Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

pladsforhold i IC-3, IR-4 og delvist IC-4 (Jernbanen i dag)

af gamle olee, 20/9 2011, 15:13 (4603 dage siden)

Hej

Har altid undret mig over at det virker som om der er mere "luft" i IR-4 i forhold til IC-3 (indvendig), og der selv på 1. i IC-4er knebent med plads.
Er det et "optisk bedrag", eller er der rent faktisk forskellige mål i de nævnte kupeer?


Hilsen Ole

Avatar

pladsforhold i IC-3, IR-4 og delvist IC-4

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/9 2011, 01:43 (4602 dage siden) @ gamle olee

Hej

Har altid undret mig over at det virker som om der er mere "luft" i IR-4 i forhold til IC-3 (indvendig), og der selv på 1. i IC-4er knebent med plads.
Er det et "optisk bedrag", eller er der rent faktisk forskellige mål i de nævnte kupeer?


Hilsen Ole

Til dem, der brokker sig til mig over benpladsen i IC/3, plejer jeg at sige, at så må de hellere sætte sig i Stillezonen (og så også huske at være stille...), for dér står nogle af sæderne i flyopstilling, mens de fleste andre sæder i IC/3 står vis-á-vis.
I flyopstilling er der betydelig bedre plads til nogle lange "stænger" og dertil sko i størrelse violinkasse - og den sædeopstilling burde DSB egentlig praktisere lidt mere, f.eks. i den halvdel af mellemvognen, der vender i retning af A-enden.
Dette vil Lyntogspassagerne muligvis også sætte pris på, for netop den halvdel af mellemvognen fungerer som Stillezone syd for Aarhus, mens den egentlige Stillezone i A-enden af IC/3-toget i stedet fungerer som DSB 1st.

pladsforhold i IC-3, IR-4 og delvist IC-4

af andersj, Aalborg, 22/9 2011, 08:06 (4601 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej

Har altid undret mig over at det virker som om der er mere "luft" i IR-4 i forhold til IC-3 (indvendig), og der selv på 1. i IC-4er knebent med plads.
Er det et "optisk bedrag", eller er der rent faktisk forskellige mål i de nævnte kupeer?


Hilsen Ole


Til dem, der brokker sig til mig over benpladsen i IC/3, plejer jeg at sige, at så må de hellere sætte sig i Stillezonen (og så også huske at være stille...), for dér står nogle af sæderne i flyopstilling, mens de fleste andre sæder i IC/3 står vis-á-vis.
I flyopstilling er der betydelig bedre plads til nogle lange "stænger" og dertil sko i størrelse violinkasse - og den sædeopstilling burde DSB egentlig praktisere lidt mere, f.eks. i den halvdel af mellemvognen, der vender i retning af A-enden.
Dette vil Lyntogspassagerne muligvis også sætte pris på, for netop den halvdel af mellemvognen fungerer som Stillezone syd for Aarhus, mens den egentlige Stillezone i A-enden af IC/3-toget i stedet fungerer som DSB 1st.

Nogle tog kører endda også med DSB 1' i MFA og i hele FF så der kun er MFB tilbage til Standard kunder. Det gælder fx. 15:50 fra Kh til Fh, hvor der kun er 34 siddepladser på Standard til Frederikshavn.

Avatar

pladsforhold i IC-3, IR-4 og delvist IC-4

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/9 2011, 10:40 (4601 dage siden) @ andersj

Nogle tog kører endda også med DSB 1' i MFA og i hele FF så der kun er MFB tilbage til Standard kunder. Det gælder fx. 15:50 fra Kh til Fh, hvor der kun er 34 siddepladser på Standard til Frederikshavn.

Nord for Århus vender alting heldigvis tilbage til "normalen" med DSB 1' i DSB 1', Stillezone i Stillezone, og Standard i resten af toget.
Dette skift i opdeling forvirrer vist de mindre rutinerede/strækningskendte togførere en gang imellem - jeg har dog kun én gang oplevet, at togfører "glemte" at ændre opdelingen nord for Århus, ganske enkelt fordi han ikke vidste bedre. Til gengæld håndhævede han denne forkerte opdeling nord for Århus ganske håndfast, til stor forvirring for os faste pendlere på strækningen, for i Stillezonen måtte man gerne ævle-kævle-bævle, mens halvdelen af mellemvognen var Stillezone, hvad den jo aldrig plejer at være på strækningen.
Anyways, uanset at nogle måske synes, at benpladsen er mindre god i de afdelinger med vis-á-vis opstilling, så er IC/3 stadig (som nævnt mindst et par gange før) det absolut bedste tog, som DSB nogensinde har haft! :-)

pladsforhold i IC-3, IR-4 og delvist IC-4

af gamle olee, 22/9 2011, 12:42 (4601 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Langt hen ad vejen/banen enig. Men grundspørsmålet om pladsforholdet mellem ic-3 og ir-4.
Er der mere luft i ir-4 i forhold til ic-3?

Ole

Billige jernbane T-shirts


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak