op til 1000 dsb ansatte skal fyres. (Jernbanen i dag)
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1624278.ece
puhaa bliver drama om togene kommer ud og køre i fremtiden ligner det..
af Kristian jakobsen , ølby, 20/9 2011, 21:13 (4603 dage siden)
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1624278.ece
puhaa bliver drama om togene kommer ud og køre i fremtiden ligner det..
af andersj, Aalborg, 20/9 2011, 21:48 (4603 dage siden) @ Kristian jakobsen
af Niels Munch, 20/9 2011, 23:32 (4603 dage siden) @ andersj
DSB har i aften udsendt denne pressemeddelelse:
"DSB går ansvarligt til opgaven med at genskabe en sund økonomi
20-09-2011 22:20:00
DSB afviser, at der er truffet beslutning om massefyringer, som Dansk Jernbaneforbund til aften har meldt ud. Og fremtidige effektiviseringer skal ikke påvirke kundernes rejseoplevelser, understreger DSB's administrerende direktør, Christian Roslev."
Læs mere her: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-gar-ansvarligt-til-opgaven-med-at... .
M.v.h.
Niels
af Svend, 21/9 2011, 01:22 (4603 dage siden) @ Niels Munch
Et par af dagens citater
"DSB befinder sig i en meget alvorlig økonomisk situation, men koncernens ledelse afviser, at der er truffet beslutning om massefyringer." (Chr Roslev)
og
"Der er ikke besluttet noget som helst endnu, og jeg vil hverken be- eller afkræfte, at der skal fyres medarbejdere som led i at rette op på økonomien, siger formanden for DSB's bestyrelse, Peter Schütze"
Den administrerende direktør udtaler således, at der endnu ikke truffet en beslutning (men det er jo ikke det samme som at det ikke vil ske) og formanden for bestyrelsen vil ikke afvise at det sker. Det bliver spændende/nervepirrende at følge den videre udvikling; om ikke andet skal vi nok blive holdt orienteret gennem fagforeningerne. Mon ikke den person fra DSBs ledelse, som har orienteret således i hovedsamarbejdsudvalget, kunne have bidt tungen af sig selv.
Forøvrigt er udtalelsen fra Ulrik Salmonsen om, at man fra politisk side har lænset DSBs kasse for penge (dengang der endnu var nogen) også ganske interessant. De kunne jo sikkert have været anvendt til at sløre de voldsomme ekstraudgifter til DSBFirst og IC4.
--
Svend
af KimC, 21/9 2011, 08:36 (4602 dage siden) @ Svend
Det er jo også en løsning på den evige materielmangel: Aflys halvdelen af alle tog.
af Svend, 21/9 2011, 09:30 (4602 dage siden) @ KimC
Det er jo også en løsning på den evige materielmangel: Aflys halvdelen af alle tog.
Ja, man kan slå to fluer med ét smæk ......
--
Svend
af UTJ, 21/9 2011, 10:37 (4602 dage siden) @ Svend
Det er jo også en løsning på den evige materielmangel: Aflys halvdelen af alle tog.
Ja, man kan slå to fluer med ét smæk ......
1) IC4 kan ikke køre. Så kan man afskaffe togpersonalet.
2) Ulrik Salomonsen er kendt for at agere politisk. Hvorfor kommer dette netop nu i forbindelse med de røde regeringsforhandlinger? Han vil selvfølgelig ikke have ændringer mht DSB og helst også flere penge. Naturligt nok og intet ondt i at pleje egne interesser.
3) mon ikke ledelsen i DSB efterhånden har fundet ud af at de både skal underette samarbejdsudvalg og bestyrelsens medarbejderrepræsentanter. Så hr. Salomonsen kan ikke have fået nys om disse tanker, sådan helt ud af den blå luft.
Det bliver faktisk spændende hvordan DSB bliver håndteret politisk i de kommende år, for det netop overståede tiår er karakteriseret ved god og solid armslængde fra politisk hold uden konkrete krav i forbindelse med forudseelige økonomiske og virksomhedsstrategiske katastrofer under opbygning.
af Niels Munch, 21/9 2011, 12:54 (4602 dage siden) @ UTJ
Manøvren handler i.m.h.o. bl.a. om at få tilbageført de 300 mio. kr. (årligt), som transportministeren sidste år i f.m. finanslovsforhandlingerne fiskede ud af kontrakten med DSB som "utidigt udbytte".
M.v.h.
Niels
af UTJ, 21/9 2011, 12:57 (4602 dage siden) @ Niels Munch
Manøvren handler i.m.h.o. bl.a. om at få tilbageført de 300 mio. kr. (årligt), som transportministeren sidste år i f.m. finanslovsforhandlingerne fiskede ud af kontrakten med DSB som "utidigt udbytte".
M.v.h.
Niels
Nemlig - samt at få sat DSB på dagsordenen i forbindelse med de igangværende forhandlinger.
af UTJ, 21/9 2011, 14:03 (4602 dage siden) @ Niels Munch
DSB har i aften udsendt denne pressemeddelelse:
"DSB går ansvarligt til opgaven med at genskabe en sund økonomi
20-09-2011 22:20:00DSB afviser, at der er truffet beslutning om massefyringer, som Dansk Jernbaneforbund til aften har meldt ud. Og fremtidige effektiviseringer skal ikke påvirke kundernes rejseoplevelser, understreger DSB's administrerende direktør, Christian Roslev."
Læs mere her: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-gar-ansvarligt-til-opgaven-med-at... .
Ja og nu kommer der mere:
Politiken lige nu i dag
Bl.a. foreslår de 24 stationsbygninger nedrevet. Hvilke monstro?
Man kan vel spare mest ved at rive banegårdene i Århus og København ned.
Og dækker rapporten kon "DSB" eller også S-tog A/S og ÖØresundståog?
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/9 2011, 20:05 (4602 dage siden) @ Kristian jakobsen
".....Det fremgår af den rapport, som er bestilt af Transportministeriet og Finansministeriet og som blev udsendt til medierne onsdag....."
Den er i skrivende stund lidt svær at finde på nettet. Men jeg fandt et link på Børsens hjemmeside: http://img.borsen.dk/img/cms/tuksi4/uploads/img_server_adm.files/762_filename_4251.pdf
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af jiko, 21/9 2011, 21:12 (4602 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Alt det her balade kunne man have ungået, hvis man drev DSB som i gamle dage. Inden EU og alle mulige andre skulle blande sig.
Hvad skal alt det udlicitering til for ????
Det har kun skabt masser af balade og kostet en formue.
Lad da staten blive ved med at drive jernbanerne, og lad privatbanerne kører på deres egne baner.
Det har da fungeret fint i over 100 år, hvorfor skal det laves om.
Alt hvad der kommer nede fra EU er kun til at smide i skraldespanden, de vil jo bestemme alt i hele Europa.
af KimC, 22/9 2011, 10:30 (4601 dage siden) @ jiko
Alt det her balade kunne man have ungået, hvis man drev DSB som i gamle dage. Inden EU og alle mulige andre skulle blande sig.
Hvad skal alt det udlicitering til for ????
Det har kun skabt masser af balade og kostet en formue.
Hvis målet med udlicitering - i form af ikke fyldesgørende udliciteringsmateriale mv - er at vise at udlicitering er noget skidt kan man sige at det er lykkedes.
Men når det gælder kundernes tilfredshed - ikke lokoførere og jernbaneenthusiasters tilfredshed tror jeg feks ikke der er mange der vil have DSB tilbage på vestkysten.
Jeg ved godt at for en jernbanenørd er det eneste der dur en osende MR øse.. - eller endnu hellere en MO vogn ;)
Også i udlandet er der steder hvor man er glade for at være sluppet af med DB.
DSB er blevet en hamrende ineffektiv designvirksomhed. Jeg er overvevist om at de ikke tager skade af at få spændt tommelskruerne på og blive tvunget lidt mere fra politisk side. Hvis DSB f.eks. ikke kan få trafikken nord for Århus til andet end MR øser, så udliciter dog strækningen og lad andre vise hvad de dur til. Hvis DSB bliver sendt i skammekrogen med deres ubrugelige IC4 tog kan det måske få dem til at overveje fremtidig forretningsstrategi.
Men DSB har - muligvis med vilje? - specialiseret sig så meget - højhastighedsdieselstrækninger, anderledes kørespænding, ATC anlæg der er bedre til at beskytte DSB end togenes sikkerhed, at andre ikke kan komme ind på de strækninger der er udrustet med ATC eller mangler køreledninger - de mest lukrative, ikke de farligste.
af Kristian jakobsen , ølby, 21/9 2011, 21:36 (4602 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
har lige læst den hurtigt igennem.
er mest s-tog stationer uden 7-11 og så gl stationer i jylland man vil rive ned.
mn vil også se på at dele driften op ligesom s-tog, fx man skal skifte for at køre til næstved eller kalundborg da de bliver ligesom lillesyd...
Og så skal der ses på måden man arbejder på depot/rangering mv... og ja så for video overvågnet togene så man kan spare togbejtent væk..
og så skal alle nye under uddannelse ned på su niveau og man vil evt slække på kravene til medarbejder.
og enligt flytte fra de dyre adresser i kbh til fx h-tasstrup...
af BlackThorneDK , Randers, 21/9 2011, 22:47 (4602 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
".....Det fremgår af den rapport, som er bestilt af Transportministeriet og Finansministeriet og som blev udsendt til medierne onsdag....."
Den er i skrivende stund lidt svær at finde på nettet. Men jeg fandt et link på Børsens hjemmeside: http://img.borsen.dk/img/cms/tuksi4/uploads/img_server_adm.files/762_filename_4251.pdf
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg skal love for at man taler forbi hinanden...
* Den gennemsnitlige køretid er på 1 time og 45 minutter per arbejdsdag.
- arbejdstiden på et år, er samlet set 1924 timer
- når ferie, afspadsering, sygefravær og orlov er fratrukket er der 1288 timer tilbage
- diverse spildtider: ophold, pauser, check-in, check-ud, rådighed og PAS kørsel, møder og opstart fratrukket er der 567 timer tilbage
- resten deles så op i rangering, klargøring og kørsel, hvor kørsel til sidst er 407 timer
Kan det virkeligt passe, at man gennemsnitligt bruger lige så lang tid på spildtid, som på den reelle kørsel?
Hvis der er sat tid i til opstart, de jo vel dækker op og nedrigning af toget, hvad er så check-in og check-ud? Omklædning?
* En lokoførers årsløn ligger på 525.000
- jow jow, men det er jo det som en gennemsnitlig lokofører _koster_ DSB. Det er ikke det samme som det han får udbetalt.
Det er jo løn, incl pension, forsikringer, eventuelle hensættelser til tjenestemændspensioner, feriepenge og så videre.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af AndreasM, 22/9 2011, 00:18 (4602 dage siden) @ BlackThorneDK
redigeret af AndreasM, 22/9 2011, 00:29
Kan det virkeligt passe, at man gennemsnitligt bruger lige så lang tid på spildtid, som på den reelle kørsel?
Ja, det kan det godt. Når der f.eks. om morgenen er myldretid, så kører der godt og vel dobbelt så mange tog ind mod København (fjern) som ud af byen. Alt det personale der kører disse tog skal jo tilbage til Kalundborg, Nykøbing, etc. Det er der to løsninger på, enten lader man dem rejse pass den anden vej, eller også lader man dem vente i København til der er et tog de kan køre hjem. (Det er et grovt træk, der er selvfølgelig langt mere i det, men man skulle kunne se pointen).
Hvis der er sat tid i til opstart, de jo vel dækker op og nedrigning af toget, hvad er så check-in og check-ud? Omklædning?
Check-in er et kvarter man har i starten af hver vagt, der bruges til at sætte sig ind i ændringer ad sikkerhedsforhold, opdateringer af reglementer, tjekke email(som man også får sikkerhedsopdateringer på), finde køreplaner og printe daglig LA for de tog man skal køre. Hvis nogen mener at det er for lang tid, skal jeg gerne demonstrere at det i praksis snarere tager 20-25 min.
Man møder omklædt, så omklædning er ulønnet. Check-ud tiden(10 min) er bl.a. til at skrive indberetninger på fejl/mangler/forsinkelser man har oplevet i løbet af vagten.
af gæst, 22/9 2011, 07:39 (4601 dage siden) @ AndreasM
ja andreas meget enig m dig.
vil skyde på at gennemsnitlig ud af alle tjenester
er kørslen--3 ud af 4 timer--derefter pause-rangering-tankning-check ind/ud--m.m
ell måske 4 ud af 5 timer til kørsel--derefter som ovenstående
af UTJ, 22/9 2011, 08:50 (4601 dage siden) @ BlackThorneDK
* Den gennemsnitlige køretid er på 1 time og 45 minutter per arbejdsdag.
- arbejdstiden på et år, er samlet set 1924 timer
- når ferie, afspadsering, sygefravær og orlov er fratrukket er der 1288 timer tilbage
- diverse spildtider: ophold, pauser, check-in, check-ud, rådighed og PAS kørsel, møder og opstart fratrukket er der 567 timer tilbage
- resten deles så op i rangering, klargøring og kørsel, hvor kørsel til sidst er 407 timer
En årsnorm er 1680 timer og det er når ferier er fraregnet, men ikke sygefravær. Den varierer lidt, men ikke meget, på grund af forskydelige helligdage etc.
Hvis der kun er 1288 timer tilbage i en lokomotivførers årsnorm er det jo allerede luksus sammenlignet med alle andre lønmodtagergrupper.
Til sammenligning har folkeskolelærere ca. 1.2 timer pr times undervisning til andre opgaver, den såkaldte omregningsfaktor. De står ellers ofte for skud. Og jo, jeg er ikke lærer.
af Larsens, 23/9 2011, 10:08 (4600 dage siden) @ UTJ
Hej.
Man glemmer lige at der er mange i DSB der stadig har titlen lokomotivfører, men som i dag sidder bag et skrivebord og laver andre ting. bl.a. har man jo også lokomotivinstruktører de kører jo heller ikke tog til hverdag. Jeg tror de tal er grebet ud af luften, og har ikke noget på sig i virkeligheden. Kender selv nogle lokomotivfører i Struer, når de kører en tur fra Struer til Fredericia, det tager 2 timer hver vej, så kørers der nogle gange til Koldeing. Eller med lyntog over Århus - Langå - Viborg til Struer. Selvføgelig er der også nogle der har rådighed/reserve som ikke kører tog den pågældende dag, men man er jo nød til at have nogle til at sidde rådighed. Ellers er alternativet jo at man må aflyse nogle tog ved sygdom eller lignende.
Har lige læst at DSBs lokomotivfører tjener mere end ARRIVAs lokomotivfører, det er nok heller ikke rigtig, for trækker man pension m.m. fra så er der nok ikke den store forskel alligevel.
Det med at lokomotivfører tjener mere end mange andre offentlige ansatte, helt ærligt, dem der sidder på et kontor. møder jo ikke på alle mulige tider af døgnet, de arbejder aldrig i weekender eller andre højtider. Jeg syntes kun der er rimeligt at dem der arbejder når vi andre holder fri, tjener lidt ekstra.
af Flemming, knivkær Strand, 23/9 2011, 11:39 (4600 dage siden) @ Larsens
Hej.
Man glemmer lige at der er mange i DSB der stadig har titlen lokomotivfører, men som i dag sidder bag et skrivebord og laver andre ting. bl.a. har man jo også lokomotivinstruktører de kører jo heller ikke tog til hverdag. Jeg tror de tal er grebet ud af luften, og har ikke noget på sig i virkeligheden. Kender selv nogle lokomotivfører i Struer, når de kører en tur fra Struer til Fredericia, det tager 2 timer hver vej, så kørers der nogle gange til Koldeing. Eller med lyntog over Århus - Langå - Viborg til Struer. Selvføgelig er der også nogle der har rådighed/reserve som ikke kører tog den pågældende dag, men man er jo nød til at have nogle til at sidde rådighed. Ellers er alternativet jo at man må aflyse nogle tog ved sygdom eller lignende.
Har lige læst at DSBs lokomotivfører tjener mere end ARRIVAs lokomotivfører, det er nok heller ikke rigtig, for trækker man pension m.m. fra så er der nok ikke den store forskel alligevel.
Det med at lokomotivfører tjener mere end mange andre offentlige ansatte, helt ærligt, dem der sidder på et kontor. møder jo ikke på alle mulige tider af døgnet, de arbejder aldrig i weekender eller andre højtider. Jeg syntes kun der er rimeligt at dem der arbejder når vi andre holder fri, tjener lidt ekstra.
Hej Larsens
Du har fat i den rigtige ende af snoren, der er heller ikke meget jeg kan genkende i den rapport og da slet ikke lønnen!
At en lokomotivfører tjener mere end mange andre offentlige ansatte, er heller ikke så mystisk, det har noget med ansvar og uddannelser at gøre og skal man sammenligne, skal man gøre det rigtigt. Her vil det være en kaptajn på et skib eller en pilot på et fly.
For en lokomotivfører er alle årets dage arbejdsdage, jeg kører i reserven og hver dag (alle dage) tæller 7 timer i arbejdsnorm (undtagen ferie m.m.) hvis ikke normen opfyldes - ja så skylder man og der har længe været focuserede på normem fra ledelsens side.
At man betragter alt andet end togfremførsel som "spildtid" viser hvor lidt de forstår vores arbejdsområde, det interessante (for mig) er hvor meget ledelsen tror på det.
Venligste hilsner
Flemming
af Dampfmeisteren , 23/9 2011, 13:25 (4600 dage siden) @ Flemming
Du har fat i den rigtige ende af snoren, der er heller ikke meget jeg kan genkende i >den rapport og da slet ikke lønnen!
Der er kørende personale i DSB svarende til 3.100 årsværk. Den samlede lønsum lyder på 1.600 millioner kroner.
Det giver en gennemsnitsløn på kr. 516.129 om året inc. pension, tillæg mv.
http://jp.dk/opinion/leder/article2555152.ece
http://www.b.dk/nationalt/eksperter-dsb-ledelse-kaemper-mod-jobgoder
(Donning flame-retardant suit)
mvh. Dampfmeisteren.
af Flemming, knivkær Strand, 23/9 2011, 13:57 (4600 dage siden) @ Dampfmeisteren
Du har fat i den rigtige ende af snoren, der er heller ikke meget jeg kan genkende i >den rapport og da slet ikke lønnen!
Der er kørende personale i DSB svarende til 3.100 årsværk. Den samlede lønsum lyder på 1.600 millioner kroner.Det giver en gennemsnitsløn på kr. 516.129 om året inc. pension, tillæg mv.
http://jp.dk/opinion/leder/article2555152.ece
http://www.b.dk/nationalt/eksperter-dsb-ledelse-kaemper-mod-jobgoder(Donning flame-retardant suit)
mvh. Dampfmeisteren.
Hej Dampfmeister
Nu er lønudgifter jo ikke helt det samme som løn (desværre) Min løn ligger på ca. 36.000 kr. pr md. alle tillæg inklusive, min ancinnitet er lige knapt 30 år, så du må selv gætte i hvilken ende af lokomotivførerlønskalaen jeg ligger, selv med den bedste vilje er der et pænt stykke til 516.129 kr. for mit vedkomne.
Dette er fakta fra den virkelige verden - dem finder jeg ikke så mange af i den rapport og jeg udtaler mig kun om de områder jeg ved noget om, resten har jeg selvfølgelig en mening om, men ikke nok fakta om så det lader jeg andre om.
Venligste hilsner
Diesel & el mesteren
Flemming
af BlackThorneDK , Randers, 23/9 2011, 14:21 (4600 dage siden) @ Flemming
Du har fat i den rigtige ende af snoren, der er heller ikke meget jeg kan genkende i >den rapport og da slet ikke lønnen!
Der er kørende personale i DSB svarende til 3.100 årsværk. Den samlede lønsum lyder på 1.600 millioner kroner.Det giver en gennemsnitsløn på kr. 516.129 om året inc. pension, tillæg mv.
http://jp.dk/opinion/leder/article2555152.ece
http://www.b.dk/nationalt/eksperter-dsb-ledelse-kaemper-mod-jobgoder(Donning flame-retardant suit)
mvh. Dampfmeisteren.
Hej DampfmeisterNu er lønudgifter jo ikke helt det samme som løn (desværre) Min løn ligger på ca. 36.000 kr. pr md. alle tillæg inklusive, min ancinnitet er lige knapt 30 år, så du må selv gætte i hvilken ende af lokomotivførerlønskalaen jeg ligger, selv med den bedste vilje er der et pænt stykke til 516.129 kr. for mit vedkomne.
Dette er fakta fra den virkelige verden - dem finder jeg ikke så mange af i den rapport og jeg udtaler mig kun om de områder jeg ved noget om, resten har jeg selvfølgelig en mening om, men ikke nok fakta om så det lader jeg andre om.Venligste hilsner
Diesel & el mesteren
Flemming
Jeg tror DSB kan være lidt ligeglade med, hvor stor en del af din løn du får udbetalt. Det der betyder noget, er hvad det koster at have dig ansat.
Det skal selvfølgelig sammenlignes på lige fod med andre grupper. Det nytter ikke noget at man sammenligner brutto lønnen på en buschauffør med netto lønnen på en lokomotivfører...
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Flemming, knivkær Strand, 23/9 2011, 15:34 (4600 dage siden) @ BlackThorneDK
Jeg tror DSB kan være lidt ligeglade med, hvor stor en del af din løn du får udbetalt. Det der betyder noget, er hvad det koster at have dig ansat.
Det skal selvfølgelig sammenlignes på lige fod med andre grupper. Det nytter ikke noget at man sammenligner brutto lønnen på en buschauffør med netto lønnen på en lokomotivfører...
Hej Jacob
Det var heller ikke det jeg svarede på, det var min bruttoløn jeg angav i forhold til den samlede udgift ved at have som mig ansat. jeg tog overhovedet ikke stilling om DSB bekynringer i forhold den løn jeg får udbetalt, eller det det koster at have mig ansat, det jeg prøvede på at belyse, var at rapporten maler et vel optimistisk billede af hvilken løn en lokomotivfører m.m. får før skat.
Mine bemærkninger til lønsammenligning handlede om at jeg mener det må være det rigtige at vi bliver sammenlignet med grupper med tilsvarende arbejdsforhold, uddannelsesstade og ansvar i jobbet.
Venligste hilsner
Flemming
af BlackThorneDK , Randers, 23/9 2011, 17:01 (4600 dage siden) @ Flemming
Jeg tror DSB kan være lidt ligeglade med, hvor stor en del af din løn du får udbetalt. Det der betyder noget, er hvad det koster at have dig ansat.
Det skal selvfølgelig sammenlignes på lige fod med andre grupper. Det nytter ikke noget at man sammenligner brutto lønnen på en buschauffør med netto lønnen på en lokomotivfører...
Hej JacobDet var heller ikke det jeg svarede på, det var min bruttoløn jeg angav i forhold til den samlede udgift ved at have som mig ansat. jeg tog overhovedet ikke stilling om DSB bekynringer i forhold den løn jeg får udbetalt, eller det det koster at have mig ansat, det jeg prøvede på at belyse, var at rapporten maler et vel optimistisk billede af hvilken løn en lokomotivfører m.m. får før skat.
Mine bemærkninger til lønsammenligning handlede om at jeg mener det må være det rigtige at vi bliver sammenlignet med grupper med tilsvarende arbejdsforhold, uddannelsesstade og ansvar i jobbet.Venligste hilsner
Flemming
Rapporten snakker som sådan kun om 'lønomkostninger'.
<snip>
Beskrivelse af det kørende personale
De gennemsnitlige, årlige lønomkostninger til lokomotivførere i både F/R og S-tog er i 2010 DKK 525.000. For togførere og s-togsrevisorer er gennemsnitsomkostningen DKK 481.000.
</snip>
Der er nævnt at grundlønnen gennemsnitlig udgør 59% af total omkostningerne, samt at faste tillæg og pension er henholdsvis 18% og 12%.
Resten er noget pressen har kogt op...
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Dampfmeisteren , 23/9 2011, 17:10 (4600 dage siden) @ Flemming
Nu er lønudgifter jo ikke helt det samme som løn (desværre) Min løn ligger på ca. 36.000 kr. pr md. alle tillæg inklusive, min ancinnitet er lige knapt 30 år, så du må selv gætte i hvilken ende af lokomotivførerlønskalaen jeg ligger, selv med den bedste vilje er der et pænt stykke til 516.129 kr. for mit vedkomne.
Hej Flemming
Glemmer du ikke pensionen? Hvis din arbejdsgiver betaler pension for dig, skal du lægge beløbet til din løn. Det er jo penge du får udbetalt i din pensionisttid.
Så passer det meget godt med de 516.129 kr, såvidt jeg kan regne, hvis din tjenestemandspension er ca. 20%.
Det er da en flot løn, som mange butiksansatte vil misunde.
mvh. Dampfmeisteren
af ivar, 23/9 2011, 17:31 (4600 dage siden) @ Dampfmeisteren
Det lyder da heller ikke urimeligt, ansvar og ubekvemme arbejdstider taget i betragtning.
Sammenligningen med en butiksansat er totalt malplaceret i denne sammenhæng.
af Flemming, knivkær Strand, 23/9 2011, 18:03 (4600 dage siden) @ Dampfmeisteren
Nu er lønudgifter jo ikke helt det samme som løn (desværre) Min løn ligger på ca. 36.000 kr. pr md. alle tillæg inklusive, min ancinnitet er lige knapt 30 år, så du må selv gætte i hvilken ende af lokomotivførerlønskalaen jeg ligger, selv med den bedste vilje er der et pænt stykke til 516.129 kr. for mit vedkomne.
Hej FlemmingGlemmer du ikke pensionen? Hvis din arbejdsgiver betaler pension for dig, skal du lægge beløbet til din løn. Det er jo penge du får udbetalt i din pensionisttid.
Så passer det meget godt med de 516.129 kr, såvidt jeg kan regne, hvis din tjenestemandspension er ca. 20%.Det er da en flot løn, som mange butiksansatte vil misunde.
mvh. Dampfmeisteren
Hej Dampfmeister
Næh det gør jeg ikke, det er ganske vist rigtigt at jeg som tjenestemand er berettiget til en udemærket statspension, når tiden kommer, det er også rigtigt at DSB hensætter et månedligt beløb på min pension, men det er ikke løn, jeg har ingen rettigheder på pengene, før end min pension er bevilget, det er heller regnet for en indkomst, før end pengene bliver udbetalt. de af mine yngre kollegaer der ikke er tjeneste mænd har alt andet lige også en højere løn.
Ja det er en udemærket løn, jeg har heller ikke sagt andet. at mange butiksansatte vil misunde den, har da ikke meget at gøre med spørgsmålet om hvorvidt lønudgifter er lig med løn - som rapporten antyder, hvis det lå til mig kunne jeg da også være misundelig på vores direktørs løn. Jeg går ud fra at han og alle andre i DSB får den løn de er værd (i store træk) (man kan altid bruge mere) Hvis lokomotivfører er højtlønnet, kunne det jo skyldes storekrav til uddannelse, ansvar og sikkerhedsklassificering - ekspertise koster!
Gode hilsner
Flemming
af Jens MO-Møller , 23/9 2011, 18:17 (4600 dage siden) @ Dampfmeisteren
Jeg har en to-årig uddannelse indenfor domstolene og nu, efter 33 års ansættelse kan jeg som tjenestemandsansat kontorfuldmægtig oppebære den svimlende sum af 26.800 hårde danske kroner før skat, endda hver eneste måned året rundt!! I dette system har vi også meget ansvar og tillige absolut tavshedspligt, men i forhold til en lokomotivfører og en togfører er vi lønmæssigt nærmest til grin!
Venlig hilsen
Jens Møller
af Hans-Henrik Landsvig , Amagerbro, 23/9 2011, 18:32 (4600 dage siden) @ Jens MO-Møller
Hvor ofte arbejder du så om aftenen, natten og i weekender?
Og hvilket fag har du taget svendebrev i, inden du startede på din toårige uddannelse?
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig
af Niels, Aarhus, 23/9 2011, 18:53 (4600 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig
Hej
Løndannelse i et frit demokratisk og ikke mindst liberalt samfund er jo langt hen ad vejen bestemt af loven om udbud og efterspørgsel. Alligevel er der nogle, der bliver forarget over, at en lokomotivfører tjener lige så meget som en studieleder med ansvar for 1000 studerendes uddannelse, en akademisk uddannelse og 30 års anciennitet samt en videnskabelig produktion bag sig. Sådan er det bare.
Jeg kan på ingen måde blive forarget over, at en lokomotivfører, der skal arbejde på alle mulige og umulige tidspunkter bliver honoreret bedre for det, end jeg gør - Jeg ville i øvrigt ikke være kommet på arbejde de 5 år, jeg pendlede mellem Århus og Odense, hvis ikke en lokomotivfører havde siddet ude i forenden af toget...!
Keep up the good work
Fortsat god weekend
Niels
--
Niels
af gæst, 23/9 2011, 20:07 (4600 dage siden) @ Niels
hej
ja flemming og ivar er på sporet
må gi dem ret
et meget stort ansvar til rådighed
når de fleste ligger i deres seng og koger--haha
og i forhold til eks piloter har vi ansvaret for flere passagerer til tider
og arbejde i julen nytår og de helligdage hvor andre ka gå
og slappe af er vi på job
vi burde ha lønforhøjelse
af AL, 23/9 2011, 20:14 (4600 dage siden) @ Jens MO-Møller
Jeg har en to-årig uddannelse indenfor domstolene og nu, efter 33 års ansættelse kan jeg som tjenestemandsansat kontorfuldmægtig oppebære den svimlende sum af 26.800 hårde danske kroner før skat, endda hver eneste måned året rundt!! I dette system har vi også meget ansvar og tillige absolut tavshedspligt, men i forhold til en lokomotivfører og en togfører er vi lønmæssigt nærmest til grin!
Venlig hilsen
Jens Møller
Og hvad er dine arbejdstider???
AL
af Carsten, 23/9 2011, 22:37 (4600 dage siden) @ Dampfmeisteren
Butiksansatte????
Jeg vil nu foretrække at misunde de ingeniører der har fået løn for at udvikle, producere og idriftsætte det tekniske vidunder der betegnes IC 4.
Hvis jeg som lokomotivfører havde leveret den kvalitet ville jeg forlængst have fået fem kolde tæer i måsen.
Med venlig hilsen
Carsten