Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

3. generations s-tog (Generelt)

af jensen chr., 20/9 2011, 14:50 (4604 dage siden)

hvor finder man et 3. generations s-tog nu?

3. generations s-tog

af Christian Ahm, 20/9 2011, 15:03 (4604 dage siden) @ jensen chr.

hvor finder man et 3. generations s-tog nu?

De blev alle hugget op på havnen i Holbæk.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

3. generations s-tog

af Aleman, 20/9 2011, 15:20 (4604 dage siden) @ Christian Ahm

- men der er 1:20-model af det på Danmarks Jernbanemuseum.

Venlig hilsen,

Aleman

3. generations s-tog

af Allan Støvring-Nielsen, 20/9 2011, 16:03 (4604 dage siden) @ Christian Ahm

hvor finder man et 3. generations s-tog nu?


De blev alle hugget op på havnen i Holbæk.

Med venlig hilsen

Christian Ahm


Mja, ASEA prototyperne blev ophugget Odense Havn og GEC prototyperne hos Henriksen i Århus. Men det var selvfølgelig nogle år før at serieleverancen blev skrottet i Holbæk.

mvh, Allan

3. generations s-tog

af Christian Ahm, 20/9 2011, 16:32 (4604 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Mja, ASEA prototyperne blev ophugget Odense Havn og GEC prototyperne hos Henriksen i Århus. Men det var selvfølgelig nogle år før at serieleverancen blev skrottet i Holbæk.

mvh, Allan

Ja jo det er rigtigt, det kan jo skride i svinget for enhver.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Avatar

3. generations s-tog

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/9 2011, 18:25 (4603 dage siden) @ Christian Ahm

hvor finder man et 3. generations s-tog nu?


De blev alle hugget op på havnen i Holbæk.

Hvis der skulle være nogen der kender en Henk Rasmussen, så postede han i binaries gruppe en en tråd med ca. 45 billeder med den sidste tur for et 3. G S-tog fra Holbæk station og ned på havnen.
Tråden er fra 23. august 2007.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

3. generations s-tog

af thomash, 20/9 2011, 16:01 (4604 dage siden) @ jensen chr.

hvor finder man et 3. generations s-tog nu?

Du finer dem i vore minder.. :(

De skulle aldrig have været hugget op, omend der nok er delte meninger om det.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

3. generations s-tog

af D 826, 20/9 2011, 16:41 (4604 dage siden) @ thomash

Hva er der ikke et sæt, eller noget af et sæt over på jbm??
Jeg syntes jeg har set klip på youtube hvor der stod en S togs styrevogn..

--
Vh. D 826

Avatar

3. generations s-tog

af Jens, 30 cm bag skærmen, 20/9 2011, 17:09 (4604 dage siden) @ D 826

Der er en eller anden klokke der ringer om noget af det samme for mig. Men jeg tror kun den var udstillet derovre midlertidigt...

Med venlig hilsen
Jens

3. generations s-tog

af D 826, 20/9 2011, 17:35 (4603 dage siden) @ Jens

Skal få det undersøgt til i morgen aften, kender en der ofte kommer som frivillig på jbm.. Han må vide om der stadig er en udgave af 3 generations S toget på museet..

Men på den anden side, hvorfor skulle de ikke stadig have sættet derover.. For når man har 1 generations S toget gemt, så smider man vel ikke et nyere sæt til ophug hvis det skal indgå i museets samling..

Det er så i et film klip fra da man viste Ms Lyntoget frem i august 2010 som jeg så en bid af S toget, godt nok med en del graffiti på..

--
Vh. D 826

3. generations s-tog

af Hedegaard, 20/9 2011, 18:23 (4603 dage siden) @ D 826

Skal få det undersøgt til i morgen aften, kender en der ofte kommer som frivillig på jbm.. Han må vide om der stadig er en udgave af 3 generations S toget på museet..

Men på den anden side, hvorfor skulle de ikke stadig have sættet derover.. For når man har 1 generations S toget gemt, så smider man vel ikke et nyere sæt til ophug hvis det skal indgå i museets samling..

Det er så i et film klip fra da man viste Ms Lyntoget frem i august 2010 som jeg så en bid af S toget, godt nok med en del graffiti på..

Er du sikker på at du ikke tænker på 2. Generations S-Toget?
Der har længe stået en grafittiovermalet styrevogn udenfor museet.

3. generations s-tog

af Jacob D., 20/9 2011, 18:26 (4603 dage siden) @ D 826

Er det ikke dette S-tog du mener?
[image]

V.H. Jacob

3. generations s-tog

af thomash, 20/9 2011, 18:47 (4603 dage siden) @ D 826

Der er ikke noget 3. g s-tog på Jernbanemuseet, og der har aldrig været det..

Der har til gengæld været et 4. G.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

3. generations s-tog

af Langelandsbanen, 20/9 2011, 19:26 (4603 dage siden) @ thomash

Smider lige et par billeder, af dem der var hensat :-)

[image]
DSB Fc 6010 Høje Tåstrup 2007

[image]
DSB Mc 6509 Høje Tåstrup 2007

[image]
DSB Fc 6009 Høje Tåstrup 2007

[image]
DSB Fc 6013 Høje Tåstrup 2007

[image]
DSB Fc Tåstrup 2007

[image]
DSB Fc 6506 Tåstrup 2007

[image]
DSB 3g. S-tog Tåstrup 2007

[image]
DSB 3g. S-tog Tåstrup 2007

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

3. generations s-tog

af D 826, 20/9 2011, 19:32 (4603 dage siden) @ Langelandsbanen

Okay så må det være mig der tog fejl.. Men så må det da have været 2 generations S tog som blev ophugget på havnen.. eller blev de ophugget et andet sted i landet??

Jeg har nemlig et sted set billeder af store stabler af tage fra 2 Generations S toge..

--
Vh. D 826

3. generations s-tog

af Allan Støvring-Nielsen, 20/9 2011, 19:50 (4603 dage siden) @ D 826

Okay så må det være mig der tog fejl.. Men så må det da have været 2 generations S tog som blev ophugget på havnen.. eller blev de ophugget et andet sted i landet??

Jeg har nemlig et sted set billeder af store stabler af tage fra 2 Generations S toge..

Der blev ophugget både 2 og 3. generation i Holbæk. Der er INGEN 3g vogne tilbage.

mvh, Allan

3. generations s-tog

af Georg Schmidt, 20/9 2011, 19:47 (4603 dage siden) @ Langelandsbanen

Her fra leveringstur Randers-Tåstrup 1979.
[image]
MC 6505 Århus H 1979.
[image]
Mvh
Georg

3. generations s-tog

af Bruger4711, 22/9 2011, 23:10 (4601 dage siden) @ Georg Schmidt

Her fra leveringstur Randers-Tåstrup 1979.

Flot. Er der flere?

3. generations s-tog

af Carsten, 20/9 2011, 20:59 (4603 dage siden) @ thomash

Hej Thomas

Ja jeg er en af dem der deler...

Jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse at køre 3.G og er ikke imponeret.
Det pæneste jeg kan sige er at førerrummet havde et dejligt lavt støjniveau, da banemotorerne sad i midten af toget.
Teknisk var det var det noget skrammel som udviklingen for længst var løbet fra. Værkstedet havde stort set ingen teknikere tilbage der kendte teknikken til bunds og betjeningsmæssigt var det håbløst, feks skulle man nærmest slå knude på armene for at lave en bremseprøve.
Om det ville have været en god ide at gemme et sæt er så en anden sag, det var jo trods alt et trin på udviklingsstigen.

Med venlig hilsen

Carsten

3. generations s-tog

af thomash, 20/9 2011, 23:13 (4603 dage siden) @ Carsten

Hej Thomas

Ja jeg er en af dem der deler...

Jeg har haft den tvivlsomme fornøjelse at køre 3.G og er ikke imponeret.
Det pæneste jeg kan sige er at førerrummet havde et dejligt lavt støjniveau, da banemotorerne sad i midten af toget.
Teknisk var det var det noget skrammel som udviklingen for længst var løbet fra. Værkstedet havde stort set ingen teknikere tilbage der kendte teknikken til bunds og betjeningsmæssigt var det håbløst, feks skulle man nærmest slå knude på armene for at lave en bremseprøve.
Om det ville have været en god ide at gemme et sæt er så en anden sag, det var jo trods alt et trin på udviklingsstigen.

Med venlig hilsen

Carsten

Halløj Carsten..

Mit synes punkt er jo også primært ud fra en passagers og togentusiast, da jeg aldrig har prøvet at køre et selv eller have med det at gøre i driften.

Jeg synes rigtigt godt om 3. G s-toget, da det havde et flot design, det så meget stilfuldt ud i mine øjne. Ud over det var det fantastisk at køre i, jeg synes det lå rigtigt godt i sporet, og det havde et lavt støjniveau, også selvom man sad i en mellemvogn med alt traktionsteknikken samt banemotorer. Og så havde det en fed lyd når det accelerede og bremsede! :)

Hvis man kigger det på det ud fra et driftsmæssigt og økonomisk syn, kan jeg godt forstå man udrangerede det. Det levede slet ikke op til de krav man stillede og fik leveret 4.G s-toget ud fra, og der var alt for mange fejl på det som var svære at løse, da man som du selv siger, ikke havde ret mange teknikere som kendte toget ordentligt, samt at teknikken var ved at være gammel og utidssvarende..

Hvis man skulle gemme et sæt, synes jeg at det som de andre togsæt skulle holdes køreklart, så man i ny og næ kunne nyde en tur i det - præcis som alt andet veterantog. Der er ikke så meget ved det, hvis det blot holder på et lukket område smurt ind i grafitti, som f.eks 2. g. der holder i Odense. Men det er der nok også delte meninger om. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

3. generations s-tog

af Carsten, 21/9 2011, 00:06 (4603 dage siden) @ thomash

Hej Thomas

Ja det sidste holder jeg nu med dig i.
Jeg synes det er mere end trist at 1.G toget står gemt væk, i stedet for at trille en tur på S-banen af og til. Der var jo også et 2.G tog under restaurering i Htå, men det blev pludselig skrottet for nogle år siden, godtnok p.g.a. af asbest, men det kunne man nu nok have fundet en løsning på.

Med venlig hilsen

Carsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak