Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

LJ P 73 (Generelt)

af disavelo, Herning, 19/9 2011, 14:22 (4605 dage siden)

von Hannekens vogn AZ 375 blev ombygget til CP 3233, og solgt til LJ og omlitreret til P 73. Niels Munch har tidligere vist billede af LJ P 73, men hvad er der blevet af den? Er den forlængst ophugget?

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=7358

Venlige hilsner
Søren

LJ P 73

af UTJ, 19/9 2011, 15:26 (4605 dage siden) @ disavelo

De tre CP-vogne blev ophugget efter anskaffelsen af to CL-vogne i 1975 (P 76-77). I øvrigt var der ikke meget AZ tilbage efter ombygningen til CP, da undervognskonstruktionen på BR-(AZ-)vognene var identisk med- CN og CM-vognene. Men den som ligger inde med et billede af AZ 375 mens den henstod efter krigen inden ombygningen til CP kunne da være interessant.

LJ P 73

af disavelo @, Herning, 19/9 2011, 17:40 (4605 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik

Tak for de oplysninger. Jeg har forespurgt på bunkermuseet i Silkeborg om de har billeder af vognen.

Venlige hilsner
Søren

LJ P 73 - Steppenreiter

af disavelo, Herning, 28/9 2011, 13:46 (4596 dage siden) @ disavelo

Det har Bunkermuseet i Silkeborg ikke. De kunne imidlertid fortælle mig, at der i bogen 'Den Hæmmede Kriger' af Ole Drostrup var et billede indefra møderummet i vognen, og det er der ganske rigtigt på side 222, for dem som måtte være interesseret.
Den velkendte tegning af vognen fra 1943 er fra Jernbanemuseet. Selv de har åbenbart ikke fotos af vognen fra 1943-50.

Venlige hilsner
Søren

Avatar

von Hannekens vogn AZ 375

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/1 2012, 20:36 (4495 dage siden) @ disavelo

von Hannekens vogn AZ 375 blev ombygget til CP 3233, og solgt til LJ og omlitreret til P 73. Niels Munch har tidligere vist billede af LJ P 73, men hvad er der blevet af den? Er den forlængst ophugget?

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=7358

Venlige hilsner
Søren

Jeg har i min efterforskning af Sebstrup sidespor kommunikeret lidt med de flinke mennesker bag Silkeborg Bunkermuseum - de har i sagens natur en vis interesse i AZ 375 og er af den opfattelse, at "man ved ikke hvad der er blevet af vognen". Kan en vogn ved Lollandsbanen sådan bare forsvinde? Må vi få nogle af de skarpe hjerner på bane;-)?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

von Hannekens vogn AZ 375

af UTJ, 7/1 2012, 21:39 (4495 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

von Hannekens vogn AZ 375 blev ombygget til CP 3233, og solgt til LJ og omlitreret til P 73. Niels Munch har tidligere vist billede af LJ P 73, men hvad er der blevet af den? Er den forlængst ophugget?

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=7358

Venlige hilsner
Søren


Jeg har i min efterforskning af Sebstrup sidespor kommunikeret lidt med de flinke mennesker bag Silkeborg Bunkermuseum - de har i sagens natur en vis interesse i AZ 375 og er af den opfattelse, at "man ved ikke hvad der er blevet af vognen". Kan en vogn ved Lollandsbanen sådan bare forsvinde? Må vi få nogle af de skarpe hjerner på bane;-)?

En vogn forsvinder sådan set bare når den bliver ophugget ;-) Måske mangler der lige en eller anden nørd med notesblokken da dødsfaldet indtrådte på Lolland. Om den er videresolgt som vognkasse er jo et godt spørgsmål. Men jeg vil desuden drille meget mere ved lige at gøre opmærksom på at der ikke var meget tilbage fra AZ/BR-vognen ved ombygningen til CP. Man genbrugte vanger, armeringsplader om til under vindueshøjde og undervognssamlevinkler, plus andet beslag på undervognen. Bolsterstykke og formentlig dele af trækstangen blev også genanvendt. Såfremt vognen havde balancepuffer ved ombygningen blev de også udbyttet med andre (og det var det nok). Endelig kom bogierne til CP-vognen fra en bogiekupévogn. Det mest korrekte er at vognen blev ophugget i forbindelse med ombygningen til CP. Noget andet erat vognen har henstået ganske mange år efter krigen inden ombygningen og det er ikke usandsynligt at der før eller senere dukker et billede op, fx i et hjørne af et motiv som forestiller noget andet.

Nummerlister er ikke hele sandheden :-P

Avatar

von Hannekens vogn AZ 375

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/1 2012, 21:54 (4495 dage siden) @ UTJ

von Hannekens vogn AZ 375 blev ombygget til CP 3233, og solgt til LJ og omlitreret til P 73. Niels Munch har tidligere vist billede af LJ P 73, men hvad er der blevet af den? Er den forlængst ophugget?

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=7358

Venlige hilsner
Søren


Jeg har i min efterforskning af Sebstrup sidespor kommunikeret lidt med de flinke mennesker bag Silkeborg Bunkermuseum - de har i sagens natur en vis interesse i AZ 375 og er af den opfattelse, at "man ved ikke hvad der er blevet af vognen". Kan en vogn ved Lollandsbanen sådan bare forsvinde? Må vi få nogle af de skarpe hjerner på bane;-)?

En vogn forsvinder sådan set bare når den bliver ophugget ;-) Måske mangler der lige en eller anden nørd med notesblokken da dødsfaldet indtrådte på Lolland. Om den er videresolgt som vognkasse er jo et godt spørgsmål. Men jeg vil desuden drille meget mere ved lige at gøre opmærksom på at der ikke var meget tilbage fra AZ/BR-vognen ved ombygningen til CP. Man genbrugte vanger, armeringsplader om til under vindueshøjde og undervognssamlevinkler, plus andet beslag på undervognen. Bolsterstykke og formentlig dele af trækstangen blev også genanvendt. Såfremt vognen havde balancepuffer ved ombygningen blev de også udbyttet med andre (og det var det nok). Endelig kom bogierne til CP-vognen fra en bogiekupévogn. Det mest korrekte er at vognen blev ophugget i forbindelse med ombygningen til CP. Noget andet erat vognen har henstået ganske mange år efter krigen inden ombygningen og det er ikke usandsynligt at der før eller senere dukker et billede op, fx i et hjørne af et motiv som forestiller noget andet.

Nummerlister er ikke hele sandheden :-P

Jeg takker på vegne af Silkeborg Bunkermuseum, som jeg har sendt et link til denne tråd.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

von Hannekens vogn AZ 375

af Egon Schmidt, 7/1 2012, 23:09 (4495 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I jernbane museets venners årsskrift fra 1994 står der en 4 sidet atikel om AZ 375.
Egon

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak