere damphænder til. Men lige nu skal vi være færdige med 946, så må vi tage den der fra.

Med venlig hilsen

Christian

DSB Museumstog

af steen møller jensen, 12/11 2010, 17:54 (4915 dage siden) @ Christian Ahm

christian du glemmer lige at medregne alt det uforudsete der løber til når man laver damplokomativer:-D :-D :-D .... men ja hånden på hjertet så er D802 nok lidt mere end langt væk har netop idag stået og tittet lidt på den nede i viborg og PUHA kan nok godt hurtigt finde et lokomativ projekt der er lidt lettere endlige den:-)

DSB Museumstog

af UTJ, 12/11 2010, 18:54 (4915 dage siden) @ steen møller jensen

christian du glemmer lige at medregne alt det uforudsete der løber til når man laver damplokomativer:-D :-D :-D .... men ja hånden på hjertet så er D802 nok lidt mere end langt væk har netop idag stået og tittet lidt på den nede i viborg og PUHA kan nok godt hurtigt finde et lokomativ projekt der er lidt lettere endlige den:-)

D 802 er formentlig ikke så håbløs - det sværeste er at finde alle stumperne. Ofte er det slid i fx bremsen som er det værste, for ovale huller kan der være mange af. D 802 kan vel godt have en god kedel, for den forlod jo ikke DSB så sent, vhis det havde været en af de værre i 1960'erne. Og sammenlignet med byggesættene 825 og 826 er den nok ikke helt håbløs. Men jo et kæmpe arbejde. Og hvem siger ikke fx D 857?

DSB Museumstog

af steen møller jensen, 13/11 2010, 05:04 (4914 dage siden) @ UTJ

det er nu også sagt med et lille smil på læben .og ment på den måde at der findes lokomativ projekter der er lidt nemmere :-) :-) . håbløs er den ikke det er der jo i udgangspunktet ikke noget projekt der er, men blot et spørgsmål om hvor meget tid ,penge og kræfter der skal lægges i det:-D :-D . meeen vil nok indrømme at tror 825 eller 826 et tættetere på at kunne gøres drift klare end 802 uden at skulle gå ind i en større debat om dette, dom sagt det er ment med et smil på læben ;-)

DSB Museumstog

af Christian Ahm, 13/11 2010, 07:01 (4914 dage siden) @ steen møller jensen

Hej

Ja det med at et damplokomotiv har sin egen mening, om hvad der skal ske, kender jeg kun alt for godt. men jeg vil stadig mene at blandt de mindre maskiner vi har hos museumstog, så er 802 absolut et af de bedste bud på et rimeligt projekt. Man skal jo lige huske, at bare fordi at kedelbeklædningen ikke ser pæn ud. Så er det ikke ensbetydende at resten af maskinen er totalt håbløs. Og Ulrik hvis vi skal være bare lidt moderne og tænke bare lidt på arbejdsmiljøet, så er 857 ikke en mulighed.

Med venlig hilsen

Christian

DSB Museumstog

af UTJ, 13/11 2010, 07:48 (4914 dage siden) @ Christian Ahm

Og Ulrik hvis vi skal være bare lidt moderne og tænke bare lidt på arbejdsmiljøet, så er 857 ikke en mulighed.

Om det er en 802 eller 871 eller 857 kommer jo ud på et, efter min mening. Det ville blot være interessant at se nogle af de andre afarter af D-maskiner. Og 857 har en ret stor kedel. Damplok er under alle omstændigheder ikke sjove at køre på i dårligt vejr, men jeg medgiver at førerhuset på en uombygget D nærmest kun yder en symbolsk skærm for regn og rusk. Der er faktisk noget fint ved at sætte 802 i stand, da den i mange år jo af de fleste var "dømt ude", blot fordi den var legeplads foran Jernbanemuseet i slutningen af 1970'erne. Der var jo også mange der ikke troede på H 783, blot fordi den var krigsbygget i Aarhus.

DSB Museumstog

af Christian Ahm, 13/11 2010, 09:03 (4914 dage siden) @ UTJ

jeg vil med give dig at der ikke syntes den store foreskel på en D-maskine til en anden. Men det er der virkeligt. Nu har vi jo 871 holdene i Randers, og vi har prøvet for sjov at fyre på den, og det er mere besværligt end på en F-maskine. Samtidet skal vi også tænke på at man som regel har aspirant og/eller en lods med, og så nytter det ikke noget at der kun plads til en enkelt person. Jeg er enig i at det kunne være sjovt at se noget andet på banen, end det "sædvanlige", men det må meget gerne være lige så praktisk som det må være sjovt. Og ja jeg er absolut ikke tilhænger af F-maskiner, og skal vi nu ikke lige se 783 kører først, og evt hvor lang tid:-D

Med venlig hilsen

Christian

DSB Museumstog

af Egon schmidt @, Aabenraa, 13/11 2010, 09:23 (4914 dage siden) @ Christian Ahm

Jeg godt give dig ret i det ikke er meget plads på D 871 i førehus,
men davil lige sige på K maskinen er pladsen også trang særlig med fører oglods nå man som førebøde er venstre hånd,jeg har selv fyret på K564 med det hele
Egon Aabenraa

DSB Museumstog

af steen møller jensen, 13/11 2010, 09:40 (4914 dage siden) @ Egon schmidt

jamen det er jo nok det generelle med de maskiner der kører idag at pladsen kunne godt være bedre . har selv kørt på 564 som fyrbøder med lods og aspirant og en observatør med også . så med 5 mand i førehuset på en k maskine så erder trængt :-D :-D .... men hvis man ser hvad der feks står i viborg så er der jo også noget rigtigt spændende materiale der . feks ks maskinen . men som der bliver nævnt tidligere i tråden det er jo lige det med manskab både museumsfolk og djk folk har jo i forvejen rigeligt at tage sig til så selvom der både i museums regi og djk regi står rigtig meget spændende materiale der kunne være fedt at se for egen damp så må vi jo bare erkende at vi ikke kan orke det hele, for dertil kommer at det kræver jo også en del at holde det driftklare materiale igang

DSB Museumstog

af Christian Ahm, 13/11 2010, 09:59 (4914 dage siden) @ steen møller jensen

Hej

Ja altså i har ret i, at en K-maskine heller ikke er den mest ophidsende oplevelse med "fuld" besætning. Men der er så ingen grund til at gøre det værre, ved at vælge en maskintype der er end mindre. Det er ikke for at forklejne F-maskinerne, jeg er godt klar over at den passer rigtigt godt til mange veteranbaner, men jeg havde selv fornøjelsen at fyre på 441 i sommers, op gennem Grejsdalen med aspirant, og ja det kunne da godt have været en sjovere oplevelse. Men det er en debat vi kan forsætte fra nu af og til julen 2275.:-P

Med venlig hilsen

Christian

DSB Museumstog

af UTJ, 13/11 2010, 10:15 (4914 dage siden) @ Christian Ahm

Hej

Ja altså i har ret i, at en K-maskine heller ikke er den mest ophidsende oplevelse med "fuld" besætning. Men der er så ingen grund til at gøre det værre, ved at vælge en maskintype der er end mindre. Det er ikke for at forklejne F-maskinerne, jeg er godt klar over at den passer rigtigt godt til mange veteranbaner, men jeg havde selv fornøjelsen at fyre på 441 i sommers, op gennem Grejsdalen med aspirant, og ja det kunne da godt have været en sjovere oplevelse. Men det er en debat vi kan forsætte fra nu af og til julen 2275.:-P

Faktisk skal vi passe på at have F'ere kørende, for så mange køreklare er der såmænd ikke. Med KLK's fusion er stiller det sig lidt anderledes, men vi vil vel alle gerne, til alle tider, kunne se en F'er futte rundt et eller andet sted i landet - F'eren er jo et ganske fint og velkomponeret Busse-lokomotiv........og til slut lige et stk 563 i mangel af et F-billede ved hånden:-P

[image]

DSB Museumstog

af steen møller jensen, 13/11 2010, 10:16 (4914 dage siden) @ Christian Ahm

he he jeg tror dig gerne christian :o)) 5 mand i førehuset på hv3 (mhvj) er oså en udfordring for fyrbøderen .men når det så er sagt så er jeg faktisk ret pjattet med at køre k maskine(hører delvist til hos vsvt) er en herlig maskine at køre på selvom den vrikker , det er helt fantastisk øvelse til at lære og danse lambada :-D :-D

DSB Museumstog

af Christian Ahm, 13/11 2010, 10:36 (4914 dage siden) @ steen møller jensen

Ulrik vi har da nogle F'ere kørende, og som jeg skrev at så er det en maskintype som passer mange steder. Og samtidig har den også en passende størrelse til de tog som de trækker rundt med, og ikke ligesom en E-maskine med tre - fem vogne bag på. Men man kunne jo kikke på nogle privatbane dampere også. Der er en del maskiner som har samme eller lidt større, ydelse end F-maskinerne men som så har et noget større førehus. Jamen Steen du da ret i at det er fint at køre K-maskine, selvom man bliver jævnt træt i benene, men igen er det jo en lidt støre maskintype som måske er lige i overkanten nogle steder.

Med venlig hilsen

Christian


Ps. Rigtigt fint billede af Karen

DSB Museumstog

af UTJ, 13/11 2010, 10:43 (4914 dage siden) @ Christian Ahm

Ulrik vi har da nogle F'ere kørende, og som jeg skrev at så er det en maskintype som passer mange steder. Og samtidig har den også en passende størrelse til de tog som de trækker rundt med, og ikke ligesom en E-maskine med tre - fem vogne bag på. Men man kunne jo kikke på nogle privatbane dampere også. Der er en del maskiner som har samme eller lidt større, ydelse end F-maskinerne men som så har et noget større førehus. Jamen Steen du da ret i at det er fint at køre K-maskine, selvom man bliver jævnt træt i benene, men igen er det jo en lidt støre maskintype som måske er lige i overkanten nogle steder.

Du kan tro at jeg ved at der er F i egen bevægelse under Jernbanemuseets auspicier og det jeg taler om er, at det skal vi passe på. Jeg tror på den anden side også at vi skal huske på at det er gamle ting vi gerne vil vise frem og derfor må tage til takke med det som samlingerne frembyder - og dermed ikke altid vælge det mest praktiske i nutidig kontekst. K'eren er faktisk et godt eksempel på en umulig maskine, men umådelig typisk for sin tid. Derfor kunne det være godt med flere Busse-produkter under damp igen og den med det største førerhus er nu engang den umulige P'er.

DSB Museumstog

af steen møller jensen, 13/11 2010, 11:02 (4914 dage siden) @ Christian Ahm

ja christian du har så evig ret et meget godt eksempel er 564 på gørlev-høng det er ikke meget den får lov at bestille der:-D men når det så er sagt så er 564 rigtig godt egnet til de tog vi ellers kører derovre. men nu nævner du selv privat bane loks. mht plads i førehuset og ydelse m.m der har du jo et rigtig godt eksempel hos mhvj med hv3 en ulv i fåreklæder kalder jeg den gerne forholdvis god plads i føre rummet ,og så har den ikke noget problem med at tage 250 ton på krogen og stadig have kraft overskud:-D :-D og så ellers en helt igennem super kanon maskine at køre på . og så ej at forglemme SB 1 som skrider hastigt fremad og som i nærmere fremtid forhåbentlig snart kører for egen damp igen :-)

DSB Museumstog

af Christian Ahm, 17/11 2010, 22:33 (4910 dage siden) @ steen møller jensen

Hej
Ulrik jeg ved ikke om P-maskinen er umulig, men den kunne være meget sjov at lave. Og samtidig er det jo et rigtigt flot lokomotiv, det er der vist ikke nogen der er uenig i. Det jeg mener med praktisk, behøver nødvendigvis ikke være et kæmpe førehus, ala E-maskinen, men et lokomotiv der har en passende størrelse til vores kørsel. Og her er en F-maskine selvfølgelig fin til Allingåbro, men ikke til så meget andet. Tilgengæld ville ØSJS 7 være rigtig fin til silkeborg - Ry kørslerne, og mange andre også, men sådan kan man jo blive ved. Steen jeg har selv haft fornøjelsen, eller priviligeret, at fyre på HV 3, og ja det er sku en god maskine med et godt bundtræk.

Med venlig hilsen

Christian

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak